Yamarin 59 ht vai AMT 190 ht?

Anonyymi-ap

Käytetty venepaketti mielessä. Lähiretkeilyyn ja huviveneilyyn. 2-4 aikuista kyydissä. Säilytys mökkirannassa. Ehkä satunnainen yöpyminen pari kertaa kesässä kahdestaan. DC veneet eivät kiinnosta, vaan nimenomaan kuomullinen ht, jonka keulatilaan on helppo kulkea.

Budjetti veneeseen ja moottoriin on n. 25 000 € + 3000 € jarrulliseen traileriin.

Painoa otsikon veneissä on suurin piirten saman verran, eli reilut 700 kg. Yamarin 40 senttiä pidempi. Yamariniin varmaan 115 hv moottori, mutta AMT kulkeneet jo hyvin 100 hv:lla?

Onko kellään kokemuksia ko. malleista ja plussia ja miinuksia listata? Ja onko jollain kokemusta, miten tuollainen n. 1350 kg:n yhdistelmä nousee 1.8 litraisella etuveto Octavialla loivalta betonirampilta, vai pitääkö olla jo nelivetovehje ylösvetäessä?

6

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veneestä en osaa sanoa kuin että kokonsa puolesta ottaisin Yamarinin, tosin AMT:stä saa uudempia yksilöitä. En ymmärrä miten AMT on saanyt tuon rekisteröityä seitsemälle hengelle.

      Jos ramppi on puhdas niin kumpikin nousee etuvedollakin eikä moottoriteho ole ratkaiseva.

    • Anonyymi

      Ei tuon kokoinen vene tarvitse nelivetoja trailerin eteen. Jollei nouse etuvedolla on syy kuskissa,ei autossa.

    • Anonyymi

      Kiitos asiallisista vastauksista. Jatketaan sopivan paketin etsintää. Kaiken ko. veneistä netistä lukemani perusteella molemmat ovat kokoluokassaan ja tyypissään kelpo veneitä, joiden arvotkin säilyvät mukavasti. Mitään valtamerialuksia nuo eivät tietenkään ole, mutta eivät toisaalta pientä aallokkoa pelkää. Yamarin on tosiaan hieman pidempi ja siten tilavampi, mutta AMT:sta on mahdollista saada ns. modernimpia versioita, joissa on valmiina esim. pulpettiin integroitu plotteri. Moottori saisi olla tietenkin mahdollisimman hyväkuntoinen (vaikka käyttötunnit ja vuosimallit ja huoltokirjat eivät tietenkään mitään takaa). Käsittääkseni kumpikaan veneistä ei ole sadevesityhjenevä?

      • Anonyymi

        Kokoluokasta: Minusta 59HT on kokoluokkaa isompi ja Yamarinin vastine AMT 190HT:lle on 56HT, jota myös valmistettiin pidempään kuin 59HT:tä (jonka hieman isompi 63HT korvasi). 56 vs 190 ottaisin 190, mutta 190 vs 59 ottaisin 59, ja 59 vs 63 ottaisin 63. Henkilökohtaiset tarpeet ja budjetti sen kuitenkin loppupeleissä ratkaisee (osittain saatavuuskin), mutta kaikki hyviä veneitä käyttötarkoitukseensa.

        Sadevesityhjentyvyys on minusta yliarvostettua eikä HT sitä tarvitse. Satamassa on kuitenkin kuomu ylhäällä ja jos keli on niin paha että aallot lyövät sisään, niin ei sadevesityhjennys venettä pelasta, koska sadevesityhjennys on sille vesimäärälle alimitoitettu.

        Plotterille integroitu paikka ei ole niin oleellista, kunhan sen kuitenkin johonkin siististi saa, vaikka sitten telineeseen. Elektroniikan kehittyessä se integroitu paikka on kuitenkin jotenkin epäsuhtainen, ja rajoittaa ruutukoon kasvattamista kun laitteen vaihto tulee ajankohtaiseksi. Viimeisin villitys, jossa veneisiin on tehtaalta integroitu monitoiminäyttöjä jotka suorittavat myös mittariston virkaa on tässä mielessä kaikista hankalin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoluokasta: Minusta 59HT on kokoluokkaa isompi ja Yamarinin vastine AMT 190HT:lle on 56HT, jota myös valmistettiin pidempään kuin 59HT:tä (jonka hieman isompi 63HT korvasi). 56 vs 190 ottaisin 190, mutta 190 vs 59 ottaisin 59, ja 59 vs 63 ottaisin 63. Henkilökohtaiset tarpeet ja budjetti sen kuitenkin loppupeleissä ratkaisee (osittain saatavuuskin), mutta kaikki hyviä veneitä käyttötarkoitukseensa.

        Sadevesityhjentyvyys on minusta yliarvostettua eikä HT sitä tarvitse. Satamassa on kuitenkin kuomu ylhäällä ja jos keli on niin paha että aallot lyövät sisään, niin ei sadevesityhjennys venettä pelasta, koska sadevesityhjennys on sille vesimäärälle alimitoitettu.

        Plotterille integroitu paikka ei ole niin oleellista, kunhan sen kuitenkin johonkin siististi saa, vaikka sitten telineeseen. Elektroniikan kehittyessä se integroitu paikka on kuitenkin jotenkin epäsuhtainen, ja rajoittaa ruutukoon kasvattamista kun laitteen vaihto tulee ajankohtaiseksi. Viimeisin villitys, jossa veneisiin on tehtaalta integroitu monitoiminäyttöjä jotka suorittavat myös mittariston virkaa on tässä mielessä kaikista hankalin.

        Kiitos. Totta tuokin, että 190 vastaa koonsa puolesta ehkä enemmän 56, mutta itselle läpikuljettavuus on pakollinen ominaisuus, jota 56:ssa ei ole, joten siksi nuo kaksi tässä harkinnassa. 63 on jo omasta mielestä eri kokoluokan paatti penttereineen, jääkaappeineen ja lähes 1000 kg:n painoineen. Lähestyy enemmän retkivenettä, joka on omiin tarpeisiin liikaa. Kuitenkin ehkä itsellä enemmän baarireissuja, saarihyppelyä, huviveneajelua kuin yli yön reissuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Totta tuokin, että 190 vastaa koonsa puolesta ehkä enemmän 56, mutta itselle läpikuljettavuus on pakollinen ominaisuus, jota 56:ssa ei ole, joten siksi nuo kaksi tässä harkinnassa. 63 on jo omasta mielestä eri kokoluokan paatti penttereineen, jääkaappeineen ja lähes 1000 kg:n painoineen. Lähestyy enemmän retkivenettä, joka on omiin tarpeisiin liikaa. Kuitenkin ehkä itsellä enemmän baarireissuja, saarihyppelyä, huviveneajelua kuin yli yön reissuja.

        Juu, on se läpikuljettavuus ehdoton minullekin, ja kun 185:ttä ja 190:tta vertailee, niin ei läpikuljettavuudesta ole mitään haittaa, ellei kulkuaukon vuotoriskiä sellaiseksi laske. (Vanhemmissa 5930/59HT:issä oli uutenakin luukun vuoto-ongelmia ja takuseen niitä on aikoinaan vaihdettu.) Kun pääsee läpi ei laidoilla tule keikuttua kuin kuomusulkeisissa satunnaisesti.

        Tuon kokoinen HT on kuin henkilöauto, mutta vesillä, neljä matkaa ihan mukavasti ja kaksi voi tarpeen vaatiessa siinä nukkuakin. Kokkailut ja vessakäynnit sitten mieluummin maissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2462
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2257
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1094
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe