Kattelen tollasta vm-89, exciitteriä. Mitä tulisi ottaa huomioon ostossa ettei osta sikaa säkissä?
ainakin että on huollot tehty ja öljyn suodatin puhistettu säännöllisesti, matossa vähintää 1,5cm kuvioo jne?
Onko tuo 570 vesi vai ilma jäähytteinen?
Mitä tyypillisiä vikoja noissa ilmenee?
Onko tommoset termospulloetuiskarit hyvät vai pitäskö olla -jousi?
Miten paljon kuluttaa bensiinii ja onko tuorevoitelu?
Paljos tollasessa kelkassa on vakuutukset jos käyttäs n. 3kk talvessa ja loput seisonnassa, vai onko mahdollista?
Mitkä on tyypillisimpiä huijauksia kelkkaa ostaessa? (ettei kuulu nauru seläntakaa oston jälkeen) -samat kun kakspyöräsillä ja autoilla eli luvarit muuta??
kiitos!
Yamaha Exciter 570
4
10541
Vastaukset
- lyne
Exciter oli aikoinaan aivan asiallinen peli, mutt tekniikka ja ominaisuudet jää nykyisistä. Oletko katellut vm-95-98 kelkkoja esim XT jammu tai Lynx cobra tai G-type? Ovat toimivia pateissa ja hinta rupee oleen kohdallaan.
Jos kuitenkin Ex-570 kiinnostaa, niin tuossa vastaus pariin kysymykseen:
- mittarin kilometrit eivät useinkaan todellisia, vaan luota omaan/tutun arvioon kunnosta (säkä jos löytyy alle 8-10 tkm ajettu)
- Tarkasta molempien pyttyjen puristukset ja tulppien kunto, kytkin ja variaattorilevyjen pinnat, jarrulevyn pinnat, ohjauksen nivelet ja väljyys, sekä moottorin, voimansiiron ja telaston laakerit & stefat. (Niiden kuluminen ja kunto kertoo paljon todellisista kilometreistä)
- vm-89 kelkka voi olla jo aika rupinen päältä, mutta tekniikka voi olla hyvinkin huollettu, joten tutustu kopan alle, äläkä säikähdä vekkiä penkissä.
- kukaan ei anna tuolle takuuta, joten tutustu hyvin ennen kuin nostat traileriin.
- Huijaus yleensä: "Kelkka ostettiin tutulta, jolla se oli käytössä pari kertaa vuodessa mökillä. Kaikki huollot merkkiliikkeessä ja kilometrejä tuolaiset 6500 km" Todellisuudessa kelkka kärrätty rommuna Lapista, jossa telakoitu hyvin palvelleena 18000 km jälkeen. Eli älä anna myyjän tarinoinnin hämätä vaan usko omaan/tutun kykyyn arvioida kunto.
- vm-89 Exciter tietää 100% varmasti remontteja ja varaosia. Kamppeelle tulee hintaa jos teettää kaikki työt liikkeessä.
Tekniikasta:
- kone on vesikone, noin 78 hp
- kuluttaa ajosta riippuen noin 20-25l/100km (pihi 650 indyyn verrattuna)
- tehtaalta tullessa on ollut tuoreöljyvoitelu. Jos ostat, tarkasta sen toimivuus ja seossuhde.
- keulan pumpuissa on kierrejousi ja iskari (aikoinaan aivan toimiva konsepti)
Hyviä kelejä!
p- ensikelkka
kiitos noista tiedoista, tosin täytyy korjata paria asiaa. eli kattelen kelkkaa yhden-kahden talven rälläykseen ja lähtökohtana alle 1000e. tiedän että aina löytyy parempia mutta hinta tässä on päällimmäisenä ajatuksena eikä ajonautinto :)
-säätäminenkin on ihan okei, kun ei mene liian vaikeeksi/kalliiksi. siinä vaiheessa kannattaa kelkasta luopua, mutta silloinkin jotakuinkin toimivana. eli merkkiliikkeet saisivat jäädä nuolemaan näppejään.
Vielä nuo kustannukset jää kysyttämään, eli paljonko maksaa (about) nuo vakuutukset yheksi talveksi(3kk) ja loppu vuosi seisontaa?
vai oisko tällanen kannattavampi ostos http://www.nettimoto.fi/viewVehicle.php?id_bike=298115&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?id_bike_type=6@id_make=@id_model=@id_sub_type=@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@efrom=@eto=@search=Etsi
- lyne
Exciter oli aikoinaan aivan asiallinen peli, mutt tekniikka ja ominaisuudet jää nykyisistä. Oletko katellut vm-95-98 kelkkoja esim XT jammu tai Lynx cobra tai G-type? Ovat toimivia pateissa ja hinta rupee oleen kohdallaan.
Jos kuitenkin Ex-570 kiinnostaa, niin tuossa vastaus pariin kysymykseen:
- mittarin kilometrit eivät useinkaan todellisia, vaan luota omaan/tutun arvioon kunnosta (säkä jos löytyy alle 8-10 tkm ajettu)
- Tarkasta molempien pyttyjen puristukset ja tulppien kunto, kytkin ja variaattorilevyjen pinnat, jarrulevyn pinnat, ohjauksen nivelet ja väljyys, sekä moottorin, voimansiiron ja telaston laakerit & stefat. (Niiden kuluminen ja kunto kertoo paljon todellisista kilometreistä)
- vm-89 kelkka voi olla jo aika rupinen päältä, mutta tekniikka voi olla hyvinkin huollettu, joten tutustu kopan alle, äläkä säikähdä vekkiä penkissä.
- kukaan ei anna tuolle takuuta, joten tutustu hyvin ennen kuin nostat traileriin.
- Huijaus yleensä: "Kelkka ostettiin tutulta, jolla se oli käytössä pari kertaa vuodessa mökillä. Kaikki huollot merkkiliikkeessä ja kilometrejä tuolaiset 6500 km" Todellisuudessa kelkka kärrätty rommuna Lapista, jossa telakoitu hyvin palvelleena 18000 km jälkeen. Eli älä anna myyjän tarinoinnin hämätä vaan usko omaan/tutun kykyyn arvioida kunto.
- vm-89 Exciter tietää 100% varmasti remontteja ja varaosia. Kamppeelle tulee hintaa jos teettää kaikki työt liikkeessä.
Tekniikasta:
- kone on vesikone, noin 78 hp
- kuluttaa ajosta riippuen noin 20-25l/100km (pihi 650 indyyn verrattuna)
- tehtaalta tullessa on ollut tuoreöljyvoitelu. Jos ostat, tarkasta sen toimivuus ja seossuhde.
- keulan pumpuissa on kierrejousi ja iskari (aikoinaan aivan toimiva konsepti)
Hyviä kelejä!
p - horttipekkanen
olis exiter 570 -91 ajokunnossa aj.8600 hinta 850 e puh.0400/467155
penkki/akku uusittu,laite löytyy Karstulasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849