Kannattiko mennä mukaan?

Anonyymi-ap

Kun täällä jatkuvasti annetaan yksinäisyyttään valirraville ohjeeksi mennä ikätoverien rientoihin, kute et étuisn kerhoihin, tanssiin, jumppazn, kävelyretkille ym'.

Teker nyt mieli kysyä, katuuko joku, että on mahdollisesti noudattanut tuollaisia objeita.

25

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tähän ikään päästyämme osaamme jäädä pois riennoista, jos ei lähtö huvita. Harvoin enää näillä vuosikymmenillä joutuu valituksia jonkun riennon vetäjäksi, niin että velvollisuuksia ei ole kerääntynyt.
      Monille kuitenkin on viikon kohokohta yhteiset tapaamiset, mukana olo, rupattelu ja ehkä kahvihetki porukassa.
      Ei pidä vetäytyä, vaikka lähteminen joskus olisikin vaikeaa.

    • Anonyymi

      Kun saa vaan lähdetyksi sitten onkin ihan kivaa. Täytyy pitää se mielessä,
      että harrastuksen jälkeen on piristynyt olo.
      Ei missään tarvitse olla mukana, jos ei kiinnosta, tai ei muuten vaan sovi,
      voi kokeilla jotain muuta.

      Minulle oli ikäihmisten jumppa liian raskas. Menin työväenopiston
      kielikurssille aivojani vetreyttääkseni. Kurssi oli ikääntyneille
      tarkoitettu hitaasti etenevä. Valitettavasti en sieltä kaveria saanut,
      sekin oli vähän toiveissani, mutta ihmiset hajaantuivat heti tunnin
      loputtua omiin suuntiinsa, ketään ei kiinnostanut edes kahville lähteä.
      Lähellä oli kiva kahvila, jossa leivottiin itse pullatkin ja olisi ollut kiva
      tutustua ja rupatella hetken.

    • Anonyymi

      Seurakunnissa on monenlaista kerhoa ja ihan pelkkää keskustelua joissakin kahvin kera.
      Ainakin pääkaupunkialueen seurakunnissa, lisätietoja srk-sivuilta tai soittamalla.

      • Anonyymi

        Tämä seurakunnan tarjoama tapaamishetki kuulostaa kivalta.
        Ei ole suorituspaineita, vain rentouttavaa yhdessäoloa.
        Sosiaalinen kanssakäyminen rentouttaa ja piristää ihmisen mieltä ja lohduttaakin.
        Varsinkin yksinäiselle ihmiselle se on oikein mukavaa.


    • Anonyymi

      Itse olen käynyt netin kautta kursseja sen jälkeen kun jäin yksin . Se on ainut. Joskus kyllä ärsyttää ne neuvomiset kun niitä ei edes ole pyytänyt keltään .
      Siis miksi silloin pitää neuvoa , etenkin kun ei ole valittanut edes yksinäisyyttään.
      Puhuin eilen yhden lesken kanssa puhelimessa ja hän sanoi että , entiset parhaat ystävät ei enää käske häntä viettämään esim uuttavuotta vaikka ollaan vietetty miehen eläessä aina yhdessä. Hän oli surullinen, ja sanoi ettei tiennyt, että kun mies kuolee niin kuolee kaikki ystävyys suhteetkin . Asumme satoja kilometrejä toistamme , ja kumpikaan ei mielellään lähde ajamaan talvikeleillä toistemme luo . Vaikka kummallakin on auto, mutta ensinnäkin hämärä ajo mielestäni on tullut vaikeaksi iän myötä ja jotenkin sitä on tullut myös varovaisemmaksikin .
      Joten yksinäisyydenkin jokainen kokee eri tavalla , riippuen minkä luontoinen on .

    • Tiedän itseni, olen joskus yrittänyt osallistua kerhoihin ym...
      Kyllästyn nopeasti, niissä on yleensä joku puhelias ja äänekäs viemässä koko hommaa. Muut kuuntelee tai myöntelee.
      Anteeksi vain, tämä on kokemukseni, johtuu siitäkin että olen yksin viihtyvä, tai hyvin harvan päästän kovin lähelle.
      Silti tykkään ihmisistä, en inhoa tai vihaa ketään. Tulen hyvälle tuulelle kauppareissulla jos näen jonkun tutun ja vaihdetaan kuulumisia.
      Pahoin pelkään että saatan antaa kuvan että haluan olla enemmänkin tekemisissä, se on tehnyt olon vähän vaikeaksi.
      En tunne olevani yksinäinen, jos niin kävisi, nähtävästi lähtisin ihmisten ilmoille.
      Jos ihminen on luonnoltaan sosiaalinen niin hän varmasti kärsii jos joutuu olemaan yksin.

    • Anonyymi

      alotukseen :

      Tietenki kannataa mennä mukaan jos kunto on niin hyvä että jaksaa mennä,

      • Anonyymi

        Ei riitä, että menee mukaan, pitää olla itse aktiivinen ja osallistuva. Jos vain on mukana passiivisena, muut jättävät sivuun, ei uutta tulijaa väkisin vedetä mukaan.
        Tulokas voi ehkä havaita, että häneen suhtaudutaan pidättyvästi ja välinpitämättömästi.
        Seniorit eivät ehkä kaipaa uusia tuttavuuksia itsekään, ja siksi tutustuminen voi olla kankeaa puolin ja toisin.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä, että menee mukaan, pitää olla itse aktiivinen ja osallistuva. Jos vain on mukana passiivisena, muut jättävät sivuun, ei uutta tulijaa väkisin vedetä mukaan.
        Tulokas voi ehkä havaita, että häneen suhtaudutaan pidättyvästi ja välinpitämättömästi.
        Seniorit eivät ehkä kaipaa uusia tuttavuuksia itsekään, ja siksi tutustuminen voi olla kankeaa puolin ja toisin.
        Mkr.

        Jopas on negatiivista !? Miksi mkr masennat uudet tulokkaat jo etukäteen? Monessa kerhossa vain jutellaan ja kahvitellaan, saa siellä olla hiljaakin. Joskus tulee luennoija ja lauletaan yhdessä, tehdään käsitöitä. Mutta pakko ei ole laulaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopas on negatiivista !? Miksi mkr masennat uudet tulokkaat jo etukäteen? Monessa kerhossa vain jutellaan ja kahvitellaan, saa siellä olla hiljaakin. Joskus tulee luennoija ja lauletaan yhdessä, tehdään käsitöitä. Mutta pakko ei ole laulaa.

        Masennuitko? Minä olen vain realisti. Olen mennyt toista vuotta sitten erääseen eläkeläiskerhoon, enkä ole ystävystynyt kenenkään kanssa erityisemmin. Nimiäkään en tiedä.
        Varmaan voin syyttää vain itseäni.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masennuitko? Minä olen vain realisti. Olen mennyt toista vuotta sitten erääseen eläkeläiskerhoon, enkä ole ystävystynyt kenenkään kanssa erityisemmin. Nimiäkään en tiedä.
        Varmaan voin syyttää vain itseäni.
        Mkr.

        Minulla on vähän samalla tavalla, ja lopetin, kun näin että ainoastaan kaksi ihmistä oli äänessä koko ajan, muilla ei sanan vuoroa.
        Joten se siitä kurssittelusta. Netti kurssit ovat paljon mukavampia siellä on kaikilla puheen vuoroja ja humoristista porukkaa . Ja ennekaikkea viisaita naisia joita on kuva kuunnella .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei riitä, että menee mukaan, pitää olla itse aktiivinen ja osallistuva. Jos vain on mukana passiivisena, muut jättävät sivuun, ei uutta tulijaa väkisin vedetä mukaan.
        Tulokas voi ehkä havaita, että häneen suhtaudutaan pidättyvästi ja välinpitämättömästi.
        Seniorit eivät ehkä kaipaa uusia tuttavuuksia itsekään, ja siksi tutustuminen voi olla kankeaa puolin ja toisin.
        Mkr.

        jaaaa, mä kyllä olen sivusta katsoja,
        passiivinen,
        sujuvasti kuuntelen kun muut puhuu,
        enkä välitä jos ei mua huomioida
        mutta hassua vaikka olen passiivin silti saan huomiotaki osakseni,
        tykkään olla " hiljanen hiiri "
        sivussa

        tai sitten sulaudun porukankeskelle, näin on elämä lipsahtanu mukavasti elämän ehtoo puolelle,
        jokseenki olen erittäin tyytyväinen eletyn elämäni kokonaisuuteen,

        että kai olen erakko tyyppiä, ja salaa sivusta elän porukan mukana,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vähän samalla tavalla, ja lopetin, kun näin että ainoastaan kaksi ihmistä oli äänessä koko ajan, muilla ei sanan vuoroa.
        Joten se siitä kurssittelusta. Netti kurssit ovat paljon mukavampia siellä on kaikilla puheen vuoroja ja humoristista porukkaa . Ja ennekaikkea viisaita naisia joita on kuva kuunnella .

        Millaisia nettikursseja käyt ja mitä kautta löydät niitä?


    • Anonyymi

      Kerhoissakin tuppaa käymään niin, että jotkin hölöttävät koko ajan ja muut ovat hiljaa..
      Tanssi on yhdessäoloa, jossz on helppo keskustella toise.n ja erilaisen ihmisen kanssa.

    • Anonyymi

      Pitää ottaa oma tila keskustelussa, rohkeesti vaan.
      Turha kainostelu pois, puhua toisen päälle.
      Turha hienotunteisuus näillä vuosilla voi unohtaa.

    • Anonyymi

      Millainen onkaan ryhmä, jossa vanhat ihmiset ottavat oman tilansa.
      Eivät kainostele, estot pois.
      Eivät ole hienotunteisia.
      Yhdenkin oman tilansa ottavan seurassa on tukalaa saati sitten ryhmä tilan ottaneita.

      • Anonyymi

        Aina voi jäädä seinäruusuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina voi jäädä seinäruusuksi.

        Yleensä on sekahaku, silloin saa ruusukin tanssikaverin . Pakkeja ei kehdata sentään antaa ellei ole humalassa tai muuten käyttäydy huonosti.


    • Anonyymi

      Itse en ole toistaiseksi ollut laajemmin kiinnostunut noista eläkeläisten eri riennoista.

      Vaikka asun Stadissa, niin kuitenkin hiukan syrjäisellä paikalla ja huonoista jaloistani johtuen, kaikki jonnekin lähteminen vaatii yleensä taksin ja tätä varten rahaa.

      Aikoinaan kävin kirkossa, mutta sekin on jäänyt. Toisaalta olen kylläkin yrittänyt osallistua joihinkin kirkon tapahtumiin: retkiin ja esim. myyjäisiin, kesäisin yhteisiin kesäiltoihin.

      Joka vuodeksi ja etenkin kesäksi pyrin suunnittelemaan lisäksi joitain omia retkiä, kuten esim. käynnit Kauppatorilla ja / tai Suomenlinnassa, Hgin edustan meriristeilyllä Korkeasaaressa. Jossain museossa voisin käydä, en olekaan vuosikymmeniin käynyt, esim. Eläinmuseossa tai Ateneumissa. Teatteri taas ei kiinnosta.

      Juu, ennen Joulua kävin Tuomaan markkinoilla!

      Olen suunnitellut kesäksi lyhyttä Viron matkaa. Jännittää hiukan peruuntuuko se, mahd. sodan vuoksi.

      Kaikkialla käyn yksin, vaikka mukana ryhmässäkin, mutta kuitenkin hiukan syrjässä, omassa olossani. Kiinalainen sanonta: "Joka kulkee yksin, kulkee nopeimmin."

      • Anonyymi

        Mitä sinä sinne Viroon.
        Matkusta mieluumin Tukholmaan, sehän on aivan ihana kaupunki, rakastan sitä. Reissaan sinne itse toukokuussa ja kesällä uusi reissu :)


    • Anonyymi

      Ryhmässä onkin turvallisempi matkustaa. Varsinkin, jos matkustaa pidemmälle. Varmaan edullisempaakin.
      Todellakin voi vetäytyä syrjään ja olla omissa oloissaan.
      Voi "kuoria kermat kakun päältä".
      Kiiinalaisissa sananlaskuissa, kuten suomalaisissa on totuus pienessä paketissa.

    • Anonyymi

      Ei kannattanut!
      Sairaseläköidyttyään 52v iässä vaimoni meni paikallisen harmaahapsikerhon toimintaan mukaan. Viikkokokoukset ja kutomisklubit.
      Kävin katsastamassa kaksi kokousta ja totesin ettei ole minua varten. Olin 57v.
      Rentouduin kolmisen vuotta ja sitten, terveydestäni ja elinpäivieni laadusta ja määrästä huolestuneena löysin hengenheimolaiseni punti-/kuntosalilta.
      Yhtä ikäluokkani ukkoa lukuun ottamatta olivat kaikki muut nuorempia kattaen aikuisten koko ikäkirjon.
      Ikäluokkani ukko oli harrastanut oikeaa painonnostoa joten viihdyimme yhdessä nostolavalla jossa ei ollut tungosta.
      Teimme samat harjoitteet, Maasta- ja rinnallevedot sekä pystysuuntaiset nostot keskenämme samoilla painoilla.
      Ryhdyin perehtymään myös nuorison putkivempaimiin jotka nykyään, 80v iässä, muodostavat ajallisesti jo yli puolet treeniajastani. 6krt/vko, noin 1,5h/kerta. Kahviossa pannaan nuorempien kanssa maailman asiat kuntoon.
      Tämä on minun ratkaisuni joka hoitaa kaksi aluetta kerralla. Fyysinen kunto ja sosiaaliset kontakti kaiken ikäisten ( nuorempien ) kanssa.

    • Alkaa saada huvittavia piirteitä erakoitumiseni.
      Siivooja oli tulossa eilen, etukäteen harmitti kun sotkee normaalin päivittäisen oloni.
      Oltiin kissan kanssa kuin kissa pistoksissaan koko ajan.
      Kiva nyt on olla siistissä kodissa, olis se sen arvoista.

      • Anonyymi

        Ilman erakoitumista.
        Vaimoni päästessä sairalasta kotiin 2kk:n oleilun jälkeen olin paikalla kun kysyttiin ulkopuolisen kodinhoitajan tarvetta.
        Olin hoitanut suunnilleen kaikki asiat melkein 20 vuotta joista suurin pelkästä omasta tahdostani eikä vaimon terveyden vuoksi.
        Ajatuskin, että joku ulkopuolinen tulisi sorkkimaan asioitamme tuntui vastenmieliseltä.
        Siispä kysäisin olisiko heillä näistä avustajista kuvallisia esittelyjä.
        Tippaiita ja lekuri kohmettuivat ja vaimoni laukaisi tilanteen toteamalla, että mieheni hoitaa asiat kuten tähänkin saakka.
        Kohtuulliset asumisen jäljet luovat kodikkuutta.
        En ole omaishoitaja mutta olen paremmassa hapessa ja sapuskoiden suunnittelu ja valmistus on harrastukseni. Siivoamista inhoan vähemmän ja olen parempikuntoinen tekijä.
        Rätteihin en puutu.


    • Anonyymi

      M onen yksineläjän on valkea lähteä yksin erilaisiin oman ikäluokan seurapiireihin.
      Monesti siihen tarvitaan joku toinen innostaja, jonka kanssa voi mennä yhdessä. Ei siiinä seurueessa tarvitse heti jokaisen kanssa puhella. Vähän kerrassaan alkaa juttu luistaa..
      Jos on tilaisuus tanssia, niin sehän on loistava tilaisuus keskustell tuntemattomankin kanssa.J.
      Aian on muistettava antsa toisellekin puheenvuoro.
      KOtona voi puhella vaikka kissalle. Kyllähän se kuuntelee, mutta ottaa harvemmin kantaa asioihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2719
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2571
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1704
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      126
      1618
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1399
    Aihe