Mihin lakiin väärät sijaishuoltopäätökset perustuvat?

Esko Leipälä kirjoitti

"Stubbin laki" ja sen säätämisen asiantuntijat

Sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain muutokset, joilla jokaiselle lastensuojelun työntekijälle ja sosiaalityöntekijälle kullekin erikseen määrättiin velvollisuudeksi ja oikeudeksi huostaanottaa mikä lapsi ja tahansa, määräävät että kunnan velvollisuus on lastensuojelutyötnekijän vaatimukset toimeenpanna sellaisenaan. Asiasta päätettiin jo eduskunnan perustuslakivaliokunnassa vuonna 2012.

Kymmenen vuotta sitten legitimoitiin (laillistettiin) se sosiaalitoimen virkatyön käytäntö, että jokainen sosiaalityöntekijä omaa asiakassuhteissaan rajattomat diktatoriset valtaoikeudet. Kunnan velvollisuus ja oikeus on ainoastaan toimeenpanna asiakassuunnitelmiin kirjatut virkailijan vaatimukset. Kenellekään ei jätetty oikeutta oikaista esim. tekaistuja päätösperusteita saatikka estää laittomat huostaanotot. Samasta syystä poliisi ei lastensuojelun rikoksia tutki (vrt. sosiaalihuoltolain 48 §, viimeinen kappale).

Tämä Stubbin hallituksen aikaan säädetty lain soveltamisohje on perustuslain vastainen, sillä joko suoraan tai seurausvaikutuksiltaan se rikkoo ainakin 20 perustuslain eri pykälää.

Lain säätämisessä kuultiin lähes yksinomaan huonon lain vuoksi edunsaajan roolissa olevia ”asiantuntijoita”.

Lain säätämisessä tieto sosiaalitoimen ja lastensuojelun asiakaskokemuksista pontevan tehokkaasti estettiin. Muutama kirjallinen lausunto käsiteltiin, mutta kuultavaksi sosiaalitoimen ja lastensuojelun asiakkaita ei päästetty. Näin lain väärinkäytön riskit jäivät kokonaan ennakoimatta ja käsittelemättä – tai ne käsiteltiin käänteisesti: tavoitteeksi jäi mahdollistaa mahdollisimman tehokas lain väärinkäyttö. Lopputulemana oli lastensuojelun diktatuuri, joka legitimoitiin.

MERKITYKSELTÄÄN KRIITTISEKSI TULEVAT KO. LASTENSUOJELULAIN 24 §:N ENSIMMÄISET SANAT: ” VASTUU LAPSEN EDUN TURVAAMISESTA” – LAPSEN ASIOISTA VASTAAVAN SOSIAALITYÖNTEKIJÄN ON VALVOTTAVA LAPSEN EDUN TOTEUTUMISTA…”. SOSIAALITYÖNTEKIJÄN VALTAOIKEUDET TÄSMENNETTIIN EDELLEEN LASTENSUOJELULAIN 36 §:LLÄ, SOSIAALIHUOLTOLAIN 36 §:LLÄ SEKÄ SOSIAALIHUOLTOLAIN 48 §:LLÄ. NÄMÄ SÄÄDÖKSET YHDESSÄ PITKÄLTI VARMISTIVAT JA VARMISTAVAT EDELLEEN SEN, ETTÄ RAJATON VALTA PÄÄTTÄÄ IHMISTEN ELÄMÄSTÄ ON JA PYSYY KULLAKIN SOSIAALITYÖNTEKIJÄLLÄ ERIKSEEN JOKAISESSA HEIDÄN ASIAKASSUHTEESSAAN.

SOSIAALITYÖNTEKIJÄN JA LASTENSUOJELUVIRKAILIJAN TOIMIEN JA PÄÄTÖSTEN VÄÄRINKÄYTÖN MAHDOLLISUUDET TEHTIIN RAJATTOMIKSI.

*******************************

"Stubbin laki" ja sen säätämisen asiantuntijat

Lakialoite

Valiokunta on käsitellyt esityksen yhteydessä seuraavan aloitteen:

• LA 46/2012 vp Kari Tolvanen /kok ym. laiksi lastensuojelulain 25 §:n muuttamisesta läh. 18.10.2012

Lausunto

Eduskunnan päätöksen mukaisesti perustuslakivaliokunta on antanut asiasta lausunnon (PeVL 36/2014 vp), joka on otettu tämän mietinnön liitteeksi.


Hannu Hintsala kirjoitti" laki ei salli sosiaalityöntekijän keksiä niitä enää.

Oikeuskanslerin päätös OKV/430/10/2020 MÄÄRÄÄ, että sosiaalityöntekiän tulee tehdä päätköset hallintolain mukaisen päätöksenteko menetelmän mukaisesti.

Tarkoittaa sitä, että kaikki päätökset on perusteltava, perusteluissa tulee käydä ilmi mihin lakeihin perusteluissa vedotaan, kaikki päätökset tulee perustua tarkointakistettuun tosiseikastoon, eli faktaan. Ei sossun "mutu" huoliin, kolmannenkädentietoihin tai sijaishuoltopaika tai sossun oletuksiin."


Rikosylikonstaapeli päätti jättää tutkimatta syksyllä 2024: "Sosiaalityöntekijällä on oikeus arvioida. Huono päätös ei ole laiton. Kaikki tuki ei ole tahdonvaraista"

15

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sossu voi halutessaan teeskennellä, että me olemme tosi epävakaita. Kukaan ei tarkasta vointiamme ja eristyspäätös jatkuu. Jos menemme todistamaan voivamme hienosti, tarkastaja sanoo haluavansa seurata meitä. Silloin olemme jo kontrollissa, jonka puutteen vuoksi sossu teeskentelee. Hyvävointisuus ei johda rangaistusten purkuun.

    • 1 Mikä lastensuojelulain virhe aiheuttaa sortoa? Mikä laki on väärä, mihin lakiin sorto perustuu

      https://lnkd.in/dpbVVYWB

      Hannu Hintsala: "Heidän toimintansa perustuu suoraan stubbin hallituksen heille antamaan yksinvaltiuteen.
      Hallituksen esityksessä HE164/2014 sivun 64 oikea palsta on yhtäkuin soveltamisohje sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain 36 pykälille, joka antaa sosiaalityöntekiälle mielvallan.
      Tämä hallituksen esitys määrää jotakuinkin näin.
      Sosiaalityöntekiä tekee ARVION.
      ARVIO tulee kirjata asiakas suunnitelmaan.
      Kun ARVIO on kirjattu asiakas suunnitelmaan kunnille tulee VELVOLLISUUS toimeen panna kaikki mitä sosiaalityöntekiä on ARVIOINUT.
      Tämä ARVIO saa olla mitä tahansa valheen ja totuuden väliltä."

      Esko Leipälä: "Juuri noin, mitä hr. Hintsala kertoi: oikeuskanslerin päätös OKV 430/202/10 kumoaa ”Stubbin lain” (laillistetut lastenryöstöt) eli Suomen hallituksen lainsoveltamisohjeen HE 164/2014, sivu 46 ja sivujen 1-2 taite. Joka osaa oikeudessa tähän vedota, saattaa voittaa lapsensa huostaanottojutun ja muut lastensuojelun "minulla on huoli"- pakkopäätökset.
      ► Lisäksi on olemassa ihan tuore, eli alle vuoden ikäinen AVIn ja Valviran paimenkirje, näiden kahden lainvalvojan yhdessä antama ohje valtakunnan sosiaalityöntekijöille ja lastensuojeluvirkailijoille "Lastensuojelun hyvä laatu ja sijaishuoltoon sijoitettujen lasten perusoikeuksien turvaaminen", pvm. 24.3.2022.
      Peräti 6 sivun verran ohjeessa lastensuojelun työntekijöille ja päättäjille yritetään vääntää ymmärrettävästi, kuin rautalangasta mallia vääntäen, miten lailliset päätökset myös lastensuojelussa on tehtävä.
      * * *"
      https://lnkd.in/d-7EHmNZ

      Elisa Pekkarinen: " On ongelmallista, että lastensuojelulain 29 pykälä sallii lapsen tapaamisten ulkoistamisen myös muulle lastensuojelun työntekijälle: Sosiaalityöntekijä kun on se, joka on vastuussa ja tekee lapsen asiakkuutta koskevat ratkaisut."
      https://lnkd.in/dnxy8rau
      Eli sama asia lakitieteen termein, kun vanhemman tuen hyödyllisyyden arvioidaan loppuneeksi, oikeus tukeen päättyneeksi, syrjitään ja lapsen vanhempi eristetään

    • 2 Timo Jalava: "Hallinto-oikeusjärjestelmä ei toimi lainkaan: "Puolueettoman käräjäoikeuden sijaan huostaanotto- oikeudenkäynnit käydään sosiaalityöntekijöiden omissa hallinto- oikeuksissa, joita voi pitää oikeuden irvikuvina. Niissä ei ole käytössä syyttömyysolettamaa, tosiseikkaselvittelyä tai näytönarviointia ja asiakkaalla on käänteinen todistustaakka.
      Ammattituomareiden sijaan perheitä tuomaroivat entiset hallinto-virkailijat ja sosiaalityöntekijät, joilla ei tarvitse olla lainkaan oikeusfilosofista osaamista tai kokemusta tuomaritoiminnasta.
      Oikeudenkäyntien oletuksena on viranomaislausunnon ja - toiminnan oikeellisuus, jota ei tarvitse todistaa.
      Kaikki sosiaalityöntekijöiden kirjaama materiaali esim. huhut ja subjektiiviset tuntemukset hyväksytään oikeudenkäyntimateriaaliksi.
      Heikoimmillaan hallinto-oikeuden päätöksiin poimitaan sellaisenaan ote lastensuojelun kirjauksista. "
      Lue lisää Kafkamaisista näytösoikeudenkäynneistä täältä:

      https://lnkd.in/dgr8dq7N

      "Niissä ei ole käytössä syyttömyysolettamaa, tosiseikkaselvittelyä tai näytönarviointia ja asiakkaalla on käänteinen todistustaakka"



      Elina Kero: "Tämä sama malli on käytössä myös käräjäoikeuksissa huoltoriitakäsittelyissä. Käräjäoikeuksissa voivat ignoorata täysin toisen osapuolen, ja tuutata paperit täyteen mielikuvituspaskaa. Ainakin Oulussa"

    • 3 Esko Leipälä vastasi 21.10.2023 : ”Moni haastateltavista sanoi, että vankila on parempi paikka kuin lastensuojelulaitos.” Tämä on mahdollista, koska 1.1.2015 tuli voimaan sosiaalihuoltolain 36 §:n, lastensuojelulain 36 §:n ja sosiaalihuoltolain 48 §:n soveltamisohje (hallituksen esitys 164/2014, sivu 46, oikean palsta, viimeinen kappale), jonka mukaan kuka tahansa sosiaalityöntekijä saa määrätä [”arvioida”] minkä tahansa lapsen huostaanotettavaksi tai määrätä hänet minkä tahansa pakkotoimien kohteeksi, ja – kuten lain soveltamisohje määrää
       ” Kun tarvittavat palvelut on kirjattu [lastensuojelun tai muun sosiaalityöntekijän laatimaan] asiakassuunnitelmaan, SYNTYY KUNNILLE VELVOITE niiden järjestämiseen”.
      Se on monin tavoin todistettu, että rajaton ja oikeus ilman rangaistusseuraamuksia käytettävään ihmisten mielivaltaiseen kohteluun tuottaa kauhistuttavaa jälkeä."

      Hannes vastasi Eskolle: "Ainakin yksi olennainen tuomioistuinten mädännäisyyden alku tapahtui, kun tuomioistuimet ottivat toimintatavakseen jakaa tuomioita sana - vastaan sana tilanteista, vailla tarvittavia todisteita. Ja se, kun kantelu/valitusviranomaiset ottivat toimintavakseen pyytää vastineen kannellulta viranomaiselta (sosiaalityöntekijältä), ilman että kantelija saa antaa siitä vastaselitystä. Näin kanneltu pääsee tuomariksi (sosiaalityöntekijällä on lastenlääkärin, psykologin ja tuomarin valta) omassa asiassaan. Eli olennaisimmista oikeudenmukaisuuden perusaioista on luovuttu ! Siitä ei tule muuta kuin toinen toistaan törkeimpiä oikeudenmukaisuuden loukkauksia."

    • 4 Esko Leipälä kirjoitti
      "Lastensuojelun diktatuurin
      perustamisasiakirjat
      ja niiden juridiikka:
      VAIHEET:
      1) Hallitus määräsi, että lastensuojelun huostaanottopäätökset pitää saada ”vapaaehtoisiksi”. Silloin niistä ei voi valittaa, ei kannella eikä viedä oikeuteen vahvistettavaksi. Lastensuojelun asiakkaiden oikeussuojakeinot likvidoitiin ja korvattiin lastensuojelun ja sosiaalitoimen diktatuurilla (kts. HE 164/2014, ss. 1–2).
      2) Vapaaehtoiset päätökset kiristetään ja väärennetään systemaattisesti. Tosiasioiden vastaisi lastensuojelun kirjauksia ei suostuta oikaisemaan, vaan/koska ”tarvittaessa” hallinto-oikeudet vahvistavat ne automaattisesti lainvoimaisiksi.
      3) Lapsen ja perheen tilanteen arviointi määrättiin sosiaalivirkailijoiden ja lastensuojeluvirkailijoiden yksinoikeudeksi niin, että eivät edes heidän esimiehensä voi puuttua [päätösten tahallisen laittomiin, väärennettyihin] perusteisiin. LASTENSUOJLEUN ”ARVIOT” OVAT SELLAISENAAN HETI LAINVOIMAISIA JA KUNNAN ON NE TOIMEENPANTAVA (kts. HE 164/2014, s. 36, oikea palsta, palstan lopussa).
      4) Ammattikorkeakouluissa koulutettaville sosiaalityöntekijöille ja lastensuojeluvirkailijoille opetetaan sosiaalihuoltolain 36 §:n ja lastensuojelulain 36 §:n viimeisten virkkeiden sovellusohjeeksi, että virkailijat itse, vain ja ainoastaan itse, oman harkintansa mukaan ”arvioivat” lapsen ja perheen tilanteen.
      – ”Me arvioimme itse! Emme me mitään lakia tarvitse”, on tullut kuulluksi mm. Oulun, Vantaan ja Kankaanpään ja monen muun kunnan sos.virkailijan suusta sanottuna. He todellakin uskovat, että heidät on vapautettu kaikista laillisten päätösten muotoseikkojen noudattamisesta.
      5) Lastensuojeluilmoitukset, virkailijoiden omat ”huoli-ilmoitukset” sekä ”huostaanoton pakko -arviot” ovat kaikki vain ilmoituksia, joiden vuoksi kenellekään arvioijalle ei saa aiheutua rangaistuksen kaltaisia seuraamuksia siitä, mitä he arvioihinsa ja muihin ilmoituksiinsa ja ”asiakaskertomuksiinsa” kirjaavat. Huomaa kohta 4: he todellakin uskovat, että heidät on vapautettu Suomen lakien noudattamispakon määräyksistä (kts. sosiaalihuoltolain 48 §:n viimeinen virke).
      6) Suomen hallitus korostaa, että on pyrittävä huostaanottojen tehokkaaseen toimeenpanoon aina kun mahdollista – eli kun lastensuojelun asiakas on tavalla tai toisella puolustuskyvytön ja jolta oikeussuojakeinot on jo likvidoitu. Tämän vuoksi lastensuojelun pakkotoimet kohdistuvat etupäässä varattomiin perheisiin ja yksinhuoltajien perheisiin (kts. lastensuojelulain 37 a §: ”Arvioinnin yhteydessä on selvitettävä myös mahdollinen huostaanoton tarve”).

    • 5 Jouni Karjalainen
      "Nämä asiantuntijat päättivät, että yksi sosiaalityöntekijä saa tehdä itse henkilokohtaisesti, yksin, salassapito-oikeuden suojassa ja omalla arviollaan ja kirjoittamallaan asiakassuunnitelmalla *** lainvoimaiset päätökset *** lastensuojelun pakkotoimista. Kunnan velvollisuus on ne sellaisenaan toimeenpanna, määrätään hallituksen esityksessä HE 164/2014 (nyt sosiaalihuoltolaki 36 §, lastensuojelulaki 36 §).
      Mitään tosiseikkojen selvittämistä edes huostaanottojen toimeenpanon perusteluiksi 1.1.2015 alkaen lastensuojelun päätösperusteiksi ei enää ole edellytetty. Pelkkä sosiaalityöntekijän olettamuksiin tai yhden osapuolen vaatimuksiin perustuva mutta muuten perustelematon "minulla on huoli" on riittänyt jopa huostaanoton toimeenpanemiseksi vaikka poliisivoimin.
      Siitä alkoi lastensuojelun kunkin työntekijän despoottinen toimivaltavalta hajottaa perheitä ilman selvitettyjä perusteita.
      Siitä alkoi lastensuojelun katastrofi Suomessa.
      Asiaan kuuluu, että sama virkailija saa lahjoittaa verovaroista maksettavia "hoitokorvauksia" 100.000 - 300.000 per lapsi per vuosi haluamalleen tutulle huostalaitokselle jokaisesta huostaanotetusta lapsesta erikseen. Vuodessa hän ehtii tehdä monta huostaanottoa.
      Lastensuojelu vapautettiin hallintolain mukaisten laillisten päätösten muotoseikkojen kahleista lastensuojelun palveluntuottajien toiveiden toimeenpanijoiksi, itsevaltiaina, joilla on laeista riippumattomat rajattomat toimivaltuudet. Niin avoimesti he lakeja halveksivat ja saavat halveksia.
      Yhdelläkään muulla virkailijalla kunnassa ei ole yhtä laajoja ilman kulukattoa olevia tilausvaltuuksia. Lapset ovat näissä oloissa vain välttämätön pakko. Heitä siirrellään lastensuojelun palveluntuottajien asiakashankinnan jouhevaksi toteuttamiseksi ja uuden uljaan lastensuojelun yksityisten palveluntuottajien verkoston perustamiseksi.
      Hallituksen esityksen HE 164/2014 lausunnonantajista puuttuvat kokonaan huostaanotetut (tai heidän edustajansa) ja huostaanotettujen omaiset ja läheiset.
      ==========================
      StVM 27/2014 vp - HE 164/2014 vp
      Hallituksen esitys eduskunnalle sosiaalihuoltolaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
      JOHDANTO
      Vireilletulo
      Eduskunta on 30 päivänä syyskuuta 2014 lähettänyt sosiaali- ja terveysvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen eduskunnalle sosiaalihuoltolaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 164/2014 vp).
      Lakialoite
      Valiokunta on käsitellyt esityksen yhteydessä seuraavan aloitteen:
      • LA 46/2012 vp Kari Tolvanen /kok ym. laiksi lastensuojelulain 25 §:n muuttamisesta läh. 18.10.2012
      Lausunto
      Eduskunnan päätöksen mukaisesti perustuslakivaliokunta on antanut asiasta lausunnon (PeVL 36/2014 vp), joka on otettu tämän mietinnön liitteeksi.

      • Anonyymi

        Kuopiossa tuntuu olevan pula sijoituslapsista kun minunkin nuori ollaan viemässä huostaan,mutta taistelemme vastaan.


    • Satu: Lain mukaan lapsi voidaan sijoittaa kiireellisesti vain, jos hän on välittömässä vaarassa. Vaaran käsitettä venytellään lastensuojelussa yli normaalimerkityksen. Vaaran sijaan keskitytään sosiaalityöntekijän subjektiiviseen huoleen ja uhkatuntemuksiin.

      Vaaran pitää olla paitsi välitöntä myös vakavaa. Monissa sijoituksia koskevissa ratkaisuissa ja perusteluissa ei tule ilmi lastensuojelulain vaatimaa vakavaa vaaraa. Esimerkiksi eräässä tapauksessa "ikävään sävyyn" puhuminen oli tulkittu akuuttina vaaratilanteena. Tämä on kyllä kaukaa haettua.

      Eli jos lapsi ei ole kotonaan VAKAVASSA VAARASSA, niin jos silti hänet kaapataan heidän omilta vanhemmiltaan, kyseessä on rikollinen toiminta. Lisäksi huostassa ollessaan nämä lapset useimmiten vasta joutuvatkin todelliseen vaaraan:

      "Huostaanoton kokeneet lapset

      • Anonyymi

        Aloittaja taisi olla persu koska tuon lain laatimisessa ei ollut stubb nimisellä henkilöllä mitään tekemistä? ja voit tietenkin tarkistaa puoluepohjat? tarkista samalla tämän kauden puoluepohjat kuka nostaa veroja? mahdollisesti yrittää poistaa lakkoilun mahdollisuuden. lyhentää liitonpäiviä yms


      • Anonyymi

        Joo mutku yhyy Joensuun tapaus niin nyt pitää kaikki lapset ottaa huostaan : (((


      • Anonyymi

        Kuka hemmetti on Satu? Lopeta jo uivelo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka hemmetti on Satu? Lopeta jo uivelo.

        Se, joka meni saunaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka hemmetti on Satu? Lopeta jo uivelo.

        Olisko Sossu Satu?


      • Anonyymi

        Ja mitä olet asialle tehnyt?


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      52
      1817
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      177
      1577
    3. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1102
    4. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1063
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      124
      996
    6. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      48
      819
    7. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      39
      788
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      57
      674
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      54
      662
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      51
      638
    Aihe