Isot päästöt bensakoneista

Anonyymi-ap

Iso kulutus on bensakoneiden ongelma kun moottorin ja veneen koko kasvaa. Isot päästöt ja euroja palaa paljon, jos siis polttaa bensaa.

Mutta mihinkä isoa kulutusta ja isoja koneita tarvitsee = ei mihinkään, vesistön eläimetkin kiittävät kun eivät silpoidu potkurissa ja tule kymmenien solmujen nopeuksia vesillä

Kun näkee vene-esittelyjä, joissa kaahataan ympyrää 8 metrin päiväveneillä ja isoilla koneilla niin jossakin on venealalla pahasti pielessä.

29

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pienempi kulutus ja pienemmät päästöt sillä isommalla moottorilla on tuotettuun tehoon suhteutettuna kun ei tarvitse huudattaa täysillä, ja yhtälailla se 20 heppainen "silpoo" niitä mereneläviä. Bensa tai diesel, käytännössä aivan sama.

      Veneen koon kasvaminen on eri asia. Ennen saatiin 5,5m HT:sta paljon iloa irti ja saa tänäkin päivänä. Niitä ei vaan kannata valmistaa koska niitä on jo niin paljon markkinoilla. Isommasta veneestä valmistaja käärii paremmat voitot ja siksi pitää luoda mielikuva, että DC:n pitää olla vähintään 8m.

      Paljonko olet nähnyt silpoutuneita mereneläviä huuhtoutuvan rannoille?

    • Anonyymi

      Itsellä menee 3 litraa bensaa mökkisaareen mennessä, jos vaihtoehto olisi mennä autolla 200 km päähän, uskon että veneily on ympäristölle ystävällisempää.

    • Anonyymi

      No palaahan sitä bensaa vm 2019 nelarin läpi noin 500 litraa kaudessa. Kyydissä kuitenkin 2-6 henkilöä. Veneen hankinnan jälkeen ei ole ollut mitään hinkua lentää kaukomaille lomailemaan pari kertaa vuodessa. Joku ilmastoangstia poteva voi laskeskella kumpi vaihtoehto saastuttaa enemmän. Halpalennot olisi kyllä harrastuksena taloudellisesti edullisempi vaihtoehto, tosin melkein kaikki rahat päätyisi ulkomaille eikä jäisi kiertoon kotimaassa. Toisaalta, vuodessa palaa noin 1000 litraa bensaa ajellessa autolla konttorille tekemään hommia, joista 80-90% voisi tehdä etänä. Bensakoneet ei siten ole ongelma, vaan etätyövastaiset työnantajat.

    • Anonyymi

      Bensaa myydään ja sitä saa laillisesti ostaa. Mikä ongelma?

    • Anonyymi

      Isot säästöt bensakoneista. Dieselsisäperä maksaa reippaasti bensaperämoottoria enemmän.

    • Anonyymi

      Matkaveneily kannattaa hoitaa purjeveneillä, kalastukseen ja mökkeilyyn sopivat hyvin alle 50hv perämootorilla varustetut veneet.

      • Anonyymi

        Ja retkiveneilyyn 50 - 250hv perämoottoriveneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja retkiveneilyyn 50 - 250hv perämoottoriveneet.

        Ja 600hv Veradot öykkäröintiin.


    • Anonyymi

      Veneessä energiaa kuluu pääasiassa veneen liikuttamiseen ja aallon muodostamiseen. Ts. sitä taloudellisempi vene, mitä pienempi aalto.

      Tämän takia ei iso moottori voi olla hyvinkin taloudellinen, jos kulutusta lasketaan matka/ euro. Vastaavasti taas, jos ei ole kiire mihinkään, niin edullisimmat ajotunnit saavuttaa yleensä solakkarunkoisella pitkällä uppiksella. Pääasia, että plaanaavalla ajetaan plaanissa ja uppiksella uppoumanopeutta.

      • Anonyymi

        Painovirhe. Eli iso moottori voi olla taloudellinen, jos sillä ajetaan niin, ettei vene muodosta aaltoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painovirhe. Eli iso moottori voi olla taloudellinen, jos sillä ajetaan niin, ettei vene muodosta aaltoa

        Aallon muodostaminen ei ole halpaa, mutta onneksi jokainen tekee niitä omilla rahoillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painovirhe. Eli iso moottori voi olla taloudellinen, jos sillä ajetaan niin, ettei vene muodosta aaltoa

        Kyllä sitä energiaa hukkuu myös kitkaan ja ilmanvastukseen. Pieni ja kevyt on avain pieneen kulutukseen liukunopeudella. Uppoumanopeuksilla raskaammallakin pääsee pienellä. Vaikkapa mun 6 tn purkkari vie alle 2 l/h 6 kn vauhdissa. Edellisellä 3 tn purkkarilla pääsi 5,6 kn 1 l/h. Siis 0,2-0,3 l/mpk. Samaan pääsee myös 200 kg pulpettiveneellä, joka kulkee reilusti yli 20 kn 20 hv koneella ja 7 l/h kulutuksella.

        50 hv perämoottorilla ei juuri alle 0,5:n enää pääse ja monet ostaa pulpettiveneitä 150-400 hv koneilla, jolloin mennään yleensä yli 1 l/mpk taloudellisemmallakin vauhdilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä energiaa hukkuu myös kitkaan ja ilmanvastukseen. Pieni ja kevyt on avain pieneen kulutukseen liukunopeudella. Uppoumanopeuksilla raskaammallakin pääsee pienellä. Vaikkapa mun 6 tn purkkari vie alle 2 l/h 6 kn vauhdissa. Edellisellä 3 tn purkkarilla pääsi 5,6 kn 1 l/h. Siis 0,2-0,3 l/mpk. Samaan pääsee myös 200 kg pulpettiveneellä, joka kulkee reilusti yli 20 kn 20 hv koneella ja 7 l/h kulutuksella.

        50 hv perämoottorilla ei juuri alle 0,5:n enää pääse ja monet ostaa pulpettiveneitä 150-400 hv koneilla, jolloin mennään yleensä yli 1 l/mpk taloudellisemmallakin vauhdilla.

        Tehokas on avain liukunopeuteen pääsyssä. Sillä, mikä on juurikin liukunopeudessa taloudellisin, menee niin julmetusti aikaa liukuun pääsyyn (jos ikinä liukuun pääsee) että hyödyt katoavat siihen varsinkin lyhyitä matkoja ajettaessa. Pientä huudatetaan täysillä ja se vie enemmän kuin iso puolikaasulla. Aletaan laskemaan hyötykuorma mukaan, niin iso voittaa taas. Esim. Kun vene kahden hengen kuormalla vaatii 20 heppaisen päästäkseen plaaniin, tarvitaan neljälle hengelle kaksi venettä tai isompi moottori, jolloin se isompi moottori on kiistatta taloudellisempi myös polttoainekulutuksen kannalta.


    • Anonyymi

      Päästöt ovat yksi hailee. Hiilidioksidi vaan lisääntyy ilmassa, eikä yksikään lämpenemisennuste ole pitänyt paikkaansa. On aika miettia joku muu syy lämpenemiselle.

      • Anonyymi

        Luonto kyllä kovasti pistää ilmastouskovaisille hanttiin. Merenpinnan kohoamista ja Keski-Euroopan säitä saa näköjään Suomeen odotella.

        Maailmassa fossiilisten käyttö koko ajan vain lisääntyy Suomen esimerkistä huolimatta. Mikä on, kun muut eivät seuraakaan perässä.


    • Anonyymi

      Hyttysen pieru koko Suomen päästöt mailmassa ja veneilyn päästöt viruksen pieru...

      Vähän suhteellisuuden ymmärrystä ja lajempaa ajattelua. Arvon hörhöt!

    • Anonyymi

      No nyt minäkin ymmärrän mistä ne aallot tulee.

    • Anonyymi

      Paljonko on paljon ja kuinka iso on iso?

      Jos itsellä on pieni, normaalitkin näyttävät isoilta.

      • Anonyymi

        Aika hyvä pohdinta, harvinaisen älyllisen syvällinen, kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika hyvä pohdinta, harvinaisen älyllisen syvällinen, kiitos.

        Eipä kestä.
        Seoli kuitenkin tarkoitettu aloittajalle, joka käytti sanaa iso viisi kertaa ja paljon sanaa kerran neljässä lauseessa kertomatta, mitä sillä tarkoitti.


    • Anonyymi

      Kyllähän nuo on pieniä suomessa.
      Floridasta löytyy videoita veneistä, joissa on moottoreina esim. 4x600, 5x450, 6x500
      perämoottoreita.

      • Anonyymi

        Pitääkö mennä hakemaan videot Floridasta asti, ei viittis lähteä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö mennä hakemaan videot Floridasta asti, ei viittis lähteä?

        Jos et muuten löydä videoita Floridasta, niin Finnairilla on suorat lennot sinne.


    • Anonyymi

      Kun en tiedä, niin kysyn.

      Onko esim. 2023 vuosimallin venemoottorissa samat pakokaasujen puhdistusvälineet kuin autopuolella.

      Bensalla katalysaattorit ja hiukkasuodattimet.
      Dieselillä AdBluet, DPF:t ja niin edelleen.

      • Anonyymi

        Ei ole sinne päinkään. On ne silti 50 vuodessa puhdistuneet aika reippaasti.


      • Anonyymi

        Johonkin 2028 tjsp oli ainakin ehdolla uudet perämoottorien päästörajat, jotka käytännössä poistaisi alle 25 hp polttikset markkinoilta ja edellyttäisi katalysaattoria isompiin. En tiedä onko ehdotus menossa läpi vai jo torpattu.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Venealalla ei voi sanovan olevan mitään pielessä. Niitä vehkeitä tehdään ja myydään mitä ihmiset ostaa. Ei siitä alaa pidä syyttää.

      Aivan varmasti jos syntyy kysyntää niin järkeviä uppoumarunkoisia matkaveneitä joku alkaa sarjatuotantona valmistamaan.

    • Anonyymi

      Nelarit saastuttaa varmasti eniten, kun niitä on joka paikka aivan täynnä.
      Siinä jää isotkin koneet toiseksi.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe