Millainen on Brentex peräkärry?

Anonyymi-ap

Minun pitäisi ostaa uusi peräkärry ja vastaan osui minulle uusi valmistaja Brentex. En löytänyt netistä oikein minkäänlaista keskustelua, tai kokemuksia k.o merkistä. Onko tuo valmistajana millaisessa maineessa ja miten se vertautuu kilpailijoihin?

20

788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jarruton kärri? Kattelin noi speksit ja aika hyvälle vaikuttaa…

      • Anonyymi

        Joo jarruton ja kuomullinen kärry haussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo jarruton ja kuomullinen kärry haussa.

        Mikset vaan osta respoa? On ainakin hyvä ja tunnettu merkki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset vaan osta respoa? On ainakin hyvä ja tunnettu merkki

        Respo on kallis ja tosi painava.


    • Anonyymi

      Mee liikkeeseen kattoos. Jos on hyvä niin osta jos ei niin älä osta

    • Anonyymi

      Osta tarjouksesta uusi kärry. Nyt näyttää olevan esim teknoo ja majavaa noin -300e. Se ei kauheen kaukana oo käytetyn hinnasta niin eipä sillon merkillä oo väliä. Kunhan on omaan tarpeeseen sopivan kokonen.

    • Anonyymi

      Brentex ja Respo ovat niin lähellä toisiaan, että on yksinkertaisinta verrata niitä keskenään. Vertaan toisiinsa Respon Strongline -kärryä 3,25-3,5 metrin kokoisena, ja vastaavaa Brentex Series 3000/3500 -kärryä 3-3,5 metrin kokoisena.

      Alle listaan hieman mitä eroa ja mitä samaa noissa kärryissä on.

      Respo on markkinajohtaja suomessa. Se on hyvä asia, jos on ajatuksena pitää kärryä vain muutama vuosi ja mahdollisimman korkealla jälleenmyyntiarvolla on merkitystä. Brentex taas on suomessa kohtalaisen tuntematon valmistaja, vaikka mikään uusi tekijä se ei näillä markkinoilla olekaan.

      Molemmat peräkärryt ovat rungoiltaan täyshitsattuja, mutta Brentexin laitojen yläreunaa kiertää neliön mallinen putkikehys, joka tekee koko kärryn rakenteesta tukevamman. Respossa tuo laita on vain pokattu, ja se voi mennä herkästi mutkalle etenkin salpojen kohdalta.

      Berentexin ruostesuojaus on vastaava kuin muillakin paremmilla valmistajilla, eli upottamalla kuumasinkitty. Respo käyttää ainoana rungossaan Magnelis ruostesuojausta, joka on markkinoiden paras.

      Molemmissa kärryissä kiinnityspisteitä on 12, joista 4 on kärryn ulkopuolella ja 8 sisäpuolella. Respossa kärryn sisäpuoliset kiinnityspisteet on pultattu pohjavanerin läpi runkopalkkeihin, kun taas Brentexissä ne ovat laitojen alareunassa. Respon ratkaisu on mielestäni parempi.

      Molempien kärryjen päätylaidat ovat samalla tavalla avattavissa. Brentexissä nuo molemmat pätylaidat ovat vaneroituja, Respossa vain takalaita.

      Molemmissa runko ja pyöräntuenta ovat kevytperäkärryksi huomattavan ylimitoitetut (molempien kuormattavuus +1300kg). Tämä johtuu siitä, koska sekä Respo, että Brentex myyvät täysin samoja kärryjä myös jarrullisina.

      Eroja on kuitenkin kärryjen lehtijousituksessa. Brentexissä jousitus on nelilehtinen, kun taas Respossa se on yksilehtinen. Brentex pitäisi siis olla parempi vetää perässä etenkin kuormattuna, koska monilehtinen rakenne on luonnostaan progressiivinen. Tämä tarkottaa sitä, että jousto on liikkeen alkupäästä pehmeämpi ja loppupäästä jäykempi.

      Molemmat kärryt ovat kippaavaa mallia, mutta molempiin kipin kaasujousi on lisävaruste. Molemmissa kärryissä on kätevät astinlaudat ja metalliset, seisomista kestävät lokasuojat. Respon laitojen korkeus on 42 cm, Brentexin 40 cm. Molemmissa kärryissä käyteään samoja, eli parhaita HTK salpoja. Molemmissa kärryissä on sama laadukas aisan ja rungon sisällä suojassa menevä Aspöck sähköjärjestelmä ja valaistus.

      Respon vetoaisa on todella järeä ja hitsaamalla kasattu. Se on varmasti koko kärryn ylimitoitetuin rakenne. Uskon sen olevan markkinoiden tukevinta tekoa.
      Myös Brentexin vetoaisa on varsin järeä, mutta pulttikiinnitteinen. Se on 4x8 cm halkaisijalla oleva teräksinen putkiaisa 3 mm seinämävahvuudella. Oletan tämän johtuvan siitä, että valmistaja on halunnut tehdä kuulakytkimen kiinnityksestä aisaan korkeussäädettävän. Brentexin etuna siis on mahdollisuus asentaa kuulakytkin joko aisan ylä tai alapuolelle yhteensä neljälle eri korkeudelle. Näin kärryn saa kulkemaan auton perässä suorassa vetoauton vetokoukun asennuskorkeudesta huolimatta.

      350 pitkän Respon omapaino on: 329 kg
      350 pitkän Brentexin omapaino on: 287 kg
      Kantavuudessa on eroa siis 42 kg Brentexin hyväksi,

      Erot ovat pieniä, mutta niitä on loppujen lopuksi yllättävän paljon. Täydellistä peräkärryä ei ole olemassa, mutta jos saisin sellaisen koota, niin ottaisin Brentexin rungon, jossa on Respon vetoaisa ja ruostesuojaus.

      • Anonyymi
        UUSI

        Lisäisin tuohon vielä, että Respo kippaa jyrkempään kulmaan kuin Brentex. Olen huoltomies ammatiltani ja työni puolesta vedän päältäajettavaa ruohonleikkuria peräkärryllä ympäri kaupunkia ja sellainen leikkuri, jossa leikkuuosa on keskellä ei mene ilman laudanpätkiä ramppeina Brentexin kyytiin, vaan ottaa keskeltä pohjasta kiinni. Respon kanssa tätä ongelmaa ei ole.

        Muuten ovat hyvin samankaltaisia kärryjä. Aivan samantekevää mielestäni kumman ostaa ja omistaa. Hyviä kärryjä molemmat ja sopii ammattikäyttöön. Firmalla oli aikaisemmin JT-Trailer 330K kärryjä, mutta niissä oli ihan kokoajan jotain klenkkaa ja ongelmaa. JT-trailerin etulaita oli sellainen aivan käsittämätön pellinpala. Se oli reunoistaan niin terävä ettei voinut ilman hanskoja operoida. Muutenkin tuntui sellaiselle perässävedettävälle sardiinipurkille. JT kärryä en suosittele mutta Brentexiä ja Respoa kyllä! Meillä on firmassa nyt 4 Respoa ja 2 Brentexiä.

        Kuomuista vielä sen verran että Jaxalilla on saatavilla kuomuun sekä perinteisiä salpoja, että avaimella lukittavia. Perinteistä salpaa jos vähän muokkaa laittamalla sokan reikään M6 -niittimutterin ja käyttää sokkina perinteisiä R-sokkia rengassokkien sijaan, niin käyttömukavuus on silloin paras. Narunpätkillä vielä varmistaa, ettei nuo sokat pääse hukkumaan. Jos kärry on tarve lukita, niin laittaa perinteiset munalukot noiden sokkien tilalle.
        Nopea, varma ja helppokäyttöinen ratkaisu kuomun kiinnitykseen. Toimii vuoden ympäri 365.

        Jaxalin avaimella lukittava salpa on aika kankea ja V-mäinen käyttää. Etenkin kun pääsee vähän ruostumaan, niin lukot jumittaa jatkuvasti. Talvella lukko on jäässä ja avain ei liiku. Kesällä sateen jälkeen ihan sama juttu. Kyllä on huumori kaukana. Toki jos kärryn tarve on vain satunnaista ja sitä on mahdollista säilyttää tallissa tai katoksessa, niin ne on silloin varmasti oikein hyviä myös.

        Ollaan nyt tilattu kaikki firman 6 kärryä noilla perinteisillä salvoilla, joita ollaan modattu vähän. Joka kärryssä kulkee mukana varustelaatikko, jossa on 4 kuormaliinaa, renkaanpaikkausaine, aisalukko, pari varasokkaa ja kuomun munalukot. Jätkät tykkää eikä kukaan ole valittanut kärryistä mitään. Paras palaute on se kun ei kuule valitusta jatkuvasti.


    • Anonyymi

      Hittolainen mikä kommentti! Oletko sattumoisin joku jälleenmyyjä tms?
      -AP

    • Anonyymi

      Jos mahdollista niin osta kärry ilman kuomun ja salpojen asennusta. Lähes jokainen jälleenmyyjä tekee asennuksissa niin luokattoman huonoa jälkeä että on fiksumpaa tehdä itse

      • Anonyymi

        Tarkotat varmaan, että osta ilman yhtään minkään asennusta. Vaikka perus pentti tekis kuomun asennukset ite pimeässä ja humalassa niin työnjälki olis silti parempaa ku abaut kaikilla jälleenmyyjillä :)


    • Anonyymi

      Brentex taitaa olla tällä hetkellä vähintään yksi parhaista valmistajista. Tuote on hyvä, varaosat kohtuuhintaisia ja valmistajan oma asiakaspalvelu toimii hyvin. Kokeeksi kysyin muutamien varaosien hintoja ja ne osoittautuivat noin 40-60% edullisemmiksi mitä yleensä suomalaisilla jälleenmyyjilllä vastaavat maksaa.

    • Anonyymi

      No minulla meni alta vuoden vanhasta brentexistä kuomu halki että sillain… meni onneksi takuuseen mutta eipä kovin hyvä kuva jäänyt…

      • Anonyymi

        Miten ihmeessä se on kärryvalmistajan vika jos kuomussa on vikaa?

        Kuomu on kärryyn jälkikäteen asennettava kolmannen osapuolen valmistama lisävaruste. Kerro nyt edes miten tuo kuomu halkesi, ja minkä valmistajan kuomu oli kyseessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä se on kärryvalmistajan vika jos kuomussa on vikaa?

        Kuomu on kärryyn jälkikäteen asennettava kolmannen osapuolen valmistama lisävaruste. Kerro nyt edes miten tuo kuomu halkesi, ja minkä valmistajan kuomu oli kyseessä?

        Gannsi kuomu ja kahvan alta halkes… Sitten hajos takalampun muovi ja sekin meni uusiks... Muuten toiminu hyvin mutta mitähän seuraavaks sitten???


      • Anonyymi

        Brentex ei valmista kuomuja.
        Markkinoilla on kaksi suurta kuomuvalmistajaa, Gansi ja Jaxal joiden kuomuja käyttää lähes kaikki kärryjen valmistajat .


    • Anonyymi

      Minä ostaisin Aku Pro 350, vielä paremmin tehty kuin Brentex tai Respo

    • Anonyymi

      Paloi hihat vanhan Muulin kanssa leikkimiseen ja laitoin sen kiukuspäissäni toriin myyntiin.. Taikuri itsekkin yllätty ja ostajia oli jonoksi asti. Äkkiä piti löytää kärry joku tilalle ennenkun lähdettiin viikonlopuksi mökille! Tarpeina että mahdollisimman lujaa tekoa oleva hitsattu 350 pitkä kevyt kärry. Löysin tuosta melkein naapurista jälleenmyyjältä Brentex Series 3500 kärrin ja voi pojat nämä on kehittyneet 10 vuodessa. Salvat on kuin jostain kassa holvista ja on pikkusen eri tukevaa tekoa kymmenvuotias Muuli 1400L verrokkina.,
      Tämä on Gansi kuomulla ja se kyllä himpun arveluttaa. Ihan hyvin se toimii näin uutena ja jos takuun jälkeen hajoaa niin keksitään se sitten jollain konstilla vakuutuksiin…
      Renkaat oli muuten Linglong. Hauska nyt on samaa kiinanhalpista yhistelmän kaikilla kolmella aksella.

    • Anonyymi

      Samaa kiinantinaa se on kuin kaikki muutkin. Ylihintainen rämisevä peltihäkkyrä. Peräkärry kannattaa vuokrata. Omaa ei kannata omistaa. Ei ole kannattavaa!

      • Anonyymi

        Ahdistaako kun sinulla ei ole varaa ostaa omaa peräkärryä, vai mikä on motiivisi tuolle viestille?
        Minä kuljetan kärryssä talvisin kelkkaa ja kesällä tulee käytettyä kärryä viikottain. Esim. Kaatopaikkakuormaa on aika mukava kasata kärryyn pikkuhiljaa, ja viedä kuorma sitten kun kärry on täysi.
        Useimmilla vuokrakärryillä ei saa kuljettaa maa-ainesta lainkaan ja jo yksistään se olisi minulle deal breaker.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe