XC60 AD Blue huolto

Anonyymi-ap

Ostin käytetyn XC60:n, johon tuli näyttöön huomautus, että AD Bluen vian takia pitäisi huoltaa. Onko tälläinen vika miten yleinen ja iso, niin että pitäisi mennä merkkihuoltoon vai voisikohan luottaa paikalliseen ? Merkkiliike, josta auton ostin, ei ole antanut mitään takuuta (!) autolle aikanaan.

Kiitos asiallisista kommenteista !

T. Nelli

24

3570

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Täytyypä sitten itse kommentoida vielä lisää tästä ADBlue viasta, kun ei muilla ole halua. Löysin netistä tietoa, että kyse voi olla juuri pakkasen aiheuttamasta viasta, koska ko. aine ei kestä kuin -11 astetta pakkasta ! Ja että korjaus voi maksaa aika lailla.

Eipä sitten myyntitilanteessa myyjä mitenkään kommentoinut tuota asiaa, varsinkin kun minulle tuli ihan yllätyksenä, että auto moista lisäainetta tarvitsee. Olinhan toki nähnyt huoltoasemilla ko. ainetta myytävän samasta paikasta kuin bensaa ja dieseliä, mutta luulin, ettei sitä tavalliseen henkilöautoon tarvitse laittaa. Polttoaineluukku avattiin vasta kun olin ajamassa autoa ulos liikkeestä ja kysyin, että mikä se normaalin polttoaineen syöttöaukon vieressä ollut sininen juttu on. Todettiin vain, että täydellä tankilla (n. 11 l) voi ajaa 10000 kilometriä. No nyt en enää ihmettele, etteivät antaneet autolle takuuta. Säilytän autoa kyllä autotallissa, mutta se ei ole lämmitetty, joten siksi kai pakkanen pääsi yllättämään.

Miksi Suomessa saa myydä tuollaista ainetta, joka selvästikään ei ole meidän talviolosuhteisiin sopivaa ? Miksi automyyjät eivät kerro kaikkea myytävästä autosta, ei kaikki ostajat ole mitään autoharrastajia ja tiedä kaikkea uusimpia kommervenkkejä ? Tämä ei ollut myöskään ainut vika, joka tuosta autosta in tullut matkan varrella (ollut minulla vajaan vuoden) esiin. Ja nyt mietityttää, että kun vien auton tuohon merkkiliikkeen korjaamoon korjattavaksi, tuleeko uusien pakkasten myötä sama vika uudelleen korjattavaksi...varmaa on se, että ko. liikkeestä en enää yhtään autoa osta, minulla on huijattu olo.

T. Nelli

• Anonyymi

🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

❤️ ­­N­­­y­­m­­­f­­o­­­m­­a­­­a­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

Menit ostamaan diesel auton. Se oli ensimmäinen virhe.

Diesel ei ole tätä päivää.

Maksat ajoneuvoveroa 800 € vuodessa.

Ad blue ongelmia on kaikissa diesel autoissa.
      Koska kusilitku jäätyy vaikka säiliössä onkin lämmitin.

Osta bensakäyttöinen auto seuraavaksi.
      Bensa-autoissa ei ole adblue juttuja lainkaan.

Verokin voi vuodessa olla vain satasen luokkaa.

• Anonyymi

Kiitos kommentista !

Tämä auto on minun kolmas käytettynä ostettu XC60:n, aikaisemmat (vm. 2009 ja 2012) ovat toimineet hyvin ja luotettavasti, tämä uusin 2018 ei. Johtuu selvästi siitä, että uudempiin malleihin laitetaan toinen toistaan enemmän sähköisiä ja muita lisäominaisuuksia, joten vikojenkin määrä kasvaa samassa suhteessa. Tämä ADBlue asia näyttää olevan yksi sellainen.
        Olen halunnut turvallisen, luotettavan neliveto automaatin, jolla pääsee niin metsäautoteillä kuin hiekkateillä ja myös asfaltilla tarvittaessa. Volvoon on tähän asti voinut luottaa, enää ei. Sähköautoa ei tulisi mieleenikään ostaa (käytettyjä sellaisia ei ole kovin paljon tarjolla ja uudet maksavat liikaa). Mitenkäs sellaisen akut mahtavat kestää Suomen talvipakkasissa ?

Tiedän kyllä dieselveroni määrän. Bensalla käyviä neliveto automaatteja ko. mallia ei ole hirveästi ole ollut tarjolla. On aika kummallista ettei tässä AdBlue asiassa ole huomioitu pakkaskestävyyttä ? Tämäkin lienee jokin EU:n laki, johon Suomella ei ole ollut mitään sanomista.

Ja ei minua tarvitse sääliä tai surkutella etenkään naiseuteni takia, eipä tienneet lähipiirin miehetkään tästä asiasta . Otinpahan tämän nyt tällä palstalla puheeksi, ja jouduin toteamaan, että ADBlue asiaa ei kohdallani selvitetty autoliikkeessä tarpeeksi.

T. Nelli

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos kommentista !

Tämä auto on minun kolmas käytettynä ostettu XC60:n, aikaisemmat (vm. 2009 ja 2012) ovat toimineet hyvin ja luotettavasti, tämä uusin 2018 ei. Johtuu selvästi siitä, että uudempiin malleihin laitetaan toinen toistaan enemmän sähköisiä ja muita lisäominaisuuksia, joten vikojenkin määrä kasvaa samassa suhteessa. Tämä ADBlue asia näyttää olevan yksi sellainen.
        Olen halunnut turvallisen, luotettavan neliveto automaatin, jolla pääsee niin metsäautoteillä kuin hiekkateillä ja myös asfaltilla tarvittaessa. Volvoon on tähän asti voinut luottaa, enää ei. Sähköautoa ei tulisi mieleenikään ostaa (käytettyjä sellaisia ei ole kovin paljon tarjolla ja uudet maksavat liikaa). Mitenkäs sellaisen akut mahtavat kestää Suomen talvipakkasissa ?

Tiedän kyllä dieselveroni määrän. Bensalla käyviä neliveto automaatteja ko. mallia ei ole hirveästi ole ollut tarjolla. On aika kummallista ettei tässä AdBlue asiassa ole huomioitu pakkaskestävyyttä ? Tämäkin lienee jokin EU:n laki, johon Suomella ei ole ollut mitään sanomista.

Ja ei minua tarvitse sääliä tai surkutella etenkään naiseuteni takia, eipä tienneet lähipiirin miehetkään tästä asiasta . Otinpahan tämän nyt tällä palstalla puheeksi, ja jouduin toteamaan, että ADBlue asiaa ei kohdallani selvitetty autoliikkeessä tarpeeksi.

T. Nelli

Sori vaan,johtuu viherpipertäjistä.

• Anonyymi

Kerrotko missä autoissa vero voi olla satasen luokkaa,siis traficomin alaisissa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerrotko missä autoissa vero voi olla satasen luokkaa,siis traficomin alaisissa?

esim volvo s60 t8

• Anonyymi

Voi Nelli, karamelli!

• Anonyymi

Oi kiitos! Kostuin! Kauniit sanat aina lämmittää vaikka tuo adblue asia vieläkin harmittaa.

T. Nelli

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oi kiitos! Kostuin! Kauniit sanat aina lämmittää vaikka tuo adblue asia vieläkin harmittaa.

T. Nelli

Tässä oikea Nelli, keskustelun aloittaja. Alatyyliset viestit eivät kuulu valikoimaani, joten kaikki järkevät ihmiset ja joiden elämässä on muutakin tekemistä, kuin kirjoitella nettiin joutavia, ymmärtävät tämän.

Päätän keskustelun ADBlue asiasta omalta osaltani tähän.

Terveisin
        Nelli, se oikea ja alkuperäinen

• Anonyymi

Tuollaisen ison rohjakkeen ostaminen oli virhe.
      Tarvitset autoa vain itsesi ja käsilaukkusi liikuttamiseen.

Nelli, miksi halusit ostaa 2000 kg painavan järkäleen joka naisen käsissä on vaarallinen ympäristölle, eli kanssa liikkujille.

Halusitko olla maskuliininen? Voimakas?

Kehon ja käsilaukun liikuttamiseen riittää pienempikin auto.

Pienessä autossa on pienemmät murheet.

• Anonyymi

Tää oli hyvä. Tosi valaiseva kommentti.

• Anonyymi

Voi Nelli kulta! Olisitko ollut ostamatta diesel Volvon jos myyjä olisi kertonut mitä tekniikkaa on diesel autoihin lisätty uusien päästönormien myötä.

Adblue on kaikissa uudemmissa diesel autoissa.

Näissä on vielä tämän lisäksi hiukkasloukku ja jos tämä osa rikkoutuu niin vaihto maksaa tuhansia euroja.

Myös polttoaine korkeapainepumpun painetta on jouduttu nostamaan lähelle tuhatta baaria, joten sekin hajoaa helposti ja vaihto maksaa tuhansia euroja.

• Anonyymi

Miksi Volvo kun autojakin on saatavilla???

• Anonyymi

esim audi missä laadukkaat moottorit ja vaihteistot

• Anonyymi

Mielisairaus iskee kevääl jäähdytin vuotaa adblöö kortinkii ei toimii öö ulkominis

• Anonyymi

Yhdessäkään Volvossa ei ole adblue-järjestelmää, koska moottorit ovat niin pienipäästöisiä. Älä jaksa trollata.

• Anonyymi

Sinäpä se trolli taidat olla. Volvon kaikissa nykykoneissa on adblue

• Anonyymi

Adblue kannataa kaataa pesuvettä puhistuu

• Anonyymi

Kuka k.sipää ostaa k.siauton?

• Anonyymi

asiallinen moite: aivan paskoja nykyvolvot kiinasan osilla.

Moottorinvikavalo palaa, Koodit: P2002, P2453

Peruutuskamera ei toimi

Takana kolahtelee ajossa

• Anonyymi

Kysyjälle tieto linee myöhässä. Mutta joku muu voi etsiä ratkaisua samanlaiseen ongelmaan.

Nuo AdBlue-laitteet on omassa (ei Volvo) kestäneet toistaiseksi hyvin eikä mitään ole korjattu. Auto on nyt 5 vuotta vanha.
      Mutta kerran tuli kojetauluun tuo AdBlue huoltoilmoitus. Olin täyttänyt edellisen kerran järjestelmään yli vuoden autotallissa ollutta AdBlue lisäainetta. Aikoinaan hamstrasin sitä, kun saatavuus oli välillä heikkoa. Ei kannattaisi. Täyttökorkin ympärillä oli kiteytynyttä ainetta. Se on vaaran merkki.

Mutta sattumalta huomasin, että AdBlue-järjestelmään on saatavana lisäainetta, joka paitsi estää kiteytymistä myös lisää AdBlue-aineen pakkasenkestoa. Minulla ei ollut mitään menetettävää. Tiesin, että merkkiliike vaihtaisi osia yksi kerrallaan, kunnes vika poistuisi. Käynti korjaamolle oli tullut kalliiksi.

Vaikka en usko ihmeisiin, ostin pullon AdBlue lisäainetta. Minulla ei ole mitään yhteyttä sitä myyvään tai valmistavaan tahoon. Lorautin sitä heti kaupan pihassa. Laitoin epähuomiossa jopa liikaa. Päässälaskuvirhe. Ainetta laitetaan vain 0.25%. Lisäsin kotona tuoretta AbBlue ainetta tankin taas täyteen tuosta annosteluvirheestä johtuen.

Mitä tapahtui. Ei ainakaan mitään huonoa. Oli tarve ajaa autolla n. 100 km. Asia huolestutti, koska AdBlue-järjestelmän huoltovalo ja moottorin vikavalo paloi ja laskurissa oli jäljellä sallittua ajomatkaa 400 km. Nollasin moottorin vikavalon kotona vikakoodin lukijalla ennen matkaa mutta AdBlue vikavalo jäi yhä palamaan. Lähdin matkaan. Ajettuani n. 25 km AdBlue vikavalo yllättäen sammui. Ei siinä sinänsä mitään ihmettä. Ihme on se, ette ole syttynyt uudelleen. Tapauksesta on yli puoli vuotta. Sattui ennen pakkasia. Kertaakaan tuon jälkeen AdBlue-järjestelmän vikavalo ei ole välähtänytkään. Säilytän autoa taivasalla kesät talvet. Ei mahdu talliin.

Ennen korjaamoa, kannattaa kokeilla kiteytymisen estävää lisäainetta. Ken ei usko, vieköön korjaamolle. Väitän, että korjaamoissakin suosittelevat käytettävän. Maahantuojat ei tietenkään myönnä, että aine auttaa. Vähentäähän se tuottoisaa korjaustoimintaa.

Tällaista kokeilin. Muitakin merkkejä ja myyjiä on ja ajavat saman asian
      https://www.motonet.fi/tuote/liqui-moly-def-anti-crystal-additive-adblue-lisaaine-250-ml?product=60-03692

• Anonyymi

Lisään vielä erään toisen henkilön mielipiteen erimerkkisestä mutta vastaavasta AdBlue lisäaineesta. Sisältää myös epätieteellisen käytännön testin AdBluen kristallisoitumisesta ja käyttäytymisestä tilantessa, kun kristalloitunut aine peittyy uudelleen AdBlue-nesteellä.

Jutussa korjaamon edustajan näkemys, kannattaako ennaltaehkäisevästi tuhlata kristalloitumista vähentävään ja pakkasenkestoa lisäävään lisäaineeseen vai viedä auto suoraan korjaamolle.

Kun itse kokeilin lisäainetta, tämä ei ollut tiedossani. Tämä on melko tuore video:

https://www.youtube.com/watch?v=kW-La-t3EaU

P.S. Talven selkä taittuu jo mutta AdBlue vikavalosta tai mistään ongelmista ei merkkiäkään. Paluuputket tyhjenee suunnitellusti eikä jäätymistä ole tapahtunut. Auto edelleen säilytyksessä taivasalla toki ajossa viikottain.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      315
      2888
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      56
      2655
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      120
      1712
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1440
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1390
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1283
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      149
      1238
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1090
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1079
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70