Tärkein asia öljyn kohdalla, uusii ajoissa puhtaaseen. Eikä ostaa hintaluokan yläpään öljyä

Anonyymi-ap

Tärkein asia öljyjen kohdalla polttomoottorissa on aina ollut uusia öljy ajoissa puhtaaseen että saadaan ruskea/musta likainen öljy karstoineen pois. Polttomoottorissa poltetaan AINA polttoainetta ja palaneesta polttoaineesta jää palamisjätteitä ja ne lisääntyy kokoajan öljyyn siihen asti kunnes vanha öljy poistetaan

Jos ajaa tummentuneilla kymmeniä tuhansia niin se näkyy eri osissa moottorissa, lisääntyvinä vikoina, eri osien kuluneisuudessa, karstassa. Männässä on uria ja männänrenkaita. Tummassa oljyssä oleva karsta kerääntyy uriin ja se on haitta.

8

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitten öljyjen hinnoista, samoilla öljymerkeillä on erihintaisia öljyjä.

      Ostamalla selvästi kallimpaa saman merkin öljyä tai muuta merkkiä ja kalliimpa "mallia" menettää vain enemmän rahaa eikä kalliimpi öljy näy moottorissa. Jos kalliimmalla öljyllä ajaa selvästi enemmän km niin näkyy kuluneisuutena eri osissa, Lisääntyvänä karstassa joka jää koneen eri osiin, öljykanaviin, sihtiin, kerääntyy männässä oleviin renkaiden uriin.

    • Anonyymi

      Olen vaihtanut 22 vuoden ajan öljyjä SAMAAN autoon uudesta alkaen kotona ja toiseenkin autoon joka ollut 20 vuotta käytössä, lähipiirissä. 340 000km ylitetty = on tunteja pyörinyt ja poltettu litroja!

      ( näin hyvin halvat ja 2000 luvun alussa valmistetut vw bensat pysyy käytössä)

      Ei tietenkään mitään moottoriin sisään uusittu, happi-anturi, sytytyspuola, startti, bensapumppu uusittu.

      Yhtä pehmeä ääni kuin uutena, ei mitään sivuääniä millään kierroksella, kovat puristukset, ei karstaa. = olen mitannut huvikseni, katsonut. Eikä ole varmasti mäntien urissa karstaa tai renkaat kuoleentuneet/jumissa. Kun ei polta polta öljyä, ei ole koskaan lisätty.

      Ostetut öljykanisterit, merkit, hinnat tallessa. 2002 alkaen kaikki.

      15-27€ väliin kanistereita, öljymerkkejä halvin mobil, castrol, valvoline. Ainakin kerran vuodessa uusittu joskus vaihdoin kesällä ja joulukuussa kun ajoa enemmän.

      Jos olisi ostettu kalliimpaa öljyä, esim 40-50-60€ kanisteria niin. Rahaa olisi mennyt enemmän ja se ainoa asia jonka voisi todeta.

      • Anonyymi

        Ketä kiinnostaa tuollaiset historic sarjalaisten historia. Noissa vanhoissa romuissa ei ollut niin tarkkaa öljyn ominaisuuksien kohdalla kuin nykyaikaisilla moottoreilla.
        Hauskoja nuo "minä kokemuksesta tiedän" jutut.


    • Anonyymi

      Hauska avaus. Öljyn kuuluukin tummentua käytössä, sillä öljy pesee moottoria ja suodatin poistaa siitä "kikkareet". Pitää myös ymmärtää käyttää moottorin valmistajan määräämiä luokituksia öljyn suhteen ja riittävän laadukkaita, eli yleensä niitä kalliimman luokan öljyjä. Siinä ei mitään säästä jos valitsee sen halpispaska.

    • Anonyymi

      Miten on väärin tai haitaksi käyttää parhaita öljyjä, siitä tuskin on moottorille haittaa?

    • Anonyymi

      😳😬🙄🥱🥳

    • Anonyymi

      Määräaikaishuollot riittävät hyvin. 15 - 20 tkm välein. Hyvin pelaavat moottorit näin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe