Onneksi olkoon! Voima on maailman vanhin yhä käytössä oleva jäänmurtaja. Eläkeiän jo ylittänyt, mutta on edelleen hyvässä kunnossa ja toimintavuosia vielä jäljellä.
https://www.arctia.fi/uutiset/jaanmurtaja-voima-70-vuotta.html
Jäänmurtaja Voima 70 vuotta
27
1027
Vastaukset
- Anonyymi
Aluksessa on niin vähän alkuperäistä jäljellä ettei sitä ehkä kannata hirveästi juhlia: Koneisto ja muukin tekniikka kokonaisuudessaan on uusittu, rungosta liki koko vedenalainen osa on uudelleen pellitetty, kaikki kansirakenteet ja miehistötilat ym. täysin uusittu.
- Anonyymi
No sanoohan sen järkikin että 70-vuotiassa kovassa käytössä alusta on ollut pakko remontoida useaan otteeseen. Mutta yhdessä asiassa olet väärässä: suomalaista laadukasta laivanrakennus ja jäänmurron historiaa kannattaa taatusti juhlia!
Onnea Voima, vaikkakin näin vähän myöhässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sanoohan sen järkikin että 70-vuotiassa kovassa käytössä alusta on ollut pakko remontoida useaan otteeseen. Mutta yhdessä asiassa olet väärässä: suomalaista laadukasta laivanrakennus ja jäänmurron historiaa kannattaa taatusti juhlia!
Onnea Voima, vaikkakin näin vähän myöhässä.No juhli, juhli, en ole estämässä.
Muista kuitenkin myös etteivät Suomen ensimmäiset jäänmurtajat olleet suomalaista valmistetta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sanoohan sen järkikin että 70-vuotiassa kovassa käytössä alusta on ollut pakko remontoida useaan otteeseen. Mutta yhdessä asiassa olet väärässä: suomalaista laadukasta laivanrakennus ja jäänmurron historiaa kannattaa taatusti juhlia!
Onnea Voima, vaikkakin näin vähän myöhässä.Etkö aio ollenkaan onnitella Voimaakin vanhempaa myös ilmeisesti työkunnossa olevaa Kapitan Belousovia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö aio ollenkaan onnitella Voimaakin vanhempaa myös ilmeisesti työkunnossa olevaa Kapitan Belousovia?
Voima ja Kapitan Belousov, molemmat valmistuneet 1954.
Voima tekee ränniä itäisellä suomenlahdella.
Kapitan Belousov on Mustallamerellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voima ja Kapitan Belousov, molemmat valmistuneet 1954.
Voima tekee ränniä itäisellä suomenlahdella.
Kapitan Belousov on Mustallamerellä.Kapitan Belousov tosin oli ja on Mariupolissa joka sijaitsee Asovanmeren pohjoisrannalla!
- Anonyymi
Molemmat ovat ns.Voima-luokan murtajia.
Voima laskettiin vesille marraskuussa 1952
Kapitaano 1953 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kapitan Belousov tosin oli ja on Mariupolissa joka sijaitsee Asovanmeren pohjoisrannalla!
Asovanmeri on Mustanmeren lahti.
- Anonyymi
''Voima taas ei paljon ole ränniä tehnyt, kunhan on makoillut ja makoilee paikoillaan, eihän etelässä ole jäätäkään kun aivan sisäsaaristoissa.''
Itäisellä Suomenlahdella on saaristossa 20-55 cm paksua kiintojäätä ja tasaista jäätä. Ulompana on ensin ohutta tasaista jäätä linjalle Porvoon majakka - Kotkan majakka ja sitten 10-35 cm paksua päällekkäin ajautunutta hyvin tiheää ajojäätä Ruuskerin leveyspiirille. Ulompana on avointa. Suursaaresta itään on 10-35 cm paksua, tiheää ajojäätä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asovanmeri on Mustanmeren lahti.
Ei kylläkään ole, Asovanmeri on oma merensä, sen nimikin on siksi Asovanmeri!
Voisit samaan syssyyn sanoa että Mustameri on Välimeren lahti jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''Voima taas ei paljon ole ränniä tehnyt, kunhan on makoillut ja makoilee paikoillaan, eihän etelässä ole jäätäkään kun aivan sisäsaaristoissa.''
