Huonoja uutisia aururinkopaneeleista taas

Anonyymi-ap

Huonoja uutisia aurinko­paneelit asentaneille: käynnissä on uudistus, joka uhkaa tuhota paneelien hyödyn
Oma aurinkosähkötuotanto on pientalossa kannattavaa yleensä vain, jos sähköstä suurimman osan pystyy kuluttamaan itse. Sähkökaupan siirtyminen 15 minuutin välein tehtävään hinnoitteluun ja -netotukseen vaikeuttaa tätä huomattavasti.

Tilaajille

Aurinkopaneeleja asennettiin innokkaasti kaksi vuotta sitten. Kesällä 2022 aurinkosähkön myyminen verkkoon olikin hyvin kannattavaa. Kesä oli poikkeus.
Aurinkopaneeleja asennettiin innokkaasti kaksi vuotta sitten. Kesällä 2022 aurinkosähkön myyminen verkkoon olikin hyvin kannattavaa. Kesä oli poikkeus.


SÄHKÖMARKKINAN hinnoittelu on siirtymässä niin sanottuun varttihinnoitteluun. Se tarkoittaa, että sähkö hinnoitellaan sähköpörssissä ensi vuoden alusta asti 15 minuutin aikajaksoissa, kun se nyt hinnoitellaan tunniksi kerrallaan.

Suurimmalle osalle sähkön käyttäjistä varttihinnoittelulla ei ole luultavasti juuri merkitystä. Ne, jotka ovat asentaneet kotiinsa sähkön käyttöä hinnan mukaan ohjaavia laitteita, voivat hyötyä varttihinnasta jonkin verran.

Timo Kuusela: Katsoin kerran videon jolla paneelit asennuttanut oli tehnyt huolelliset laskelmat kannattavuudesta. Paneelit maksaisivat itsensä takaisin silloisella... Näytä lisää

Olavi Metsäsaari: Kyllä säästää jos laittaa aurinkosähkön lisäksi pientuulivoimalan ei tarvita siihen edes lupia ja lisäksi akusto ja dieselagrikaatti joka hoita jos ak... Näytä lisää

Ja milloin tuo investointi maksaa itsensä takasin?
Vastaa viestiinHyvin argumentoitu (0)
Osmo Nikulainen
Ilmoita
Mietin vakavasti asennuttaa aurinkopaneelit asuntooni, mutta ainakin kolme asiaa esti sen, ne olivat seuraavia:
Asennusfirmoilta, tai heidän edustajiltaan, en saanut vastauksia kysymyksiini, kuten siihen, että miten paneelien tuoton käy, kun osa paneeleista

13

646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yksi mistä ei ole puhuttu on vero. Sitä kun pitäisi maksaa kuten sähköfirmatkin. Tuleeko mätkyjä vielä?

    • Anonyymi

      Mitattakoon vaikka joka sekunti, mitä väliä? Jos parhaan tuloksen saa käyttämällä itse, ei siihen tule heikennystä lisämittauksilla. Omallaan saa tehdä haluamansa.

      • Anonyymi

        👍🏼👍🏼👍🏼 paitsi se verotus. Ehkä vassareiden poistuminen ohittaa ongelman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        👍🏼👍🏼👍🏼 paitsi se verotus. Ehkä vassareiden poistuminen ohittaa ongelman.

        Mikä vero?


      • Anonyymi

        Et sitten lukenut artikkelia tai et ymmärtänyt lukemaasi.

        Tähän asti laskenta on tehty tuntitasolla. Ei ole paljoa haitannut, vaikka puolipivisellä säällä tuotanto on vaihdellut ja ajoittain on ostettu sähköä, ajoittain myyty. Kunhan tunnin mittaan on tuotettu ~omaa kulutusta vastaava määrä, niin eipä ole juuri sähköä ostettu eikä sen myötä tullut tarvetta maksaa siirrostakaan.

        15 min laskutusjaksolla syntyy paljon helpommin tilanteita, missä vuoronperään on tuotanto<kulutus tai päinvastoin. Eihän pelkästään tuotanto vaihtele (pilvisyys), vaan myös kulutus, kun termostaatit pätkii KPH lattialämmitystä, MPL jne, päälle/pois.

        Eli vaikka 1 h ja sitä pidemmillä jaksoilla olisi likimain tuotanto = kulutus, niin tähän voi osua monta 15 min jaksoa, jolloin on joko ostettu sähköä verkosta tai myyty sähköä verkkoon. Ja molemmissa tapauksissa menee myös siirtomaksut, jotka useimmiten pörssihintaa korkeammat ts. se myyntikin on tappiollista.


      • Anonyymi

        Käytän itse kaiken lataan yöllä sähköautoo ja päivällä saunon ja olen toöissä ajelemssa söhköautolla ja pesen pyykkiä ja tiskaan a ja lämmittelen

        Unda snbda


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä vero?

        Yritystuki vero moka maksaa palkansaajat veroissaan loisille


    • Anonyymi

      Kyllä urpo palknsaajaa verottaa

      Tarvii yritystukiin rahaa

    • Anonyymi

      Tulipalossa tulee ongelmia, jos talossa on aurinkopaneelit, Palokunnalle on hyvin vaikea lähteä sammuttamaan taloa, koska paneelien sähköistys on aina ennalta-arvaamaton virityksineen.

      • Anonyymi

        Niin jos olet itse viritellyt ne.


    • Anonyymi

      Eikös tämäkin palsata ole täynnä kotiosaajia

      Sähkö turvallisuuskaki ei koske suoja jännitettä alle 48v

      Moni ns paneelifirmakin tekee . ropostelua. Joista palot syttyy

    • Anonyymi

      Nyky trendin leipäkone, hyöty yhtä olematon, ei sähkö verkosta mitään maksa, Siirrot ja verot siihen sit maksaaki

    • Anonyymi

      Yritystuki on myls ssoiaalietuutt baltion varoista ja se kerätäön uksitäön palkansaajien veroista sinä maksaa senkin kuten yrrittäjien veeon aov n vaikka et kaupaa omistakkaan

      Abdal Jawwad

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9696
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2837
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      169
      2620
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1501
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1439
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe