Auto on siis E-sarjalainen vm. -99. Ongelma on se, että oikean kyljen molempin ovien kylkilistan alta on talvesta lähtien valunut veden mukana ruosteen ruskeaa väriä maalipinnalle. Olen pyyhkinyt sitä vahalla pois, mutta sateessa jäljet ilmestyy taas uudestaan. Viime viikolla kun laitoin juniorin takapenkille ja heitin oven kiinni, oven kylkilista sitten ponnahti toisesta päästään auki ja jäi repsottamaan. Listan alla näkyy olevan enemmänkin ruostetta, joten sitä ei voi/kannata suoraan liimata takaisin. Etuoven listalle käy ilmeisesti pian samoin.
Mitä tällaisessa tilanteessa yleensä tehdään? Auton maalaaminen uudelleen maksaa varmaan aika paljon, ja se on tuskin lopullinen lääke ruostumiseen (myös takaluukun reuna kukkii vähän). Ajattelin viedä auton vaan "jobbarille" paikattavaksi ja sitten äkkiä liikkeeseen vaihtoon. Miten tarkkaan liike katsoo ruosteet, ja onko niillä merkittävää vaikutusta auton hintaan, kun kilometrejä on kuitenkin vasta 86 tkm? Kiitoksia näin etukäteen jos joku kanssa-autoilija osaa vastailla!
Mitä tehdä ruosteelle?
15
3927
Vastaukset
- Seppo
Kyllä se vaihdossa menee sen jälkeen seuraavan omistajan päänsärky
- Eemeli -99
Lienee järkevintä. Liikehän vastaa auton kunnosta taas seuraavalle omistajalle, jos on vastatakseen. Mutta suoraan yksityiselle en välttämättä uskaltaisi lähteä myymään, sieltä voi äkkiä tulla noottia että myit meille ruostepommin. Sitä kun ei itse haluaisi kärsiä euroissa noita ruostevikoja. Kiertoon vaan, mutta mitä tilalle? Jokohan tämänvuotinen E-sarja on ruostesuojattu?
- e230
Eemeli -99 kirjoitti:
Lienee järkevintä. Liikehän vastaa auton kunnosta taas seuraavalle omistajalle, jos on vastatakseen. Mutta suoraan yksityiselle en välttämättä uskaltaisi lähteä myymään, sieltä voi äkkiä tulla noottia että myit meille ruostepommin. Sitä kun ei itse haluaisi kärsiä euroissa noita ruostevikoja. Kiertoon vaan, mutta mitä tilalle? Jokohan tämänvuotinen E-sarja on ruostesuojattu?
omastani korjasi paikallinen mersukauppa ovet ja takalunkan takuuseen tässä keväällä...vauriot tosin pieniä,mutta näkyviä...auto -97 ja saksantuonti,mutta ei ongelmia takuun kanssa.
- Eemeli -99
e230 kirjoitti:
omastani korjasi paikallinen mersukauppa ovet ja takalunkan takuuseen tässä keväällä...vauriot tosin pieniä,mutta näkyviä...auto -97 ja saksantuonti,mutta ei ongelmia takuun kanssa.
Sanoivat, että Mercedeksen takuu korvaa vain sisältä ulospäin edenneen ruosteen. Ei kuulemma ulkoa sisäänpäin ruostumista. Se siitä ruostumattomuustakuusta. Ehkä syy on itsessäni, ensi kerralla pitäisi lukea takuuehdot paremmin ennen kuin menee ostamaan uuden auton.
- e200cdi-99
e230 kirjoitti:
omastani korjasi paikallinen mersukauppa ovet ja takalunkan takuuseen tässä keväällä...vauriot tosin pieniä,mutta näkyviä...auto -97 ja saksantuonti,mutta ei ongelmia takuun kanssa.
Mulla oli ruostetta ovi listojen alla/takavalon ympärillä/takaluukussa muuallakin kuin lukonympärillä ja kaikki meni takuuseen.(korjaamo oli veho suutarila)
- Eemeli -99
e200cdi-99 kirjoitti:
Mulla oli ruostetta ovi listojen alla/takavalon ympärillä/takaluukussa muuallakin kuin lukonympärillä ja kaikki meni takuuseen.(korjaamo oli veho suutarila)
Miten korjasivat ruosteen? Pakkelia päälle ja maalaus, vaiko uutta peltiä? Takuukorjauksen pitäisi olla sellainen, ettei tarvii saman vian takia mennä uudestaan takuukorjaukseen.
- e200cdi-99
Eemeli -99 kirjoitti:
Miten korjasivat ruosteen? Pakkelia päälle ja maalaus, vaiko uutta peltiä? Takuukorjauksen pitäisi olla sellainen, ettei tarvii saman vian takia mennä uudestaan takuukorjaukseen.
Takaluukku meni vaihtoon, ovet "korjattiin" (ilm. hiekkapuhallettiin?).Ovat kyllä tiukentaneet kriteerejä mersun tehtaan käskystä noiden uusien ovien/takaluukkujen vaihdon suhteen.Kannattaa olla myös tarkkana maalauksen lopputuloksen kanssa, nimim.useampaan kertaan autonsa takaisin viennyt.
- Touko
Kyllä on sulla sitten tavattoman happamet ovet, jos kiinniheitosta lista irtoaa. On nääs ensin lukittu yhdellä ruuvilla ja sitten loppulistaa työnnetään pari senttiä pituussuuntaan, jotta irtoaa. Vaikka ko. ruuvi puuttoisi, ei lista repsottaisi paikallaan, on sen verran jäykkää tekoa. Ettet nyt vain puhuisi lämpimiksesi läpiä päähäsi.
- Eemeli -99
Itse en ole paremmin perehtynyt listojen kiinnitykseen, mutta nyt kun äsken katsoin paremmin niin näyttää siltä että yksi ruuvi olisi tullut reiästään pois ja reiän ympäristö on ruostunut aika hyvin. Listan päässä ei näy mitään kiinnikettä, mutta en uskaltanut vetää sitä paljoa ulospäin, ettei irtoa enempää.
- Kunhan kyselen
Eemeli -99 kirjoitti:
Itse en ole paremmin perehtynyt listojen kiinnitykseen, mutta nyt kun äsken katsoin paremmin niin näyttää siltä että yksi ruuvi olisi tullut reiästään pois ja reiän ympäristö on ruostunut aika hyvin. Listan päässä ei näy mitään kiinnikettä, mutta en uskaltanut vetää sitä paljoa ulospäin, ettei irtoa enempää.
Itsellänikin Mersu mutta c-mallia ja tuotu aikanaan muuttoautona kaukoidästä. Mutta koskeeko ruostuminen siis myös Vehon maahantuomia autoja vai johtuuko ilmiö vain siitä, että suojaamattomia autoja tuodaan maista, joissa ei suojausta tarvita?
- samalla tavalla
Kunhan kyselen kirjoitti:
Itsellänikin Mersu mutta c-mallia ja tuotu aikanaan muuttoautona kaukoidästä. Mutta koskeeko ruostuminen siis myös Vehon maahantuomia autoja vai johtuuko ilmiö vain siitä, että suojaamattomia autoja tuodaan maista, joissa ei suojausta tarvita?
Minun käsitykseni on että samalla tavalla ne kaikki ruostuu, vrt. Ruotsissa tehty ruostumistutkimus (helpoimmin ruostuvia MB E ja Fordin Mondeo)
- musta syyskuu
väyrynen v 97 käytin autoa veholla 2.6 05 kaikki ruosteet kuvattiin osa ruosteista menee takuukorjaukseen tarkkailkaa myös jousenkuppeja etupäässä tästä autosta toinen oli ruostunut lähes irti.
- exväykky
Minulla oli vuoden päivät Vehosta ostamani vm-2000 E 220 CDI A, jolla oli ostaessani ajettu vajaat 240 tkm, täydellinen huoltokirja. Syksyllä autoa (musta met.väri)vahatessani huomasin ovien alareunoissa maalikupruja, samoin kupruilua molemmissa etulokasuojissa. Raaputtamalla sieltä paljastui ruostetta. Tuossa vaiheessa en tiennyt mitään mallin yleisestä ruosteongelmasta, joten fiksailin autoani itse paikkamaalaten. Eihän tuo paikkailu kauaa pitänyt, talven aikana kura ja suola saivat jälleen kupruilua aikaan. Kyllä kirveli mieltä tuolloin reilun 3-vuotiaan auton ruosteraaputtelu!
Kuulin seuraavan vuoden keväällä että Mersun tehdas on joutunut korjaamaan takuuseen väykyn ruostevaurioita. Sain Vehosta ohjeen ajaa Helsingissä Suutarilan veho-maalaamoon, ja siellä kaveri otti digikuvat auton ruosteista. Tyyppi tiesi lisää heikkoja kohtia, tottuneesti nosteli ovien ikkunakarmien tiivisteitä, ja alta paljastui lisää paksu kerros ruostetta! Noh, kuvat lähettivät tehtaalle, odottelin vastausta noin 1,5 kk. Vastaus oli tyly: tehdas suostui ainoastaan hiekkapuhaltamaan ja uudelleenmaalaamaan ovet, mutta ei etulokasuojia. Niiden maalaus olisi tehnyt lovea omaan lompakkooni noin 1000 euroa.
Jäin hetkeksi miettimään asiaa. Tuli vaan mieleen realistisesti omat ja muiden kehnot kokemukset tuollaisen korjailun pysyvyydestä maamme suolakeleissä. Tein ratkaisuni: fiksailin loput ruosteet mahdollisimman nätisti piiloon, ja eikun autoliikkeisiin vaihtokierrokselle. Yhdessä liikkeessä vaihto onnistuikin upouuteen muun merkkiseen autoon, tosin tämäkin hyvitys oli sellainen että omistusajallani (1 vuosi)väyrysmersuni arvo tippui 8500 e ostohintaan verrattuna! Kalliita kilometrejä vaikka kuvittelin dieselin tulevan edulliseksi...
Kovia oppirahoja. Tulos on se että en KOSKAAN hanki Mersua enää, en vaikka loton jättipotti osuisi kohdalle. Sinänsä vahinko, auto oli muutoin mahtava matka-auto, upeasti vääntävä diesel ja mainio automaattiloota sekä erinomaisesti toimiva automaatti-ilmastointi.- ulospäin
"Sanoivat, että Mercedeksen takuu korvaa vain sisältä ulospäin edenneen ruosteen. Ei kuulemma ulkoa sisäänpäin ruostumista. Se siitä ruostumattomuustakuusta. Ehkä syy on itsessäni, ensi kerralla pitäisi lukea takuuehdot paremmin ennen kuin menee ostamaan uuden auton."
Listan alta lähtevä ruoste ON sisältä ulospäin. Tuo "sisältä ulospäin" on itseasiassa KAIKKIEN automerkkien ruostumattomuustakuun ehtona. Ja siis poissulkee omat töppäilyt ja kiveniskemät. Listan alta tms. suojien (esim. alustassa) lähtevä ruoste korvataan 100% varmasi takuuseen.
Itse joutuu maksamaan vain ne kiveniskemistä tai muista kolhaisuista alkaneen ruosteen.
Ilman muuta Veholle ja takuukorjaukseen. Olethan toki huollattanut autosi? Jos olet, niin 30 vuotta saat olla huoletta ruosteen suhteen. - on aivan
samat kokemukset,tosin auto oli - 98 220 D ja 180 000 ajettu yksityiskäyttöinen vehosta myös ostettu suomi-auto. Samoin minullakin suutarilassa maalattiin vain ovet,vaikka autossa oli myös kurakaarissa,takaluukussa ja keulassa pahoja ruosterupia,sanoivat että muut ruvet on kiveniskemiä, tosin ihmettelin miten kivet voi iskeä takaluukun sisäpuolellekin ?
- No tein myös saman ratkaisun kuin sinä,enkä enää koskaan myös minäkään mersuun haksahda... Tätä en olisi millään uskonut pari vuotta sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232642- 652586
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062310- 341599
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371462- 281260
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181