Pään outo muoto ja tässä lähdetietoa &keskustelua siitä annan linkit käykää lukemassa

Anonyymi-ap

Tässä olkaa hyvä;

hus.fi/sites/default/files/2020-09/Lapsen%20kallon%20poikkeavan%20muodon%20diagnostiikka.pdf

keskustelu.kaksplus.fi/threads/miksi-hyvin-monilla-vammaisilla-on-litteae-takaraivo.1763738/

tukiliitto.fi/diagnoosit/cohenin-oireyhtyma/


Alkoi kiinnostaa pään muodot kun itselläni on litteä takaraivo. Jossaki linkissä sanottiin että usein monilla vammaisilla on litteä takaraivo. Pään erikoisella muodolla kai siis on yhteyttä älylliseen kehitysvammaisuuteen vai onko? Osaatteko itse päätellä miten sen noiden linkkien perusteella? Minulla on siis poikkeuksellisenmuotoinen pääkallo . Leveähkö otsa ja litteä takaraivo ja korvat takaraivossa ja takaraivoa ei käytännössä ollenkaan. Pää tipahtaa nopeaa päälaelta alas mikä saa näyttämään pääkalloni myös hieman downin syndrooman ihmisten pääkallolta.

Kannattaako huolestua? Mä aloin miettiä että mulla pian voi olla lievä älyllinen kehitysvamma. Sitä ei ole minulle diagnosoitu. Kun 41 ikävuoteni aikana on ollut minulla älyllistä kompurointia. En osaa sanoa onko miten paljon tai vähän. Asiat kai pitäs selvittää ammattilaisten kanssa. En tiedä sanoa jaksanko lähteä sellaiseen rumbaan koska se on pitkä prosessi ja hermostoa kuluttava kun mulla on henkisiä ongelmia niin en taida jaksaa lähteä sellaiseen selvittelyyn. On mulla arjessa välillä ongelmia älykkyyteni kanssa. Esim kelalla asioinnit 2000 luvulla tuotti paljon vaikeuksia ymmärtää pysyä asiakaspalvelijan puheen kanssa kärryillä eli taipumusta pudosta kärryiltä. Myös kaikki paperiselvitysjutut voi tuottaa vaikeuksia arjessa, muttei aina. Tietokonetta osaan kai käyttää ihan hyvin. Osaan maksaa laskut. Pyykinpesukoneen toimintavaiheet aiheuttaneet ongelmia muistaa joten keksimme laittaa koneen lähelle ohjelapun jossa on ohjeet eri toimintavaiheista. Se on helpottanut paljon. Lisäksi muiden teknisten laitteiden kanssa on vaikeuksia. Kerran meinasin kuolla kun olin menossa vaihtamaan juuresta irronnutta sähkölamppuia mut isä kerkesi pelastaa henkeni. Kerran oli vaikeuksia laittaa ylleni henkselihousut. Kerran ulkohommissa mulla oli vaikeuksia laittaa ylleni liivi jossa oli kaikenlaisia juttuja jotka piti solmia ja asettaa paikoilleen kun olin kotona omaa metsää raivaamassa raivaussahalla isäni kanssa niin isän piti tulla apuun kun en olisi itse osannut laittaa sitä ylleni. Vyön kanssa ei ole ongelmia, mut joskus nuorempana oli vöiden kanssa hahmotusongelmia. Kerran helsingissä kun olin yksin niin sekoilin siellä juna-asemalla eli missasin ainakin 5 junaa ja pääsin vihdoinkin oikeaan junaan kun minut kuulutettiin oikeaan junaan. Muuten en kai olisi osannut mennä oikeaan junaan. Kouluaikoina tosin osasin käyttää bussiliikennettä vaivatta. Jos asuisin yksin ja pitäs ostaa uusi auto niin sen kanssa tulevat paperinivaskajutut voisi aiheuttaa ongelmia. Pikkuveljeni on luvannut auttaa minua jos tulee ongelmia. Hänellä on tosin isohko perhe niin en tiedä onko hänellä aikaa auttaa minua. Autoa en osaa huoltaa kovin hyvin kun en välttämättä
muista mitä ainetta pitää laittaa minnekin paikkaan.

Sosiaalisia ongelmia on myös mitkä voi tulevaisuudessa yksin asuessa tuoda vaikeuksia. En välttämättä uskalla päästää kaikkia ihmisiä taloni sisään. En osannut solmia kengännauhoja 8 vuotiaana. Rahan kanssa oli ongelmia eli saatoin vielä kompuroida rahan kanssa 12 vuotiaanakin, mut yleensä silloin osasin käsitellä rahaa, mut kerran 15 vuotiaana tuli aivoihini yhtäkkiä paha älyllinen ongelma kun yhtäkkiä iski aivoihini tila etten muistanutkaan miten siinä tilanteessa pitää rahaa käsitellä. Äiti hieman huolestui ja torui minua "sinä iso poika et nyt osaa raha-asioita käsitellä miten se nyt noin".

Mulla todettiin 5 vuotiaana hahmotusongelma, kömpelyys ja motoriikkaongelmia.

Muistaakseni jossakin noista linkeistä oli muistaakseni yhteys pääkallon oudolla muodolla motoriiikka-ongelmiin ja muistaakseni kun luin kaikki linkit niin myös yhdessä linkissä keskustellaan litteästä kallosta että joku sanoo että monilla vammaisilla on litteä kallo. No minulla juuri on.

Sen muistan toisaalta neuvola-ajoilta että vaikka mulla todettiin hahmotusongelma, kömpelyys ja motoriikkaongelnmia niin ihan vauvaiässä mä sain korkeat pisteet kun ne arvioi pistein vauvoja.

Ala-asteelle menoani harkittiin sen lykkäämistä vuodella. Piti käydä tutkimuksissa ihan oulussa asti. Kerhotädit oli eri mieltä kuin oulun porukka. Kerhotädit oli huolissaan minusta kun olin lähinnä mykkänä ollut kahden vuoden ajan kerhossa. Oulussa ne sanoi "rohkea poika sehän puhui meille".

Kaikki kouluvuodet normaalien kanssa tuotti vaikeuksia. Ne kiusasi minua kun esim puhuin outoja kommentteja. Lisäksi oli taipumusta ylivilkkauden lisäksi siihen että en sitten puhunut yhtään mitään vaan lähinnä mykkä ja hirveen kova jännitys oli usein ja koskaan ei ollut kiva mennä kouluun vaan olisin halunnut jäädä kotiin vain. Minua kiusattiin 10 vuoden ajan kaikissa kouluissa ja olin kaiken lisäksi jokapäiväkiusattu. Sanoi eräs mikko kerran minun pääkalloni muodosta jotain loukkaava

6

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kun mä kerran pinnasin koulusta ja makasin vuoteessani niin kuulin vanhempieni puheen jossa ne puhui jotain että onkohan poikamme sittenkin sairas, mutta kun myöhemmin avauduin asiasta puhumaan vanhemmilleni niin he väittivät että olen kuullut väärin mutta kuulin ihan selvästi mitä ne puhui.

      Onko mahdollista siis että vanhempani on vielä tähänkin päivään asti salanneet/pimittäneet minulta jotain mitä en tiedä? Onko se miten yleistä että vanhemmat voi valehdella /salata lapselta jotain jos ne haluaa ajatella oman lapsensa etua? Saako niin edes tehdä? Onko tällaisissa tapauksissa myös syyttävä sormi lääkäreitä ja neuvolan porukkaa kohti?

      Jos esim minulla olisikin lievä kehitysvamma, niin eikö se olisi periaatteessa heitteillejättö kun jossakin vaiheessa vanhempani kuolevat jolloin joudun asumaan yksin omillani ja jos en selviytyisi arjestani jos mulla olisi se lievä älyllinen kehitysvamma, niin eikö se olisi heitteillejättö silloin?

      Me olemme puhuneet tästä vanhempieni kanssa toki että miten minun tulevaisuus sitten oikein menee.

      Mua alkoi vain askarruttaa se vanhempieni puhe nyt kun muistin muistini kätköistä sen heidän kahden välisen keskustelun jonka he kiistivät ja väittivät että olisin kuullut väärin.

      On nimittäin lähisuvussani (äitini veljen poika) sellainen tapaus että hän syntyi pienikalloisena jolloin kirurgit joutui tekeen hänen pääkallolle ison operaation ja jos ne eivät olisi tehneet sitä niin lapsesta olisi tullut joko älyllisesti kehitysvammainen tai hullu sekopää.

      Minä kun oon miettinyt itseäni nyt, niin muistin tässä että joskus sosiaalisessa mediassa mun kommentteja on joku voinut sanoa hullunoloisiksi. Tietääkseni normaalit terveet ihmiset voi itse kokea neurologisesti poikkeavien kommentit hullunkuuloisina, vaikken mä olisikaan hullu.

      Ei mulle ole tehty oikeastaan koskaan elämäni aikana mitään selvityksiä tilastani. Se että mulle myönnettiin kyllä takuueläke. Henkisiä ongelmia. Yksi psykiatri sanoi mun olevan aspergerin syndroomaa poteva ja sanoi että voisi kirjata sen diagnoosiksi(ei kuitenkaan kirjannut sitä diagnoosiksi), mutta eikö hän olisi tehnyt ammattivirheen, koska ei mulle ole koskaan tehty aspergerin syndroomasta isompaa selvitystä?? Kun joku sanoi eilen että sen selvittämiseen vaaditaan laajempi selvitys kuten neuvolavisiitit lapsuudessa sun muut haastattelut .

      Sellaisen tapauksen myös muistan nuoruudesta että kolautin päätäni 11 vuotiaana jäiseen rinteeseen. Sitäkin ennen kuitenkin minulla on ollut älyllisiä haasteita. Ei ihan joka päiväisiä, mutta kuitenkin melko paljon. Ei välttämättä liity aina arkisiin kuvioihin ne älylliset haasteet vaan esim matematiikassa koulussa en meinannut tajuta yhtään ollenkaan sanallista matematiikkaa jossa ratkottiin pulmia. Jouduin käytännössä erään pekan kanssa tukiopetukseen. Sitten möyhemmin ammattikoulussa sain matematiikasta kiitettävän arvosanan koska osasin esim X-laskut ja kolmiolaskut sekä ongelmanratkaisut erinomaisen hyvin mut edelleen silloinkin sanallinen matikka tuotti tosi paljon vaikeuksia hahmottaa.

      Pään kolaus jäiseen maahan on voinut toki aiheuttaa aivotärähdyksen, jopa vamman , koska myöhemmällä iällä on tullut sellaisia tilanteita jossa aivoni voivat yhtäkkiä alkaa uupumaan esimerkiksi pitkästä odottelusta jolloin aivoissa on selvä tunne, että ne uupuu tosi pahasti. Tulee semmonen aika pelottavanoloinen tunne aivoihin ikäänkuin ne olisi hajoamassa jotenkin. Paha uupumus siis. Se voi tulla myös ihan 10 minuutin mittaisesta työn tekemisestäkin.

      tilanteeni psykologit ja psykiatrit totesi niin haastavaksi, kun olin niin moniongelmainen että ne myönsi eläkkeen mulle. Pysyvä takuueläke siis.

      Armeijaa ja siviilipalvelusta en pystynyt käymään. Yritin toki, mut epäonnistui ihan alkumetreillä. Sain D-paperit. D-paperien saaneita leimataan herkästi hulluiksi.

      Yleensäkin mielenterveysongelmaiset leimataan hulluiksi.

      Se miksi otin puheeksi hulluuden niin ainakin nuo öiset uneni, niin osa niistä on hulluja. En koskaan pahuuttani unitilassa satuta ketään ilman syytä mut vois sanoa että näen paljon väkivaltaisia unia ja myös yliluonnollisia unia. Kerran joku elinkautisvanki puhui telkkarissa hulluista unistaan niin kun hän kertoi yhden unen niin olin nähnyt samanlaisen unen niin hieman ahdistuin siitä. Sen jälkeen en ole miettinyt uniani koskaan vaan unohdan ne heti.

      Joskus on kai todettu että esim aivovaurion saaneet ihmiset, esim autokolarin seurauksesta heidän persoona voi muuttua väkivaltaiseksi tai ymmärryskyky heikkenee tosi paljon koska aivoihin tulee se vamma.
      Mietin että jos aivoissani on jotain vikaa, niin on mahdollista että voisin olla jollakin tasolla hieman hullunoloinen. Ainakin olen joustamaton mikä voisi selittää aspergeria mun potevan sekä erityisherkkä ja outoja sanojakin tuli pikkulapsena heti joita kerroin muille ja sitten kun aspergerin otin esille niin samat rutiinit eikä saa tulla muutoksia rutiineihin ja sitten joku erityinen kiinnostuksen kohde.

      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🔞 ­N­y­m­f­­­o­­m­a­a­­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      minulla ei ole rikosrekisteriä. Enkä ole koskaan ollut väkivaltainen kenellekään. Oikeastaan ihan päinvastoin eli en voi sietää väkivaltaa. Joskus tosin sain nuorempana raivokohtauksia mut silloin aina tein niin että paiskoin oven kiinni voimakkaasti enkä satuttanut ketään eikä tullut mieleenikään satuttaa ketään enkä ole koskaan saanut päähäni väkivaltaisia ajatuksia.

      sosiaalisessa mediassa oli tosin noin 7 vuoden ajan ongelmia kiusaajatrollien kanssa jotka kiusasi&trollasi minua kun ne puuttuivat jotenkin minun kirjoituksiini. Vaikea nyt muistaa kovin tarkkaan, mutta aika monesti suutuin heille ja se oli sellaista vihaista kirjottelua puolin ja toisin mutta koskaan en kenellekään sanonut pahasti sosiaalisessa mediassa silloin vaan päinvastoin olin kiltti.

      olen osallistunut vain hyvin vähän suomalaiseen työelämään.

      • Anonyymi

        ööh siis korjaan viestiäni eli kyllä sanoin pahasti toisille sosiaalisessa mediassa mutta en koskaan ensimmäisenä kenellekään alkanut aukomaan päätä mutta tarkoitan siis sitä että jos joku kiusasi minua, niin sitten sanoin pahasti takaisin. Se piti lopettaa kun otin sen puheeksi psykologini kanssa joka antoi siihen työkaluja purkaa ongelmavyyhti. Se aiheutti se pitkäaikainen sosiaalisen median kinastelu minulle paniikkihäiriön. Tuossa joskus 2010 luvulla oli siis elämäni kaikkein pahin kriisi meneillään. nykyään on aika hyvä sisäinen rauha, mut perusongelmat ei ole poistuneet ollenkaan.


    • Anonyymi

      linkkien osoite näkyy? näkyykö hei? Mutta ei kai noita linkkejä voi painaa ettei niistä pääse eteenpäin sinne paikkaan jossa käydään keskustelua ?? mutta kyllä siis kaiken järjeen mukaan osoite näkyy teille vai näkyykö?

      Voisitte itse siis kirjoittaa nuo osoitteet. Aloitatte ekasta linkistäni ja sitten toinen ja sitten kolmas. Yksi linkki on tosin hyvin pitkää kirjoitusta omaava kun siinä muistaakseni HUS-sairaala on kirjottanut sen pitkän kirjoituksen liittyen ihmisen pääkallon poikkeamiin. Koska se on täynnä paljon kirjoitusta niin voi viedä aikaa lukea ne kaikki.

      Mulle tuottaa myös paljon ongelmia kirjoittaa oikein tuollaiset linkit. Eräs meiju kerran facebookissa ihmetteli sitä kun hänen mielestä ne on tosi helppoja lähettää kun en osannut hänelle jotain linkkiä lähettää niin hän ihmetteli sitä tosi paljon.
      Ja heti aloin epäillä että ehkä minulla sittenkin on se lievä älyllinen kehitysvamma. Mä alan herkästi epäilemään sitä ja kai mulla on ihan hyvä syy epäilläkin kun mietin koko 41 vuotista elämääni. En tosiaankaan siis ole kertonut teille ihan kaikkia kommelluksiani ja väärinymmärtämisiäni. Kyllä niitä on paljon. Vaikea tosin muistaakaan edes puoliakaan niistä. Ymmärrettävästä syystä kunoon 41 -vuotias. Voin ehkä palata tähän julkaisuun tänään myöhemmin tai huomenna tai lähipäivinä jos muistan muistini kätköistä joitakin älyllisiä kompurointejani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      90
      1768
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1492
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      995
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      966
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      45
      832
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      728
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      701
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      691
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      676
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      623
    Aihe