Paljonko puun myynnistä menee oikeasti veroa?

Anonyymi-ap

Tein viime vuonna ensimmäistä kertaa puukauppoja ja nyt metsäveroilmoitusta täytellessä ihmettelin tuota veron määrää. Olin siinä käsityksessä, että alle 30 000 euron puukaupasta maksetaan veroa 30 % ja sillä selvä.

Papereita tutkiessa olin (tai siis ostaja oli) maksanut ennakkopidätystä jo 19 % ja nyt maksan vielä 24 % alveja (vähennettävää ei juurikaan ole), niin tuostahan tulee jo 43 % veroa! Saako noita maksettuja veroja myöhemmin takaisin vai mitä en tässä nyt ymmärrä?

13

431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alv veroja et saa takaisin.. lisäksi tulee maksettavaa metsän uudistuksesta ja istutuksesta n. 1500 euroa jokaista hakattua hehtaaria kohden.

      Joo aika pieni siivu jää lopulta käteen siitä isosta metsätilistä

      • Anonyymi

        Metsänomistaja ei maksa alvia vaan ostaja. Myyjä vain kerää alvin verottajalle. Missään vaiheessa alvi ei ole myyjän rahaa. Vaan kyse on ostajalle syntyvästä verosta.


      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        🍑 ­­N­­­y­­­m­­­f­­o­­­m­a­­a­­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Jos ei ole kertynyt vähennyksiä ja poistoja pääomatuloista vähennettäväksi, ei puuta oikeastaan kannata myydä Suomen verotuksella. Myy mielummin metsän kokonaan pois, tai jättää ns. virkistyskäyttöön.

    • Anonyymi

      Kun teet metsäkaupan, niin kauppahinta sovitaan verottomalla hinnalla. Tästä verottomasta kauppahinnasta vähennetään oletuksena 19% veroa. Sitten sinulle maksetaan kauppahinnan päälle 24% arvonlisäveroa. Arvonlisäveron maksat sitten seuraavan vuoden helmikuussa verottajalle.

      Tämä menettely on kieltämättä hieman ihmeellinen, koska sinulle annetaan hetkeksi aikaa arvonlisäverot sinun omalle pankkitilillesi, josta sitten maksat myöhemmin ne verottajalle, jolle ne rahat oikeasti kuuluvat. Selityksenä on, että olet verottajan silmissä kuin yritys: saat myyntikaupoista myös arvonlisäveroja ja voit vähentää ostamiisi tarvikkeisiin tai palveluihin sisältyvät arvonlisäverot ja maksat sitten lopulta vain arvonlisäverojen nettomäärän verottajalle.

      Alle 30000 euron metsäkaupasta maksat siis korkeintaan 30% veroa, et yhtään enempää. Kaupan tilityksessä olet jo maksanut heti oletusarvona sen 19% veroa. Jos sinulla ei ole verovuonna kuluja tai muita vähennyksiä, maksat sen loppuosan 11% sitten myöhemmin veroilmoituksesi tuloksena.

      Jos olet katsonut tarkemmin puukaupata saamaasi kuittia, niin näet siitä, että olet saanut rahaa pankitilillesi itse asiassa hieman enemmän rahaa kuin sovitun kauppahinnan. Se johtuu siitä, että hinnasta on vähennetty 19% oletetuksena verottajalle, mutta maksettu kauppahinnan päälle 24% arvonlisäveroa.

    • Anonyymi

      Tuleehan sulle vähennyksiä henkilökohtaisesta ja myös alv-veroista. Varmaankin olet käynyt metsäpalstallasi montakin kertaa noiden hakkuiden vuoksi. Matkakulut saat vähentää. Kai kävit yhdessä ostajan kanssa paikalla, kun myyntiä suunnittelut, kävit katsomassa lopputulosta jne.
      Mites nuo hakkuita usein edeltävä ennakkoharvennustyöt? Niiähän tehdään, jos maasto j kasvusto on hankala koneelliseen korjaustyöhön. Vähennyskelpoisia kuluja.
      Korjuutyö itsekin on myös vähennyskelpoisia, Ja hyvä muistaa, että tuleva istutus- ja siihen liittyvät työt, laikutus, on myös vähennyskelpoisia. Ja kaikki muukin hoitotyö, jota vuosien mittaan kertyy…
      Jos itse teet metsässäni edes jotain pikkuhommia, niin polttoaineet, kaluston hankinta ja huollot, ovat vähennyskelpoisia jne. Ja aina näihinkin käytetty matkakulut voi vähentää.

    • Anonyymi

      mitäpä lienettä kirjoittaneet muttä minä kun sain 2C lomakkeen täytettyä niin
      seuraavat luvut tuli
      10000 euroa tuloa
      11750 euroa menoja yhteensä
      925 euroa Metsätalouden tappiollinen pääomatulo
      ei ole poistoja koneista rakennuksista tai ojista
      Tuollailla osaava metsänomistaja tekee

      • Anonyymi

        Urakka ukot taimkon hoidossa ja aukkoa istutuksessa. Metsävähennystähän voi tulouttaa myös.
        Mutta loppujen lopuksi maksat aina 30 - 34 % veroa alv on läpihuutovero.


    • Anonyymi

      Jos alvit ja omat rahat menevät sekaisin. Kannattaa ainakin pysyä palkkatöissä.

      • Anonyymi

        Pitääkö eläkeläisenkin mennä palkkatöihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö eläkeläisenkin mennä palkkatöihin?

        No ei, mutta alvit ja omat rahat on eläkeläistenkin osattava pitää erillään.


    • Anonyymi

      Miten verotus menee omakotitalotontin suhteen, minulla on kahden hehtaarin omakotitalotontti, mistä siis maksetaan kiinteistöveroa koko alalta, myytävää olisi noin 150-200m3 mänty- ja kuusitukkia.

      Onko tällainen kauppa verotettavaa tuloa?

      • Anonyymi

        Verottajan sivuilta löytyikin tietoa, eli vero 30%


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe