Hiilidioksidin lämmittävä vaikutus perustuu mihin?

Anonyymi-ap

Hiilidioksidin lämittävä vaikutus on simppeliä perus fysiikkaa, sehän keksittiin jo 1800 luvulla.
Ensimmäinen kysymys on, miksi on tarvittu kymmeniä tuhansia lisä tutkimuksia? Toinen kysymys, hiilidioksidin lämittävälle vaikutukselle on pakko olla fysikaalinen kaava, mikä se on?
Kolmas kysymys, kuinka hiilidioksidin lämmittävää vaikutusta voi mitata ilmakehästä ja jatkokysmys jos ei, perustuuko kaikki vain teoriaan.

172

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "perustuuko kaikki vain teoriaan"

      Vastaan trollille tuohon kohtaan: Kyllä, tuo kaikki perustuu teoriaan.

      Se perustuu teoriaan aivan kuten GPS: järjestelmän ja Cernin LHC hiukkaskiihdyttimen suhteellisuusteorian vaatimat korjaukset.
      Samatwen teoriaan perustuvat ydinvoimaloiden toimiminen, avaruuslennot ja ja maahan mätkähtäminen räystäältä pudotessa.

      Oliko muuta tieteen suhteen kysyttävää?

    • Anonyymi

      Teoriaan ja toiveajatteluun tuo perustuu toisin kuin GPS:n ja sähkölampun toiminta joka voidaan todeta myös käytännössä.

      • Anonyymi

        Ilmastotutkijat totesivat käytännössä viime vuoden olleen selvästi mittaushistorian lämpimin.
        Kun katsoo Suomen Ilmatieteenlaitoksen keskilämpötilatilastoa vuodesta 1961, niin jokainen huomaa lämpenemisen.

        Wiki:
        "Tieteellinen teoria on hyvin perusteltu selitys ilmiölle, joka on saavutettu käyttäen tieteellistä menetelmää ja on toistuvasti vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta."

        "...on toistuvasti vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta...."

        Jos et ymmärtänyt, mitä tuo tarkoittaa, niin kysy vaan rohkeasti. Yritän auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastotutkijat totesivat käytännössä viime vuoden olleen selvästi mittaushistorian lämpimin.
        Kun katsoo Suomen Ilmatieteenlaitoksen keskilämpötilatilastoa vuodesta 1961, niin jokainen huomaa lämpenemisen.

        Wiki:
        "Tieteellinen teoria on hyvin perusteltu selitys ilmiölle, joka on saavutettu käyttäen tieteellistä menetelmää ja on toistuvasti vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta."

        "...on toistuvasti vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta...."

        Jos et ymmärtänyt, mitä tuo tarkoittaa, niin kysy vaan rohkeasti. Yritän auttaa.

        "vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta."

        Huuhaatieteellinen teoria onkin helppo vahvistaa kun riittää huuhaan keksiminen.

        "tieteellistä menetelmää ja on toistuvasti vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta."

        Hukkumiskuolemien määrän korrelaatio on toistuvasti vahvistettu havaintojen ka kokeiden kautta.
        Hiilidioksidin vaikutus ilmastoon on sujuvasti vahvistettu vankalla mielikuvituksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta."

        Huuhaatieteellinen teoria onkin helppo vahvistaa kun riittää huuhaan keksiminen.

        "tieteellistä menetelmää ja on toistuvasti vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta."

        Hukkumiskuolemien määrän korrelaatio on toistuvasti vahvistettu havaintojen ka kokeiden kautta.
        Hiilidioksidin vaikutus ilmastoon on sujuvasti vahvistettu vankalla mielikuvituksella.

        Paljonko herralla oli ikää? Ihanko jo 10 v. ?
        Jopa palstan taso huomioiden lapsellinen kommentti.

        Ps. Pelkkä korrelaatio ei tarkoita kausaalisuutta, lapsi hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko herralla oli ikää? Ihanko jo 10 v. ?
        Jopa palstan taso huomioiden lapsellinen kommentti.

        Ps. Pelkkä korrelaatio ei tarkoita kausaalisuutta, lapsi hyvä.

        Hihhulimummo voisi kertoa myös palstan alarmistihihhuleille että korrelaatio ei ole sama kuin kausaatio. Tosin tuo tuskin menisi tajuntaan.
        Hiilidioksidin lisääntymisen ja lämpötilan korrelaatio on tasan samanarvoinen ilmiö kuin jäätelönsyönnin ja hukkmiskuoleminen välinen korrelaatio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihhulimummo voisi kertoa myös palstan alarmistihihhuleille että korrelaatio ei ole sama kuin kausaatio. Tosin tuo tuskin menisi tajuntaan.
        Hiilidioksidin lisääntymisen ja lämpötilan korrelaatio on tasan samanarvoinen ilmiö kuin jäätelönsyönnin ja hukkmiskuoleminen välinen korrelaatio.

        Ihanko saman arvoinen?
        Jokainen normaali aikuinen ihminen tajuaa yhteisen tekijän hukkumiskuolemien ja jäätelönsyönnin aiheuttajana. Sen sijaan sekä CO2 tason lisääntymisen että ilmaston lämpenemisen aiheuttavaa piilomuuttujaa ei kukaan ole löytänyt tutkijoiden monen kymmenen vuoden etsimisestä huolimatta.

        Eli siinä se merkittävä ero on, lapsi hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastotutkijat totesivat käytännössä viime vuoden olleen selvästi mittaushistorian lämpimin.
        Kun katsoo Suomen Ilmatieteenlaitoksen keskilämpötilatilastoa vuodesta 1961, niin jokainen huomaa lämpenemisen.

        Wiki:
        "Tieteellinen teoria on hyvin perusteltu selitys ilmiölle, joka on saavutettu käyttäen tieteellistä menetelmää ja on toistuvasti vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta."

        "...on toistuvasti vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta...."

        Jos et ymmärtänyt, mitä tuo tarkoittaa, niin kysy vaan rohkeasti. Yritän auttaa.

        Holoseenin optimin aikaan oli pari astetta lämpimämpää kuin nyt. Paleontologia ja muut luonnontieteellisen havainnot todistavat sen. Sahara oli silloin vehreää savannia ja Suomessa oli nykyiset Keski-Euroopan lämpötilat.


    • Anonyymi

      Lisääntyvän hiilidioksidipitoisuuden aiheuttamaa ilmaston lämpenemistä on tutkittu paljon muun muassa siksi, että haluttaisiin löytää lämpenemiselle joku muu selitys eli falsifioida AGW. Valitettavasti sellaista muuta selitystä ei tähän mennessä ole löytynyt yrityksistä huolimatta.

    • Anonyymi

      1. Ihmistoiminnan seurauksena CO2-pitoisuus ja sitä kautta ilmakehän lämpötila ovat jatkuvasti kohonneet, ja tämä tiedetään juuri jatkuvien mittausten ja tutkimusten ansiosta. Lisätutkimukset ovat koko ajan tarpeen, jotta vaikutukset ja seuraukset ilmastolle ja luonnolle pystytään ymmärtämään ja ennustamaan paremmin.

      2. Ei kaikille luonnontieteellisille ilmiöille ole olemassa yhtä omaa fysikaalista kaavaansa.

      3. Mittausta tehdään mm. maan ja meren päällisillä mittausasemilla, säähavaintopalloilla ja satelliiteilla.

      • Anonyymi

        "CO2-pitoisuus ja sitä kautta ilmakehän lämpötila ovat jatkuvasti kohonneet"

        Noinhan se menee mielikuvitus- ja huuhaatieteissä. Riittää kun väittää samaa 11600 kertaa vuodessa ja simsalabim asia on jälleen kerran tieteellisesti todistettu.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "CO2-pitoisuus ja sitä kautta ilmakehän lämpötila ovat jatkuvasti kohonneet"

        Noinhan se menee mielikuvitus- ja huuhaatieteissä. Riittää kun väittää samaa 11600 kertaa vuodessa ja simsalabim asia on jälleen kerran tieteellisesti todistettu.

        Mittausten mukaan auringon säteilystä absorboituu ilmakehässä tietty osa. Tässä on havaittu muutoksia samaan tahtiin kuin mitä hiilidioksidin määrä on vaihdellut. Tilastomatematiikan keinoin pystytään laskemaan, kuinka suuri osuus vaihtelusta johtuu hiilidioksidista ja kuinka paljon muista lämpenemisen aiheuttajista.
        Mittauskeino on hyvin yksinkertainen: 1. mitataan hiilidioksidin määrä ilmakehässä. 2. mitataan, kuinka paljon aurinkoon jätetty metallikappale lämpenee. Tämän jälkeen muodostetaan korrelaatiolauseke, jonka avulla nähdään kuinka riippuvaisia toisistaan ilmiöt ovat. Osoittautuu, että riippuvuus on erittäin vahva.
        Hiilidioksidin hiilen voi nähdä ilmakehässä pienenä mustana hiukkasena, johon auringon valo jää kiinni. Tämä vapautuu jossakin vaiheessa lämpönä ilmakehään. Reaktio ei ole myöskään täydellinen vaan osa säteilyenergiasta jatkaa edelleen valona eteenpäin muuttamatta taajuuttaan lämpösäteilylle ominaiseksi infrapunasäteilyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittausten mukaan auringon säteilystä absorboituu ilmakehässä tietty osa. Tässä on havaittu muutoksia samaan tahtiin kuin mitä hiilidioksidin määrä on vaihdellut. Tilastomatematiikan keinoin pystytään laskemaan, kuinka suuri osuus vaihtelusta johtuu hiilidioksidista ja kuinka paljon muista lämpenemisen aiheuttajista.
        Mittauskeino on hyvin yksinkertainen: 1. mitataan hiilidioksidin määrä ilmakehässä. 2. mitataan, kuinka paljon aurinkoon jätetty metallikappale lämpenee. Tämän jälkeen muodostetaan korrelaatiolauseke, jonka avulla nähdään kuinka riippuvaisia toisistaan ilmiöt ovat. Osoittautuu, että riippuvuus on erittäin vahva.
        Hiilidioksidin hiilen voi nähdä ilmakehässä pienenä mustana hiukkasena, johon auringon valo jää kiinni. Tämä vapautuu jossakin vaiheessa lämpönä ilmakehään. Reaktio ei ole myöskään täydellinen vaan osa säteilyenergiasta jatkaa edelleen valona eteenpäin muuttamatta taajuuttaan lämpösäteilylle ominaiseksi infrapunasäteilyksi.

        Ajatuksenasi oli tässä virheellisesti se, että selitystä oikeasti tarvittaisiin alkuperäisen kysyjän ymmärryksen lisäämiseksi. Aloittaja kuitenkin vain trollaa. Jos oikaiset ilmiön selityksessä tai käytät analogiaa niin keskustelun kannalta siitä on hyötyä vain tieteenkiistäjille, jotka tarttuvat yksinkertaistuksesi paikkansapitämättömiin yksityiskohtiin. Siksi täällä vastailuun ei juurikaan kannata tuhlata aikaa ja vaivannnäköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittausten mukaan auringon säteilystä absorboituu ilmakehässä tietty osa. Tässä on havaittu muutoksia samaan tahtiin kuin mitä hiilidioksidin määrä on vaihdellut. Tilastomatematiikan keinoin pystytään laskemaan, kuinka suuri osuus vaihtelusta johtuu hiilidioksidista ja kuinka paljon muista lämpenemisen aiheuttajista.
        Mittauskeino on hyvin yksinkertainen: 1. mitataan hiilidioksidin määrä ilmakehässä. 2. mitataan, kuinka paljon aurinkoon jätetty metallikappale lämpenee. Tämän jälkeen muodostetaan korrelaatiolauseke, jonka avulla nähdään kuinka riippuvaisia toisistaan ilmiöt ovat. Osoittautuu, että riippuvuus on erittäin vahva.
        Hiilidioksidin hiilen voi nähdä ilmakehässä pienenä mustana hiukkasena, johon auringon valo jää kiinni. Tämä vapautuu jossakin vaiheessa lämpönä ilmakehään. Reaktio ei ole myöskään täydellinen vaan osa säteilyenergiasta jatkaa edelleen valona eteenpäin muuttamatta taajuuttaan lämpösäteilylle ominaiseksi infrapunasäteilyksi.

        Noin selitettynä tuo kuulostaa aika omalaatuiselta tieteeltä - ei toki mitään APH-tasoista, mutta ei ihan oikean tieteen mukaistakaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittausten mukaan auringon säteilystä absorboituu ilmakehässä tietty osa. Tässä on havaittu muutoksia samaan tahtiin kuin mitä hiilidioksidin määrä on vaihdellut. Tilastomatematiikan keinoin pystytään laskemaan, kuinka suuri osuus vaihtelusta johtuu hiilidioksidista ja kuinka paljon muista lämpenemisen aiheuttajista.
        Mittauskeino on hyvin yksinkertainen: 1. mitataan hiilidioksidin määrä ilmakehässä. 2. mitataan, kuinka paljon aurinkoon jätetty metallikappale lämpenee. Tämän jälkeen muodostetaan korrelaatiolauseke, jonka avulla nähdään kuinka riippuvaisia toisistaan ilmiöt ovat. Osoittautuu, että riippuvuus on erittäin vahva.
        Hiilidioksidin hiilen voi nähdä ilmakehässä pienenä mustana hiukkasena, johon auringon valo jää kiinni. Tämä vapautuu jossakin vaiheessa lämpönä ilmakehään. Reaktio ei ole myöskään täydellinen vaan osa säteilyenergiasta jatkaa edelleen valona eteenpäin muuttamatta taajuuttaan lämpösäteilylle ominaiseksi infrapunasäteilyksi.

        Atomeilla ei ole väriä, eikä kaasumolekyyleilläkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Atomeilla ei ole väriä, eikä kaasumolekyyleilläkään.

        Ei, niillä on absorptiospektri ja emissiospektri sekä tietty viritystilan kesto eli dilaatio.


    • Anonyymi

      Kappale säteilee lämpötilalleen ominaisella spektrillä. Auringon pintalämpötila on noin 5800 K ja maapallon vain noin 288 K. Auringosta tuleva säteily on lyhytaaltoisempaa. Intensiteetin huippu on näkyvän valon aallonpituuksilla. Ilmakehässä ja maassa auringon säteilyn energia muuttuu lämmöksi. Maapallo säteilee lämpötilalleen ominaisilla infrapunan aallonpituuksilla.

      Hiilidioksidi absorboi tietyillä infrapunan aallonpituuksilla. Hiilidioksidin lisääminen ilmakehään häiritsee tulevan ja lähtevän säteilytehon tasapainoa. Pitkän päälle häiriövaikutus kompensoituu sillä, että maapallon lämpötila hieman nousee ja lämpeneminen loppuu jonkin ajan kuluttua siitä, kun CO2-pitoisuuden nousu loppuu.

    • Anonyymi

      Tulee jo mieleen, että lähes kaikki viestit tässä ketjussa ovat prosaistin. Absurdia.

      • Anonyymi

        Alarmistihihhulien proosa on tosiaan aika absurdia.


      • Anonyymi

        Kun huomaat ruokkivasi trollia niin...
        ... jatkat trollin ruokkimista.


    • Anonyymi

      Kyllä se hiilidioksidin lämmittävä vaikutus nyt vaan perustuu pelkästään antiikin aikana keksittyyn teoriaan, jonka minä olen tuntenut jo 60 vuotta. ja josta vahvisti minulle sähköpostilla lähes 6 vuotta sitten yksi ilmastotieteen laitoksen pomo, että ilmastotieteessä uskotaan edelleen siihen vanhaan antiikkiseen teoriaan.

      Minä luin sen teorian perusteluineen amerikkalaisperäisestä ympäri maailman ilmestyvästä lehdestä jo 1960 luvun alussa, ja tajusin jo silloin lapsena, että ei sitä kannata ottaa kauhean vakavasti. joten en tehnyt siitä koskaan itselleni uskontoa, jonka puolesta kannattaisi kiihkoilla.

      Tuskin kukaan palstalla kiihkoilevista alarmisteista on tuntenut sitä teoriaa niin kauan kuin minä. Valtaosa alarmistikiihkoilijoista on syntynyt vuosikymmeniä sen jälkeen, joten suurella todennäköisyydellä minä olen palstalla ainoa sen teorian asiantuntija,

      Vaikka siis olen sen teorian ja sen syntyhistorian asiantuntija, niin en ole koskaan pitänyt tarpeellisen kiihkoilla sen kasvihuoneteorian puolesta, koska minä olen lapsesta asti ymmärtänyt, että se on VAIN teoria eikä todellisuutta.

      Olen ehkä harvinaisuus, mutta minulla eivät ole yleensä menneet teoriat ja todellisuus sekaisin. Minä olen aina pitänyt ne erillään, Teoriat ovat vain ihmisen mielikuvituksen tuottamia väittämiä, jotka voivat olla oikein tai väärin,

      Teoriat eivät koskaan ole niin luotettavaa tieteellistä tietoa, kuin nykyään yleisesti uskotaan, Jos kaikki teoriat uskoo varmaksi tieteelliseksi totuudeksi, niin alkaa elämään harhamaailmassa.

      Harhamaailmaan vie myös se, jos uskoo ehdottomasti, että on ymmärtänyt kaikki
      lukemansa teoriat täysin varmasti täysin oikein, Molemmissa asioissa on syytä aina jättää pieni varaus. Teoria voi olla virheellinen, tai oma ymmärrys siitä voi olla virheellinen,

      Minä sain jo 1970 luvulla tietoa, joka kyseenalaisti sen kasvihuoneteorian. Useimmat täällä inttävät eivät olleet silloin vielä edes syntyneet. Sain siis oikeaa totuudenmukaista tietoa samoihin aikoihin, kun esiteltiin se lätkämaila.

      Taalaskin oli silloin vasta oppikoulussa, kun minä jo tiesin kaasujen lämpöopista totuuden ammaillisessa koulutuksessa sairaanhoito opistossa. Minua ei siis se lätkämaila hetkauttanut ollenkaan, kun tunsin sekä totuuden kaasuista että myös kasvihuoneteorian historian.

      Kun on saanut tietoa monipuolisesti, niin on ollut mahdollista vertailla niitä tietoja keskenään, ja päättää itse, mitkä niistä tiedoista ovat luotettavia, ja mitkä eivät ole luotettavia ollenkaan. Tottakait minä edelleen luotan siihen, miten kaasuja käsitellään hoitoalalla.

      Harhamaailmassaan elävät alarmistit eivät luolta siihen, miten hoitoalalla kaasuja käsitellään, ja on äärimmäisen kummallista, että maailman ilmastotiedekkään ei luota siihen.

      Ei ne kaasut voi käyttäytyä ilmakehässä eri tavalla, kuin ne käyttäytyvät sairaalan leikkaussalissa, ja laboratoriossa.

      Sen miten kaasut käyttäytyvät, määrää kaasuissa vallitseva luonnonlaki, jota maailman ilmastotiede ei ole koskaan opetellut ymmärtämään, mutta minä olen opetellut ymmärtämään.

      Kaikki tässä fyysisessä maailmassa menee aina armottomasti luonnonlakien mukaan, ja mikään ei voi toimia luonnonlakien vastaisesti.

      Jos luonnonlait eivät hallitsisi, niin ihminen voisi hypätä avaruuteen, mutta kun luonnonlait hallitsevat, niin siihen tarvitaan raketti, ja hirvittävän suuri määrä polttoainetta, eikä silloinkaan ole kysymys luonnonlain kumoamisesta.

      Kun tietää oikeat maapallolla vallitsevat luonnonlait, niin voi ymmärtää, mitä tapahtuu, ja miksi tapahtuu. ja luonnonlait tunnettiin huonosti vielä 1800 luvun puolivälissä, kun syntyi teoria kasvihuonekaasuista.

      Luonnonlaeista on tullut sen jälkeen valtavasti uutta tietoa, joka kumoaa 1800 luvun teorioita elikkä epätieteellisiä arvauksia. Joillekkin niistä epätieteellisistä arvauksista on tullut vakava uskonasia, jonka puolesta taistellaan hirveästi.

      Epätieteellisiä arvauksia valitettavasti opetetaan edelleen, koska opettajilla ei parempaakaan tietoa ole, ja niiden epätieteellisten arvausten puolesta tapellaan hirveästi täällä. On taannuttu tieteessä1700-1800 luvulle.

      No minä en suostu taantumaan menneisyyteen, koska minä' tiedän mitä virheitä siellä on tehty, ja miksi ne on tehty. Syy on se, että ei silloin vielä ollut kunnollisia tutkimusmenetelmiä.

      Tutkimusmenetelmät moniin asioihin kehittyivät vasta 1900 luvulla, eikä kaikkia asioita vieläkään pystytä luotettavasti tutkimaan. Tieteessä tulee aina olemaan myös epäluotettavaa tietoa, ja kyllä tiedemiehet sen tunnustaa.

      Minä kun fanitan tiedeohjelmia, niin minä tiedän, miten todellinen tiedemies suhtautuu tieteeseen. Maallikkojen suhtautuminen tieteeseen on aivan pöljää. Sellainen pöljä maallikkohan luotta toimittajiin ja poliitikkoihinkin, niikuin ne mukamas olisivat tieteentuntijoita.

      • Anonyymi

        Mikä on ilmastotieteen laitos?
        Jos sinä olet jonkin teorian asiantuntija, niin minä ole Kiinan keisari. Ja eikö se Einsteinin fotoniteoriakin ole VAIN teoria?
        Ethän sinä ukko parka tiedä edes, mitä tieteessä teorialla tarkoitetaan.


      • Anonyymi

        "Minä sain jo 1970 luvulla tietoa, joka kyseenalaisti sen kasvihuoneteorian. Useimmat täällä inttävät eivät olleet silloin vielä edes syntyneet. Sain siis oikeaa totuudenmukaista tietoa samoihin aikoihin, kun esiteltiin se lätkämaila."

        Mann julkaisi ns. lätkämailapaperinsa 1999, eli ei ihan samoihin aikoihin kuin 1970 luku.
        Mitä lätkämailaan tulee, sekin on osoitettu myöhemmin pieniä virheitä lukuun ottamatta päteväksi:
        "Mannin lätkämailasta tehtiin riippumaton arvio National Center for Atmospheric Research -tutkimuslaitoksen toimesta (Wahl 2007). He tekivät lämpötilarekonstruktion monilla eri tilastollisilla tekniikoilla (pääkomponenttianalyysillä ja ilman sitä). Heidän tuloksensa näytti hiukan eri lämpötiloja 1400-luvun alkupuolella. He kuitenkin vahvistivat alkuperäisen lätkämailan oleellisimman tuloksen - sen, että lämpenemistrendi ja lämpötila viimeisten muutaman vuosikymmenen aikana ovat olleet ennennäkemättömät vähintään viimeiseen 600 vuoteen."

        Vuoden 2007 jälkeen lämpeneminen on vain kiihtynyt, eli lätkämailan lapa nousisi0,3 astetta ylemmäs.


      • Anonyymi

        "Teoriat eivät koskaan ole niin luotettavaa tieteellistä tietoa, kuin nykyään yleisesti uskotaan..."

        Tieteelliset teoriat ovat kaikkein luotettavinta tieteellistä tietoa. Tieteessä teoria on korkein kategoria. Kiveen hakatut totuudet kuuluvat uskontoihin.
        Mutta ethän sinä äijä rukka muutenkaan tajua tieteestä yhtään mitään, vaikka sitä hehkutat. En ole ikinä törmännyt ihmiseen, jonka käsitys tieteestä olisi yhtä naurettavalla tasolla kuin sinulla on.

        Wikipedia:
        "Tieteellinen teoria on hyvin perusteltu selitys ilmiölle, joka on saavutettu käyttäen tieteellistä menetelmää ja on toistuvasti vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta."


      • Anonyymi

        Alkoiko edellisen ketjun vastaamattomat kysymykset ahistaa, kun APH:n piti aloittaa uusi liturgia toisessa ketjussa? Ja taas ollaan niin asiantuntijaa, niin asiantuntijaa, vaikka ei ymmärretä fysiikasta edes alkeita. Säälittävää spedeilyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä sain jo 1970 luvulla tietoa, joka kyseenalaisti sen kasvihuoneteorian. Useimmat täällä inttävät eivät olleet silloin vielä edes syntyneet. Sain siis oikeaa totuudenmukaista tietoa samoihin aikoihin, kun esiteltiin se lätkämaila."

        Mann julkaisi ns. lätkämailapaperinsa 1999, eli ei ihan samoihin aikoihin kuin 1970 luku.
        Mitä lätkämailaan tulee, sekin on osoitettu myöhemmin pieniä virheitä lukuun ottamatta päteväksi:
        "Mannin lätkämailasta tehtiin riippumaton arvio National Center for Atmospheric Research -tutkimuslaitoksen toimesta (Wahl 2007). He tekivät lämpötilarekonstruktion monilla eri tilastollisilla tekniikoilla (pääkomponenttianalyysillä ja ilman sitä). Heidän tuloksensa näytti hiukan eri lämpötiloja 1400-luvun alkupuolella. He kuitenkin vahvistivat alkuperäisen lätkämailan oleellisimman tuloksen - sen, että lämpenemistrendi ja lämpötila viimeisten muutaman vuosikymmenen aikana ovat olleet ennennäkemättömät vähintään viimeiseen 600 vuoteen."

        Vuoden 2007 jälkeen lämpeneminen on vain kiihtynyt, eli lätkämailan lapa nousisi0,3 astetta ylemmäs.

        On se kyllä kummallista tuo hirveän tietämättömien alarmistien mahtailu, kun minä mukamas olen aina väärässä. Koskaanhan alarmisti ei tunnusta, että on tietämätön ja tyhmä kaikenaikaa.

        Ei ymmärrä edes senvertaa, että joku tieto on saatettu julkaista jo kauan ennen sitä, kuin on itse siitä saanut tiedon, ja sitten pitää tyhmänylpeydessään leimata tyhmäksi se, joka tietää. koska se on alunperin julkaistu.

        Pitäisi nyt olla senverran järki päässä, että tietoa on ollut jo ennenkuin itse on syntynyt mutta alarmisteilla ei tunnu sitäkään ymmärrystä olevan. Tuo juttusihan oli pelkkää sekoilua, kun et ollenkaan ottanut tätä huomioon.

        Se lätkämaila julkaistiin jo 1970 luvun loppupuolella, ja minä olin siitä hyvin tietoinen 1980 luvun alussa, kun suunnittelin itselleni taloa.

        Olin tietoinen myös siitä, että www oli perustettu 1970 luvun lopussa Amerikassa. ja arvelin, että siitä tulee vielä tosi iso juttu. Siitähän sitten kehittyi maailmanlaajuinen netti, johon minä tutustuin vuonna 1997.

        Minä sain jo vuonna 1977 tiedon kaasujen todellisista lämpöopillisista ominaisuuksista erittäin luotettavalta taholta, ja sinä olet niistä edelleen täysin tietämätön. No joillakin on taipumus mahtailla tietämyksellä, joka onkin todellisuudessa tietämättömyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Teoriat eivät koskaan ole niin luotettavaa tieteellistä tietoa, kuin nykyään yleisesti uskotaan..."

        Tieteelliset teoriat ovat kaikkein luotettavinta tieteellistä tietoa. Tieteessä teoria on korkein kategoria. Kiveen hakatut totuudet kuuluvat uskontoihin.
        Mutta ethän sinä äijä rukka muutenkaan tajua tieteestä yhtään mitään, vaikka sitä hehkutat. En ole ikinä törmännyt ihmiseen, jonka käsitys tieteestä olisi yhtä naurettavalla tasolla kuin sinulla on.

        Wikipedia:
        "Tieteellinen teoria on hyvin perusteltu selitys ilmiölle, joka on saavutettu käyttäen tieteellistä menetelmää ja on toistuvasti vahvistettu havaintojen ja kokeiden kautta."

        Vaikka Wikipediassa noin määritelläänkin, niin vain sellainen tyhmyri, jonka tietämys tieteestä on erittäin vähästä, voi uskoa, että tieteessä aivan kaikki on totta, mutta juuri sellaisia tyhmyreitähän ilmastonmuutosuskovaiset ovat.

        Vain sellainen, joka om seurannut tieteen kehitystä jo 1950 luvulta asti voi tietää, kuinka hirveän paljon tieteessä on muuttunut sen jälkeen. Se muutos on ollut aivan hirveän suuri ja siihen on tarvetta edelleen.

        Tuo sinun kantasi on pöljän koulupojan kanta. Minun kantani taas on tiedettä erittäin paljon jo lapsesta asti seuranneen kanta. Kyllä se tietämys kuule vuosikymmenissä on kasvanut niin suureksi, että sinä et pysty sitä edes kuvittelemaan.

        Et ymmärrä edes teorian ja todellisuuden eroa. Tohtori Roine sitä selitti minulle puhelinkeskustelussa kylläkin tarpeettomasti, koska minä olin jo valmiiksi aivan samaa mieltä hänen kanssaan.

        Teoria on tieteessä aina vasta ensimmäinen horjuva askellus. Missä sitä johdetaan ihmisiä tuolla tavalla täydellisesti harhaan, kuin sinut on johdettu. No itse kait sinä olet tuon harhakuvitelmasi kehittänyt.

        Roine sanoi, että vasta se, mikä myös käytännössä toimii, on tieteellinen totuus. Sinä siis olet höyrähtänyt niin pahasti, että uskot olevasi viisaampi kuin tekniikan tohtori. Kun ymmärtää asiat täysin väärinpäin, niin sitä pöyhkeilee tuolla tavalla.


    • Anonyymi

      Jos olet edes perusopetuksen kahlannut läpi, niin siellä on varmasti tuollainen perusasia kuin hiilidioksidin lämmittävä vaikutus käyty tunneilla läpi. Mutta et nähtävästi ollut kovin tarkkaavainen oppilas?

      • Anonyymi

        Kyllä peruskoulussa selitettiin jeesuksen ylösnousemuskin oikein teologisen tieteellisesti.
        Tosin en minä sitäkään pitänyt muuna kuin pseudotieteellisrnä sekoiluna.


      • Anonyymi

        Mitä muuta nyt voi tähtioppilaalta odottaa?


      • Anonyymi

        Ei tarvitse edes olla koulupudokas, vaikka ei tiedä sitä. Eräät eivät vaan kykene sisäistämään opetettua ja ovat siksi alttiita erilaisille hörhöilyille, kuten palstan denialistit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse edes olla koulupudokas, vaikka ei tiedä sitä. Eräät eivät vaan kykene sisäistämään opetettua ja ovat siksi alttiita erilaisille hörhöilyille, kuten palstan denialistit.

        Lisäksi tarvitaan jonkinlainen perusepäluottamus toisiin ihmisiin - trollit ja dementit poislukien, heillä on ikiomat ongelmansa - ehkä jo lapsuudesta asti ollut ajatus, että muut ovat defaulttina epäluotettavia ja yrittävät kusettaa, kunnes toisin todistetaan. Ehkä peilataan itseen: "Niinhän minäkin tuossa tilanteessa tekisin."
        Itse ajattelen tasan toisinpäin.


    • Anonyymi

      Kaikki perustuu siihen, että hiilidioksidin määrän on huomattu lisääntyvän samaan aikaan kun ilmasto näyttää lämpenevän. Vaikka asiaa on tutkittu enemmän kuin mitään, niin silti korrelaatio on edelleen todistamatta.

      Päästään taas siihen, että jäätelönsyönnin täytyy lisätä hukkumiskuolemia, kun niillä näyttää olevan selvä ajallinen yhteys.

      • Anonyymi

        Hiilidioksidin lmmittävä vaikutus on laboratoriomittauksiin perustuva fysikaalinen fakta. Vaikutuksen tarkassa suuruudessa ilmakehän tasolla voi olla hieman täsmentämisen varaa, mutta ilmiön kieltäminen on kuin väittäisi, että maapallo ei ole pallo.


      • Anonyymi

        Maapallon keskilämpötilan vuosimuutosten hajonta on 0.10 C datasta laskettuna. Hajonta aiheutuu lukemattomista eri tekijöistä. Nykyisistä CO2-päästöistä johtuenlämpötila nousee ennusteiden mukaan vauhtia 0.02 C vuodessa. Nousu tapahtuu luontaisen "kohinan takana", joten sen havaitsemista joutuu odottelemaan jonkin aikaa. Nyt sen näkee jo sokea reettakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiilidioksidin lmmittävä vaikutus on laboratoriomittauksiin perustuva fysikaalinen fakta. Vaikutuksen tarkassa suuruudessa ilmakehän tasolla voi olla hieman täsmentämisen varaa, mutta ilmiön kieltäminen on kuin väittäisi, että maapallo ei ole pallo.

        Saattaahan sekin vaikuttaa, mutta miksi muita syitä ei selvitetä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaahan sekin vaikuttaa, mutta miksi muita syitä ei selvitetä?

        Mistä niin päättelet - siitäkö että sellaista muuta syytä ei ole löytynyt?


    • Hiilidioksidin lämmittävä vaikutus siis perustuu kasvihuonekaasun kykyyn absorboida lämpösäteilyä eli tieteellisemmin infrapunasäteilyä. Sitä kuinka paljon tietty hiilidioksidin lisäys ilmakehässä nostaa globaalia lämpötilaa tietyssä ajassa ei voida suoraan mitata. Hiilidioksidin nykyinen määrä ilmakehässä voidaan mitata. On olemassa tutkimusmenetelmiä, joilla voidaan arvioida menneiden aikojen CO2-pitoisuuksia. Lämpötiloja on mitattu jostain 1700-luvun lopulta alkaen, mutta globaalitasolla kattavasti ehkä vasta jostain 1900-luvulta alkaen. Ilmaston lämpeneminen "teollisen ajan alkamisen jälkeen" (AGW) tai pikkujääkauden päättymisen jälkeen (minä) lienee luotettavasti osoitettu. Hiilidioksidin vaikutuksen laskemiseksi on varmaankin olemassa kaava, jota ilmastomalleissa käytetään. Tiedossani on allaoleva kaava. Se on muutaman vuoden takaa, mutta periaate lienee edelleen sama:

      ΔTs = λΔF

      where λ is commonly denoted the climate sensitivity parameter, usually with units K/(W/m2), and ΔF is the radiative forcing in W/m2.[6] A typical value of λ, 0.8 K/(W/m2), gives an increase in global temperature of about 1.6 K above the 1750 reference temperature due to the increase in CO2 over that time (278 to 405 ppm, for a forcing of 2.0 W/m2), and predicts a further warming of 1.4 K above present temperatures if the CO2 mixing ratio in the atmosphere were to become double its pre-industrial value; both of these calculations assume no other forcings.

      Kaavassa oleva "vakio" λ (climate sensitivity parameter) on oikeastaan muuttuja. Se ei perustu mihinkään fysiikan lakiin eikä myöskään laboratioriokokoeisiin vaan

      Climate sensitivity is typically estimated in three ways; by using observations taken during the industrial age, by using temperature and other data from the Earth's past and by modelling the physical equations of the climate system in computers. For coupled atmosphere-ocean global climate models the climate sensitivity is an emergent property; rather than being a model parameter it is a result of a combination of model physics and parameters. By contrast, simpler energy-balance models may have climate sensitivity as an explicit parameter.

      Eli "climate sensitivity parameter" siis perustuu havaintoihin. AGW tulkitsee
      havaintoja oman oletuksensa pohjalta, joka siis on, että lämpenemisen on saanut aikaan fossiilisten polttoaineiden käytön lisäämä hiilidioksidi eikä mikään muu. Mielestäni päätelmä vähän haikahtaa siltä, että teoria todistaa itse itsensä.

      • Anonyymi

        "... joka siis on, että lämpenemisen on saanut aikaan fossiilisten polttoaineiden käytön lisäämä hiilidioksidi eikä mikään muu. "

        Mitä suotta inkutat. Todista, että lämpenemisen aiheuttaa joku muu.
        Ilmastotutkijat ovat tehneet viimeisen 40 vuoden aikana useitakin ehdotuksia, mutta mikään niistä ei ole kestänyt tieteellistä tarkastelua.

        "Mielestäni päätelmä vähän haikahtaa siltä, että teoria todistaa itse itsensä."

        Jos päättelyssä olisi tehty noin iso moka, olisvat denialistit kautta maailman puuttuneet siihen. Minusta vähän haiskahtaa, ettet voi periaatteessakaan hyväksyä tiedemaailman jo hyväksymiä tosiasioita.


      • Anonyymi

        Olet asian ytimessä. ΔF lasketaan ja λ arvioidaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "... joka siis on, että lämpenemisen on saanut aikaan fossiilisten polttoaineiden käytön lisäämä hiilidioksidi eikä mikään muu. "

        Mitä suotta inkutat. Todista, että lämpenemisen aiheuttaa joku muu.
        Ilmastotutkijat ovat tehneet viimeisen 40 vuoden aikana useitakin ehdotuksia, mutta mikään niistä ei ole kestänyt tieteellistä tarkastelua.

        "Mielestäni päätelmä vähän haikahtaa siltä, että teoria todistaa itse itsensä."

        Jos päättelyssä olisi tehty noin iso moka, olisvat denialistit kautta maailman puuttuneet siihen. Minusta vähän haiskahtaa, ettet voi periaatteessakaan hyväksyä tiedemaailman jo hyväksymiä tosiasioita.

        "Jos päättelyssä olisi tehty noin iso moka, olisvat denialistit kautta maailman puuttuneet siihen."

        Alarmisti uskoo tietysti horoskooppeihinkin. Eikä siitäkään täysijärkiset mitään meteliä nosta kun asia on yhtä ilmiselvää huuhaata niinkuin AGW.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "... joka siis on, että lämpenemisen on saanut aikaan fossiilisten polttoaineiden käytön lisäämä hiilidioksidi eikä mikään muu. "

        Mitä suotta inkutat. Todista, että lämpenemisen aiheuttaa joku muu.
        Ilmastotutkijat ovat tehneet viimeisen 40 vuoden aikana useitakin ehdotuksia, mutta mikään niistä ei ole kestänyt tieteellistä tarkastelua.

        "Mielestäni päätelmä vähän haikahtaa siltä, että teoria todistaa itse itsensä."

        Jos päättelyssä olisi tehty noin iso moka, olisvat denialistit kautta maailman puuttuneet siihen. Minusta vähän haiskahtaa, ettet voi periaatteessakaan hyväksyä tiedemaailman jo hyväksymiä tosiasioita.

        "Todista, että lämpenemisen aiheuttaa joku muu."

        Harva lähtee todistamaan homeopatiankaan idioottimaisuutta. Aivan sama kuin lähtisi todistamaan alarmistien höpinöistä jotain.


    • Anonyymi

      Jos asia olisi selvä, sitä ei tarvitsisi selitellä enää 40 vuoden jälkeen.

      • Anonyymi

        Denialistille asiat ei selviä selittämällä edes 40 vuodessa.


      • Anonyymi

        Eihän sitä tarvitsekaan selitellä kuin sinun kaltaisillesi vatipäille, jotka eivät omien uskomustensa takia luota tieteeseen. Tutkimusta tehdään sen takia, että halutaan tarkentaa tietoa; ei sen takia, että voitaisiin selitellä denialisteille.
        Mitään epäselvyyttä ilmaston lämpenemiessä, sen syissä ja ihmisten osuudessa lämpenemiseen ei ole.


      • Anonyymi

        Eihän sitä tarvitsekaan selitellä kuin sinun kaltaisillesi vatipäille, jotka eivät omien uskomustensa takia luota tieteeseen. Tutkimusta tehdään sen takia, että halutaan tarkentaa tietoa; ei sen takia, että voitaisiin selitellä denialisteille.
        Mitään epäselvyyttä ilmaston lämpenemiessä, sen syissä ja ihmisten osuudessa lämpenemiseen ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sitä tarvitsekaan selitellä kuin sinun kaltaisillesi vatipäille, jotka eivät omien uskomustensa takia luota tieteeseen. Tutkimusta tehdään sen takia, että halutaan tarkentaa tietoa; ei sen takia, että voitaisiin selitellä denialisteille.
        Mitään epäselvyyttä ilmaston lämpenemiessä, sen syissä ja ihmisten osuudessa lämpenemiseen ei ole.

        Toisiin kaikki selitykset uppoaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Denialistille asiat ei selviä selittämällä edes 40 vuodessa.

        Alarmistihihhulille asiat ei selviä selittämällä myöhemminkään vaikka kuinka tekisi 11600 tutkimusta joka vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alarmistihihhulille asiat ei selviä selittämällä myöhemminkään vaikka kuinka tekisi 11600 tutkimusta joka vuosi.

        Nyt tuli hieno kommentti josta olet varmaan itse kovasti ylpeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli hieno kommentti josta olet varmaan itse kovasti ylpeä.

        Lapsen tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli hieno kommentti josta olet varmaan itse kovasti ylpeä.

        Ja hihhulilta loppui selitykset taas kesken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hihhulilta loppui selitykset taas kesken.

        Kommentoi muutamaa lausetta vuosia toistanut ilmastotutkijamme. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoi muutamaa lausetta vuosia toistanut ilmastotutkijamme. :D

        Mutta hän sentään toistaa niitä intensiivisesti jopa ympäri vuorokauden kelloa katsomatta.
        Laiskemmat kirjoittavat vain päiväsaikaan. Kyllä lyhytprosaistilla aatteen paloa löytyy, jos ei niinkään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Denialistille asiat ei selviä selittämällä edes 40 vuodessa.

        Selityksiä on kuultu. Perusteltua tietoa tunnutaan pantattavan, vaikka asioiden pitäisi olla varmoja.


    • Anonyymi

      Miten maailmasta voi vielä löytyä ihmisiä, joiden pitää tollasta kysyä. Kyllä jokaisen pitäs olla jo ymmärtänyt mistä siinä on kyse, että hiilidioksidin lisääntyminen ilmakehässä lämmittää ilmakehää.

      Kyse on säteilytaseen muutoksesta. Eli siis siitä kuinka paljon lämpösäteilyä pääsee maapallolle ja paljonko sitä heijastuu ja karkaa takaisin avaruuteen. Kukaan ei ole siis koskaan väittänyt, että hiilidioksidi jotenkin lämmittäisi ilmakehää esimerkiksi jonkin lämpöä synnyttävän kemiallisen reaktion seurauksena. Siitä ei ole kyse. Kyse on siitä ,ettämitä enemmän hiilidioksidia on ilmakehässä sitä suurempi osa auringosta maapallolle tulevasta lämpösäteilystä jää ilmakehän alaosiin loukkkuun eikä pääse karkaamaan takaisin avaruuteen heijastumisen takia. Mitä enemmän ilmakehässä on hiilidioksidia sitä suurempi osa maapallolle tulevasta lämpösäteilystä jää kimpoilemaan maan pinnan ja ilmakehässä olevan hiilidioksidin muodostaman esteen välille. Normaalisti siis auringosta tulevasta lämpösäteilystä osa heijastuu maapallon pinnasta takaisin avaruuteen. Mitä enemmän ilmakehässä on hiilidioksidia ja muita kasvihuonekaasuja sitä suurempi osa siitä maan pinnasta heijastuneesta lämpösäteilystä ei pääse karkaamaan avaruuteen vaan se jää lämmittämään ilmakehää ja maan pintaa. Maapallolta siis karkaa lämpösäteilyä avaruuteen sitä vähemmän mitä enemmän ilmakehässä on hiilidioksidia. Samalla maapallon ilmakehän alaosat, meret ja maan pinta lämpenevät ja siitä seuraa meidän aiheuttamamme ilmastonmuutos ja maapallon keskilämpötilan nousu.

      Hiilidioksidi toimii siis ilmakehässä samaan tapaan kuin parvekelasit tai kasvihuoneen lasit. Jokainen on varmasti huomannut, että kun lopputalvesta aurinko alkaa paistamaan enenemmän niin lasitetuilla parvekkeilla lämpötila voi nousta jopa kesälämpötiloihin vaikka parvekelasien ulkopuolella on pakkasta. Itsellänikin niin käy joka vuosi, varmaan jo helmikuussa parvekkeella tarkenee jo taas istuskella aurinkoisina päivinä. Se johtuu siitä, että parvekkeen parvekelasit synnyttää kasvihuoneilmiön parvekkeella. Paarvekkeen parvekelasit päästää auringon lämpösäteilyn läpi lämmittämään parveketta, mutta sitten ne parvekelasit myös estää suurta osaa lämpösäteilystä heijastumasta takaisin ulos. Parvekelasit aiheuttaa sen, että auringon lämpösäteily jää kimpoilemaan parvekkeelle ja se lämmittää parvekkeen pintoja ja ilmaa. Kyse on aivan vastaavasta asiasta kuin minkä ilmakehässä oleva hiilidioksidia saa aikaan. Ilmakehässä olevat kasvihuonekaasut kuten hiilidioksidi saa aikaan aivan vastaavanlaisen kasvihuoneilmiön kuin parvekkeen parvekelasit ja kasvihuoneen lasit. Mitä enemmän sitä hiilidioksidia siis on ilmakehässä sitä enemmän se estää lämpösäteilyä karkaamasta maapallon ala-ilmakehästä avaruuteen. Ja se lämmittää maapalloa.

      Kannattaa nyt myös muistaa, että maapallo olisi elinkelvottoman kylmä, jos ilmakehässä ei olisi kasvihuonikaasuja. Eli jos ilmakehässä ei olisi hiilidioksidia meitä ei olisi täällä. Eli hiilidioksidi ilmakehässä lämmittää ilmakehää, ilman sitä täällä olisi todella kylmä. Jos ilmakehänssä ei olisi kasvihuonekaasuja niinmaapallolle tullut ja maan pinnasta heijastunut lämpösäteily pääsisi karkaamaan avaruuteen. Kasvihuonekaasut on siis välttämättömiä sille, että maapallo on elinkelpoisen lämmin. Mutta mitä enemmän hiilidioksidia ja muita kasvihuonekaasuja ilmakehässä on sitä enemmän maapallo lämpiää, ja liika on liikaa tässäkin asiassa. Kun ihminen on syytänyt surutta hiilidioksidia ilmakehään niin se on aiheuttanyt nykyisen ilmastonmuutoksen ja se tulee aiheuttamaan täyden katastrofin, jos fossiilisten polttoaineiden käyttö ja kasvihuonekaasupäästöjen syytäminen ilmakehään jatkuu eikä päästöjä leikata.

      Kannattaa myös huomata, että meidän ihmisten ilmakehään syytämät kasvihuonekaasut lämmittää nimenomaan ilmakehän alaosia. Samalla kun lämpösäteily jää jumiin ilmakehän alaosiin ilmakehän yläostat jäähhtyvät nimenomaan siksi ettei lämpösäteilyä pääse heijastumaan kasvihuonekaasupäästöjen läpi ilmakehän yläosiin ja avaruuteen entiseen tapaan. Ilmakehän yläosien jäähtyminen on sekin siis seurausta meidän aieheuttamastamme kasvihuonekaasujen lisääntymisestä ilmakehässä. Yläilmakehän jäähtyminen on huono asia sekin, koska se nopeuttaa otsonin hajoamista ja pahentaa otsonikatoa ja hidastaa omeidän aiheuttamiemme otsoniaukkojen korjaantumista.

      T. miksuh

      • Anonyymi

        Periaatteessa asiaa, mutta selität hieman väärin. Ei kasvihuonekaasut Maasta heijastuvaa Auringon säteilyä nappaa, vaan Maan takaisinsäteilemää lyhytaaltoisempaa infrapunasäteilyä.

        Kasvihuonekaasu hiilidioksidi on suhteellisen tasaisesti jakautuneena ilmakehässä - toki sitä on eniten alailmakehässä koska ilma on siellä on tiheämpää. Mutta ylempänä stratosfäärissä ilma on jo sen verran ohutta, että lisääntyneen hiilidioksidin absorboima lämpösäteily pääsee helpommin karkaamaan avaruuteen ja stratosfääri jäähtyy ja kutistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa asiaa, mutta selität hieman väärin. Ei kasvihuonekaasut Maasta heijastuvaa Auringon säteilyä nappaa, vaan Maan takaisinsäteilemää lyhytaaltoisempaa infrapunasäteilyä.

        Kasvihuonekaasu hiilidioksidi on suhteellisen tasaisesti jakautuneena ilmakehässä - toki sitä on eniten alailmakehässä koska ilma on siellä on tiheämpää. Mutta ylempänä stratosfäärissä ilma on jo sen verran ohutta, että lisääntyneen hiilidioksidin absorboima lämpösäteily pääsee helpommin karkaamaan avaruuteen ja stratosfääri jäähtyy ja kutistuu.

        Kirjoitusvirhe: Maan takaisinsäteilemää PITEMPIaaltoista infrapunasäteilyä


      • On ilmastotiedettä ja on poliittista ilmastopropagandaa. Ilmastotieteen synti on, että se antaa ilmastopolitiikan väärinkäyttää tiedettä omiin tarkoituksiinsa. Joku Michael Mann lätkämailoineen on esimerkki tutkijoista, jotka ovat panneet alulle ilmastotutkimuksen politisoitumisen saadakseen itselleen vaikutusvaltaa.

        Sen verran ilmastopropagandassa tieteellistä totuutta kunnioitetaan, että ihan suoria ja räikeitä valheita ei haluta esittää. Mieluummin ohjaillaan ihmisten ajatuksia tiedon valikoinnilla ja yksinkertaistuksilla. En tiedä mistä on lähtöisin tämä väite, että "maapallo olisi elinkelvottoman kylmä, jos ilmakehässä ei olisi kasvihuonikaasuja". Se on mielestäni selvä valhe. Maapallo olisi kylmempi jos se olisi pelkkää paljasta kalliota ilman kaasukehää, vesikehää ja kasvillisuutta. Vesi on tärkein lämmön varaaja, hiilidioksidi on sivuosassa.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        On ilmastotiedettä ja on poliittista ilmastopropagandaa. Ilmastotieteen synti on, että se antaa ilmastopolitiikan väärinkäyttää tiedettä omiin tarkoituksiinsa. Joku Michael Mann lätkämailoineen on esimerkki tutkijoista, jotka ovat panneet alulle ilmastotutkimuksen politisoitumisen saadakseen itselleen vaikutusvaltaa.

        Sen verran ilmastopropagandassa tieteellistä totuutta kunnioitetaan, että ihan suoria ja räikeitä valheita ei haluta esittää. Mieluummin ohjaillaan ihmisten ajatuksia tiedon valikoinnilla ja yksinkertaistuksilla. En tiedä mistä on lähtöisin tämä väite, että "maapallo olisi elinkelvottoman kylmä, jos ilmakehässä ei olisi kasvihuonikaasuja". Se on mielestäni selvä valhe. Maapallo olisi kylmempi jos se olisi pelkkää paljasta kalliota ilman kaasukehää, vesikehää ja kasvillisuutta. Vesi on tärkein lämmön varaaja, hiilidioksidi on sivuosassa.

        Mannin lätkämailatutkimus on toistettu sen jälkeen tarkemmilla menetelmillä ja tulos on ollut pääosin aivan sama. Varteen tuli mutka, mitä Mannin aineistossa ei näkynyt, mutta nyt lapa nousee entistä korkeammalle.

        Mikä kyseisessä tutkimuksessa muka oli politiikkaa?

        "En tiedä mistä on lähtöisin tämä väite, että "maapallo olisi elinkelvottoman kylmä, jos ilmakehässä ei olisi kasvihuonikaasuja". Se on mielestäni selvä valhe."

        Se on peräisin siitä tosiasiasta, että kasvihuoneilmiö lämmittää maapalloa n. 33 astetta. Jos Maan keskilämpötila laskisi 33 astetta, olisimme takaisin "lumipallomaassa."
        Kyseessä ei ole valhe. Olen suorastaan ällistynyt, ettet sinä tuotakaan tiennyt.

        Wikipedia
        "Maassa kasvihuone-ilmiö nostaa pinnan lämpötilaa teoreettisesta albedon mukaan lasketusta -18:sta noin +15 asteeseen. Kasvihuonevaikutus Maassa on näin ollen 33 °C. Vesihöyry nostaa Maan keskilämpötilaa 21 °C, hiilidioksidi 7 °C ja muut kaasut 5 °C. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mannin lätkämailatutkimus on toistettu sen jälkeen tarkemmilla menetelmillä ja tulos on ollut pääosin aivan sama. Varteen tuli mutka, mitä Mannin aineistossa ei näkynyt, mutta nyt lapa nousee entistä korkeammalle.

        Mikä kyseisessä tutkimuksessa muka oli politiikkaa?

        "En tiedä mistä on lähtöisin tämä väite, että "maapallo olisi elinkelvottoman kylmä, jos ilmakehässä ei olisi kasvihuonikaasuja". Se on mielestäni selvä valhe."

        Se on peräisin siitä tosiasiasta, että kasvihuoneilmiö lämmittää maapalloa n. 33 astetta. Jos Maan keskilämpötila laskisi 33 astetta, olisimme takaisin "lumipallomaassa."
        Kyseessä ei ole valhe. Olen suorastaan ällistynyt, ettet sinä tuotakaan tiennyt.

        Wikipedia
        "Maassa kasvihuone-ilmiö nostaa pinnan lämpötilaa teoreettisesta albedon mukaan lasketusta -18:sta noin 15 asteeseen. Kasvihuonevaikutus Maassa on näin ollen 33 °C. Vesihöyry nostaa Maan keskilämpötilaa 21 °C, hiilidioksidi 7 °C ja muut kaasut 5 °C. "

        Wikipedia
        "Maassa kasvihuone-ilmiö nostaa pinnan lämpötilaa teoreettisesta albedon mukaan lasketusta -18:sta noin +15 asteeseen. Kasvihuonevaikutus Maassa on näin ollen 33 °C. Vesihöyry nostaa Maan keskilämpötilaa 21 °C, hiilidioksidi 7 °C ja muut kaasut 5 °C. "

        Pilvet eivät ole vesihöyryä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedia
        "Maassa kasvihuone-ilmiö nostaa pinnan lämpötilaa teoreettisesta albedon mukaan lasketusta -18:sta noin 15 asteeseen. Kasvihuonevaikutus Maassa on näin ollen 33 °C. Vesihöyry nostaa Maan keskilämpötilaa 21 °C, hiilidioksidi 7 °C ja muut kaasut 5 °C. "

        Pilvet eivät ole vesihöyryä !

        Eihän tuossa ole pilvistä puhuttu mitään. H20 molekyyli on vesihöyryä.
        Pilvien vaikutuksesta ei ole edes varmuutta kumpaan suuntaan ne vaikuttavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedia
        "Maassa kasvihuone-ilmiö nostaa pinnan lämpötilaa teoreettisesta albedon mukaan lasketusta -18:sta noin 15 asteeseen. Kasvihuonevaikutus Maassa on näin ollen 33 °C. Vesihöyry nostaa Maan keskilämpötilaa 21 °C, hiilidioksidi 7 °C ja muut kaasut 5 °C. "

        Pilvet eivät ole vesihöyryä !

        Eivätkä valtameret ole kaasua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mannin lätkämailatutkimus on toistettu sen jälkeen tarkemmilla menetelmillä ja tulos on ollut pääosin aivan sama. Varteen tuli mutka, mitä Mannin aineistossa ei näkynyt, mutta nyt lapa nousee entistä korkeammalle.

        Mikä kyseisessä tutkimuksessa muka oli politiikkaa?

        "En tiedä mistä on lähtöisin tämä väite, että "maapallo olisi elinkelvottoman kylmä, jos ilmakehässä ei olisi kasvihuonikaasuja". Se on mielestäni selvä valhe."

        Se on peräisin siitä tosiasiasta, että kasvihuoneilmiö lämmittää maapalloa n. 33 astetta. Jos Maan keskilämpötila laskisi 33 astetta, olisimme takaisin "lumipallomaassa."
        Kyseessä ei ole valhe. Olen suorastaan ällistynyt, ettet sinä tuotakaan tiennyt.

        Wikipedia
        "Maassa kasvihuone-ilmiö nostaa pinnan lämpötilaa teoreettisesta albedon mukaan lasketusta -18:sta noin 15 asteeseen. Kasvihuonevaikutus Maassa on näin ollen 33 °C. Vesihöyry nostaa Maan keskilämpötilaa 21 °C, hiilidioksidi 7 °C ja muut kaasut 5 °C. "

        Wikipedia on niin arvovaltainen lähde (khrm), että pitäisi varmaan olla vielä arvovaltaisempi lähde sen kumoamiseen - siis jos Wikipediasta nyt tuollainen väite löytyy. En tältä istumalta usko, että väite voi olla tosi, se sotii järkeäni vastaan. Jos väite ei ole tosi niin se on sitten valhe - ja aika vakava sellainen.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Wikipedia on niin arvovaltainen lähde (khrm), että pitäisi varmaan olla vielä arvovaltaisempi lähde sen kumoamiseen - siis jos Wikipediasta nyt tuollainen väite löytyy. En tältä istumalta usko, että väite voi olla tosi, se sotii järkeäni vastaan. Jos väite ei ole tosi niin se on sitten valhe - ja aika vakava sellainen.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Hockey_stick_graph_(global_temperature)

        Sama lyhytlinkkinä https://urly.fi/info/3q74

        Sinulla on varmaan tuon sivun viitteinä mainittuihin tutkimuksiin sitten jotakin perusteltua kritiikkiä?



      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Sieltähän ne alarmismin mielevät ritarit kävivät kimppuun lätkämailat tanassa. IPCC ratsasti aasillaan Sancho Panchana perässä. On nuo tarinat nähty ja niitä kritisoitu näilläkin palstoilla.

        ... eli sinulla ei ollut perusteltua kritiikkiä vaan heitit läppää. Sitähän minäkin.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Wikipedia on niin arvovaltainen lähde (khrm), että pitäisi varmaan olla vielä arvovaltaisempi lähde sen kumoamiseen - siis jos Wikipediasta nyt tuollainen väite löytyy. En tältä istumalta usko, että väite voi olla tosi, se sotii järkeäni vastaan. Jos väite ei ole tosi niin se on sitten valhe - ja aika vakava sellainen.

        Wikipedia on jokapojan sudenpentujen käsikirja.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Wikipedia on niin arvovaltainen lähde (khrm), että pitäisi varmaan olla vielä arvovaltaisempi lähde sen kumoamiseen - siis jos Wikipediasta nyt tuollainen väite löytyy. En tältä istumalta usko, että väite voi olla tosi, se sotii järkeäni vastaan. Jos väite ei ole tosi niin se on sitten valhe - ja aika vakava sellainen.

        "En tältä istumalta usko, että väite voi olla tosi, se sotii järkeäni vastaan."
        Melkoiset kuvitelmat sinulla on omasta järjestäsi :D. Että tunnet kaikki asiaan vaikuttavat seikat? Ei siitä kauaa ole, kun Maan kiertäminen Auringon ympäri soti lähes kaikkien "järkeä" vastaan. Hieman nöyryyttä todellisuuden edessä, please.


    • Anonyymi

      Hiilidioksidin lämmittävää vaikutusta maapalloon voi mitata satelliittimittauksia ja paikallisilla mitttauksilla. Kun seurataan ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden ja lämpötilan arvoja riittävän pitkään yhteys on täysin selvästi nähtävissä. Maapallon kiertoradalla on satelliitteja joiden avulla ilmakehän ja maanpinnan lämpötilaa sekä ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta voidaan mitata. samaten niitä seurataan mittauksilla ympäri maapalloa pinnalta käsin ja ilmakehään päästettävien mittausanturien avulla.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Samalla tavalla on hukkumiskuolemien aiheuttajaksi todistettu jäätelönsyönti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Samalla tavalla on hukkumiskuolemien aiheuttajaksi todistettu jäätelönsyönti.

        Kommentoi tuota lausetta vuosia toistanut ilmastotutkijamme. :D


      • Anonyymi

        Jokainen voi mennä selkeällä säällä yöllä ulos ja todeta kuinka lämpö karkaa pilvettömälle taivaalle hiilidioksidista huolimatta. Merkitykselliseen kasvihuoneilmiöön tarvitaan vettä, eli pilviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen voi mennä selkeällä säällä yöllä ulos ja todeta kuinka lämpö karkaa pilvettömälle taivaalle hiilidioksidista huolimatta. Merkitykselliseen kasvihuoneilmiöön tarvitaan vettä, eli pilviä.

        Olet asian ytimessä !


    • Anonyymi

      On aika omituista kysyä, että miksi on tarvittu lisätutkimuksia. Et taida tajuta, että tieteessä on tapana varmistaa tutkimustulokset uusilla tutkimuksilla. Eli tutimusta ei tehdä niin, että jokin koe vain tehdään kerran ja sitten oletetaan tuloksen olevan oikea. Ei homma niin toimi. Tutkimustulokset varmennetaan uusilla tutkimuksilla ja eri tavoin tehdyillä tutkimuksilla. Ilmastonmuutoksen tapauksessa ihmisen ilmakehään päästämän hiilidioksidin yhteys maapallon lämpenemiseen on todennettu useiden eri indikaattorien avulla useiden erilaisten tutkimusten avulla. Ja kaikki on osoittanut samaan suuntaan. Ihminen on aiheuttanut ilmastonmuutoksen syytämällä kasvihuonekaasupäätöjä ilmakehään, siitä ei ole minkäänlaista epäilystä.

      On todellakin aika omituista kysyä miksi on tarvittu lisätutkimuksia, kun niiden tutkimusten avulla nimenomaan on saatu todennettua se, että me ihmiset olemme syyllisiä ja kasvihuonekaasupäästöjen syytäminen ilmakehään nostaa maapallon lämpötilaa. Se on vain hyvä, että asia on tutkittu perusteellisesti ja useilla eri tavoin jotka nyt kaikki todeistavat asian olevan juuri noin.

      T. miksuh

      • Anonyymi

        Lisäksi ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden ja lämpötilan muutosta pitää seurata jatkuvasti. Jatkuvaseuranta on nimenomaan tärkeää, jotta ppysytään kärryillä tilanteesta. Sama koskee merin lämpötilan, jäätiköiden muutosten jne seuraamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden ja lämpötilan muutosta pitää seurata jatkuvasti. Jatkuvaseuranta on nimenomaan tärkeää, jotta ppysytään kärryillä tilanteesta. Sama koskee merin lämpötilan, jäätiköiden muutosten jne seuraamista.

        Selvästi suurin osa lämpenemisestä on nimenomaan sitoutunut meriin.


      • Anonyymi

        Kyllä kaikki 11600 vuosittaista tutkimusta ovat erittäin tärkeitä. Toivottavasti tuo tutkimusten määrä lisääntyy eksponentiaalisesti niin pahimmatkin denialistit alkavat tajuta että kyllä tutkitaan lisää.


      • Anonyymi

        "On aika omituista kysyä, että miksi on tarvittu lisätutkimuksia. "

        Kuvastaa vain sitä, miten vähän kirjoittaja ymmärtää tieteellisistä käytännöistä. Ei yksittäisellä tutkimuksella ole tieteessä paljoakaan painoarvoa, jos muu tutkimusdata ei tue sitä. Lisäksi ilmastonmuutos on niin monimutkainen prosessi, että sen osa-alueissa läytyy varmasti tutkittavaa tulevinakin vuosikymmeninä.


      • Anonyymi

        "niiden tutkimusten avulla nimenomaan on saatu todennettua se, että me ihmiset olemme syyllisiä"

        Kerro vielä se, miten tuo ihmisten syyllisyys on saatu todennetuksi. Onko tutkimusvälineenä muutakin kuin vilkas mielikuvitus?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "niiden tutkimusten avulla nimenomaan on saatu todennettua se, että me ihmiset olemme syyllisiä"

        Kerro vielä se, miten tuo ihmisten syyllisyys on saatu todennetuksi. Onko tutkimusvälineenä muutakin kuin vilkas mielikuvitus?

        Kyselee muutamaa lausetta vuosia toistanut ilmastotutkijamme. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väittäminen on kaikkein tärkein menetelmä AGW:n todistamiseksi. Tosin mitään muutakaan ei ole tarjolla.

        Uskominen on tietysti melkein yhtä tärkeää. Eihän AGW:stä muuten mitään tulisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskominen on tietysti melkein yhtä tärkeää. Eihän AGW:stä muuten mitään tulisi.

        Uskoo tuotakin lausetta toistakymmentä vuotta paapattanut ilmastotutkijamme. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvästi suurin osa lämpenemisestä on nimenomaan sitoutunut meriin.

        Tellus on kuin valtaisa vesivaraaja. Pinnasta 70 % on vesien peitossa. Vesivaraajan lämmitys CO2-pakotteen pienellä teholla ottaa aikansa. Vuosinousu pintalämpötilalle on nykyään jo luokkaa 0.02 C, kun päästö on nousevana jatkunut jo pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tellus on kuin valtaisa vesivaraaja. Pinnasta 70 % on vesien peitossa. Vesivaraajan lämmitys CO2-pakotteen pienellä teholla ottaa aikansa. Vuosinousu pintalämpötilalle on nykyään jo luokkaa 0.02 C, kun päästö on nousevana jatkunut jo pitkään.

        Pakote kasvaa, nouseva lämpötila syö pakotetta. Lämpötila nousee vakionopeudella. Käsikirjoituksen mukaan mennään mittauksista katsottuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakote kasvaa, nouseva lämpötila syö pakotetta. Lämpötila nousee vakionopeudella. Käsikirjoituksen mukaan mennään mittauksista katsottuna.

        Eli mitään hätää ei ole ja öljyä voi rauhassa käyttää vielä ainakin vuosisadan loppuun saakka. Ja kuten yksi autoliike artikkelissaan kirjoitti niin polttomoottoriautoilla ajetaan vielä 2040-luvulla joten voi rauhassa ostaa normaalin bensa- tai dieselauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mitään hätää ei ole ja öljyä voi rauhassa käyttää vielä ainakin vuosisadan loppuun saakka. Ja kuten yksi autoliike artikkelissaan kirjoitti niin polttomoottoriautoilla ajetaan vielä 2040-luvulla joten voi rauhassa ostaa normaalin bensa- tai dieselauton.

        Jos vielä hyödynnettävissä olevat hiilivarannot poltetaan, niin siitä koituu 1.5 .. 2 C lämeneminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vielä hyödynnettävissä olevat hiilivarannot poltetaan, niin siitä koituu 1.5 .. 2 C lämeneminen.

        Ja kun kaikki hiilivarannot on poltettu niin sen jälkeen ilmastohysteerikkojen ei tarvitse valittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vielä hyödynnettävissä olevat hiilivarannot poltetaan, niin siitä koituu 1.5 .. 2 C lämeneminen.

        Öljy- ja kaasuvarat vastaa noin 30 vuoden päästöä nykyisellä päästövauhdilla. Niilläkin lämmittää vielä noin 0.6 C.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljy- ja kaasuvarat vastaa noin 30 vuoden päästöä nykyisellä päästövauhdilla. Niilläkin lämmittää vielä noin 0.6 C.

        Hiili, öljy ja kaasu yhteensä 2.6 C. Lämpötila on noussut esiteollisesta ajasta 1.5 C verran. Yhteensä nousu on noin +4 C esiteolliseen aikaan verrattuna sitten kun fossiiliset "eväät on syöty".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiili, öljy ja kaasu yhteensä 2.6 C. Lämpötila on noussut esiteollisesta ajasta 1.5 C verran. Yhteensä nousu on noin 4 C esiteolliseen aikaan verrattuna sitten kun fossiiliset "eväät on syöty".

        Kysymys on siitä, että millaisen katastorfin tuo mahdollisesti tulee aiheuttamaan ekosysteemeille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys on siitä, että millaisen katastorfin tuo mahdollisesti tulee aiheuttamaan ekosysteemeille.

        Ei tuo mitään katastrofia aiheuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo mitään katastrofia aiheuta.

        Siinäpä se. Joidenkin presidenttiehdokkaiden mukaan lämpeneminen on pallon suurin ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se. Joidenkin presidenttiehdokkaiden mukaan lämpeneminen on pallon suurin ongelma.

        Esimerkiksi "mama -africa" taisi olla tuota mieltä. Afrikan väestöräjähdyksen hän kyllä myös mainitsi, mutta ei ollut siitä erityisen huolissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se. Joidenkin presidenttiehdokkaiden mukaan lämpeneminen on pallon suurin ongelma.

        Lämpeneminen tuskin on suuri ongelma sen jälkeen kun alkaa ydinsota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpeneminen tuskin on suuri ongelma sen jälkeen kun alkaa ydinsota.

        Eikös silloin uhkana ole "ydintalvi", kun ilmakehään nousee valtavasti pölyä ja moskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpeneminen tuskin on suuri ongelma sen jälkeen kun alkaa ydinsota.

        -Naton sotilaskomitean hollantilainen puheenjohtaja, amiraali Rob Bauer, kehotti länttä varautumaan kahden seuraavan vuosikymmenen aikana käytävään täysimittaiseen sotaan Venäjän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä se. Joidenkin presidenttiehdokkaiden mukaan lämpeneminen on pallon suurin ongelma.

        Presidenttiehdokkaat ovatkin ne kaikkein parhaat ilmastotiedemiehet ja asiantuntijat tällä kerralla tässä asiassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden ja lämpötilan muutosta pitää seurata jatkuvasti. Jatkuvaseuranta on nimenomaan tärkeää, jotta ppysytään kärryillä tilanteesta. Sama koskee merin lämpötilan, jäätiköiden muutosten jne seuraamista.

        Näin on. Ei ole kovin kauan aikaa kulunut siitä kun ilmastomallien tuottamat ennusteet olivat päin seiniä. 80-luvun lopulla käynnistynyt lämpenemisen äkillinen kiihtyminen synnytti näitä maailmanlopun ennusteita, missä globaalilin keskilämmön uhattiin kohoavan hurjimmallaan 8°. Lämpötilan nousun haarukka - tai pikemminkin heinähanko - oli valtava. Nyt malleja on korjattu niin, että ennusteet näyttävät taannehtivasti toteutuneen paremmin.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Näin on. Ei ole kovin kauan aikaa kulunut siitä kun ilmastomallien tuottamat ennusteet olivat päin seiniä. 80-luvun lopulla käynnistynyt lämpenemisen äkillinen kiihtyminen synnytti näitä maailmanlopun ennusteita, missä globaalilin keskilämmön uhattiin kohoavan hurjimmallaan 8°. Lämpötilan nousun haarukka - tai pikemminkin heinähanko - oli valtava. Nyt malleja on korjattu niin, että ennusteet näyttävät taannehtivasti toteutuneen paremmin.

        Pohjoisnavalta jäät sulivat sentään ihan ennustusten mukaisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pakote kasvaa, nouseva lämpötila syö pakotetta. Lämpötila nousee vakionopeudella. Käsikirjoituksen mukaan mennään mittauksista katsottuna.

        Kyllä merten lämmitys on peräisin suoraan auringosta eikä kasvihuoneilmiöstä. Kaikki auringon säteily on energiaa eikä vain infrapunasäteily. Valtaosa auringon säteilystä on muuta kuin infrapunaa. Auringon energia synnyttää lämpöä, joka on molekyylien liikettä. Lämpö synnyttää sekundääristä infrapunasäteilyä eli "lämpösäteilyä".
        (Menikö oikein arvoisat palstan fyysikot?)


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Kyllä merten lämmitys on peräisin suoraan auringosta eikä kasvihuoneilmiöstä. Kaikki auringon säteily on energiaa eikä vain infrapunasäteily. Valtaosa auringon säteilystä on muuta kuin infrapunaa. Auringon energia synnyttää lämpöä, joka on molekyylien liikettä. Lämpö synnyttää sekundääristä infrapunasäteilyä eli "lämpösäteilyä".
        (Menikö oikein arvoisat palstan fyysikot?)

        Muuten suunnilleen oikein, mutta kasvihuoneilmiöllä on osuutensa merien lämmittämisessä. Meret lämpenevät pilviselläkin ilmalla, kunhan ilman läpötila on suurempi kuin veden. Jos kasvihuoneilmiötä ei olisi lainkaan, niin Auringon tuottamalla energiamäärällä maapallon keskilämpötila olisi nykyisen n. + 14 C:n sijaan yli 17 astetta pakkasella ja meret olisivat jäässä.
        Ennen kuin väität vastaan, niin kyse on tosiaan kasvihuoneilmiöstä, eikä siitä, että kaasukehä tasoittaa lämpöä.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Kyllä merten lämmitys on peräisin suoraan auringosta eikä kasvihuoneilmiöstä. Kaikki auringon säteily on energiaa eikä vain infrapunasäteily. Valtaosa auringon säteilystä on muuta kuin infrapunaa. Auringon energia synnyttää lämpöä, joka on molekyylien liikettä. Lämpö synnyttää sekundääristä infrapunasäteilyä eli "lämpösäteilyä".
        (Menikö oikein arvoisat palstan fyysikot?)

        Ketjun aloittajana komppaan tätä ja lisään mikä on merkittäväintä ilmaston kannalta on se kuinka päiväntasaajalla Maapallon kuumimmalla alueella syntyvä lämpö siirtyy mihin ja miten ja kuinka navoilta kylmiltä alueilta kylmää siirtyy mihin ja miten. Tietenkin merivirrat ja ilmavirtaukset ja tässä tuo hiilidioksidi on vain poiliittisen ilmastonmuutoksen pikku peikko jolla meitä ärsytetään, ehkä taustalla on hyvä aganda tai sitten tällä peitetään sitä todellisuutta että ihmisapina todellakin on Maan pahin peto ja tuholainen kaikella toimellaan.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Kyllä merten lämmitys on peräisin suoraan auringosta eikä kasvihuoneilmiöstä. Kaikki auringon säteily on energiaa eikä vain infrapunasäteily. Valtaosa auringon säteilystä on muuta kuin infrapunaa. Auringon energia synnyttää lämpöä, joka on molekyylien liikettä. Lämpö synnyttää sekundääristä infrapunasäteilyä eli "lämpösäteilyä".
        (Menikö oikein arvoisat palstan fyysikot?)

        Hiilidioksidi ei tuota energiaa. Meriä lämmittävä energia on peräisin auringosta. Kun CO2 vähentää Telluksen säteilyä avaruuteen, niin lähtevä jäähdytysteho pienenee. Tästä seuraa, että lämpötila nousee kunnes uusi tasapaino taas saavutetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiilidioksidi ei tuota energiaa. Meriä lämmittävä energia on peräisin auringosta. Kun CO2 vähentää Telluksen säteilyä avaruuteen, niin lähtevä jäähdytysteho pienenee. Tästä seuraa, että lämpötila nousee kunnes uusi tasapaino taas saavutetaan.

        Nykyisen vuosipäästön ( 36.8 Gt/v) aiheuttaman häiriön kompensoimiseksi tarvitaan noin 0.02 C lämpötilanousu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisen vuosipäästön ( 36.8 Gt/v) aiheuttaman häiriön kompensoimiseksi tarvitaan noin 0.02 C lämpötilanousu.

        Suomen osuus tuosta vuotuisesta lämpötilanoususta on 0.00003 C.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen osuus tuosta vuotuisesta lämpötilanoususta on 0.00003 C.

        Jos Urpilainen valitaan, niin hän puhuu tuon osuuden sitten nollaan mahdollisimman pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisen vuosipäästön ( 36.8 Gt/v) aiheuttaman häiriön kompensoimiseksi tarvitaan noin 0.02 C lämpötilanousu.

        Hyvin ovat ilmastotietäjät jälleen kerran arvanneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Urpilainen valitaan, niin hän puhuu tuon osuuden sitten nollaan mahdollisimman pian.

        Raha on tiukalla. Velaksi eletään. Jonkinlaista tulsovastuuta tarvittaisiin. Nyt tuntuu riittävän, että miljardit mätetään "hyvään tarkoitukseen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin ovat ilmastotietäjät jälleen kerran arvanneet.

        Aikaisemmat arvaukset olivat aivan erilaisia. Ne olivatkin pelkkiä arvauksia joita voi ottaa hanurista. Uudemmat arvaukset taas perustuvat ilmastonlämpenemistieteeseen ja ne onkin otettu hatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin ovat ilmastotietäjät jälleen kerran arvanneet.

        Mittaushavainnot tukevat tuota arviota.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Kyllä merten lämmitys on peräisin suoraan auringosta eikä kasvihuoneilmiöstä. Kaikki auringon säteily on energiaa eikä vain infrapunasäteily. Valtaosa auringon säteilystä on muuta kuin infrapunaa. Auringon energia synnyttää lämpöä, joka on molekyylien liikettä. Lämpö synnyttää sekundääristä infrapunasäteilyä eli "lämpösäteilyä".
        (Menikö oikein arvoisat palstan fyysikot?)

        Hiukan yli puolet Auringon säteilyenergiasta on (lähi-)infrapunaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaushavainnot tukevat tuota arviota.

        CO2-pitoisuus on noussut esiteollisesta ajasta 140 ppm. Lämpötila on noussut 1.5 C. Nousuvauhti on keskimäärin 0.01 C/ppm. Nykypäästöllä CO2-pitoisuus nousee vauhtia 2 ppm/vuosi. Siitä seuraa lämpenemisvauhti 0.02 C/vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiukan yli puolet Auringon säteilyenergiasta on (lähi-)infrapunaa.

        Tuo on huomioitu pakotelaskelmissa jo parikymmentä vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaushavainnot tukevat tuota arviota.

        Parissakymmenessä vuodessa ovat ilmastotietäjien mittaukset ja arvaukset parantuneet niin paljon että arvattu hiilidioksidin vaikutus on pudonnut kymmenesosaan.
        Kun mitataan taas kymmenen vuoden ajan niin arvaukset taas paranevat ja vaikutukset putoavat taas kymmenesosaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raha on tiukalla. Velaksi eletään. Jonkinlaista tulsovastuuta tarvittaisiin. Nyt tuntuu riittävän, että miljardit mätetään "hyvään tarkoitukseen".

        -Vuodetun laskelman mukaan EU:n hiilineutraaliuustavoite tulisi Suomelle murskaavan kalliiksi: 25 miljardia euroa VUODESSA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Vuodetun laskelman mukaan EU:n hiilineutraaliuustavoite tulisi Suomelle murskaavan kalliiksi: 25 miljardia euroa VUODESSA

        Ei haittaa. Vihervassarien mukaan kyse on arvovalinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parissakymmenessä vuodessa ovat ilmastotietäjien mittaukset ja arvaukset parantuneet niin paljon että arvattu hiilidioksidin vaikutus on pudonnut kymmenesosaan.
        Kun mitataan taas kymmenen vuoden ajan niin arvaukset taas paranevat ja vaikutukset putoavat taas kymmenesosaan.

        Tuolta https://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/ löytyy dataa lämpötiloista, hiilidioksidista, merien lämpenemisestä ja merenpinnan noususta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hiukan yli puolet Auringon säteilyenergiasta on (lähi-)infrapunaa.

        Todellako nimenomaan energiasta? Oletko astrofyysikko? Onko aurinko punainen kääpiötähti?


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Todellako nimenomaan energiasta? Oletko astrofyysikko? Onko aurinko punainen kääpiötähti?

        Katso itse Aringin säteilyspektriä jos et usko. Tuossa kuvassa on energian määrä aallonpituusalueella suoraan verrannollinen käyrän ja X-akselin väliin jäävään pinta-alaan.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_irradiance

        Infrapuna-alueen rajana voisi pitää 700 nm.Piirrä kuvaan pystyviiva ja katso kummalle puolelle kuvaajaa jää enemmän pinta-alaa.

        Huomioi tietenkin Auringon spektri ilmakehän yläpuolella eli se ylin käyrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso itse Aringin säteilyspektriä jos et usko. Tuossa kuvassa on energian määrä aallonpituusalueella suoraan verrannollinen käyrän ja X-akselin väliin jäävään pinta-alaan.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_irradiance

        Infrapuna-alueen rajana voisi pitää 700 nm.Piirrä kuvaan pystyviiva ja katso kummalle puolelle kuvaajaa jää enemmän pinta-alaa.

        Huomioi tietenkin Auringon spektri ilmakehän yläpuolella eli se ylin käyrä.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15441227/energian-siirtyminen-lamposateilyn-avulla#comment-122703256

        Tuossa lämpösäteilyä käsittelevässä viestissä on annettu linkki mustan kappaleen spektri - laskuriin. Sillä voi helposti arvioida mikä on säteilyn kokonaisenergia annetulla aallonpituusvälillä:

        https://www.spectralcalc.com/blackbody_calculator/blackbody.php

        Aurinko on näkyvän ja infrapuna-alueen säteilynä osalta aika tarkkaan lämpötilassa 5800K oleva musta kappale. UV - alueella sen säteily ei ole niin voimakasta kuin mitä tuossa lämpötilassa pitäisi näkyä. Katsotaan 5800K tulokset:

        Koko säteily: Band radiance (0.1µm...20µm) 2.04242e+07 W/m2/sr
        UV-säteily: Band radiance (0.1µm...0.38µm) 2.076e+06 W/m2/sr
        Näkyvä valo: Band Radiance (0.38µm...0.75µm): 8.9706e+06 W/m2/sr
        Infrapunasäteily: Band Radiance (0.75µm...30µm): 9.37892e+06 W/m2/sr
        Lähi-infrapuna: Band Radiance (0.75µm...2.5µm): 8.6865e+06 W/m2/sr

        5800K mustan kappaleen lämpösäteilyssä on lähi-infrapunassa hieman vähemmän energiaa kuin näkyvän valon aallonpituuksilla. Kokonaissäteilystä tuon lähi-infrapunan osuus on luokkaa 0.86865/2.04242 = 42% eli alle puolet. Mustan kappaleen infrapunasäteilyn energian määrä 5800K lämpötilassa ei siis ole yli puolet vaan alle puolet kokonaissäteilyn energiasta.

        Jos tarkasti haluaisi asian laskea niin samaisesta keskustelusta löytyi myös linkki Auringon tarkkaan spektriin ilmakehän ulkopuolelta mitattuna:

        https://www.nrel.gov/grid/solar-resource/spectra-astm-e490.html

        Klikkaa tuosta linkkiä "Download 2000 ASTM Standard ..." ja avaa tiedosto Excelillä tai libreoffice Calc - ohjelmalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pohjoisnavalta jäät sulivat sentään ihan ennustusten mukaisesti.

        Näinkö on? Tietääkseni jäät eivät ole sulaneet pohjoisNAVALTA. Jäässä napa on ollut joka vuosi kesät talvet. Kesäjää napamerellä on pienentynyt, mutta kokonaan se ei ole sulanut. Olen miettinyt, että sulikohan se Eem-kaudella, jolloin oli lämpimämpää kuin nyt ja lämmin jatkui myös tosi pitkään.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Näinkö on? Tietääkseni jäät eivät ole sulaneet pohjoisNAVALTA. Jäässä napa on ollut joka vuosi kesät talvet. Kesäjää napamerellä on pienentynyt, mutta kokonaan se ei ole sulanut. Olen miettinyt, että sulikohan se Eem-kaudella, jolloin oli lämpimämpää kuin nyt ja lämmin jatkui myös tosi pitkään.

        Yritätkö väittää että James Hansen oli väärässä kun hän ennusti USA:n kongressille vuonna 1988 että pohjoisnavan jäät sulavat 2018?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parissakymmenessä vuodessa ovat ilmastotietäjien mittaukset ja arvaukset parantuneet niin paljon että arvattu hiilidioksidin vaikutus on pudonnut kymmenesosaan.
        Kun mitataan taas kymmenen vuoden ajan niin arvaukset taas paranevat ja vaikutukset putoavat taas kymmenesosaan.

        Ja sinulla on jotain tieteellistä näyttöä väitteillesi?
        Hiilidioksiidin vaikutus ei ole pudonnut yhtään mihinkään aikaisemmasta. Siinä vaiheessa, kun CO2 absorbtiospektrit saturoituvat, lisääntyminen ei enää vaikuta, mutta silloin maapallon keskilämpötila olisi kohonnut jo 4,5 - 5 astetta.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Näinkö on? Tietääkseni jäät eivät ole sulaneet pohjoisNAVALTA. Jäässä napa on ollut joka vuosi kesät talvet. Kesäjää napamerellä on pienentynyt, mutta kokonaan se ei ole sulanut. Olen miettinyt, että sulikohan se Eem-kaudella, jolloin oli lämpimämpää kuin nyt ja lämmin jatkui myös tosi pitkään.

        Etkö erota trollia asiallisesta kirjoittajasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinulla on jotain tieteellistä näyttöä väitteillesi?
        Hiilidioksiidin vaikutus ei ole pudonnut yhtään mihinkään aikaisemmasta. Siinä vaiheessa, kun CO2 absorbtiospektrit saturoituvat, lisääntyminen ei enää vaikuta, mutta silloin maapallon keskilämpötila olisi kohonnut jo 4,5 - 5 astetta.

        Höpöhöpö, Venuksenkin lämpötila vielä kohoaisi jos kaasukehän CO2-pitoisuus siellä nousisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinulla on jotain tieteellistä näyttöä väitteillesi?
        Hiilidioksiidin vaikutus ei ole pudonnut yhtään mihinkään aikaisemmasta. Siinä vaiheessa, kun CO2 absorbtiospektrit saturoituvat, lisääntyminen ei enää vaikuta, mutta silloin maapallon keskilämpötila olisi kohonnut jo 4,5 - 5 astetta.

        Kyllä on aivan tieteellistä näyttöä sitä että aikaisemmin ilmastotietäjät tiesivät globaalin lämpötilan kohoavan 6-8 astetta vuosisadan loppuun mennessä ihmisen tuprutteleman hiilidioksidin vuoksi. Nykyisen tarkentuneen tiedon mukaan lämpeneminen on aivan muuta.
        Kun tieto edelleen tarkentuu niin todetaan että AGW katoaa kuin pieru saharaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinulla on jotain tieteellistä näyttöä väitteillesi?
        Hiilidioksiidin vaikutus ei ole pudonnut yhtään mihinkään aikaisemmasta. Siinä vaiheessa, kun CO2 absorbtiospektrit saturoituvat, lisääntyminen ei enää vaikuta, mutta silloin maapallon keskilämpötila olisi kohonnut jo 4,5 - 5 astetta.

        " kun CO2 absorbtiospektrit saturoituvat"

        Mitä tuo tarkoittaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, Venuksenkin lämpötila vielä kohoaisi jos kaasukehän CO2-pitoisuus siellä nousisi.

        Höpöhöpö, Venuksen lämpötila ei johdu hiilidioksidista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, Venuksen lämpötila ei johdu hiilidioksidista.

        Kyllä sen täytyy johtua jos alarmisti niin haluaa ja väittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, Venuksen lämpötila ei johdu hiilidioksidista.

        Eikä Venuksen kaasukehä koostuu lähes pelkästään hiilidioksidista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä Venuksen kaasukehä koostuu lähes pelkästään hiilidioksidista?

        Ei koostu Venuksen ilmakehä pelkästään hiilidioksidista.
        Hiilidioksidi ei muodosta pilviä Venuksen olosuhteissa. Pilvet muodostuvat rikkihaposta samaan tapaan kuin Maassa vesihöyrystä.
        Rikkihappopilvet ovat Venuksen kasvihuoneilmiön aiheuttaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin ovat datat synkassa keskenään.

        Hyvin synkkaavat myös hukkumiskuolemat ja jäätelönsyönti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö, Venuksen lämpötila ei johdu hiilidioksidista.

        Wiki:
        "Venuksella on hyvin tiheä, suurimmaksi osaksi hiilidioksidista koostuva kaasukehä, joka lämmittää planeettaa kasvihuoneilmiön kautta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wiki:
        "Venuksella on hyvin tiheä, suurimmaksi osaksi hiilidioksidista koostuva kaasukehä, joka lämmittää planeettaa kasvihuoneilmiön kautta."

        "Venuksella on hyvin tiheä, suurimmaksi osaksi hiilidioksidista koostuva kaasukehä, joka lämmittää planeettaa kasvihuoneilmiön kautta."

        Noinhan se on.
        Marsin ilmakehä koostuu pääasiassa hiilidioksidista ja sielläkin kasvihuoneilmiö jyllää oikein kunnolla ja lämmittää planeettaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei koostu Venuksen ilmakehä pelkästään hiilidioksidista.
        Hiilidioksidi ei muodosta pilviä Venuksen olosuhteissa. Pilvet muodostuvat rikkihaposta samaan tapaan kuin Maassa vesihöyrystä.
        Rikkihappopilvet ovat Venuksen kasvihuoneilmiön aiheuttaja.

        Kirjoitin LÄHES pelkästään, vajaat 97% Venuksen kaasukehästä on hiilidioksidia. Kaasukehän yläosien rikkihappopilvet heijastavat takaisin avaruuteen suurimman osan niihin osuneesta Auringon säteilystä eli vaikutus on jäähdyttävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Venuksella on hyvin tiheä, suurimmaksi osaksi hiilidioksidista koostuva kaasukehä, joka lämmittää planeettaa kasvihuoneilmiön kautta."

        Noinhan se on.
        Marsin ilmakehä koostuu pääasiassa hiilidioksidista ja sielläkin kasvihuoneilmiö jyllää oikein kunnolla ja lämmittää planeettaa.

        Ei jyllää eikä lämmitä kasvihuoneilmiö Marsin harvassa kaasukehässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin LÄHES pelkästään, vajaat 97% Venuksen kaasukehästä on hiilidioksidia. Kaasukehän yläosien rikkihappopilvet heijastavat takaisin avaruuteen suurimman osan niihin osuneesta Auringon säteilystä eli vaikutus on jäähdyttävä.

        Juurikin noin. Siellä Venuksen pinnalla on jatkuvasti hämärää kun pilvet estävät auringon säteilyn. Ei siis lämpösäteilykään pääse Venuksen pintaa lämmittämään. Venuksen lämpötila johtuu kovasta paineesta ja kovien tuulien aiheuttamasta lämpöpumppu ilmiöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin. Siellä Venuksen pinnalla on jatkuvasti hämärää kun pilvet estävät auringon säteilyn. Ei siis lämpösäteilykään pääse Venuksen pintaa lämmittämään. Venuksen lämpötila johtuu kovasta paineesta ja kovien tuulien aiheuttamasta lämpöpumppu ilmiöstä.

        Lisää arvauksia, kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin. Siellä Venuksen pinnalla on jatkuvasti hämärää kun pilvet estävät auringon säteilyn. Ei siis lämpösäteilykään pääse Venuksen pintaa lämmittämään. Venuksen lämpötila johtuu kovasta paineesta ja kovien tuulien aiheuttamasta lämpöpumppu ilmiöstä.

        Ilmatieteen laitos:
        Venuksen suuren lämpötilan aiheuttaa voimakas kasvihuoneilmiö. Hiilidioksidi, vesi ja rikkidioksidi sitovat Auringon säteilyn energiaa kaasukehään nostaen lämpötilaa usealla sadalla asteella tasapainotilasta, joka planeetalla vallitsisi ilman näitä kasvihuonekaasuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmatieteen laitos:
        Venuksen suuren lämpötilan aiheuttaa voimakas kasvihuoneilmiö. Hiilidioksidi, vesi ja rikkidioksidi sitovat Auringon säteilyn energiaa kaasukehään nostaen lämpötilaa usealla sadalla asteella tasapainotilasta, joka planeetalla vallitsisi ilman näitä kasvihuonekaasuja.

        Onko laskelmissa huomioitu myös kaasukehän albedovaikutukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko laskelmissa huomioitu myös kaasukehän albedovaikutukset.

        Jos kiinnostaa niin voit käydä itse katsomassa tutkimukset joihin Ilmatieteen laitoksen sivuilla kerrottu perustuu. Aloittaa voisit vaikkapa Wikipedian Venusta käsittelevän sivun kirjallisuusviitteistä, löytyvät stämän sivun lopusta:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Venus

        Venuksen ilmakehää käsitellään viitteestä 14 alkaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jyllää eikä lämmitä kasvihuoneilmiö Marsin harvassa kaasukehässä.

        Sävellä lisää hiilidioksidia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sävellä lisää hiilidioksidia.

        Wikipedia:
        "The average surface pressure is only about 610 pascals (0.088 psi) which is less than 1% of the Earth's value."

        Hiilidioksidin aiheuttama paine Marsissa on samaa luokkaa kuin hiilidioksidin aiheuttama paine Maapallolla. Jos Marsin hiilidioksidi on niin harvaa että se ei aiheuta kasvihuoneilmiötä, niin ei Maan hiilidioksidikaan aiheuta mitään kasvihuoneilmiötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisää arvauksia, kiitos.

        "Lisää arvauksia, kiitos."

        Venuksen ja Maan korkea lämpötila johtuu hiilidioksidista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jyllää eikä lämmitä kasvihuoneilmiö Marsin harvassa kaasukehässä.

        Lämmittää viiden asteen verran, mutta keskilämpötila on silti noin -60°C.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on aivan tieteellistä näyttöä sitä että aikaisemmin ilmastotietäjät tiesivät globaalin lämpötilan kohoavan 6-8 astetta vuosisadan loppuun mennessä ihmisen tuprutteleman hiilidioksidin vuoksi. Nykyisen tarkentuneen tiedon mukaan lämpeneminen on aivan muuta.
        Kun tieto edelleen tarkentuu niin todetaan että AGW katoaa kuin pieru saharaan.

        - tai niin kuin auringon synnyttämä lämpö katoaa Saharassa öisin.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        - tai niin kuin auringon synnyttämä lämpö katoaa Saharassa öisin.

        Saharan yössäkin havaintona on se, että taivaalta CO2 vuoksi takaisinsäteilynä alaapäin suuntautuvan pitkäaaltoisen lämpösäteilyn teho on kasvanut. Suoraan ylöspäin taivaalle pilvettömänä yönä suunnattu infapunalämpömittari näyttää kasvihuonekaasujen määrä lisääntyessä yhä korkeampaa lämpötilaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lämmittää viiden asteen verran, mutta keskilämpötila on silti noin -60°C.

        Aikojen alussa - siis muutama sata miljoonaa vuotta aurinkokunnan syntymän jälkeen Venus oli viileämpi ja Mars lämpimämpi kuin nyt. Marsissa oli todistetusti meriä ja virtaavaa vettä. Hieman epävarmempi olettamus on, että näin oli myös Venuksessa. Venuksesta vesi katosi koska Venus on liian lähellä aurinkoa. Marsista vesi katosi koska Mars on liian pieni ja sen vetovoima on heikko. Veden ja valtamerien merkitystä maapallon ilmastolle tunnutaan piiloteltavan. Se on epäilyttävää. Tietoa meristä ei ole helppo kaivaa netistä. Kun googlaa lähteitä niin päälle kaatuu aina tonnikaupalla AGW:tä. Liittyen ylempänä keskusteluketjussa olevaan väittelyyn kasvihuonekaasujen maapalloa lämmittävästä vaikutuksesta tarkistin yhden perustiedon, joka minulla oli muutaman vuoden takaa. Se on tämä, että merissä on hiilidioksidia 30-kertainen määrä verrattuna ilmakehään. Tarkistus antoi toisenlaisen tiedon: määrä on yli 50-kertainen!

        The ocean is our planet’s second-largest carbon sink after the Earth’s rocky shell (sedimentary rocks on land and the sea floor). It contains around 40,000 billion tonnes of carbon, the greatest share of which is dissolved in seawater. With this carbon reservoir, the ocean exceeds the carbon content of the atmosphere by a factor greater than 50.
        https://worldoceanreview.com/en/wor-8/the-role-of-the-ocean-in-the-global-carbon-cyclee/how-the-ocean-absorbs-carbon-dioxide/

        Tuo tieto herättää minussa monen muun asian ohella kaikenlaisia ajatuksia ja kysymyksiä, joihin vastauksia tuntuu olevan vaikea saada.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Aikojen alussa - siis muutama sata miljoonaa vuotta aurinkokunnan syntymän jälkeen Venus oli viileämpi ja Mars lämpimämpi kuin nyt. Marsissa oli todistetusti meriä ja virtaavaa vettä. Hieman epävarmempi olettamus on, että näin oli myös Venuksessa. Venuksesta vesi katosi koska Venus on liian lähellä aurinkoa. Marsista vesi katosi koska Mars on liian pieni ja sen vetovoima on heikko. Veden ja valtamerien merkitystä maapallon ilmastolle tunnutaan piiloteltavan. Se on epäilyttävää. Tietoa meristä ei ole helppo kaivaa netistä. Kun googlaa lähteitä niin päälle kaatuu aina tonnikaupalla AGW:tä. Liittyen ylempänä keskusteluketjussa olevaan väittelyyn kasvihuonekaasujen maapalloa lämmittävästä vaikutuksesta tarkistin yhden perustiedon, joka minulla oli muutaman vuoden takaa. Se on tämä, että merissä on hiilidioksidia 30-kertainen määrä verrattuna ilmakehään. Tarkistus antoi toisenlaisen tiedon: määrä on yli 50-kertainen!

        The ocean is our planet’s second-largest carbon sink after the Earth’s rocky shell (sedimentary rocks on land and the sea floor). It contains around 40,000 billion tonnes of carbon, the greatest share of which is dissolved in seawater. With this carbon reservoir, the ocean exceeds the carbon content of the atmosphere by a factor greater than 50.
        https://worldoceanreview.com/en/wor-8/the-role-of-the-ocean-in-the-global-carbon-cyclee/how-the-ocean-absorbs-carbon-dioxide/

        Tuo tieto herättää minussa monen muun asian ohella kaikenlaisia ajatuksia ja kysymyksiä, joihin vastauksia tuntuu olevan vaikea saada.

        Mahtaa olla vaikea löytää mitään tietoa jos on noin allerginen AGW:lle. Etkä sitten maininnut meristä puhuessasi ollenkaan niiden happamoitumista lisääntyneen hiilidioksidin takia?

        "Without the carbon capture and sequestration services provided by the ocean, the atmospheric CO2 today would have been ~80 ppm higher than the current level."

        "Ocean acidification is making it harder for marine calcifiers (e.g., mollusks, crustaceans, coral) to build and maintain their shells and skeletal structures, endangering coral reefs and marine ecosystems more broadly"

        "It contains the majority (~95%) of the total active pool of inorganic carbon in the Earth’s surface, at ~38,000 billion tons of carbon, which is ~45 times that of the atmosphere"

        https://www.nature.com/articles/s41597-023-02042-0


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaa olla vaikea löytää mitään tietoa jos on noin allerginen AGW:lle. Etkä sitten maininnut meristä puhuessasi ollenkaan niiden happamoitumista lisääntyneen hiilidioksidin takia?

        "Without the carbon capture and sequestration services provided by the ocean, the atmospheric CO2 today would have been ~80 ppm higher than the current level."

        "Ocean acidification is making it harder for marine calcifiers (e.g., mollusks, crustaceans, coral) to build and maintain their shells and skeletal structures, endangering coral reefs and marine ecosystems more broadly"

        "It contains the majority (~95%) of the total active pool of inorganic carbon in the Earth’s surface, at ~38,000 billion tons of carbon, which is ~45 times that of the atmosphere"

        https://www.nature.com/articles/s41597-023-02042-0

        Tuo "merten happamoituminen" on tyypillistä alarmismia. Sen kaltaista tulee vastaan aina kun hakee tietoa netistä. Pakko olla välittämättä siitä jos haluaa saada esiin jonkun luotettavan perustiedon, jota etsii. Merissä on siis minun linkkini mukaan yli 50 kertaa enemmän hiilidioksidia kuin ilmakehässä, sinun linkkisi mukaan noin 45 kertaa. Eli mieti nyt vähän. Ihmisen tuottama hiilidioksidi lisää ilmakehän hiilidioksidia suhteellisesti suurelta näyttävän määrän, mutta absoluuttisesti määrä on mitättömän pieni eikä se kaikki nyt sentään meriä happamoittamaan mene. Se pieni määrä, minkä meret nielevät ei todellakaan katastrofia aiheuta. Kasvihuonevaikutuksesta ei tarvitsisi paljon huolta kantaa jos meri nielisi kaiken ihmisen tuottaman CO2:n. Merissä se olisi vain rikka rokassa.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Tuo "merten happamoituminen" on tyypillistä alarmismia. Sen kaltaista tulee vastaan aina kun hakee tietoa netistä. Pakko olla välittämättä siitä jos haluaa saada esiin jonkun luotettavan perustiedon, jota etsii. Merissä on siis minun linkkini mukaan yli 50 kertaa enemmän hiilidioksidia kuin ilmakehässä, sinun linkkisi mukaan noin 45 kertaa. Eli mieti nyt vähän. Ihmisen tuottama hiilidioksidi lisää ilmakehän hiilidioksidia suhteellisesti suurelta näyttävän määrän, mutta absoluuttisesti määrä on mitättömän pieni eikä se kaikki nyt sentään meriä happamoittamaan mene. Se pieni määrä, minkä meret nielevät ei todellakaan katastrofia aiheuta. Kasvihuonevaikutuksesta ei tarvitsisi paljon huolta kantaa jos meri nielisi kaiken ihmisen tuottaman CO2:n. Merissä se olisi vain rikka rokassa.

        Tunnut piilottelevan ja vähättelevän meriin sitoutuneen hiilidioksidin merkitystä happamoitumiselle. Se on epäilyttävää.

        "Kasvihuonevaikutuksesta ei tarvitsisi paljon huolta kantaa jos meri nielisi kaiken ihmisen tuottaman CO2:n."
        Siinäpä nerokas jossittelu, ihanko itse keksit?


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Tuo "merten happamoituminen" on tyypillistä alarmismia. Sen kaltaista tulee vastaan aina kun hakee tietoa netistä. Pakko olla välittämättä siitä jos haluaa saada esiin jonkun luotettavan perustiedon, jota etsii. Merissä on siis minun linkkini mukaan yli 50 kertaa enemmän hiilidioksidia kuin ilmakehässä, sinun linkkisi mukaan noin 45 kertaa. Eli mieti nyt vähän. Ihmisen tuottama hiilidioksidi lisää ilmakehän hiilidioksidia suhteellisesti suurelta näyttävän määrän, mutta absoluuttisesti määrä on mitättömän pieni eikä se kaikki nyt sentään meriä happamoittamaan mene. Se pieni määrä, minkä meret nielevät ei todellakaan katastrofia aiheuta. Kasvihuonevaikutuksesta ei tarvitsisi paljon huolta kantaa jos meri nielisi kaiken ihmisen tuottaman CO2:n. Merissä se olisi vain rikka rokassa.

        Entäs kun sen "pienen" määrän vaikutukset ovat jo mitattavissa? Nyt ei siis puhuta mistään teoreettisesta vaan ihan konkreettisesti veden pH - arvoa mittaavilla menetelmillä havaitusta ilmiöstä.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_acidification

        Se että sinusta ilmiö on merkityksetön ei juurikaan lohduta niitä mereneliöitä, jotka eivät enää saa rakennettua tarvitsemaansa kalkkikuorta happamuuden pienentäessä kalsiumkarbonaatin saatavuutta. Napa-alueiden lähellä merien planktonin määrä on jo nyt vähentynyt happamoitumisen vuoksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tunnut piilottelevan ja vähättelevän meriin sitoutuneen hiilidioksidin merkitystä happamoitumiselle. Se on epäilyttävää.

        "Kasvihuonevaikutuksesta ei tarvitsisi paljon huolta kantaa jos meri nielisi kaiken ihmisen tuottaman CO2:n."
        Siinäpä nerokas jossittelu, ihanko itse keksit?

        Kyllä ajatuksen ovat keksineet ilmastotutkijat - myös AGW:tä kannattavat. Tutkijat eivät tarkkaan tiedä kuinka suuren osan päästöistä meri nielee sen lisäksi, mitä fytoplankton nielee. Se osa, mitä fytoplankton ei niele sitten teoriassa lisäisi meren happamuutta. Edelleen teoriassa siis fytoplanktonin tila, joka voi heiketä muistakin syistä kuin lämpenemisen surauksena vaikuttaa happamoitumiseen. Tämä meren ja ilman vuorovaikutus CO2:n suhteen on pirullisen monimutkainen juttu kun vielä otetaan huomioon se, että hiilidioksidia voi myös pullahtaa meristä ilmakehään. Lukemissani linkeissä tutkijat kirjoittavat, että se on varsinainen dilemma. AGW ilmastotutkijatkin sentään myöntävät tiedon puutteen joissain ilmastoon liittyvissä osatekijöissä vaikka puolustavatkin oman AGW-oppinsa ehdottomuutta isossa kuvassa.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Tuo "merten happamoituminen" on tyypillistä alarmismia. Sen kaltaista tulee vastaan aina kun hakee tietoa netistä. Pakko olla välittämättä siitä jos haluaa saada esiin jonkun luotettavan perustiedon, jota etsii. Merissä on siis minun linkkini mukaan yli 50 kertaa enemmän hiilidioksidia kuin ilmakehässä, sinun linkkisi mukaan noin 45 kertaa. Eli mieti nyt vähän. Ihmisen tuottama hiilidioksidi lisää ilmakehän hiilidioksidia suhteellisesti suurelta näyttävän määrän, mutta absoluuttisesti määrä on mitättömän pieni eikä se kaikki nyt sentään meriä happamoittamaan mene. Se pieni määrä, minkä meret nielevät ei todellakaan katastrofia aiheuta. Kasvihuonevaikutuksesta ei tarvitsisi paljon huolta kantaa jos meri nielisi kaiken ihmisen tuottaman CO2:n. Merissä se olisi vain rikka rokassa.

        "Kasvihuonevaikutuksesta ei tarvitsisi paljon huolta kantaa jos meri nielisi kaiken ihmisen tuottaman CO2:n."

        Tuossahan juuri käytännössä määrittelet ja myönnät sen epäilemäsi AGW:n. Koita nyt päättää mitä mieltä olet.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Kyllä ajatuksen ovat keksineet ilmastotutkijat - myös AGW:tä kannattavat. Tutkijat eivät tarkkaan tiedä kuinka suuren osan päästöistä meri nielee sen lisäksi, mitä fytoplankton nielee. Se osa, mitä fytoplankton ei niele sitten teoriassa lisäisi meren happamuutta. Edelleen teoriassa siis fytoplanktonin tila, joka voi heiketä muistakin syistä kuin lämpenemisen surauksena vaikuttaa happamoitumiseen. Tämä meren ja ilman vuorovaikutus CO2:n suhteen on pirullisen monimutkainen juttu kun vielä otetaan huomioon se, että hiilidioksidia voi myös pullahtaa meristä ilmakehään. Lukemissani linkeissä tutkijat kirjoittavat, että se on varsinainen dilemma. AGW ilmastotutkijatkin sentään myöntävät tiedon puutteen joissain ilmastoon liittyvissä osatekijöissä vaikka puolustavatkin oman AGW-oppinsa ehdottomuutta isossa kuvassa.

        "AGW ilmastotutkijatkin sentään myöntävät tiedon puutteen joissain ilmastoon liittyvissä osatekijöissä ..."

        Tietenkin. Jos kaikki olisi selvitetty pienintä yksityiskohtaa myöten, niin tutkimuksen voisi lopettaa. Tieteen rajapinnoissa on aina epävarmuutta, vaikka Weinbergin "tiedon saari" olisi miten suuri ja vakaa tahansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kasvihuonevaikutuksesta ei tarvitsisi paljon huolta kantaa jos meri nielisi kaiken ihmisen tuottaman CO2:n."

        Tuossahan juuri käytännössä määrittelet ja myönnät sen epäilemäsi AGW:n. Koita nyt päättää mitä mieltä olet.

        Tuohon on pakko vastatta, että edelleen epäilen AGW:tä ja epäilyni ovat senkun vahvistuneet sitä mukaa kun poliittinen imastopropaganda on kiihtynyt. Mitään todellista uutta ilmastotutkimus ei ole tuonut AGW-teorian tueksi, lämpöennätyksistä vain on toitotettu maailman eri puolilta. Ne eivät todista mitään lämpenemisen alkusyystä.

        Ilmastotiede näyttää olevan jumissa AGW:n kanssa. Meteorologiassa sen sijaan tapahtuu edistystä, mikä entisestään monimutkaistaa ilmiökokonaisuutta nimeltä ilmasto. Alarmistit niin kovasti haluaisivat yksinkertaistaa ilmastonmuutoksen propagandaksi, jota voidaan voimalla tuputtaa auktoriteetteihin uskoville ihmisille.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Tuo "merten happamoituminen" on tyypillistä alarmismia. Sen kaltaista tulee vastaan aina kun hakee tietoa netistä. Pakko olla välittämättä siitä jos haluaa saada esiin jonkun luotettavan perustiedon, jota etsii. Merissä on siis minun linkkini mukaan yli 50 kertaa enemmän hiilidioksidia kuin ilmakehässä, sinun linkkisi mukaan noin 45 kertaa. Eli mieti nyt vähän. Ihmisen tuottama hiilidioksidi lisää ilmakehän hiilidioksidia suhteellisesti suurelta näyttävän määrän, mutta absoluuttisesti määrä on mitättömän pieni eikä se kaikki nyt sentään meriä happamoittamaan mene. Se pieni määrä, minkä meret nielevät ei todellakaan katastrofia aiheuta. Kasvihuonevaikutuksesta ei tarvitsisi paljon huolta kantaa jos meri nielisi kaiken ihmisen tuottaman CO2:n. Merissä se olisi vain rikka rokassa.

        "Pakko olla välittämättä siitä jos haluaa saada esiin jonkun luotettavan perustiedon, jota etsii."

        Huomaatko, miten olet jo etukäteen päättänyt, mikä on "luotettavaa perustietoa"? Ei omaa vahvistusharhaansa näkemättömän kannata esittää väitteitä tiedepalstalla, varsinkin tuossakin täysin perustelemattomia ja todistamattomia.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Aikojen alussa - siis muutama sata miljoonaa vuotta aurinkokunnan syntymän jälkeen Venus oli viileämpi ja Mars lämpimämpi kuin nyt. Marsissa oli todistetusti meriä ja virtaavaa vettä. Hieman epävarmempi olettamus on, että näin oli myös Venuksessa. Venuksesta vesi katosi koska Venus on liian lähellä aurinkoa. Marsista vesi katosi koska Mars on liian pieni ja sen vetovoima on heikko. Veden ja valtamerien merkitystä maapallon ilmastolle tunnutaan piiloteltavan. Se on epäilyttävää. Tietoa meristä ei ole helppo kaivaa netistä. Kun googlaa lähteitä niin päälle kaatuu aina tonnikaupalla AGW:tä. Liittyen ylempänä keskusteluketjussa olevaan väittelyyn kasvihuonekaasujen maapalloa lämmittävästä vaikutuksesta tarkistin yhden perustiedon, joka minulla oli muutaman vuoden takaa. Se on tämä, että merissä on hiilidioksidia 30-kertainen määrä verrattuna ilmakehään. Tarkistus antoi toisenlaisen tiedon: määrä on yli 50-kertainen!

        The ocean is our planet’s second-largest carbon sink after the Earth’s rocky shell (sedimentary rocks on land and the sea floor). It contains around 40,000 billion tonnes of carbon, the greatest share of which is dissolved in seawater. With this carbon reservoir, the ocean exceeds the carbon content of the atmosphere by a factor greater than 50.
        https://worldoceanreview.com/en/wor-8/the-role-of-the-ocean-in-the-global-carbon-cyclee/how-the-ocean-absorbs-carbon-dioxide/

        Tuo tieto herättää minussa monen muun asian ohella kaikenlaisia ajatuksia ja kysymyksiä, joihin vastauksia tuntuu olevan vaikea saada.

        "Marsista vesi katosi koska Mars on liian pieni ja sen vetovoima on heikko."

        Mistä tämä tieto on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "AGW ilmastotutkijatkin sentään myöntävät tiedon puutteen joissain ilmastoon liittyvissä osatekijöissä ..."

        Tietenkin. Jos kaikki olisi selvitetty pienintä yksityiskohtaa myöten, niin tutkimuksen voisi lopettaa. Tieteen rajapinnoissa on aina epävarmuutta, vaikka Weinbergin "tiedon saari" olisi miten suuri ja vakaa tahansa.

        Onneksi sentään tehdään 11600 tutkimusta vuodessa AGW:n todistamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pakko olla välittämättä siitä jos haluaa saada esiin jonkun luotettavan perustiedon, jota etsii."

        Huomaatko, miten olet jo etukäteen päättänyt, mikä on "luotettavaa perustietoa"? Ei omaa vahvistusharhaansa näkemättömän kannata esittää väitteitä tiedepalstalla, varsinkin tuossakin täysin perustelemattomia ja todistamattomia.

        "Ei omaa vahvistusharhaansa näkemättömän kannata esittää väitteitä tiedepalstalla"

        Tuo riippuu aivan siitä, mikä on esittämisen tarkoitus. Jos kyseessä on oman uskonnon levittäminen, niin väittäminen on tärkeää kun ei ole mitään perusteita.
        Hyvänä esimerkkinä voi käyttää tämän palstan alarmistihihhuleita jotka kopiovat apostoliensa väitteitä semmoisenaan ja julistavat ne kuorossa suurena totuutena niinkuin kristityt jossain telttakokouksessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Marsista vesi katosi koska Mars on liian pieni ja sen vetovoima on heikko."

        Mistä tämä tieto on?

        Vaikka mistä, ihan triviaalia tietoa. Googlaa itte prulauta. Tee vähän töitä. Kun tällä palstalla kommentoi niin mun mielestä ei tarvii olla tietoviisas tiedeihminen, mutta jonkinlaista harrastusta asiaan, josta kommentoi saisi kyllä mielestäni olla.


      • Oikonomi kirjoitti:

        Kyllä ajatuksen ovat keksineet ilmastotutkijat - myös AGW:tä kannattavat. Tutkijat eivät tarkkaan tiedä kuinka suuren osan päästöistä meri nielee sen lisäksi, mitä fytoplankton nielee. Se osa, mitä fytoplankton ei niele sitten teoriassa lisäisi meren happamuutta. Edelleen teoriassa siis fytoplanktonin tila, joka voi heiketä muistakin syistä kuin lämpenemisen surauksena vaikuttaa happamoitumiseen. Tämä meren ja ilman vuorovaikutus CO2:n suhteen on pirullisen monimutkainen juttu kun vielä otetaan huomioon se, että hiilidioksidia voi myös pullahtaa meristä ilmakehään. Lukemissani linkeissä tutkijat kirjoittavat, että se on varsinainen dilemma. AGW ilmastotutkijatkin sentään myöntävät tiedon puutteen joissain ilmastoon liittyvissä osatekijöissä vaikka puolustavatkin oman AGW-oppinsa ehdottomuutta isossa kuvassa.

        Pistän tohon kommenttiini tässä joutessani vielä vähän jatkoa. Meriin on kertynyt suuri määrä hiilidioksidia koska meren yhteyttävät eliöt eivät ole kyenneet käyttämään sitä hyväkseen. Se johtuu pullonkauloista. Elävät oliot tarvitsevat tiettyjä elementtejä. Jos jotain puuttuu niin siitä tulee pullonkaula. Näitä elementtejä ovat ainakin energia, vesi, tärkeät alkuaineet kuten hiili, happi, vety ja typpi sekä ravinteet. Merissä siis hiilidioksidia on yllin kyllin, energiaa, auringon säteilyä ja lämpöä on riittävästi pintavesissä, mutta happea on niukasti ja ravinteista voi olla pulaa. Paikoin ravinteita on riittävästi, yhteyttävät eliöt kukoistavat ja muu elämä niiden myötä. Suuret alueet merissä ovat kuitenkin kuin kuin aavikoita, missä elämä kamppailee niukkuuden kourissa ja siksi hiilidioksidia on kertynyt meriin. Ei se suuri määrä kuitenkaan meriä myrkytä eikä liikaa happamoita. Hiilihappo on mieto happo, me kulauttelemme sitä kurkustamme alas harva se päivä. Paljon ärjympiä happoja voi meriin kertyä poikkeuksellisten luonnonvoimien seurauksena ja ne voivat tehdä todella pahaa jälkeä.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Vaikka mistä, ihan triviaalia tietoa. Googlaa itte prulauta. Tee vähän töitä. Kun tällä palstalla kommentoi niin mun mielestä ei tarvii olla tietoviisas tiedeihminen, mutta jonkinlaista harrastusta asiaan, josta kommentoi saisi kyllä mielestäni olla.

        On runsaasti tuoreempaa tutkimustietoa siitä, että Marsissa on edelleen vettä. Mutta nähtävästi olet ohittanut nämä ja päättänyt ettei se voi olla mahdollista:

        "Pakko olla välittämättä siitä jos haluaa saada esiin jonkun luotettavan perustiedon, jota etsii."


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Vaikka mistä, ihan triviaalia tietoa. Googlaa itte prulauta. Tee vähän töitä. Kun tällä palstalla kommentoi niin mun mielestä ei tarvii olla tietoviisas tiedeihminen, mutta jonkinlaista harrastusta asiaan, josta kommentoi saisi kyllä mielestäni olla.

        Olet oikeassa, tein lisää töitä. Kysyin, koska eilen en löytänyt googlaamalla mitään painovoimaan liittyvää syytä mutta nyt löysin, tosin asiaan vaikuttaa myös esim voimakas aurinkotuuli koska siltä suojaava magneettikenttäkin puuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei omaa vahvistusharhaansa näkemättömän kannata esittää väitteitä tiedepalstalla"

        Tuo riippuu aivan siitä, mikä on esittämisen tarkoitus. Jos kyseessä on oman uskonnon levittäminen, niin väittäminen on tärkeää kun ei ole mitään perusteita.
        Hyvänä esimerkkinä voi käyttää tämän palstan alarmistihihhuleita jotka kopiovat apostoliensa väitteitä semmoisenaan ja julistavat ne kuorossa suurena totuutena niinkuin kristityt jossain telttakokouksessa.

        Ei riipu millään tavalla esittämisen tarkoituksesta.


      • Anonyymi
        Oikonomi kirjoitti:

        Tuo "merten happamoituminen" on tyypillistä alarmismia. Sen kaltaista tulee vastaan aina kun hakee tietoa netistä. Pakko olla välittämättä siitä jos haluaa saada esiin jonkun luotettavan perustiedon, jota etsii. Merissä on siis minun linkkini mukaan yli 50 kertaa enemmän hiilidioksidia kuin ilmakehässä, sinun linkkisi mukaan noin 45 kertaa. Eli mieti nyt vähän. Ihmisen tuottama hiilidioksidi lisää ilmakehän hiilidioksidia suhteellisesti suurelta näyttävän määrän, mutta absoluuttisesti määrä on mitättömän pieni eikä se kaikki nyt sentään meriä happamoittamaan mene. Se pieni määrä, minkä meret nielevät ei todellakaan katastrofia aiheuta. Kasvihuonevaikutuksesta ei tarvitsisi paljon huolta kantaa jos meri nielisi kaiken ihmisen tuottaman CO2:n. Merissä se olisi vain rikka rokassa.

        "Se pieni määrä, minkä meret nielevät ei todellakaan katastrofia aiheuta."

        Mihin väitteesi määrän mitättömyydestä perustuu? Mitättömän pienestä määrästä alkoholia veressäsi et ole enää ajokunnossa.


    • Anonyymi

      Hiilidioksidin "lämmittävä" vaikutus on ideologinen ilmastomuutoksen todistelussa eikä niinkään luonnollisiin perusteisiin.

      • Anonyymi

        Ja sitten sama suomeksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe