Onko kellään kokemusta F6 volvon kytkin rempasta, kuin on työläs ja onko jotain tiettyjä niksejä joita kannattaa käyttää?
Riittääkö levyn, paine- ja silmälaakerin vaihto vai kannattaako vaihtaa paineasetelmakin?
VOLVO F610:n kytkin remppa
9
3183
Vastaukset
- myös
mokoma autokin
- rookie
Juuri tämän tyyppisiä neuvoja täältä odotin saavani :) kiitos kuitenkin vinkistä.
- Petri
Riippuu siitä minkälaisissa olosuhteissa sen tekee. Jos on autonosturi ja autossa ei ole päälirakenteita niin tunnissa sen ottaa irti, jos taas homman tekee lattialla ja päällä on koppi niin saattaa siihen mennä 2-3 tuntiakin irrotukseen, ja jos sitä yrittää tehdä kotipihalla hiekkamaalla, niin siihen voi mennä monta päivää voi meinaa tulla krapula välillä ( vitsi) Takaisin laitoon voi mennä hiukan enemmän aikaa riippuu siitä kuinka hyvin kytkinakseli/levy/silmälaakeri osuu kohdalleen ja minkälainen laatikkonosturi on käytössä. Kytkin remontin yhteydessä kannattaa vaihtaa kaikki osat asetelma. levy. silmälaakeri ja painelaakeri.
- rookie
asiallisesta vastauksesta, kyllähän ne puitteet on juuri nuo heikoimmat eli pihalla ja autossa koppi päällä.. Ei kai siinä ku viikonloppuna harjottelemaan.
- Junior-Trucker
Itse olen ottanut tuollaisesta Volvosta kerran laatikon irti, mutta se oli se Allisonin automaatti.. Se oli kyllä ihan asiallinen homma. Silloin tuli vaihdettua vetolevyt.. Mutta ei siinä tosiaan mitään ihmeempiä ollut. Mitä nyt olen noita Volvojen kytkinremontteja seurannut, niin siinä taitaa olla poikkeuksellisen tarkkaa se, että se kytkinlevy on hyvin keskitetty. Muuten ei tahdo saada laatikkoa paikoilleen.. Ja sellainen homma kannattaa ottaa huomioon, että on helpompi työskennellä, jos auto on suorassa, ja mielellään myös kovalla pinnalla... Laatikon liikuttelu on paljon helpompaa silloin, vaikka eihän sitä tarvitse runkopalkkien välistä pois saadakaan. On se kuitenkin sen verran painava murikka, ettei ihan vasemmalla kädellä sivuun pyöräytä..
Kun tosiaan kytkimen avaat, niin kannattaa kyllä ehdottomasti vaihtaa kaikki osat. Muistaakseni niitä paineasetelman "iskunvaimennus"-jousia on irronnut, ja mennyt levyn ja vauhtipyörän väliin... sittenhän on sorvattu vauhtipyörää tasaiseksi jne.. Eli kyllä se paineasetelma ja laakerit on aika pieni investointi, jos sitten taas on toimiva peli pitkäksi aikaa. - Petri
Joko vaihdoit? Kerro kaikki vain minä ja SUOMI24 tietää sen, ja me emme naura! Tosin ensi joulun pikkujouluun pitäis saada jokin hyvä juttu.
Itse asiaan, saitko vaihdettua?- rookie
Kaikki meni muuten hyvin mutta kytkinlevy oli väärää kokoa.. Mikä lie näppisvirhe tms. Tänään pitäisi tulla sopiva levy ja viikonloppuna pitäis alkaa kasaamaan. Tosiaan kaikki meni hyvin pultit lähti ehyenä (kiitos pulttikoneen) eikä muutenkaan ollut mitään ihmeellisempää. Pikkasen oli ahdasta altapäin työskennellä mutta onnistui kuitenkin. Vaihdelaatikon tukemiseen käytin pumppukärryä jolla loota oli ainakin helppo vetää irti, tiiä sitte miten menee takaisin..
Palaan ens viikolla aiheeseen jos saan paketin kasaan. - rookie
rookie kirjoitti:
Kaikki meni muuten hyvin mutta kytkinlevy oli väärää kokoa.. Mikä lie näppisvirhe tms. Tänään pitäisi tulla sopiva levy ja viikonloppuna pitäis alkaa kasaamaan. Tosiaan kaikki meni hyvin pultit lähti ehyenä (kiitos pulttikoneen) eikä muutenkaan ollut mitään ihmeellisempää. Pikkasen oli ahdasta altapäin työskennellä mutta onnistui kuitenkin. Vaihdelaatikon tukemiseen käytin pumppukärryä jolla loota oli ainakin helppo vetää irti, tiiä sitte miten menee takaisin..
Palaan ens viikolla aiheeseen jos saan paketin kasaan.No niin, auto on kasassa ja toimiikin vielä.
Kai se oli pöljän tuuria mutta kaikki kävi kuin elokuvissa, levyn kohdistukseen käytin pultista ja hylsyistä kasattua työkalua :) jolla levy asettui kerralla kohdalleen eikä tarvinnut muuta kuin pumpulla ohjata laatikko kohdilleen ja pultit kiinni. Odotin vanhan levyn olevan loppuun kulunut mutta se ei ollut kuin reilun millin ohuempi kuin uus mutta keskiö oli irronnut (löystynyt) niittauksista ja ilmeisesti siitä johtui nykyttäminen liikkeelle lähdettäessä ja ääntely pienemmälle vaihdettaessa. Ei kai tästä Pete kovin mehukasta juttua taida pikkujouluihin saada, taitaa olla parempi puhua vaikka naisista :)
Kiitoksia vielä Petrille ja Junior-Truckerille asiantuntevista neuvoista ja kommenteista, palataan asiaan kun taas rempattavaa ilmenee. Ei muuta ku hyvää juhannusta! - Petri
rookie kirjoitti:
No niin, auto on kasassa ja toimiikin vielä.
Kai se oli pöljän tuuria mutta kaikki kävi kuin elokuvissa, levyn kohdistukseen käytin pultista ja hylsyistä kasattua työkalua :) jolla levy asettui kerralla kohdalleen eikä tarvinnut muuta kuin pumpulla ohjata laatikko kohdilleen ja pultit kiinni. Odotin vanhan levyn olevan loppuun kulunut mutta se ei ollut kuin reilun millin ohuempi kuin uus mutta keskiö oli irronnut (löystynyt) niittauksista ja ilmeisesti siitä johtui nykyttäminen liikkeelle lähdettäessä ja ääntely pienemmälle vaihdettaessa. Ei kai tästä Pete kovin mehukasta juttua taida pikkujouluihin saada, taitaa olla parempi puhua vaikka naisista :)
Kiitoksia vielä Petrille ja Junior-Truckerille asiantuntevista neuvoista ja kommenteista, palataan asiaan kun taas rempattavaa ilmenee. Ei muuta ku hyvää juhannusta!Hieno homma että meni ilman ongelmia.
Hupaisa tosi tarina itseltäni on kun mitsusta paketti/kuorma-auto vuosimalli taisi olla 80 tai sinne päin, oli mennyt kampiakseli poikki, akselin tilaus pitkältä idästäpäin kesti noin 1.5kk Sitten kun se saatiin ja kone paikoilleen rupesin laittamaan vaihdelaatikkoa paikoilleen, huomasin että sehän meni heti kohdalleen 10min ja mutterit kiinni ja kardaani myös... Perskele mitsussa tulee vaihdekepin vivustot ensin lattian läpi (rattivaihde) sitten ne vivut on siirretty oikealle puolelle ja sieltä laatikon oikeaan kylkeen. Tässä vaiheessa totesin että vaihdelaatikko oli 90 astetta väärinpäin paikoillaan. No, mutteripyssy vähäksi aikaan aukiasentoon ja laatikon "oikaisu". Mutterit kiinni ja homma valmiiksi. Näinkin voi käydä,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752