Oletko sinä autistisen lapsen tai aikuisen kaveri

Anonyymi-ap

Moikkaa!
Mitä haasteita ystävyydessänne on sinulla ja autistisella kaverillasi? Miten teidän ystävyys selviää haasteista?
Kerro omia kokemuksia teidän ystövyydestänne.
Kuitenkin autistisella on haasteista on sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, saattaa töksäytellä asioita tai olla agressiivinen yms..

Kiitos vastauksista.

6

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itselläni on diagnosoitu Asperger ja minulla on ystäviä. Minulla ei nähdäkseni ole ystävieni kanssa mitään sen isompia haasteita. Itse en ainakaan ole sellaisia huomannut, eikä kukaan ystävistäni ole koskaan sanonut, että hänellä olisi minun kanssani jotain isompia haasteita. Sen sijaan eräs ystäväni kyllä kerran sanoi minulle, että olen hänen kaikkein luotettavin ystävänsä. Toki kaveriporukassamme on haasteita (missäpä kaveriporukassa ei olisi), mutta havaintojeni mukaan minä en niinkään ole niissä osapuoli, vaan lähinnä muutamilla kavereillani on toistensa kanssa haasteita. Koskaan en ole ollut pitkää aikaa riidoissa kenenkään kaverini kanssa ja kenenkään kanssa ei ole koskaan mennyt välit poikki. No totta puhuen kerran minulla meni muutamaksi kuukaudeksi välit poikki yhden kaverini kanssa, mutta siinäkin tapauksessa tältä kaveriltani meni kerralla poikki välit kaikkien ystäviensä kanssa, joten ei voi sanoa, että siinä jutussa olisi ollut kyse nimenomaisesti minusta.

      Toki on niin, että minä en elä mitään erityisen vilkasta sosiaalista elämää. Toisaalta juuri se saattaa olla syy yllä mainittuun haasteiden puuttumiseen, että osaan ottaa aikaa itselleni ja omille mielenkiinnon kohteilleni kuten vaikka kirjojen lukemiselle. Yksi asia, joka saattaa aiheuttaa haasteita ystävyyssuhteessa autisminkirjoisen ihmisen kanssa on juuri se, jos autisminkirjoinen osapuoli ei saa aikaa itselleen. Toisaalta haasteita ystävyyssuhteeseen to takuuvarmasti myös se, jos neurotyypillinen osapuoli keskittyy vain autisminkirjoon liittyviin haasteisiin (joita jokaisen autisminkirjon ihmisen omassa elämässä varmasti on) eikä ollenkaan hyviin asioihin. Tässäkään keskusteluavauksessa ei puhuta mitään autisminkirjon hyvistä puolista tai vahvuuksista. Jos henkilö, joka ei tietäisi autisminkirjosta mitään, lukisi tämän keskusteluavauksen, niin hän saisi autisminkirjosta aika yksipuolisen kuvan.

      Todettakoon, että omista kavereistani kukaan muu ei ole tietääkseni autisminkirjolla, joten sitä ei nyt oikein voi tarjota selitykseksi tähän isojen haasteiden puutteeseen. No yksi kavereistani kyllä epäilee itsellään autismia ja hänellä onkin siitä kyllä ilman muuta piirteitä ja yhdellä toisella heistä itse epäilen sitä, mutta diagnoosia ei kaveriporukastamme ole tietääkseni muilla kuin minulla. Muita diagnooseja heistä osalta kyllä löytyy mutta ei kaikilta. Sinällään kyllä autisminkirjon ihmisten voi varmasti monesti olla helpompi ystävystyä toisen autisminkirjon henkilön kanssa, koska eiköhän ystävyys ole sitä helpompaa, mitä paremmin osapuolet ymmärtävät toistensa elämänkokemusta.

    • Anonyymi

      Olen assi ja olen lukenut, että assiudelle on tyypillistä
      uskollisuus. Mun ystävyyksissä ainakin uskollisuus on
      todellista.

      Olen sosiaalisesti hyvin valikoiva, koska on niin
      monia, jotka eivät osaa suhtautua siihen erilaisuuteen,
      mitä AS merkitsee. Olen oppinut herkällä korvalla
      kuuntelemaan kaikenlaisia tyyppejä ja aika monet
      heitän mielessäni menemään heti, jos huomaan,
      että he ovat TOSI KAUKANA autismikirjon
      ymmärtämisestä.

      Jotkut kysyvät, millainen se AS on, kun kuulevat,
      että mulla se on. Sitten kun kerron todenmukaisesti
      niin jotkut eivät ollenkaan usko! Sellaiset heitän
      mielessäni heti menemään ja sanon hiljaa itselleni:
      "Kiitos, kun paljastit itsesi! Sinuun minun ei tarvitse
      aikaani tuhlata!"

      Asseilla on vahvuuksia ja niistä voivat päästä
      nauttimaan myös assien ystävät. MUTTA ystävyys
      assin kanssa edellyttää sitä, että on sivistynyt -
      ei saa valehdella eikä olla rasisti!

    • Anonyymi

      Hyvä, että täällä kommentoivat nimenomaan assit.
      Liian usein assien näkemykset unohdetaan, kun
      ei-assien enemmistö pohtii assien "outoutta".

    • Anonyymi

      Monet ystäväni ovat autistisia ja heidän kanssaan minulla on harvoin haasteita. Neurotyypillisten ystävien kanssa on useammin. Liittyy sellaiseen, jos he valehtelevat (vaikka ymmärrän, että voivat valehdella myös itse huomaamatta sitä), ovat kovasti epäloogisia, järjestävät tarpeetonta draamaa, eivät kuuntele, mitä toinen sanoo, haluavat pelata sosiaalisia pelejä, joihin liittyy ihmisten järjestelyä hierarkioihin. Koen tuolloin heidän käytöksensä henkisenä väkivaltana ja minun on vaikea luottaa heihin. Luottamuksen palautumisessa voi kestaa aikaa. Selvästi vähä-älyisemmille on helpompi antaa anteeksi, ajatellen, että he eivät ehkäitsekään vain tajua, mitä tekevät. Älykkäämpien kohdalla saatan nähdä parhaaksi vain jättää yhteydenpidon sikseen ja usein he eivät kyselekään mitään, koska ymmärtävät itsekin, mistä on kyse.

    • Anonyymi

      Olin typillisen suomalaisen jätkän tavoin työssä kii varhaiseläköitymiseen asti. Jätkäsakista löytyi puhekaveria vähän joka tyypille.

      Silloin 55 vuotiaat pääsivät eläkkeelle hiukan pienemmällä ansiolla, mutta lähtijöitä oli monia.
      Aloin erään lehtiartikkelin takia kiinnostumaan asperger-ihmisistä. Huomasin olevani just, eräs tyyppi heistä.

      Monet ihmiset ottavat etäisyyttä. Mutta jos itsellä on "hölösuun" kausia, ihmisiä kyllä jututettavaksi löytyy.

      Ikäänkuin "outona" maailmassa. Luotan liikaa ihmisiin, epärehellisiinkin. Maailma opettaa erottaan jyvät akanoista.

      • Anonyymi

        Onnittelut oman assiuden tunnistamisesta!

        Joo, mäkin oon assi ja oon aikoinaan "luottanut liikaa ihmisiin, epärehellisiinkin".
        Mutta mullakin eläminen ja maailma on opettanut todella
        erottamaan jyvät akanoista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2539
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      303
      2266
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2095
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1802
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1713
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1675
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1566
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1384
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      118
      1354
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1349
    Aihe