Yamarin 59 ht vai AMT 190 ht?

Anonyymi-ap

Käytetty venepaketti mielessä. Lähiretkeilyyn ja huviveneilyyn. 2-4 aikuista kyydissä. Säilytys mökkirannassa. Ehkä satunnainen yöpyminen pari kertaa kesässä kahdestaan. DC veneet eivät kiinnosta, vaan nimenomaan kuomullinen ht, jonka keulatilaan on helppo kulkea.

Budjetti veneeseen ja moottoriin on n. 25 000 € + 3000 € jarrulliseen traileriin.

Painoa otsikon veneissä on suurin piirten saman verran, eli reilut 700 kg. Yamarin 40 senttiä pidempi. Yamariniin varmaan 115 hv moottori, mutta AMT kulkeneet jo hyvin 100 hv:lla?

Onko kellään kokemuksia ko. malleista ja plussia ja miinuksia listata? Ja onko jollain kokemusta, miten tuollainen n. 1350 kg:n yhdistelmä nousee 1.8 litraisella etuveto Octavialla loivalta betonirampilta, vai pitääkö olla jo nelivetovehje ylösvetäessä?

7

1371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veneestä en osaa sanoa kuin että kokonsa puolesta ottaisin Yamarinin, tosin AMT:stä saa uudempia yksilöitä. En ymmärrä miten AMT on saanyt tuon rekisteröityä seitsemälle hengelle.

      Jos ramppi on puhdas niin kumpikin nousee etuvedollakin eikä moottoriteho ole ratkaiseva.

    • Anonyymi

      Ei tuon kokoinen vene tarvitse nelivetoja trailerin eteen. Jollei nouse etuvedolla on syy kuskissa,ei autossa.

    • Anonyymi

      Kiitos asiallisista vastauksista. Jatketaan sopivan paketin etsintää. Kaiken ko. veneistä netistä lukemani perusteella molemmat ovat kokoluokassaan ja tyypissään kelpo veneitä, joiden arvotkin säilyvät mukavasti. Mitään valtamerialuksia nuo eivät tietenkään ole, mutta eivät toisaalta pientä aallokkoa pelkää. Yamarin on tosiaan hieman pidempi ja siten tilavampi, mutta AMT:sta on mahdollista saada ns. modernimpia versioita, joissa on valmiina esim. pulpettiin integroitu plotteri. Moottori saisi olla tietenkin mahdollisimman hyväkuntoinen (vaikka käyttötunnit ja vuosimallit ja huoltokirjat eivät tietenkään mitään takaa). Käsittääkseni kumpikaan veneistä ei ole sadevesityhjenevä?

      • Anonyymi

        Kokoluokasta: Minusta 59HT on kokoluokkaa isompi ja Yamarinin vastine AMT 190HT:lle on 56HT, jota myös valmistettiin pidempään kuin 59HT:tä (jonka hieman isompi 63HT korvasi). 56 vs 190 ottaisin 190, mutta 190 vs 59 ottaisin 59, ja 59 vs 63 ottaisin 63. Henkilökohtaiset tarpeet ja budjetti sen kuitenkin loppupeleissä ratkaisee (osittain saatavuuskin), mutta kaikki hyviä veneitä käyttötarkoitukseensa.

        Sadevesityhjentyvyys on minusta yliarvostettua eikä HT sitä tarvitse. Satamassa on kuitenkin kuomu ylhäällä ja jos keli on niin paha että aallot lyövät sisään, niin ei sadevesityhjennys venettä pelasta, koska sadevesityhjennys on sille vesimäärälle alimitoitettu.

        Plotterille integroitu paikka ei ole niin oleellista, kunhan sen kuitenkin johonkin siististi saa, vaikka sitten telineeseen. Elektroniikan kehittyessä se integroitu paikka on kuitenkin jotenkin epäsuhtainen, ja rajoittaa ruutukoon kasvattamista kun laitteen vaihto tulee ajankohtaiseksi. Viimeisin villitys, jossa veneisiin on tehtaalta integroitu monitoiminäyttöjä jotka suorittavat myös mittariston virkaa on tässä mielessä kaikista hankalin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoluokasta: Minusta 59HT on kokoluokkaa isompi ja Yamarinin vastine AMT 190HT:lle on 56HT, jota myös valmistettiin pidempään kuin 59HT:tä (jonka hieman isompi 63HT korvasi). 56 vs 190 ottaisin 190, mutta 190 vs 59 ottaisin 59, ja 59 vs 63 ottaisin 63. Henkilökohtaiset tarpeet ja budjetti sen kuitenkin loppupeleissä ratkaisee (osittain saatavuuskin), mutta kaikki hyviä veneitä käyttötarkoitukseensa.

        Sadevesityhjentyvyys on minusta yliarvostettua eikä HT sitä tarvitse. Satamassa on kuitenkin kuomu ylhäällä ja jos keli on niin paha että aallot lyövät sisään, niin ei sadevesityhjennys venettä pelasta, koska sadevesityhjennys on sille vesimäärälle alimitoitettu.

        Plotterille integroitu paikka ei ole niin oleellista, kunhan sen kuitenkin johonkin siististi saa, vaikka sitten telineeseen. Elektroniikan kehittyessä se integroitu paikka on kuitenkin jotenkin epäsuhtainen, ja rajoittaa ruutukoon kasvattamista kun laitteen vaihto tulee ajankohtaiseksi. Viimeisin villitys, jossa veneisiin on tehtaalta integroitu monitoiminäyttöjä jotka suorittavat myös mittariston virkaa on tässä mielessä kaikista hankalin.

        Kiitos. Totta tuokin, että 190 vastaa koonsa puolesta ehkä enemmän 56, mutta itselle läpikuljettavuus on pakollinen ominaisuus, jota 56:ssa ei ole, joten siksi nuo kaksi tässä harkinnassa. 63 on jo omasta mielestä eri kokoluokan paatti penttereineen, jääkaappeineen ja lähes 1000 kg:n painoineen. Lähestyy enemmän retkivenettä, joka on omiin tarpeisiin liikaa. Kuitenkin ehkä itsellä enemmän baarireissuja, saarihyppelyä, huviveneajelua kuin yli yön reissuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Totta tuokin, että 190 vastaa koonsa puolesta ehkä enemmän 56, mutta itselle läpikuljettavuus on pakollinen ominaisuus, jota 56:ssa ei ole, joten siksi nuo kaksi tässä harkinnassa. 63 on jo omasta mielestä eri kokoluokan paatti penttereineen, jääkaappeineen ja lähes 1000 kg:n painoineen. Lähestyy enemmän retkivenettä, joka on omiin tarpeisiin liikaa. Kuitenkin ehkä itsellä enemmän baarireissuja, saarihyppelyä, huviveneajelua kuin yli yön reissuja.

        Juu, on se läpikuljettavuus ehdoton minullekin, ja kun 185:ttä ja 190:tta vertailee, niin ei läpikuljettavuudesta ole mitään haittaa, ellei kulkuaukon vuotoriskiä sellaiseksi laske. (Vanhemmissa 5930/59HT:issä oli uutenakin luukun vuoto-ongelmia ja takuseen niitä on aikoinaan vaihdettu.) Kun pääsee läpi ei laidoilla tule keikuttua kuin kuomusulkeisissa satunnaisesti.

        Tuon kokoinen HT on kuin henkilöauto, mutta vesillä, neljä matkaa ihan mukavasti ja kaksi voi tarpeen vaatiessa siinä nukkuakin. Kokkailut ja vessakäynnit sitten mieluummin maissa.


    • Anonyymi

      Yamarin 56HT löytyy myös läpikuljettava malli.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      251
      4535
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      127
      2971
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2742
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      74
      1710
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1553
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      20
      1451
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1304
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      92
      1216
    9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      204
      1083
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1075
    Aihe