Yamarin 59 ht vai AMT 190 ht?

Anonyymi-ap

Käytetty venepaketti mielessä. Lähiretkeilyyn ja huviveneilyyn. 2-4 aikuista kyydissä. Säilytys mökkirannassa. Ehkä satunnainen yöpyminen pari kertaa kesässä kahdestaan. DC veneet eivät kiinnosta, vaan nimenomaan kuomullinen ht, jonka keulatilaan on helppo kulkea.

Budjetti veneeseen ja moottoriin on n. 25 000 € + 3000 € jarrulliseen traileriin.

Painoa otsikon veneissä on suurin piirten saman verran, eli reilut 700 kg. Yamarin 40 senttiä pidempi. Yamariniin varmaan 115 hv moottori, mutta AMT kulkeneet jo hyvin 100 hv:lla?

Onko kellään kokemuksia ko. malleista ja plussia ja miinuksia listata? Ja onko jollain kokemusta, miten tuollainen n. 1350 kg:n yhdistelmä nousee 1.8 litraisella etuveto Octavialla loivalta betonirampilta, vai pitääkö olla jo nelivetovehje ylösvetäessä?

7

1121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veneestä en osaa sanoa kuin että kokonsa puolesta ottaisin Yamarinin, tosin AMT:stä saa uudempia yksilöitä. En ymmärrä miten AMT on saanyt tuon rekisteröityä seitsemälle hengelle.

      Jos ramppi on puhdas niin kumpikin nousee etuvedollakin eikä moottoriteho ole ratkaiseva.

    • Anonyymi

      Ei tuon kokoinen vene tarvitse nelivetoja trailerin eteen. Jollei nouse etuvedolla on syy kuskissa,ei autossa.

    • Anonyymi

      Kiitos asiallisista vastauksista. Jatketaan sopivan paketin etsintää. Kaiken ko. veneistä netistä lukemani perusteella molemmat ovat kokoluokassaan ja tyypissään kelpo veneitä, joiden arvotkin säilyvät mukavasti. Mitään valtamerialuksia nuo eivät tietenkään ole, mutta eivät toisaalta pientä aallokkoa pelkää. Yamarin on tosiaan hieman pidempi ja siten tilavampi, mutta AMT:sta on mahdollista saada ns. modernimpia versioita, joissa on valmiina esim. pulpettiin integroitu plotteri. Moottori saisi olla tietenkin mahdollisimman hyväkuntoinen (vaikka käyttötunnit ja vuosimallit ja huoltokirjat eivät tietenkään mitään takaa). Käsittääkseni kumpikaan veneistä ei ole sadevesityhjenevä?

      • Anonyymi

        Kokoluokasta: Minusta 59HT on kokoluokkaa isompi ja Yamarinin vastine AMT 190HT:lle on 56HT, jota myös valmistettiin pidempään kuin 59HT:tä (jonka hieman isompi 63HT korvasi). 56 vs 190 ottaisin 190, mutta 190 vs 59 ottaisin 59, ja 59 vs 63 ottaisin 63. Henkilökohtaiset tarpeet ja budjetti sen kuitenkin loppupeleissä ratkaisee (osittain saatavuuskin), mutta kaikki hyviä veneitä käyttötarkoitukseensa.

        Sadevesityhjentyvyys on minusta yliarvostettua eikä HT sitä tarvitse. Satamassa on kuitenkin kuomu ylhäällä ja jos keli on niin paha että aallot lyövät sisään, niin ei sadevesityhjennys venettä pelasta, koska sadevesityhjennys on sille vesimäärälle alimitoitettu.

        Plotterille integroitu paikka ei ole niin oleellista, kunhan sen kuitenkin johonkin siististi saa, vaikka sitten telineeseen. Elektroniikan kehittyessä se integroitu paikka on kuitenkin jotenkin epäsuhtainen, ja rajoittaa ruutukoon kasvattamista kun laitteen vaihto tulee ajankohtaiseksi. Viimeisin villitys, jossa veneisiin on tehtaalta integroitu monitoiminäyttöjä jotka suorittavat myös mittariston virkaa on tässä mielessä kaikista hankalin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoluokasta: Minusta 59HT on kokoluokkaa isompi ja Yamarinin vastine AMT 190HT:lle on 56HT, jota myös valmistettiin pidempään kuin 59HT:tä (jonka hieman isompi 63HT korvasi). 56 vs 190 ottaisin 190, mutta 190 vs 59 ottaisin 59, ja 59 vs 63 ottaisin 63. Henkilökohtaiset tarpeet ja budjetti sen kuitenkin loppupeleissä ratkaisee (osittain saatavuuskin), mutta kaikki hyviä veneitä käyttötarkoitukseensa.

        Sadevesityhjentyvyys on minusta yliarvostettua eikä HT sitä tarvitse. Satamassa on kuitenkin kuomu ylhäällä ja jos keli on niin paha että aallot lyövät sisään, niin ei sadevesityhjennys venettä pelasta, koska sadevesityhjennys on sille vesimäärälle alimitoitettu.

        Plotterille integroitu paikka ei ole niin oleellista, kunhan sen kuitenkin johonkin siististi saa, vaikka sitten telineeseen. Elektroniikan kehittyessä se integroitu paikka on kuitenkin jotenkin epäsuhtainen, ja rajoittaa ruutukoon kasvattamista kun laitteen vaihto tulee ajankohtaiseksi. Viimeisin villitys, jossa veneisiin on tehtaalta integroitu monitoiminäyttöjä jotka suorittavat myös mittariston virkaa on tässä mielessä kaikista hankalin.

        Kiitos. Totta tuokin, että 190 vastaa koonsa puolesta ehkä enemmän 56, mutta itselle läpikuljettavuus on pakollinen ominaisuus, jota 56:ssa ei ole, joten siksi nuo kaksi tässä harkinnassa. 63 on jo omasta mielestä eri kokoluokan paatti penttereineen, jääkaappeineen ja lähes 1000 kg:n painoineen. Lähestyy enemmän retkivenettä, joka on omiin tarpeisiin liikaa. Kuitenkin ehkä itsellä enemmän baarireissuja, saarihyppelyä, huviveneajelua kuin yli yön reissuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Totta tuokin, että 190 vastaa koonsa puolesta ehkä enemmän 56, mutta itselle läpikuljettavuus on pakollinen ominaisuus, jota 56:ssa ei ole, joten siksi nuo kaksi tässä harkinnassa. 63 on jo omasta mielestä eri kokoluokan paatti penttereineen, jääkaappeineen ja lähes 1000 kg:n painoineen. Lähestyy enemmän retkivenettä, joka on omiin tarpeisiin liikaa. Kuitenkin ehkä itsellä enemmän baarireissuja, saarihyppelyä, huviveneajelua kuin yli yön reissuja.

        Juu, on se läpikuljettavuus ehdoton minullekin, ja kun 185:ttä ja 190:tta vertailee, niin ei läpikuljettavuudesta ole mitään haittaa, ellei kulkuaukon vuotoriskiä sellaiseksi laske. (Vanhemmissa 5930/59HT:issä oli uutenakin luukun vuoto-ongelmia ja takuseen niitä on aikoinaan vaihdettu.) Kun pääsee läpi ei laidoilla tule keikuttua kuin kuomusulkeisissa satunnaisesti.

        Tuon kokoinen HT on kuin henkilöauto, mutta vesillä, neljä matkaa ihan mukavasti ja kaksi voi tarpeen vaatiessa siinä nukkuakin. Kokkailut ja vessakäynnit sitten mieluummin maissa.


    • Anonyymi

      Yamarin 56HT löytyy myös läpikuljettava malli.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      177
      11208
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2565
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1781
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1685
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1320
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1275
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1096
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      112
      1014
    Aihe