175/65 R 14 niin mitä tämä 65 (profiili jonkun sivun mukaan) siinä tarkoittaa ja miten tulee tulkita? Jos autossa on 15-vanteet niin miten maavaran käy jos vaihtaa ne 16-vanteisiin vähän leveämpiin renkaisiin?
Mikäs tämä "profiili" on?
11
13231
Vastaukset
- jerpe
...on prosenttilukema, joka kertoo kuinka monta prosenttia renkaan kumiosan korkeus on sen leveydestä. Leveyshän on se eka luku, esim. 175 (mm).
Maavara ei käytännössä muutu, jos valitset 16" vanteisiin sopivan kokoiset renkaat. Esim. 195/65/15 rengastuksella oleva auto -> 205/55/16.
Lisätietoa: http://www.autosound.fi/rl/index.htm - JonR
175=leveys 65=korkeus(vanteesta) 14=on vanteen koko R=radial (vyörengas)... Maavara kasvaa, ja kyllä 16 tuumaisten pitäis mennä ihan hyvin
- Mie
Ensimmäisen vastaajat tieto oli oikeaa, tämä väärää.
Eli renkaassa 175/65 R14:
175 renkaan leveys millimetreinä
65 renkaan profiilin korkeuden ja leveyden suhde prosentteina
14 vanteen halkaisija tuumina
Renkaan halkaisija siis 14*2.54 2*0.65*17.5 = 58.3cm
Jos muutat vannekokoa, renkaan leveyttä ja profiilia, tulee koko renkaan halkaisijan pysyä suunnilleen samana.
Ja vannekokoa saa muuttaa yhdellä tuumalla ilman erillistä katsastusta (jos rekisteriotteessa 14", 15" saa laittaa ilman katsastusta). Muista myös, että leveiden renkaiden täytyy mahtua kääntymään lokasuojien sisällä...
Tästä voit katsoa, mitkä rengaskoot vastaavat toisiaan halkaisijaltaan:
http://verkkokauppa.vianor.fi/vastaavuus - jossakin
Mie kirjoitti:
Ensimmäisen vastaajat tieto oli oikeaa, tämä väärää.
Eli renkaassa 175/65 R14:
175 renkaan leveys millimetreinä
65 renkaan profiilin korkeuden ja leveyden suhde prosentteina
14 vanteen halkaisija tuumina
Renkaan halkaisija siis 14*2.54 2*0.65*17.5 = 58.3cm
Jos muutat vannekokoa, renkaan leveyttä ja profiilia, tulee koko renkaan halkaisijan pysyä suunnilleen samana.
Ja vannekokoa saa muuttaa yhdellä tuumalla ilman erillistä katsastusta (jos rekisteriotteessa 14", 15" saa laittaa ilman katsastusta). Muista myös, että leveiden renkaiden täytyy mahtua kääntymään lokasuojien sisällä...
Tästä voit katsoa, mitkä rengaskoot vastaavat toisiaan halkaisijaltaan:
http://verkkokauppa.vianor.fi/vastaavuusmulla oli se kaava , en muista missä ?
Muta jos menet ihan jollain senttimitalla mittaamaan esim 195/65r15 renkaan leveyden niin se ei todellakaan ole 19,5 senttiä !!!
14,5-15 on lähellä totuutta !
Siis R eli vanteen halkaisija on aina se 15 tuumaa !
Ja profiili ja leveys seilaa ns. miten sattuu jonkun määrätyn (prosentti) kaavan mukaan !
Mutta palatakseni siihen alkuun niin renkaassa 175/65r14 renkaan leveys ei todellakaan ole 17.5 senttiä vaan ihan jotain muuta , laskennallisen kaavan mukaan !
Mitattiin samalla myös 205/50r16 renkaan leveys ja se on n. 23 senttiä ?
KUKA MUISTAA OIKEAN KAAVAN ? - Mie
jossakin kirjoitti:
mulla oli se kaava , en muista missä ?
Muta jos menet ihan jollain senttimitalla mittaamaan esim 195/65r15 renkaan leveyden niin se ei todellakaan ole 19,5 senttiä !!!
14,5-15 on lähellä totuutta !
Siis R eli vanteen halkaisija on aina se 15 tuumaa !
Ja profiili ja leveys seilaa ns. miten sattuu jonkun määrätyn (prosentti) kaavan mukaan !
Mutta palatakseni siihen alkuun niin renkaassa 175/65r14 renkaan leveys ei todellakaan ole 17.5 senttiä vaan ihan jotain muuta , laskennallisen kaavan mukaan !
Mitattiin samalla myös 205/50r16 renkaan leveys ja se on n. 23 senttiä ?
KUKA MUISTAA OIKEAN KAAVAN ?Kerrohan kaava minullekin, kun löydät! Ehkä minäkin jotain uutta oppisin, jos tähän asti olen väärillä tiedoilla elänyt. Kaava kannattaa kertoa rengasvalmistajille, myyjille ym. koska näyttävät nekin elävän siis virheellisen tiedon varassa...
Esim. Nokian Renkaiden nettisivulta:
"Mitä tarkoittaa renkaan kokomerkinnän yhteydessä 175 / 60 tai 175 / 65?
Ensimmäinen kolmen numeron sarja kertoo renkaan leveyden normivanteelle asennettuna mitattuna renkaan leveimmästä kohdasta sivupinnasta. Kauttaviivan jälkeen tuleva numeropari ilmaisee renkaan poikkileikkauksen korkeuden suhteen leveyteen prosentteina."
Ja vielä se kirjain (useimmiten R) kertoo renkaan rakenteen, ei mitään vanteesta... - rengas
Mie kirjoitti:
Kerrohan kaava minullekin, kun löydät! Ehkä minäkin jotain uutta oppisin, jos tähän asti olen väärillä tiedoilla elänyt. Kaava kannattaa kertoa rengasvalmistajille, myyjille ym. koska näyttävät nekin elävän siis virheellisen tiedon varassa...
Esim. Nokian Renkaiden nettisivulta:
"Mitä tarkoittaa renkaan kokomerkinnän yhteydessä 175 / 60 tai 175 / 65?
Ensimmäinen kolmen numeron sarja kertoo renkaan leveyden normivanteelle asennettuna mitattuna renkaan leveimmästä kohdasta sivupinnasta. Kauttaviivan jälkeen tuleva numeropari ilmaisee renkaan poikkileikkauksen korkeuden suhteen leveyteen prosentteina."
Ja vielä se kirjain (useimmiten R) kertoo renkaan rakenteen, ei mitään vanteesta...Eikös se kaava oo jotain sitä että ns.normaalikorkuinen profiili on 80% renkaan leveysmitasta (esim. 0.8x175mm)ja vastaavasti renkaan korkeus koossa 175/55 on 55%(0,55x175) leveydestä. Eikös se näin mee.
- Mie
rengas kirjoitti:
Eikös se kaava oo jotain sitä että ns.normaalikorkuinen profiili on 80% renkaan leveysmitasta (esim. 0.8x175mm)ja vastaavasti renkaan korkeus koossa 175/55 on 55%(0,55x175) leveydestä. Eikös se näin mee.
Juuri näin se on.
Tuo aikaisempi kirjoittaja vaan puhui jostain leveyden kaavasta (eli että 175/55 renkaan leveys ei olisi 175mm vaan jonkun kaavan mukaan laskettu). Tällaisesta kaavasta en ole kuullut...
Ns. normaalikorkuinen profiili on alunperin 82% prosenttia leveysmitasta (profiili muodoltaan pyöreä), mutta tämä saadaan merkitä 80:ksi. Eli pieniä heittoja voi varmaan muutenkin olla... - Kalle
Mie kirjoitti:
Juuri näin se on.
Tuo aikaisempi kirjoittaja vaan puhui jostain leveyden kaavasta (eli että 175/55 renkaan leveys ei olisi 175mm vaan jonkun kaavan mukaan laskettu). Tällaisesta kaavasta en ole kuullut...
Ns. normaalikorkuinen profiili on alunperin 82% prosenttia leveysmitasta (profiili muodoltaan pyöreä), mutta tämä saadaan merkitä 80:ksi. Eli pieniä heittoja voi varmaan muutenkin olla..."Juuri näin se on."
Tämä kumoaa oman viestisi viimeisen kappaleen, jonka mukaan normaaliprofiili on 82 %.
Eräälläkin rengasvalmistajalla näytti olevan ohjelmistossaan tällaiset kaksi eri rengasta:
155 R 13
155/80 R 13 - Mie
Kalle kirjoitti:
"Juuri näin se on."
Tämä kumoaa oman viestisi viimeisen kappaleen, jonka mukaan normaaliprofiili on 82 %.
Eräälläkin rengasvalmistajalla näytti olevan ohjelmistossaan tällaiset kaksi eri rengasta:
155 R 13
155/80 R 13Pahoittelen, jos osaan esittää asiat epäselvästi ja tarkastin vielä tiedon tuon normaaliprofiilin osalta.
Normaaliprofiili on määritelmän mukaan 82%.
EU:n määrittelemän kokonaishalkaisijan toleranssiin (-3% - 4%) mahtuu hyvin myös 80% profiili.
Käytännössä rengasvalmistajat eivät useinkaan tee kuin yhtä rengasta, joka menee kumpana tahansa... Tästä on tullut käsitys 80% normaaliprofiilista ja käytännössä ei näille renkaille tehdä mitään eroa. Tietävätköhän rengasliikkeetkään tätä eroa näille?
Eli esim. tämän normaaliprofiilin merkinnän 155 R 13 mukainen rengas pitäisi olla profiililtaan 82% ja 155/80 R 13 80%. Jos renkaita pääset vertaamaan, voit huomata ne täsmälleen samoiksi...
- Auttaja
http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html
Sinne vain syötät eri profiileita ja kokoja niin käsität idean miten homma toimii. - Anonyymi
Mikähän mahtaa olla peräkärryrenkaiden profiili kun on merkitty vain 155R13? Onkohan se 80?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀934408BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1993621- 2022981
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome712820Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main602727- 811326
- 601246
Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2381072- 60978
MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka
Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t120973