jaksanko nostaa tai siirtää 45heppasta 2-tahtia

Anonyymi-ap

Mietinnässä ostaa 45 heppanen 2-tahti perämoottori. Nyt ollut vain 20hv , 49 kg, jonka vielä melkein mielellään syksyisin siirtää pois veneestä huoltoon. 45heppasella painoo 85kg. Mitenkähän sen siirtely sujuu etenkin jos pitäs yksin siirtää joskus. Vähän pelottaa , heh, ittellä painoo sen 85 kg. Vinkkejä? Toki perämoottorikärry ym mutta ylipäätään onko toi ihan mahdoton ilman jotain nosturia siirrellä.

16

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moottorin tahdit eivät ole niin merkittäviä kuin paino. 85 kg 2T painaa saman verran kuin 85 kg 4T.

      On mahdotonta antaa kattavaa vastausta, mutta minä painan saman verran ja homma jäisi multa tekemättä pelkin käsivoimin. Tai onnistuisin siinä joka toinen kerta. Joka toinen kerta moottori olisi pohjassa tai muussa hankalassa paikassa.

    • Anonyymi

      Joku pystyy sen nostamaan, useimmat ei. Nostajatkin kuivalla maalla trailerin päällä olevasta veneestä.
      Mikä 45 heppainen perämoottori on kyseessä?

      • Anonyymi

        Äkkiseltään tulee mieleen: Chrysler 45?


      • Anonyymi

        Johnsonilla ja Evinrudella oli aikoinaan 40 ja 45 heppasia. 2-tahtiset on niin yksinkertaisia huoltaa ettei niitä tarvi joka syksy rahdata huoltoon. Itellä 70 hv evari mokillä jota olen käyttäny huollossa (veneen perässä) muistaaksen noin 6 vuotta sitten.

        Perä(vaihteisto)öljyt, sytkätulpat, ym. olen vaihtanu itte mökin rannassa parin vuoden välein. Helpoimmalla pääsee kun asennuttaa ja huollattaa koneen jossain ammattiliikkeessä.


      • Anonyymi

        Marinerilla oli myös 45.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marinerilla oli myös 45.

        Volvo Penta ja Archimedes oli myös 45 hp.


    • Anonyymi

      Miten noita ammattiliikkeet siirtelee telakoilla? Kaksistaan käsivoimin? Moottorinostimella josta ketjut tai liinat koneen ympärille? Motonetissä ja Biltemassa on moottorinostimia mutta vähän hankalalta tuntuisi nitten kuljetus rantaan. Nostimella nosto veneen perästä, perämoottorikärry alle, perämoottorikärryllä sitten siirtelyä auton viereen, ja sitten taas moottorinostimella autoon.

    • Anonyymi

      Ei tuon painoisia moottoreita irroitella huoltoa varten vaan viedään koko vene trailerilla huoltoon. Toivottavasti aloitus ei ole provo...

      • Anonyymi

        On se. Outoa huumoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se. Outoa huumoria.

        Ei kai se provo ole.? Aloittaja on vain aloitteleva "keltanokka" veneilyn harrastaja.


    • Anonyymi

      Eihän 50 kg ole mitenkään paha paino, mutta moottorin joutuu nostamaan yhdellä kädellä, toisen ollessa vain pitelemässä pystyssä. Eikä siitä saa kunnon otetta.
      Paljon auttaa kun sidot paksun köyden kavitaatiolevyn alle ja siihen lapion kahvan.
      Sitten nousee yhelläkin kädellä, mutta kyllä kärry pitää olla lähellä, ja ota koppa pois, kun kaatuu melko varmasti.

      • Anonyymi

        Aloituksessa on kysymys 85 kg:n painosta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa on kysymys 85 kg:n painosta!

        Ok. Niinhän se onkin. Se on kyllä jo liikaa käsipelissä. Kaatuu varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Niinhän se onkin. Se on kyllä jo liikaa käsipelissä. Kaatuu varmasti.

        85kg ei ole paljoa kun sen laittaa punttisalilla tangon päihin ja kyykkää tai vetää maasta, mutta perämoottori on siitä hankala nostaa ettei siitä saa kunnon otetta mistään. Varsinki nykyiset 4-t koneet on niin pyöreitä muodoltaan että ote lipeää helposti kun niitä yrittää nostaa. Joissain ikivanhoissa Johnsoneissa oli aikoinaan nostokahvat takana, joka helpotti koneen nostoa.
        https://images.craigslist.org/00d0d_l6c8xEb0AkE_0t20CI_600x450.jpg


    • Anonyymi

      Itse tappelin joitakin vuosia samatyyppisten ongelmien kanssa, koneet olivat 2T ja hevosvoimia 35 ja 40, oma paino on n. 60, joten nuo punnerrukset olivat kyllä aika lailla äärirajoilla. Veneet nostettiin satamassa suoraan pukeille nosturiautolla. Siitä eteenpäin siirsin koneet talveksi ensin kärryillä kotipihalle, sen jälkeen kerrostalon kellariin,

      Iän karttuessa ja voimien vähentyessä piti saada kaveri avuksi, mutta sitten tuli hankittua rekisteröidyt trailerit. Moottorit ovat kiinteästi kiinni veneissä, ja huoltotoimet sujuvat aika kätevästi omatoimisesti, Jos pitää viedä huoltoon niin koko vene menee moottoreineen. Talvisäilytyspaikan vapaampi valinta on myös merkittävä asia. Kätevää.

      • Anonyymi

        Voilá.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe