Harkinnassa Siporex-talo. Kaivattaisiin kokemuksia, kiitos!
Tietoa SIPOREX-taloista?
33
37528
Vastaukset
- Kokemus
Lapsuuden kotini on rakennettu vuonna 1958 ja siitä alkaen on kokemusta. Runko on 250mm harkkoa ja hyvin on toiminnut. Kalkkilaastilla tehty rappaus hieman haalistunut, mutta sehän ei ole siporexista johtuva asia. Hyvin on kestännyt mutta eihän 47-v ole siporexille vielä paljon. Energiaa kuluu suht vähän talon kokoon nähden vaikka seinän paksuus on vain 250mm.
- RaakaRane
Meillä on 19 vuoden kokemus Siporex-talosta. Yksi parhaita ominaisuuksia on hyvä äänieristys ja lämpötilojen vaihteluita tasaava massiivinen rakenne.
Voi olla hyvä ajatus antaa rakennuksen "asettua" vuoden päivät ennen ulkopinnan rappaamista, jotta ei tule turhia halkeamia ulkopintaan.
Me olemme olleet todella tyytyväisiä Siporex-asujia.- ovat yhteisiä
kaikille kivitaloille.
Meillä leca design -talo ja myös meillä havaittavissa hyvä äänieristys (ulkoa ei kuulu mitään, yläkerrasta ei kuulu mitään alakertaan, vaikka yläkerrassa toosa pauhaisi) sekä lämpötilojen vaihteluita tasaava massiivinen rakenne (kesällä viileä, talvella lämmin).
Myös me olemme olleet todella tyytyväisiä valintaamme. Kivitaloissa on siis muitakin vaihtoehtoja, mutta asumisen kannalta niissä tuskin on eroa. Voi olla että taulujen laittaminen sipoon on helpompaa kuin lecaan. - raksaaja--sh
ovat yhteisiä kirjoitti:
kaikille kivitaloille.
Meillä leca design -talo ja myös meillä havaittavissa hyvä äänieristys (ulkoa ei kuulu mitään, yläkerrasta ei kuulu mitään alakertaan, vaikka yläkerrassa toosa pauhaisi) sekä lämpötilojen vaihteluita tasaava massiivinen rakenne (kesällä viileä, talvella lämmin).
Myös me olemme olleet todella tyytyväisiä valintaamme. Kivitaloissa on siis muitakin vaihtoehtoja, mutta asumisen kannalta niissä tuskin on eroa. Voi olla että taulujen laittaminen sipoon on helpompaa kuin lecaan.Joo, hemmetin äänetön on myös lammi. Massaa lammin seinässä on about 2.4 kertaa enemmän kuin nuissa muissa harkkotaloissa, joten sekin tuntuu jossain, tosin äänettömästä kevytharkkotalosta ei voine enään äänettömämmäksi mennä.
Mihin lie sitten helpointa kiinnittää... olen kyllä tykästynyt betoniin, ei lohkeile mielestäni niin herkästi kuin esim leca. Mutta toki pelkällä ruuvilla kiinnittäminen ois nopeanpaa. - ...että
raksaaja--sh kirjoitti:
Joo, hemmetin äänetön on myös lammi. Massaa lammin seinässä on about 2.4 kertaa enemmän kuin nuissa muissa harkkotaloissa, joten sekin tuntuu jossain, tosin äänettömästä kevytharkkotalosta ei voine enään äänettömämmäksi mennä.
Mihin lie sitten helpointa kiinnittää... olen kyllä tykästynyt betoniin, ei lohkeile mielestäni niin herkästi kuin esim leca. Mutta toki pelkällä ruuvilla kiinnittäminen ois nopeanpaa....tilavuudesta reilu 50% on styroxia...hihi!
- kivi
...että kirjoitti:
...tilavuudesta reilu 50% on styroxia...hihi!
onhan se näinki, että tuola lecassa on styroxi välissä mutta siinä on kuitenki semmonen eroavaisuus että siitä seinästä ei mennä lusikalla läpi. niinkuin tämänkeskustelun muiden "kivitalojen" seinästä
- juu
kivi kirjoitti:
onhan se näinki, että tuola lecassa on styroxi välissä mutta siinä on kuitenki semmonen eroavaisuus että siitä seinästä ei mennä lusikalla läpi. niinkuin tämänkeskustelun muiden "kivitalojen" seinästä
mulla on ollu kyllä aina tapana kulkea ovesta....ehkä oon sitten jotenkin erikoinen?
- kivi
juu kirjoitti:
mulla on ollu kyllä aina tapana kulkea ovesta....ehkä oon sitten jotenkin erikoinen?
Joo täytyy myöntää että mäki oon vähä erikoinen koska mullakin on tapana kulkea ovesta, lähinnä lapsia ajattelin siinävaiheessa ku ne ei osaa viel avata ovea.
- RaakaRane
kivi kirjoitti:
Joo täytyy myöntää että mäki oon vähä erikoinen koska mullakin on tapana kulkea ovesta, lähinnä lapsia ajattelin siinävaiheessa ku ne ei osaa viel avata ovea.
meille vielä ylimääräisiä reikiä seinään, vaikka pienenä lapset kovasti yrittivät kulkea muualta kuin ovista...
Jokaisessa materiaalissa on hyvät ja huonot puolet, Siporexista on pitkät käyttökokemukset ja seinärakenne on yhtä ja samaa tavaraa, se kevyttä ja hyvin mittatarkkaa. Huonona puolena on varmaan se, että seinästä todellakin voi mennä lusikalla läpi, jos vain aikaa ja viitseliäisyyttä riittää. - juu
kivi kirjoitti:
siis lapsesi kulkevat muualta kuin ovesta? olet varustanut heidät lusikoin? ette varmaan hirveesti uskalla käydä missään kylässä? keksi nyt hyvä ihminen niille jotain muita aktiviteettejä, vaikka vapaa kasvatus on voimissaan!
- pääsee
kivi kirjoitti:
Jos ovi on lukossa, niin helpommin sisälle pääsee vaikka ikkunasta. Eikös tiettyihin kivitaloihin pääse myös vaan sahaamalla uretaanit irti oven/ikkunan ympäriltä? Tai katon kautta vaan kattotiilejä pois, reikä aluskatteeseen, levyt ja villat sivuun ja reikä muoviin?
- ettei
käy niinkuin meille kävi viime kesän ja syksyn sateiden aikana, meinaan meni vähän sähköä talvella siporexin kuivatteluun ja lisäksi n 4 kk aikaa lisää.
- ja kastuu
joka sateella, mitään suojuksia ei näy.
Ja rakennusnosturi on vieressa, kaivinkone, bobcatti ja tavallinen traktorikaivuri myös tontilla.
Taitaa tulla pystytykselle hintaa.
Kattokin näkyy tulevan samoista palkeista. - M_K
ja kastuu kirjoitti:
joka sateella, mitään suojuksia ei näy.
Ja rakennusnosturi on vieressa, kaivinkone, bobcatti ja tavallinen traktorikaivuri myös tontilla.
Taitaa tulla pystytykselle hintaa.
Kattokin näkyy tulevan samoista palkeista.tietty sateella suoraan ei voi kasailla mutta ei ne harkkojen kastumiset mitään haittaa.. sittenkun katto oli päällä niin tuuli kuivasi ylimääräiset.. ei siinä lämmitys/kuivauskuluja sen enempää mennyt
- pakkasella
M_K kirjoitti:
tietty sateella suoraan ei voi kasailla mutta ei ne harkkojen kastumiset mitään haittaa.. sittenkun katto oli päällä niin tuuli kuivasi ylimääräiset.. ei siinä lämmitys/kuivauskuluja sen enempää mennyt
ei paljon tuuli kuivata, kun on ikkunat sunmuut paikallaan. Sähköä paloi marras- huhtikuu n. 40 000 kWh pelkästään täysin läpimärän Siporexin kuivatteluun,, jos muistat, viime kesänä ja syksynä satoi lähes 4-5 kk yhtäsoittoa
- ...satoi...
pakkasella kirjoitti:
ei paljon tuuli kuivata, kun on ikkunat sunmuut paikallaan. Sähköä paloi marras- huhtikuu n. 40 000 kWh pelkästään täysin läpimärän Siporexin kuivatteluun,, jos muistat, viime kesänä ja syksynä satoi lähes 4-5 kk yhtäsoittoa
...mutta ole onnellinen että kuivuu....vettynyt stryroxi tai villa ei kuivukaan...
- materiaali
...satoi... kirjoitti:
...mutta ole onnellinen että kuivuu....vettynyt stryroxi tai villa ei kuivukaan...
jota kutsutaan selluvillaksi puhallettiin märkämenetelmällä seiniin kiinni.
Parissa kolmessa päivässä kuivui 1 kW:n puhaltimen avulla.
Maahan laitoin styrox merkkistä levyä ja suunnittelija väitti, että tämä laatu ei ime vettä?
Kunpikohan meistä sitten oikein puhuu skeidaa?
Kelluuko muuten se siporex-merkkinen kivi enää kastuttuaan? - ......
materiaali kirjoitti:
Maahan laitoin styrox merkkistä levyä ja suunnittelija väitti, että tämä laatu ei ime vettä?
Kelluuko muuten se siporex-merkkinen kivi enää kastuttuaan?...ottamatta kantaa edellisiin....siitä vihatusta siporexista on rakennuttu taloja jo 70vuotta...kertonee jotain...jopa sinulle???
- edellinen
...... kirjoitti:
...ottamatta kantaa edellisiin....siitä vihatusta siporexista on rakennuttu taloja jo 70vuotta...kertonee jotain...jopa sinulle???
on muuten parantunut viime vuosina paljon.
Aikanaan olin louhintatöiden kanssa tekemisissä ja tuolloin louhijat olivat kauhuissaan, jos lähettyvillä oli siporex taloja. Omistajat olivat harmissaan kun ko. materiaali halkeili omia aikojaan. He syyttivät louhintatärinöitä halkeamien syntymisistä ja siinä sitä oltiinkin...
Vuolion räjäytystyöt-kirjassa on edelleenkin muistaakseni pienin materiaalikerroin sipolle laskettaessa sallittuja tärinä-arvoja.
Nykyisien sipo-talojen julkisivut ovat onneksi kuitenkin jo aivan eri luokkaa kuin tuolloin.
No, kyllä asia lienee kuitenkin niin, että muut asiat ratkaisevat rakentamisen lopputuloksen kuin pelkkä runkomateriaali. - vettynyt mineraalivillakin
...satoi... kirjoitti:
yläpohjan päällä, mikä oli kastunut Siporexin hengittävyyden ansiosta läpimäräksi, (vaikka on tervapaperit välissä)kuivui kevään tultua aika nopasti. Että ei se villa mitään vettä pidä sisässään.
- saas nähdä
Terve,
Päädyttiin sipoon, sillä joustava materiaali töiden ja aikataulutuksen mukaan. Runko jo pystyssä eikä ole putkaria ja sähkömiestä näkynyt työmaalla - ehtiivät tulla aikanaan eli ei tarvitse sitoa miehiä vieläkään. Siposta kirjoitetaan paljon väärää tietoa ja tunne on mukana. Fakta on se, että runko materiaalina talosta tulee hyvä ja hiljainen. lämmöeristyskyky on hyvä. sillä kylmäsillat on helppo hallita. Haukkujilla ei ole kokemusta tai heidän talo on jotenkin muuten tehty väärin. Yleensä keskustellaan Lammi ja sipotalojen eroista, mutta molemmat ovat todella hyviä lopputulokseltaan. Lammi on vain työläämpi ja kalliimpi pystyttää, mutta toisaalta materiaali on halvempaa. Käytännössä loppuhinta on samaa luokkaa. Rapparia molemmissa tarvitaan ja sen sietää olla hyvä. Onnea valintaan. Kuivattelua vaaditaan muuten jokaisessa kiviainestalossa. minun mielestäni paras on tiili runko (oli edellinen sellainen ja oli täydellinen). Vertaappa muuten hintaa weinbergerin runkopontti tiiltä runkomateriaalina sipoon. Itse ajattelin tätä vaihtoehtoa, mutta kaavamääräys vaati rappauksen ja siksi olisi tullut liian kalliiksi. Tiilirunko on kyllä ehdoton jos löytyy hyvä muurari (tiilet ei maksa paljon. - siporex
edellinen kirjoitti:
on muuten parantunut viime vuosina paljon.
Aikanaan olin louhintatöiden kanssa tekemisissä ja tuolloin louhijat olivat kauhuissaan, jos lähettyvillä oli siporex taloja. Omistajat olivat harmissaan kun ko. materiaali halkeili omia aikojaan. He syyttivät louhintatärinöitä halkeamien syntymisistä ja siinä sitä oltiinkin...
Vuolion räjäytystyöt-kirjassa on edelleenkin muistaakseni pienin materiaalikerroin sipolle laskettaessa sallittuja tärinä-arvoja.
Nykyisien sipo-talojen julkisivut ovat onneksi kuitenkin jo aivan eri luokkaa kuin tuolloin.
No, kyllä asia lienee kuitenkin niin, että muut asiat ratkaisevat rakentamisen lopputuloksen kuin pelkkä runkomateriaali.on edelleen louhijoiden kauhu! kaikkein heikoin talo mitä voi olla
- ade
materiaali kirjoitti:
Kelluuko muuten se siporex-merkkinen kivi enää kastuttuaan?kahden kuukauden uittamisen jälkeen kyllästyttiin oottaan uppoamista
- Siporex
Itselläni nousemassa toinen talo siposta ja jos kolmannen vielä joskus teen on se sama materiaali. Rakennan itse ja muutenkin alalla olen, niin nähnyt jos minkälaista torppaa kivistä ja puista niin suosittelen kyllä. Asuinkustannuksiltaan on ollut edullinen ja lämmin vaikka edeltävässä talossa ikkunoita 29 joista paljon isoja nykyisessä 38 ja lasia on paljon. 4 pientä lasta ja itsekin kova käyttämään lämmintä vettä niin vanhan talon öljynkulutus oli 2400 litraa per vuosi. kokonais neliöt lämpöisinä noin 250 ja sisälämpötila 25C mikä myös tallissa. Vettä noin 100 kuutiota vuodessa. Nykyiseen tulee lämmitysmuodoksi öljy/puu/aurinko ja neliöitä on talossa 327 ja erillinen talli 30 joka myös vesikiertoisena lattialämmityksenä.
- huopakatto
onko ongelmia kosteuden kanssa sipo taloissa rakennusvaiheessa
- Ei samalla viivalla
Uskomaton kokonaisuus.
-250 neliötä, 25C sisälömpö, neljä lasta ja vielä uusi talo rakenteilla..
Ei kyllä ihan joka pojan paukut tuohon riitä.
Köyhä insinööri ei voi kuin katellisena tehdä kunniaa vauraudellesi. - gciadhdei
Ei samalla viivalla kirjoitti:
Uskomaton kokonaisuus.
-250 neliötä, 25C sisälömpö, neljä lasta ja vielä uusi talo rakenteilla..
Ei kyllä ihan joka pojan paukut tuohon riitä.
Köyhä insinööri ei voi kuin katellisena tehdä kunniaa vauraudellesi.mullakin on vaan 3 lasta.
- HTM 40
So ita niin kerron 15 v rakennus urakoinnin kokemuksella siporex rakentamisesta !! rakpalvelu.htm@kopteri .net 0400767011
- u-arvo olematon
Nyt meni voi leivän päältä.
- vpu
Huvittavaa lukea lapsellisia kertomuksia lusikalla kaivettavista (siporex) ja kaninpapanoista (leca) tehdyistä taloista. Kaiki nuo marrkinoilla olevat talot ovat huolellisesti rakennettuna aivan hyviä taloja.
Minulla on ollut puutalo ja nyt sipotalo. Molemmissa on hyvät ja ehkä joitain huonojakin puolia ja jos vielä rakennan ajattelin koittaa Lammia tai Leca taloa.
Molemmat omat talot on itserakennettuja lähes kaikilta osin. Rakentaminen oli helpompaa kuin puusta, koska sipoa on helppo työstää. Minkään esineen tai vaikka kaapistojen kiinnittäminen ei tuottanut ongelmia kun valitsee hankki kunnon proput ( fischer GB 10 ja 8, SX8 ja 10, TOX 6-12 mm. ja jne.) Ja seinän sisään vain ruostumattomia ruuveja, muut ruostuu.
Putkien ja sähköjen uritus kävi mukavasti jyrsimellä.
Kovalla helteellä talo kestää 2-3 viikkoa ennenkuin lämpö tulee talosta läpi. talvella tarkenee ja lämpölaskunt kilowattitunteina ovat olleet aivan samoja ( per lämmitettävä m3) verrattuna mineraalivillaeristeisiin taloihin.
Ainut huonokokemus on ollut se, että talo kastui pahemman kerran pystytysvaiheessa ennekuin katto saatiin päälle. Tuokaan ei olisi haitannut mitään kun muistaa vaan antaa talon kuivaa todella hyvin ennen sisäpintojen tasoitusta. Ulkorakennus joka pinnoitettiin muutama kuukausi talon jälkeen ei ole jälkeenpäin oirinut mm. nurkkien halkeamisena. Nuo nurkkien akryylimassat oli kyllä iisi paikata tyylin huone per ilta niin kaikki oli taas kondiksessa ja sen jälkeen ei ole repeämät palaneet.
Kaikki meni ainakin silloin Jämerän kanssa todella hyvin ja heiltä sain hyviä neuvoja ja suosittelivat hyvän pystyttäjänkin. autotallin muurailin/liimailin omana työnä 4:n päivän aikana
Entäpä kustannukset? Rahaa saisi toki kulumaan vaikka kuinka, mutta minulle tämä lysti tonnteineen maksoi 300 000 euroa ja tilaa talossa 182/211 ja ulkoraksassa 50/79. Pihassa on lisäksi ylijäämäharkoista muuratut raja-aidat ja ulkouima-allas.
Omaa työtä kului reilusti 3000 tuntia ( 1 vuosi vuorotteluvapaata ). Ulkopuolisille maksettiin talon liimaamisesta 9 päivän työ ( 2 miestä ), kaakelointi, palahuovan asentajat sekä sähkömiehelle (uritukset itse) sisätasoituksesta talon osalta ja ulkorappaus ( smyygit, paikkaus, suojaus ym aputyöt itse). Mitään työtä en ole koskaan teettänyt urakalla vaan aina tuntitöinä ja itse aina paikalla niin työt sujuu. Kaikki tuntimiehet ovat olleet erittäin ammattimaisia.
Olen laskenut että, avaimet käteen meidän talon laatutasolla hintaa olisi tullut reilu satatonnia lisää. Joten oma työ kannattaa. eikä tuolloin piha ja puutarha ole vielä edennyt mihinkään.
Kaikenlaisen paskapuheen tälläkin palstalla kannattaa jättää omaan arvoonsa ja kysellä asioista
E i muutakuin suunnitelmia tekemään ja asioista selvää ottamaan. - raksavaantaja
AInakin väliseinien tekeminen näyttää tosi helpolta:
http://www.raxat.fi/node/1353 - Rakentanut vm 2010
Kevytbetoni (sipo, aeroc, ytong/forte) on hyvä materiaali. Me rakensimme Forten harkosta ja parhaat puolet ovat: tiiviys, yksiaineinen hengittävä materiaali, mahdollistaa monipuolisen arkkitehtuurin ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia, edullinen pystytysurakka (vrt valuharkkoihin), ääneneristävyys ja energiatehokkuus.
Huonoja puolia (oman kokemuksen mukaan):
- rungon kuivatukseen menevä aika rakennusvaiheessa
- matalaenergiatasolle päästäkseeen piti laittaa 50 cm paksut seinät, toisaalta leveät sisäsmyygit on komeat
Jos pitäisi uudestaan rakentaa niin tod. näk olisi sama materiaali.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt364423Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.522369Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö481432- 931288
Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.281217Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi381188Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä521132Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161965- 60921
Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os175899