Onko kellään kokemuksia uimatason rakentamisesta purjeveneen perälautaan? Kyseinen projekti olisi itsellä juuri suunnitteilla. Alustava ajatuksena olisi tehdä ruostumattomasta teräksestä mahdollisimman kevytrakenteinen runko parikymmentä senttiä vesirajan yläpuolelle, jonka päällys eli itse taso olisi puusta tehty.
Mikäköhän olisi paras puulaji kyseiseen hommaan? Itse olen miettinyt lehtikuusen käyttöä kyseiseen hommaan, sillä ei ole kovin kallis puulaji ja oman tietoni mukaan suhteellisen kestävää ja pitkäikäistä erittäin kosteissa olosuhteissakin. Ehdotuksia ja kokemuksia puun valintaan ja koko projektiin liittyen otan mielelläni vastaan:)
Uimatason rakentaminen purjeveneen perälautaan
7
607
Vastaukset
- Anonyymi
Rakentelin joskus keulatasoa. 36-millisestä RST-putkesta, joka taivutettiin yhdessä konepajassa. Tiikistä olisin tehnyt laudat. Myin veneen ennen kuin sain sen valmiiksi. Esim. Biltemasta saa tiikkiä. Nykyiseen veneeseen laitoin valmiin uimatason. Iso uimataso maksoi muutaman satasen. Niihin saa myös valmiit telesjooppitikkaat. Kannattaa mitoittaa uimataso sen mukaan, että vakiotikkaat saa kiinni rakenteeseen. Itse hitsasin tikkaat kiinni.
- Anonyymi
Suunnittele sarannallinen malli, niin tulee pidemmän päälle halvemmaksi, jos talvisäilytys kaupallisessa paikassa.
Itsellä puolenmetrin taso toisi lisähintaa talvisäilytykseen abou 150€/v ja 10 v 1500€!- Anonyymi
Nuo saranat tuli itsellekin mieleen. Voi olla myös parempi kovassa aallokossa että aallot eivät hakkaa uimatason alapintaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo saranat tuli itsellekin mieleen. Voi olla myös parempi kovassa aallokossa että aallot eivät hakkaa uimatason alapintaan.
Juuri näin ja on niitä laitettukkin, muutamassa nähnyt ja vaikuttanut toimivalta ja fiksulta ratkaisulta.
Ota vielä suunnittelussa huomioon turvallisuus näkökulma, jotta jos tipahtaa veneestä, niin saa systeemin alas vedestä käsin tai muu systeemi.
Tsemppiä projektiin sinulle - Anonyymi
Mä olin aikoinaan ilmoittanut itse veneen mitat telakanpitäjälle enkä ole tilannetta korjannut, vaikka uimatason lisännyt. Minusta rungon mitta ratkaisee. Voi tietty joku olla eri mieltä.
- Anonyymi
Itse en oo koskaan ilmoittanu mitään muuta mittaa kuin rungon virallisen/papereissa olevan mitan telakalle, eikä ole koskaan (20 vuoteen) kyseenalaistettu. Ankannokan ja uimatason kanssa tulis metrin verran lisäpituutta. Ei niitä kukaan koskaan käy tarkasteleen.
Kato sitten vesilinjasta se suoruus sille uimatasolle. Näkee aika monesti niitä ite väkerrettyjä jossa linja otettu veneen perästä jota luultu suoraksi. On helposti perseellään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk923934Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna922019Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871823- 1441702
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1081561- 1671551
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651488Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671452Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001364- 861317