Apostolinmiekka, miten hoidan sitä?

Anneli

Minulla on ollut pari vuotta Apostolinkukka. Kukka on kasvanut aika valtavaksi! Nyt se joku aika sitten kukki, ja samalla se "miekka", jossa kukat olivat, hurahti hurjan paljon pidemmäksi kuin muut. Kukat kuolivat saman tien, ja nyt miekka "roikkuu" pitkin maata. Ja kukkivassa kohdassa on poikanen. Samoin kuin mullasta nousi poikanen. Mitä ihmettä teen roikkuvalle "miekalle"? Entä poikasille? Pitääkö ne aina irrottaa sekä mullasta että miekasta, vai voiko jättää paikalleen? Mitä sitten tapahtuu? Onpas omituinen kasvi...

16

26522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jutta

Eikös apostolinkukka kuole kukinnan jälkeen kun poikaset on tulleet mullasta esiin.

• Helena

Jutan arvailu osui kyllä sataprosenttisen harhaan, ei se apostolinmiekka mihinkään kuole. Poikasen voi jättää emokasvin juurelle tai irrottaa, niitä tulee aikaa myöten lisää (minulla on samassa ruukussa 8 kpl). Isompi puska tietysti vaatii aina isomman ruukun. Kukkavarren päässä olevan poikasen voi jättää kasvamaan sellaisenaan tai leikata irti ja juurruttaa (joko ensin vedessä tai suoraan turvehiekkaseoksessa) jolloin kukkavarsi aikaa myöten kuihtuu pois. Olen nähnyt sellaistakin, että varren päässä oleva poikanen on juurrutettu toiseen ruukkuun "napanuoraa katkaisematta", siis irrottamatta sitä emokasvista, aika kivan näköistä. Niin se apostolinmiekka luonnossakin leviää, englanniksi sen nimi on Walking Iris eli kävelevä iiris.

Apostolinmiekka on hauska ja helppohoitoinen kasvi, ainoa varjopuoli on että leveä lehtiviuhka vie paljon tilaa.

• Anneli
        Helena kirjoitti:

Jutan arvailu osui kyllä sataprosenttisen harhaan, ei se apostolinmiekka mihinkään kuole. Poikasen voi jättää emokasvin juurelle tai irrottaa, niitä tulee aikaa myöten lisää (minulla on samassa ruukussa 8 kpl). Isompi puska tietysti vaatii aina isomman ruukun. Kukkavarren päässä olevan poikasen voi jättää kasvamaan sellaisenaan tai leikata irti ja juurruttaa (joko ensin vedessä tai suoraan turvehiekkaseoksessa) jolloin kukkavarsi aikaa myöten kuihtuu pois. Olen nähnyt sellaistakin, että varren päässä oleva poikanen on juurrutettu toiseen ruukkuun "napanuoraa katkaisematta", siis irrottamatta sitä emokasvista, aika kivan näköistä. Niin se apostolinmiekka luonnossakin leviää, englanniksi sen nimi on Walking Iris eli kävelevä iiris.

Apostolinmiekka on hauska ja helppohoitoinen kasvi, ainoa varjopuoli on että leveä lehtiviuhka vie paljon tilaa.

Kiitos paljon vinkeistä! Taidan siis antaa mullasta tulevan poikasen olla paikallaan. Pitkän miekan päässä olevan kukinnan jälkeisen poikasen siis leikkaan irti ja juurrutan, jonka jälkeen ko. pitkä miekka kuihtuu pois, mutta muut miekat jäävät entiselleen, ja uusi kasvi alkaa kasvamaan mullasta siihen kylkeen. Menikö oikein :)

• Helena
        Anneli kirjoitti:

Kiitos paljon vinkeistä! Taidan siis antaa mullasta tulevan poikasen olla paikallaan. Pitkän miekan päässä olevan kukinnan jälkeisen poikasen siis leikkaan irti ja juurrutan, jonka jälkeen ko. pitkä miekka kuihtuu pois, mutta muut miekat jäävät entiselleen, ja uusi kasvi alkaa kasvamaan mullasta siihen kylkeen. Menikö oikein :)

Ole hyvä! Ihan oikein meni. :) Sen ehkä voisin vielä lisätä, että jos haluat että jokainen lehtiviuhka on omassa ruukussaan, niin ruukkuun ilmestyneen poikasen irrottaminen pienenä on helpompaa kuin myöhemmin (jolloin homma vaatii jonkin verran voimaa ja kunnon välineet, esim. talikon...) Mutta tosiaan poikaset voi ihan hyvin jättää samaan ruukkuun, jolloin kasvista kehittyy sellainen viidakkomainen joka suuntaan sojottava puska. Muita hoito-ohjeita et varmaan tarvitsekaan, kun apostolinmiekkasi kerran kukkii ja tekee poikasia, niin olet hoitanut sitä ihan oikein. :)

• marde
        Helena kirjoitti:

Ole hyvä! Ihan oikein meni. :) Sen ehkä voisin vielä lisätä, että jos haluat että jokainen lehtiviuhka on omassa ruukussaan, niin ruukkuun ilmestyneen poikasen irrottaminen pienenä on helpompaa kuin myöhemmin (jolloin homma vaatii jonkin verran voimaa ja kunnon välineet, esim. talikon...) Mutta tosiaan poikaset voi ihan hyvin jättää samaan ruukkuun, jolloin kasvista kehittyy sellainen viidakkomainen joka suuntaan sojottava puska. Muita hoito-ohjeita et varmaan tarvitsekaan, kun apostolinmiekkasi kerran kukkii ja tekee poikasia, niin olet hoitanut sitä ihan oikein. :)

Mä olen myös käyttänyt edellisen kirjoittajan kuvaamia "raakoja" mentelmiä (kuten talikkoa, hihii) alkujen irrottamiseen pääjuuresta. Se voi olla hankalaa, kun tykkäävät toisistaan niin kovasti. Uudessa alussa ei tarvii olla käytännössä yhtään juurta, pukkaat sen vaan kosteaan multaan ja se juurtuu siihen. Mä en ole koskaan juurruttanut miekkojani etukäteen ja komea viidakko olohuoneessa kasvaa. Kukkavanasta tullut poikanen ei ole menestynyt yhtä hyvin kuin pääjuuresta irrotetut poikaset, mutta kasvaa sekin silti!

• ritu&make
        Helena kirjoitti:

Hoito-ohjeita apostolinmiekalle/apostolinkukalle kyseltäisiin,mahdollissimman perusteellisia.Ajalle taimesta kukintoon.Ruukun koko,materiaali,mullasta jotain,kastelu kasvupaikan valoisuus ja ravinteet yms.

• Sonja H.
        ritu&make kirjoitti:

Hoito-ohjeita apostolinmiekalle/apostolinkukalle kyseltäisiin,mahdollissimman perusteellisia.Ajalle taimesta kukintoon.Ruukun koko,materiaali,mullasta jotain,kastelu kasvupaikan valoisuus ja ravinteet yms.

Olen kiinnostunut apostolinmiekoista ja muista vanhanajan huonekasveista, miekkoja ei vaan tahdo löytyä mistään?

• kikka

Apostolinmiekan kukittua olen katkaissut kukkavarren kylmän rauhallisesti poikki.kasvaa ja kukoistaa edelleen,tekee kukkia uudestaakin.Siitä voi kasvattaa joko hauskan yksittäisen kasvin(vain yksi kasvi purkkiin)tulee viuhka,jonka voi laittaa ikkunalle näköesteeksi.Kaikki poikaset pitää sitten vaan poistaa,olen erotellut ne.Jos ot itse halua monia viuhkoja ,ne voi antaa eteenpäin tai myydä kirpparilla.Tai voi antaa kasvaa kaikkien samassa purkissa;tulee iso näyttävä kasvi.

• aloittelija mummo

Minä "onnellinen sain kirppikseltä kyseisen kasvin,,,nyt teen varmasti jotain väärin kun kasvin lehtien kärjet muuttuu ruskeiksi,,kastelen liikaa?

• Odotellessa kevättä.
        aloittelija mummo kirjoitti:

Minä "onnellinen sain kirppikseltä kyseisen kasvin,,,nyt teen varmasti jotain väärin kun kasvin lehtien kärjet muuttuu ruskeiksi,,kastelen liikaa?

Tämä vastaus tulee kai liian myöhään muutaman vuoden.....

Saako kasvisi valoa tarpeeksi ? Omassani on sama vika ,mutta johtunee syksyn ja talven pimeydestä.
        Minulla ollut kyseinen kasvi jo kauan ,kukkinutkin joskus ja olen sitä jakanut.Huomasin vain ,että se kärsii nyt kun muutin ja se ei saa valoa tarpeeksi.
        Ostin kasvilampun ja toivon ,että ensi kevään mullanvaihto ja valoisemmat päivät sen jälleen saa kukoistamaan ja kukkimaan.

• maatiaiset
        Odotellessa kevättä. kirjoitti:

Tämä vastaus tulee kai liian myöhään muutaman vuoden.....

Saako kasvisi valoa tarpeeksi ? Omassani on sama vika ,mutta johtunee syksyn ja talven pimeydestä.
        Minulla ollut kyseinen kasvi jo kauan ,kukkinutkin joskus ja olen sitä jakanut.Huomasin vain ,että se kärsii nyt kun muutin ja se ei saa valoa tarpeeksi.
        Ostin kasvilampun ja toivon ,että ensi kevään mullanvaihto ja valoisemmat päivät sen jälleen saa kukoistamaan ja kukkimaan.

Itse satuin löytämään myös kirppikseltä, enkä alkuun edes tiennyt mistä kasvista oli kyse. Alkuun oli huonolla hoidolla ja vähän kitukasvuinen, mutta ruukunvaihdon jälkeen lähti hyvin kasvamaan. Länsi-ikkunalla parvekkeen suojassa näyttää viihtyvän hyvin, ja antaa välillä reilusti kuivahtaakin, ei haittaa. Nyt tänä keväänä kukkinut ensimmäisen kerran yhteensä viisi kukkaa, ja kukkavarteen tullut kaksi uutta pienokaista, lisäksi tyvelle neljä uutta poikasta, eli näyttää viihtyvän hyvin. Ei mitenkään suuressa ruukussa, ja olen ajatellutkin että nyt kun lisää on tulossa, niin voisi vaihtaa isompaan ruukkuun kun vielä kohtuu helppoa.

• Anonyymi
        maatiaiset kirjoitti:

Itse satuin löytämään myös kirppikseltä, enkä alkuun edes tiennyt mistä kasvista oli kyse. Alkuun oli huonolla hoidolla ja vähän kitukasvuinen, mutta ruukunvaihdon jälkeen lähti hyvin kasvamaan. Länsi-ikkunalla parvekkeen suojassa näyttää viihtyvän hyvin, ja antaa välillä reilusti kuivahtaakin, ei haittaa. Nyt tänä keväänä kukkinut ensimmäisen kerran yhteensä viisi kukkaa, ja kukkavarteen tullut kaksi uutta pienokaista, lisäksi tyvelle neljä uutta poikasta, eli näyttää viihtyvän hyvin. Ei mitenkään suuressa ruukussa, ja olen ajatellutkin että nyt kun lisää on tulossa, niin voisi vaihtaa isompaan ruukkuun kun vielä kohtuu helppoa.

Apostolinmiekka kukkii ja tekee poikasia, kun kasvissa on 12 lehteä, ei ennen sitä. Siitä kotimainen nimikin tulee, 12 apostolia oli.

• höpsähtänyt

joku kyseli joskus Mustanmerenruususta eli Torpantytöstä,kuinka ne kävyt laitetaan multaan?Itse laitan ne kyljelleen,kyllä ne sieltä nousee joskus nopeammin ja joskus hitaammin.Ja minä olen tilannut Ruosista erivärisiä,kun Suomesta ei saa muita kuin sinisiä ja punaisia,harvoin valkeita.Ruotsista olen tilannut netistä,mutta ne tulee sieltä vasta toukokuussa,senvuoksi koska ne voi paleltua postin mukana aiemmin.Siinä hiukan tietoja,jos olet kiinnostunut näistä kukista.

• verhot;)

Itselläni apostolinmiekka korvaa verhot keittiön akkunalla...eli kasvutavaltaan viuhka peittää mukavasti katseet sisälle muttei katseita ulos....

• kastelija

Minä sain ystävältäni eilen Apostolinmiekan. Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä tämän kukkasen hoidosta. On kiva lukea teidän neuvojanne. Nyt kasvatan sitten Apostolinmiekkaa suurella rakkaudella. Odotan poikasia ja kukkasia nyt innolla. Teidän kirjoituksista oli suuri apu aloittelijalle. Kiitos

• Anonyymi

Mahtavan kaunis kasvi !

Apostolinmiekka ei paljon hoitoa tarvitse. Ei seisovan märkää multaa.
      Ei suorassa auringonvalossa. Se viihtyy varjoisemmassakin paikassa
      ja on erikoisen kaunis
      sille sopivassa avarassa paikassa, jossa sen veistokselliselle muodolle
      on tilaa tulla esiin.

Olen kuullut jutun (tarun?) että lehtiä tulisi 12, eli joka kahdelletoistapostolille oma "miekka".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe