Moikka,
Onko moni teistä vaihtanut alaa/ammattia keski-iällä? Esim. työttömyyden tms seurauksena? Tai oletko lopultakin päässyt alalle, jolle olet aina halunnut?
Ammatinvaihto
18
18627
Vastaukset
- sinkku55
ihan kokonaan eri alalle 40 vuotiaana ja olen tosi tyytyväinen kun vaihdoin:)))))
Tämä ala missä olen nyt töissä,on paljon mukavampi ala mitä aiemmin tein...
Vaihdoin muuten vain,ei oisi ollut mikään pakko vaihtaa.....- on juu..
ekaks hankin "pätevyyden" tekeen niitä hommia mitä olin ikäni tehnyt...
No sitten osoittautuikin että ikää liikaa...
Nyt koitetaan päästä haalarihommiin että jotain tuloa ja eläkettä joskus sais...
suvusta ja suhteista ja luonteesta noit työasiat riippuu... tai on riippumatta.
mä en oo erityisen tyytyväinen.
"DW=
- Silti onnellinen
Minulle tuli pakollinen ammatinvaihto 2002. Sairastuin vakavasti,leikattiin ja kuntoutumisen myötä pääsin opiskelemaan aivan toista alaa.Nyt olen valmistunut ja saanut ammattia vastaavaa työtä, johon olen todella tyytyväinen. Oli sitten kyseessä pakollinen vaihto tai ei niin kyllä kannattaa vaihtaa alaa,varsinkin keski-iässä. Toisin kuin väitetään,niin me keski-ikäiset olemme kuitenkin kysytyimpiä työmarkkinoilla,koska meillä on kuitenkin kokemusta jo työelämästä. Joten tsemppiä ja uskallusta vaihtaa alaa/ammattia.
- Animus
Toisaalta mä en oo ehtinyt leipääntyä mihinkään ammattiin, kun oon vaihtanu niin usein. Mulla on pätevyys neljään ammattiin ja työkokemusta useasta muusta. Suosittelen lämpimästi uudelleenkouluttautumista, elinikäinen oppiminen juu nou!
Vierivä kivi ei sammaloidu - rypistyy vain ;)) - Marion.T
muutamia vuosia sitten - jätin palkkatyön ja aloin freelaseriksi. Ihan hyvin on mennyt tähän asti, mutta nyt olen pakon edestä työttömänä.
Mutta en aio ola kovin kauaa. Kun saan asiat järjestykseen jatkan freelsnserina edelleen.
Kyllä ammatin vaihto kannattaa, vaikka rahallisesti menetin, niin henkisesti kyllä voitin :)) Ja sehän on pääasia, tehdä sitä mitä ihan oikeesti haluaa :)) - Tiina-Kris
Kyllä onnistui minultakin opiskella omalla kustannuksella korkeakoulututkinto ja valmistua 42 v. uuteen ammattiin. Fyysinen terveys ei kestänyt enää hoitajan työtä, työyhteisö oli vaikea ja halusin muutenkin haasteellisempiin tehtäviin. Koska olin joutunut työpaikalla kiusaamisen kohteeksi, minut yritettiin leimata hulluksi ja mielenterveyspotilaaksi. Tästä syystä en saanut työnantajalta (kaupunki) mitään tukea urasuunnitelmiin vaan jouduin ottamaan lainaa ja hakemaan itse opiskelupaikkaa. Mitään erityisjärjestelyjä ei minun kohdallani ollut. Pääsykokeet läpäisin ekalla kerralla hyvin pistein ja opinnot sujuivat hyvin. Rahasta oli yksinhuoltajana tiukkaa, mutta eipä kaikkea voi rahassa mitata. Kokopäivätyötä teen vaikkakin olen vajaakuntoinen ja odotan taas leikkaukseen.Kuitenkin olen tyytyväinen, koska minua ei onnistuttu työelämässä nujertamaan vaan heikkouteni kääntyi vahvuudeksi.
- Loistava.polku
Tein nelikymppiseksi asti stressaavaa, kovapalkkaista mutta kamalaa burnout-hommaa. Onneksi oli koulutus sellainen, että sen puitteissa pystyi aika helposti vaihtamaan ihan erilaiseen työhön.
Palkka on nyt puolet pienempi, mutta työ jää takuuvarmasti oven taakse kun työpäivän jälkeen lähden kotiin eikä tule uniinkin kuten ennen.
Köyhä mutta onnellinen!
- bluepoem
Mä oon ollu ehkä neljässä eri humassa, työt on tuleet jotenkin ihmeelllisesti, (eka sillon 80-luvulla) työkkärin kautta.
Alan vaihto on mulle aika helppo homma henkisesti, koska en ole oikeestaan minkään alan ammattilainen vaikka paritutkintoa onkin suoritettu.
Joka aamu lähden homiin yhtä tymänä ja imettelen kuinka ne työ kaverit on niin paljon oppineet urasa aikana,,,, vai onko se uranaika se "ura"
no ihan unelmahommassani en ole, jotta pääsisin unelma hommaani,, minun pitäisi olla paljon paljon lahjakaampi, luovenpi ja ammatti taitoisempi.
JOten jatkan näsiiä hätä-apu töisiisä ehkä jonkin aikaa viellä. - nainen38
on ollut 1 opistotason koulutus ja sen myötä töitä, sekä sitten erillä alalla ammattitutkintokoulutus ja siinä sen alan työtä sekä nykyinen työ jossa suoritan ammattitutkintoa elikkä 3 ammattia on ainakin opiskeltu ja koettu. Nyt tunnen olevani työssä, josta todella pidän.
- Tapsako
vaihtamaan ammattia tapaturman vuoksi, loppujen lopuksi helppoa, lukuhalujakin oli "erilailla kuin nuorempana", joten mikäs siinä.
Työllistyminen kannattaa varmistaa ensin, mulla kävi hyvä tuuri n. puoli vuotta työttömyysjaksoa ja sitten vakipaikka.
Muutama vuosi meni ja taas sattui tapaturma, jonka seurauksena työkyvyttömyyseläke ja sen voin kertoa että nyt vasta on haastetta, kun täytyy opetella olemaan tekemättä mitään??? Tähän kaikkeen meni ajallisesti n.10 vuotta, eli se ei kannattanut mulle eikä yhteiskunnalle yhtään mitään.- Marion.T
työkyvyttömyyseläke ole sellainen asia että tarvitsisi olla tekemättä mitään.
Itse jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle ja samantien työllistin itseni uudelleen, eihän tässä paljoa voi tienata, mutta kyllä työ on huomattavasti mukavampaa ja haastavampaa, ja sitä saa tehdä ihan oman aikataulunsa mukaan.
Tietenkin jos kunto on niin huono, ettei pysty tekemään mitään, niin silloin on hankalampi.
Mutta mun kohdallani ainakin eläkkeelle jääminen toi paljon enemmän töitä kuin työssä käynti.
Nyt olen pakon edessä pienellä "työttömyysvapaalla", mutta en aio olla kauaa. Ei tämä työkyvyttömyyseläke ole ollenkaan hassumpi juttu, tekemtöntä työtä on mailma täysi :)) Joten hymyä huuleen ja miettimään mitä kaikkea voit vielä tehdä. - Tapsako
Marion.T kirjoitti:
Itse jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle ja samantien työllistin itseni uudelleen, eihän tässä paljoa voi tienata, mutta kyllä työ on huomattavasti mukavampaa ja haastavampaa, ja sitä saa tehdä ihan oman aikataulunsa mukaan.
Tietenkin jos kunto on niin huono, ettei pysty tekemään mitään, niin silloin on hankalampi.
Mutta mun kohdallani ainakin eläkkeelle jääminen toi paljon enemmän töitä kuin työssä käynti.
Nyt olen pakon edessä pienellä "työttömyysvapaalla", mutta en aio olla kauaa. Ei tämä työkyvyttömyyseläke ole ollenkaan hassumpi juttu, tekemtöntä työtä on mailma täysi :)) Joten hymyä huuleen ja miettimään mitä kaikkea voit vielä tehdä.sehän oliskin hienoa jos vois tehdä jotain, mutta kun on kahdesti menettänyt kyvyn tehdä töitä, alkaa mieli olla maassa.
Olen menettänyt tapaturmaisesti kummankin käteni kahdessa tapaturmassa (välissä uudelleen koulutus vakuutusyhtiön piikkiin).
Nyt alkaa olla takki tyhjä kun aina olen leipäni hankkinut käsitöistä.
Keksikääpäs joku mulle homma josta sais 300 - 500 egee kuussa ja huoleni olis poispyyhkäisty. (Siis jotakin jota vois edes kutsua sanalla työ) :)))) - Marion.T
Tapsako kirjoitti:
sehän oliskin hienoa jos vois tehdä jotain, mutta kun on kahdesti menettänyt kyvyn tehdä töitä, alkaa mieli olla maassa.
Olen menettänyt tapaturmaisesti kummankin käteni kahdessa tapaturmassa (välissä uudelleen koulutus vakuutusyhtiön piikkiin).
Nyt alkaa olla takki tyhjä kun aina olen leipäni hankkinut käsitöistä.
Keksikääpäs joku mulle homma josta sais 300 - 500 egee kuussa ja huoleni olis poispyyhkäisty. (Siis jotakin jota vois edes kutsua sanalla työ) :))))niin olen todella pahoillani. Mutta olen varma että jotakin vielä sinuakin varten on olemassa.
Tiedän kyllä henkilökohtaisesti tunteen siitä kun luulee ettei enää koskaan voi tehdä mitään, se on aika turhauttavaa.
Sinun on vain aloitettava elämä tavallaan alusta, ja opeteltava kaikkea sitä mitä pystyt vielä tekemään.
Se tulee tietenkin olemaan vaikeaa, varsinkin kun on kyse asioista joita ei yksinkertaisesti enää pysty tekemään, ja joita on ikänsä tehnyt ja siitä nauttinut.
Itse elämästä ajattelen että paljon on mennyt, mutta paljon on tullut myös tilalle, kun ne itselle sopivat asiat oppii vain löytämään. - se sama romu
Marion.T kirjoitti:
niin olen todella pahoillani. Mutta olen varma että jotakin vielä sinuakin varten on olemassa.
Tiedän kyllä henkilökohtaisesti tunteen siitä kun luulee ettei enää koskaan voi tehdä mitään, se on aika turhauttavaa.
Sinun on vain aloitettava elämä tavallaan alusta, ja opeteltava kaikkea sitä mitä pystyt vielä tekemään.
Se tulee tietenkin olemaan vaikeaa, varsinkin kun on kyse asioista joita ei yksinkertaisesti enää pysty tekemään, ja joita on ikänsä tehnyt ja siitä nauttinut.
Itse elämästä ajattelen että paljon on mennyt, mutta paljon on tullut myös tilalle, kun ne itselle sopivat asiat oppii vain löytämään.sanoistasi, olen etsinytkin tekemistä joka päivä ja kuten niin monta kertaa on nähty, luonto kyllä keksii keinot.
Hyvää Kesää myös sinnekkin ja nauti elämästä kun vielä voit. :)) - bluepoem
Marion.T kirjoitti:
Nyt olen pakon edessä pienellä "työttömyysvapaalla", mutta en aio olla kauaa. Ei tämä työkyvyttömyyseläke ole ollenkaan hassumpi juttu, tekemtöntä työtä on mailma täysi :)) Joten hymyä huuleen ja miettimään mitä kaikkea voit vielä tehdä.siis mä en käsitä tätä varmaaan oikein??
"Mutta mun kohdallani ainakin eläkkeelle jääminen toi paljon enemmän töitä kuin työssä käynti"
Js työkyvyttömyyseläkeelle jäänti mahdollisti sinulle lisää työtilaisuuksia ja voit sitä työtä tehdä, niin miksi et vaihtanut alaa, vaan hakeuduit työkyvyttömyyseläkeelle.
Saatko siis eläkettä ja painat entistä pitempää päivää???
MÄ oon nyt ihan ullaala. - Marion.T
bluepoem kirjoitti:
siis mä en käsitä tätä varmaaan oikein??
"Mutta mun kohdallani ainakin eläkkeelle jääminen toi paljon enemmän töitä kuin työssä käynti"
Js työkyvyttömyyseläkeelle jäänti mahdollisti sinulle lisää työtilaisuuksia ja voit sitä työtä tehdä, niin miksi et vaihtanut alaa, vaan hakeuduit työkyvyttömyyseläkeelle.
Saatko siis eläkettä ja painat entistä pitempää päivää???
MÄ oon nyt ihan ullaala.joka pakottaa jäämään eläkkeelle työstä, jota on joutunt tekemään 8 tuntia päivässä, ja jota ei pysty tekemään enää edes 2 tuntia niin silloin on kaksi vaihtoehtoa, joko jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle tai kouluttautua uudelleen. Minun kohdallani ei löytynyt minkäänlaista vaihtoehtoa uudelleenkoulutukseen, koska olen välillä ollut täysin liikuntakyvyttömänä. Ja koska sairaus on parantumaton, ja johtaa melko varmasti jossain vaiheessa rullatuoliin, tai ainakin rollaattorin käyttöön, niin kyllä lääkäri itse suositteli työeläkkeellejäämistä.
Nyt on tilanne todella hyvä, voin tehdä aina välillä työtä (saan ansaita 500 euroa kuukaudessa) ilman että eläkkeeni pienenee.
Joka päivä en työhön pysty, joten kuka ottaisi työhön ihmisen joka on työssä silloin kun sattuu pystymään?
Ja jos parannuskeino keksittäisiin, niin työkyvyttömyyseläkkeeltä pääsee aina pois, ei se ole eläke, jota voi nauttia jos on aivan terve.
Siksi kehitin itselleni freelancer hommista ammatin, jossa ansaitsen juuri ja juuri tuon 500 egeä, ja välillä paljon vähemmän.
Ja kun siihen katsotaan vielä kotityöt, pihatyöt ja sen sellaiset, niin sanoisin että enemmän työtä teen kuin työssä ollessani. Ottaen huomioon, ettei kaikki aina suju juuri niin nopeasti kuin niinkutsutuilla terveillä ihmisillä.
Ja jos jokainen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva vain makailisi kotona eikä yrittäisikään mitään, niin uskon että kyllä valtiolle tulisi huomattavasti kalliimmaksi hoitaa sitten niiden turhautuneiden, masentuneiden ja huonokuntoisten ihmisten kaikkia muita vaivoja.
Jos joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle on ensimmäinen asia kartoittaa itse ensimmäiseksi mitä yleensä pystyy tekemään ja mitä ei.
Hyvänä päivänä pystyn tuntikausia koiran kanssa kulkemaan ympäri metsiä, ja huonoina päivinä pystyn kulkemaan juuri ja juuri muutaman sata metriä.
Sen vuoksi minulla on inva-pysäköintilappu, ei sitäkään sentään ihan turhan takia saa. Siihen saa laitta kyllä hyvät perustelut ja lääkärin todistukset että irtoaa, itse sain sen heti automaattisesti.
Enkä koskaan käytä invapaikkaa ellen sitä todella tarvitse.
Ei työkyvyttömyyseläke ole mikään vankila, jossa pitää istua ja odottaa viimeistä tuomiota. Se voi myöskin olla todella vireän toiminnan aikaa, ja sitä sen pitäisikin ollakin - rikoksesta saa tuomion - sairaudesta ei saa tuomita neljän seinän sisälle. - bluepoem
Marion.T kirjoitti:
joka pakottaa jäämään eläkkeelle työstä, jota on joutunt tekemään 8 tuntia päivässä, ja jota ei pysty tekemään enää edes 2 tuntia niin silloin on kaksi vaihtoehtoa, joko jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle tai kouluttautua uudelleen. Minun kohdallani ei löytynyt minkäänlaista vaihtoehtoa uudelleenkoulutukseen, koska olen välillä ollut täysin liikuntakyvyttömänä. Ja koska sairaus on parantumaton, ja johtaa melko varmasti jossain vaiheessa rullatuoliin, tai ainakin rollaattorin käyttöön, niin kyllä lääkäri itse suositteli työeläkkeellejäämistä.
Nyt on tilanne todella hyvä, voin tehdä aina välillä työtä (saan ansaita 500 euroa kuukaudessa) ilman että eläkkeeni pienenee.
Joka päivä en työhön pysty, joten kuka ottaisi työhön ihmisen joka on työssä silloin kun sattuu pystymään?
Ja jos parannuskeino keksittäisiin, niin työkyvyttömyyseläkkeeltä pääsee aina pois, ei se ole eläke, jota voi nauttia jos on aivan terve.
Siksi kehitin itselleni freelancer hommista ammatin, jossa ansaitsen juuri ja juuri tuon 500 egeä, ja välillä paljon vähemmän.
Ja kun siihen katsotaan vielä kotityöt, pihatyöt ja sen sellaiset, niin sanoisin että enemmän työtä teen kuin työssä ollessani. Ottaen huomioon, ettei kaikki aina suju juuri niin nopeasti kuin niinkutsutuilla terveillä ihmisillä.
Ja jos jokainen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva vain makailisi kotona eikä yrittäisikään mitään, niin uskon että kyllä valtiolle tulisi huomattavasti kalliimmaksi hoitaa sitten niiden turhautuneiden, masentuneiden ja huonokuntoisten ihmisten kaikkia muita vaivoja.
Jos joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle on ensimmäinen asia kartoittaa itse ensimmäiseksi mitä yleensä pystyy tekemään ja mitä ei.
Hyvänä päivänä pystyn tuntikausia koiran kanssa kulkemaan ympäri metsiä, ja huonoina päivinä pystyn kulkemaan juuri ja juuri muutaman sata metriä.
Sen vuoksi minulla on inva-pysäköintilappu, ei sitäkään sentään ihan turhan takia saa. Siihen saa laitta kyllä hyvät perustelut ja lääkärin todistukset että irtoaa, itse sain sen heti automaattisesti.
Enkä koskaan käytä invapaikkaa ellen sitä todella tarvitse.
Ei työkyvyttömyyseläke ole mikään vankila, jossa pitää istua ja odottaa viimeistä tuomiota. Se voi myöskin olla todella vireän toiminnan aikaa, ja sitä sen pitäisikin ollakin - rikoksesta saa tuomion - sairaudesta ei saa tuomita neljän seinän sisälle.Tuo selvensi jonkun verran asiaa tuo määritelmä kuinka paljon voi hankkia saadakseen täyden työkyvyttömyyseläkeen.
Luulin että työmääräsi voi olla vaikka 40 h/viiko
ja sitten päälle, vielä vanhan työn työkyvytömyyseläke.
Kai tuo oikein menee...
"eteenpäin sano mummo lumessa"
Kesää sinulle !! - Marion.T
bluepoem kirjoitti:
Tuo selvensi jonkun verran asiaa tuo määritelmä kuinka paljon voi hankkia saadakseen täyden työkyvyttömyyseläkeen.
Luulin että työmääräsi voi olla vaikka 40 h/viiko
ja sitten päälle, vielä vanhan työn työkyvytömyyseläke.
Kai tuo oikein menee...
"eteenpäin sano mummo lumessa"
Kesää sinulle !!maksan veroa ansaitsemastani summasta 32 prosenttia, joten siitä voi laskea sairaseläkeläisen mahtavat tulot.
Vaikka palkkani kuukaudessa olisi 100 egeä ,mitä se usein onkin, on veroprosentti silti sama.
Kyllähän oman mielen virkistämisestä on kysymys eikä rahallisesta ansiosta.
Hauskat kesät sinullekin - toivotaan aurinkoista ja lämmintä kesää :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
puukkotappelu-keskella-tieta
https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo483714Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3312569- 961539
Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1161403- 701343
Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481310Koirahyökkäys filpuntiellä.
Poliisi määräsi koiran lopetettavaksi välittömästi. Kerrankin selkärankaista toimintaa poliisilta. Toivottavasti hoituu1221295- 631239
Paavi on kuollut
Suuri humanisti ja kirkollinen johtaja, Paavi Fransiscus on kuollut 88 vuoden iässä. Katolinen maailma (suurin kristill1801156- 601138