Millainen on Brentex peräkärry?

Anonyymi-ap

Minun pitäisi ostaa uusi peräkärry ja vastaan osui minulle uusi valmistaja Brentex. En löytänyt netistä oikein minkäänlaista keskustelua, tai kokemuksia k.o merkistä. Onko tuo valmistajana millaisessa maineessa ja miten se vertautuu kilpailijoihin?

45

3042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jarruton kärri? Kattelin noi speksit ja aika hyvälle vaikuttaa…

      • Anonyymi

        Joo jarruton ja kuomullinen kärry haussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo jarruton ja kuomullinen kärry haussa.

        Mikset vaan osta respoa? On ainakin hyvä ja tunnettu merkki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset vaan osta respoa? On ainakin hyvä ja tunnettu merkki

        Respo on kallis ja tosi painava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Respo on kallis ja tosi painava.

        "Respo on kallis ja tosi painava."
        Eli silloin on materiaalipaksuutta. Juuri kaverin kärryyn vaihdetaan runkoa kun ratkeaa ja jousitus repeää että on kevyt kärry jooo ja HEIKKO! En nyt merkkiä sano mutta kevyt on ja halvempi oli ostaa ja kaveri kiroaa kun tuleekin kalliiksi tämä halpa mutta ole huoletta pian on myynnissä kärry jollekkin ja seuraava kärry ei ole kevyt ja arvaat varmaan miksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Respo on kallis ja tosi painava."
        Eli silloin on materiaalipaksuutta. Juuri kaverin kärryyn vaihdetaan runkoa kun ratkeaa ja jousitus repeää että on kevyt kärry jooo ja HEIKKO! En nyt merkkiä sano mutta kevyt on ja halvempi oli ostaa ja kaveri kiroaa kun tuleekin kalliiksi tämä halpa mutta ole huoletta pian on myynnissä kärry jollekkin ja seuraava kärry ei ole kevyt ja arvaat varmaan miksi.

        Onko kaverin kärryn runko pulttikiinnitteinen vai hitsamalla kasattu? Niissä kun on aika rajusti eroa tuossa kestävyydessä. Pulttikiinnitteiset eivät tahdo oikeen kestää ylikuormaa.


    • Anonyymi

      Mee liikkeeseen kattoos. Jos on hyvä niin osta jos ei niin älä osta

      • Anonyymi

        Tämä. On aika se ja sama minkä ostaa. Kunhan on hitsatulla rungolla.


    • Anonyymi

      Osta tarjouksesta uusi kärry. Nyt näyttää olevan esim teknoo ja majavaa noin -300e. Se ei kauheen kaukana oo käytetyn hinnasta niin eipä sillon merkillä oo väliä. Kunhan on omaan tarpeeseen sopivan kokonen.

    • Anonyymi

      Brentex ja Respo ovat niin lähellä toisiaan, että on yksinkertaisinta verrata niitä keskenään. Vertaan toisiinsa Respon Strongline -kärryä 3,25-3,5 metrin kokoisena, ja vastaavaa Brentex Series 3000/3500 -kärryä 3-3,5 metrin kokoisena.

      Alle listaan hieman mitä eroa ja mitä samaa noissa kärryissä on.

      Respo on markkinajohtaja suomessa. Se on hyvä asia, jos on ajatuksena pitää kärryä vain muutama vuosi ja mahdollisimman korkealla jälleenmyyntiarvolla on merkitystä. Brentex taas on suomessa kohtalaisen tuntematon valmistaja, vaikka mikään uusi tekijä se ei näillä markkinoilla olekaan.

      Molemmat peräkärryt ovat rungoiltaan täyshitsattuja, mutta Brentexin laitojen yläreunaa kiertää neliön mallinen putkikehys, joka tekee koko kärryn rakenteesta tukevamman. Respossa tuo laita on vain pokattu, ja se voi mennä herkästi mutkalle etenkin salpojen kohdalta.

      Berentexin ruostesuojaus on vastaava kuin muillakin paremmilla valmistajilla, eli upottamalla kuumasinkitty. Respo käyttää ainoana rungossaan Magnelis ruostesuojausta, joka on markkinoiden paras.

      Molemmissa kärryissä kiinnityspisteitä on 12, joista 4 on kärryn ulkopuolella ja 8 sisäpuolella. Respossa kärryn sisäpuoliset kiinnityspisteet on pultattu pohjavanerin läpi runkopalkkeihin, kun taas Brentexissä ne ovat laitojen alareunassa. Respon ratkaisu on mielestäni parempi.

      Molempien kärryjen päätylaidat ovat samalla tavalla avattavissa. Brentexissä nuo molemmat pätylaidat ovat vaneroituja, Respossa vain takalaita.

      Molemmissa runko ja pyöräntuenta ovat kevytperäkärryksi huomattavan ylimitoitetut (molempien kuormattavuus +1300kg). Tämä johtuu siitä, koska sekä Respo, että Brentex myyvät täysin samoja kärryjä myös jarrullisina.

      Eroja on kuitenkin kärryjen lehtijousituksessa. Brentexissä jousitus on nelilehtinen, kun taas Respossa se on yksilehtinen. Brentex pitäisi siis olla parempi vetää perässä etenkin kuormattuna, koska monilehtinen rakenne on luonnostaan progressiivinen. Tämä tarkottaa sitä, että jousto on liikkeen alkupäästä pehmeämpi ja loppupäästä jäykempi.

      Molemmat kärryt ovat kippaavaa mallia, mutta molempiin kipin kaasujousi on lisävaruste. Molemmissa kärryissä on kätevät astinlaudat ja metalliset, seisomista kestävät lokasuojat. Respon laitojen korkeus on 42 cm, Brentexin 40 cm. Molemmissa kärryissä käyteään samoja, eli parhaita HTK salpoja. Molemmissa kärryissä on sama laadukas aisan ja rungon sisällä suojassa menevä Aspöck sähköjärjestelmä ja valaistus.

      Respon vetoaisa on todella järeä ja hitsaamalla kasattu. Se on varmasti koko kärryn ylimitoitetuin rakenne. Uskon sen olevan markkinoiden tukevinta tekoa.
      Myös Brentexin vetoaisa on varsin järeä, mutta pulttikiinnitteinen. Se on 4x8 cm halkaisijalla oleva teräksinen putkiaisa 3 mm seinämävahvuudella. Oletan tämän johtuvan siitä, että valmistaja on halunnut tehdä kuulakytkimen kiinnityksestä aisaan korkeussäädettävän. Brentexin etuna siis on mahdollisuus asentaa kuulakytkin joko aisan ylä tai alapuolelle yhteensä neljälle eri korkeudelle. Näin kärryn saa kulkemaan auton perässä suorassa vetoauton vetokoukun asennuskorkeudesta huolimatta.

      350 pitkän Respon omapaino on: 329 kg
      350 pitkän Brentexin omapaino on: 287 kg
      Kantavuudessa on eroa siis 42 kg Brentexin hyväksi,

      Erot ovat pieniä, mutta niitä on loppujen lopuksi yllättävän paljon. Täydellistä peräkärryä ei ole olemassa, mutta jos saisin sellaisen koota, niin ottaisin Brentexin rungon, jossa on Respon vetoaisa ja ruostesuojaus.

      • Anonyymi

        Lisäisin tuohon vielä, että Respo kippaa jyrkempään kulmaan kuin Brentex. Olen huoltomies ammatiltani ja työni puolesta vedän päältäajettavaa ruohonleikkuria peräkärryllä ympäri kaupunkia ja sellainen leikkuri, jossa leikkuuosa on keskellä ei mene ilman laudanpätkiä ramppeina Brentexin kyytiin, vaan ottaa keskeltä pohjasta kiinni. Respon kanssa tätä ongelmaa ei ole.

        Muuten ovat hyvin samankaltaisia kärryjä. Aivan samantekevää mielestäni kumman ostaa ja omistaa. Hyviä kärryjä molemmat ja sopii ammattikäyttöön. Firmalla oli aikaisemmin JT-Trailer 330K kärryjä, mutta niissä oli ihan kokoajan jotain klenkkaa ja ongelmaa. JT-trailerin etulaita oli sellainen aivan käsittämätön pellinpala. Se oli reunoistaan niin terävä ettei voinut ilman hanskoja operoida. Muutenkin tuntui sellaiselle perässävedettävälle sardiinipurkille. JT kärryä en suosittele mutta Brentexiä ja Respoa kyllä! Meillä on firmassa nyt 4 Respoa ja 2 Brentexiä.

        Kuomuista vielä sen verran että Jaxalilla on saatavilla kuomuun sekä perinteisiä salpoja, että avaimella lukittavia. Perinteistä salpaa jos vähän muokkaa laittamalla sokan reikään M6 -niittimutterin ja käyttää sokkina perinteisiä R-sokkia rengassokkien sijaan, niin käyttömukavuus on silloin paras. Narunpätkillä vielä varmistaa, ettei nuo sokat pääse hukkumaan. Jos kärry on tarve lukita, niin laittaa perinteiset munalukot noiden sokkien tilalle.
        Nopea, varma ja helppokäyttöinen ratkaisu kuomun kiinnitykseen. Toimii vuoden ympäri 365.

        Jaxalin avaimella lukittava salpa on aika kankea ja V-mäinen käyttää. Etenkin kun pääsee vähän ruostumaan, niin lukot jumittaa jatkuvasti. Talvella lukko on jäässä ja avain ei liiku. Kesällä sateen jälkeen ihan sama juttu. Kyllä on huumori kaukana. Toki jos kärryn tarve on vain satunnaista ja sitä on mahdollista säilyttää tallissa tai katoksessa, niin ne on silloin varmasti oikein hyviä myös.

        Ollaan nyt tilattu kaikki firman 6 kärryä noilla perinteisillä salvoilla, joita ollaan modattu vähän. Joka kärryssä kulkee mukana varustelaatikko, jossa on 4 kuormaliinaa, renkaanpaikkausaine, aisalukko, pari varasokkaa ja kuomun munalukot. Jätkät tykkää eikä kukaan ole valittanut kärryistä mitään. Paras palaute on se kun ei kuule valitusta jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäisin tuohon vielä, että Respo kippaa jyrkempään kulmaan kuin Brentex. Olen huoltomies ammatiltani ja työni puolesta vedän päältäajettavaa ruohonleikkuria peräkärryllä ympäri kaupunkia ja sellainen leikkuri, jossa leikkuuosa on keskellä ei mene ilman laudanpätkiä ramppeina Brentexin kyytiin, vaan ottaa keskeltä pohjasta kiinni. Respon kanssa tätä ongelmaa ei ole.

        Muuten ovat hyvin samankaltaisia kärryjä. Aivan samantekevää mielestäni kumman ostaa ja omistaa. Hyviä kärryjä molemmat ja sopii ammattikäyttöön. Firmalla oli aikaisemmin JT-Trailer 330K kärryjä, mutta niissä oli ihan kokoajan jotain klenkkaa ja ongelmaa. JT-trailerin etulaita oli sellainen aivan käsittämätön pellinpala. Se oli reunoistaan niin terävä ettei voinut ilman hanskoja operoida. Muutenkin tuntui sellaiselle perässävedettävälle sardiinipurkille. JT kärryä en suosittele mutta Brentexiä ja Respoa kyllä! Meillä on firmassa nyt 4 Respoa ja 2 Brentexiä.

        Kuomuista vielä sen verran että Jaxalilla on saatavilla kuomuun sekä perinteisiä salpoja, että avaimella lukittavia. Perinteistä salpaa jos vähän muokkaa laittamalla sokan reikään M6 -niittimutterin ja käyttää sokkina perinteisiä R-sokkia rengassokkien sijaan, niin käyttömukavuus on silloin paras. Narunpätkillä vielä varmistaa, ettei nuo sokat pääse hukkumaan. Jos kärry on tarve lukita, niin laittaa perinteiset munalukot noiden sokkien tilalle.
        Nopea, varma ja helppokäyttöinen ratkaisu kuomun kiinnitykseen. Toimii vuoden ympäri 365.

        Jaxalin avaimella lukittava salpa on aika kankea ja V-mäinen käyttää. Etenkin kun pääsee vähän ruostumaan, niin lukot jumittaa jatkuvasti. Talvella lukko on jäässä ja avain ei liiku. Kesällä sateen jälkeen ihan sama juttu. Kyllä on huumori kaukana. Toki jos kärryn tarve on vain satunnaista ja sitä on mahdollista säilyttää tallissa tai katoksessa, niin ne on silloin varmasti oikein hyviä myös.

        Ollaan nyt tilattu kaikki firman 6 kärryä noilla perinteisillä salvoilla, joita ollaan modattu vähän. Joka kärryssä kulkee mukana varustelaatikko, jossa on 4 kuormaliinaa, renkaanpaikkausaine, aisalukko, pari varasokkaa ja kuomun munalukot. Jätkät tykkää eikä kukaan ole valittanut kärryistä mitään. Paras palaute on se kun ei kuule valitusta jatkuvasti.

        Mun valinta olis Majavan kärry. On kokemusta kärrystä ja trailerista. Huippuosista koottu (esim. AL-KO vetopää ja navat) ja on valmistettu suomessa. Majavan kärryä olen pitänyt huippumerkkinä jo 20 vuotta eikä ole tarvinnut katua. Mutta kuomun salvoista olen samaa mieltä! Ainakin uudemmissa Majava kärryissä on nuo avaimella lukittavat kuomun salvat ja ne on kyllä aivan uskommattoman typerä keksintö. Paperilla ja ajatuksena toimiva ja hyvä idea, mutta käytännössä tilanne on aivan toinen. Ovat selvästi huonommat käyttää kuin ihan tavalliset perinteiset salvat.


      • Anonyymi

        Toi korkeussäädettävä vetopää on kyllä hyvä ominaisuus. Brentex on ainoa kevytkärry joka tulee Pajeron perässä suorassa ja maavara riittää kohtuu pahassakin maastossa, vaikka on mönkijä kyydissä.


      • Anonyymi

        Respon Magnelis ruostesuojauksen huono puoli on se että kärri tummuu vanhemmiten pahan näköseksi. Siitä tulee sellainen likaisen harmaa eikä mikää pesu tai kiillottelu auta. Ei siihen ruoste tartu niin herkästi mutta ottasin kyllä ite kärrin mikä on kastamalla kuumasinkitty. 10 vuotias Muuli on melkeen uuden näkönen kun tossa myllyttelin sen. Respoo ei saa kiiltämään enää vanhana sitten millään. Isompo jarrullinen kärry teliakselilla haussa ja Brentexi vois olla kiinnostava. Pyynti hintaa en kyllä haluu maksaa mut jos joku tarjous tulis.


      • Anonyymi

        Nuo kilot kirjoitit kyllä yläkanttiin. Siis "kuormattavauus" kilot... Ei kumpikaan kärry kanna noin paljoa tai runko ehkä kestää mutta ei akseli... Kummassakaan ei ole edes vahvistettuja renkaita vakiona. Menee vähintään kumit lutussa jos laittaan tonnin kamaa kyytiin. Karkeesti 500 kiloa voi kyytiin laittaa molempiin. Ei enempää...


      • Anonyymi

        Joo ei muuten kestä tollasia "+1300kg" kuormia ei mitenkään. Renkaat on 2 x 500 kg ja navat on 2 x 675 kg. Ainakin Brentex kohdalla akseli ja runko on samoja kuin jarrullisissa. Navat ja renkaat ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ei muuten kestä tollasia " 1300kg" kuormia ei mitenkään. Renkaat on 2 x 500 kg ja navat on 2 x 675 kg. Ainakin Brentex kohdalla akseli ja runko on samoja kuin jarrullisissa. Navat ja renkaat ei.

        Aksel runko ja aisa on samat kuin jarrullisessa... Renkaat päivittää 14 tuman cargo mallin kitkakumeihin niin on hyvä,,,


    • Anonyymi

      Hittolainen mikä kommentti! Oletko sattumoisin joku jälleenmyyjä tms?
      -AP

    • Anonyymi

      Jos mahdollista niin osta kärry ilman kuomun ja salpojen asennusta. Lähes jokainen jälleenmyyjä tekee asennuksissa niin luokattoman huonoa jälkeä että on fiksumpaa tehdä itse

      • Anonyymi

        Tarkotat varmaan, että osta ilman yhtään minkään asennusta. Vaikka perus pentti tekis kuomun asennukset ite pimeässä ja humalassa niin työnjälki olis silti parempaa ku abaut kaikilla jälleenmyyjillä :)


      • Anonyymi

        Ylivoim.paras trailermate,750kg navat takana salvat sivukiinnityksillä 4×lehtinen jousitus jne.


    • Anonyymi

      Brentex taitaa olla tällä hetkellä vähintään yksi parhaista valmistajista. Tuote on hyvä, varaosat kohtuuhintaisia ja valmistajan oma asiakaspalvelu toimii hyvin. Kokeeksi kysyin muutamien varaosien hintoja ja ne osoittautuivat noin 40-60% edullisemmiksi mitä yleensä suomalaisilla jälleenmyyjilllä vastaavat maksaa.

    • Anonyymi

      No minulla meni alta vuoden vanhasta brentexistä kuomu halki että sillain… meni onneksi takuuseen mutta eipä kovin hyvä kuva jäänyt…

      • Anonyymi

        Miten ihmeessä se on kärryvalmistajan vika jos kuomussa on vikaa?

        Kuomu on kärryyn jälkikäteen asennettava kolmannen osapuolen valmistama lisävaruste. Kerro nyt edes miten tuo kuomu halkesi, ja minkä valmistajan kuomu oli kyseessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä se on kärryvalmistajan vika jos kuomussa on vikaa?

        Kuomu on kärryyn jälkikäteen asennettava kolmannen osapuolen valmistama lisävaruste. Kerro nyt edes miten tuo kuomu halkesi, ja minkä valmistajan kuomu oli kyseessä?

        Gannsi kuomu ja kahvan alta halkes… Sitten hajos takalampun muovi ja sekin meni uusiks... Muuten toiminu hyvin mutta mitähän seuraavaks sitten???


      • Anonyymi

        Brentex ei valmista kuomuja.
        Markkinoilla on kaksi suurta kuomuvalmistajaa, Gansi ja Jaxal joiden kuomuja käyttää lähes kaikki kärryjen valmistajat .


    • Anonyymi

      Minä ostaisin Aku Pro 350, vielä paremmin tehty kuin Brentex tai Respo

      • Anonyymi

        On kyllä kelkkahommiin ylihyvä kärri! Mulla on Aku Pro kelkkavarustuksella ja kuomussa se sellainen salpahomma. Ostin vielä 15” aluvanteet kunnon 185/60 kitkarenkailla. Rengaskoko kasvoi 3,9%, rengasleveys 19,7% ja ulkonäkö 50%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä kelkkahommiin ylihyvä kärri! Mulla on Aku Pro kelkkavarustuksella ja kuomussa se sellainen salpahomma. Ostin vielä 15” aluvanteet kunnon 185/60 kitkarenkailla. Rengaskoko kasvoi 3,9%, rengasleveys 19,7% ja ulkonäkö 50%.

        Ja omistajan kikuli 3,14159%


    • Anonyymi

      Paloi hihat vanhan Muulin kanssa leikkimiseen ja laitoin sen kiukuspäissäni toriin myyntiin.. Taikuri itsekkin yllätty ja ostajia oli jonoksi asti. Äkkiä piti löytää kärry joku tilalle ennenkun lähdettiin viikonlopuksi mökille! Tarpeina että mahdollisimman lujaa tekoa oleva hitsattu 350 pitkä kevyt kärry. Löysin tuosta melkein naapurista jälleenmyyjältä Brentex Series 3500 kärrin ja voi pojat nämä on kehittyneet 10 vuodessa. Salvat on kuin jostain kassa holvista ja on pikkusen eri tukevaa tekoa kymmenvuotias Muuli 1400L verrokkina.,
      Tämä on Gansi kuomulla ja se kyllä himpun arveluttaa. Ihan hyvin se toimii näin uutena ja jos takuun jälkeen hajoaa niin keksitään se sitten jollain konstilla vakuutuksiin…
      Renkaat oli muuten Linglong. Hauska nyt on samaa kiinanhalpista yhistelmän kaikilla kolmella aksella.

      • Anonyymi

        Korkki kiinni


    • Anonyymi

      Samaa kiinantinaa se on kuin kaikki muutkin. Ylihintainen rämisevä peltihäkkyrä. Peräkärry kannattaa vuokrata. Omaa ei kannata omistaa. Ei ole kannattavaa!

      • Anonyymi

        Ahdistaako kun sinulla ei ole varaa ostaa omaa peräkärryä, vai mikä on motiivisi tuolle viestille?
        Minä kuljetan kärryssä talvisin kelkkaa ja kesällä tulee käytettyä kärryä viikottain. Esim. Kaatopaikkakuormaa on aika mukava kasata kärryyn pikkuhiljaa, ja viedä kuorma sitten kun kärry on täysi.
        Useimmilla vuokrakärryillä ei saa kuljettaa maa-ainesta lainkaan ja jo yksistään se olisi minulle deal breaker.


      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Vuokraaminen on kannattavaa jos peräkärryn tarve on äärimmäisen satunnaista ja harvinaista. Oma kärry tuo uskomatonta vapautta omakotitalo ja mökkielämään. Voit tehdä kaatopaikkakeikkaa kun huvittaa ja kuskata vaikka multaa tai kuorikatetta irtotavarana, joka on vuokrakärryissä kiellettyä. Klapeja ei myöskään saa vuokrakärryillä kuskata ja se on minulle ongelmallista.

        Olisin ostanut uuden Brentexin, mutta Pirkanmaan perävaunumyynti oli tehnyt kokoonpanossa ja asennuksessa niin huonoa työnjälkeä, että ostin hetken mielijohteesta käytetyn vanhan vuokra Respon. Oli yllättävän hyvässä kunnossa ja sopuhintainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Vuokraaminen on kannattavaa jos peräkärryn tarve on äärimmäisen satunnaista ja harvinaista. Oma kärry tuo uskomatonta vapautta omakotitalo ja mökkielämään. Voit tehdä kaatopaikkakeikkaa kun huvittaa ja kuskata vaikka multaa tai kuorikatetta irtotavarana, joka on vuokrakärryissä kiellettyä. Klapeja ei myöskään saa vuokrakärryillä kuskata ja se on minulle ongelmallista.

        Olisin ostanut uuden Brentexin, mutta Pirkanmaan perävaunumyynti oli tehnyt kokoonpanossa ja asennuksessa niin huonoa työnjälkeä, että ostin hetken mielijohteesta käytetyn vanhan vuokra Respon. Oli yllättävän hyvässä kunnossa ja sopuhintainen.

        Vanhassa vuokrakärryssä on se huono puoli ettet voi tietää mitä sillä on vedetty. Siis kuinka älytöntä ylikuormaa. Kärryssä voi olla murtumia rungossa jotka sitten ilmenee vasta myöhemmin. Milläs ihmeellä todistat että ne oli jo ostaessa? Ainiin noissa vanhoissa vuokrakärryissä ei ole mitään takuuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Vuokraaminen on kannattavaa jos peräkärryn tarve on äärimmäisen satunnaista ja harvinaista. Oma kärry tuo uskomatonta vapautta omakotitalo ja mökkielämään. Voit tehdä kaatopaikkakeikkaa kun huvittaa ja kuskata vaikka multaa tai kuorikatetta irtotavarana, joka on vuokrakärryissä kiellettyä. Klapeja ei myöskään saa vuokrakärryillä kuskata ja se on minulle ongelmallista.

        Olisin ostanut uuden Brentexin, mutta Pirkanmaan perävaunumyynti oli tehnyt kokoonpanossa ja asennuksessa niin huonoa työnjälkeä, että ostin hetken mielijohteesta käytetyn vanhan vuokra Respon. Oli yllättävän hyvässä kunnossa ja sopuhintainen.

        Millä tavalla oli tehty huonoa työnjälkeä? Kerro kyt se edes ensin ennen kuin haukut jotain yritystä. Sanoitko heille edes siitä että osa X tai Y on mielestäsi asennettu huonosti?
        Ihmeen negatiivisia kommentteja ilman perusteluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhassa vuokrakärryssä on se huono puoli ettet voi tietää mitä sillä on vedetty. Siis kuinka älytöntä ylikuormaa. Kärryssä voi olla murtumia rungossa jotka sitten ilmenee vasta myöhemmin. Milläs ihmeellä todistat että ne oli jo ostaessa? Ainiin noissa vanhoissa vuokrakärryissä ei ole mitään takuuta.

        Vanha vuokra kärry on ihan OK hankinta jos tiedät ostavasi vanhan vuokra kärryn. Tori yms. Netin markkinapaikat on täynnä tällaisia iilimatoja jotka myyvät pari vuotiaita entisiä vuokra kärryjä muka vähän käytettyinä ja hyvä kuntoisina. Aivan joka ikinen ja joka ainoa vanha vuokra kärry on kaltoinkohdeltu, runsaasti käytetty ja toistuvasti ylikuormattu. Sitä ei ole pesty koskaan, eikä siitä ole koskaan kukaan mitenkään huolehtinut.
        Jos olet ostamassa käyetyn peräkärryn niin selvitä kärryn taustat ja katso pirun tarkkaan onko kuomussa liimajälkiä mainosteipeistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Vuokraaminen on kannattavaa jos peräkärryn tarve on äärimmäisen satunnaista ja harvinaista. Oma kärry tuo uskomatonta vapautta omakotitalo ja mökkielämään. Voit tehdä kaatopaikkakeikkaa kun huvittaa ja kuskata vaikka multaa tai kuorikatetta irtotavarana, joka on vuokrakärryissä kiellettyä. Klapeja ei myöskään saa vuokrakärryillä kuskata ja se on minulle ongelmallista.

        Olisin ostanut uuden Brentexin, mutta Pirkanmaan perävaunumyynti oli tehnyt kokoonpanossa ja asennuksessa niin huonoa työnjälkeä, että ostin hetken mielijohteesta käytetyn vanhan vuokra Respon. Oli yllättävän hyvässä kunnossa ja sopuhintainen.

        Tämä tuli yllätyksenä kun ei saa vuokrakärryillä siirtää maata. Ei multaa, ei hiekkaa, ei soraa ei mitään. Sain viimekesänä 59 euron pesulaskun kärryvuokraamosta. Nyt tietää pestä sen ennen palautusta. Oma kärri olisi kiva mutta voi morjens nuo on ylihintaisia. Josko ens keväänä sitten.


    • Anonyymi

      Ikh Brentex ollut kohta 4 vuotta. Rakenne hitsattu ja uppokastettu. Etusalvoissa ja niiden ruuvien päissä hieman pinta ruostetta. Rungossa, kidassa ei mitään. Hyvä vetää ja sietää kuormaa. Tulee kuorman kanssa hyvin. Vedetty noin 6000km, ei yhtään välystä pyörissä. Jaxal kuomussa ei halkeamia. Niiden kiristimet pidän levossa löysällä, niin ei tule turhaa vetorasitusta. Sähköt hyvät, laadukkaat itävaltalaiset, 13-pistoke ja peruutusvalot.

      • Anonyymi

        Meillä on raksakäytössä pari vanhaa ja todella kaltoinkohdeltua IKH kärryä. Piti ihan piruuttaan käydä katsomassa kuka on valmistaja: Brentex Estonia. Hämmentynyt fiilis, kun olin jotenkin luullut että ovat IKH:n omia kärryjä. positiivinen yllätys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on raksakäytössä pari vanhaa ja todella kaltoinkohdeltua IKH kärryä. Piti ihan piruuttaan käydä katsomassa kuka on valmistaja: Brentex Estonia. Hämmentynyt fiilis, kun olin jotenkin luullut että ovat IKH:n omia kärryjä. positiivinen yllätys.

        Aika jännä. 10 vuotta olin edellisessä elämässäni IKH:lla töissä ja olin siinä uskossa, että niiden kärryt ovat pääosin Majavan ja Niperen valmistamia.


    • Anonyymi

      Tein kärryjä aikasemmin käyttäjille jotka arvostivat äärimmäistä kestävyyttä ja tukevuutta. 50 cm korkuisia laitoja ja rakenteiden ja vetoaisan ylimitoitusta jolloin kärry kestää 3-4 kertaisen ylikuorman.
      Renkaat oli 15 tuuman c- renkaat joiden kantavuus lähes 2000 kg.
      Ei tullut koskaan tilatuista kärryistä moitetta.
      Nämä ns. tehdasvalmisteiset merkkikärryt ovat lähinnä kevyeen harrastekäyttöön ja siksi halvempia.

      • Anonyymi

        Vieläkö olisi intoa rakentaa? Ja oisko jotain tarkempaa speksiä.


    • Anonyymi

      Kun ostaa Respon niin ei tarvii miettiä. On paras. Minulla Respon vaunu ja traileri. Molemmat hyviä.

    • Anonyymi

      Vertailuun toinen merkki

      7 vuoden kokemus on resposta, jossa hitsattu runko, V putkiaisa hitsattu, kiinni pulteilla, kuumasinkitty. Vedän kotikäytössä viikon/kolmen välein vuoden ympäri vähintään ja joskus vien / siirrän toisen tarpeisiin.

      Siirsin tänään usean kuorman puuta kilometrien päästä, varmaan 8000-9000kg.

      Runko, aisa, akseli, jousitus, iskunvaimennus toimii hyvin, riittävän kestävä rakenne tarkoittaa sitä että kärry ei vaurioidu kun sitä vedetään auton perässä teillä satoja ja tuhansia kertoja.

      Todennäköisesti respon hitsattu kärry kestää myös epätasaista kuormaa eniten. Laidat on tehty riittävän hyvin, ei väpätä ollenkaan, isot etu ja takalaidan lukot. 7 vuodessa ei ole laidoissa pilkkuakaan ruostetta.

      Aisan ja runkon materiaali ja hitsaus, aisan kiinnitys, taka-akseli on tärkein, siitä on hyvä lähteä tekemään kestävää ja perässä hyvin tulevaa kärriä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2111
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      83
      2046
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1357
    4. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      135
      1153
    5. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1116
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1107
    7. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      170
      842
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      61
      808
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      741
    10. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      248
      721
    Aihe