luonnonsatamat

Kesä ja uudet seikkailut kutkuttaa jo. Haaveissa löytää uusia luonnonsatamia, jonne pääsee kahden metrin syväyksellä. Olisikohan näihin hyviä vinkkejä? Tiedossa on oikeastaan vaan ne, jotka partiolaiset ovat koonneet kansiin. Kiinnostaa niin lähellä Helsinkiä olevat kuin Hanko - Kökar väliin jäävätkin.

39

965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tiedän monta loistopaikkaa, mutta en ole niin tyhmä, että kertoisin muille.

      Sori siitä.

      • Anonyymi

        Millä tavalla se on tyhmää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla se on tyhmää?

        Sitä ei tyhmä voi käsittää.


      • Anonyymi

        Maailma vaan on parempi paikka, kun se täyttyy epäitsekkäillä ihmillä jotka on valmiita jakaamaan toisilleen hyvää tietoa ja osaamista. Tuskinpa nuo ruuhkaantuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailma vaan on parempi paikka, kun se täyttyy epäitsekkäillä ihmillä jotka on valmiita jakaamaan toisilleen hyvää tietoa ja osaamista. Tuskinpa nuo ruuhkaantuu.

        Siispä sitä tietoa ei voi jakaa täällä kun itsekkäätkin saattaa sen nähdä.


    • Anonyymi

      Saariston satama-aarteet FB ryhmässä on muistaakseni aika kattavasti luonnonsatamia ja syvyystietojakin. Ryhmällä on joku karttapohjakin jossa noita satamia on listattuna.

      Olisko First-purjehtijoilla ollut myös karttapalvelu luonnonsatamia? Heillä myös "vähän reilummin syväys".

      Ex-Santtu,

      • Anonyymi

        Vieläkö se ylläpitäjä on se pahantuulinen jäppinen?


    • Anonyymi

      Mihin First-purjehtijat -ryhmään viittaat? Mulla 31.7, eikä mulla ainakaan tietoa mistään First-kartasta.

      Partiolaisten kirjan mukaan ainakin itse olen mennyt.

      • Anonyymi

        Monta vuotta kun first-yhteisön satamia olen katsonut, mutta näyttäisi oman googlailun perusteella tältä.

        http://www.first367.fi/cruising.html

        Ex-Santtu, nyk B40 2.05 syvällä kölillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monta vuotta kun first-yhteisön satamia olen katsonut, mutta näyttäisi oman googlailun perusteella tältä.

        http://www.first367.fi/cruising.html

        Ex-Santtu, nyk B40 2.05 syvällä kölillä

        Ei toimi tuon linkin kautta. 404 error.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei toimi tuon linkin kautta. 404 error.

        Siltä se näyttää... eli ei ole enää ylläpidetty First-yhteisön satamakarttaa.


    • Anonyymi

      Google Earth ja Paikkatietoikkuna ovat hyviä luonnonsatamien bongaustyökaluja.

      • Anonyymi

        Lisään.. nimenomaan Paikkatietoikkunan ortokuvat, joissa monet matalat näkyvät paremmin kuin GE:ssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään.. nimenomaan Paikkatietoikkunan ortokuvat, joissa monet matalat näkyvät paremmin kuin GE:ssä.

        Minä käytän Retkikarttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään.. nimenomaan Paikkatietoikkunan ortokuvat, joissa monet matalat näkyvät paremmin kuin GE:ssä.

        Paikkatietoikkunan historialliset ortokuvat niin saa samasta paikasta useamman otoksen.


    • Anonyymi

      Kartasta katsoen löytää parhaat. Niitä on tuhansia, etenkin jos käytät jollaa. Ja ilmakuvista näkee tarkemmin yksityiskohdat. En minä ainakaan jaksa mitään listoja katsella, vaikka niissä paljon käynkin.

    • Anonyymi

      Tosiaan kartta, tähystys, eteenpäin luootaava kaiku, malttia ja järkeä, niillä löytyy paikkoja...

    • Anonyymi

      Parasta olisi kun nämä vinkkien kyselijät kiertäisi vaan niitä bensisten ja ravintoloiden laitureita sekä pursiseurojen plantaaseja. Jäisi vähät luonnonsatamat luonnon sekä omaa rauhaa arvostavien käyttöön.

    • Anonyymi

      Luonnonsatamia on reilusti enemmän kuin vierassatamamia.ainakin Suomenlahti-Saaristomeri akselilla..säätietojen seuranta,kartta,rauhallinen/varovainen asenne ja jolla laajentaa satamatarjontaw paljon.hyvää ja turvallista kesää!

      • Anonyymi

        Lasket vierassatamien venepaikat, huomioit niiden käyttökelpoisuuden eri tuuliolosuhteissa, syväykset, ja vertaat luonnonsatamiin, niin ei niitä luonnonsatamia niin paljon olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasket vierassatamien venepaikat, huomioit niiden käyttökelpoisuuden eri tuuliolosuhteissa, syväykset, ja vertaat luonnonsatamiin, niin ei niitä luonnonsatamia niin paljon olekaan.

        Moneen luonnonsatamaan mahtuu vaikkapa sata venettä ankkuriin. Sellaisia rantoja, joihin saa keulan rantaan on Hangosta Maarianhaminaan ja Kustaviin ulottuvalla alueella kymmeniä tuhansia. Tietysti vain osa on käyttökelpoisia tietyllä tuulensuunnalla ja ottaen huomioon väylältä tulevat aallot, mutta kyllä kevyesti pari sataatuhatta venettä saa luonnonsatamiin, kun tuuli on 5m/s lounaasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moneen luonnonsatamaan mahtuu vaikkapa sata venettä ankkuriin. Sellaisia rantoja, joihin saa keulan rantaan on Hangosta Maarianhaminaan ja Kustaviin ulottuvalla alueella kymmeniä tuhansia. Tietysti vain osa on käyttökelpoisia tietyllä tuulensuunnalla ja ottaen huomioon väylältä tulevat aallot, mutta kyllä kevyesti pari sataatuhatta venettä saa luonnonsatamiin, kun tuuli on 5m/s lounaasta.

        Ja kun tuuli vähän kääntyy tai voimistuu tulee lähtö, toisin kuin vierasvenesatamissa. Niitä oikeasti hyviä keula rantaan paikkoja ei hirveästi enää luonnonsatamissa ole kun veneet on isompia ja rantoja on mökitetty. Eikä sinne luonnonsatamaan ole mitään järkeä änkeä kuin sillit purkkiin - sitä herkkua saa vierasvenesatamista, mutta paremmalla palvelulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moneen luonnonsatamaan mahtuu vaikkapa sata venettä ankkuriin. Sellaisia rantoja, joihin saa keulan rantaan on Hangosta Maarianhaminaan ja Kustaviin ulottuvalla alueella kymmeniä tuhansia. Tietysti vain osa on käyttökelpoisia tietyllä tuulensuunnalla ja ottaen huomioon väylältä tulevat aallot, mutta kyllä kevyesti pari sataatuhatta venettä saa luonnonsatamiin, kun tuuli on 5m/s lounaasta.

        Realiteetti: Ennusteen mukaan etelästä 7m/s, todellisuudessa 10m/s kaakosta. Ennusteen mukaan kääntyy yön aikana lännen kautta pohjoiseen ja voimistuu, todellisuudessa kääntyy klo kolmen jälkeen aamu-yöstä suoraan itään ja voimistuu. Aika harvassa luonnonsatamassa pysyy keula rannassa ilman kolinaa... ainakaan ei kippari nuku. Vierasvenesatamassa kuunnellaan mastojen ulinaa ja käännetään kylkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Realiteetti: Ennusteen mukaan etelästä 7m/s, todellisuudessa 10m/s kaakosta. Ennusteen mukaan kääntyy yön aikana lännen kautta pohjoiseen ja voimistuu, todellisuudessa kääntyy klo kolmen jälkeen aamu-yöstä suoraan itään ja voimistuu. Aika harvassa luonnonsatamassa pysyy keula rannassa ilman kolinaa... ainakaan ei kippari nuku. Vierasvenesatamassa kuunnellaan mastojen ulinaa ja käännetään kylkeä.

        ...ja otetaan lisää kuppia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...ja otetaan lisää kuppia!

        Jaa? Kuppa leviää vierasvenesatamissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa? Kuppa leviää vierasvenesatamissa?

        Nero, no saitko sen vai otitteko niitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Realiteetti: Ennusteen mukaan etelästä 7m/s, todellisuudessa 10m/s kaakosta. Ennusteen mukaan kääntyy yön aikana lännen kautta pohjoiseen ja voimistuu, todellisuudessa kääntyy klo kolmen jälkeen aamu-yöstä suoraan itään ja voimistuu. Aika harvassa luonnonsatamassa pysyy keula rannassa ilman kolinaa... ainakaan ei kippari nuku. Vierasvenesatamassa kuunnellaan mastojen ulinaa ja käännetään kylkeä.

        Aika harvinaista on. Viimeisen 10v aikana olen muutaman kerraan joutunut siirtämään venettä. Se on ollut oma vika, kun olen jättänyt liian vähän toleranssia. Jos tuuli kääntyy etelä-kaakosta kaakkoon ja se muodostuu ongelmaksi, pitää katsoa peiliin. Moni kyläsatamakin voi olla ongelmallinen. Aspössa olin 12m/s itätuulella viime kesänä, eikä tullut uni silmään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvinaista on. Viimeisen 10v aikana olen muutaman kerraan joutunut siirtämään venettä. Se on ollut oma vika, kun olen jättänyt liian vähän toleranssia. Jos tuuli kääntyy etelä-kaakosta kaakkoon ja se muodostuu ongelmaksi, pitää katsoa peiliin. Moni kyläsatamakin voi olla ongelmallinen. Aspössa olin 12m/s itätuulella viime kesänä, eikä tullut uni silmään.

        Onhan se harvinaista jos harvoin liikkuu mainituila vesialueilla. Oikukkaat tuulet on yleistyneet kymmenessä vuodessa. Turistikaudella Aspössä on harvemmin tilaa kylkiparkkiin ja ilman poijua se on verrattavissa luonnonsatamaan. Harvemmin joutuu keskellä yötä siirtymään kun valitsee luonnonataman tarkkaan, mutta ei niitä vaihtoehtoja satoja tuhansia ole, ellei sitten puolet veneestä ole ankkurointi- ja maihinnousuvarusteita. Minusta yksi luonnonsataman kriteeri on, että veneestä pääsee maihin ilman jollaa tai uintireissua. Redille jäädään, kun satamapaikoista on pulaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se harvinaista jos harvoin liikkuu mainituila vesialueilla. Oikukkaat tuulet on yleistyneet kymmenessä vuodessa. Turistikaudella Aspössä on harvemmin tilaa kylkiparkkiin ja ilman poijua se on verrattavissa luonnonsatamaan. Harvemmin joutuu keskellä yötä siirtymään kun valitsee luonnonataman tarkkaan, mutta ei niitä vaihtoehtoja satoja tuhansia ole, ellei sitten puolet veneestä ole ankkurointi- ja maihinnousuvarusteita. Minusta yksi luonnonsataman kriteeri on, että veneestä pääsee maihin ilman jollaa tai uintireissua. Redille jäädään, kun satamapaikoista on pulaa.

        Minusta taas hienon luonnonsataman yksi tuntomerkki on, että maihin pääsee vain jollalla. Itse menisin vierassatamaan vain jos redi on tukossa. No, näinhän ei koskaan ole ollut. Nimenomaan Aspössä on vielä luonnonrauhaa etsivälle sekin riski, että jollakin karkaa hanuri käsistä. Siinä Aspön lahdella muistan jonkun kertoneen olevan vielä WW2-aikaisia saksalaisten ankkuriketjuja ym vaijereita pohjassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta taas hienon luonnonsataman yksi tuntomerkki on, että maihin pääsee vain jollalla. Itse menisin vierassatamaan vain jos redi on tukossa. No, näinhän ei koskaan ole ollut. Nimenomaan Aspössä on vielä luonnonrauhaa etsivälle sekin riski, että jollakin karkaa hanuri käsistä. Siinä Aspön lahdella muistan jonkun kertoneen olevan vielä WW2-aikaisia saksalaisten ankkuriketjuja ym vaijereita pohjassa.

        Onko se silloin enää satama vai "pelkkä" saari? Ihan lähellä Aspön pääsaarta on suojaisia luonnonsatamia joissa ei hanuri soi ellei itse innostu soittamaan. Aika monessa kyläsatamassa on vanhoja ketjuja ym. pohjassa. Suosituissa paikoissa voisi sukeltaja löytää ihan päteviä ankkureita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se silloin enää satama vai "pelkkä" saari? Ihan lähellä Aspön pääsaarta on suojaisia luonnonsatamia joissa ei hanuri soi ellei itse innostu soittamaan. Aika monessa kyläsatamassa on vanhoja ketjuja ym. pohjassa. Suosituissa paikoissa voisi sukeltaja löytää ihan päteviä ankkureita.

        Pääseeköhän siihen Flatön länsipuolen lahteen ja millä syväyksellä? Google Earthissa siellä näkyy ainakin 13m moottorivene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääseeköhän siihen Flatön länsipuolen lahteen ja millä syväyksellä? Google Earthissa siellä näkyy ainakin 13m moottorivene.

        Ei tietoa syvyksistä, mutta on siellä ihan kohtuullisen kokoisia purkkareitakin näkynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietoa syvyksistä, mutta on siellä ihan kohtuullisen kokoisia purkkareitakin näkynyt.

        Pääsee ainakin 2 meetrin syväyksellä. Partiolaisten satamakirjasta taitaa löytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsee ainakin 2 meetrin syväyksellä. Partiolaisten satamakirjasta taitaa löytyä.

        Oli sellainen muistikuva, että partiolaisten kirjasta löytyisi (mutta en viitsinyt könytä veneeseen vanhaa painosta selaamaan), mutta partiolaisten digiaineistossa sitä ei jostain syystä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se silloin enää satama vai "pelkkä" saari? Ihan lähellä Aspön pääsaarta on suojaisia luonnonsatamia joissa ei hanuri soi ellei itse innostu soittamaan. Aika monessa kyläsatamassa on vanhoja ketjuja ym. pohjassa. Suosituissa paikoissa voisi sukeltaja löytää ihan päteviä ankkureita.

        Monessa kylässä on ennen vanhaan jäänyt tai jätetty vanhoja veneitä lahoamaan lahdelle. Esimerkiksi Kirjaisten suojaisessa lahdessa niitä on monia. Ja tietysti sähkökaapeleita löytyy usein kylien läheltä. Luonnonsatama on tässä mlelessä turvallisempi, paitsi jos rannassa on isoa puustoa. Pohjassa voi tällöin olla vettyneitä runkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa kylässä on ennen vanhaan jäänyt tai jätetty vanhoja veneitä lahoamaan lahdelle. Esimerkiksi Kirjaisten suojaisessa lahdessa niitä on monia. Ja tietysti sähkökaapeleita löytyy usein kylien läheltä. Luonnonsatama on tässä mlelessä turvallisempi, paitsi jos rannassa on isoa puustoa. Pohjassa voi tällöin olla vettyneitä runkoja.

        Suojaisissa luonnonsatamissa voi olla esim. sodanaikaista rojua (paikkaa käytetty suojaisena piilopaikkana) tai menneiden aikojen asutuksen jäämistöä pohjassa. Armeijakin on voinut hylätä kaapeleita, joita ei ole karttoihin merkitty. Edelleen jotkut mökkiläiset roudaa vanhoja pesukoneita tms kevätjäille...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojaisissa luonnonsatamissa voi olla esim. sodanaikaista rojua (paikkaa käytetty suojaisena piilopaikkana) tai menneiden aikojen asutuksen jäämistöä pohjassa. Armeijakin on voinut hylätä kaapeleita, joita ei ole karttoihin merkitty. Edelleen jotkut mökkiläiset roudaa vanhoja pesukoneita tms kevätjäille...

        Muistaakseni juuri tuosta Flatön lahdesta on partiolaisten kirjassa varoitus kaapeleista.


    • Anonyymi

      Onko ankkurointi luonnosatama?jos on,niin itselläni n.40-60 ankkurointia kesässä.0-2 kertaa kesässä tilanne,että nukkuminen häiriintyy niin paljon että täytyy vaihtaa paikkaa..

      • Anonyymi

        Keulapunkasta salonkiin vai päinvastoin, vai peräkabyysiin? Pistopunkkaan?


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11041
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3093
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      213
      2945
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1736
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      50
      1630
    9. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1628
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe