Onko väite 1.0 TSI moottorin huonosta kestävyydestä totta?

Anonyymi-ap

Moottoreita on vaihdeltu alle 100 tkm ajettuihin autoihin. Onko se todella noin lyhytikäinen? Eihän sellaista uskalla ostaa käytettynä kuin pilkkahintaan.

22

9004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Esson Veijon baarissa noita juttuja puhutaan. Vai onko sinulla tilastoa "hajonneista moottoreista"?

      • Anonyymi

        Tällaisen ilmoitus osui silmään.
        Skoda Fabia 1.0 TSi 95 Ambitionn, Moottori vaihdettu, ajettu 112 tkm. Uudella moottorilla 13 tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällaisen ilmoitus osui silmään.
        Skoda Fabia 1.0 TSi 95 Ambitionn, Moottori vaihdettu, ajettu 112 tkm. Uudella moottorilla 13 tkm.

        Ja tuossako on kaikki 1,0 TSI-moottorit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuossako on kaikki 1,0 TSI-moottorit?

        Kuinkakohan monta noita 1.0TSI koneita maailmassa on tehty? Kun nyt kokonaiset yksi kappale on sitten vaihdettu.


    • Anonyymi

      Öljy ainakin maistuu jo 100 tkm paikkeilla.

      • Anonyymi

        Niinkö sinulla?
        Minun 1. ja samalla viimeinen Toyota, vm. 2002 Avensis 1,6 VVT-i, söi toista litraa öljyä tuhannelle alle 90000km ajettuna. Puolimoottori omalla kustannuksella lopetti hillittömän kulutuksen. Tyyppivika kymmenissätuhansissa Suomeen tuoduissa 1,6- ja 1,8-litraisissa tuohon aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö sinulla?
        Minun 1. ja samalla viimeinen Toyota, vm. 2002 Avensis 1,6 VVT-i, söi toista litraa öljyä tuhannelle alle 90000km ajettuna. Puolimoottori omalla kustannuksella lopetti hillittömän kulutuksen. Tyyppivika kymmenissätuhansissa Suomeen tuoduissa 1,6- ja 1,8-litraisissa tuohon aikaan.

        Et sitten uudempaa Toyotaa keksinyt öljysyöpöksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten uudempaa Toyotaa keksinyt öljysyöpöksi.

        Useimmilla Toyotilla ajetaan niin vähän, että vm. 2002 tojolla voi olla ajettu vasta 7-80000km, joten voi olla hyvinkin ajankohtaista tuon ikäisen tojon öljyn rohmuamisen alkaminen tänään. Aikaisemmin lisääntynyttä kulutusta ei välttämättä ole huomattu, koska huoltoväli on vaivainen vuosi vähilläkin kilometreillä.


    • Anonyymi

      Ei toyotassa käytetä öljyä, vaan soijaa.

    • Anonyymi

      Osta pyörä niin ei tarvi murehtia tuonlaista

      • Anonyymi

        Tai sitten ostaa wanhan liiton (2000-2010) aikana valmistetun tuotteen


    • Anonyymi

      Pikkuturbot eivät kestä:

      Nykyisin nopeasti yleistyvät ja suositut, iskutilavuudeltaan pienet moottorit voivat tulla omistajilleen kalliiksi, sillä niiden eliniän ennustetaan olevan aiemmin totuttua huomattavasti lyhyempi.

      Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt, varoittaa saksalaisinsinööri:

      "- Nykyiset moottorit ovat herkempiä, eivätkä kestä yhtä pitkään kuin mihin olemme tottuneet iskutilavuudeltaan suurempien moottoreiden yhteydessä. Ne kestävät kyllä noin 150 000 kilometriä ja edullisessa tapauksessa 200 000 kilometriä, Schittenhelm arvioi."

      Pikkuturbojen kulutus on hyvin korkea:

      "Pienellä iskutilavuudella varustetut turbomoottorit kärsivät eritoten uudesta WLTP-päästömittausmenetelmästä. Kovalla kohinalla viimeisen kymmenen vuoden aikana markkinoille tuodut turbomoottorit ovat osoittautuneet sellaisiksi että todelliset kulutuslukemat ovat olleet kaukana ilmoitetuista."

      https://www.is.fi/autot/art-2000000583966.html

    • Anonyymi

      Sanoohan sen jo järkikin. Ei 1.0 turbo kone jossain farkussa voi vaan kestää. Joutuu todella koville. Ongelmat ei tule ekalla omistajalle, kun vaihtaa auton alle 100 000 km ajettuna aina uuteen. Sääli toista omistajaa.

    • Anonyymi

      Noissa 1.0 tsi koneissa heikko kohta on nokka-akselin säätimen pultit jotka alunperin oli ilman pulttilukitetta. Ne löystyy ajan mittaa ja pahimmassa tapauksessa hajoittaa jakopään. Pultit voi vaihdatuttaa sellaisiin jossa on lukitemassaa tai odottaa ensimmäiseen hihnanvaihtoon jossa merkkihuolto yleensä vaihtaa ne automaattisesti. Itse vaihdatutin pultit ennakoivasti, kustannus oli jotain 130€ merkkihuollossa.

    • Kyllähän se vaan näin on ja kaikki nuo muutkin tsi moottorit ovat täyttä kuraa jota konsernin ei olis tullut koskaan rakentaa.

      • Anonyymi

        Rakensivat siksi, että ne olivat osa päästöhuijausohjelmaa. Turbomoottorin kulutus eritýisesti kaupunkiajossa on suuri. WLTP-päästömittaustavan tultua voimaan ne osoittautuivat suuriksi saastuttajiksi. Olivat päästömittauuudistuksen suurimmat häviäjät.

        https://www.is.fi/autot/art-2000000583966.html


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Longlife öljyt ei kestä 30. 000 km.
      10-15 tonnia max on öljynvaihto.

      • Anonyymi

        Monilla autoilla on 30.000 km huoltoväli. Mikään öljy ei viskositeetiltaan ja muilta voiteluominaisuuksiltaan pysy kunnossa tuota kilometrimäärää. Suomessa asiaan vaikuttaa syys- ja talviaikaakin, jolloin öljyyn kondensoituu vettä. Autonvalmistajat eivät vain ajattele pohjoisisa olosuhteita.

        Jos vaihdattaa öljynsä 30.000 km välein, kone on pilalla ennen aikojaan. Se ei ole moottorista kiinni, vaan öljyn väsyminenhän sen vaihtovälin sanelee. Jotkut jopa käyttävät öljyä, jonka valmistaja suosittelee vahtoväliksi 15.000 km ja vaihtavat kuitenkin 30.000 km:n välein. Kehittyneemmässä moottorissa myös voitelun vaatimukset ole korkeammat. Mutta saadaanhan sillä tietysti maailman autolehtien mm. Tekniikan Maailman testissä ylläpitokuluja alaspäin, kun ei tarvitse monesti vuodessa käyttää huollossa. Näyttää muka hyvältä.

        Auton käsikirjassa monesti kyllä mainitaan, että vaikka huoltoväli on 30.000 km, öljynvaihtoväli on 15.000 km ja vaikeissa olosuhteissa 10.000 km. Pitäisi vaan lukea tarkemmin.

        Monet eivät tajua, että öljynvaihto on halvin koneremontti. Säästät muka öljyissä, mutta korjaat kalliisti.

        Toyota ei leiki öljyillä ja pitkillä huoltoväleillä. Siksi sen autot kestävät.


    • Ei auta öljynvaihdot tulee silti tehtäväksi öljynkulutusremontti sekä jakoketju.

    • Anonyymi

      Viher- pöhlöjen syytä ettei tsi kestä.

    • Anonyymi

      Minulla on 180000 km ajettu Ibiza 1.0 TSI 2018. Tähän mennessä ei yhtään vikaa. Vaihdatan moottoriöljyt 15000km välein. Huolto- ohjelmassa on 30000 km. Nokkahihna vaihdettiin 6 v. ikäisenä, jolloin oli 120000km mittarissa. Moottori on uskomattoman pirteä ja vetävä litraiseksi. Keskikulutus vaihtelevassa ajossa 4,9 l/100. Huippumoottori ja auto.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3338
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2777
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2316
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2288
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2221
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2206
    7. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2007
    8. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      1993
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1934
    10. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      96
      1790
    Aihe