jaksanko nostaa tai siirtää 45heppasta 2-tahtia

Anonyymi-ap

Mietinnässä ostaa 45 heppanen 2-tahti perämoottori. Nyt ollut vain 20hv , 49 kg, jonka vielä melkein mielellään syksyisin siirtää pois veneestä huoltoon. 45heppasella painoo 85kg. Mitenkähän sen siirtely sujuu etenkin jos pitäs yksin siirtää joskus. Vähän pelottaa , heh, ittellä painoo sen 85 kg. Vinkkejä? Toki perämoottorikärry ym mutta ylipäätään onko toi ihan mahdoton ilman jotain nosturia siirrellä.

17

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moottorin tahdit eivät ole niin merkittäviä kuin paino. 85 kg 2T painaa saman verran kuin 85 kg 4T.

      On mahdotonta antaa kattavaa vastausta, mutta minä painan saman verran ja homma jäisi multa tekemättä pelkin käsivoimin. Tai onnistuisin siinä joka toinen kerta. Joka toinen kerta moottori olisi pohjassa tai muussa hankalassa paikassa.

    • Anonyymi

      Joku pystyy sen nostamaan, useimmat ei. Nostajatkin kuivalla maalla trailerin päällä olevasta veneestä.
      Mikä 45 heppainen perämoottori on kyseessä?

      • Anonyymi

        Äkkiseltään tulee mieleen: Chrysler 45?


      • Anonyymi

        Johnsonilla ja Evinrudella oli aikoinaan 40 ja 45 heppasia. 2-tahtiset on niin yksinkertaisia huoltaa ettei niitä tarvi joka syksy rahdata huoltoon. Itellä 70 hv evari mokillä jota olen käyttäny huollossa (veneen perässä) muistaaksen noin 6 vuotta sitten.

        Perä(vaihteisto)öljyt, sytkätulpat, ym. olen vaihtanu itte mökin rannassa parin vuoden välein. Helpoimmalla pääsee kun asennuttaa ja huollattaa koneen jossain ammattiliikkeessä.


      • Anonyymi

        Marinerilla oli myös 45.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Marinerilla oli myös 45.

        Volvo Penta ja Archimedes oli myös 45 hp.


    • Anonyymi

      Miten noita ammattiliikkeet siirtelee telakoilla? Kaksistaan käsivoimin? Moottorinostimella josta ketjut tai liinat koneen ympärille? Motonetissä ja Biltemassa on moottorinostimia mutta vähän hankalalta tuntuisi nitten kuljetus rantaan. Nostimella nosto veneen perästä, perämoottorikärry alle, perämoottorikärryllä sitten siirtelyä auton viereen, ja sitten taas moottorinostimella autoon.

    • Anonyymi

      Ei tuon painoisia moottoreita irroitella huoltoa varten vaan viedään koko vene trailerilla huoltoon. Toivottavasti aloitus ei ole provo...

      • Anonyymi

        On se. Outoa huumoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se. Outoa huumoria.

        Ei kai se provo ole.? Aloittaja on vain aloitteleva "keltanokka" veneilyn harrastaja.


    • Anonyymi

      Eihän 50 kg ole mitenkään paha paino, mutta moottorin joutuu nostamaan yhdellä kädellä, toisen ollessa vain pitelemässä pystyssä. Eikä siitä saa kunnon otetta.
      Paljon auttaa kun sidot paksun köyden kavitaatiolevyn alle ja siihen lapion kahvan.
      Sitten nousee yhelläkin kädellä, mutta kyllä kärry pitää olla lähellä, ja ota koppa pois, kun kaatuu melko varmasti.

      • Anonyymi

        Aloituksessa on kysymys 85 kg:n painosta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksessa on kysymys 85 kg:n painosta!

        Ok. Niinhän se onkin. Se on kyllä jo liikaa käsipelissä. Kaatuu varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Niinhän se onkin. Se on kyllä jo liikaa käsipelissä. Kaatuu varmasti.

        85kg ei ole paljoa kun sen laittaa punttisalilla tangon päihin ja kyykkää tai vetää maasta, mutta perämoottori on siitä hankala nostaa ettei siitä saa kunnon otetta mistään. Varsinki nykyiset 4-t koneet on niin pyöreitä muodoltaan että ote lipeää helposti kun niitä yrittää nostaa. Joissain ikivanhoissa Johnsoneissa oli aikoinaan nostokahvat takana, joka helpotti koneen nostoa.
        https://images.craigslist.org/00d0d_l6c8xEb0AkE_0t20CI_600x450.jpg


    • Anonyymi

      Itse tappelin joitakin vuosia samatyyppisten ongelmien kanssa, koneet olivat 2T ja hevosvoimia 35 ja 40, oma paino on n. 60, joten nuo punnerrukset olivat kyllä aika lailla äärirajoilla. Veneet nostettiin satamassa suoraan pukeille nosturiautolla. Siitä eteenpäin siirsin koneet talveksi ensin kärryillä kotipihalle, sen jälkeen kerrostalon kellariin,

      Iän karttuessa ja voimien vähentyessä piti saada kaveri avuksi, mutta sitten tuli hankittua rekisteröidyt trailerit. Moottorit ovat kiinteästi kiinni veneissä, ja huoltotoimet sujuvat aika kätevästi omatoimisesti, Jos pitää viedä huoltoon niin koko vene menee moottoreineen. Talvisäilytyspaikan vapaampi valinta on myös merkittävä asia. Kätevää.

      • Anonyymi

        Voilá.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7444
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3173
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      34
      2410
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      6
      2051
    5. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      28
      1981
    6. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      20
      1918
    7. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1877
    8. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1643
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      52
      1588
    10. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1579
    Aihe