yamaha fz6 04-05 suorituskyky

nsv

tietääkö joku kuinka lujaa se (FZ6) kulkee (mittarinopeuskin riittää)ja kiihtyy nollasta sataan? kun ei ole vielä tullut kokeiltua.

13

11094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä

      fz6s kulkee nopeusmittarin mukaan 264km/h ja kiihtyy 3,4 sek 0-100km/h.

    • kysyttävää

      Millainen pyörä se on käytössä? Olisi mukava lukea käyttäjien kokemuksista!

      • Ei oo riemulla rajaa kun Ja...
        Täältä kirjoitti:

        Ole hyvä http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=008a223f3ce57cae410d8362a533a2cb;act=ST;f=22;t=24775

        Ohessa lainaus Motopalstan sivuilta:
        Koeajoreissulla eräs juttusille tullut motoristi pyysi luonnehtimaan kolmella sanalla ajossa ollutta Yamahan uutta FZ6 -mallia. Vastaus oli: "Lyhyt, tilava ja vikkelä". Yamaha on luonut hauskan yhdistelmän ominaisuuksia, jotka palvelevat parhaiten moottoripyörän todellisessa käyttöympäristössä, eli kaupungissa ja maanteillä.



        Kolme moottoripyörää samassa paketissa! Saattaa kuulostaa epätodennäköiseltä, mutta muutaman päivän ajamisen jälkeen Yamaha FZ6 tuntuu sisältävän kolme eri persoonallisuutta. Uudistaessaan kohtuullisen suosion saaneen Fazer-mallin Yamahan väki muisti vanhan varikkoviisauden "mikä toimii, sitä lisää". 600-kuutioinen nakumalli on täysin uusi moottoripyörä, jota on rakennettu ajatuksella. Näkyvimpiä muutoksia ovat alumiinirunko, etujarrujen vaihtuminen kaksimäntäisiin, ja mittariston keskittäminen yhteen digitaalisesti toimivaan pakettiin. Satulassa huomaa myös, että aikaisemmin liian pehmeäksi arvioitu satula on nyt huomattavasti napakampi.

        Kierroksia riittää ja laulu soi



        Moottoripyöriä on toki mukava katsella ja arvioida teknisten tietojen perusteella. Numerot ja visuaaliset havainnot ovat kuitenkin pelkkää parran pärinää, kun ryhdytään pääasiaan eli ajamaan. FZ6 ottaa uuden kuskin kursailematta: ajossa ei ole mitään kommervenkkejä ja pyörä istui heti koeajoryhmän kaikkien jäsenten käteen. Oleellista tässä havainnossa on se, että sekä ryhmän kokemattomin ja vasta harrastusta aloittava motoristi että parikymmentä vuotta kahvaa kääntäneet veteraanit olivat pyörän perusajettavuudesta samaa mieltä.

        Polttoaineen ruiskutuksella varustettu Yamahan 600-kuutioinen moottori on ala- ja keskikierroksilla helppo ajettava: moottori vetää jo kolmen tonnin pinnasta ja sen jälkeen teho kasvaa tasaisesti kierrosten noustessa. Kun kierrosluku nousee yli seitsemän tonnin, alkaa tehoa tulla käyttöön koko ajan enemmän. Edelleen tasaisesti, mutta nyt moottori alkaa reagoida kaasuun yhä terävämmin eli nyt aletaan olla moottorin keskialueella.

        7000-11 000 kierroksen välisellä alueella Yamahan moottori tarjoilee lineaarista voimaa olematta liian aggressiivinen. Maantiellä ja mutkaisilla teillä moottori on helppo pitää tällä kierrosalueella, kun viitsii vähän hyödyntää 6-portaista vaihdelaatikkoa. Tämä tehoalue osuu sopivasti yksiin kotimaisten nopeusrajoitusten kanssa.




        Ja kierroksia on vielä käyttämättä! Tehoalueen loppupäässä moottori laulaa innokkaasti ja venyy aina rajoittajaan tarjoten 600-kuutioisille ominaista potkua ja kiihtyvyyttä. Parhaiten laulu esiin käyttämällä tehokkaasti hyväksi vaihdelaatikkoa ja kääntämällä reilusti kaasukahvaa. 98-hevoisvoimaisen pyörän suorituskyky on odotusten mukainen ja sen täysi käyttäminen edellyttää jo kokemusta.

        Ruiskun avulla Yamahan tehokäyrästä on tasoiteltu piikit ja kuopat. Pannun tehontuotto on ala- ja keskialueella äärimmäisen helppo hallita ja kierrosalueen ylintä kolmannesta ei normaaliajoon edes tarvitse. Tällaiset ominaisuudet antavat FZ6:lle paljon käytettävyyttä, jota voi soveltaa oman ajotavan, kokemuksen ja tarpeen mukaan eri tavoilla.

        Minne menet, mittaristo?



        Yamahan ajoasento on säädetty pystyksi -- aavistuksen omainen etunoja ei siirrä liikaa painoa ranteille. Kun tämä yhdistetään ketteryyteen, saadaan erinomainen kaupunkipyörä, jonka satulassa viihtyy urbaanin viidakon sykkeessä tuntikausia. Maantievauhdeissa samainen ajoasento saattaa väsyttää katteisiin tottuneen motoristin niskan tai hartiat, mutta tämä on tottumiskysymys. Voimakkaasti muotoillun ajovalon päälle toteutettu mittaripaketti on epäaerodynaamisesta olemuksestaan huolimatta myös toimiva tuulenohjain, joka keventää kuskiin kohdistuvaa tuulenpainetta.

        Katteettoman version myönteisenä puolena on myös olematon pyörteily kypärän korkeudella. Vauhdin kasvaessa voi ajoasentoa sovittaa nopeuksiin nojaamalla ylävartaloa tuuleen. Summa Summarum: FZ6 soveltuu ongelmattomasti myös pitkiin päivämatkoihin. Asia todettiin ajamalla vähän yli 900 km yhdeltä istumalta. Mikäli haluaa katteen suojaan, niin pyörästä on tarjolla on myös katteella varustettu rinnakkaismalli S.

        Jämäköitetty satula on kohtuullisen mukava, mutta ajotuntien karttuessa se alkaa tuntua puisevalta. Silti, jos reissu on pitkä, niin mieluummin liian kova kuin pehmeä satula. Ohjaustangon hallintalaitteet ovat nykyajan standardin mukaisia, eli erittäin toimivia. Muunlaisia namikoita ei uusista moottoripyöristä taida enää edes löytyä.

        Digitaalinen mittaristo sen sijaan on omituinen hökötys, jonka hyödyntämisen oppiminen ottaa aikansa. Selkeydessä digi ei ikinä ole viisarimittarin veroinen ja myötäaurinkoon ajettaessa ei näytöstä saa millään selvää. Silti, digimittaristot ovat tulleet jäädäkseen, koska diginäyttö on halvempi valmistaa, kuin liikkuvia osia sisältävä analoginen mittari. Perustekniikka pelilttää



        FZ:n ajettavuus on selkeää sekä kokeneelle että kokemattomalle kuskille. Omien rajojen hakeminen esim. radalla käy helposti koska pyörä kertoo kuskille selkeästi mihin se pystyy ja mihin ei. FZ6 ole ratapyörä, mutta kyllä sillä pystyy itseään viihdyttämään myös radalla.

        Tällaisen nakupyörän elementit ovat kaupunki ja tie. Nopeimmasta tiestöstä päin tarkasteltuna voidaan sanoa, että nopeat moottoritiesiirtymät sujuvat ongelmitta, joten kapasiteettia löytyy matkailuun. Korkeissa matkanopeuksissa FZ on vakaa. Suunnanmuutoksen aikaansaaminen vaatii selkeää ohjaamista.

        Kun kuljettajaan iskee tarve ajaa aktiivisesti, niin hupi kasvaa suorassa suhteessa ajettavan väylän mutkaisuuteen. FZ imeytyy mutkiin kevyesti, mutta ei yliherkästi. Pyörä säilyttää loogisen ajettavuutensa myös sorapinnalla. Näiltä osin ajo-ominaisuudet ovat hyvin tasapainossa. Jousituksesta löytyy perussäädöt, joilla kantavuutta ja iskunvaimennusta voi sovittaa omaa ajotapaa, tiestöä ja kuormitusta vastaavaksi. Etuhaarukassa ja takavaimentimessa käytetyt komponentit ovat perustason laatutavaraa.

        Samaa voidaan sanoa jarruista. Kaksimäntäiset etusatulat pysäyttävät pyörän eleettömästi. Tehoa on ehkä aavistuksen vähemmän kuin edellisen mallin 4-mäntäisissä satuloissa, mutta silti erittäin riittävästi.

        Yamaha FZ6 on pätevä moottoripyörä. Se ei aluksi herätä suuria tunteita, mutta lopulta se ei jätä ketään kylmäksi. Siksi sillä on myös ajettava kunnon koeajo, ennen kuin muodostaa mielipiteensä. Lopputuloksena voi havaita että tämä pyörä on paljon monipuolisempi kuin pelkät numerot tai ensimmäiset ajotuntumat antavat olettaa.

        Teksti: Paavo Mäkinen


      • Onnellinen uusi motoristi

        2 vkoa takana ko. pelillä. Olen uusi motoristi, untuvikko, mutta, olen erittäin tyytyväinen pyörääni. Täydellinen minulle :) ajan päivittäin työmatkaa n. 100km, josta kaupunkiajoa n. 20km. Toimii sekä maantiellä, että kaupungissa. Mukava peli!


      • ???????
        Onnellinen uusi motoristi kirjoitti:

        2 vkoa takana ko. pelillä. Olen uusi motoristi, untuvikko, mutta, olen erittäin tyytyväinen pyörääni. Täydellinen minulle :) ajan päivittäin työmatkaa n. 100km, josta kaupunkiajoa n. 20km. Toimii sekä maantiellä, että kaupungissa. Mukava peli!

        Moi me ruettiin korjaamaan sellasta YAMAHA YJ1 v.1964 . tarviis vaihteistoon osia. joten jos jollain ois romuna sellanen 5-portaisella laatikolla ni vois ilmoitella!


      • tinatsu
        Onnellinen uusi motoristi kirjoitti:

        2 vkoa takana ko. pelillä. Olen uusi motoristi, untuvikko, mutta, olen erittäin tyytyväinen pyörääni. Täydellinen minulle :) ajan päivittäin työmatkaa n. 100km, josta kaupunkiajoa n. 20km. Toimii sekä maantiellä, että kaupungissa. Mukava peli!

        erittäin hyvä pyörä, viimekesänä vaihdoin ja en ihan heti luovu. paavo mäkinen sanoi jo kaikki mitä pitää...


    • fabnistus

      Mielestäni laadukas pyörä tuo fz6-s. Kilsoja takana 13tkm.

      tilava ajoasento isommallekkin kuljettajalle
      moottorissa ihan erilailla voimaa kuin mitä papereissa
      abs jarrut
      ruiskumoottori, pieni kulutus tankillisella ajaa matkaa 340km
      komea ulkonäkö

      Noissa 2006-2007 malleissa on mun mielestäni hienompi mittaristo kun taas 2008 tuli takaisin analoginen kierroslukumittari.

      • Masai44

        Itsellä 2009 mallinen FZ6-S2, aika peto.. Kiva ajaa, eikä jää jalkoihin.. 200 ottaa yllättävän nopeasti.. vaik ei siitä paljon enempää kuljekkaan.. ihan sikatiheet vaihteet.. no, tehty kiihtymään.. Hieno peli..!!


    • pyörremyrsky1123

      Varsin riittävä suorituskyky kokeneemmallekkin motoristille, vetää kahteensataan aika keposesti, käytännössä R6:sen moottorilla varustettu jokapaikankulkija. Itse 186cm ja ajoasento on soppeli, ei liian kyykky polvikulma eikä etukeno asento. Tekniikan puolesta varma valinta vaikka olisi jo paljon ajettukkin.

      • Masai44

        Sama vika, pituus n.187cm. Oli kieltämättä pakko ajaa näyteikkunan eteen, et näytänkö idiootilta. Pyörä kokonsa puolesta kävis tonnisesta, eli toimi. Kiihtyvyys 0-150 jotain 3-4s.. tuli testattuu.. riittää 44-v miehelle, ihan 'vitun' siisti peli...


      • Jutustelija1
        Masai44 kirjoitti:

        Sama vika, pituus n.187cm. Oli kieltämättä pakko ajaa näyteikkunan eteen, et näytänkö idiootilta. Pyörä kokonsa puolesta kävis tonnisesta, eli toimi. Kiihtyvyys 0-150 jotain 3-4s.. tuli testattuu.. riittää 44-v miehelle, ihan 'vitun' siisti peli...

        Siinä on vähän enempään voimaan tarvetta jos meinaa 0-150km/h vetästä 3sek.

        Mutta aloittelijalle tuo Jamppa on soiva peli, niitä kun täällä usein kysellään että millä aloittaisi.


      • Jutustelija1
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Siinä on vähän enempään voimaan tarvetta jos meinaa 0-150km/h vetästä 3sek.

        Mutta aloittelijalle tuo Jamppa on soiva peli, niitä kun täällä usein kysellään että millä aloittaisi.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

        http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

        http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe