VOLVO F610:n kytkin remppa

rookie

Onko kellään kokemusta F6 volvon kytkin rempasta, kuin on työläs ja onko jotain tiettyjä niksejä joita kannattaa käyttää?
Riittääkö levyn, paine- ja silmälaakerin vaihto vai kannattaako vaihtaa paineasetelmakin?

9

3183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös

      mokoma autokin

      • rookie

        Juuri tämän tyyppisiä neuvoja täältä odotin saavani :) kiitos kuitenkin vinkistä.


    • Petri

      Riippuu siitä minkälaisissa olosuhteissa sen tekee. Jos on autonosturi ja autossa ei ole päälirakenteita niin tunnissa sen ottaa irti, jos taas homman tekee lattialla ja päällä on koppi niin saattaa siihen mennä 2-3 tuntiakin irrotukseen, ja jos sitä yrittää tehdä kotipihalla hiekkamaalla, niin siihen voi mennä monta päivää voi meinaa tulla krapula välillä ( vitsi) Takaisin laitoon voi mennä hiukan enemmän aikaa riippuu siitä kuinka hyvin kytkinakseli/levy/silmälaakeri osuu kohdalleen ja minkälainen laatikkonosturi on käytössä. Kytkin remontin yhteydessä kannattaa vaihtaa kaikki osat asetelma. levy. silmälaakeri ja painelaakeri.

      • rookie

        asiallisesta vastauksesta, kyllähän ne puitteet on juuri nuo heikoimmat eli pihalla ja autossa koppi päällä.. Ei kai siinä ku viikonloppuna harjottelemaan.


    • Junior-Trucker

      Itse olen ottanut tuollaisesta Volvosta kerran laatikon irti, mutta se oli se Allisonin automaatti.. Se oli kyllä ihan asiallinen homma. Silloin tuli vaihdettua vetolevyt.. Mutta ei siinä tosiaan mitään ihmeempiä ollut. Mitä nyt olen noita Volvojen kytkinremontteja seurannut, niin siinä taitaa olla poikkeuksellisen tarkkaa se, että se kytkinlevy on hyvin keskitetty. Muuten ei tahdo saada laatikkoa paikoilleen.. Ja sellainen homma kannattaa ottaa huomioon, että on helpompi työskennellä, jos auto on suorassa, ja mielellään myös kovalla pinnalla... Laatikon liikuttelu on paljon helpompaa silloin, vaikka eihän sitä tarvitse runkopalkkien välistä pois saadakaan. On se kuitenkin sen verran painava murikka, ettei ihan vasemmalla kädellä sivuun pyöräytä..

      Kun tosiaan kytkimen avaat, niin kannattaa kyllä ehdottomasti vaihtaa kaikki osat. Muistaakseni niitä paineasetelman "iskunvaimennus"-jousia on irronnut, ja mennyt levyn ja vauhtipyörän väliin... sittenhän on sorvattu vauhtipyörää tasaiseksi jne.. Eli kyllä se paineasetelma ja laakerit on aika pieni investointi, jos sitten taas on toimiva peli pitkäksi aikaa.

    • Petri

      Joko vaihdoit? Kerro kaikki vain minä ja SUOMI24 tietää sen, ja me emme naura! Tosin ensi joulun pikkujouluun pitäis saada jokin hyvä juttu.

      Itse asiaan, saitko vaihdettua?

      • rookie

        Kaikki meni muuten hyvin mutta kytkinlevy oli väärää kokoa.. Mikä lie näppisvirhe tms. Tänään pitäisi tulla sopiva levy ja viikonloppuna pitäis alkaa kasaamaan. Tosiaan kaikki meni hyvin pultit lähti ehyenä (kiitos pulttikoneen) eikä muutenkaan ollut mitään ihmeellisempää. Pikkasen oli ahdasta altapäin työskennellä mutta onnistui kuitenkin. Vaihdelaatikon tukemiseen käytin pumppukärryä jolla loota oli ainakin helppo vetää irti, tiiä sitte miten menee takaisin..
        Palaan ens viikolla aiheeseen jos saan paketin kasaan.


      • rookie
        rookie kirjoitti:

        Kaikki meni muuten hyvin mutta kytkinlevy oli väärää kokoa.. Mikä lie näppisvirhe tms. Tänään pitäisi tulla sopiva levy ja viikonloppuna pitäis alkaa kasaamaan. Tosiaan kaikki meni hyvin pultit lähti ehyenä (kiitos pulttikoneen) eikä muutenkaan ollut mitään ihmeellisempää. Pikkasen oli ahdasta altapäin työskennellä mutta onnistui kuitenkin. Vaihdelaatikon tukemiseen käytin pumppukärryä jolla loota oli ainakin helppo vetää irti, tiiä sitte miten menee takaisin..
        Palaan ens viikolla aiheeseen jos saan paketin kasaan.

        No niin, auto on kasassa ja toimiikin vielä.
        Kai se oli pöljän tuuria mutta kaikki kävi kuin elokuvissa, levyn kohdistukseen käytin pultista ja hylsyistä kasattua työkalua :) jolla levy asettui kerralla kohdalleen eikä tarvinnut muuta kuin pumpulla ohjata laatikko kohdilleen ja pultit kiinni. Odotin vanhan levyn olevan loppuun kulunut mutta se ei ollut kuin reilun millin ohuempi kuin uus mutta keskiö oli irronnut (löystynyt) niittauksista ja ilmeisesti siitä johtui nykyttäminen liikkeelle lähdettäessä ja ääntely pienemmälle vaihdettaessa. Ei kai tästä Pete kovin mehukasta juttua taida pikkujouluihin saada, taitaa olla parempi puhua vaikka naisista :)

        Kiitoksia vielä Petrille ja Junior-Truckerille asiantuntevista neuvoista ja kommenteista, palataan asiaan kun taas rempattavaa ilmenee. Ei muuta ku hyvää juhannusta!


      • Petri
        rookie kirjoitti:

        No niin, auto on kasassa ja toimiikin vielä.
        Kai se oli pöljän tuuria mutta kaikki kävi kuin elokuvissa, levyn kohdistukseen käytin pultista ja hylsyistä kasattua työkalua :) jolla levy asettui kerralla kohdalleen eikä tarvinnut muuta kuin pumpulla ohjata laatikko kohdilleen ja pultit kiinni. Odotin vanhan levyn olevan loppuun kulunut mutta se ei ollut kuin reilun millin ohuempi kuin uus mutta keskiö oli irronnut (löystynyt) niittauksista ja ilmeisesti siitä johtui nykyttäminen liikkeelle lähdettäessä ja ääntely pienemmälle vaihdettaessa. Ei kai tästä Pete kovin mehukasta juttua taida pikkujouluihin saada, taitaa olla parempi puhua vaikka naisista :)

        Kiitoksia vielä Petrille ja Junior-Truckerille asiantuntevista neuvoista ja kommenteista, palataan asiaan kun taas rempattavaa ilmenee. Ei muuta ku hyvää juhannusta!

        Hieno homma että meni ilman ongelmia.

        Hupaisa tosi tarina itseltäni on kun mitsusta paketti/kuorma-auto vuosimalli taisi olla 80 tai sinne päin, oli mennyt kampiakseli poikki, akselin tilaus pitkältä idästäpäin kesti noin 1.5kk Sitten kun se saatiin ja kone paikoilleen rupesin laittamaan vaihdelaatikkoa paikoilleen, huomasin että sehän meni heti kohdalleen 10min ja mutterit kiinni ja kardaani myös... Perskele mitsussa tulee vaihdekepin vivustot ensin lattian läpi (rattivaihde) sitten ne vivut on siirretty oikealle puolelle ja sieltä laatikon oikeaan kylkeen. Tässä vaiheessa totesin että vaihdelaatikko oli 90 astetta väärinpäin paikoillaan. No, mutteripyssy vähäksi aikaan aukiasentoon ja laatikon "oikaisu". Mutterit kiinni ja homma valmiiksi. Näinkin voi käydä,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe