Mäyräkoiran luonne

minä

Moi, kysyisin kun on mäykyn-pentu muuttamassa meille kuukauden päästä, kuikas tulinen luonne niillä yleensä on?
Kokemuksia?
Aloin miettiin kun kuulin just et mäyräkoirilla olis tapana olla aika tulisia toisia koiria kohtaan? tietty on yksilöitä kaikki, mutta onko näin?
Vanhemmillani on koira sekä siskollani ja koirilla on kuulemma tämä tapa että vanhin on pomo ja nuorin viimeisenä listassa. Joten oma koirani tulisi olemaan näiden kahden alapuolella, siis koirien maailmassa.
Kuulin, että yks mäyräkoira olisi joskus ottanut yhteen niin rajusti toisen koiran kanssa, että tämä toinen oli jouduttu lopettamaan.

Miten toimin jos se alkaa rähiseen muille koirille? Sain vinkin että alusta asti pitää totuttaa toisiin koiriin, mutta entä ne rokotukset? Kun ei saisi vielä kauheesti antaa haistella muita.

Kiitoksia jo etukäteen, tämä on tärkeätä!

Muuten olen onneni kukkuloilla, olen koko ikäni halunnut mäyräkoiran ja nyt sen saan!! :)

8

2795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • donovan

      Juu, kyllä vaan mäyris on kooltaan pienikokoinen suuri koira. Ja se näkyy sen luonteessa ja käytöksessä. Kamalat välienselvitykset eivät ole huhupuheita, päinvastoin niistä ei puhuta tarpeeksi varoittavaan sävyyn. Yksikin koira voi ottaa sinun luonteesi koetuksille saati että laumassa on useampi yksilö. Minulla on kaksi narttua ja kaksi urosta ja puhun kokemuksesta. Joka tapauksessa pienestä pitäin sinun on tehtävä selväksi, että kuka on lauman johtaja. Sen valitettavasti voi joutua tekemään niinkin kovalla kädellä ja otteella että oma luonne meinaa murentua. Mutta kun koiran saa ohjattua oikein kolme murrosikää kolmivuotiaaksi asti, saa mäykystä ihanan kaverin. Määrätietoisuus on A ja O l. pidät siitä kiinni, että kaikki mikä on sallittua nyt on sitä aina tai toisinpäin.
      Koirankin on helppo olla, kun se tietää mikä on väärin ja mikä on oikein. Valitettavasti mäyräkoiran kohdalla "tottelevainen koira on onnellinen koira", ei välttämättä päde, mutta suuntana toki tosi hyvä. Mäyris pentele ottaa joskus mieluummin selkäänsä, että saa jossain kohdin mielihyvänsä tyydytettyä. Toivotan sinulle ja uudelle tulokkaalle antoisia hetkiä ihan neljän mäyriksen voimalla.

      • minä

        kiitos sinulle, samaa ajattelinkin että täytyy oikein rautalangasta vääntää sille kuka on johtaja,heh.
        Kaippa mä jotenkin pärjään, meillä on aina ollut koira, siis silloin kun asuin vielä vanhempieni kanssa. Mutta nyt on siis tulossa minun ihan ensimmäinen oma koira. Vähän jännittää miten pärjäillään. Asumme vielä kerrostalossa,tosin rauhallisella alueella, mutta kuitenkin..

        Mutta joo, koiraani odotellessa hyvää kesää sinulle!


    • Toinen minä

      ...karvanlaatua tuleva pentu on? Pitkäkarvaiset ovat usein leppoisampia ja pehmeämpiä ja sopeutuvat hyvin laumaan.

      • minä

        Meille on tulossa lyhytkarvainen mäyräkoira


    • runttu

      Mäyrän perkeleet ovat totisesti kovapäisiä ja monesti eri mieltä kuin omistajansa, sitä kutsutaan mäyrähuumoriksi.

      Monet mäyrät ovat myös tulisia toisia kohtaan, meidän (normaalisti hyvin leppoisista) otuksista toinen on purrut isännän sairaalakuntoon VAHINGOSSA toisen koiramme kanssa tapellessa teini-ikäisinä. Useamman kerran kaverin mäyrä ja meidän toinen mäyrä ovat testanneet esim korvien päässä pysymistä. Siinä isännät sitten irroittavat kahta mäyrää. Kaverin mäyrä on reijittänyt montakin vastaantullutta koiraa ja muutaman irroittamaan tulleen ihmisen.

      NÄistä viisastuneena ilman aseistusta /varustusta emme irroittele mitään koiria toisistaan.

      Sosiaalistettu on, pienestä pitäen joka paikassa mukana, tokot, agit ja pentukurssit käyty ja jokainen vapaaehtoinen koirakaveri otettu kaveriksi lenkille. Vaan jotkut koirat käyvät hermoon eikä sille mitään voi. Se on ihan eri asia kun sivulla vetämättä seuraaminen.

      Mäyrä on metsästyskoira, joka ottaa linnun lennosta ja tappaa, menee ketun ja mäyrän luolaan ja tappaa. Kannattaa muistaa että mäyrä voi olla seurakoira, mutta se on aina metsästäjä=tappaja.

      TOinen otus ei kiinnostu yhtään vieraista koirista eikä sen paremmin ihmisistäkään, joten toivottavasti sulle sattuu samanmoinen.

      Kehotan ottamaan koulutuksen vakavasti, kuten aiempi kirjoittaja sanoi, mäyrä ottaa helposti vallan ihmisistä.

      En muuten usko hetkeäkään, että sun mäyräsi jää niiden mainitsemiesi koirien "alle" hierargiassa...

      Tsemppiä, hyviäkin hetkiä on tiedossa!

      • Nimetön

        Meillä on 6 vuotias mäyräkoirauros, joka on luonteeltaan todella rauhallinen, kiltti ja arka muihin koiriin nähden (kuitenkin hyvä kaveri on bullmastiffi!). Ei taatusti rähise muille koirille, eikä siis ole lainkaan 'tyypillinen' mäyräkoira. Koiramme oli kuitenkin alistettu jo pentueessaan, joten se selittänee arkuuden. Muista kuitenkin, että jokainen mäyräkoira on oma persoonansa, eikä sen luonnetta voi etukäteen ennustaa. Onnea uuden koiran kanssa, sillä mäyräkoira on kuitenkin se paras koira! p.s. ensimmäinen mäyräkoiramme oli narttu ja metsästäjävanhemmista ilman papereita ja sukuselvityksiä. Todella rohkea ja mahtava koira kaikin puolin. Vaikka oli pitkäkarvainen kaniinimäyräkoira, silti asuinalueemme ehdoton kunkku. Tämä nykyinen keskikokoinen pitkäkarvainenja ns. 'hienosta' suvusta papereineen kaikkineen, aivan eri luonteinen. Aivan ihana tämäkin, mutta ei voi verrata edelliseen.


      • minä
        Nimetön kirjoitti:

        Meillä on 6 vuotias mäyräkoirauros, joka on luonteeltaan todella rauhallinen, kiltti ja arka muihin koiriin nähden (kuitenkin hyvä kaveri on bullmastiffi!). Ei taatusti rähise muille koirille, eikä siis ole lainkaan 'tyypillinen' mäyräkoira. Koiramme oli kuitenkin alistettu jo pentueessaan, joten se selittänee arkuuden. Muista kuitenkin, että jokainen mäyräkoira on oma persoonansa, eikä sen luonnetta voi etukäteen ennustaa. Onnea uuden koiran kanssa, sillä mäyräkoira on kuitenkin se paras koira! p.s. ensimmäinen mäyräkoiramme oli narttu ja metsästäjävanhemmista ilman papereita ja sukuselvityksiä. Todella rohkea ja mahtava koira kaikin puolin. Vaikka oli pitkäkarvainen kaniinimäyräkoira, silti asuinalueemme ehdoton kunkku. Tämä nykyinen keskikokoinen pitkäkarvainenja ns. 'hienosta' suvusta papereineen kaikkineen, aivan eri luonteinen. Aivan ihana tämäkin, mutta ei voi verrata edelliseen.

        Heip, kiitos kaikille, mukavaa kuulla kommenttia vähän puolin ja tosin.
        Enää kolme viikkoa uuden perheenjäsenemme saapumiseen, en millään jaksaisi odottaa!


    • Anonyymi

      Meillä asuu pitkäkarvanen musta ruskea narttu, Jippo. 8v. Sen kaverina mummoiässä oleva Riina, Suomenpystykorva, 14v. Aika leikkisä ja tarmokas luonne, kannattaa kouluttaa hyvin heti alussa. Tietysti urokset voi olla tulisempia (en tiiä, ku mulla on vaan narttu), niin että en ainakaan oo nähny että Jippo suhtautuis aggressiivisesti mitään kohtaan. Joskus voi tempoilla jonkun hajun perään vähäsen, muttei muuten. 33,5 cm on säkä, ja edelleen kanoja tappais, jos sellasia näkis.

      Harjaus sillon tällön, ja pesu tarvittaessa, ei muuta. Agia ja uintia, suojelua ja hakua on kokeiltu, uiminen tuntuu kyllä edelleen ihan kivalta? Vanha-Rouva ja mummoiässä oleva koirakaksikko pääsee joskus jopa niin vauhtiin, että sotkeentuvat kiinni toistensa hihnoihin., ja siinähän sitten se selvitys onkin. Mutta aika kiva koira Mäyräkoirana kuitenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe