Vanhojen tansseissa tunnelmaa

Kävin eilen vanhojen tansseissa kummitytön kutsusta. Edelleenkin lämmin fiilis siitä nuorten ilosta mikä tilaisuudessa välittyi. Heillä elämä edessä ja ovat aikuistumisen kynnyksellä.

Mitä ohjeita tai neuvoja antaisit tämän päivän aikuistuvalle nuorelle?

43

352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi heille pitäisi antaa neuvoja ja ohjeita?

      Tämän päivän nuoret on hyvin fiksuja ja tietäviä.

      • Odotinkin tuollaista kommenttia.

        Itse kuitenkin olen sitä mieltä että vaikka en suoranaisesti muulle kuin omalle nuorelle menisi neuvoja antamaan voi niistä keskustelupalstalla keskustella omasta näkökulmasta käsin.

        Ja kyllä kun lukee vähääkään mitä nykypäivän nuorille kuuluu ja miten he voivat olisi heille pitänyt antaa neuvoja, ohjausta ja huolenpitoa jo paljon aikaisemmin. Jos et ole huomannut nuorten pahoinvointi on lisääntynyt ja siinä ei aina ole kyse fiksuudesta tai sen puutteesta.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Odotinkin tuollaista kommenttia.

        Itse kuitenkin olen sitä mieltä että vaikka en suoranaisesti muulle kuin omalle nuorelle menisi neuvoja antamaan voi niistä keskustelupalstalla keskustella omasta näkökulmasta käsin.

        Ja kyllä kun lukee vähääkään mitä nykypäivän nuorille kuuluu ja miten he voivat olisi heille pitänyt antaa neuvoja, ohjausta ja huolenpitoa jo paljon aikaisemmin. Jos et ole huomannut nuorten pahoinvointi on lisääntynyt ja siinä ei aina ole kyse fiksuudesta tai sen puutteesta.

        Miten neuvot nuoria pahoinvoinnin suhteen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten neuvot nuoria pahoinvoinnin suhteen?

        Se oli aloituksen kysymys.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Se oli aloituksen kysymys.

        Ok! Sinulla ei ole omaa mielipidettä ja kysyt nyt muilta miten he neuvoisivat.

        Hyvää Viikonloppua!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ok! Sinulla ei ole omaa mielipidettä ja kysyt nyt muilta miten he neuvoisivat.

        Hyvää Viikonloppua!

        No niinpä just. Eli minun pitäisi mielestäsimolla itselleni ensimmäisenä vastaamassa. Mut jos on noin vaikeeta niin antaapa olla.


      • Siili2 kirjoitti:

        No niinpä just. Eli minun pitäisi mielestäsimolla itselleni ensimmäisenä vastaamassa. Mut jos on noin vaikeeta niin antaapa olla.

        Siis mielestäsi olla


      • Anonyymi
        UUSI

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        💋 ­N­­y­m­f­o­­m­a­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18262018

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Ylioppilaaksi päästyään menevät yliopistoon, ja sieltä päästyään työelämään, jossa eivät osaa juuri mitään. Näin vanhan ydinvoimalamiehen kokemuksella kerrottuna.

      • Ai kaikkiko? Toisaalta onhan nyt tuotu esille sitä että ammattikouluista ei valmistu ammattilaisia eli koulun jälkeen eivät osaa mitään.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ai kaikkiko? Toisaalta onhan nyt tuotu esille sitä että ammattikouluista ei valmistu ammattilaisia eli koulun jälkeen eivät osaa mitään.

        Koska nykyinen peruskoulu ei valmista sellaista aineistoa, joka pärjää amiksessa.
        Oppilaiden (ja vanhempien) asenteesta on kiinni, ettei tenava voi liata käsiään tai pelkää, että voi tulla jopa hiki.

        Sanoisin tälle tanssijalle, että mene amikseen esim. sähkäriksi tai putkariksi. Töitä on ja pääsee tienesteille.
        Raksalle en enää suosittele, ainakaan tällä hetkellä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ai kaikkiko? Toisaalta onhan nyt tuotu esille sitä että ammattikouluista ei valmistu ammattilaisia eli koulun jälkeen eivät osaa mitään.

        Luepas iltasanomista (10.2.), mistä tämä johtuu.
        terv. 40 alalla ollut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luepas iltasanomista (10.2.), mistä tämä johtuu.
        terv. 40 alalla ollut.

        Kyllä. Samaa mieltä. Armovitosilla päästään peruskoulusta, kaikki eivät osaa lukea tai laskea. ja amikseen on pakko ottaa senkin tasoisia jotka ei sinne kuulu. Läsnäolopakkoa ei ole lähiopetuksessa. Tullaan kun halutaan sama peli jatkuu työharjoittelupaikoissa. Kunnolliset motivoituneet oppilaat ja heidän opetuksensa kärsii.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Kyllä. Samaa mieltä. Armovitosilla päästään peruskoulusta, kaikki eivät osaa lukea tai laskea. ja amikseen on pakko ottaa senkin tasoisia jotka ei sinne kuulu. Läsnäolopakkoa ei ole lähiopetuksessa. Tullaan kun halutaan sama peli jatkuu työharjoittelupaikoissa. Kunnolliset motivoituneet oppilaat ja heidän opetuksensa kärsii.

        Etkö muuta lukenut tuosta artikkelista?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkö muuta lukenut tuosta artikkelista?

        Luin kuinka niin?Nostin mielestäninoleellisen esille. Totta sekin että resurssit ammattikouluissa mitättömät.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Luin kuinka niin?Nostin mielestäninoleellisen esille. Totta sekin että resurssit ammattikouluissa mitättömät.

        Outoa on opetus. Tuossa tiistaina törmäsin naapurin 16 vuotiaaseen. Oli maanantaina saanut jonkun osion valmiiksi, niin olikin sitten loppuviiko vapaata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Outoa on opetus. Tuossa tiistaina törmäsin naapurin 16 vuotiaaseen. Oli maanantaina saanut jonkun osion valmiiksi, niin olikin sitten loppuviiko vapaata.

        Minä ihmettelin kerran erästä tyyppiä joka tuli kotiin kuukaudeksi. Kertoi että lomaa koulusta. Soitin koululle ja kysyin koska tuntui niin oudolta. Sieltä vastattiin että ei todellakaan ollut lomaa. Kyllä tämä opisjelija oli ottanut ihan omat lomat ja muutoinkin koulun käynti sujunut siten että hänet oli pitänyt erikseen aina hakea oppitunneille.

        Apuahan tämä oppilas tarvitsi ja jonkun aikuisen siihen puuttumaan. Mutta kun vanhemmillekaan ei saa ilman oppilaan lupaa ilmoittaa. Sitä vaan että aina ei asiat ole sitä miltä yhtäkkiä voisi näyttää.

        Mutta aiheen aloituksesta taidettiin mennä hieman sivuraiteille 😇.


      • Anonyymi

        Äläpäs ukko yleistä!!


    • Anonyymi

      Lapsenlapsi 15v. lähtee Grönlantiin ja sanoin hänelle, että katselee muuttuvaa ympäristöä.

    • Anonyymi

      No minäpä vastaan.
      Olen ollut omille esimerkkinä, enkä kovin ohjeistanut. Onneksi on niin hyvät välit että joskus kysyvät jotain tai kertovat kun elämä on mennyt persuuksilleen jossain asiassa. Sitten yhdessä vatvotaan.
      Jos eivät kysy, en uskalla neuvoa, ovat sen verran nenäkkäitä.
      Yhden asian olen kertonut, sen voi sanoa myös nuorille yleisesti.
      Pyri ensin parempaan kuin mihin luulet pystyväsi, Joskus siinä onnistut. Jos et pääse, kestä ja hyväksy ja siirry pyrkimään alemmaksi. Sillä pelillä löytyy sellainen paikka johon pääset. Ole siitä kiitollinen ja hyväksy tasosi. Kehittyä voi koko elämän, vertaa itseäsi itseesi ja vaikka viime vuoteen. älä toiseen ihmiseen.
      Näin olen itse toiminut. monta pettymystä kestänyt, joskus parkunutkin ja vähintään yhtä monta onnistumista.

      • Tärkeintähän olisikin että olisi sellainen yhteys jotta voidaan keskustella. Vaatinee luottamuksellisia suhteita. Sanelupolitiikalla ei pitkälle pötkitä. Ja nuoren pitää antaa päättää omasta elämästään siinä mielessä että ei tarvitse toteuttaa vanhempien toteutumattomia unelmia.


    • Anonyymi

      Kylläpä nauroin itselleni makeasti, kun huomasin olleeni hätähousu. Luin otsikon ja muutaman sanan aloituksestani ja tietysti kuvittelin sinun olleen jossain tanssimassa.

      Nuorille sanoisin, että kouluttautuisivat mahdollisuuksien mukaan alalle, joka heitä itseään kiinnostaa. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin muistaa elää, eikä juosta rahan perässä.
      Tässä iässä huomaa, miten nopeasti vuodet kuluvat.

      kylmätotuus

      • Kyllähän niitä meille järjestetään joskaan ite en juurikaan ole koskaan niitä harrastanut. Tai ainakin ylipäätään tansseissa käynnin voi laskea kahden käden sormilla😁.

        Samoilla linjoilla nuorten suhteen. Mieluisalta tunnostava koulutus ja ammattiakin voi vaihtaa tai täydentää myöhemmin. Onneksi nuoret suhtautuvat eri tavoin työelämään ja vaativammin kuin esim meikäläisen ikäluokka. Vapaa-aikaa ja ihmissuhteita arvostavat enemmän. Sekä työpaikan olosuhteita .

        Oikeastaan tuntuivähän haikealtakin katsella tanssivaa nuorisoa. Heillä on elämä vielä edessä iloineen ja pettymyksineen


      • Anonyymi

        Läheskään kaikille ole mahdollista kouluttautua sellaiselle alalle, joka kiinnostaa. Omassa tuttavapiirissä on vielä sellaisia jotka haikailevat mitä heistä olisi pitänyt tulla. Itse en ainakaan päässyt sille alalle minne halusin, ei riittäneet rahkeet. Piti katsoa että pääsee työhön joka elättää. Tiedä nyt rahan perässä juoksemista, tuskin sellaista taakkaa kannan. On vain taito ja kyky olla tyytyväinen siihen mitkä palikat saa, joten en yhtään valita.
        Olet oikeassa, pitää tosiaan pyrkiä siihen mikä kiinnostaa, on sillä tavalla paras mahdollinen, mutta jos ei pääse, pitää tyytyä sellaiseen mihin pääsee.

        Ei muuten oikein kiinnosta nuo euroviisut, melkoista meuhkaamista. Eikä noista kappaleistakaan löydy mitään ylitse muiden.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Läheskään kaikille ole mahdollista kouluttautua sellaiselle alalle, joka kiinnostaa. Omassa tuttavapiirissä on vielä sellaisia jotka haikailevat mitä heistä olisi pitänyt tulla. Itse en ainakaan päässyt sille alalle minne halusin, ei riittäneet rahkeet. Piti katsoa että pääsee työhön joka elättää. Tiedä nyt rahan perässä juoksemista, tuskin sellaista taakkaa kannan. On vain taito ja kyky olla tyytyväinen siihen mitkä palikat saa, joten en yhtään valita.
        Olet oikeassa, pitää tosiaan pyrkiä siihen mikä kiinnostaa, on sillä tavalla paras mahdollinen, mutta jos ei pääse, pitää tyytyä sellaiseen mihin pääsee.

        Ei muuten oikein kiinnosta nuo euroviisut, melkoista meuhkaamista. Eikä noista kappaleistakaan löydy mitään ylitse muiden.

        Aina kannattaa kuitenkin pyrkiä tavoittelemaan haluamaansa. Vaikka sitten pienin askelin. Laakereilleen ei kannata jäädä lepäämään.

        Ei monikaan nuori tiedä lukion jälkeen mihin haluaa suuntautua mutta mielestäni kotiinkaan ei kannata jäädä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Aina kannattaa kuitenkin pyrkiä tavoittelemaan haluamaansa. Vaikka sitten pienin askelin. Laakereilleen ei kannata jäädä lepäämään.

        Ei monikaan nuori tiedä lukion jälkeen mihin haluaa suuntautua mutta mielestäni kotiinkaan ei kannata jäädä.

        Kaikki eivät tiedä, mitä edes haluavat tai organisaatiomuutokset voivat muuttaa halutun työn todella epämiellyttäväksi. Kaikki on mahdollista. Parempi on neuvoja olla antamatta, kun ei koskaan voi tietää, mitä tapahtuu.

        Lapseni aloitti yliopisto-opinnot 45vuotiaana!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät tiedä, mitä edes haluavat tai organisaatiomuutokset voivat muuttaa halutun työn todella epämiellyttäväksi. Kaikki on mahdollista. Parempi on neuvoja olla antamatta, kun ei koskaan voi tietää, mitä tapahtuu.

        Lapseni aloitti yliopisto-opinnot 45vuotiaana!

        Ei tarvitse antaa varsinaisesti neuvoja mutta etenkin oman nuoren kanssa keskustelisin asiasta häntä kuunnellen. Ei ylhäältäpäin neuvoja jakaen. Onhan kouluissakin jonkun sortin opoja aiheeseen liittyen. Kyllä nuoretvtarttee aikuisten tukea.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ei tarvitse antaa varsinaisesti neuvoja mutta etenkin oman nuoren kanssa keskustelisin asiasta häntä kuunnellen. Ei ylhäältäpäin neuvoja jakaen. Onhan kouluissakin jonkun sortin opoja aiheeseen liittyen. Kyllä nuoretvtarttee aikuisten tukea.

        Tuki on eri asia, kun ohjeet ja neuvot! Ja niitähän sä kysyit😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuki on eri asia, kun ohjeet ja neuvot! Ja niitähän sä kysyit😂

        Oon eri mieltä. Ohjeita ja neuvoja voi antaa jos nuori niitä pyytää ja haluaa.


    • Anonyymi

      Lapsenlapsi vei minut valssiin vanhojentansseissa. Olin sanomattoman iloinen. Äitinsä kanssa tanssi jonkun nopeamman. Omassa perheessä vain isä pääsi tanssimaan.

      • Kiva tapahtuma. Meilläkin kymmityttöki tanssi läheistenosuudessa poikaystävänsä ja äitinsä kanssa. Saatiin tilaisuudesta kivoja muistoja videolle ja kuviin.

        Kysyin äidiltään että miltä hänestä tuntuu kun esikoinen aikuistuu. Kertoi että hämmentävältä . Ehkä ensimmäinen lapsi lentää kohta pesästä.


    • Anonyymi

      Omissa vanhojen tansseissa tanssitiin vielä kansallispuvut päällä. Kirjoitin tyttölyseosta, joten tyttöparein tanssittiin.

      Mitäkö nuorelle ohjeeksi? Ole rehellinen itsellesi.

    • Anonyymi

      Siellä sitten oli tilaa? ERÄÄT ALUUT: HelsinkÄi ja Keski Suomea rajattu yleiö.Vain oiketettu vanhemmat,ei aina isovanhematkaan pääse katsoo tansseja. . Olitpa onnekas. Itse menen palvelutaloon viikolla 7.kun on avoni kaikille mennä katsomaan.Lähiön vanhat kuin muistaa vahuksia.Samate käyvät aina tanssimassa Suursuonsairaala,jostain päin vanhat..

      • Oli tilaa, jaksotettu ja hyvin organisoitu.


    • Anonyymi

      Koulunkäynnistäni sen verran, että 60- ja 70-luvuilla se sujui hyvin. Opettajakin olivat hyviä. Ihan hyvä oli tekun Mattikin, vaikka tuli toisinaan pitämään tuntia kovassa humalassa. Eihän siitä mitään tullut. Vielä useimmin hän oli krapulassa, mutta pumput ja putket tuli opittua.

      • Silloin taisi oppilaillakin olla eri kuri kuin nykyisin. Ja muutoinkin nuorilla eri olosuhteet.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Silloin taisi oppilaillakin olla eri kuri kuin nykyisin. Ja muutoinkin nuorilla eri olosuhteet.

        Ammiksessakin opettajia toteltiin, ja opettajia oli riittävästi.
        Teku oli ainakin minulle aluksi outoa, kun kaikkea ei voinut oppia kirjoista. Piti ajatella itsekin.
        Eka luokalla työtä lisäsi se, ettei uuden matikankirjan kaikkia tehtäviä pystynyt ratkaisemaan kirjan tiedoilla. En muista miten tuo moka hoideltiin.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Silloin taisi oppilaillakin olla eri kuri kuin nykyisin. Ja muutoinkin nuorilla eri olosuhteet.

        Mitä mahdat tarkoittaa? Ihan samanlaista oli ennenkin. Kortsu oli usein krapulassa ja häntä oli kiva kiusata. Milloin laitettiin märkä sieni tuolilleen, milloin aivastuspulveria päiväkirjan väliin.

        Yhden höperön maikan tunnilla aukastiin ikkunoita ja poltettiin röökiä tunnilla ja puhallettiin savut ulos ikkunasta.

        Kaikenlaista touhuttiin ennenkin ja kuka sai jälkkää ja kuka sai loppujen lopuksi fudut skolesta. Niin kuin esimerkiksi minä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammiksessakin opettajia toteltiin, ja opettajia oli riittävästi.
        Teku oli ainakin minulle aluksi outoa, kun kaikkea ei voinut oppia kirjoista. Piti ajatella itsekin.
        Eka luokalla työtä lisäsi se, ettei uuden matikankirjan kaikkia tehtäviä pystynyt ratkaisemaan kirjan tiedoilla. En muista miten tuo moka hoideltiin.

        Tuli mieleeni eräs historiajuttu. -72 oli olympiavuosi, ja eräs koiranleuka-luokkatoveri sanoi opettajalle että voitaisiinko tänään lopettaa aikaisemmin, kun kisoissa on niin jännä laji. Mikä se sellainen on, kysyi opettaja. Naisten maraton, vastasi tuo oppilas. Koko porukka rähähti nauramaan, sillä eihän silloin tuota lajia ollutkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä mahdat tarkoittaa? Ihan samanlaista oli ennenkin. Kortsu oli usein krapulassa ja häntä oli kiva kiusata. Milloin laitettiin märkä sieni tuolilleen, milloin aivastuspulveria päiväkirjan väliin.

        Yhden höperön maikan tunnilla aukastiin ikkunoita ja poltettiin röökiä tunnilla ja puhallettiin savut ulos ikkunasta.

        Kaikenlaista touhuttiin ennenkin ja kuka sai jälkkää ja kuka sai loppujen lopuksi fudut skolesta. Niin kuin esimerkiksi minä.

        Ennen wanhaan opettajilla oli sallittuja keinoja kurinpitoon toisin kuin nykyisin.
        Ja opettajatbolivat eri tavoin auktoriteetteja kuin nykyisin.


      • Siili2 kirjoitti:

        Ennen wanhaan opettajilla oli sallittuja keinoja kurinpitoon toisin kuin nykyisin.
        Ja opettajatbolivat eri tavoin auktoriteetteja kuin nykyisin.

        Siis opettajat olivat.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Ennen wanhaan opettajilla oli sallittuja keinoja kurinpitoon toisin kuin nykyisin.
        Ja opettajatbolivat eri tavoin auktoriteetteja kuin nykyisin.

        Eivät ainakaan minulle maikat mitään auktoriteetteja olleet!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ainakaan minulle maikat mitään auktoriteetteja olleet!

        Noh, lienet kuitenkin kuulunut siihen vähemmistöön . Nykyisin opettajilta on viety keinot pitää yllä järjestystä luokissa. Lukioissa voi olla rauhallisempaa. Ylä-asteet ja amikset lienevät levottomimpia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe