Olisin vaille kattotuolien naulauskaavioita ja mitoitus taulukoita. Rakentamisen alla on kesämökki ja kattotuolien jänne väli 6m. Kyseessä on käyttötila ullakko-malliset katotuolit. Tämähän on epäolennaista jos jostain saa mitoitustaulukon. Eli tarvitsisin taulukon, tai sitten kontaktin, mistä ko. taulukon saa. Valmiita on turha tarjota, kun puutavaraa on ostettuna niin, että lampaat söis.
Kattoristikoiden naulauskaaviot ja mitoitus taulukko
6
6685
Vastaukset
- rakennesuunnittelija
Käy kirjastossa katsomassa RT-kortistoa.
RT-korteissa on joitakin naulaamalla tehtyjen ristikoiden teko-ohjeita, mutta epäilen ettei niitä löydy käyttöullakkoristikolle. Ne on aika vanhoja ja luulen että esim. lumikuorman kestoa vaaditaan nykyisin vähän enemmän, kannattaa varmaan kysyä ensin rakennustarkastajan mielipide. - raksa
suunnitellut muutamia mökkejä ja yhteenkään en ole naulauttanut ristikoita, enkä laitattanut valmiita, vaan kaikkiin on tehty avoin ullakko kurkihirsiperiaatteella. Piirustuksia näkmättä ei sen enempää voi otaa kantaa, mutta uskoisin sen olevan mahdollista sinunkin tapauksessa. Kysyppä siltä tyypiltä joka on ko. mökin suunnitellut.
- perusmies75
Jänneväli on sen verran pieni, että toi kurkihirsihommakin onnistuu, mutta ilmeisesti sitä et haluakaan. Ristikot olisi hyvä laskettaa jollain insinöörillä, rakentamisen voi toki ja kannattaakin hoitaa itse. Noi ristikot on aina hyvä tapauskohtaisesti laskea. Puutavaran laatu ja lujuus? kattokulma? Naulalevyliitokset? Lumikuorma 1,8 kN vaiko mitä? Muuttujia on paljon. Muista myös ristikoiden sivuttainen jäykistys.
- Raimo
perusmies75 kirjoitti:
Jänneväli on sen verran pieni, että toi kurkihirsihommakin onnistuu, mutta ilmeisesti sitä et haluakaan. Ristikot olisi hyvä laskettaa jollain insinöörillä, rakentamisen voi toki ja kannattaakin hoitaa itse. Noi ristikot on aina hyvä tapauskohtaisesti laskea. Puutavaran laatu ja lujuus? kattokulma? Naulalevyliitokset? Lumikuorma 1,8 kN vaiko mitä? Muuttujia on paljon. Muista myös ristikoiden sivuttainen jäykistys.
Kiitoksia jo annetuista ohjeista. En ole kinnostunut tekemään vasakattoa. Näitä taulukoita tarvitsisin juuri rakenne suunnittelijalle, kun on niin laiska mies, että ei ala niitä laskemaan. Hänellä on ollut rakennemitoitustaulukot, mutta kuulemma hävittäny ne jonnekkin... Eli taulukot olis edeleen hakusassa...
- leikkimökki
Raimo kirjoitti:
Kiitoksia jo annetuista ohjeista. En ole kinnostunut tekemään vasakattoa. Näitä taulukoita tarvitsisin juuri rakenne suunnittelijalle, kun on niin laiska mies, että ei ala niitä laskemaan. Hänellä on ollut rakennemitoitustaulukot, mutta kuulemma hävittäny ne jonnekkin... Eli taulukot olis edeleen hakusassa...
siitä puutavarasta, miksi menettää hermojaan kattotuolien takia.
- tehty itse
Nykyisin arvostetaan vain ostettua. Tein eka talooni 10 metrin jännevälillä olevat ristikot 22 * 125 kuusilaudasta. Ihan vastaavan ohjeiden mukaisesti, eivät maksaneet paljon mitään.
Mitään en tiennyt lujuuksista mutta onneksi tein niinkuin neuvottiin. Ja myöhemmin kun olen opiskellut lujuuslaskentaa ja kuunnellut kauhukertomuksia hallien romahduksista muistan tekoseni.
Mutta hyvin on kestäneet, n.50 m lautaa ja kaksi kiloa kolmetuumia, siitä se tuli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077716
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085901- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582908
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562036