Itäisellä Suomenlahdella on saaristossa 20-55 cm paksua kiintojäätä ja tasaista jäätä. Ulompana on ensin ohutta tasaista jäätä linjalle Porvoon majakka - Kotkan majakka ja sitten 10-35 cm paksua päällekkäin ajautunutta hyvin tiheää ajojäätä Ruuskerin leveyspiirille. Ulompana on avointa. Suursaaresta itään on 10-35 cm paksua, tiheää ajojäätä.Mutta kun jäänmurtajat Voima. Fennica ja Nordica eivät ole juuri avustustoimiin Suomenlahdella joutuneet. Ne eivät joudu avustamaan laivoja koska jäätä on niin VÄHÄN että laivat kulkevat hyvin avustamattakin...
Ps. Toistan, Suomenlahti on lahti koska se on Itämeren lahti, siksi siitä käytetäänn nimitystä lahti. Asovanmeri EI ole Mustanmeren lahti ja siksi siitä käytetään nimitystä Asovanmeri... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kylläkään ole, Asovanmeri on oma merensä, sen nimikin on siksi Asovanmeri!
Voisit samaan syssyyn sanoa että Mustameri on Välimeren lahti jne.Sinun on ehdottomasti korjattava kammottava virhe.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Asovanmeri - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun jäänmurtajat Voima. Fennica ja Nordica eivät ole juuri avustustoimiin Suomenlahdella joutuneet. Ne eivät joudu avustamaan laivoja koska jäätä on niin VÄHÄN että laivat kulkevat hyvin avustamattakin...
Ps. Toistan, Suomenlahti on lahti koska se on Itämeren lahti, siksi siitä käytetäänn nimitystä lahti. Asovanmeri EI ole Mustanmeren lahti ja siksi siitä käytetään nimitystä Asovanmeri...Ovat avustaneet laivoja, useitakin.
Kuten todettu, jos alueella on rajoitukset, alueella on oltava jäänmurtaja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Molemmat ovat ns.Voima-luokan murtajia.
Voima laskettiin vesille marraskuussa 1952
Kapitaano 1953Voimassa ei ole alkuperäistä kuin kylkipellitys ja osa tukirunkoa, kaikki muu uusittiin, koneisto ja tekniikka kokonaisuudessaan, kansirakenteet ja kaikki miehistötilat purettiin täysin ja uusittiin, esim. alimmalle miehistötiloja sisältäneelle kannelle ei tiloja enää rakennettu vaan kaikki tilat ovat nyt kansirakenteissa...jne.
Siis siinäpä sitä juhlan aihetta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun on ehdottomasti korjattava kammottava virhe.
https://fi.wikipedia.org/wiki/AsovanmeriEn voi korjata muuta kuin korkeintaan omat virheeni, tää maailma on vähän sellainen tapaus...
Eipä silti, löytyy myös 1945 painetusta kirjasta maininta jonka mukaan Stekolnyi
sijaitsee Varjazore moren rannalla.
Kun aikanaan paremmin Tataareina ja sittemmin Mongoleina tunnetut joukot tunkeutuivat tuhoamaan ja alistamaan venäjänmaata, ensimmäinen taistelu heidän välillään käytiin toukokuun viimeisenä päivänä 1223 Kalka- eli Kaletsan/Kalmiuksen joen varrella joka laskee Asovanmereen lähellä Mariupolia, siis niillä kulmilla missä tuolla kylminä talvina mahdollisesti jäänmurtajaakin tarvitaan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ovat avustaneet laivoja, useitakin.
Kuten todettu, jos alueella on rajoitukset, alueella on oltava jäänmurtaja.Liikennerajoituksia on nyt 31 satamassa ja Saimaan kanavan alueen rajoitukset päälle...Ja kuten on aiemmin kin todettu, mikään laki ei määrittelemurtajien määrää tma.
Mihin lakitekstiin kuuluu tuollainen esittämäsi vaatimus, kertoisitko tarkemmin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikennerajoituksia on nyt 31 satamassa ja Saimaan kanavan alueen rajoitukset päälle...Ja kuten on aiemmin kin todettu, mikään laki ei määrittelemurtajien määrää tma.
Mihin lakitekstiin kuuluu tuollainen esittämäsi vaatimus, kertoisitko tarkemmin?Ei tämä voi olla näin vaikeata.....tai sitten voi....
https://vayla.fi/vaylista/vesivaylat/talvimerenkulku - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tämä voi olla näin vaikeata.....tai sitten voi....
https://vayla.fi/vaylista/vesivaylat/talvimerenkulkuLuepa sitten linkkisi tekstit, lue ne oikein huolellisesti ja kerro sitten missä sanotaan esim. montako jäänmurtajaa Suomella tulee olla?
Kerrotko myös missä määritellään esim. enimmäisaika jonka laiva saa joutua odottamaan jäänmurtaja- apua... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voimassa ei ole alkuperäistä kuin kylkipellitys ja osa tukirunkoa, kaikki muu uusittiin, koneisto ja tekniikka kokonaisuudessaan, kansirakenteet ja kaikki miehistötilat purettiin täysin ja uusittiin, esim. alimmalle miehistötiloja sisältäneelle kannelle ei tiloja enää rakennettu vaan kaikki tilat ovat nyt kansirakenteissa...jne.
Siis siinäpä sitä juhlan aihetta...Nyt en oikein ymmärtänyt mitä koitat sanoa?
Oletko sinä muka aidosti sitä mieltä ettei laivoja saisi tai pitäisi korjata tai että Voima edes enää olisi olemassa jos sille ei olisi tehty remonttia usempaankin kertaan?
Päinvastoin eikö ole hyvä että aluksista pidetään huolto sen sijaan että niiden annettaisiin mennä huonoon kuntoon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt en oikein ymmärtänyt mitä koitat sanoa?
Oletko sinä muka aidosti sitä mieltä ettei laivoja saisi tai pitäisi korjata tai että Voima edes enää olisi olemassa jos sille ei olisi tehty remonttia usempaankin kertaan?
Päinvastoin eikö ole hyvä että aluksista pidetään huolto sen sijaan että niiden annettaisiin mennä huonoon kuntoon?Perushuolenpito ei ole yhtä kuin laivan rakentaminen liki kokonaan uusiksi, ymmärrä asioiden erot. Kyllä kaikista jäänmurtajistamme on huolta pidetty niin kauan kuin ne on käyttökunnossa pidetty mutta vain Voimaa on uusittu siten kuin on.
Voimaa uusittiin perusteellisemmin kuin esim. Pietarissa museona toimivaa Krasinia jonka kansirakenteet uusittiin täysin tulipalon jälkeeen mutta jonka koneistoa ei uusittu, sieltä löytyvät yhä öljykäyttöiset höyrykattilat ja höyrykoneet yms. minkä olen itsekin käynyt toteamassa. Voimassa ei ole alkuperäisestä tekniikasta jäljellä mitään, huomaa ja hoksaa ero..
Saathan sitä Voimaasi juhlia niin paljon kuin tahdot, ei se minulta pois ole, ole hyvä ja pidä hauskaa...mutta koska Voimassa on alkuperäistä enää lähinnä osa kaarista, osa välilaipioista ja kylkipelleistä, minä en sitä ala juhlimaan..tiedät kai että aluksen runkoakin vahvistettiin eli uusittiin koska uusi koneisto oli alkuperäistä huomattavasti tehokkaampi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perushuolenpito ei ole yhtä kuin laivan rakentaminen liki kokonaan uusiksi, ymmärrä asioiden erot. Kyllä kaikista jäänmurtajistamme on huolta pidetty niin kauan kuin ne on käyttökunnossa pidetty mutta vain Voimaa on uusittu siten kuin on.
Voimaa uusittiin perusteellisemmin kuin esim. Pietarissa museona toimivaa Krasinia jonka kansirakenteet uusittiin täysin tulipalon jälkeeen mutta jonka koneistoa ei uusittu, sieltä löytyvät yhä öljykäyttöiset höyrykattilat ja höyrykoneet yms. minkä olen itsekin käynyt toteamassa. Voimassa ei ole alkuperäisestä tekniikasta jäljellä mitään, huomaa ja hoksaa ero..
Saathan sitä Voimaasi juhlia niin paljon kuin tahdot, ei se minulta pois ole, ole hyvä ja pidä hauskaa...mutta koska Voimassa on alkuperäistä enää lähinnä osa kaarista, osa välilaipioista ja kylkipelleistä, minä en sitä ala juhlimaan..tiedät kai että aluksen runkoakin vahvistettiin eli uusittiin koska uusi koneisto oli alkuperäistä huomattavasti tehokkaampi?Voiman ongelma on kapeus, nafti 20m. Tekee hieman kapeata ränniä.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perushuolenpito ei ole yhtä kuin laivan rakentaminen liki kokonaan uusiksi, ymmärrä asioiden erot. Kyllä kaikista jäänmurtajistamme on huolta pidetty niin kauan kuin ne on käyttökunnossa pidetty mutta vain Voimaa on uusittu siten kuin on.
Voimaa uusittiin perusteellisemmin kuin esim. Pietarissa museona toimivaa Krasinia jonka kansirakenteet uusittiin täysin tulipalon jälkeeen mutta jonka koneistoa ei uusittu, sieltä löytyvät yhä öljykäyttöiset höyrykattilat ja höyrykoneet yms. minkä olen itsekin käynyt toteamassa. Voimassa ei ole alkuperäisestä tekniikasta jäljellä mitään, huomaa ja hoksaa ero..
Saathan sitä Voimaasi juhlia niin paljon kuin tahdot, ei se minulta pois ole, ole hyvä ja pidä hauskaa...mutta koska Voimassa on alkuperäistä enää lähinnä osa kaarista, osa välilaipioista ja kylkipelleistä, minä en sitä ala juhlimaan..tiedät kai että aluksen runkoakin vahvistettiin eli uusittiin koska uusi koneisto oli alkuperäistä huomattavasti tehokkaampi?Noin 32 prosentilla lisääntyi nimelliskoneteho uusinnan yhteydessä.
Käsite nimellisteho tarkoittaa samaa kuin jatkuva enimmäisteho. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiman ongelma on kapeus, nafti 20m. Tekee hieman kapeata ränniä.....
Eipä ne erityisen paljon leveämpi 23- 26 metrisinä ole uudemmatkaan murtajat ja uusin eli Polaris on jopa pari metriä jotain Kontiota kapeampi. Yhdenlaisia kompromissiratkaisujahan nuo ovat eli riittävät useimpien esim. Perämerelle likennöivien alusten väylän avaamiseen ja isommat rahtilaivat taas ovat leveydeltään 30- 40- metrisiä joten siinä tarvittaisiin melko mittavaa murtajaa ja sen syväys puolestaan sulkisi sen käytön pois monilta alueilta, nykyiset noin 8 metrin syväydet vielä päästävät murtajat liki kaikkiin talviliikennesatamiin. Leveyden kasvattaminen tietenkin kasvattaisi myös tarvittavaa konetehoa. Suuret ulkomitat tekevät murtajasta myös kömpelömmän ja kuitenkin murtajien tulee laivoja avustaessaan usein kääntyillä, palata takaisin ja taas kääntyillä ja sahata sinne tänne eli tietty kohtuullinen koko ja ketteryys on myös tärkeää erityisesti juuri meidän merialueillamme, monissa suhteissa on pyritty hyvään kompromissiin ja varsin hyvin sellaiseen myös päädytty.
- Anonyymi
Eläkepäiviä kuitenkin aluksella jo suunnitellaan kertoo Svenska YLE toisella kotimaisella:
Tuffare isvintrar att vänta – därför måste vår äldsta isbrytare bytas ut så fort som möjligt:
https://svenska.yle.fi/a/7-10052565 - Anonyymi
Jäätalvi lähestyy päivä päivältä ja vanhustakin herätetellään. Jää nähtäväksi kuinka paljon käyttöä Voimalla tulevalla jäänmurtokaudella on.
- Anonyymi
Ei sitä Voiman ikää kovin maksa juhlia sillä laivassa on alkuperäistä vain osa runkoa! Kansirakenteet, tekniikka kokonaisuudessaan eli myös esim. kaikki moottorit, niiden generaattorit ja potkurimoottorit on uusittu, rungon vedenalainen osakin on lähes kokonaan uusittu samalla kun sitä on myös vahvistettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä Voiman ikää kovin maksa juhlia sillä laivassa on alkuperäistä vain osa runkoa! Kansirakenteet, tekniikka kokonaisuudessaan eli myös esim. kaikki moottorit, niiden generaattorit ja potkurimoottorit on uusittu, rungon vedenalainen osakin on lähes kokonaan uusittu samalla kun sitä on myös vahvistettu.
Juu juu tämä keskustelu käytiin jo vuosi sitten tässä samassa ketjussa erittäin perusteellisesti, argumentteja oli puolesta ja vastaan.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse2857092Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r554993Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1004491Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli124309Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s433815Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1203682Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan683646Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava273549SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha713333Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739592490