Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Saunalautan rakentaminen

Anonyymi-ap

Tuossa käy kuunana keskustelu saunalautan olemuksesta, mutta avaan uuden ketjun saunalautan rakentamisesta.

Haluaisin lauttaan metalliset ponttoonit, enkä oikein tiedä, miten lähtisin asiaa viemään eteenpäin. Muovisia ponttonitoimittajia löytyy, mutta kaipaisin ehdotuksia yrityksistä, jotka voisivat valmistaa minulle ponttoonit haponkestävästä teräksestä. Olisi hyvä, jos valmistaja löytyisi Varsinais-Suomesta.

33

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laita lautallesi myös puukiuas ja pyydä rakennustarkastajaa varmistamaan että se varmasti palaa loppuun ja aivan lautan kannen tasalle.

      • Anonyymi

        Tästä tulikin mieleen, että jos lautalla olisi aggregaatti, niin siitä saisi sähköä kiukaaseen ja samalla myös valaistukseen. Bensaa tarvitaan aluksella joka tapauksessa, niin silloin ei tarvitsisi pelata kuin yhden energialeähteen kanssa. Puuklapit ovat veneessä muutenkin huono ratkaisu, kun puu vie paljon tilaa ja roskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä tulikin mieleen, että jos lautalla olisi aggregaatti, niin siitä saisi sähköä kiukaaseen ja samalla myös valaistukseen. Bensaa tarvitaan aluksella joka tapauksessa, niin silloin ei tarvitsisi pelata kuin yhden energialeähteen kanssa. Puuklapit ovat veneessä muutenkin huono ratkaisu, kun puu vie paljon tilaa ja roskaa.

        Ei sähkökiukaasta mihinkään ole. Laita kaasulla jos puuta pelkäät. Miksi ihmeessä ajaisi aggregaattia bensalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sähkökiukaasta mihinkään ole. Laita kaasulla jos puuta pelkäät. Miksi ihmeessä ajaisi aggregaattia bensalla?

        Bensaa siksi, kun aluksella perämoottori joka tapauksessa tarvitsee bensaa, niin silloin sinne ei tarvitse kantaa kuin yhtä polttoainetta. kaasukiuas olisi tosiaan hyvä vaihtoehto tuollaiseen käyttöön. Saunalautalla polttopuuhuolto on aina vähän hankala järjestää. Toki sekä kaasu, että bensa ovat molemmat vesillä polttoaineita, joita vähän kammoksun, niiden leimahdusherkkyyden takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensaa siksi, kun aluksella perämoottori joka tapauksessa tarvitsee bensaa, niin silloin sinne ei tarvitse kantaa kuin yhtä polttoainetta. kaasukiuas olisi tosiaan hyvä vaihtoehto tuollaiseen käyttöön. Saunalautalla polttopuuhuolto on aina vähän hankala järjestää. Toki sekä kaasu, että bensa ovat molemmat vesillä polttoaineita, joita vähän kammoksun, niiden leimahdusherkkyyden takia.

        Kolmivaiheinen dieselagregaatti niin virtaa riittää ja sähkömoottori jotta voit akkujen varassa lipua äänettömästi eikä löylyn kihahdukset huku perämoottorin pärinään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmivaiheinen dieselagregaatti niin virtaa riittää ja sähkömoottori jotta voit akkujen varassa lipua äänettömästi eikä löylyn kihahdukset huku perämoottorin pärinään.

        Sitten on syytä muistaa, että jos aggregaatin sähköä käytetään lautan liikutteluun, niin on käytettävä verotettua dieseliä. Polttoöljy on kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on syytä muistaa, että jos aggregaatin sähköä käytetään lautan liikutteluun, niin on käytettävä verotettua dieseliä. Polttoöljy on kielletty.

        Entä jos lataa akut satamassa polttamalla polttoöljyä ja ajelee akkusähköllä? Siinä matkan edetessä latailisi toista akustoa joka ei latauksen aikana ole kytketty moottoriin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos lataa akut satamassa polttamalla polttoöljyä ja ajelee akkusähköllä? Siinä matkan edetessä latailisi toista akustoa joka ei latauksen aikana ole kytketty moottoriin?

        Hyvä kysymys. Akkuhan on vain energian varasto, ei sen lähde. Ja viranomainen kyykyttää jos vain voi, eli muutaman tonnin rapsut tuosta luultavasti tulee verojenkierrosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Akkuhan on vain energian varasto, ei sen lähde. Ja viranomainen kyykyttää jos vain voi, eli muutaman tonnin rapsut tuosta luultavasti tulee verojenkierrosta.

        Miten viranomainen selvittää ajoakussa olevan energian lähteen? Tankista voi imaista löpöä tai dieseliä, mutta akusta ei. Lautalla latauksessa olevaa akustoa ja sitä aggregaattia ollaan tietysti roudaamassa kesämökille ja heti käyttöön. Eihän itse tuotettu aurinkosähkökään ole veronkiertoa vaikka siitä jää sähkövero maksamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten viranomainen selvittää ajoakussa olevan energian lähteen? Tankista voi imaista löpöä tai dieseliä, mutta akusta ei. Lautalla latauksessa olevaa akustoa ja sitä aggregaattia ollaan tietysti roudaamassa kesämökille ja heti käyttöön. Eihän itse tuotettu aurinkosähkökään ole veronkiertoa vaikka siitä jää sähkövero maksamatta.

        Vähän sama kun selittäisi purkkarin päätankissa olevan löpön olevan vain lämmitintä varten.

        Kaiketi se millainen se aggren ja akuston kytkentä ja kaapelointi on, vaikuttaa viranomaisen tulkintaan millä voimalla se lautta liikkuu.

        Sähkövero liittyy ostettuun sähköön, eli sähkön tuottoa ei ole itsessään verotettu Suomessa, eli ei ole vertailukelpoinen. Et siis maksa sen aggren sähköstäkään sähköveroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän sama kun selittäisi purkkarin päätankissa olevan löpön olevan vain lämmitintä varten.

        Kaiketi se millainen se aggren ja akuston kytkentä ja kaapelointi on, vaikuttaa viranomaisen tulkintaan millä voimalla se lautta liikkuu.

        Sähkövero liittyy ostettuun sähköön, eli sähkön tuottoa ei ole itsessään verotettu Suomessa, eli ei ole vertailukelpoinen. Et siis maksa sen aggren sähköstäkään sähköveroa.

        Eli jos sen aggren jättää rannalle voi ajaa löpösähköllä, mutta jos sen aggren ottaa kyytiin pitää tankata dieseliä... akkujen latauspaikka ja ajankohta ratkaisee? Jo on pölöä.

        Voihan purkkarin päätankki ollakin lämppäriä varten. Purkkari toimii tuulivoimalla, mutta lämppäri ei. Apumoottorille sitten aputankki bensaa tai dieseliä jos on polttomoottori.

        Sinällään, jos huijata haluaa, niin ei ne ratsiassa selvitä mihin se putki kannen täyttöhelasta menee ja mihin moottorin polttoaineletku menee. Sitten voi tulla sanomista, jos ohjaa ne ottamaan näytteen septitankista. Dieselin tankkaaminen vesisäiliöön on yllättävän suosittua - ymmärtäisin paremmin jos sinne tankattaisiin löpöä tai etanolia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos sen aggren jättää rannalle voi ajaa löpösähköllä, mutta jos sen aggren ottaa kyytiin pitää tankata dieseliä... akkujen latauspaikka ja ajankohta ratkaisee? Jo on pölöä.

        Voihan purkkarin päätankki ollakin lämppäriä varten. Purkkari toimii tuulivoimalla, mutta lämppäri ei. Apumoottorille sitten aputankki bensaa tai dieseliä jos on polttomoottori.

        Sinällään, jos huijata haluaa, niin ei ne ratsiassa selvitä mihin se putki kannen täyttöhelasta menee ja mihin moottorin polttoaineletku menee. Sitten voi tulla sanomista, jos ohjaa ne ottamaan näytteen septitankista. Dieselin tankkaaminen vesisäiliöön on yllättävän suosittua - ymmärtäisin paremmin jos sinne tankattaisiin löpöä tai etanolia.

        Näin. Pölöä on kun ollaan tekemisissä viranomaisten ja ihmisten kekseliäisyyden kanssa. Valtio pitää ihmisiä sakkojen uhalla lypsettävinä, ja ihmiset yrittävät löytää porsaanreikiä maksujen välttämiseksi. Soppa on valmis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin. Pölöä on kun ollaan tekemisissä viranomaisten ja ihmisten kekseliäisyyden kanssa. Valtio pitää ihmisiä sakkojen uhalla lypsettävinä, ja ihmiset yrittävät löytää porsaanreikiä maksujen välttämiseksi. Soppa on valmis.

        Eikös me olla se maailman onnellisin kansa?


      • Anonyymi

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        🍒 ­N­­y­­m­­­f­o­­­m­­a­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18258592

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Koska kyseessä on rakennus eikä vene niin itse kääntyisin kunnan rakennusvalvojien puoleen. Heiltä saat kyllä vinkit miten pitää tehdä ja mistä saa hankittua kaiken tarvittavan. Heillä on loppupeleissä ylin määräysvalta rakennukseesi.

      • Anonyymi

        Jos asun Helsingissä ja haluan saunoa omalla saunalautalla Päijänteellä niin mistä kunnasta pitäisi hakea lupa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos asun Helsingissä ja haluan saunoa omalla saunalautalla Päijänteellä niin mistä kunnasta pitäisi hakea lupa?

        Sieltä Päijänteeltä tietysti.


      • Anonyymi

        Ei jankata tässä ketjussa siitä, mikä laite kyseessä on, vaan keskitytään teknisiin ratkaisuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sieltä Päijänteeltä tietysti.

        Päijänteellä on monta kuntaa, josta luvan voi saada. Päteekö Sysmästä haettu lupa Jyväskylässä, vai pitääkö rakennuslupa hankkia kaikista kunnista, joiden alueella on tarkoitus veneillä?


    • Anonyymi

      Sanoisin aloittajalle, että jos päätät teettää ponttoonit, niin yksiponttooninen ratkaisu, ns. laatikko on putkimallisia tukevampi. Ts. valitsisin materiaaliksi putkien sijaan levyn.

      • Anonyymi

        Hyvä idea. Levystä voisi näppärästi pyöräyttää pyöreän putken ja sen päälle on hyvä rakentaa sauna.


    • Anonyymi

      Vanhan 2t vesiskootterien jälkeen meren vihatuin otus on saunalautta. Jos sellainen ilmestyisi meidän lahdelle niin jotain jäynää pitäis keksiä.

      • Anonyymi

        Oletko harkinnut eristäytyä jonnekin muiden ihmisten ulottumattomiin, jos noin kovasti muiden tekemiset päätä pakottaa?


      • Anonyymi

        Mikä siinä saunalautassa sinua vihastuttaa? Liikkuu hitaasti. Ei tee suurta aallokkoa ja on helppo väistää.

        Minulla ei ole mitään saunalauttoja vastaan. Mikä sen mukavampaa kuin puksutella sillä sopivaan ilta-aurinkoon ja lämmittää sauna ja nauttia maisemista.


    • Anonyymi

      Kyllä tästä tulee hyvä lautta. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

      Pitää olla: Laatikkomainen ponttooni, sähkömoottori, diesel-aggregaatti joka tankattu mielellään dieselillä, akusto ja kaasukiuas.

      Lisäksi taitaa olla hyvä hankkia rakennuslupa kaikkialta, missä aikoo ajella, ettei joudu viranomaisten hampaisiin.

      • Anonyymi

        Pitäisköhän se kiuas sittenkin nostaa sen laatikkomaisen ponttoonin päälle ja sen ympärille sittenkin rakentaa joku pömpeli johon saunojatkin mahtuu? Kaikki nuo toiminnot sen ponttoonin sisällä tuntuu vähän ankealta. Lasitettu ikkunakin vois olla ihan kiva niin voisi löylyjen lämmössä näyttää persettä kaikille valittajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisköhän se kiuas sittenkin nostaa sen laatikkomaisen ponttoonin päälle ja sen ympärille sittenkin rakentaa joku pömpeli johon saunojatkin mahtuu? Kaikki nuo toiminnot sen ponttoonin sisällä tuntuu vähän ankealta. Lasitettu ikkunakin vois olla ihan kiva niin voisi löylyjen lämmössä näyttää persettä kaikille valittajille.

        Ihan hyviä yksityiskohtia otettavaksi pohdintaan. Pömpeli toki tarvitaan saunomista varten ja myös saunomisesta uupuneiden saunojien majoittamiseen. Tässä kohtaa pitää miettiä ensisijaisesti pömpelin painoa, ettei siitä tule lautan kantavuuteen nähden liian painava. Olisiko alumiini hyvä materiaali?


    • Anonyymi

      Onko saunalautalle kaupallisia valmistajia, vai pitääkö lautta aina kasata itse?

      • Anonyymi

        Vähän heikonlaisesti on valmistajia.

        Omassa tuttavapiirissä on pari saunalauttaa, toinen on aidosti "lautta" ts. hinattava ja ankkuroidaan kesäisin vaihtelevaan paikkaan, jossa vesialueen omistajalta on varmisettu ankkurointiin lupa - tarvitsi sitä sitten tai ei, ei jankata siitä nyt. Tässä härvelissä on sen verran kokoa, että saunakopin päällä on kattoterassi, aika hieno systeemi kaiken kaikkiaan.

        Toinen on sitten alukseksi rekisteröity - katamaraani, jossa varsinainen saunatila ehkä 1/3 kokonaispinta-alasta tai hyttitilavuudesta. Varustettu ihan kunnon ohjaamolla ja soveltuu ajeluun sisävesillä. Isot muoviputket ponttooneina, teräsrunko ja siihen sitten tehty hytti/ohjaamo-osa päälle. Varsin metka laite retkeilyyn järvellä. Eipä tuostakaan ole omistajalla viranomaisten kanssa ollut ongelmia, täyttää kaikki aluksen kriteerit.

        Molemmissa näissä on perinteinen puukiuas ja kyllä sitä pahvilootassa sen verran aina jaksaa tuoda puita, että pitkän viikonlopun saunomiset hoituu. Omatekoisia ja persoonallisia. Kyllä näitä Suomeen mahtuisi enemmänkin, muistetaan vain olla mölyämättä liikaa niin sopu säilyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän heikonlaisesti on valmistajia.

        Omassa tuttavapiirissä on pari saunalauttaa, toinen on aidosti "lautta" ts. hinattava ja ankkuroidaan kesäisin vaihtelevaan paikkaan, jossa vesialueen omistajalta on varmisettu ankkurointiin lupa - tarvitsi sitä sitten tai ei, ei jankata siitä nyt. Tässä härvelissä on sen verran kokoa, että saunakopin päällä on kattoterassi, aika hieno systeemi kaiken kaikkiaan.

        Toinen on sitten alukseksi rekisteröity - katamaraani, jossa varsinainen saunatila ehkä 1/3 kokonaispinta-alasta tai hyttitilavuudesta. Varustettu ihan kunnon ohjaamolla ja soveltuu ajeluun sisävesillä. Isot muoviputket ponttooneina, teräsrunko ja siihen sitten tehty hytti/ohjaamo-osa päälle. Varsin metka laite retkeilyyn järvellä. Eipä tuostakaan ole omistajalla viranomaisten kanssa ollut ongelmia, täyttää kaikki aluksen kriteerit.

        Molemmissa näissä on perinteinen puukiuas ja kyllä sitä pahvilootassa sen verran aina jaksaa tuoda puita, että pitkän viikonlopun saunomiset hoituu. Omatekoisia ja persoonallisia. Kyllä näitä Suomeen mahtuisi enemmänkin, muistetaan vain olla mölyämättä liikaa niin sopu säilyy.

        Saunalautalta kuuluva puheensorina häiritsee vähemmän kuin vesiskootterien rällääminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saunalautalta kuuluva puheensorina häiritsee vähemmän kuin vesiskootterien rällääminen.

        Entä se kovalla soiva musa...


    • Anonyymi

      Niin eikö siihen voisi laittaa katon täyteen paneleita ja ainavalmiin sähkökiukaan.
      Tiedä vaikka toimisi :D

      • Anonyymi

        Ei myöskään pidä unohtaa valtavaa harmaavesitankkia, muuten saa kimppuunsa lauman viherpiipertäjiä jotka tulevat banderolleineen lautan ympärille huutamaan iskulauseita. Leppoisa tunnelma katoaa silloin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe