Kannabiksen lopettamisen jälkeinen masennus ja ahdistus

Anonyymi-ap

Olen 44-vuotias mies ja aloitin kannabiksen käytön noin 10 vuotta sitten. Käytin sitä säännöllisesti ja paljon noin 8 vuoden ajan. Olen ollut masentunut myös koko aikuisikäni, mutta kannabiksen käyttö piti masennuksen pitkälti piilossa. Olin käyttämättä reilun vuoden verran, mutta sitten retkahdin, ja sen jälkeen on ollut sekä raittiita jaksoja, että käyttöjaksoja. Minulla on ollut käytössä Sepram 40 mg noin 20 vuotta, ja tuntuu, että sen teho on laskenut. Raittiina vuotena kokeilin myös Voxraa ja Brintellixiä, mutta ne tuntuivat auttavan vielä vähemmän. Viime aikoina minulla oli Sepramin rinnalla myös Aripipratsol 5 mg, mutta se teki minusta täysin välinpitämättömän ja menetin seksuaalisuuteni täydellisesti. Viimeisestä kannabiksen käyttökerrasta on noin kaksi viikkoa ja olen todella masentunut ja ahdistunut. Olen ajatellut, että nyt kannabis on nähty ja koettu, mutta onko mielenterveyttäni enää mahdollista parantaa? Myös alkoholi oli aika paljon mukana viimeisinä käyttövuosina. Kestän kyllä tämän olotilan, jos tiedän, että apua voisi vielä saada tai edes aika auttaisi tässäkin. Onko kokemuksia vastaavasta?

21

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei elämä ole menetetty.
      Mieti tarkkaan, tuntuuko sinusta, että olisit ehkä huonompi ihminen kuin muut ? Sanotaan vaikka sen päihteiden käytön takia ?
      Mulla oli aikoinaan päihdeongelmia vuosikausia, ja luulisin tietäväni, miten itsetunto heikkenee käytön myötä. Itselle tuli myös paniikkihäiriö niihin aikoihin. Tosin sekin meni ohi, kun päihteet jäivät pois kuvioista.

      Oletko ajatellut, mikä sinut sai aikanaan aloittamaan kannabiksen ja alkoholin käytön ?
      Onko siihen liittynyt jo silloin masennusta, ahdistusta, ym. ?

      Kokemuksesta tiedän myös, ettei psyykelääkkeet päihteiden kanssa yhdessä käytettynä saa mitään hyvää aikaiseksi, päinvastoin, kaikki muuttuu vain pahemmaksi.

      Yritä saada parannettua itsetuntoasi, et ole yhtään huono ihminen, vaikka sinulla on ongelmia ollutkin. On myös hyväksyttävä ne vuodet, jotka on tullut päihteiden kanssa sekoiltua, sen että asiat ovat tapahtuneet, ei niitä pois saa.
      On hyvä miettiä, että onneksi tilanne on nyt parempi.
      Kirjoitat menneessä muodossa, ei tullut ihan selväksi, käytätkö tällä hetkellä mitään päihteitä ?
      Mutta kaikki on mahdollista. Kaikkea hyvää sinulle.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksestasi. En käytä tällä hetkellä mitään päihteitä, enkä aio ainakaan kannabikseen enää palata. Pelkään, että aivokemiani ei enää tästä palaudu, vaan aivoissa on tapahtunut joku pysyvä rakenteellinen muutos. Itseasiassa alkuperäisen kirjoitukseni tarkoitus oli kysyä, että palautuvatko aivot? Itsetuntoni on aina ollut huono, enkä enää muista mikä sai minut aloittamaan kannabiksen käytön. Ilmeisesti kokeilunhalu ja sitten aineeseen ihastuminen ja sen jälkeen addiktoituminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. En käytä tällä hetkellä mitään päihteitä, enkä aio ainakaan kannabikseen enää palata. Pelkään, että aivokemiani ei enää tästä palaudu, vaan aivoissa on tapahtunut joku pysyvä rakenteellinen muutos. Itseasiassa alkuperäisen kirjoitukseni tarkoitus oli kysyä, että palautuvatko aivot? Itsetuntoni on aina ollut huono, enkä enää muista mikä sai minut aloittamaan kannabiksen käytön. Ilmeisesti kokeilunhalu ja sitten aineeseen ihastuminen ja sen jälkeen addiktoituminen.

        Kyllä aivokemiat pystyvät palautumaan, vaikka sekin tapauskohtaista, ja riippuu kai aika monista tekijöistä, joita taustalla on, sekä tietysti ihmisen aivoistakin.
        Itsellä oli aikoinaan vuosikausia kestänyttä sekakäyttöä, alkoholia, kannabista, lääkkeitä. Niistä jo vuosia sitten irti päässyt, mutta jäi neurologista vaivaa, ja kognitiivisia vaikeuksia, esim. muisti on heikohko ( huononee koko ajan lisää ), ja uuden oppiminen on vaikeaa.


      • Anonyymi

        Päihteet ja mat lääkkeet vaikuttavat samman osaan aivoissa, Joten silloin pilaa koko Hoidon jos lääkeitä käyttävänä Ottaa alkoa tai muita päihteitä . Siis hoito menee turhaksi ja taas ottaa aikaa ennekun pääsee tasapainoon . Ihme ettei monikaan tiedä näistä asioista mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päihteet ja mat lääkkeet vaikuttavat samman osaan aivoissa, Joten silloin pilaa koko Hoidon jos lääkeitä käyttävänä Ottaa alkoa tai muita päihteitä . Siis hoito menee turhaksi ja taas ottaa aikaa ennekun pääsee tasapainoon . Ihme ettei monikaan tiedä näistä asioista mitään

        Tämä tuli kyllä huomattua, ns. " kantapään kautta ". Mutta ainakin meni oppi perille, ei tule tarvetta toistaa samaa.
        Ja meni muuten todella kauan, ennen kuin pääsin tasapainoon.
        Jälkeenpäin tullut ajateltua, että meni monta vuotta elämästä hukkaan ( tavallaan ), vaikka tulipahan sekin helvetti läpi käytyä.

        Monet tietävät näistä asioista, vaan eivät välttämättä välitä. Jotkut eivät usko näihin asioihin ( kuten en itsekään nuorena, olinhan kuolematon..), ja jotkut taas käyvät kaiken läpi, ennen kuin oppivat, jos oppivat sittenkään.


    • Anonyymi

      Herra Jeesus voi ja tahtoo auttaa

      • Anonyymi

        Allekirjoitan tämän täysin.

        Hän päästi minut yli 20 vuoden huumehelvetistä ja ahdistuksesta.

        Jeesus Kristus rakastaa sinua ja minua, meidän tulee vain ottaa Hänet vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Allekirjoitan tämän täysin.

        Hän päästi minut yli 20 vuoden huumehelvetistä ja ahdistuksesta.

        Jeesus Kristus rakastaa sinua ja minua, meidän tulee vain ottaa Hänet vastaan.

        Hän oli Jeesuksen valittu. Kuitenkin hän hamusi omaisuutta. Päätti sitten ryhtyä hoivaamaan vammaisia. Velipoika oli putkimiehen poika. Vaimo sanoi tehdään toinenkin talo. Saadaan lisää hoivattavia. Velipoika löysi moottorisahan alakerrasta ja sahasi itseään kaulaan. Ambulanssi tuli mutta mitään ei ollut tehtävissä. Yritä tässä uskoa Jumalaan.


    • Anonyymi

      Mä tein itse työn, että pääsin kaikesta roinasta eroon, en tarvinnut siihen ketään/mitään " välikappaletta " auttamaan selviytymistäni.
      Voin ylpeästi sanoa, että tein sen itse, ei mikään jeesus, tms.
      Tämä kaikki sisältäen myös anteeksiannon itse itselleni, sitäkään ei voi kukaan muu puolestani tehdä.

    • Anonyymi

      Jos kannabis saa masennuksen katoamaan, niin miksi et jatkaisi sen käyttöä? Kannabis selvästi estää tai hidastaa masennusta aiheuttavaa kemiallista toimintaa. Itse tekisin mieluummin niin kuin lähtisin zombifioitumaan terveydenhuollon asiakkaana. Ainoa muutos minkä tekisin, olisi kannabiksen käytön kohtuullistaminen ja elämäntapamuutokset, jotta kannabiksesta ei tule elämän keskipistettä, kuten yleensä sillä on taipumus.

      • Anonyymi

        ongelma on vain ihmisen persous ja ahneus eli sitte vejetään oikein kunnolla kannabista ettei monikaan suostu kohtuukäyttämiseen. Se on tässä se useimpien perusongelma eli sama kaava alkoholin kohdalla eli homma menee överiksi. Eikä kannabis missään tapauksessa ole hyvä asia alaikäisille. Alaikäisille kannabiskielto pitäs olla aina.


      • Anonyymi

        minä sanon tämän että käytän lääkkeitä kuten sertram ja risperidon+ paniikkihäiriöön oleva lääke nimeltä propram ja mä luovuin kokonaan eräästä lääkkeestä ja itseasiassa lääkärini sanoikin että ei edes suositellut oikein sen lääkkeen kovempaa käyttöä ja minä lopetin sen lääkkeen käytön ihan kokonaan eli nyt käytän noita kolomea lääkettä ja mun annoskoot on pieniä eli monta vuotta oon syönyt pieniä annoskokoja niitä mut toki on paljon ihmisiä joiden pitää syyä isompia annoskokoja. Varmaan munkin kannattaisi syyä isompia annoskokoja, mutta en halua ottaa sitä riskiä ettei pian tule minusta liian zombieta että menisin pian ihan niin veteläksi ettei mikään innosta. Suhde omiin lääkkeisiini on siis tuollainen. En ole lääkevastainen ihminen. Kannabikseen en osaa oikein ottaa kantaa mutta varmaan siinä on parasta se ettei ylikäytä sitä liikoja. Jotkut onanoi sillä että kaikki huumeet laillistettaisiin mut se olisi kyllä tosi iso riski.


    • Anonyymi

      Tästä aloituksesta selviää kannabiksen aiheuttamat riippuvuudet ja kurjat tuntemuksetjos ei käytä

      IHMETTELEN SUOMESSAKINKÄYTÄVÄÄ KESKUSTELUA että kannabis laillistetaan

      Edellisellä viikolla perjantaidokarissa lääkäri kertoi huumeiden käytön valtavasta lisääntymisistä ja juuri suomessa kuolee enemmän kuin muissa pohjoismaissa ihmiä ylianostuksiin ,Katuja jotka ovat täynnä näitä päihdeongelmaisia,

      EI TODELLAKAAN HURRAAMISTA, Varsinkin suomen terveydenhuöto ei pelitä ,ei rahaa hoitoihin, ei työntekijöitä.
      MYÖS KOEN ETTÄ NE VARAT JOITA KÄYTÖSSÄ PITÄISI KOHDENTAA PIENTEN LASTEN AUTTAMISIIN ,ei heidän jotka itse aiheuttavat sairautensa ,
      samalla aiheuttavat lähimmäisilleen pohjatonta tuskaa omalla itsekkäillä käyttäytymis malleillaan.

      • Anonyymi

        pitää osata myös suhtauttaa eli ottaa huomioon suomalaisten tavat eli me aina vedämme päihteiden kanssa överit verrattuna esim ruottalaisiin. Meille ei varmaankaan todennäköisesti sovi sellaiset löysennykset ja pahalta tuntuu kun kauppoihin vapautuu alkoholijuomia ja alkokin tullee siitä kai kärsimään ja sitten on suunniteltu kauppoihin omaa apteekkipistettä eli eipä tuokaan nyt välttmättä kovin viisasta ole. Toki sinne kaupan apteekkiosastolle pitäs hommata apteekkialan ihminen niin asia voisi silloin hoituakin. Paljon parempi olisi jos ihmiset ei söis niin paljon eri lääkkeitä ja minäkin joudun pakosta syömään noin 3 eri lääkettä mutta oon pienentänyt annoskokoja koska jos vuosikausia söisi isoja annoskokoja, niin kyllä se varmasti vie mieltä ja kehoa semmoseen unettavaan horrostilaan ennenpitkää ja paisuu kuin pullataikina eli lihoaa "tuhat kiloiseksi" lähinnä. Parasta lääkettä ihmiselle on hyvä ja monipuolinen kotiruoka. Peruna, kala, kasvikset, maito, vesi, viljatuotteista erityisesti kaura ja ruispitoiset tuotteet , kananmuna ja yrtit sekä marjat + hedelmät ja voi sallia itselle karkkipäivän kerran viikossa paitsi ei ehkä silloin jos ei harrasta liikuntaa niin silloin ehkä yksi karkkipäivä kahden viikon aikana tai sitten yksi karkkipäivä viikossa mutta muistaa syyä niukanpuoleisesti karkkia eli ostaa vaikka 3-4 tikkaria niin se on ihan jees.

        Katsoin kauhuissani myös erään entisen voimaurheilijan pillereiden syöntiä eli hän melkein kourakaupalla hotki suuhunsa kofeiinitabletteja että mä katsoin kummissani "tuo ei ole viisasta touhua".

        En kannata kieltolakia päihteiden suhteen mut kyl siin joku tolokku pitäs olla niissä. Varsinkin on ihan tutkittua tietoa kannabiksen haitoista nuoren aivoille että ei ainakaan missään tapauksessa kovin nuoret sitä saisi käyttää. Sen sanoo ihan perusmaalaisjärkikin.

        Vittu että vituttaa joskus ihmisten tyhmyys.


    • Anonyymi

      Itse sairastan jonkinasteista masennusta kivuista johtuen, käytössä ollut 5 eri mielialääkettä ja tramalia,satunnaisesti yrittiä. Mielialääke toimi aikansa, sitten alkoivat haittavaikutukset tulla esiin, vaikutti päinvastaisesti tai ei ollenkaan. Huomannut, että vaikka masennus palaa se ei johdu kannabiksen satunnaiskäytöistä vaan kivusta, joka laukaisee sen masennuksen. Aina ollut parempi olo sen pienenkin käytön jälkeen kunhan se on ollut tarpeeksi CDB rikasta arvoiltaan. Tramal toimii kipuihin myös mielialalääkkeen tavoin pienillä määrillä.

    • Anonyymi

      Eiköhän kyse ole alhaisesta testosteromitasosta.
      Labrat ja sitten korvaushoitoon.
      Lääkkeet voi lopettaa.

    • Anonyymi

      Homeopatia auttaa,netistäkin loytyy neuvoja englanniksi ainakin

    • Anonyymi

      Noiden lääkkeiden aiheuttamat vieroitusoireet täytyy vain kärsiä kunnes elimistö ja aivot palautuvat normaalitilaan, se voi viedä vuosiakin. Oikotietä tähän ei ole olemassa.
      Kannabiksen lopettaminen tuo myös vieroitusoireita joiden kestoa ei voi itse määrätä.
      Vieroitusoireisiin ei kannata missään tapauksessa ottaa mitään lääkkeitä. Jos menee lääkäriin lääkärit määräävät yleensä juuri noita huumaavia keskushermostoon vaikuttavia. Silloin kannabiksen lopettamisesta ei taida olla hyötyä koska lääkkeet korvaavat kannabiksen elimistössä ja sama kierre ja olotila jatkuu edelleen eli tapahtuu kroonistuminen.
      Onnea ja voimia yritykselle päästä eroon noista huumeista. Yksin siihen ei juuri kukaan pysty koska elimistön taistelu eroon niistä tuo paljon uusiakin oireita ja sairauksia, siksi kannattaa hakeutua vertaistuen piiriin, toisilla huumeista eroon päässeillä. on paljon kokemusta ja ideoita jotka auttavat.

      • Anonyymi

        Joo, ei siihen viikot riitä, että elämä palautuu edes jokseenkin normaaliuomiin.
        Itsellä meni varmaan kaksi, kolme vuotta kaiken kaikkiaan, että olotila alkoi olla paras mahdollinen.
        Aina kannattaa yrittää päästä päihteistä eroon, vaikka repsahtaisi kuinka monta kertaa, joku kerta voi olla se onnistuminen.


    • Anonyymi

      En ole käyttänyt kannabista. Sain psykoosin pelkällä viinalla. Jumala sanoi että ota auto ja aja sataakuuttakymppiä kirkon mäeltä videoliikkeen seinään. Pistin hanttiin. Ei minun auto kulje niin lujaa ja siinähän on se mutka. Jumala tyystin hermostui ja sanoi ei tässä mitään tyylipistetä jaella. Sitten hän kiroili niin perkeleesti. Minun Jumala ei kiroile.

    • Anonyymi

      Täällähän puhutaan ihan asiaa. MTV3 lopetti tekstitv:n

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe