Mikäli Jeesus oli Paavalin silminnäkijä

Anonyymi-ap

on outoa, ettei Jeesus sitten kirjoittanut mitään Paavalista, vaikka Paavali kirjoitteli Jeesuksesta niin sssssaata.... korjaan sivukaupalla. Luulisi sentään Jeesuksellekin siunaantuneen kirjoittajan lahjoja edes pikkaisen. Mutta ei! Ei kirjoittanut ei. Siinä suhteessa poika on tullut isäänsä, Taivaan Isään, joka ei hänkään ole osannut kirjoittaa edes Raamattua itse. Melkoisen sivistymätöntä sakkia tuolla Taivaassa. Tai sitten olematonta. Se selittää asiat parhaiten.

10

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Taivaan Isään, joka ei hänkään ole osannut kirjoittaa edes Raamattua itse."

      Olisin tullut sanomaan, ettei Jumala osannut kirjoittaa, mutta hoksasit sen itse. Mitenkähän kustannustalot tilittäisivät tulot Jumalalle, jos hän osaisi kirjoittaa ja saisi palkkioita hänen kirjoittamista ja myydyistä kirjoista? Onko Jumalalla pankkitili? Missä pankissa Jumalalla on tili, johon kirjojen myyntitulot tilitetään? Onko Jumalalla muita tuloja? Menisikö kirkollisveroista osa Jumalalle?

      • Anonyymi

        Tässäkin aloituksessa näkee mikä on lopputulos nähtävissä, kun ryhtyy ateistiksi!


      • Anonyymi

        Hyvä pointti tosiaan. Vaikeaa olisi Jumalalle tilittää hänen arvatenkin mahtavat palkkionsa. Entäs sitten kuka perii nykyään esimerkiksi Habakukin saamat kirjoituspalkkiot? Kyllä perikunta pitäisi olla tiedossa, koska Raamatussa on lueteltu niin hemmetin tarkkaan sukuluettelot.

        Arvatenkin Mooses oli aikoinaan äveriäs mies, koska kirjoitti monta bestselleriä. Kirjat menivät silloiselta ärrältä kaupaksi vinhasti, sillä muutakaan viihdettä ei ollut tarjolla ajankuluksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässäkin aloituksessa näkee mikä on lopputulos nähtävissä, kun ryhtyy ateistiksi!

        Niin, eihän uskovaisille saa esittää asiallisia arveluja ilmiselvästä epäkohdasta, koska uskovaiset ovat tunnetusti herkkänenäisiä, jos joku huomaa epäloogisuuksia heidän taikauskostaan.


    • Anonyymi

      Urpoilua!

      • Anonyymi

        Hommaa sinä housuihisi turpoilua!


    • Anonyymi

      Historiantutkimuksen kannalta ongelmallista ja yllättävää on ettei Jeesuksesta ole mitään kirjallista tietoa ajalta, jolloin Jeesuksen kuvitellaan eläneen. Ei yhtään mitään.

      Kukaan sitä aikaa ylöskirjoittanut historioitsija/kronikoitsija/liikemies/poliitikko tms. ei ole vahvistanut niitä tapahtumia mitä Raamatussa väitetään tapahtuneen. Jos löytyisi jonkin kauppiaan kirje liikekumppanilleen tai sukulaisille, että "näin Juudeassa sitä tai tätä" tai "siellä oli joku kansanvillitsijä joka teki jne..." Mutta kukaan ei ole kirjoittanut asiasta kirjaintakaan. Ainakaan mitään ei ole säilynyt vaikka siitä ajasta ja paikasta on PALJON lähteitä.

      Jos löytyisi yksikin todiste niin tätä keskustelua Jeesuksen historiallisuudesta ei tarvitsisi käydä vaan voitaisiin miettiä minkälainen henkilö siellä oikein olikaan?

      Lähteistä sen verran että niitä on esimerkiksi Filon, joka kirjoitti vuosien 20-50 välisellä ajanjaksolla. Filon asui Aleksandriassa ja vieraili Jerusalemissa. Tietysti oli muitakin mutta Filon oli lähellä ja kirjoitti 'precis' tuosta ajasta ja paikasta.

      Lisäksi on säilynyt yksittäisten ihmisten kirjeitä toisilleen kuten kauppakumppaneiden välistä kirjeenvaihtoa tai ihan aviopuolisoiden kirjeenvaihtoa. Mutta ei mitään Jeesukseen viittaavaa ole ainakaan säilynyt. Voi olla, että löytyy mutta ainakaan vielä ei ole löytynyt.

      Raamatun ulkopuolisia lähteitä ei siis ole. Tacitus kirjoitti 110-luvulla Keisari Neron syyttäneen juutalaista lahkoa (joita kutsuttiin kristittyihin viittaavalla nimellä) Rooman palosta. Toinen varhainen lähde oli Plinus nuorempi, joka oli Keisari Trajanuksen aikainen maaherra nykyisen Turkin alueella. Plinus mainitsee raportissaan vuonna 112 provinssissaan oleva pieni joukko uskovaisia, joilla on 'Crestus" niminen Jumala. Nämä kaksi lähdettä ovat varhaisimmat pakanalliset lähteet kristinuskosta. Tacitus ja Plinus olivat ystäviä ja jos Tacituksen kirjoitukset ovat juurikin kristityistä (tämäkään ei ole varmaa vaan voi olla myöhempää 300-luvun kristittyjen väärennöstä) niin kaikki tieto on peräisin Pliniukselta.

      Kristittyjen suurin todiste Jeesuksen historiallisuudesta on perinteisesti ollut Josephus ja hänen juutalaisen historian "LISÄKIRJAN" viittaukset.

      Tämä viittaus tunnetaan Testimonium Flavianum nimellä. Tätä lisäystä on syytä pitää kokonaisuudessaan väärennöksenä. Kaksi tärkeintä syytä:
      -Ensinnäkin tekstianalyysin perusteella teksti on kirjoitettu eri aikakaudella kuin alkuperäinen juutalaisten historia. Lingvistisen analyysin perusteella alkuperäinen teos on kirjoitettu ensimmäisen vuosisadan kreikaksi mutta lisäkirja on kirjoitettu 300 luvun kreikaksi. Lisäksi lisäkirjaa ei tunneta ennen kuin kolmesataa luvulta lähtien. Testimonium Flavianum on teknisesti mahdoton, se on kirjoitettu kielellä jota ei vielä ollut olemassa.

      -Toinen on puhtaasti lähdekriittinen lähestyminen. Josephus kirjoitti yleisesti tunnetun työnsä 100-luvun taitteessa mutta kukaan ei kiinnittänyt siihen huomiota pariin sataan vuoteen. Kukaan alkukirkon oppineista ei viitannut siihen sanallakaan tai kun kristinuskon alkuvaiheen teologista kamppailua käytiin. Kukaan ei yrittänyt mitenkään viitata tai edes huomioida Testimonium Flavianumia, ei yhtään mitenkään.

      Kolmesataa luvulla, jonkin oppineen luonnolle ilmeisesti kävi se, ettei Josephuksen kuuluisassa juutalaisten historiassa oltu mainittu sanaakaan Jeesuksesta. Oletettavasti tämä oppinut oli kirkko-isä Eusebios, joka yhtäkkiä "löysi" tämän Jeesus-lisäyksen. Siitä lähtien Testimonium Flavianum on ollut kristittyjen tärkein todiste Jeesuksen historiallisuudesta. Kristittyjen väitteet historiallisesta Jeesuksesta perustuvät valheeseen ja väärennökseen.

      Kun mietitään Raamattua niin Paavalin 50-luvun kirjeet ovat Uuden testamentin varhaisimmat maininnat Jeesuksesta. Mieti minkälainen henkilö Jeesus oli Paavalille?

      -Enkelin kaltainen henkiolento, joka vaikutti unissa ja näyissä.
      -Paavali ei tiennyt käytännössä mitään Jeesuksen maallisesta elämästä, muuta kuin sen että hän kuoli sen kuoleman minkä useat muutkin maanpäällä keksityt jumaluudet kokivat - kuoleman ristiinnaulittuna.

      Sama minkä Inanna tai Zalmoxis kokivat - ja ne molemmat nousivat kolmantena päivänä kuolleista hallitsemaan tuonelan valtakuntaa. Mielenkiintoinen yhteensattuma, eikö niin?

      Vaikka Jeesus ei ole historiallinen henkilö niin voiko Kristinusko kuitenkin olla totta?

      • Anonyymi

        Hieno analyysi, kiitos.
        Hassua, että ihmiset pitävät ehdottomana faktana Jeesusta, joka on täyttä huuhaata.


    • Anonyymi

      Osasiko Jeesus muka kirjoittaa?

      • Anonyymi

        Jopa Mikki Hiiri kirjoittaa paremmin kuin Jeesus.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe