Muistipulmia

Anonyymi-ap

Onko normaalia vai pitäisikö huolestua? Kumppani on 81v ja parin viime vuoden aikana on tullut tilanteita, kun ei muista esim70-80-luvulla tapahtunutta isoakin asiaa. Esim.pajonkin vuosien varrella keskusteltu , että sinkonsa omistaa mökin ,jonka osti veljeltään. Meillekin sitä tarjottiin. Nyt ei muista ollenkaan sitä.
Samoin sukukokouksessa ei tuntenut muutamia sukulaisia ,jotka oli nähty pari vuotta sitten. Siis tällaisia satunnaisia muistamattomuus tapauksia.
Itse muista kristallin kirkkaasti nuo kaikki.
Onko tuo dementiaa vai normaalia 80 - vuotiaalla. En tiedä, kun olen 4 vuotta nuorempi. Pääsääntöisesti on vireä, harrastaa paljon liikuntaa ,hallitsee digilaitteet jne.
Kannattaako hankkia lääke. Onko kokemusta auttaako ne lääkkeet.
Kertokaa!

27

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      40v ei enää muista niin 80v jos muistaa edes nimensä niin se on hyvä.

    • Varmaan kannattaisi tilata aika lääkärille ja selvittää tilanne.
      Mikäli on alkavasta dementoivasta sairaudesta kyse, aina parempi mitä aiemmin aloittaa lääkityksen.
      Parantavaa lääkitystä ei ole, mutta ajoissa aloitetulla lääkityksellä, voidaan taudin kulkua hidastaa.

      Toinen , mikä kävi mielessä, jostain syystä johtuvat verenkiertohäiriöt.

      Kannattaisi kokeilla vaikka ohimennen puhua siitä mökistä, että muistaako nyt vai onko täysin unohtanut.
      Vanhoja valokuvia voi myös näyttää, joissa on henkilöitä, jotka pitäisi tuntea.

    • Anonyymi

      Eliaanan ohjeet ovat ok

      Syötä hänelle joka aamu multivita- tyyppinen halpa monivitamiini ja milligramman tavanomainen b12 - vitamiini pysyvästi

      Sanotaan nyt näin että jos ymmärtää digilaitteitten päivittelyn taloyhtiön yhtiökokouksen käsiteltävät remontit kaupan tuotevalikoimat ....

      ei kuulosta kovin pahalta

      Kasvotunniste on eri asia
      Suomen tunnetuin en tunne kasvoista- ketään on eräs fiksu suosittu naiskirjailija

      Mökkikaupat sun muut sukupuuhat voi haluta aktiivisti unohtaa. Juoruja ei halua muistaa, mikä on oikein terveellistä

      Minulla on " serkku" eläkkeellä oleva rehtori jolle hölmö lääkäri kirjoitti
      pääsee vielä oma- alotteisesti paikalle, muistsairas ... lässyn lässyn ... ja serkku teki valituksen diagnoosista ja se oli aika vaikea poistaa ja vaati vaivaa

      https://www.duodecimlehti.fi/duo99264

      https://www.mehilainen.fi/mehilaisen-blogi/hajamielisyytta-vai-dementiaa

    • Anonyymi

      Itselläni (70-v) on jo lievät muistiongelmat hiukan vahvistuneet. Muistitesteissä olen kuitenkin pärjännyt, eli ei ole virallista diagnoosia, vielä.

      Olen aloittanut ottaa päivisin kalanmaksaöljy-kapseleita, b-vitamiinia ja magnesiumia, nämä auttavat kaiketi eri asioihin. En ole kuitenkaan havainnut mitään suuria muutoksia terveydessäni.

      • Anonyymi

        Aivan oikea asenne
        Kalanmaksaöljyä jossa on kalaöljyä mukana eli tavallista mölleriä ok


      • Anonyymi

        Usein sekoitetaan muistisairaus ja käsityskyky keskenään. Ihminen voi olla ihan järkevä ja seurata elämänmenoa samalla tarkkuudella kuin ennen, mutta muisti pettää. Ne ovat kaksi eri asiaa, ja meidän läheisten tulisi se muistaa. Muistisairasta ei tarvitse pitää tyhmänä. Hänelle pitää selittää samat asiat monta kertaa, mutta syy on muistisairaudessa, ei siinä, että henkilö olisi menettänyt ymmärryksensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein sekoitetaan muistisairaus ja käsityskyky keskenään. Ihminen voi olla ihan järkevä ja seurata elämänmenoa samalla tarkkuudella kuin ennen, mutta muisti pettää. Ne ovat kaksi eri asiaa, ja meidän läheisten tulisi se muistaa. Muistisairasta ei tarvitse pitää tyhmänä. Hänelle pitää selittää samat asiat monta kertaa, mutta syy on muistisairaudessa, ei siinä, että henkilö olisi menettänyt ymmärryksensä.

        Yleensä muisti sairauksissa lähtee se lähi muisti , ettei muista mitä teki toissapäivänä , mutta ne vanhat muistot ovat sitäkin paremmin mielessä .
        Mutta muisti sairauksiakin on erilaisia, joten kannattaa käväistä lääkärissä jos asia on hankala.
        Kaikki ihmiset eivät muista kaukaisia tapahtumia , eikä se useinkaan ole muistisairautta , saattaa olla muut syyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä muisti sairauksissa lähtee se lähi muisti , ettei muista mitä teki toissapäivänä , mutta ne vanhat muistot ovat sitäkin paremmin mielessä .
        Mutta muisti sairauksiakin on erilaisia, joten kannattaa käväistä lääkärissä jos asia on hankala.
        Kaikki ihmiset eivät muista kaukaisia tapahtumia , eikä se useinkaan ole muistisairautta , saattaa olla muut syyt.

        "Kaikki ihmiset eivät muista kaukaisia tapahtumia , eikä se useinkaan ole muistisairautta , saattaa olla muut syyt."

        Olet oikeassa, koska siskoni ja veljeni muistavat aivan väärin ja väittävät, että minulla on jo muistinmenetys. No ei ikinä, en ainakaan myönnä. Olenkohan sittenkin väärässä?

        hoplaa, muistinko edes oikein, mihin se ? merkki kuului?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki ihmiset eivät muista kaukaisia tapahtumia , eikä se useinkaan ole muistisairautta , saattaa olla muut syyt."

        Olet oikeassa, koska siskoni ja veljeni muistavat aivan väärin ja väittävät, että minulla on jo muistinmenetys. No ei ikinä, en ainakaan myönnä. Olenkohan sittenkin väärässä?

        hoplaa, muistinko edes oikein, mihin se ? merkki kuului?

        Jokaisen muistissa on eri käsitys samasta asiasta. Jokainen näkee asiat
        omalta kantiltaan. Ihmiset kiinnittävät huomionsa eri yksityiskohtiin.
        Ei kukaan "muista väärin".
        Päivämäärän tai muun sellaisen konkreettisen asian kohdalla muisti voi pettää.
        Kannattaa tietysti vähän miettiä itsekin sitä, että onko muistini
        heikentynyt eikä inttää, että minä muistan oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisen muistissa on eri käsitys samasta asiasta. Jokainen näkee asiat
        omalta kantiltaan. Ihmiset kiinnittävät huomionsa eri yksityiskohtiin.
        Ei kukaan "muista väärin".
        Päivämäärän tai muun sellaisen konkreettisen asian kohdalla muisti voi pettää.
        Kannattaa tietysti vähän miettiä itsekin sitä, että onko muistini
        heikentynyt eikä inttää, että minä muistan oikein.

        Helpot muistettavat. Missä olin kun?
        Estonia upposi.
        Kaksoistornit luhistuivat.
        Tsunami raivosi Kauko-Idässä.

        Milloin oltin viimeisen savukkeeni?
        Milloin sain ylennyksen luutnantiksi?
        Kuinka vanhana pudotin painoani 6:ssa viikossa 16kg?
        Ja paljon muuta.

        Mutta läheisemmät tapahtumat, puolituttujen nimet, v'häisetkin kauppa-asiat ilman listaa jne. eivät pysy mielessä.
        Kaikkien merkkipäivien muistamisen olenkin delegoinut vaimolleni jo avioliiton alussa.


      • Anonyymi

        Ei mitkään lääkkeet herätä kuolleita aivosoluja , Vanhetessa kutistuu aivot jonkin verran joten
        Ihan tavallista vanhenemisen oiretta.
        Joillakin säilyy kauemmin muistissa asiat, toisilla
        Kaikilla erilaiset perintötekijät joille ei voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein sekoitetaan muistisairaus ja käsityskyky keskenään. Ihminen voi olla ihan järkevä ja seurata elämänmenoa samalla tarkkuudella kuin ennen, mutta muisti pettää. Ne ovat kaksi eri asiaa, ja meidän läheisten tulisi se muistaa. Muistisairasta ei tarvitse pitää tyhmänä. Hänelle pitää selittää samat asiat monta kertaa, mutta syy on muistisairaudessa, ei siinä, että henkilö olisi menettänyt ymmärryksensä.

        Ihan niin jopa ihmisiä jotka ovat työssä hoitoalalla on sellaisia jotka eivät tätä eroa ymmärrä ävaikeita asioita sinänsä , jokainen haluaisi pitää muistinsa. Totta kai, mutta näitäkin asioita tutkitaan kovasti, ja toiveena on ratkaista muistisairauksien arvoitus ja löytää siihen ennalta ehkäisevä lääke joka olisi tehokas pitämään aivojen toiminnan normaalina.


    • Anonyymi

      Olisiko harmaakaihi silmissä tai vastavaa,Kun ei ulkoisesti tunnista henkilöä.Itsekän en kaikkia muista kun harvakseen näkee. Ylensä jos muistti sairas menyt aika on terävänä muistissa ja nyky aika hetkessä katoaa. Kaikea ei todella tarvitse enää muistaa kun on plus 80v.

      • Anonyymi

        Kuten moni muukin jo sanoo, on parasta kääntyä terveyskeskuksen puoleen ja päästä tutkimuksiin. Mitä nopeammin tartutaan muistihäiriöön, sitä parempi potilaalle..
        Vaikeasti käsiteltävää potllasta ei omaishoitaja yksin pysty hoitamaan, sairaus vai pahenee, jos potilas muuttuu vastahankaiseksi.


    • Anonyymi

      Lähimuisti oikkuilee. Kaukomuisti säilyy. Jossakin mielessä kiusallinen ilmiö
      8-kymppisenä muistaa mihin pystyi 3-kymppisenä.
      Kuten myös se, että jotkut nuoruuden mokat nousevat mieleen kymmenien, unohduksen vuosien jälkeen.
      Yksinkertainen ilmiö. Usein, mennessäni jääkaapille, en muista mitä tulin hakemaan.
      Nimet katoavat muistista.
      Huolestuttava ilmiö ainakin vaimoni mielestä. Hän väittää, että jalkani vievät vauhdilla mutta pää ei sano mihin on menossa ja miksi!

    • Anonyymi

      Muistisairauteen määrätyt lääkkeet eivät sovi kaikille, koska jotkut
      aiheuttavat ikäviä sivuvaikutuksia.

      • Anonyymi

        Niinkuin mitä sivuvaikutuksia ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkuin mitä sivuvaikutuksia ?

        Onhan se ihan tavallinen juttu kun menee jääkaapille eikä muista mitä olikaan; hakemassa, näitä oireita on niin monella jo nuorempanakin . Itsekkin siinä 40 vuotiaana menin kellarista jotain hakemaan ja en sitten muistanutkaan mitä, joten stressinkin usein vaikuttaa muistin heikkenemiseen ja jos ihmisellä on paljon tekeillä saman aikaisesti
        Näitä asioita tutkitaan kovasti, mutta sekin maksaa ja mitä vähemmän tutkijat saavat rahaa sitä hitaammin tutkimukset edistyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkuin mitä sivuvaikutuksia ?

        Paha ripuli ja päänsärky olivat sivuvaikutuksia.
        Netistä tutkin asiaa ja siellä mainitaan monia muitakin haittoja.


    • Anonyymi

      Minulla myös on sama, jonka edellinen kertoi, kun keitän vaikka ruokaa , ja menen kaapille hakemaan jotain ainetta siihen, en muistakaan, mitä olen hakemassa.
      kun sitten jatkan ruuan laittmista, huomaan, ai, sitä olin hakemassa!
      Olen pian 88v. Muuten suoriudun hyvin päivän askareista kauppareissuista ym.

      • Niin, kun menee samaan paikkaan takaisin mistä lähti jotain hakemaan, sen hyvinkin sitten muistaa.
        Tuossa edellä noista sivuvaikutuksista, niin sellaista lääkettä ei olekaan, ettei sivuvaikutuksia olisi.
        Se taas, mitä sivuvaikutuksia saa, vai saako mitään, on hyvin yksilöllistä.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Niin, kun menee samaan paikkaan takaisin mistä lähti jotain hakemaan, sen hyvinkin sitten muistaa.
        Tuossa edellä noista sivuvaikutuksista, niin sellaista lääkettä ei olekaan, ettei sivuvaikutuksia olisi.
        Se taas, mitä sivuvaikutuksia saa, vai saako mitään, on hyvin yksilöllistä.

        On muutamia sanoja, joita en muista. Johtuu varmaan siitä, että sana ei tunnu istuvan äidinkieleen.
        Vuodesta toiseen unohdan sanan, tai jonkun tuttavani nimen. Yritin muistaa sopivia esimerkkejä, mutta niinhän tässä kävi, etten muista ainoatakaan! 😀 😍
        Mkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On muutamia sanoja, joita en muista. Johtuu varmaan siitä, että sana ei tunnu istuvan äidinkieleen.
        Vuodesta toiseen unohdan sanan, tai jonkun tuttavani nimen. Yritin muistaa sopivia esimerkkejä, mutta niinhän tässä kävi, etten muista ainoatakaan! 😀 😍
        Mkr.

        Nimimuisti on sellainen, joka on kaikkein hankalin, mutta se ei vielä kerro dementioivasta sairaudesta.
        Kerran luin sellaisen määritelmän, että jos et vuorokauden sisään muista etsimääsi sanaa, tarkkaile muistisi.
        Itse joudun joskus etsimään jotain sanaa, jonka toisen merkityksen tiedän, yleensä löydän sen keskittymisen seurauksena.
        Naurattaa nuo minun omaiset. Heti, jos en muista jotain asiaa, he ovat kovin huolissaan, että pitäisikö sinun mennä muistitestiin.
        Sanon heille, että työurani aikana olen niin monta muistitestiä tehnyt potilaille, että muistan melkein kaikki ulkoa.


      • Anonyymi

        Tuohan on jokapäiväistä monelle koko iän ajan. Pitää vain palata takaisin ja lähteä uudelleen liikkeelle samaa reittiä!
        Joillakin on omínaispiirteenä huono nimi- ja kasvomuisti. Kuulun niihin itsekin. Olen miettinyt, mistä se johtuu, ja kysyn itseltäni, eivätkö ihmiset kiinnosta. Kun itse kuuluu siihen joukkoon, joka ei omia asioitaan levittele muille työpaikan kahvitauolla, eikä ole kiinnostunut muitten menemisistä ja ongelmista, niin jää sen verran sivuun, ettei nimetkään pysy mielessä. Muistan sivullisuuden tunteen jo koulusta, ja niin on, etten muista koulukavereitteni nimiä, vaikka vuosia yhdessä oltiin, enkä koulun jälkeen ole heitä tavannut kertaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On muutamia sanoja, joita en muista. Johtuu varmaan siitä, että sana ei tunnu istuvan äidinkieleen.
        Vuodesta toiseen unohdan sanan, tai jonkun tuttavani nimen. Yritin muistaa sopivia esimerkkejä, mutta niinhän tässä kävi, etten muista ainoatakaan! 😀 😍
        Mkr.

        Itse olen kaksikielinen ja sattuu että jokin sanasi tule yhdellä kielellä mieleen niin saattaa olla että sen muistaa sillä toisella kielellä ja keskustelusta tulee hieman outo sellaisen kanssa jolla in vaan yksi kieli puhekielenä. Mutta asiat sujuu mainiosti jos puhuu toisen kaskisikielisen kanssa


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Nimimuisti on sellainen, joka on kaikkein hankalin, mutta se ei vielä kerro dementioivasta sairaudesta.
        Kerran luin sellaisen määritelmän, että jos et vuorokauden sisään muista etsimääsi sanaa, tarkkaile muistisi.
        Itse joudun joskus etsimään jotain sanaa, jonka toisen merkityksen tiedän, yleensä löydän sen keskittymisen seurauksena.
        Naurattaa nuo minun omaiset. Heti, jos en muista jotain asiaa, he ovat kovin huolissaan, että pitäisikö sinun mennä muistitestiin.
        Sanon heille, että työurani aikana olen niin monta muistitestiä tehnyt potilaille, että muistan melkein kaikki ulkoa.

        Keskustelin poikani kanssa jostain TV ohjelmasta en muistanut kuuluisan näyttelijän nimeä , mutta eipä muistanut poikanikaan, niin että näitä nimien muistamis juttuja sattuu myös nuoremmille . Ei kai sitä voi kaikkia asioita muistaa mitä on kokenut elämässä
        Usein stressi syypäänä kun ei aina tule mieleen heti jokin nimi.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Nimimuisti on sellainen, joka on kaikkein hankalin, mutta se ei vielä kerro dementioivasta sairaudesta.
        Kerran luin sellaisen määritelmän, että jos et vuorokauden sisään muista etsimääsi sanaa, tarkkaile muistisi.
        Itse joudun joskus etsimään jotain sanaa, jonka toisen merkityksen tiedän, yleensä löydän sen keskittymisen seurauksena.
        Naurattaa nuo minun omaiset. Heti, jos en muista jotain asiaa, he ovat kovin huolissaan, että pitäisikö sinun mennä muistitestiin.
        Sanon heille, että työurani aikana olen niin monta muistitestiä tehnyt potilaille, että muistan melkein kaikki ulkoa.

        Ei kai niiden koulukavereiden nimiä Voikkaan muistaa ainoastaan ehkä jonkun joka on ollut törkeä jotenkin. Esim parhaan ystävän nimi . Ihminen joka on vaihtanut usein kouluja lapsena ei mitenkään voi muistaa vanhana oppilaiden nimiä vaikka katsoo luokka kuvaa ja muistaa ihmisen mutta ei nimeä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1738
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1089
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      881
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe