mikä on hyvä moottorisaha?

rakentaja

Tarkoitus olisi hankkia sopiva moottorisaha omakotirakennusta ja jatkossa lähinnä polttopuiden tekoa ja rankametsiä varten.

Mitä suosittelet?

17

38315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut

Hyvä moottorisaha ei saa olla liian raskas. Lisäksi siinä olisi hyvä olla puolipuristus käynnistyksessä. Itselläni turbosahassa ei sitä ole ja käynnistys on vaikeaa.

Sahan viilaus onnistuu paremmin, kun käyttää viilauslevyä eli -lastaa. Silloin viilauskulma on oikea. Se pitää hankkia erikseen. Käytössä on sitten tärkeää, ettei terä ole liian löysällä eikä tiukalla. Seisovasta terästä kun nostat, pitäisi pari kolme hammasta näkyä alta. Tylsällä sahalla ei kannata sitten sahailla.

Jos teet vain pikkupuita esim saunapuita tms. autotallin kulmalla, niin sähkösaha roikan päässä on hyvä ratkaisu. Sitä suosittelee myös naisväki. Se on turvallinen ja helppokäyttöinen.

• on:

partner?

En kuitenkaan niin ole aloittelija, että sitä haluan... Lähinnä haluaisin kuulla, että mikä stihlin tai husqvarnan malli olisi soveltuva ja pitkäikäinen kumppani

• Kokenut
        on: kirjoitti:

partner?

En kuitenkaan niin ole aloittelija, että sitä haluan... Lähinnä haluaisin kuulla, että mikä stihlin tai husqvarnan malli olisi soveltuva ja pitkäikäinen kumppani

periaatteessa kaikki sahat ovat samoja, nimi vain vaihtuu.Itselläni on ollut Jonsoret sahoja useita. ja olen ollut niihin tyytyväinen.

• Uusi mökkiläinen
        Kokenut kirjoitti:

periaatteessa kaikki sahat ovat samoja, nimi vain vaihtuu.Itselläni on ollut Jonsoret sahoja useita. ja olen ollut niihin tyytyväinen.

Minulle eräs kirvesmies suositteli ns. kirvesmiehen sahaa mökkisahaksi lautatavaran ja halkaisijaltaan max 20 cm puiden sahaamiseen. Olisiko Jonsered CS 2135 T hyvä malli?

• Julli
    • -L-

Ostin pari vuotta sitten Husqvarnan 340 mallin rakennus ja polttopuu käyttöön. Tyytyväinen olen ollut ja hyvin on toiminut.

Viime talvena totesin että leikkuutehoa riittää isommankin pöllin katkaisuun, kunhan vain terä on kunnossa.

Hussehan on Electroluxin merkki kuten Jonseredkin ja vielä joku muukin... Tuota 340:stä vastaava saha on Jonseredilla CS 2141. Kaikki muoviosatkin ovat samanlaisia, vain eri värisiä. Muistaakseni tuota 340:stä on ollut lehdissä tarjouksessa 350€:n tienoilla.

• ratkaisee paljon

sahan ostossa ns harrastehommaan,"rakennushommaan" oleellista on ettei osta pienimpiä malleja ,ne ovat huonoja kaikissa hommissa ja heikkoja.mitä taas kuutiotilavuuteen tulee, vaikuttaa se mitä sahalla tekee,ja kuinka paljon on metsätöissä tehosta ei ole haittaa, ettei homma mene leikkimiseksi.

• ammattisahaaja
        ratkaisee paljon kirjoitti:

sahan ostossa ns harrastehommaan,"rakennushommaan" oleellista on ettei osta pienimpiä malleja ,ne ovat huonoja kaikissa hommissa ja heikkoja.mitä taas kuutiotilavuuteen tulee, vaikuttaa se mitä sahalla tekee,ja kuinka paljon on metsätöissä tehosta ei ole haittaa, ettei homma mene leikkimiseksi.

suosittelen sachs dolmaria. minulla ollut 12v ja ei ole tarvinut tehdä mitään muuta ku sahata.sahaa myydään k-raudassa

• polttopuuta tehnyt jo 24.v
        ammattisahaaja kirjoitti:

suosittelen sachs dolmaria. minulla ollut 12v ja ei ole tarvinut tehdä mitään muuta ku sahata.sahaa myydään k-raudassa

minulla on echo ch.3900 olen ollut tyytyväinen jo vuodesta 89-silloin ostin kyseisen sahan.

ps.polttopuut omaan tarpeeseen omakoti taloon

• ammatti timpuri
        polttopuuta tehnyt jo 24.v kirjoitti:

minulla on echo ch.3900 olen ollut tyytyväinen jo vuodesta 89-silloin ostin kyseisen sahan.

ps.polttopuut omaan tarpeeseen omakoti taloon

echo es 4200 kevyt äynnistyksellä todella varmatoiminen ainakin minulla ollut.
        kokemuksia on sthil ms 250 (se on täys paska)
        efco 136 hinta 199,- on mielestäni hintansa arvoinen
        tosin tehoa ei ole!
        huskun 346 on mielestäni paras mutta hinta n.800,- on sinun käyttöösiturhan kova samoin ehkä echon 4200:sen 399,-
        osta vaikka efco:n 140s yhdellä työntekijälläni toiminut moitteettomasti jo 2vuotta. hintakin on vain noin 299,-

• Stihl on paras tohon tarkoitukseen. Se on ammattisahoista se edullisin se kestää ja suht huoltovapaa. Markettisahat jättäisin hyllyyn. Huskissa on parempi muotoilu mut ei se satunaisesti sahaavalle ole niin merkityksellistä kun siitä muotoilusta ja oranssista väristä joutuu vähän maksamaan. Niin ja semmoset pikkusahat ei kannata se normi koko ja ketjujako. Siinä sulle saha loppuiäksi.

• töttöröööy

tia husovarnaa. muuten miten paljo iso saha vie enempi bensaa? puhutaanko kymmenistä prosenteista vai prosentiesta?

• mikamikamika

Käytössä varmaan 20 vuotias sthil 025. Kukkuu komiasti eikä muuta kuin sahataan vaan. Ketjusta liikaa purupiikkekä laskettu joten voima meinaa loppua katkonnassa. Kaverina huskuista 444 sg tai isompaan hommaan 254. Älä osta lelua, hyvää ja halpaa kun ei ole.

• Joo-

Sahamyyjä kyllä tietää mitä tarkoitetaan, jos ei niin vaihda myyjä, Sthil tai Husse/Jonsered, satunnaisessa käytössä noita et käyttämällä saa rikki vaan huonolla huollolla.

• maajussin poika

Jos ryhdyt moottorisahasuosittelijaksi olisi hyvä tietää,että Husqvarna 444 tuotanto loppui 80-luvulla
        ja 254 tuotanto 90 luvulla. Molemmat hyvia ammattisahoja aikanaan = metallirunkoisia.
        Nykyiset Husqvarnat muovia,muovia,muovia kaikki - en huolisi käyttööni. Itselläni Keskiseltä ostettu Efco
        137 (199€) ja Stihl ms260 (499€). Näillä olen pärjännyt jo vuosia. Sahaan vuosittain 150-200m3.

• varastettu
        maajussin poika kirjoitti:

Jos ryhdyt moottorisahasuosittelijaksi olisi hyvä tietää,että Husqvarna 444 tuotanto loppui 80-luvulla
        ja 254 tuotanto 90 luvulla. Molemmat hyvia ammattisahoja aikanaan = metallirunkoisia.
        Nykyiset Husqvarnat muovia,muovia,muovia kaikki - en huolisi käyttööni. Itselläni Keskiseltä ostettu Efco
        137 (199€) ja Stihl ms260 (499€). Näillä olen pärjännyt jo vuosia. Sahaan vuosittain 150-200m3.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9593218#comment-47611164

• cocoon 2

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2008
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1468
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1177
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      867
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      812
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe