Miten pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle?

Anonyymi-ap

Olen väsynyt jatkuvaan taisteluun Kelan kanssa. Rasittavaa jatkuvasti uusia sairauslomaa ja kun se loppuu, ne patistaa töihin vaikka olen työkyvytön. Eläkettä ei heru, koska heidän näkemyksen mukaan en ole koskaan tarpeeksi sairas. Olen kärsinyt mt-ongelmista 14-vuotiaasta asti ja olen nyt 40- vuotias. Koskaan en ole työelämässä ollut, en ole kyennyt. Tätä tämä on ollut: Toimeentulotuella, sairaslomalla työttömänä. B-lausuntoja joissa todetaan tuhannen kerran, että ei ole työkykyinen. Eläkettä ei silti irtoa.

Sairastan vaikeaa masennusta ja traumaperäistä stressihäiriötä. En näe, että olisin koskaan menossa työelämään, vaikka haluaisin. Miten ihmeessä siis voi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle? Mitä se oikein vaatii? Onko joku keino, että tämä jatkuva pompottelu loppuisi? Mitä ihmettä pitäisi tehdä?

Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan! Jakselimisia kohtalotovereille.

48

653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikeeta on . Kelan asiantuntija lääkäri ei hyväksynyt minun masennus sairasloma todistusta jonka minulle kirjoitti huippu psykiatrin lääkäri . Lukuisten soittojen jälkeen selvisi , et kelan asiantuntija lääkäri oli 28 vuotias tavallinen terveyskeskuslääkäri . Oli vuosi aiemmin valmistunut lääkäriksi .

      • Anonyymi

        Miksi Kelan lääkäri edes voi evätä toisen lääkärin kirjoittaman lausunnon? Mistä tämä valta Kelan lääkärille tulee? Eihän Kelan lääkäri edes tapaa potilaita, toisin kuin lausunnon kirjoittava/arvioiva lääkäri?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Kelan lääkäri edes voi evätä toisen lääkärin kirjoittaman lausunnon? Mistä tämä valta Kelan lääkärille tulee? Eihän Kelan lääkäri edes tapaa potilaita, toisin kuin lausunnon kirjoittava/arvioiva lääkäri?!

        Ihan niin Kela vaatii lääkärin todistusta ja sitten se ei kelpaakaan , joten diagnoosin antaakin yhtä äkkiä lääkäri joka ei ole koskaan tavannut edes potilasta .

        Aika touhua sinänsä . Ihmisiä pompotellaan edes takaisin , ja kukaan ei kysy koskaan miten ihminen voi edes ,sanovat ne jotka ovat tässä tilanteessa että kela ei välitä sairaudesta mitään sillä he katsovat josko sairauden kanssa olisi työkelpoinen. Joten diagnoosila ei näytä olevan merkitystä .

        Huonosti hoitaa suomi kansalaisiaan kun joku tuntematon lääkäri pystyy eväämään toisen lääkärin lausunnon . Joten kela ottaa ainoastaan selville jos ihmisellä on työkykyä ei välitä siitä miten sairas hän on.
        Samalla heidän on kuitenkin tehtävä arvioita koska jakelevat yhteisiä rahoja ihmisille . Jokin muutos näihin asioihin pitäisi tulla , vaikuttaa ettei kukaan ota vastuuta mistään vaan tehdään työtä joka ei auta ketään .
        Siis sanoilla ei ketään tehdä työkelpoiseksi vaan teoilla. Jos joku kärsii ahdistuksesta niin silloin voisi joku henkilö olla mukana eka päivät työmaalla , kunnes ahdistus häipyy ja ihminen huomaakin että työn teko on se oikea suunta , siis jos pystyy vaikka menemään kalaan tai mihin vaan niin pystyy tekemään töitäkin kun oikein sydämmestään sen päättää ja huomaakin yhtä äkkiä että työnteko ja oma palkka on hyvä asia olemassa niin on monelle käynyt , vaikka ovat luulleet estivät koskaan pääse pinnalle vaivojensa kanssa


    • Anonyymi

      Aloittajan pitäisi käydä kuntoutuksessa esim kuntouttava työtoiminta,työkokeilu esim

      • Anonyymi

        Kela on katsonut ettei stressi ole riittävä syy myöntää eläkettä. Jokainen varmaan kokee elämänsä aikana epämiellyttäviä tilanteita.


      • Anonyymi

        Miten se on mahdollista, jos ei kykene edes tavallisiin töihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela on katsonut ettei stressi ole riittävä syy myöntää eläkettä. Jokainen varmaan kokee elämänsä aikana epämiellyttäviä tilanteita.

        Stressi on ihan eri asia, kuin traumaperäinen stressihäiriö (joka voi pahimmillaan aiheuttaa jakautuneen persoonallisuuden ja dissosiaatiohäiriön).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stressi on ihan eri asia, kuin traumaperäinen stressihäiriö (joka voi pahimmillaan aiheuttaa jakautuneen persoonallisuuden ja dissosiaatiohäiriön).

        en tiedä mistö aloittaja on saanut trauman. Minä olin koko koulu-ja opiskeluajat koulukiusattu ja en minä sitä ole unohtanut. Kela on katsonut traumaattisen tilanteen lievänä. En minä olis päässyt tuolla koulukiusaamistraumalla eläkkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se on mahdollista, jos ei kykene edes tavallisiin töihin?

        kysytkö multa.Kuule kun itse menin kuntouttavaan työtoimintaa ja sen jälkeen työkokeiluun. Tosi asia on että sun pitää todistaa ettei susta ole töihin. Minä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle koska kävin näyttämässä mm edellä mainituissa ettei musta ole työelämään. Aloittajan pitää todistaa ettei pärjää töissä. Kun ei pelkällä diagnoosilla pääse. Se voi olla raskasta mutta muuten aloittajalla ei ole mahdollisuuksia eläkkeelle jos ei käy noita toimenpiteitä. Millä aloittaja on todistanut ettei kykene töihin jos ei ole tehnyt mitään sen eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en tiedä mistö aloittaja on saanut trauman. Minä olin koko koulu-ja opiskeluajat koulukiusattu ja en minä sitä ole unohtanut. Kela on katsonut traumaattisen tilanteen lievänä. En minä olis päässyt tuolla koulukiusaamistraumalla eläkkeelle.

        Lapsena koettu väkivalta, vanhempien alkoholismi, seksuaalinen hyväkskäyttö, koulukiusaaminen ja aikuisena koettu väkivalta. Nämä riittävät hyvin saamaan pään sekaisin loppuelämäkseen. Vähempikin varmaan riittäisi :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se on mahdollista, jos ei kykene edes tavallisiin töihin?

        Mutta ei masennus estä kaikkea tekemistä kumminkaan, ei varsinkaan jos muuten terveys suht ok. Onhan sitä työelämässä heitä vaikka kuinka paljon. Mä olen itekin jotain tehnyt vaikka ollut kova masennus jo tosi kauan ja paljon muuta. On varmaan myös paljon sellasia, jotka haluu jo lievilläkin oireilla eläkkeen. Mutta aloittajan tilanne sitten onkin jo sellanen millä enempi eläkeperustetta, kun vakavaa masennusta pitkään ja vielä ptsd. Onkohan väkivaltaa kokenut vai mikä juttu😢

        Tässä nyt yks ei-kaupallinen testi, jolla voi jokainen arvioida omia oireitaan: https://www.mielenterveystalo.fi/fi/oirekyselyt/pitka-masennuskysely-bdi-21
        Tein itse just ja tuli 32 pistettä.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kela on katsonut ettei stressi ole riittävä syy myöntää eläkettä. Jokainen varmaan kokee elämänsä aikana epämiellyttäviä tilanteita.

        Kyllä stressi on se kamalin olotila ihmisellä sydän hakkaa ja verenpaine alkaa olemaan lukemissa jotka eivät ole enää lähelläkään normaalia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsena koettu väkivalta, vanhempien alkoholismi, seksuaalinen hyväkskäyttö, koulukiusaaminen ja aikuisena koettu väkivalta. Nämä riittävät hyvin saamaan pään sekaisin loppuelämäkseen. Vähempikin varmaan riittäisi :)

        Niinhän se on että asiat jättävät jälkensä ihmiseen mutta silloin on saatava traumaterapiaa , ei kai sen tarvitse koko elämää pilata mitenkään. Yleensä, terapiassa käynnit auttavat ja ihminen oppii kääntämään ajatusten kulun muualle .
        Olen usein ajatellut että kaikki nämä sodan uhrit jolta tapetaan koko perhe heidän silmien edessä ja pääsevät pakenemaan kauheiden muistojensa kanssa, niin miksei heistä,kukaan ole työtön , miten he jaksavat kaiken sen kauhean trauman ja stressin mitä sellaiset tapaukset aiheuttaa . sillä heillä on halu pärjätä itse tienata oma elantonsa ja kääntää ajatukset pois asioista mitä ei voi muuksi muuttaa se mitä on tapahtunut on tapahtunut,
        Eräskin tälläinen kertoi miten hänen äitinsä raiskattiin ensin ja sitten ammuttiin hänen puolikasvuisen edessä . Hän pääsi kuitenkin ja uuteen maahan ja tekee töitä joka päivä koska ei voi mitään muuttaa mitä on tapahtunut. Siinä luulisi trauman aiheuttavan stressiä ja ahdistusta , mutta he ymmärtävät sen ettei ketään auta se että jää kotiin vaivojensa kanssa. Siis ajatuksella on valtava voima silloin kun jotain haluaa niin pystyy siihen. Ja jos haluaa palavasti mukaan työelämään eikä jäädä kotiin niin voittaa pelkonsa lopulta . Niin sanovat kaikki jotka ovat onnistuneet .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä stressi on se kamalin olotila ihmisellä sydän hakkaa ja verenpaine alkaa olemaan lukemissa jotka eivät ole enää lähelläkään normaalia

        kuten esim paniikkihäiriössä paniikkikohtaus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ei masennus estä kaikkea tekemistä kumminkaan, ei varsinkaan jos muuten terveys suht ok. Onhan sitä työelämässä heitä vaikka kuinka paljon. Mä olen itekin jotain tehnyt vaikka ollut kova masennus jo tosi kauan ja paljon muuta. On varmaan myös paljon sellasia, jotka haluu jo lievilläkin oireilla eläkkeen. Mutta aloittajan tilanne sitten onkin jo sellanen millä enempi eläkeperustetta, kun vakavaa masennusta pitkään ja vielä ptsd. Onkohan väkivaltaa kokenut vai mikä juttu😢

        Tässä nyt yks ei-kaupallinen testi, jolla voi jokainen arvioida omia oireitaan: https://www.mielenterveystalo.fi/fi/oirekyselyt/pitka-masennuskysely-bdi-21
        Tein itse just ja tuli 32 pistettä.

        Monisairas

        ...jonkun mielestä on myös epävakaata persoona, mutta tästä nykyään kuulee/lukee usein, että monelle kuuluisi oikeesti ptsd. Eikä toi dissosiaatio myöskään ihan vieras ole, sikäli kuin olen sen oikein ymmärtänyt. Ylipäänsä kaikki mun oireet on syntyneet erilaisista syistä eri ajankohtina ja on tuntemattomia syitä, on väärää tekemistä, perhesyitä, ulkopuolisia ym.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Paljon kuullut näistä ettei pääse.Kerran oli hylyn multihuipentuma,monisairas ihminen joka monen tohtorin arvion mukaan ei pysty työhön niin tadaa!Kelan lääkäri totesi täysin terveeksi niin että morjens. Ei kyl tiennyt olisko itkenyt vai nauranut,ehkä itkunauru kuvaa paremmin tätä absurdia asiaa. Tsemppiä ap,lohdullista tässä on se ettet ole yksin,moni painii saman asian kanssa.Vitsailtiinkin jo mustalla huumorilla että pitääkö ilmoittaa olevansa kuollut jos sillä irtoaisi eläkepaperit ja tokkopa ne vainajaltakin vaatisi hakemukset ja lomakkeet allekirjoitettuna.

    • Anonyymi

      Noilla diagnooseilla et tule koskaan pääsemään pysyvälle eläkkeelle, ja näköjään et myöskään valitettavasti työkyvyttömyyseläkkeellekään, mielenterveyspuolella pitää olla jotain loppuelämän pysyvää haittaavaa vammaa, nuo eivät sitä ole, enkä nyt vähättele sinua ollenkaan, mutta miten tiedät, ettet koskaan voisi mitään työtä vaikka kotoa käsin tehdä? Tuossa tuo ongelma onkin, ymmärrän, miksi ei sinua suljeta tuosta vain pois työmarkkinoilta, koska mitään lopullista syytä siihen ei ole nähtävissä.

      Itse olin pitkään fyysisesti sairas, työkyvyttömyyseläkkeellä vuoden, mutta sitten eläkeyhtiö päätti, että kuulun ammatilliseen kuntoutukseen. Erikoislääkärit ihmettelivät, samoin Kela, myös työterveyslääkäri. Kun ei kukaan keksinyt muuta, laitettiin minut työttömyysetuuksille, koska sairausloma oli jo käytetty. Vuosia sillä olin, sitten uusi erikoislääkäri keksi ehdottaa, josko haettaisiin uudelleen työkyvyttömyyseläkettä, kun työsuhdekin oli irtisanottu, ja silloin sain taas uuden karenssin, siirrettiin työmarkkinatuelta peruspäivärahalle siksi, että olin saanut irtisanomisajan palkkaa olematta töissä. Kela oli edeltävänä vuonna kysellessäni sanonut minulle, etten saa enää sairauslomaakaan uudelleen, vaikka välissä olin ollutkin "työtön" vuosia, mutta heti, kun kuulivat tänä vuonna, että olisin ehkä hakemassa työkyvyttömyyseläkettä mahdollisesti uudelleen, oltiinkin siellä sitä mieltä, että sairauslomalle kuuluisin. Eipä siinä, aina vain vähemmän rahaa saan kaikkialta, kun aina karenssit päällä, siihen se kela varmaan tähtää, en saa toimeentulotukea siksi, että asun omistuskodissa (mistä ei saisi tässä kunnossa mitään myytäessä, nytkin vaatisi putkiremontin ja salaojat, ei edes vesivessaa). Ja kun heitellään tuilta eri tuille, on siinä aina se karenssi menetyksenä.

      Oma sairaus etenevä, siis se diagnooseissa ja b-todistuksissa oleva, sen lisäksi ikä tuonut muutakin. Ainoa toive 50-v. on näköjään kokonaan sokeutuminen, sitten pääsen suoraan eläkkeelle. Mutta sitten en ainakaan tässä voisi enää asua, nyt vielä näen jotain.

      • Anonyymi

        On jossain määrin tuttua tämäkin, ja on tosi kurjaa ja niin väärin tollanen!. Helpommalla tulee niile kaikki, ketkä jotenkuten rämpii peruskoulun, kun eivät "jaksa" mitää, kun on kauhee depis ja angsti päällä - kaikki muu kyl onnistuu mut ei opiskelu eikä työ.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Onko Kelalle halvempaa pitää ihmisiä, joita kukaan ei kuitenkaan mihinkään oikeaan työsuhteeseen palkkaisi työmarkkinatuella, kuin päästää eläkkeelle?

    • Anonyymi

      Ei pääse eläkkeelle alle 55v kuin kuoleman sairaat.... paitsi rosvot , must... yms. ,
      ei normi heppu .

    • Anonyymi

      Menet vaan töihin.

    • Anonyymi

      Laiskuus olisi paremmin eläkkeen tuova .

    • Anonyymi

      Mä suosittelen omatoimisesti käymään noita kuntouttavia toimenpiteitä läpi . Mä pääsin eläkkeelle koska mä olin käynyt jo kaikki läpi 7 vuodessa. Katsottiin ettei aloiteta samaa rumbaa alusta kun oli nähty ettei tämä ihminen pääsee työelämään kun kuntoutuksetkin epäonnistu.

      • Anonyymi

        Mulle kirjoitettiin pysyvä työkyvyttömyyseläke mutta kuntoutusta ei katkaistu.


    • Anonyymi

      Ehkä suurin syy on se että työkyvyttömyys eläkkeelle joudutaa, silloin kun on työkyvytön. Sinne ei päästä.

      • Anonyymi

        No sori vaan mutta mä pääsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sori vaan mutta mä pääsin.

        Pääsit! Sekö oli elämäsi tavoite, päästä työkyvyttömyyseläkkeelle? Minusta sinä jouduit työkyvyttömyyseläkkeelle. Et sinä mihinkään päässyt, mutta hyvä kuitenkin, jos olet tyytyväinen.

        Minä pääsin täysin palvelleena ansaitulle ansioeläkkeelle 63-vuotiaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsit! Sekö oli elämäsi tavoite, päästä työkyvyttömyyseläkkeelle? Minusta sinä jouduit työkyvyttömyyseläkkeelle. Et sinä mihinkään päässyt, mutta hyvä kuitenkin, jos olet tyytyväinen.

        Minä pääsin täysin palvelleena ansaitulle ansioeläkkeelle 63-vuotiaana.

        Kyllä. Sä voit ite kokeilla itkeä joka päivä ja laittaa energian siihen että sä pysyt tolpillasi samaan aikaan kun sun pitäis tehdä annettuja työtehtäviä.Kerro sitten miten kävi. Olen tyytyväinen koska tuskin sinä haluat aloittaa joka päivän ahdistuneena ja miettimällä miten selviä 8 tuntia niin ettet saa paniikkikohtausta. Tai jos saat niin sut passitetaan pukuhuoneeseen rauhoittumaan ja sekö on ratkaisu siihen ettei paniikkikohtauksia enää tulis.

        Kuule kyllä minä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Minä halusin jo paljon aikasemmin työkyvyttömyyeläkkeelle. Onneks mulla meni vaan 7 vuotta siihen. Miten sä voit mennä palkkatöihin kun kuntoutuskin epäonnistui. Parhaani tein aina mutta paniikkikohtaus kun tulee niin silloin sut passitetaan muualle . Pois toisten silmistä. Ei käydä tilannetta läpi vaan sanotaan tule takasin kun voit paremmin. Se että menen pukuhuoneeseen istumaan ei poista mitään. Se sairaus on edelleen olemassa. Mun mielestä kuntoutus epäonnistu pahasti koska siellä ei käyty näitä tilanteita läpi. Kuntoutus oli mun mielestä sitä varten että sä saat tukea ja apua,mutta ei se sitten mennytkään niin. Tiedossa oli kyllä mun tilanne mutta sitä ei huomioitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Sä voit ite kokeilla itkeä joka päivä ja laittaa energian siihen että sä pysyt tolpillasi samaan aikaan kun sun pitäis tehdä annettuja työtehtäviä.Kerro sitten miten kävi. Olen tyytyväinen koska tuskin sinä haluat aloittaa joka päivän ahdistuneena ja miettimällä miten selviä 8 tuntia niin ettet saa paniikkikohtausta. Tai jos saat niin sut passitetaan pukuhuoneeseen rauhoittumaan ja sekö on ratkaisu siihen ettei paniikkikohtauksia enää tulis.

        Kuule kyllä minä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. Minä halusin jo paljon aikasemmin työkyvyttömyyeläkkeelle. Onneks mulla meni vaan 7 vuotta siihen. Miten sä voit mennä palkkatöihin kun kuntoutuskin epäonnistui. Parhaani tein aina mutta paniikkikohtaus kun tulee niin silloin sut passitetaan muualle . Pois toisten silmistä. Ei käydä tilannetta läpi vaan sanotaan tule takasin kun voit paremmin. Se että menen pukuhuoneeseen istumaan ei poista mitään. Se sairaus on edelleen olemassa. Mun mielestä kuntoutus epäonnistu pahasti koska siellä ei käyty näitä tilanteita läpi. Kuntoutus oli mun mielestä sitä varten että sä saat tukea ja apua,mutta ei se sitten mennytkään niin. Tiedossa oli kyllä mun tilanne mutta sitä ei huomioitu.

        Paniikki kohtaus on päällä puolesta tunnista kolmenkin tuntiin ja mee aina ohitse, eikä siihen kuole .
        Ja mielestäni ihmiselle olisi annettava apua että pääsee kiinni työelämään. Ja takaan että tulisi pitämään ajatuksesta että,olisi oma työ ja oma palkka .
        Yrittää aina voi !sillä usein vaan ei tapahdukaan että saa paniikki kohtauksen tai ett edes pyörtyy. Perus asenne on muutettava ajatuksissa , siitä alkaa muutos kun oppii ajattelemaan positiivisesti työstä jota ehkä haluaisi tehdä. Äsillä jostainhan ne rahatkin sinnne kelaan tulevat , mikään ei ole ilmaista..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sori vaan mutta mä pääsin.

        Ei ole minulta pois. Koen kuitenkin onnistumisen iloa kun saan haastavia tilanteita ratkottua työelämässä. Uskon tuovani myös paljon hyvää muille ihmisille työni kautta, niin työntekijöille kuin asiakkaillenikin. Ja saahan siitä jotain rahallista korvaustakin. Omalla rahalla pystyy tekemään asioita mistä ihan itse nauttii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole minulta pois. Koen kuitenkin onnistumisen iloa kun saan haastavia tilanteita ratkottua työelämässä. Uskon tuovani myös paljon hyvää muille ihmisille työni kautta, niin työntekijöille kuin asiakkaillenikin. Ja saahan siitä jotain rahallista korvaustakin. Omalla rahalla pystyy tekemään asioita mistä ihan itse nauttii.

        Et ollut tietoinen että minäkin saan kelata etuuksia eli en ole rahaton. Ja kyllä minä voin tehdä asioita joista nautin. Eli minullakin on omaa rahaa.


    • Anonyymi

      Loiset töihin siitä. Sitten kun on oikeasti työkyvytön, niin eläkkeelle kyllä pääsee helposti. Vitutus, huono itsetunto tai kiukuttelu ei riitä työkyvyttömyydeksi.

    • Anonyymi

      Yleensä masennuksen takia ei pääse pysyvälle eläkkeelle vaan väliaikaiselle kuntoutustuelle.

      • Anonyymi

        Eimtietenkään pääse silloinhan jo olisi sekin ollut asia että olisi päässyt. Sillä aina on olemassa tåse tieto että masennuksesta tervehtyy jokain joskus, ja ihmisen; on opittava ehkä muuttamaan sitä ajatustaan että ”en ole työkykyinen ” uudeksi ” olen työkykyinen kun päätän sen niin ” sillä niin moni on päässyt sentään irti sairaudestaan joka on saattaanut ottaa vuosia.
        Päästä eroon.
        Minun äitini ei ollut koskaan sairauskirjoilla yhtäkään päiväää ja hänellä oli ahdistusta kausittain . Kysyin miten hän jaksaa mennä töihin tuollaisen ahdistuksen kanssa niin hän sanoi ” sairaudet ajatellaan pois ” pakon edessä niin on ajateltavakin että saa ruokaa kaappiin .


      • Anonyymi

        Ai miten niin?
        Kelan tilastojen mukaan juuri masennus on yleisin syy jäädä pysyvälle eläkkeelle.


    • Anonyymi

      Työkyvyttömyyseläkeelle "JOUTUU" Taistelin 10 vuotta Vakuutusoikeudessa
      päätös oli TYÖeläkkeen osalta :JOUDUIN eläkeele.
      KELA laitoi vstaan,vieden 6kk eroeurot typaikastani. Päätös oli kumminkin
      Työeläke+ Kansaneläke. Nyt sitten pitäisi kipujen takia mennä leikaukseen,ei nämä Työkyvyttömyyeläke eurot siihen riitä. Joten loppuelämä menee kipujen kanssa ja samalla joutuu hakemaan luukulta luukuta euroja köyhyyteen.
      10 vuoden taistelu taisi mennä viranomaisten taisteluihin keskenään.taisin olla vain pelinappula joukossa sairastellen. Todella rasittavaa/henkissä kumminkin vielä ollaa,
      viimeistä junaa odotellaan!Taitavat laitaa reserviläis sairaan etulinjaan,johon vihollinen saa yhden Lapulaisen uhrata.

      • Anonyymi

        Toiset joutuu ja minä pääsin. Jos joku ei halua eläkkeelle niin silloin voidaan sanoa joutuu. Ihan vaan tiedoksi ettei eläkkeelle pääsy poistanut diagnoosia mutta helpotti oireita. Olin ennen eläkettä työtön. Eiköhän tässä maassa ole paljon työttömiä työnhakijoita jotka voi henkisesti paremmin kuin minä.


    • Anonyymi

      Aitä olen aina ihmetellyt näiden ihmisten vastoinkäymisissä sairauden kanssa että ensin pyydetään lääkärin todistus ja kun sen saa ja siinä lukee työhön kykenemätön , niin yhtä äkkiä joku yleislääkäri sen kumoaa . Joten miksi pyytelevät lääkärin todistuksia kun niillä ei ole heille mitään merkitystä, ja miten muka yleislääkäri voi mennä sanomaan jonkun psyykkisestä voinnista mitään siis potilaasta jota ei ole nähnyt edes kun se joka on nähnyt potilaan on tehnyt diagnoosin .
      Mt asiat ovat todella työläitä taisteluita ihmisillä . Mutta samalla kun sanot että haluaisit olla töissä etkä voi, niin sekin on sellainen asia että kun pääsee sen ahdistuksen kynnyksen ylitse niin voi kyllä tehdä työtäkin.
      Vaikea ajatella että noin nuori ihminen alkaisi olemaan vaan kotosalla, etkö saa apua näihin asioihin. Olen nähnyt monta tälläistä ihmistä jotka sanovat etteivät voi baåvaikka haluavat Silloin kun haluaa jotain asiaa paljon niin kyllä sen voi toteuttaa eka päivä on varmaan tuskallinen kun kaikki on uutta mutta kun pääsee alkuun niin tunnen yhden jolla oli kaksi työpaikkaa saman aikaisesti ja teki töitä hyvällä mielellä vaikka sanoi että eka päivänä oli niin loppu päästyään työpaikalle että pelkäsi pyörtyvänsä . Mielestäni tarvitsisit asiallista apua tilanteeseesi jossa olet oman itsesi vanki. Ei tuollainen elämältään ole mistään kotoisin että on haettava todistuksia olostaan yhtämittaa eikä voi olla edessä rauhassa kun tulevaisuus pelottaa . Mene psykiatrin puheille ja sano että miten sinä haluaisit tehdä työtä, ja miten voittaisit sen huonon olosi kokonaan .
      Ajattele sitäkin että olet vielä aika nuori , jotain ratkaisua pitäisi tilanteeseesi tulla

    • Anonyymi

      Hakeudu Mt.puolelle. ja pyydä lääkäriä tekemään B-lausunto, johon suosittelee, Kuntoutustukea ja hae sitä KeLalta, joka olisi alkuun välillä uusittava (itellä oli vuoden välein) ja jatkossa Kelan lääkäri voi tehdä lausunnon toistaiseksi voimassa olevaksi, tällöin voi myös jotakin pientä työtoimintaa tehdä lisäksi, jos parempi vointi. Älä hae työ- tai sairaseläkettä, ei ne siihen myönny, kun pää kainalossa.

      • Anonyymi

        Ensin pitää hakea sairauspäivärahaa. Kuntoutustukea ei voi hakea ennen kun on saanut sairauspäivärahaa. Jota on saanut vuoden. sen jälkeen voi hakea vasta kuntoutustukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin pitää hakea sairauspäivärahaa. Kuntoutustukea ei voi hakea ennen kun on saanut sairauspäivärahaa. Jota on saanut vuoden. sen jälkeen voi hakea vasta kuntoutustukea.

        En mä kerennyt saada vuottakaan sairauspäivärahaa kun mulle tyrkytettiin kuntoutustukihakemuspaprut kouraan.


    • Anonyymi

      Suomessa ei mitenkään. Kela on julma laitos. Kokemusta on.

      • Anonyymi

        Kela ei tarjonnut palvelujaan ja eväsi minulta kuntoutustarpeen tutkimuksen,vaikka sitä hain. Eli kela katsoi etteti siitä ole hyötyä vaikka en ollut vielä eläkettä hakenut. Jos kela olis hylännyt eläkehakemuksen niin sen olis pitänyt silloin myöntää tuo palvelu minulle.


    • Anonyymi

      Psykoottinen masennus+skitsoidinen personallisuus niin kyllä pääsee eläkkeelle.

    • Anonyymi

      Yhdellä kurssilla yksi oppilas oli päässyt työkyvyttömyys eläkkeelle pelkotilojensa vuoksi, ei uskaltanut liikkua bussilla eikä käydä kaupassa.

      • Anonyymi

        uskalsi kuitenkin kurssille tulla


    • Anonyymi

      jaa ei sinne niin vaan sitten päästä, luulin että se on vuosi sairauspäivärahaa ja sitten pääsee kuntoutustuelle

    • Anonyymi

      Kelassa ole mitään lääkäreitä. Työkyvyttömyyseläkkeelle joudutaan ei päästä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      287
      3192
    2. 202
      2898
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2484
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      14
      1392
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe