Painoarvio

Tuutikki

Heippa,
kysyisin sellaista, että minkälaisia painoarvioita olette vauvoillenne saaneet ja onko nämä tutkimukset tehty aina ultralla. Itselleni ei ole kunnon painoarviota tehty lainkaan (siis ultralla), olen raskausviikolla 26 6. Tänään sitten kysyin neuvolassa terveydenhoitajalta, että mikä hänen mielestään noin käsituntumalla olisi vauvan painoarvio. Sanoi olevan pieni, alle 2 kg!! Olen huolissani, sillä eikös näillä viikoilla pitäisi olla jo lähempänä 3 kiloa. Voiko mahan päältä kokeilemalla edes ennustaa millään tavoin vauvan kokoa? Kertokaa kokemuksianne.

Kiitos vastauksista ja hyvää odotusta kaikille!

15

11065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jellona

      Itse mietiskelin tossa hetki sitten tuota samaa asiaa. tänään sitten ultrassa kysyin painosta ja arvio olikin 970g. Tästä lääkäri sanoi vauvan olevan normaalikokoinen. Niin ja viikkoja minulla on nyt 26.
      Tuntuisi oudolta, että terveydenhoitja voisi vatsan päältä arvioida vauvan painoa. Onhan siellä vatsassa paljon muutakin kuin vaavi.

    • kaikki

      on oman kokoisia! Minulla arvioitiin 37 2 3100g ja luulin että siitä tulee TOSI iso! Mutta edellisenä päivänä ennen synnytystä arvio oli 3600g ja syntymäpaino oli 3850! Ei ne aina piä paikkaa...

    • viola

      Painoarvio on vain painoarvio. Ja mitä tulee tohon että vaavin pitäis olla rv 26 noin kolmikilonen, niin eihän kaikki vaavit millään voi olla samankokosii, toiset on isompii ja toiset pienempii. Jokainen vauva on yksilö ja kehittyy ja kasvaa omalla laillaan, ei se tarkoita sitä että jokin olisi hullusti jos kaikki mitat ja painot ei mene joidenki opusten mukaan oikein :). Ovathan vaavit syntyissäänkin niin laidasta laitaan kokonsa puolesta.

    • Tuutikki

      Olin vahingossa kirjoittanut väärin raskausviikkoni, eli olen nyt siis rv 36 6. Että silleen.

      • RV31+3

        No nyt minä ymmärrän paremmin :-)

        Omat kokemukseni tuossa seuraavassa kirjoituksessa.


      • Kohta3:n äiskä

        Mulla noilla viikoilla (n. rv36-37) terv.hoitaja käsikopelolla arvioi vauvan painoksi 3100-3200g. Ja pitää varmaan paikkansa koska aiemmat lapseni syntyessään ovat olleet 4kg ja 3,5kg.


    • RV31+3

      Kommentteja noihin lukuihin: minulla tehtiin TAYS:ssa vauvan painoarvio raskausviikolla 29 3 ja tulos oli 1540 gr ja oli kuulemma vähän keskimääräistä isompi. Eli en oikein tiedä, mitä nuo sinun lukemasi tarkoittavat, olen nyt rv31 3 ja luultavasti vauva on nyt parikiloinen...

      Olen kuullut kavereilta, että ultralla on arvioitu vauvan kokoa, en ole aiemmin kuullut, ettei olisi tehty ultraa ollenkaan? Tällaiset minun kokemukseni ovat. Vaikka kyllä ne ultran arviot tuntuvat sitten heittävän joillakin aikapaljon, mutta onhan ne jotain arvioita kuitenkin.

    • JUU

      Yleensä tehdään viikoilla 36-37 se painoarvio ultralla, joka kuulema heittää -600g. Minulla se oli noilla viikoilla 3000g ja rv 40 jo 3700g, eli yli on täällä menty LA:n...;(

    • Minna

      viikolla 42 vauvan painoksi,ultralla siis 4,4 kg.
      No sikipä sitten päätettiin käynnistää.
      Olin osastolla ja vanhempi kätilö koitteli mahaani,ja sanoi "ei tämä ole yli 4 kg".

      Vauva oli 3890g

    • älä huolestu

      Nimittäin minulla oli viikolla 24 1 painoarvio 690 grammaa, joka on kuulemma ihan hyvän kokoinen...Seuraava painoarvio tehdään kahden viikon kuluttua viikolla 28, liekö silloinkaan vielä tuota kahta kiloakaan...

      • sama

        En huomannut korjaustasi. Jos vauvasi on huolestuttavan pieni neuvolan tädin mielestä, hän laittaa sinut kyllä äitiyspoliklinikalle tutkimuksiin, esimerkiksi istukan toiminta tarkastetaan silloin. Ja loppuviikoilla vauva kasvaa vielä paljon, joten ei varmaan hätää...


    • Mamma 7/05

      Meillä oli ultrassa vkolla 30 1 vauvan koko 1600g mikä on normaali. Vauva kasvaa näin loppukolmanneksella noin 200g viikossa, eli nyt meidän vauveli on jotain 2000g ja risat. Kolmen kilon paikkeilla ollaan normaalikoossa vasta 4-5 viikon päästä. Jos vauva olisi noilla viikoilla kuin olet jo kolmikiloinen, niin johan se olisi syntyessään tuplaten suurempi ainakin!
      Vauva kasvaa sinne viimeisen kolmanneksen alkuun käytännössä hyvin vähän painoltaa, koska rasvakerrosta ei vielä ole. Pituutta hän kasvaa alkuun enemmän ja nyt taas pituuskasvu hidastuu painon nousuun verrattuna. Nyt vauva alkaa kasvattaa rasvakerrostaan eli lisätä painoaan.
      Eli älä huoli turhia, vauvasi on ihan normaalikokoinen!

    • mimmu

      28 3 tehdyssä painoarviossa meidän vauveliini painoi 1300g. nyt viikkoja 36 5.vasta 38viikolla synnytystaparviointi...alkaa pikku hiljaa tuntumaan ettei sinne ehdi....
      hyvää odotusta kaikille....

      • helluri

        Arviossa 24 2viikolla vaavi oli 550 g.Pieni oli.
        Viikolla 33tasan arvio oli 1,7 kg.
        Nyt tarkistellaan tällä viikolla 36 viikon kasvua.Toivon totisesti että kasvanut.Kamalaa kun huolestuttaa.Olen jo miettinyt kaikki mahdolliset kasvuhäiriöt......Kaikki näyttää olevan ok.vauva vain pieni.


    • itikan äippä

      Mulla on koko raskauden ajan sanottu et hyvin on kasvanu, jne. Nyt sitten kävin sairaalassa neuvolan lähetteellä ku oli verenpaine noussu ja päätä särkeny koko päivän taukoamatta (rv 37 0). Raskausmyrkytystä ei todettu, mutta lääkäri arvioi ultralla et vauva painaa 2kg... Yllätyin kun luulin et se on normaalisti kasvanu ja sf-mitta oli noussu tasasta käyrää. Nyt sit mulle varattiin aika äitiyspolille ja asiaa tutkitaan. Toivon et kaikki ois kunnossa, vai mitä toi vois meinata? Voiko ne olla väärässä? Sf-mitta oli sillon siis 32,5. Nyt mun rv on 37 4.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1822
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      661
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      569
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      481
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      52
      465
    Aihe