Yamarin 59 ht vai AMT 190 ht?

Anonyymi-ap

Käytetty venepaketti mielessä. Lähiretkeilyyn ja huviveneilyyn. 2-4 aikuista kyydissä. Säilytys mökkirannassa. Ehkä satunnainen yöpyminen pari kertaa kesässä kahdestaan. DC veneet eivät kiinnosta, vaan nimenomaan kuomullinen ht, jonka keulatilaan on helppo kulkea.

Budjetti veneeseen ja moottoriin on n. 25 000 € + 3000 € jarrulliseen traileriin.

Painoa otsikon veneissä on suurin piirten saman verran, eli reilut 700 kg. Yamarin 40 senttiä pidempi. Yamariniin varmaan 115 hv moottori, mutta AMT kulkeneet jo hyvin 100 hv:lla?

Onko kellään kokemuksia ko. malleista ja plussia ja miinuksia listata? Ja onko jollain kokemusta, miten tuollainen n. 1350 kg:n yhdistelmä nousee 1.8 litraisella etuveto Octavialla loivalta betonirampilta, vai pitääkö olla jo nelivetovehje ylösvetäessä?

7

967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veneestä en osaa sanoa kuin että kokonsa puolesta ottaisin Yamarinin, tosin AMT:stä saa uudempia yksilöitä. En ymmärrä miten AMT on saanyt tuon rekisteröityä seitsemälle hengelle.

      Jos ramppi on puhdas niin kumpikin nousee etuvedollakin eikä moottoriteho ole ratkaiseva.

    • Anonyymi

      Ei tuon kokoinen vene tarvitse nelivetoja trailerin eteen. Jollei nouse etuvedolla on syy kuskissa,ei autossa.

    • Anonyymi

      Kiitos asiallisista vastauksista. Jatketaan sopivan paketin etsintää. Kaiken ko. veneistä netistä lukemani perusteella molemmat ovat kokoluokassaan ja tyypissään kelpo veneitä, joiden arvotkin säilyvät mukavasti. Mitään valtamerialuksia nuo eivät tietenkään ole, mutta eivät toisaalta pientä aallokkoa pelkää. Yamarin on tosiaan hieman pidempi ja siten tilavampi, mutta AMT:sta on mahdollista saada ns. modernimpia versioita, joissa on valmiina esim. pulpettiin integroitu plotteri. Moottori saisi olla tietenkin mahdollisimman hyväkuntoinen (vaikka käyttötunnit ja vuosimallit ja huoltokirjat eivät tietenkään mitään takaa). Käsittääkseni kumpikaan veneistä ei ole sadevesityhjenevä?

      • Anonyymi

        Kokoluokasta: Minusta 59HT on kokoluokkaa isompi ja Yamarinin vastine AMT 190HT:lle on 56HT, jota myös valmistettiin pidempään kuin 59HT:tä (jonka hieman isompi 63HT korvasi). 56 vs 190 ottaisin 190, mutta 190 vs 59 ottaisin 59, ja 59 vs 63 ottaisin 63. Henkilökohtaiset tarpeet ja budjetti sen kuitenkin loppupeleissä ratkaisee (osittain saatavuuskin), mutta kaikki hyviä veneitä käyttötarkoitukseensa.

        Sadevesityhjentyvyys on minusta yliarvostettua eikä HT sitä tarvitse. Satamassa on kuitenkin kuomu ylhäällä ja jos keli on niin paha että aallot lyövät sisään, niin ei sadevesityhjennys venettä pelasta, koska sadevesityhjennys on sille vesimäärälle alimitoitettu.

        Plotterille integroitu paikka ei ole niin oleellista, kunhan sen kuitenkin johonkin siististi saa, vaikka sitten telineeseen. Elektroniikan kehittyessä se integroitu paikka on kuitenkin jotenkin epäsuhtainen, ja rajoittaa ruutukoon kasvattamista kun laitteen vaihto tulee ajankohtaiseksi. Viimeisin villitys, jossa veneisiin on tehtaalta integroitu monitoiminäyttöjä jotka suorittavat myös mittariston virkaa on tässä mielessä kaikista hankalin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoluokasta: Minusta 59HT on kokoluokkaa isompi ja Yamarinin vastine AMT 190HT:lle on 56HT, jota myös valmistettiin pidempään kuin 59HT:tä (jonka hieman isompi 63HT korvasi). 56 vs 190 ottaisin 190, mutta 190 vs 59 ottaisin 59, ja 59 vs 63 ottaisin 63. Henkilökohtaiset tarpeet ja budjetti sen kuitenkin loppupeleissä ratkaisee (osittain saatavuuskin), mutta kaikki hyviä veneitä käyttötarkoitukseensa.

        Sadevesityhjentyvyys on minusta yliarvostettua eikä HT sitä tarvitse. Satamassa on kuitenkin kuomu ylhäällä ja jos keli on niin paha että aallot lyövät sisään, niin ei sadevesityhjennys venettä pelasta, koska sadevesityhjennys on sille vesimäärälle alimitoitettu.

        Plotterille integroitu paikka ei ole niin oleellista, kunhan sen kuitenkin johonkin siististi saa, vaikka sitten telineeseen. Elektroniikan kehittyessä se integroitu paikka on kuitenkin jotenkin epäsuhtainen, ja rajoittaa ruutukoon kasvattamista kun laitteen vaihto tulee ajankohtaiseksi. Viimeisin villitys, jossa veneisiin on tehtaalta integroitu monitoiminäyttöjä jotka suorittavat myös mittariston virkaa on tässä mielessä kaikista hankalin.

        Kiitos. Totta tuokin, että 190 vastaa koonsa puolesta ehkä enemmän 56, mutta itselle läpikuljettavuus on pakollinen ominaisuus, jota 56:ssa ei ole, joten siksi nuo kaksi tässä harkinnassa. 63 on jo omasta mielestä eri kokoluokan paatti penttereineen, jääkaappeineen ja lähes 1000 kg:n painoineen. Lähestyy enemmän retkivenettä, joka on omiin tarpeisiin liikaa. Kuitenkin ehkä itsellä enemmän baarireissuja, saarihyppelyä, huviveneajelua kuin yli yön reissuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Totta tuokin, että 190 vastaa koonsa puolesta ehkä enemmän 56, mutta itselle läpikuljettavuus on pakollinen ominaisuus, jota 56:ssa ei ole, joten siksi nuo kaksi tässä harkinnassa. 63 on jo omasta mielestä eri kokoluokan paatti penttereineen, jääkaappeineen ja lähes 1000 kg:n painoineen. Lähestyy enemmän retkivenettä, joka on omiin tarpeisiin liikaa. Kuitenkin ehkä itsellä enemmän baarireissuja, saarihyppelyä, huviveneajelua kuin yli yön reissuja.

        Juu, on se läpikuljettavuus ehdoton minullekin, ja kun 185:ttä ja 190:tta vertailee, niin ei läpikuljettavuudesta ole mitään haittaa, ellei kulkuaukon vuotoriskiä sellaiseksi laske. (Vanhemmissa 5930/59HT:issä oli uutenakin luukun vuoto-ongelmia ja takuseen niitä on aikoinaan vaihdettu.) Kun pääsee läpi ei laidoilla tule keikuttua kuin kuomusulkeisissa satunnaisesti.

        Tuon kokoinen HT on kuin henkilöauto, mutta vesillä, neljä matkaa ihan mukavasti ja kaksi voi tarpeen vaatiessa siinä nukkuakin. Kokkailut ja vessakäynnit sitten mieluummin maissa.


    • Anonyymi

      Yamarin 56HT löytyy myös läpikuljettava malli.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2288
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1883
    3. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1578
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1550
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      1318
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      111
      1135
    8. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe