Iso kulutus on bensakoneiden ongelma kun moottorin ja veneen koko kasvaa. Isot päästöt ja euroja palaa paljon, jos siis polttaa bensaa.
Mutta mihinkä isoa kulutusta ja isoja koneita tarvitsee = ei mihinkään, vesistön eläimetkin kiittävät kun eivät silpoidu potkurissa ja tule kymmenien solmujen nopeuksia vesillä
Kun näkee vene-esittelyjä, joissa kaahataan ympyrää 8 metrin päiväveneillä ja isoilla koneilla niin jossakin on venealalla pahasti pielessä.
Isot päästöt bensakoneista
29
651
Vastaukset
- Anonyymi
Pienempi kulutus ja pienemmät päästöt sillä isommalla moottorilla on tuotettuun tehoon suhteutettuna kun ei tarvitse huudattaa täysillä, ja yhtälailla se 20 heppainen "silpoo" niitä mereneläviä. Bensa tai diesel, käytännössä aivan sama.
Veneen koon kasvaminen on eri asia. Ennen saatiin 5,5m HT:sta paljon iloa irti ja saa tänäkin päivänä. Niitä ei vaan kannata valmistaa koska niitä on jo niin paljon markkinoilla. Isommasta veneestä valmistaja käärii paremmat voitot ja siksi pitää luoda mielikuva, että DC:n pitää olla vähintään 8m.
Paljonko olet nähnyt silpoutuneita mereneläviä huuhtoutuvan rannoille? - Anonyymi
Itsellä menee 3 litraa bensaa mökkisaareen mennessä, jos vaihtoehto olisi mennä autolla 200 km päähän, uskon että veneily on ympäristölle ystävällisempää.
- Anonyymi
No palaahan sitä bensaa vm 2019 nelarin läpi noin 500 litraa kaudessa. Kyydissä kuitenkin 2-6 henkilöä. Veneen hankinnan jälkeen ei ole ollut mitään hinkua lentää kaukomaille lomailemaan pari kertaa vuodessa. Joku ilmastoangstia poteva voi laskeskella kumpi vaihtoehto saastuttaa enemmän. Halpalennot olisi kyllä harrastuksena taloudellisesti edullisempi vaihtoehto, tosin melkein kaikki rahat päätyisi ulkomaille eikä jäisi kiertoon kotimaassa. Toisaalta, vuodessa palaa noin 1000 litraa bensaa ajellessa autolla konttorille tekemään hommia, joista 80-90% voisi tehdä etänä. Bensakoneet ei siten ole ongelma, vaan etätyövastaiset työnantajat.
- Anonyymi
Bensaa myydään ja sitä saa laillisesti ostaa. Mikä ongelma?
- Anonyymi
Isot säästöt bensakoneista. Dieselsisäperä maksaa reippaasti bensaperämoottoria enemmän.
- Anonyymi
Matkaveneily kannattaa hoitaa purjeveneillä, kalastukseen ja mökkeilyyn sopivat hyvin alle 50hv perämootorilla varustetut veneet.
- Anonyymi
Ja retkiveneilyyn 50 - 250hv perämoottoriveneet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja retkiveneilyyn 50 - 250hv perämoottoriveneet.
Ja 600hv Veradot öykkäröintiin.
- Anonyymi
Veneessä energiaa kuluu pääasiassa veneen liikuttamiseen ja aallon muodostamiseen. Ts. sitä taloudellisempi vene, mitä pienempi aalto.
Tämän takia ei iso moottori voi olla hyvinkin taloudellinen, jos kulutusta lasketaan matka/ euro. Vastaavasti taas, jos ei ole kiire mihinkään, niin edullisimmat ajotunnit saavuttaa yleensä solakkarunkoisella pitkällä uppiksella. Pääasia, että plaanaavalla ajetaan plaanissa ja uppiksella uppoumanopeutta.- Anonyymi
Painovirhe. Eli iso moottori voi olla taloudellinen, jos sillä ajetaan niin, ettei vene muodosta aaltoa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Painovirhe. Eli iso moottori voi olla taloudellinen, jos sillä ajetaan niin, ettei vene muodosta aaltoa
Aallon muodostaminen ei ole halpaa, mutta onneksi jokainen tekee niitä omilla rahoillaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Painovirhe. Eli iso moottori voi olla taloudellinen, jos sillä ajetaan niin, ettei vene muodosta aaltoa
Kyllä sitä energiaa hukkuu myös kitkaan ja ilmanvastukseen. Pieni ja kevyt on avain pieneen kulutukseen liukunopeudella. Uppoumanopeuksilla raskaammallakin pääsee pienellä. Vaikkapa mun 6 tn purkkari vie alle 2 l/h 6 kn vauhdissa. Edellisellä 3 tn purkkarilla pääsi 5,6 kn 1 l/h. Siis 0,2-0,3 l/mpk. Samaan pääsee myös 200 kg pulpettiveneellä, joka kulkee reilusti yli 20 kn 20 hv koneella ja 7 l/h kulutuksella.
50 hv perämoottorilla ei juuri alle 0,5:n enää pääse ja monet ostaa pulpettiveneitä 150-400 hv koneilla, jolloin mennään yleensä yli 1 l/mpk taloudellisemmallakin vauhdilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sitä energiaa hukkuu myös kitkaan ja ilmanvastukseen. Pieni ja kevyt on avain pieneen kulutukseen liukunopeudella. Uppoumanopeuksilla raskaammallakin pääsee pienellä. Vaikkapa mun 6 tn purkkari vie alle 2 l/h 6 kn vauhdissa. Edellisellä 3 tn purkkarilla pääsi 5,6 kn 1 l/h. Siis 0,2-0,3 l/mpk. Samaan pääsee myös 200 kg pulpettiveneellä, joka kulkee reilusti yli 20 kn 20 hv koneella ja 7 l/h kulutuksella.
50 hv perämoottorilla ei juuri alle 0,5:n enää pääse ja monet ostaa pulpettiveneitä 150-400 hv koneilla, jolloin mennään yleensä yli 1 l/mpk taloudellisemmallakin vauhdilla.Tehokas on avain liukunopeuteen pääsyssä. Sillä, mikä on juurikin liukunopeudessa taloudellisin, menee niin julmetusti aikaa liukuun pääsyyn (jos ikinä liukuun pääsee) että hyödyt katoavat siihen varsinkin lyhyitä matkoja ajettaessa. Pientä huudatetaan täysillä ja se vie enemmän kuin iso puolikaasulla. Aletaan laskemaan hyötykuorma mukaan, niin iso voittaa taas. Esim. Kun vene kahden hengen kuormalla vaatii 20 heppaisen päästäkseen plaaniin, tarvitaan neljälle hengelle kaksi venettä tai isompi moottori, jolloin se isompi moottori on kiistatta taloudellisempi myös polttoainekulutuksen kannalta.
- Anonyymi
Päästöt ovat yksi hailee. Hiilidioksidi vaan lisääntyy ilmassa, eikä yksikään lämpenemisennuste ole pitänyt paikkaansa. On aika miettia joku muu syy lämpenemiselle.
- Anonyymi
Luonto kyllä kovasti pistää ilmastouskovaisille hanttiin. Merenpinnan kohoamista ja Keski-Euroopan säitä saa näköjään Suomeen odotella.
Maailmassa fossiilisten käyttö koko ajan vain lisääntyy Suomen esimerkistä huolimatta. Mikä on, kun muut eivät seuraakaan perässä.
- Anonyymi
Hyttysen pieru koko Suomen päästöt mailmassa ja veneilyn päästöt viruksen pieru...
Vähän suhteellisuuden ymmärrystä ja lajempaa ajattelua. Arvon hörhöt! - Anonyymi
No nyt minäkin ymmärrän mistä ne aallot tulee.
- Anonyymi
Paljonko on paljon ja kuinka iso on iso?
Jos itsellä on pieni, normaalitkin näyttävät isoilta.- Anonyymi
Aika hyvä pohdinta, harvinaisen älyllisen syvällinen, kiitos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika hyvä pohdinta, harvinaisen älyllisen syvällinen, kiitos.
Eipä kestä.
Seoli kuitenkin tarkoitettu aloittajalle, joka käytti sanaa iso viisi kertaa ja paljon sanaa kerran neljässä lauseessa kertomatta, mitä sillä tarkoitti.
- Anonyymi
Kyllähän nuo on pieniä suomessa.
Floridasta löytyy videoita veneistä, joissa on moottoreina esim. 4x600, 5x450, 6x500
perämoottoreita.- Anonyymi
Pitääkö mennä hakemaan videot Floridasta asti, ei viittis lähteä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkö mennä hakemaan videot Floridasta asti, ei viittis lähteä?
Jos et muuten löydä videoita Floridasta, niin Finnairilla on suorat lennot sinne.
- Anonyymi
Kun en tiedä, niin kysyn.
Onko esim. 2023 vuosimallin venemoottorissa samat pakokaasujen puhdistusvälineet kuin autopuolella.
Bensalla katalysaattorit ja hiukkasuodattimet.
Dieselillä AdBluet, DPF:t ja niin edelleen.- Anonyymi
Ei ole sinne päinkään. On ne silti 50 vuodessa puhdistuneet aika reippaasti.
- Anonyymi
Johonkin 2028 tjsp oli ainakin ehdolla uudet perämoottorien päästörajat, jotka käytännössä poistaisi alle 25 hp polttikset markkinoilta ja edellyttäisi katalysaattoria isompiin. En tiedä onko ehdotus menossa läpi vai jo torpattu.
- Anonyymi
Ei ole kattia perämoottoreissa vieläkään vaikka esim. Mercuryssa on varattu sille paikka jo v.2019.
https://kipparilehti.fi/mercury-450r-esittelyssa-hoikka-muskelimoottori/
Evinrude E-tecissä, jonka valmistus on jo lopetettu oli jonkinlainen hiukkasloukku.
- Anonyymi
Venealalla ei voi sanovan olevan mitään pielessä. Niitä vehkeitä tehdään ja myydään mitä ihmiset ostaa. Ei siitä alaa pidä syyttää.
Aivan varmasti jos syntyy kysyntää niin järkeviä uppoumarunkoisia matkaveneitä joku alkaa sarjatuotantona valmistamaan. - Anonyymi
Nelarit saastuttaa varmasti eniten, kun niitä on joka paikka aivan täynnä.
Siinä jää isotkin koneet toiseksi.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418