Onneksi olkoon! Voima on maailman vanhin yhä käytössä oleva jäänmurtaja. Eläkeiän jo ylittänyt, mutta on edelleen hyvässä kunnossa ja toimintavuosia vielä jäljellä.
https://www.arctia.fi/uutiset/jaanmurtaja-voima-70-vuotta.html
Jäänmurtaja Voima 70 vuotta
27
742
Vastaukset
- Anonyymi
Aluksessa on niin vähän alkuperäistä jäljellä ettei sitä ehkä kannata hirveästi juhlia: Koneisto ja muukin tekniikka kokonaisuudessaan on uusittu, rungosta liki koko vedenalainen osa on uudelleen pellitetty, kaikki kansirakenteet ja miehistötilat ym. täysin uusittu.
- Anonyymi
No sanoohan sen järkikin että 70-vuotiassa kovassa käytössä alusta on ollut pakko remontoida useaan otteeseen. Mutta yhdessä asiassa olet väärässä: suomalaista laadukasta laivanrakennus ja jäänmurron historiaa kannattaa taatusti juhlia!
Onnea Voima, vaikkakin näin vähän myöhässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sanoohan sen järkikin että 70-vuotiassa kovassa käytössä alusta on ollut pakko remontoida useaan otteeseen. Mutta yhdessä asiassa olet väärässä: suomalaista laadukasta laivanrakennus ja jäänmurron historiaa kannattaa taatusti juhlia!
Onnea Voima, vaikkakin näin vähän myöhässä.No juhli, juhli, en ole estämässä.
Muista kuitenkin myös etteivät Suomen ensimmäiset jäänmurtajat olleet suomalaista valmistetta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sanoohan sen järkikin että 70-vuotiassa kovassa käytössä alusta on ollut pakko remontoida useaan otteeseen. Mutta yhdessä asiassa olet väärässä: suomalaista laadukasta laivanrakennus ja jäänmurron historiaa kannattaa taatusti juhlia!
Onnea Voima, vaikkakin näin vähän myöhässä.Etkö aio ollenkaan onnitella Voimaakin vanhempaa myös ilmeisesti työkunnossa olevaa Kapitan Belousovia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö aio ollenkaan onnitella Voimaakin vanhempaa myös ilmeisesti työkunnossa olevaa Kapitan Belousovia?
Voima ja Kapitan Belousov, molemmat valmistuneet 1954.
Voima tekee ränniä itäisellä suomenlahdella.
Kapitan Belousov on Mustallamerellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voima ja Kapitan Belousov, molemmat valmistuneet 1954.
Voima tekee ränniä itäisellä suomenlahdella.
Kapitan Belousov on Mustallamerellä.Kapitan Belousov tosin oli ja on Mariupolissa joka sijaitsee Asovanmeren pohjoisrannalla!
- Anonyymi
Molemmat ovat ns.Voima-luokan murtajia.
Voima laskettiin vesille marraskuussa 1952
Kapitaano 1953 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kapitan Belousov tosin oli ja on Mariupolissa joka sijaitsee Asovanmeren pohjoisrannalla!
Asovanmeri on Mustanmeren lahti.
- Anonyymi
''Voima taas ei paljon ole ränniä tehnyt, kunhan on makoillut ja makoilee paikoillaan, eihän etelässä ole jäätäkään kun aivan sisäsaaristoissa.''
Itäisellä Suomenlahdella on saaristossa 20-55 cm paksua kiintojäätä ja tasaista jäätä. Ulompana on ensin ohutta tasaista jäätä linjalle Porvoon majakka - Kotkan majakka ja sitten 10-35 cm paksua päällekkäin ajautunutta hyvin tiheää ajojäätä Ruuskerin leveyspiirille. Ulompana on avointa. Suursaaresta itään on 10-35 cm paksua, tiheää ajojäätä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asovanmeri on Mustanmeren lahti.
Ei kylläkään ole, Asovanmeri on oma merensä, sen nimikin on siksi Asovanmeri!
Voisit samaan syssyyn sanoa että Mustameri on Välimeren lahti jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''Voima taas ei paljon ole ränniä tehnyt, kunhan on makoillut ja makoilee paikoillaan, eihän etelässä ole jäätäkään kun aivan sisäsaaristoissa.''
Itäisellä Suomenlahdella on saaristossa 20-55 cm paksua kiintojäätä ja tasaista jäätä. Ulompana on ensin ohutta tasaista jäätä linjalle Porvoon majakka - Kotkan majakka ja sitten 10-35 cm paksua päällekkäin ajautunutta hyvin tiheää ajojäätä Ruuskerin leveyspiirille. Ulompana on avointa. Suursaaresta itään on 10-35 cm paksua, tiheää ajojäätä.Mutta kun jäänmurtajat Voima. Fennica ja Nordica eivät ole juuri avustustoimiin Suomenlahdella joutuneet. Ne eivät joudu avustamaan laivoja koska jäätä on niin VÄHÄN että laivat kulkevat hyvin avustamattakin...
Ps. Toistan, Suomenlahti on lahti koska se on Itämeren lahti, siksi siitä käytetäänn nimitystä lahti. Asovanmeri EI ole Mustanmeren lahti ja siksi siitä käytetään nimitystä Asovanmeri... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kylläkään ole, Asovanmeri on oma merensä, sen nimikin on siksi Asovanmeri!
Voisit samaan syssyyn sanoa että Mustameri on Välimeren lahti jne.Sinun on ehdottomasti korjattava kammottava virhe.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Asovanmeri - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun jäänmurtajat Voima. Fennica ja Nordica eivät ole juuri avustustoimiin Suomenlahdella joutuneet. Ne eivät joudu avustamaan laivoja koska jäätä on niin VÄHÄN että laivat kulkevat hyvin avustamattakin...
Ps. Toistan, Suomenlahti on lahti koska se on Itämeren lahti, siksi siitä käytetäänn nimitystä lahti. Asovanmeri EI ole Mustanmeren lahti ja siksi siitä käytetään nimitystä Asovanmeri...Ovat avustaneet laivoja, useitakin.
Kuten todettu, jos alueella on rajoitukset, alueella on oltava jäänmurtaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Molemmat ovat ns.Voima-luokan murtajia.
Voima laskettiin vesille marraskuussa 1952
Kapitaano 1953Voimassa ei ole alkuperäistä kuin kylkipellitys ja osa tukirunkoa, kaikki muu uusittiin, koneisto ja tekniikka kokonaisuudessaan, kansirakenteet ja kaikki miehistötilat purettiin täysin ja uusittiin, esim. alimmalle miehistötiloja sisältäneelle kannelle ei tiloja enää rakennettu vaan kaikki tilat ovat nyt kansirakenteissa...jne.
Siis siinäpä sitä juhlan aihetta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun on ehdottomasti korjattava kammottava virhe.
https://fi.wikipedia.org/wiki/AsovanmeriEn voi korjata muuta kuin korkeintaan omat virheeni, tää maailma on vähän sellainen tapaus...
Eipä silti, löytyy myös 1945 painetusta kirjasta maininta jonka mukaan Stekolnyi
sijaitsee Varjazore moren rannalla.
Kun aikanaan paremmin Tataareina ja sittemmin Mongoleina tunnetut joukot tunkeutuivat tuhoamaan ja alistamaan venäjänmaata, ensimmäinen taistelu heidän välillään käytiin toukokuun viimeisenä päivänä 1223 Kalka- eli Kaletsan/Kalmiuksen joen varrella joka laskee Asovanmereen lähellä Mariupolia, siis niillä kulmilla missä tuolla kylminä talvina mahdollisesti jäänmurtajaakin tarvitaan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ovat avustaneet laivoja, useitakin.
Kuten todettu, jos alueella on rajoitukset, alueella on oltava jäänmurtaja.Liikennerajoituksia on nyt 31 satamassa ja Saimaan kanavan alueen rajoitukset päälle...Ja kuten on aiemmin kin todettu, mikään laki ei määrittelemurtajien määrää tma.
Mihin lakitekstiin kuuluu tuollainen esittämäsi vaatimus, kertoisitko tarkemmin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikennerajoituksia on nyt 31 satamassa ja Saimaan kanavan alueen rajoitukset päälle...Ja kuten on aiemmin kin todettu, mikään laki ei määrittelemurtajien määrää tma.
Mihin lakitekstiin kuuluu tuollainen esittämäsi vaatimus, kertoisitko tarkemmin?Ei tämä voi olla näin vaikeata.....tai sitten voi....
https://vayla.fi/vaylista/vesivaylat/talvimerenkulku - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tämä voi olla näin vaikeata.....tai sitten voi....
https://vayla.fi/vaylista/vesivaylat/talvimerenkulkuLuepa sitten linkkisi tekstit, lue ne oikein huolellisesti ja kerro sitten missä sanotaan esim. montako jäänmurtajaa Suomella tulee olla?
Kerrotko myös missä määritellään esim. enimmäisaika jonka laiva saa joutua odottamaan jäänmurtaja- apua... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voimassa ei ole alkuperäistä kuin kylkipellitys ja osa tukirunkoa, kaikki muu uusittiin, koneisto ja tekniikka kokonaisuudessaan, kansirakenteet ja kaikki miehistötilat purettiin täysin ja uusittiin, esim. alimmalle miehistötiloja sisältäneelle kannelle ei tiloja enää rakennettu vaan kaikki tilat ovat nyt kansirakenteissa...jne.
Siis siinäpä sitä juhlan aihetta...Nyt en oikein ymmärtänyt mitä koitat sanoa?
Oletko sinä muka aidosti sitä mieltä ettei laivoja saisi tai pitäisi korjata tai että Voima edes enää olisi olemassa jos sille ei olisi tehty remonttia usempaankin kertaan?
Päinvastoin eikö ole hyvä että aluksista pidetään huolto sen sijaan että niiden annettaisiin mennä huonoon kuntoon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt en oikein ymmärtänyt mitä koitat sanoa?
Oletko sinä muka aidosti sitä mieltä ettei laivoja saisi tai pitäisi korjata tai että Voima edes enää olisi olemassa jos sille ei olisi tehty remonttia usempaankin kertaan?
Päinvastoin eikö ole hyvä että aluksista pidetään huolto sen sijaan että niiden annettaisiin mennä huonoon kuntoon?Perushuolenpito ei ole yhtä kuin laivan rakentaminen liki kokonaan uusiksi, ymmärrä asioiden erot. Kyllä kaikista jäänmurtajistamme on huolta pidetty niin kauan kuin ne on käyttökunnossa pidetty mutta vain Voimaa on uusittu siten kuin on.
Voimaa uusittiin perusteellisemmin kuin esim. Pietarissa museona toimivaa Krasinia jonka kansirakenteet uusittiin täysin tulipalon jälkeeen mutta jonka koneistoa ei uusittu, sieltä löytyvät yhä öljykäyttöiset höyrykattilat ja höyrykoneet yms. minkä olen itsekin käynyt toteamassa. Voimassa ei ole alkuperäisestä tekniikasta jäljellä mitään, huomaa ja hoksaa ero..
Saathan sitä Voimaasi juhlia niin paljon kuin tahdot, ei se minulta pois ole, ole hyvä ja pidä hauskaa...mutta koska Voimassa on alkuperäistä enää lähinnä osa kaarista, osa välilaipioista ja kylkipelleistä, minä en sitä ala juhlimaan..tiedät kai että aluksen runkoakin vahvistettiin eli uusittiin koska uusi koneisto oli alkuperäistä huomattavasti tehokkaampi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perushuolenpito ei ole yhtä kuin laivan rakentaminen liki kokonaan uusiksi, ymmärrä asioiden erot. Kyllä kaikista jäänmurtajistamme on huolta pidetty niin kauan kuin ne on käyttökunnossa pidetty mutta vain Voimaa on uusittu siten kuin on.
Voimaa uusittiin perusteellisemmin kuin esim. Pietarissa museona toimivaa Krasinia jonka kansirakenteet uusittiin täysin tulipalon jälkeeen mutta jonka koneistoa ei uusittu, sieltä löytyvät yhä öljykäyttöiset höyrykattilat ja höyrykoneet yms. minkä olen itsekin käynyt toteamassa. Voimassa ei ole alkuperäisestä tekniikasta jäljellä mitään, huomaa ja hoksaa ero..
Saathan sitä Voimaasi juhlia niin paljon kuin tahdot, ei se minulta pois ole, ole hyvä ja pidä hauskaa...mutta koska Voimassa on alkuperäistä enää lähinnä osa kaarista, osa välilaipioista ja kylkipelleistä, minä en sitä ala juhlimaan..tiedät kai että aluksen runkoakin vahvistettiin eli uusittiin koska uusi koneisto oli alkuperäistä huomattavasti tehokkaampi?Voiman ongelma on kapeus, nafti 20m. Tekee hieman kapeata ränniä.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perushuolenpito ei ole yhtä kuin laivan rakentaminen liki kokonaan uusiksi, ymmärrä asioiden erot. Kyllä kaikista jäänmurtajistamme on huolta pidetty niin kauan kuin ne on käyttökunnossa pidetty mutta vain Voimaa on uusittu siten kuin on.
Voimaa uusittiin perusteellisemmin kuin esim. Pietarissa museona toimivaa Krasinia jonka kansirakenteet uusittiin täysin tulipalon jälkeeen mutta jonka koneistoa ei uusittu, sieltä löytyvät yhä öljykäyttöiset höyrykattilat ja höyrykoneet yms. minkä olen itsekin käynyt toteamassa. Voimassa ei ole alkuperäisestä tekniikasta jäljellä mitään, huomaa ja hoksaa ero..
Saathan sitä Voimaasi juhlia niin paljon kuin tahdot, ei se minulta pois ole, ole hyvä ja pidä hauskaa...mutta koska Voimassa on alkuperäistä enää lähinnä osa kaarista, osa välilaipioista ja kylkipelleistä, minä en sitä ala juhlimaan..tiedät kai että aluksen runkoakin vahvistettiin eli uusittiin koska uusi koneisto oli alkuperäistä huomattavasti tehokkaampi?Noin 32 prosentilla lisääntyi nimelliskoneteho uusinnan yhteydessä.
Käsite nimellisteho tarkoittaa samaa kuin jatkuva enimmäisteho. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiman ongelma on kapeus, nafti 20m. Tekee hieman kapeata ränniä.....
Eipä ne erityisen paljon leveämpi 23- 26 metrisinä ole uudemmatkaan murtajat ja uusin eli Polaris on jopa pari metriä jotain Kontiota kapeampi. Yhdenlaisia kompromissiratkaisujahan nuo ovat eli riittävät useimpien esim. Perämerelle likennöivien alusten väylän avaamiseen ja isommat rahtilaivat taas ovat leveydeltään 30- 40- metrisiä joten siinä tarvittaisiin melko mittavaa murtajaa ja sen syväys puolestaan sulkisi sen käytön pois monilta alueilta, nykyiset noin 8 metrin syväydet vielä päästävät murtajat liki kaikkiin talviliikennesatamiin. Leveyden kasvattaminen tietenkin kasvattaisi myös tarvittavaa konetehoa. Suuret ulkomitat tekevät murtajasta myös kömpelömmän ja kuitenkin murtajien tulee laivoja avustaessaan usein kääntyillä, palata takaisin ja taas kääntyillä ja sahata sinne tänne eli tietty kohtuullinen koko ja ketteryys on myös tärkeää erityisesti juuri meidän merialueillamme, monissa suhteissa on pyritty hyvään kompromissiin ja varsin hyvin sellaiseen myös päädytty.
- Anonyymi
Eläkepäiviä kuitenkin aluksella jo suunnitellaan kertoo Svenska YLE toisella kotimaisella:
Tuffare isvintrar att vänta – därför måste vår äldsta isbrytare bytas ut så fort som möjligt:
https://svenska.yle.fi/a/7-10052565 - Anonyymi
Jäätalvi lähestyy päivä päivältä ja vanhustakin herätetellään. Jää nähtäväksi kuinka paljon käyttöä Voimalla tulevalla jäänmurtokaudella on.
- Anonyymi
Ei sitä Voiman ikää kovin maksa juhlia sillä laivassa on alkuperäistä vain osa runkoa! Kansirakenteet, tekniikka kokonaisuudessaan eli myös esim. kaikki moottorit, niiden generaattorit ja potkurimoottorit on uusittu, rungon vedenalainen osakin on lähes kokonaan uusittu samalla kun sitä on myös vahvistettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä Voiman ikää kovin maksa juhlia sillä laivassa on alkuperäistä vain osa runkoa! Kansirakenteet, tekniikka kokonaisuudessaan eli myös esim. kaikki moottorit, niiden generaattorit ja potkurimoottorit on uusittu, rungon vedenalainen osakin on lähes kokonaan uusittu samalla kun sitä on myös vahvistettu.
Juu juu tämä keskustelu käytiin jo vuosi sitten tässä samassa ketjussa erittäin perusteellisesti, argumentteja oli puolesta ja vastaan.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367639Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361893Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251870- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4769- 32764