Olen tässä päätymässä aborttiin, syitä on monia, en pystyisi pitämään lasta tässä elämäntilanteessa. Haluaisinkin tietoa millainen kokemus abortti on teille ollut? Lähinnä tässä vaiheessa pelottaa se kaavinta. Vai onko niitä muitakin keinoja? Hedelmöitys tapahtui noin kaksi viikkoa sitten. Sattuuko kaavinta vai olisiko minulla mahdollisuus johonkin pillereillä tapahtuvaan aborttiin? Miten se pillerijuttu edes toimii? Kauanko niitä joutuu syömään ja tuleeko jotain verenvuotoa vai miten se toimii?
Kiitos jos joku jaksaa vastata!
millainen kokemus abortti on?
23
8099
Vastaukset
- 1977
Lääkkeellinen keskeytys on mahdollista ennen yhdeksättä raskaus viikkoa, eli sinulla on runsaasti aikaa. Oletko varma, että olet raskaana, jos hedelmöityksestä on kaksi viikkoa? Kovin nopeasti olet asian havainnut. Soita terveyskeskukseen, sieltä antavat sinulle ajan lääkärille, jolta saat lähetteen polille toimenpidettä varten.
Pillereitä et joudu syömään, kuin yhden tabletin, joka aloittelee synnytystä ja vaurioittaa sikiötä, tarkoituksena on tappaa se ja aiheuttaa keskenmenoa. Itse tyhjennys tapahtuu parin päivän päästä tabletin syönnistä. Emättimeesi laitetaan muutamia tabletteja, jotka saavat aikaan supistukset ja synnytyksen, sitten vuodat itsesi tyhjäksi raskausroippeista. Vuotoa voi kestää kuulema useita viikkoja, henkilökohtaisesti kesti viisi päivää.
Parin kuukauden päästä tästä menet uudelleen lääkärille, jälkitarkastukseen ja kaikki toivottavasti todetaan olevan hyvin.
Kaavinta on kuulema kivuttomampi juttu, sillä se tapahtuu nukutettuna. Lääkkeillä kivut ovat aika voimakkaita, mutta monella paikkakunnalla ei tarjota valinnanvapautta, vaan alle yhdeksänviikkoinen raskaus keskeytetään automaattisesti lääkkeillä, sillä se on luonnollisempi tapa. Ja kun ei ota tavaksi toimenpidettä, kyllä ne kivut kasvattaa, oppiipahan vähän varmemmin tuon ehkäisyn saloja.
Toivottavasti huolehdit vielä turhia...- alkuperäinen123
Toivon tosiaan, että tämä on ihan turhaa huolehtimista, mutta olo on ollut jotenkin outo, omituista kipua alavatsassa jne. Tuo kaavinta kuulostaa kyllä mukavammalta tavalta.
- niinpä niin
Lääkkeellinen keskeytys on mahdollinen kylläkin yli 12 viikonkin. En ymmärrä, mistä ihmiset vetää tuon 9 viikon rajan AINA näihin keskusteluihin. Ennen 9 viikkoa keskeytyksen voi lääkkeellisesti tehdä osittain kotona. Sitä myöhemmillä viikoilla sairaalassa.
- 1977*
niinpä niin kirjoitti:
Lääkkeellinen keskeytys on mahdollinen kylläkin yli 12 viikonkin. En ymmärrä, mistä ihmiset vetää tuon 9 viikon rajan AINA näihin keskusteluihin. Ennen 9 viikkoa keskeytyksen voi lääkkeellisesti tehdä osittain kotona. Sitä myöhemmillä viikoilla sairaalassa.
Ihmiset vetävät tuon rajan käypähoitosuosituksista, joisa se annetaan hyvin selkeästi.
kaikki sairaalat eivät noudata käypähoitosuosituksia, mutta jos sattuu itse sellaiseen sairaalaan, kannattaa antaa palautetta, että kannattaisikohan sairaalan siirtyä suosituksiin. Suositukset ovat kuitenkin parhaimpien asiantuntijoiden luomat suositukset siitä kuinka keskeytys tulisi suorittaa. Kunnat tietenkin haluavat säästää ja mennä sieltä mistä aita on matalin, mutta tietty hoidon taso pitäisi olla ja se suositeltava taso löytyy noista suosituksista. - niinpä niin
1977* kirjoitti:
Ihmiset vetävät tuon rajan käypähoitosuosituksista, joisa se annetaan hyvin selkeästi.
kaikki sairaalat eivät noudata käypähoitosuosituksia, mutta jos sattuu itse sellaiseen sairaalaan, kannattaa antaa palautetta, että kannattaisikohan sairaalan siirtyä suosituksiin. Suositukset ovat kuitenkin parhaimpien asiantuntijoiden luomat suositukset siitä kuinka keskeytys tulisi suorittaa. Kunnat tietenkin haluavat säästää ja mennä sieltä mistä aita on matalin, mutta tietty hoidon taso pitäisi olla ja se suositeltava taso löytyy noista suosituksista.1977*: Käypähoidon sivuilla lukee erittäin selkeästi, ettei KAAVINTAA tehdä kuin viikolle 12 asti! KAAVINTAA koskee tuo 9 viikon raja. Lääkkellisellä sitten tehdään viikolle 24 asti.
Opetelkaa lukemaan tai ottakaa asioista muuten selvää. - ????????????????????
niinpä niin kirjoitti:
1977*: Käypähoidon sivuilla lukee erittäin selkeästi, ettei KAAVINTAA tehdä kuin viikolle 12 asti! KAAVINTAA koskee tuo 9 viikon raja. Lääkkellisellä sitten tehdään viikolle 24 asti.
Opetelkaa lukemaan tai ottakaa asioista muuten selvää.No tuota, nyt kannattaa varmaankin huomioida pari seikkaa:
a) aloittaja sanoi hedelmöityksen tapahtuneen kaksi viikkoa aiemmin, joten ehkä 1977 ei tullut edes ajatelleeksi, että aloittajalle pitäisi kertoa myös myöhäiskeskeytyksistä, koska sellaista ei hänen kohdallaan tapahtuisi, jos jo noin ajoissa tietää olevansa raskaana.
b) Olisiko myös ehkä jotenkin käytännötkin voineet muuttua tässä kuuden vuoden aikana, mitä aloituksesta ja 1977:n aloittajalle antamasta vastauksesta on kulunut? - 1977*
niinpä niin kirjoitti:
1977*: Käypähoidon sivuilla lukee erittäin selkeästi, ettei KAAVINTAA tehdä kuin viikolle 12 asti! KAAVINTAA koskee tuo 9 viikon raja. Lääkkellisellä sitten tehdään viikolle 24 asti.
Opetelkaa lukemaan tai ottakaa asioista muuten selvää.Käypähoitosuositukset:
"Suomessa mifepristonin ja -prostaglandiinin yhdistelmä on virallisesti hyväksytty käytettäväksi tapauksissa joissa raskaus on kestänyt enintään 7 0 viikkoa.
Suomessa on kuitenkin 9. raskausviikko otettu laajasti varhaisen lääkkeellisen keskeytyksen ylärajaksi «Stakes 2007. Tilastot ja rekisterit, http://www.stakes.fi/FI/Tilastot/Aiheittain/Lisaantyminen»3.
Alle seitsenviikkoinen raskaus keskeytyy täydellisesti 95–98 %:ssa tapauksista «Bartley J, Tong S, Everington D ym. Parity is a major determinant of success rate in medical abortion: a retrospective analysis of 3161 consecutive cases of early medical abortion treated with reduced»38, «Ashok PW, Templeton A, Wagaarachchi PT ym. Factors affecting the outcome of early medical abortion: a review of 4132 consecutive cases. BJOG 2002;109:1281-9 »39, «von Hertzen H, Honkanen H, Piaggio G ym. WHO multinational study of three misoprostol regimens after mifepristone for early medical abortion. I: Efficacy. BJOG 2003;110:808-18 »40.
Raskausviikoilla 7–9 keskeytyy täydellisesti 93–98 % raskauksista «Bartley J, Tong S, Everington D ym. Parity is a major determinant of success rate in medical abortion: a retrospective analysis of 3161 consecutive cases of early medical abortion treated with reduced»38, «Ashok PW, Templeton A, Wagaarachchi PT ym. Factors affecting the outcome of early medical abortion: a review of 4132 consecutive cases. BJOG 2002;109:1281-9 »39, «von Hertzen H, Honkanen H, Piaggio G ym. WHO multinational study of three misoprostol regimens after mifepristone for early medical abortion. I: Efficacy. BJOG 2003;110:808-18 »40.
Raskauden kesto saattaa vaikuttaa lääkkeellisen keskeytyksen onnistumiseen «Raskauden kesto saattaa vaikuttaa lääkkeellisen keskeytyksen onnistumiseen.»C.
Aiemmat synnytykset ja keskeytykset saattavat heikentää lääkkeellisen keskeytyksen onnistumista «Lääkkeellisen keskeytyksen teho on jonkin verran huonompi synnyttäneillä naisilla, sekä naisilla, joille on tehty aiempi raskaudenkeskeytys»B.
Keskeytyksen jälkitarkastuksessa raskauden on todettu jatkuneen alle 0.5 %:ssa tapauksissa «Ashok PW, Templeton A, Wagaarachchi PT ym. Factors affecting the outcome of early medical abortion: a review of 4132 consecutive cases. BJOG 2002;109:1281-9 »39, «von Hertzen H, Honkanen H, Piaggio G ym. WHO multinational study of three misoprostol regimens after mifepristone for early medical abortion. I: Efficacy. BJOG 2003;110:808-18 »40, «Suhonen S, Heikinheimo O, Tikka M ym. The learning curve is rapid in medical termination of pregnancy--first-year results from the Helsinki area. Contraception 2003;67:223-7 »41.
Lääkkeellinen raskaudenkeskeytys on mahdollista myös raskausviikoilla 9–12, jolloin täydellisten keskeytymisten osuus on 88–97 % «Myös 9-12-viikkoinen raskaus voidaan keskeyttää tehokkaasti lääkkeillä»B. Kuitenkin keskeytys on jonkin verran hitaampi ja misoprostolin anto joudutaan usein toistamaan. Haittavaikutuksia, kuten oksentelua, ripulia, huimausta ja alavatsakipua esiintyy noin 50–98 %:lla. Siten hoito osasto-olosuhteissa on aiheellista raskausviikoilla 9–12 tehtävissä lääkkeellisissä raskaudenkeskeytyksissä."
Eli lue suomeksi: Suositellaan, käytettäväksi viikoilla alle 9, koska silloin keskeytys onnistuu alimmillaan 93 prosentin varmuudella, eikä sivuoireita esiinny. Voi käyttää myös viikoilla 9-12, mutta ei suositella, koska keskeytys onnistuu alimmillaan vain 88% varmuudella ja siihen sisältyy sivuoireita.
KAAVINTAA tehdään myös alle 9 viikkoisille raskauksille, sekä yli 12 viikkoisille, jos lääkkeelliseen on jokin vasta-aihe.
Lääkkellisen mahdolliset vasta-aiheet ovat:
"epäily kohdunulkoisesta raskaudesta
kommunikaatiovaikeudet
vaikeaoireinen astma
systeeminen kortisonihoito
mifepristonilla on myös antiglukokortikoidivaikutus.
kortisoniannosta suurennetaan muutamien päivien ajaksi.
poikkeava verenvuototaipumus (esimerkiksi von Willebrantin tauti, antikoagulanttihoito)
sepelvaltimotauti."
- käynyt
Oli siisti juttu. Kaikki ihmiset ystävällisiä, sovittuna aikana sairaalaan, sairaalavaatteet päälle ja leikkaussaliin. Siellä nukutettiin ja kun heräsin, söin aamupalaa, sain jälkihoito-ohjeet ja pääsin kotiin. Jotain kipulääkkeitä sain, tietysti, eikä sattunut missään vaiheessa.
Kuulemma noin puolet lääkkeellisessä olevista kokee kipua, olen kokenut synnytyksen ja kuukautisetkin ovat riittävän kivuliaat, joten ei yhtään houkuttanut supistella sikiötä ulos. - miiimii86
abortti oli aivan hirveä kokemus. en olis sitä ees ite halunnu,mut koska kyseisen jätkän kanssa ei ollut vakituista parisuhdetta eikä muutenkaa mahdollisuuksia kasvattaa lasta oli kaavintaan mentävä. siitä on nyt kulunut reilu viikko ja mulla on edelleen aivan hirveä olo. kenellekään en kertonut,jätkän kanssa sovittiin et on iha vaa meiän väline asia ja hän lupas et kuuntelee ja tukee. joo,ei paljoo tukenu. rahoja edelleenki hänelt odotan. kaverit sit vanno ymmärtävänsä ja haluavansa auttaa ja siispä heille kerroin. kyl hyö sen yhen illan kuunteli..sen jälkee ei oo heit paljoo näkyny. en tiiä millo tästä yli pääsen mut pahalta tuntuu.
- mielummin ilman kaavintaa
Komplikaatioriski, kuten esim. leikkauksissakin AINA!
- kannattaa ottaa selvää
Kaavinnassa on pienempi riski verenvuotoon ja tulehduksiin kuin lääkkeellisessä abortissa.
Lääkeabortit on halvempia, siksi niitä lobataan. Niissä on tosi usein kova verenvuoto, ja paljon joudutaan kaapimaan, kun kohtu ei tyhjene kunnolla. - Henna
Ja muistetaan, että pelkkä anestesiakin on aina riski...
- yksinhuoltaja
Mieti vielä, kanna vastuu, älä tapa lastasi, mieti mikä ihana enkeli sieltä on tulossa kadut vielä!!!!!! Älä tee aborttia rakasta lastasi jokainen äiti kasvaa raskauden aikana, ei kukaan jää kadulle jokainen täysjärkinen ja terve ihminen pystyy huolehtimaan lapsistaan.
- Tepa!
Tein juuri abortin, sillä olen yksinhuoltaja ja en voinut pitää lasta. Raskausviikot 9 4 ja kaikki meni tosi hyvin.Ei ollut kipuja. Sain itse laittaa wc:ssä 2 tablettia emättimeen sormella sisätutkimuksen jälkeen jotka pehmentävät kohdun suuta. sen jälkeen laitettiin mun paperit kuntoon ja pääsin sisään vaihtaan sairaalavaatteet. 2 tunnin päästä pääsin jo toimenpiteeseen ja menin makaamaan pöydälle ja minut nukutettiin. Abortti ei satu yhtään, koska sulle annetaan vahvat lääkkeet ja nukutetaan, sä et tiedä toimenpiteestä nukkuessa mitään. Heräsin heräämössä ja minulla oli samanlaiset mahakivut vain kuin just menkoissa. ei tarvitse pelätä tilannetta.ei varmasti ole kipuja ja abortti maksoi minulle 71 €.sossu maksaa sulle terveydenhoitokulut, jos olet esim.työtön tai kotiäiti tai pienituloinen.Paljon auringonpaistetta elämääsi, kirjoittele, terveisin teija
- kokenut
Olisin ennemminkin lääkkeellisen abortin puolella kuin kaavinnan. Lääkkeellinen abortti on aina kohtu ystävällisempi kuin kaavinta.Vaikka kaavinnassa kohtu tyhjennetään tyhjäksi samantien.Olen itse juuri tehnyt lääkkeellisen abortin eilen.Kävin sairaalassa ,missä sain yhden tabletin ja ohjeet kuinka toimia kotona. Kahden päivän päästä laitoin itse kaksi tablettia emättimeen ja otin kaksi kipu lääkettä suun kautta,jotka sain sairaaalasta.Tablettien oton jälkeen n. 2 tunnin kuluttua kohtu tyhjeni ja kivut eivät olleet kuukautis kipuja ihmeellisempiä. Tässäkin pätee kuka kokee kivun ja miten.Itse pelkäsin kipuja kuin ruttoa, onneksi turhaan. Olin alun perin kaavinnan puolella mutta kuitenkin mietittyäni tulin läääkkeellisen puolelle enkä kadu.Kaikista näistä puheista joita täällä lukee niin ei pidä ihan täysin luoda kauhu kuvia,on näitä jos voi sanoa niin positiivisestikin onnistuneita abortteja.Lääkäriltä kysyin kuinka monta prosenttia joutuu lääkkeelisen jälkeen kaavintaa, lääkäri ei ollut itse koskaan joutunut sitä toimittamaan.Hyvin pieni prosentti siis. Eli kannatan lääkkeellistä aborttia,ja kipuihin saa aina lääkettä kun vain vaatii.
Mutta jokainen meistä joutuu tekemään valinnan aivan itse.- Nadia_ja_enkelilapsi
-Minulle tehtiin lääkkeellinen abortti n.3viikkoa sitten,ja voin kertoa siitä.Lääkkellinen keskeytys on tapahtuu kehossa samalla lailla kuin luonnollinen keskeytyminen,eli kohtu alkaa hylkiä sikiötä.Tämä voidaan tehdä viimeistään,jos olet 12viikolla raskaana.Uskon silti että oman henkilökohtaisen kipu-kynnyksen lisäksi, niin kipuun vaikuttaa myös kuinka pitkällä raskaus jo on.Itselläni oli 11viikolla ,ja sattui pirusti,mutta koin ansainneeni sen tavallaan.Se on henkisesti,ehkä raskaampi tapa kun olet koko ajan hereillä.Ensin joudut käymään lääkärissä keskustelemassa,ja sinulle tehdään raskaus-testi.Sen ollessa positiivinen,eli olet raskaana. Yhdessä lääkärin kanssa keskutelette,että mitä haluat jatkossa.Sitten sinulle varataan aika gynegologille, joka katsoo kuinka pitkällä raskaus on,ja toinen gynegologi tekee saman.Koska aborttia tehdessä tarvitaan kahden eri gynegologin mielipide,siitä kuinka pitkällä raskaus on.Toinen gynegologi antaa sinulle sitten lääkkeen, jonka otat sovittuna aikana esim.kotona.Se valmistaa kohdun keskeytykseen,se pehmentää kohtua. Tämän lääkkeen jälkeen hoito on vietävä loppuun,eli kun olet ottanut lääkkeen on yksi väli-päivä olet kotona.Sitten menet sairaalaan siellä emättimeen laitetaan kaksi pientä pilleriä,ja raskauden keskeytyminen alkaa keho alkaa hylkiä sikiötä.Saat kipu-lääkkeitä,ja sairaalan henkilö tarkkailee sinua aktiivisesti,ja voit koska vaan hälyttää heidät paikalle jos tuntuu siltä.Huoneesi vessassa on sitten metalli-pömpeli johon sinun on tehtävä tarpeesi,ja jos tuntuu että jotain oisi tulossa ulos.Ilmoitat kun alat vuotaa,ja kun sinulla tulee jotain muuta.Kipu ja kesto tosiaan riippuu raskauden kestosta,jos sitä on kestänyt vähän aikaa se on varmasti kivuttomampi,myös henkisesti.Abortti voi kestää 2-6tuntiin,ja pääset lähtemään kun koko raskaus on vuotanut kohdustasi,eli sikiö,sikiöpussi,ja istukka. Sinä et näe niitä jos et itse katso,koska aina kun jotain tulee hälytät henkilö kunnan paikalle ja he kuskaavat metalli-astian pois.ÄLKÄÄ PELÄTKÖ!!MUTTA ABORTTI EI OLE EHKÄISYRATKAISU JA OMALLA KOHDALLANI KOIN ETTÄ KAIKKI KIPU OLI ANSAITTUA!!!TYHMÄSTÄ PÄÄSTÄ KÄRSII KOKO KROPPA KÄYTTÄKÄÄ EHKÄSYÄ!! MINÄ UNOHDIN KERRAN JA SE OLI SIINÄ!!
- gahq8a0dp33tf
Niin vittu naiset joutuu ton kaiken paskan kärsiä vaikka miehet ihan yhtä lailla on syypäitä siihen että ei ole ollut kortsua.Ehkä jopa suurempia syypäitä kun naiset.Yleensä ne on ne miehet jotka ei sitä kortsua halua.Jumalauta!Ja naiset saa kärsiä...huh huh tätä epäoikeudenmukaisuutta!
- ja mikäs pakko
sitä lasta onkaan mukavuustappaa??? Sellasen pitääkin sattua, ihan oikein vaan omanapa-akoille!
- koettakaa päättää
ja mikäs pakko kirjoitti:
sitä lasta onkaan mukavuustappaa??? Sellasen pitääkin sattua, ihan oikein vaan omanapa-akoille!
Eihän se kuulemma ole vastustajien mukaan naisen syy vaan "liukkaasti rasvatun aborttiputken" syy..
- taaskaan ei oo
koettakaa päättää kirjoitti:
Eihän se kuulemma ole vastustajien mukaan naisen syy vaan "liukkaasti rasvatun aborttiputken" syy..
palstalla kun yksi ja ainoa "multipersoona"-vastustaja? :D Minä en ole mistään liukkaista putkista puhunut, mutta varmaankin se toinen tarkoittaa tätä nykysysteemiä jossa korostetaan väärällä tavoin naisten "oikeuksia", itsenäisyyttä, uraa, materiaa ym. ja saa aivan liian hepposesti ja lakia kiertäen mukavuusabortin.
- wanhabarta
taaskaan ei oo kirjoitti:
palstalla kun yksi ja ainoa "multipersoona"-vastustaja? :D Minä en ole mistään liukkaista putkista puhunut, mutta varmaankin se toinen tarkoittaa tätä nykysysteemiä jossa korostetaan väärällä tavoin naisten "oikeuksia", itsenäisyyttä, uraa, materiaa ym. ja saa aivan liian hepposesti ja lakia kiertäen mukavuusabortin.
"taaskaan ei oo palstalla kun yksi ja ainoa "multipersoona"-vastustaja? :D"
Miksi olisikaan? Eihän täällä ole puolustajistakaan kuin yksi kollektiivinen tajunta, joku sakki tai väki. Yksilöllisyys on tällä palstalla unohdettu jo vuosia sitten, v-väen toimesta. - koettakaa päättää
taaskaan ei oo kirjoitti:
Mistäs minä tiedän kuka sen kirjoituksen takana on mutta laitetaanhan täällä kaikki "samaan sakkiin" mitä tulee puolustajienkin kirjoituksiin..että jos yksi kirjoittaa että lemmikit menevät lapsien edelle niin tokihan kaikki puolustajat on sitä mieltä ;)
- eihän traumoistaan
seonnu mutuharhakko tietenkään siedä ajatusta useemmasta kun yhdestä "sivupersoonaisesta" vastustajasta XDDDDD
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5194342Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183471Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842292Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4762169Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861486- 1571363
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel641281Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1021276- 641188
- 841134