Kolme akku pankkia ja yhden pankin vaihtaminen lifepo4 akuiksi

Anonyymi-ap

Tällä hetkellä kaikki on AGM akkuja.

Akkuja lataa koneen laturi ja massähkössä verkkovirta laturi. Ne on kytketty ARC mötikkäön, joka lataa ensin käyttö akkuja ja noin 13,6V kohdalla yhdistää latamaan kaikkia kolmea akku ryhmää eli startti akkuja ja keulassa pari akkua vintturille ja propellille.

Käyttöakut on nyt melko finaalissa ja aikomus olisi vaihtaa ne lifepo4 akkuun tai akkuihin.

Ymmärrän myös, että olisi hyväksi laittaa DC-DC laturi startti akkujen ja lifepo akkujen väliin, mutta mietin, että ilmeusesti tuo ARC pitäisi poistaa?

Miten olette itse rakentaneet järjestelmän te joilla 3 akku pankkia?

33

696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä, harvinaisen hyvin kirjoitettu ja ystävällinen teko kauppiaalta, kirjoittaa aiheesta, joka on aavistuksen pimennossa ja hyvin pintapuolisia juttuja löytyy kansainvälisestikkin.

        Tässä vielä jatkot aikaisemmalla linkille
        https://www.esconet.fi/blog/tekniikkavinkit-12/litiumakkujen-asennus-lyijyakkujen-tilalle-9

        Tuosta arc poisjättämisestä, niin luettuani artikkelit, niin ymmärsin, että voisin kyllä jättää arc:n palvelemaan vielä startti akkuka ja keulan akkuja,. Iroittaisin vain vaihdettavien käyttöakkut tuosta arc mötiäisestä.

        Näin vanha AC/DC laturi ja moottori laturi lataisivat noita kahta AGM pankkia ja lifepo latautuisi DC DC laturilla startti akuista ja lisäksi uudesta AC/DC lifepo laturista.

        you tubessa on myös aiheesta materiaalia.

        Pitää voelä hieman ihmetellä, ennen asennusta, roippeet on jo tilattu, joten projekti etenee ja tieto lisääntyy, toivottavasti.😊


    • Anonyymi

      Mitä pankkeja? Eikö näitä kutsuta akustoiksi.

      • Anonyymi

        Voi voi, termi on yleinen maapallolla. Battery bank, kyllä sinäkin sen tiesit, mutta jurpona sitten päätit urpoilla, tuliko hyvö ja näppärä mieli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi, termi on yleinen maapallolla. Battery bank, kyllä sinäkin sen tiesit, mutta jurpona sitten päätit urpoilla, tuliko hyvö ja näppärä mieli?

        Valitettavasti pellesuomennokset raiskaa kieltämme selittelijöiden siivittämänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti pellesuomennokset raiskaa kieltämme selittelijöiden siivittämänä.

        Nytkö sitten helpotti, kun tiedämme kyseessä olevan virallisen tahon nimike "akusto"

        Ettei van olisi suomennos tosin jäykähkö saksalaiseelle perusmuodolle "accu", mutta saksassakin se on accubank,en monikossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytkö sitten helpotti, kun tiedämme kyseessä olevan virallisen tahon nimike "akusto"

        Ettei van olisi suomennos tosin jäykähkö saksalaiseelle perusmuodolle "accu", mutta saksassakin se on accubank,en monikossa.

        Aloittaja olisi voinut laittaa aloituksensa suoraan englanniksi, jos on paljon mageempi juttu. Miksei kaikki muukin voisi olla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti pellesuomennokset raiskaa kieltämme selittelijöiden siivittämänä.

        "pellesuomennokset raiskaa"
        Olet näköjään yksi raiskaajista.

        ps Akkupankki on toki yhdyssana, se ei sinua haitannut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pellesuomennokset raiskaa"
        Olet näköjään yksi raiskaajista.

        ps Akkupankki on toki yhdyssana, se ei sinua haitannut?

        Onneksi ei tarvitse selitellä kenellekään mitään. Uppoa vitutukseesi.


      • Anonyymi

        Kuinka suuret kicksit sait tuosta väliin tulosta ” Mitä pankkeja? Eikö näitä kutsuta akustoiksi.”
        Esim. 1-10 asteikolla?

        Tuollaiset puun takaa tulevat aiheeseen kuulumattomat välihuudot ovat erittäin häiritseviä kun olemme usein keskittyneet johonkin mielenkiintoiseen aiheeseen.

        Tiedoksi näille ”kielen vartijoille”. Tämä sivusto ei ole tarkoitettu teidän temmellyskentäksenne.
        Täällä keskustellaan meidän harrastuksestamme ja haluamme keskittyä niihin asioihin, joten etsikää ”opetuslapsenne” jostakin muualta, please.

        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka suuret kicksit sait tuosta väliin tulosta ” Mitä pankkeja? Eikö näitä kutsuta akustoiksi.”
        Esim. 1-10 asteikolla?

        Tuollaiset puun takaa tulevat aiheeseen kuulumattomat välihuudot ovat erittäin häiritseviä kun olemme usein keskittyneet johonkin mielenkiintoiseen aiheeseen.

        Tiedoksi näille ”kielen vartijoille”. Tämä sivusto ei ole tarkoitettu teidän temmellyskentäksenne.
        Täällä keskustellaan meidän harrastuksestamme ja haluamme keskittyä niihin asioihin, joten etsikää ”opetuslapsenne” jostakin muualta, please.

        Bootmann

        Aiheeseen kuulumattomat pitkät välisaarnat vasta häiritseviä ovatkin. Heikosta kieliopista saa aina huomauttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiheeseen kuulumattomat pitkät välisaarnat vasta häiritseviä ovatkin. Heikosta kieliopista saa aina huomauttaa.

        Voi johtua myös synnynäisestä lukihäiriöstä yms. Joten ei ole sivistynyttä takertua tuollaisiin.

        Aloitus on hyvä, ajankohtainen, itseäkin kiinostava. Suunnitteilla vastaava, harmi, että todelliset tietäjät asiasta eivät ole tällä, kieliopista ei paljoa ioa akku asioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi johtua myös synnynäisestä lukihäiriöstä yms. Joten ei ole sivistynyttä takertua tuollaisiin.

        Aloitus on hyvä, ajankohtainen, itseäkin kiinostava. Suunnitteilla vastaava, harmi, että todelliset tietäjät asiasta eivät ole tällä, kieliopista ei paljoa ioa akku asioissa.

        Sillä huomautukseen takertujalla se ongelma on. Tökeröä kirjoitusmuotoa on kommentoitu, hyvä, eteenpäin. Siitä huomautuksesta nillittäminen on yhtä typerää kuin ylinopeussakoista purnaaminen kun todistettavasti kuitenkin tuli ajettua ylinopeutta.

        Akkuasiaa on netti täynnä, sieltä minä tietoni hain omaa konverskota varten, en täältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä huomautukseen takertujalla se ongelma on. Tökeröä kirjoitusmuotoa on kommentoitu, hyvä, eteenpäin. Siitä huomautuksesta nillittäminen on yhtä typerää kuin ylinopeussakoista purnaaminen kun todistettavasti kuitenkin tuli ajettua ylinopeutta.

        Akkuasiaa on netti täynnä, sieltä minä tietoni hain omaa konverskota varten, en täältä.

        Kitos, että tulit kertomaan asian veneily keskustelu palstalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiheeseen kuulumattomat pitkät välisaarnat vasta häiritseviä ovatkin. Heikosta kieliopista saa aina huomauttaa.

        Et kuitenkaan kertonut tuosta saamaasi kicksien lukemaa.
        Ilmeisesti aika korkea kun piti tulla sitä puolustelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä huomautukseen takertujalla se ongelma on. Tökeröä kirjoitusmuotoa on kommentoitu, hyvä, eteenpäin. Siitä huomautuksesta nillittäminen on yhtä typerää kuin ylinopeussakoista purnaaminen kun todistettavasti kuitenkin tuli ajettua ylinopeutta.

        Akkuasiaa on netti täynnä, sieltä minä tietoni hain omaa konverskota varten, en täältä.

        Vähintäin yhtä typerää on tulla tuollaisella viestillä sitä kommentoimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kuitenkaan kertonut tuosta saamaasi kicksien lukemaa.
        Ilmeisesti aika korkea kun piti tulla sitä puolustelemaan.

        En voinut kertoa, koska en ole henkilö jolta sitä kysyit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähintäin yhtä typerää on tulla tuollaisella viestillä sitä kommentoimaan.

        Tuolla viesillä kommentoitiin ihan mmuuta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Omassa veneessä on sama pohdinta edessä. Käyttoakut 4x115Ah, startti 75Ah ja Keulapotkuri 75Ah. Tuo Heaterin TBS kiinnostelee kovasti, koska sillä saa juuri ohjattua eri akkutyyppejä. Ongelma mulla on ahdas konekoppa, koska 60A peruslaturi pitäisi vaihtaa isompaan murikkaan (120A) eikä tilaa ole kuin pari senttiä nykyisen laturin ja äänieristeen välillä. Tämä siis siinä tapauksessa jos vaihtaisin litiumpohjaisiin akkuihin.

      Mitäs jos jätät vain käyttöakut laturille ja annat koneen hoitaa kahden muun akkupankin/akuston/akun latauksen? Asentelu on paljon helpompaa.

      • Anonyymi

        Minkä takia peruslaturi pitäisi vaihtaa? Lataahan 120A laturi nopeammin kuin 60A, mutta jos 60A: nopeus on tähän asti riittänyt niin riittäähän se jatkossakin kun litium kuitenkin latautuu lyijyä nopeammin.


      • Anonyymi

        Laturia ei tarvitse vaihtaa, asennat uuden ohjaimen vanhaan laturiin.
        Alternator Regulators for Boats
        svb24.com


      • Anonyymi

        Jos laitat 20-30A DC-DC laturin, kaapeli starttiakusta ja viet uuteen lifepo pankkiin, niin pitäisi pelittää.

        Itse tilasi dc-dc + mppt laturin, jossa voi säätää myös vaikka ja mitä parametrejä, sopisi varmaan sinukin systeemiin. Itselläni 50A, laitan linkin 30A laturiin 179€
        https://www.creabest.de/products/solar-laderegler-mppt-12v-30a-mit-dc-dc-ladegerat

        Täältö löydät asennus ja käyttö ohjeen valmistajan sivuilta ladattavaksi, tätä laturia on kaupan usealla nimellä.

        https://www.srnesolar.com/productdetail/DC-DC-Charge-Controller-MD12V.html

        Tuolta pystyt myös ohjelmomaan tehoa, jos koneen laturi lämpiää liikaa tästä uudesta dc dc laturista, niin säätää parametrejä alemmas. Saa myös hankittua bluetooth mötikän erikseen n21€ niin voi sorkkia parametrejä vaikka ajossa...

        Ja noita löytyy kyllä muitakin merkkejä useita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laitat 20-30A DC-DC laturin, kaapeli starttiakusta ja viet uuteen lifepo pankkiin, niin pitäisi pelittää.

        Itse tilasi dc-dc mppt laturin, jossa voi säätää myös vaikka ja mitä parametrejä, sopisi varmaan sinukin systeemiin. Itselläni 50A, laitan linkin 30A laturiin 179€
        https://www.creabest.de/products/solar-laderegler-mppt-12v-30a-mit-dc-dc-ladegerat

        Täältö löydät asennus ja käyttö ohjeen valmistajan sivuilta ladattavaksi, tätä laturia on kaupan usealla nimellä.

        https://www.srnesolar.com/productdetail/DC-DC-Charge-Controller-MD12V.html

        Tuolta pystyt myös ohjelmomaan tehoa, jos koneen laturi lämpiää liikaa tästä uudesta dc dc laturista, niin säätää parametrejä alemmas. Saa myös hankittua bluetooth mötikän erikseen n21€ niin voi sorkkia parametrejä vaikka ajossa...

        Ja noita löytyy kyllä muitakin merkkejä useita

        Siis 460 Ah FLP hupiakut ja ehdotat 20-30 A DC-DC laturia? Mitä tekee tuollaisella akkukapasiteetilla ja sen nopealla latauksella, jos ei saa moottorilla kuin 20-30 A ladattua. Mun 225 Ah lyijyakustokin latautuu käytännössä aina yli 20 A ja pitkiä aikoja laturin maksimin eli 60 A - muut kuormat eli suuruusluokkaa 55 A.

        Noin isolla akustolla 60 A tulisi lähes loppuun saakka lyijyakuillakin. Itse en ainakaan alle 100 A lataussysteemiä kelpuuttaisi, jos sijoittaisin noin suuriin LFP-akkuihin. Ostin vielä viime keväänä uuden lyijyakuston, kun edellinen kuitenkin kesti 12 kautta mulla + X kautta edellisellä omistajalla eikä ollut ongelmia sähkön loppumisen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis 460 Ah FLP hupiakut ja ehdotat 20-30 A DC-DC laturia? Mitä tekee tuollaisella akkukapasiteetilla ja sen nopealla latauksella, jos ei saa moottorilla kuin 20-30 A ladattua. Mun 225 Ah lyijyakustokin latautuu käytännössä aina yli 20 A ja pitkiä aikoja laturin maksimin eli 60 A - muut kuormat eli suuruusluokkaa 55 A.

        Noin isolla akustolla 60 A tulisi lähes loppuun saakka lyijyakuillakin. Itse en ainakaan alle 100 A lataussysteemiä kelpuuttaisi, jos sijoittaisin noin suuriin LFP-akkuihin. Ostin vielä viime keväänä uuden lyijyakuston, kun edellinen kuitenkin kesti 12 kautta mulla X kautta edellisellä omistajalla eikä ollut ongelmia sähkön loppumisen kanssa.

        Henkilö ei maininnut, että hankkii 460ah lifepo4 akkuja, päättelin hänen hankkivan vastaavan kokoisen eli pärjäisi 230-250ah lifepoilla.

        Jos haluaa nopeampaa latausta, niin isompi laturi ja vaikka 200ah dc dc laturi, mikäs siinä.

        Aurinko paneeleja kannattaa myös harkita...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilö ei maininnut, että hankkii 460ah lifepo4 akkuja, päättelin hänen hankkivan vastaavan kokoisen eli pärjäisi 230-250ah lifepoilla.

        Jos haluaa nopeampaa latausta, niin isompi laturi ja vaikka 200ah dc dc laturi, mikäs siinä.

        Aurinko paneeleja kannattaa myös harkita...

        Tässä vielä laadukkaiden laturien latauksista eri moottorin kieroksilla.

        Henkilön ajattelema n.120a laturi tuottaa vasta 60A 2000rmp kohdalla lämpimänä. Kylmänä 80A.

        Ja pienemmillä kierroksilla vähemmän.

        Isommalla dc dc laturilla on kyllä koneen laturi kovilla lämmön suhteen + hihnat ....jotka muutenkin vaihtuu moniuraisiksi siirryttäessä isompiin latureihin.

        Itselläni 160A balmar ja tulee 50A dc dc ja akkujA 560ah lifepo4 lisäksi 40A AC laturi ja 235W aurinkopaneelia ja ajattelin pärjätä, lisäksi. 5kw diesel generaattori.

        Eikä ole tarkoitus ladata akkuja täyteen, eikä kuluttaa tyjäksi, ajatuksena liikkua 30-80% väillä latauksen suhteen, välillä tietysti täyteen, niin akku balansoituu kenno kohtaisesti....tällä ajatuksella pitäisi elinkaari olla pitkä....

        Kyllä noita voisi teoriassa ladata 250A kun bsm on kohtuu iso...

        https://balmar.net/balmar-technology/alternator-output-curves/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä vielä laadukkaiden laturien latauksista eri moottorin kieroksilla.

        Henkilön ajattelema n.120a laturi tuottaa vasta 60A 2000rmp kohdalla lämpimänä. Kylmänä 80A.

        Ja pienemmillä kierroksilla vähemmän.

        Isommalla dc dc laturilla on kyllä koneen laturi kovilla lämmön suhteen hihnat ....jotka muutenkin vaihtuu moniuraisiksi siirryttäessä isompiin latureihin.

        Itselläni 160A balmar ja tulee 50A dc dc ja akkujA 560ah lifepo4 lisäksi 40A AC laturi ja 235W aurinkopaneelia ja ajattelin pärjätä, lisäksi. 5kw diesel generaattori.

        Eikä ole tarkoitus ladata akkuja täyteen, eikä kuluttaa tyjäksi, ajatuksena liikkua 30-80% väillä latauksen suhteen, välillä tietysti täyteen, niin akku balansoituu kenno kohtaisesti....tällä ajatuksella pitäisi elinkaari olla pitkä....

        Kyllä noita voisi teoriassa ladata 250A kun bsm on kohtuu iso...

        https://balmar.net/balmar-technology/alternator-output-curves/

        Niin siis laturin kierroksilla, jolloin kone käy esim puolet tuosta,


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä erittäin hyvää pohdittavaa lifepo projekteihin.

        https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/

        Luulin tietäväni kohtuullisesti, mutta nyt tuli mukavasti lisää ymmärrystä näistä

        Onhan tuossa periaatteessa kaikki oikein, mutta käytännössä voi kuitenkin hiukan oikoa mutkissa esim. tyhmän laturin latausjännitteiden osalta, kunhan tekee sen tietoisesti. Itse valitsin nimenomaan akun, jonka BMS katkaisee vasta poikkeuksellisen ylijännitteen sattuessa (emergency cutoff), eikä vahingossa kun liikutaan optimaalisen rajoilla. Tiedän, että tämä lyhentää akun käyttöikää, mutta en ikinä muutenkaan yltäisi 5000 lataussykliin eikä haittaa vaikka saisin siitä alle puolet kunhan asennus on luotettava ja yksinkertainen.

        Uhrautuvista transienttisuojista on edelleen täysin hämärän peitossa mistä tietää että esim. tuo Sterling (joka omasta veneestä löytyy) on edelleen toimintakuntoinen ja tarjoaa edelleen suojaa. Se varoitusledihän palaa (ja mahdollinen lisävarustesummeri huutaa) vain sen jännitepiikin hetken... paljon järkevämpää olisi, että, että se valo palaisi jatkuvasti, ja sammuisi kun mötikkä joutaa SER keräykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä vielä laadukkaiden laturien latauksista eri moottorin kieroksilla.

        Henkilön ajattelema n.120a laturi tuottaa vasta 60A 2000rmp kohdalla lämpimänä. Kylmänä 80A.

        Ja pienemmillä kierroksilla vähemmän.

        Isommalla dc dc laturilla on kyllä koneen laturi kovilla lämmön suhteen hihnat ....jotka muutenkin vaihtuu moniuraisiksi siirryttäessä isompiin latureihin.

        Itselläni 160A balmar ja tulee 50A dc dc ja akkujA 560ah lifepo4 lisäksi 40A AC laturi ja 235W aurinkopaneelia ja ajattelin pärjätä, lisäksi. 5kw diesel generaattori.

        Eikä ole tarkoitus ladata akkuja täyteen, eikä kuluttaa tyjäksi, ajatuksena liikkua 30-80% väillä latauksen suhteen, välillä tietysti täyteen, niin akku balansoituu kenno kohtaisesti....tällä ajatuksella pitäisi elinkaari olla pitkä....

        Kyllä noita voisi teoriassa ladata 250A kun bsm on kohtuu iso...

        https://balmar.net/balmar-technology/alternator-output-curves/

        Tämä henkilö on tosiaan ajatellut vaihtaa 4x115Ah esimerkiksi 2x100 tai 2 x 110Ah litiumakkuihin. Painonsäästö on melkoinen. Ostin jo vanhan akkulaturin tilalle uuden, jolla voi ohjata eri akkutyyppejä. Mun täytyy perehtyä noihin 60A laturin "kellotuksiin".
        Tällä henkilöllä on myös aurinkopaneeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä henkilö on tosiaan ajatellut vaihtaa 4x115Ah esimerkiksi 2x100 tai 2 x 110Ah litiumakkuihin. Painonsäästö on melkoinen. Ostin jo vanhan akkulaturin tilalle uuden, jolla voi ohjata eri akkutyyppejä. Mun täytyy perehtyä noihin 60A laturin "kellotuksiin".
        Tällä henkilöllä on myös aurinkopaneeli.

        Jos mahtuu, niin kannattaa osta yksi isompi, niin kennot pysyvät paremmin balanssissa ja usein isommassa on parempi tai tehokkaampi bsm.

        Jos hankit kaksi akkua, niin lataa ne ensin täyteen ja yhdistö vasta sitten systeemiin, niin kennot ovat mahdollisimman samassa latingissa, jos latauksessa on hieman enemmän eroa, niin toinen akku ei ehkä ikinä tule antamaan täyttä kapasiteettia, koska paremman akun bsm tullessaan täyteen katkaisee latauksen.

        Kannattaa tosiaan tutustua laturin suojaamiseen, ettei kärvähdä, teet sen sitten miten vain...



        AP henkilö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laitat 20-30A DC-DC laturin, kaapeli starttiakusta ja viet uuteen lifepo pankkiin, niin pitäisi pelittää.

        Itse tilasi dc-dc mppt laturin, jossa voi säätää myös vaikka ja mitä parametrejä, sopisi varmaan sinukin systeemiin. Itselläni 50A, laitan linkin 30A laturiin 179€
        https://www.creabest.de/products/solar-laderegler-mppt-12v-30a-mit-dc-dc-ladegerat

        Täältö löydät asennus ja käyttö ohjeen valmistajan sivuilta ladattavaksi, tätä laturia on kaupan usealla nimellä.

        https://www.srnesolar.com/productdetail/DC-DC-Charge-Controller-MD12V.html

        Tuolta pystyt myös ohjelmomaan tehoa, jos koneen laturi lämpiää liikaa tästä uudesta dc dc laturista, niin säätää parametrejä alemmas. Saa myös hankittua bluetooth mötikän erikseen n21€ niin voi sorkkia parametrejä vaikka ajossa...

        Ja noita löytyy kyllä muitakin merkkejä useita

        Tässä linkki missä blue thoot/apsin esittelyä parametreistä hieman, apsissa valitaan laite, videossa pelkkä mppt laite, voisi valita myös dc dc laturin, jossa myös tuo mppt.

        https://youtu.be/DFX2pnlBtTk?feature=shared


    • Anonyymi

      Itselle tuli uutena, kun en ole sähkövirtuoosi, niin keulapotkuri/vintturi muodostuu monelle lifepolle ongelmaksi, kun niistä ei kyetä ottamaan, niin suuria virtoja ulos bsm:stä riippuen.

      Joo löytyy lifepoita joilla homma toimii...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      207
      8351
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4718
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      30
      2275
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2168
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1468
    Aihe