kompostikokemuksia

Anonyymi-ap

minun hyvin yksinkertainen systeemini on seuraava.

minä kompostoin tavallisessa 240 ltr roska-astiassa. vankka muovinen astia, ei pääse jyrsijät sisälle. yksi akselinen, helppo siirrellä tarvittaessa.

siis astiassa on vain kompostijätettä ja kuivikkeena oksasilppuritavaraa, puun pilkkomis purua yms, pohjalla oksia, että pysyy kuohkeana. kansi on pikkuisen raollaan (välissä rima tai sormen paksuinen oksa), että tuulettuu. lisäilen ureaa pari kertaa viikossa aktiisena kompostikautena.

aktiivinen kompostikausi on kevät, kesä ja syksy. silloin tapahtuu kompostointia, lisäilen ureaa ha sekoittelen tuotetta säännöllisesti.

talvi on passiivista kompostikautta. silloin vsin lisäilen tuotetta. tietenkin, jos on suoja kelia, voi tuotetta sekoitella.

tietenkin systeemi jäätyy talvella, mutta olen ymmärtänyt, että komposti saakin jäätyä, kompostointi käynnistyy jälleen, kun ilmat lämpenee.

meillä 3 henkinen perhe ja viikonloppuisin monesti 6 henkeä ruokailemassa. astia täyttyi n 10 kk ja sitten laitoin toisen.

astian tyhjennys tapahtuu, kun multa valmistuu.

nämä astiat maksaa 50-70 euroa/kpl.
mihin bio jätteen käsittelyssä tarvitaan lämpömittaria? tai eristeitä?

miten teillä kompostoidaan.

6

360

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä olen ulkoistanut kompostoinnin jäteyhtiölle. Heitän kaikki kaikki taloyhtiön sekajäteastiaan eli molokin kitaan. Saavat sitten kaatopaikalla tai jätteenpolttolaitoksessa sekoitella ja seurailla lämpötiloja.

• Anonyymi

toi on toki kätevää.
        tarkoitin kuitenkin lähinnä niitä okt talouksia, joissa tämä kompostointitarve, eli -pakko on tullut/tulossa käytäntöön (menneinä tai tulevina) lähiaikoina.

ja joissa on haluja toimia oikein, tarvetta mullalle, ja talous siinä jamassa, että kokee markkinoilla olevat lämpökompostorit kalliiksi turhakkeiksi.

terv ap

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

toi on toki kätevää.
        tarkoitin kuitenkin lähinnä niitä okt talouksia, joissa tämä kompostointitarve, eli -pakko on tullut/tulossa käytäntöön (menneinä tai tulevina) lähiaikoina.

ja joissa on haluja toimia oikein, tarvetta mullalle, ja talous siinä jamassa, että kokee markkinoilla olevat lämpökompostorit kalliiksi turhakkeiksi.

terv ap

Ei sitä pakkoa kukaan valvo. Ja vaikka valvoisi ei niistä sanktioita seuraa. Ei kiinnostaisi nysvätä ekolaattorien kun mihin sitä multaa lykkäät tai tarvit ylipäätään. Neitien piperrystä koko hanke.

• Anonyymi

😍😋😍😋😍😋😍😋😍

😍 ­­N­­y­­­m­­­f­­o­m­­­a­­­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

• Anonyymi

biolan kompostori, maksoi muutaman satasen.
      laitoin haravoinnin jälkeen lehdet ja oksat sinne ja nyt on jo astia täynnä.
      pitänee ostaa toinen astia.
      onneksi on biolan… pysyy lämpöisenä perunan kuoret ja kahvin purut

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      367
      1405
    2. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      63
      916
    3. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      83
      880
    4. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      115
      874
    5. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      58
      782
    6. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      94
      691
    7. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      681
    8. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      49
      579
    9. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      55
      575
    10. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      112
      534
    Aihe