kompostikokemuksia

Anonyymi-ap

minun hyvin yksinkertainen systeemini on seuraava.

minä kompostoin tavallisessa 240 ltr roska-astiassa. vankka muovinen astia, ei pääse jyrsijät sisälle. yksi akselinen, helppo siirrellä tarvittaessa.

siis astiassa on vain kompostijätettä ja kuivikkeena oksasilppuritavaraa, puun pilkkomis purua yms, pohjalla oksia, että pysyy kuohkeana. kansi on pikkuisen raollaan (välissä rima tai sormen paksuinen oksa), että tuulettuu. lisäilen ureaa pari kertaa viikossa aktiisena kompostikautena.

aktiivinen kompostikausi on kevät, kesä ja syksy. silloin tapahtuu kompostointia, lisäilen ureaa ha sekoittelen tuotetta säännöllisesti.

talvi on passiivista kompostikautta. silloin vsin lisäilen tuotetta. tietenkin, jos on suoja kelia, voi tuotetta sekoitella.

tietenkin systeemi jäätyy talvella, mutta olen ymmärtänyt, että komposti saakin jäätyä, kompostointi käynnistyy jälleen, kun ilmat lämpenee.

meillä 3 henkinen perhe ja viikonloppuisin monesti 6 henkeä ruokailemassa. astia täyttyi n 10 kk ja sitten laitoin toisen.

astian tyhjennys tapahtuu, kun multa valmistuu.

nämä astiat maksaa 50-70 euroa/kpl.
mihin bio jätteen käsittelyssä tarvitaan lämpömittaria? tai eristeitä?

miten teillä kompostoidaan.

6

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä olen ulkoistanut kompostoinnin jäteyhtiölle. Heitän kaikki kaikki taloyhtiön sekajäteastiaan eli molokin kitaan. Saavat sitten kaatopaikalla tai jätteenpolttolaitoksessa sekoitella ja seurailla lämpötiloja.

      • Anonyymi

        toi on toki kätevää.
        tarkoitin kuitenkin lähinnä niitä okt talouksia, joissa tämä kompostointitarve, eli -pakko on tullut/tulossa käytäntöön (menneinä tai tulevina) lähiaikoina.

        ja joissa on haluja toimia oikein, tarvetta mullalle, ja talous siinä jamassa, että kokee markkinoilla olevat lämpökompostorit kalliiksi turhakkeiksi.

        terv ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        toi on toki kätevää.
        tarkoitin kuitenkin lähinnä niitä okt talouksia, joissa tämä kompostointitarve, eli -pakko on tullut/tulossa käytäntöön (menneinä tai tulevina) lähiaikoina.

        ja joissa on haluja toimia oikein, tarvetta mullalle, ja talous siinä jamassa, että kokee markkinoilla olevat lämpökompostorit kalliiksi turhakkeiksi.

        terv ap

        Ei sitä pakkoa kukaan valvo. Ja vaikka valvoisi ei niistä sanktioita seuraa. Ei kiinnostaisi nysvätä ekolaattorien kun mihin sitä multaa lykkäät tai tarvit ylipäätään. Neitien piperrystä koko hanke.


      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        😍 ­­N­­y­­­m­­­f­­o­m­­­a­­­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      biolan kompostori, maksoi muutaman satasen.
      laitoin haravoinnin jälkeen lehdet ja oksat sinne ja nyt on jo astia täynnä.
      pitänee ostaa toinen astia.
      onneksi on biolan… pysyy lämpöisenä perunan kuoret ja kahvin purut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe