Irralliset taulutietokoneet ohjaamossa ?

Anonyymi-ap

Mihin tarvitaan noita lentäjien mukanaan kuljettamia taulutietokoneita (koneen kiinteiden instrumenttien lisäksi), kuten esim. tuossa ATR:n kuvagallerian ohjaamokuvissa?

- https://www.atr-aircraft.com/newsroom/gallery/

No, tein pikakierroksen aiheeseen, eli ei lainkaan uusi asia ilmailussa.

"FAA Approves American's Use Of iPads In The Cockpit" 2012

- https://www.aviationpros.com/aircraft/commercial-airline/news/10776842/faa-approves-americans-use-of-ipads-in-the-cockpit

Mikäli liiaksi tuon varaan laskee, niin entä tilanne jossa se tilttaa tai jos sen akku syttyisi palamaan (harvinaista mutta mahdollista).

Lisävirtalähteitäkain vaikuttaa olevan kaupan joidenkin käyttöön ja niiden turvallisuus on sekin sitten oma lukunsa, vaikka ei niitä liikekoneisiin varmastikaan oteta mukaan.

Entä tietoturva esim. liikelennoilla jos Wi-Fi on käytössä.

"10 Tips for Using an iPad in the Cockpit"

- https://www.pilotmall.com/blogs/news/10-tips-for-using-an-ipad-in-the-cockpit-2021

6

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuon toisen laittamasi linkin (FAA Approves...) ensimmäinen valokuva kertonee asian että saadaan kuvassa näkyvä määrä paperia pienemmässä ja kevyemmässä muodossa kulkemaan mukana. Lisäksi hieman nopeampi etsiä tarvittavia tietoja kuin kirjoista.

      • Anonyymi

        Toki näin, joskaan tietääkseni lentäjät eivät ole rahdanneet ainakaan mukanaan lennoille kuvan kaltaista materiaalimäärää. Mitä tuosta suuresta paperidatasta tulee kaivaa esille ennen jokaista lentoa ja / tai sen aikana.

        Mutta entäs jos tabu tilttaa lennon valmisteluvaiheessa tai kesken lennon. Entä tietoturva (vähintäänkin laitteen tulisi olla dedikoitu lentämiseen ja vain siihen ilman extrasoftaa asennettuna) .... ja onko tabu koneen langattomaan verkkoon kytketty.

        Google, Gmail & Co kuulostaa "hieman" huolestuttavalta toimintamallilta. Tuohon sitten mahdollisesti päälle kaikki muu alustalle asennetu roina ja sen käyttötavat. Oheinen herra ei toki ilmeisemmin lennä reittilentoja Airbusilla & Co:lla.

        "Aviation Tablets: Android Nexus versus Apple iPad"

        "The majority of my work is done on cloud based services. I use Gmail for my email, Dropbox for my file management, and even Google Drive for most of my personal documents."

        "All of these services are device agnostic, meaning that you can swap from one operating system to another and not lose any functionality. For some of the apps I use (like TakeOff) I needed to buy it twice (once on Android and once on iOS) which is annoying, but the majority of services worked on both platforms without a hiccup."

        - https://www.takeoffjunkie.com/aviation-tablets-android-nexus-versus-apple-ipad/

        Avoin kysymys. Miten tehokkaasti liikekoneiden systeemit on turvattu hakkereilta.

        Ainakin nykyautot Tesloineen ovat osaaville hakkereille helppo nakki, avoimien ovien päivä ja lisäksi varsin nopeasti, riittää kun parkkeeraa noin kymmenen metrin etäisyydelle kohteesta ja systeemin herruus vaihtuu .... sama mikäli hakkeri on kräkännyt autoilijan jonkin muun laitteen, joka on sitten yhteydessä auton systeemiin

        "Älykkäiden autojen turvallisuus: Mitä on pelissä ja miksi meillä ei ole varaa uhata sitä?"

        - https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/alykkaiden-autojen-turvallisuus-mita-on-pelissa-ja-miksi-meilla-ei-ole-varaa-uhata-sita/6639694

        "Autosi seuraa jopa seksielämääsi – Eikä se osaa pitää salaisuuksia"

        "Autosi vakoilee sinua paljon tarkemmin kuin olet koskaan arvannut."

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/49a87852-1fed-4737-a21c-531a20e3d3d9

        "Autosi valmistaja tietää, missä liikut ja kenen kanssa puhut"

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7cac41ad-4574-4d4f-8bf6-774b584da702

        :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki näin, joskaan tietääkseni lentäjät eivät ole rahdanneet ainakaan mukanaan lennoille kuvan kaltaista materiaalimäärää. Mitä tuosta suuresta paperidatasta tulee kaivaa esille ennen jokaista lentoa ja / tai sen aikana.

        Mutta entäs jos tabu tilttaa lennon valmisteluvaiheessa tai kesken lennon. Entä tietoturva (vähintäänkin laitteen tulisi olla dedikoitu lentämiseen ja vain siihen ilman extrasoftaa asennettuna) .... ja onko tabu koneen langattomaan verkkoon kytketty.

        Google, Gmail & Co kuulostaa "hieman" huolestuttavalta toimintamallilta. Tuohon sitten mahdollisesti päälle kaikki muu alustalle asennetu roina ja sen käyttötavat. Oheinen herra ei toki ilmeisemmin lennä reittilentoja Airbusilla & Co:lla.

        "Aviation Tablets: Android Nexus versus Apple iPad"

        "The majority of my work is done on cloud based services. I use Gmail for my email, Dropbox for my file management, and even Google Drive for most of my personal documents."

        "All of these services are device agnostic, meaning that you can swap from one operating system to another and not lose any functionality. For some of the apps I use (like TakeOff) I needed to buy it twice (once on Android and once on iOS) which is annoying, but the majority of services worked on both platforms without a hiccup."

        - https://www.takeoffjunkie.com/aviation-tablets-android-nexus-versus-apple-ipad/

        Avoin kysymys. Miten tehokkaasti liikekoneiden systeemit on turvattu hakkereilta.

        Ainakin nykyautot Tesloineen ovat osaaville hakkereille helppo nakki, avoimien ovien päivä ja lisäksi varsin nopeasti, riittää kun parkkeeraa noin kymmenen metrin etäisyydelle kohteesta ja systeemin herruus vaihtuu .... sama mikäli hakkeri on kräkännyt autoilijan jonkin muun laitteen, joka on sitten yhteydessä auton systeemiin

        "Älykkäiden autojen turvallisuus: Mitä on pelissä ja miksi meillä ei ole varaa uhata sitä?"

        - https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/alykkaiden-autojen-turvallisuus-mita-on-pelissa-ja-miksi-meilla-ei-ole-varaa-uhata-sita/6639694

        "Autosi seuraa jopa seksielämääsi – Eikä se osaa pitää salaisuuksia"

        "Autosi vakoilee sinua paljon tarkemmin kuin olet koskaan arvannut."

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/49a87852-1fed-4737-a21c-531a20e3d3d9

        "Autosi valmistaja tietää, missä liikut ja kenen kanssa puhut"

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7cac41ad-4574-4d4f-8bf6-774b584da702

        :/

        Tabletit eivät ole kytketty verkkoon ja ne on dedikoitu vain ilmailuun. Niissä on useimmiten kenttien kartat, hätätilanneohjeita ym. joita ennen piti kaivaa noista paperi -opuksista. (Kuvittelitko pilottien kantavan tyhjiä salkkuja koneeseen mennessään, vaikka osa papereista olikin aina koneessa valmiina).

        Tabletti yleensä jokaisella ohjaamon jäsenellä, joten yhden toimimattomuus ei haittaa ja lisäksi niiden lataus / päivitykset on hoidettu ennen lentoa.

        Koneiden wifi-järjestelmät ovat vain matkustajien tietoliikenteen internet avuksi eivätkä mitenkään koneen järjestelmiin kytkettyjä. Enempää en voi asiasta kertoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tabletit eivät ole kytketty verkkoon ja ne on dedikoitu vain ilmailuun. Niissä on useimmiten kenttien kartat, hätätilanneohjeita ym. joita ennen piti kaivaa noista paperi -opuksista. (Kuvittelitko pilottien kantavan tyhjiä salkkuja koneeseen mennessään, vaikka osa papereista olikin aina koneessa valmiina).

        Tabletti yleensä jokaisella ohjaamon jäsenellä, joten yhden toimimattomuus ei haittaa ja lisäksi niiden lataus / päivitykset on hoidettu ennen lentoa.

        Koneiden wifi-järjestelmät ovat vain matkustajien tietoliikenteen internet avuksi eivätkä mitenkään koneen järjestelmiin kytkettyjä. Enempää en voi asiasta kertoa.

        Tulee vain toivoa lentäjien olevan hyvin tietoisia ja ottavan tosissaan cyberturvallisuuden, sillä systeemi on yhtä vahva kuin sen heikko lenkki, joka voi olla käyttäjä ja / tai itse laite, padi tai Iot-verme / anturi, koneen systeemin suojaksen taso jne.

        Kuvitteellisiin lentäjien "tyhjiin salkkuihin" viittailun sijaan kiinnitin huomiota illustraatiossa olleeseen suureen paperidatan määrään.

        Pitkillä lennoilla ei taida padien akut riittää, eli jostakin tarvitaan lisävirtaa.

        Näyttäsi kuitenkin nuo padit olevan myös langattomasti käytetyssä moodissa. Langattomat verkot ovat yleensä löydettävissä ja kräkättävissä.

        "Step Two: Choose your Connectivity"

        "Next, choose between Wi-Fi only or Wi-Fi + Cellular models. The Wi-Fi + Cellular iPads contain the internal GPS chip that can be used to activate moving map capabilities in ForeFlight."

        - https://www.foreflight.com/support/buying-guide/

        Lähtökohtaisestihan digiteknologia on prusteiltaan suunnilleen samaa teknologiaa lentokoneissa kuin esim. autoissa kuin muuallakin, sillä tietääkseni ei ole olemsaa alan teknologista rinnakaistodellisuutta. Suojaamiseen panostaminen on toivottavasti erityisen korkealla tasolla ilmailussa, tuotantolinjoista alaken. Omaa sirutuotantoahan siellä ei ole.

        "Cybersecurity in aviation: Building a resilient future"

        "Cybersecurity in aviation is of utmost importance. The consequences of any major failure would incur direct and high public safety and national security implications and costs."

        - https://www.weforum.org/impact/cybersecurity-in-aviation/

        "Aviation industry faces rising cybersecurity risks as new technologies drive adoption, says Aviation ISAC survey"

        - https://industrialcyber.co/reports/aviation-industry-faces-rising-cybersecurity-risks-as-new-technologies-drive-adoption-says-aviation-isac-survey/

        Voi vain toivoa, että ilmalussakin yhä kasvavassa määrin olevat keskenään kommunikoivat Iot-laitteet olisivat paremmalla tolalla kun kaikkialla muualla niiden yleinen tietoturvattomuus.

        * Mikko Hyppönen: ”Teemme parhaillaan virhettä, jonka vuoksi lapsemme vielä vihaavat meitä”

        "F-Securen tutkimusjohtaja vertaa esineiden internetiä asbestipommiin, jonka jättimäiset haitat tajuttiin vasta isolla viiveellä."

        - https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006269566.html

        ps. 2017, eli ei niin kovinkaan kauan sitten. Tuossa on vakavaa aihetta huoleen.

        "DHS Led Team Demonstrates That Commercial Aircraft Can Be Remotely Hacked"

        - https://www.defensedaily.com/dhs-led-team-demonstrates-commercial-aircraft-can-remotely-hacked/cyber/


    • Anonyymi

      Esimerkiksi lentosuunnitelma on ladatu tietokoneelle, sieltä se pitää kirjoittaa käsin lentokoneen tietokoneeseen.

    • Anonyymi

      Jotain DOOMia tai Wolfensteinia on aika vaikeata pelata jollain lentokoneen näytöllä. Siksi oma läppäri on välttämätön.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe