Lääkäri totesi minulla noin 2 kk sitten punatäplähilse ihottuman,mitä on kaikkialla muualla paitsi kaulasssa ja kasvoisssa.Sain antihistamiinia rauhoittamaan kutinaa,joka tosin ei auttanut yhtään mitään.Onko jollakin ollut sama ihottuma,milloin lähti pois?Missä sitä oli?Mikä auttoi/lieventi?
Punatäplähilse?
13
16064
Vastaukset
- sairas
Minä olin just lääkärissä. ja mulla todettiin tää. Se ei oo vaarallinen, Se on itsestäänparantuva viiruksen aiheuttama ihottuma,joka ei uusiudu.. se kutisee ihan vähän.Jos antihistamiini ei auta, hanki kortikoidivoidetta... Parantuu noin 6-8 viikossa!!
- APUA
MULLA ON OLLUT TÄMÄ JO SEN AIKAA JA KÄYTIN ELOCON KORTISONIA,MUT SEKÄÄN EI AUTTANUT.ONKO JOKU TIETOINEN,VOIKO AURINKOA OTTAA?ONKO SE HAITAKSI VAI HYVÄKSI?
- Sama täällä..
Hei täsmentäisin hiukan, hilseily kyllä uusiutuu! Minulla todettiin viime talvena, kesällä hävisi ja nyt uudestaa!
- lääk
Kysy lääkäriltäsi
- anni
mullakin todettiin punatäplähilse. Lääkäri sanoi että paranemiseen voi mennä 3kk! Kyllä anakin minä olen ottanut aurinkoa ja ei käynyt mitenkään.tsemppiä.
- 24-vuotiaan tyttären äiti
Hei!
Tyttärelläni diagnosoitiin juuri punatäplähilsetauti ja lääkäri nimenomaan
sanoi, että ainoa, mikä auttaa on valohoito
eli solarium/tai etelään meno auttaisi tässä
niin kuin psoriasiksessakin.
- Hekekukka
Minulla on myös punatäplähilse-pilkkuja. Tänään kävin lääkärillä toteuttamassa diagnoosin, kun pilkut vaan lisääntyy.. Eka pilkku oli pari viikkoa, yksi ja sama paikallaan, ja viitisen päivää sitten alkoi leviäminen keskivartalolla, nyt on myös niskassa ja muutama pilkku käsivarsissa, tässähän tuntee itsensä ihan dalmatialaiseksi ;)
Ihottuma on täysin vaaraton, viruksen aiheuttama ja paranee keskimäärin 6-8 viikossa. Hoitoa ei ole mut jos kovin kutisee niin antihistamiinit ja 1%-kortisonivoide auttaa. Itselläni on alkanut hieman kutiamaan mut ei kovinkaan häiritsevästi.. ei auta kuin odottaa. Aika kiusallista tämä on, varsinkin kun käyn muutaman kerran viikossa uikkahallilla mut en oo vielä suurempaa hysteriaa kanssaeläjissä havainnut ;) Kärsivällisyyttä kaikille kohtalotovereille, tää ei tartu. T. yksi pilkullinen :)- Kuppaa se ei ollutkaan
Itselläni punatäplähilse alkoi viikko sitten, lähes yhtäkkiä. Nyt on leuasta nivusiin mutta vain vartalon etupuolella. Tai niskassa on myös. Kehtaako tästä lähteä ihmisten ilmoille vai sulkeudunko neljän seinän sisään kunnes olen stigmaton?? ;)
- Hekekukka
Kuppaa se ei ollutkaan kirjoitti:
Itselläni punatäplähilse alkoi viikko sitten, lähes yhtäkkiä. Nyt on leuasta nivusiin mutta vain vartalon etupuolella. Tai niskassa on myös. Kehtaako tästä lähteä ihmisten ilmoille vai sulkeudunko neljän seinän sisään kunnes olen stigmaton?? ;)
Eiköhän sitä ulkoilemaan voi uskaltautua pilkuillakin ;) käväsin itse just uikkahallissa eikä kukaan mitään sanonut, en huomannut et olis edes pidempään tuijotellut. Mulla nää pilkut on nyt oireettomia, oon niitä rasvaillu kun iho tuntuu karhealta mut ei enää kutise. Jos tää pari kuukautta kestää niin alle kuukausi on mulla enää dalmatialaiselämää ;) Koiahan jaksella kohtalotoveri!
- ompa kumma ihottuma
Hekekukka kirjoitti:
Eiköhän sitä ulkoilemaan voi uskaltautua pilkuillakin ;) käväsin itse just uikkahallissa eikä kukaan mitään sanonut, en huomannut et olis edes pidempään tuijotellut. Mulla nää pilkut on nyt oireettomia, oon niitä rasvaillu kun iho tuntuu karhealta mut ei enää kutise. Jos tää pari kuukautta kestää niin alle kuukausi on mulla enää dalmatialaiselämää ;) Koiahan jaksella kohtalotoveri!
ollut ihottumaa minulla mutta noin kuukausi sitten alko kauhea kutina ja eri puolella vartaloa korvanlehtiä myöten näppylöitä ja iltasin kutisee kovasti.Soitin lääkärille ja puhelimessa arveli että nämä on lintukirppujen aiheuttamia eli niitä on ilmassa tuulen mukana tarttuvat vaatteisiin ja hiha-lahkeensuista menevät iholle!Nyt kun luen täällä alan epäillä oisko mullakin sittenkin tämä sama ihottuma mikä teillä sillä tämä kestää ja kestää.
- raapraap
Minulla ilmaantui ensimmäinen täplä helmikuussa. Nyt alkaa olla ohi, eli 4kk kesti. Mikään voide tai pilleri ei auttanut. Sen huomasin, kun esim. kaula altistu kylmälle, kuumalle tai kaulus hinkasi niin kutina lisäänty hirveästi. Kävin myös saunassa, mutta sen jälkeen aamulla oli nyppyjä ilmaantunut ylävartaloon lisää. Kaikkein ilkeimmät läiskät olivat otsassa ja silmälasien nenätuen alla. Silloin kun läiskä alkaa hilseilemään ollaan voiton puolella.
- Tiuski
On tää kyllä aika inhottava, itte kävin lääkärissä ja ei tienny mikäon, itte kun katsoin netistä niin prikulleen on sama kun punatäplä ihottuma, veikkaan että ittelläni on vielä 1kk vähintään kärsittävänä, on noi kyllä muuten huomaamattomia, mutta rinnassa ne on kyllä kosmeettinen haitta.. harmittaa kun joutuu jonnekkin lähtemään niin joutuu meikkaa kaikkialta, mut ei mahda. Itte käyn nyt solariumissa ja käytän daktakortia, autto heti ainakin tohon isoimpaan ensimmäiseen mikä ilmaantu, ja jos viimeiseen allekirjoittaneeseen voin luottaa niin nää kaikki on alkanut hilseileen ja uusia tulee enää harvakseen niin oliskohan menossa jo ohi ?? Onneks ei uusiudu tai tartu.. ei poikaystävä saa slaagia :D Mites muuten onko tietoa että miten kuntoilu vaikuttaa ihottuman paranemiseen ? Käyn salilla n. 4 krt viikossa
- Pilkkuhilse
Mullakin tuli punatäplähilse tosi massiivisesti vajaa kuukausi sitten. Rinta, vatsa ja selkä olivat täynnä punaisia pilkkuja. Niitä tuli myös kaulaan ja niskaan. Sittemmin pilkut kohosivat ja sen jälkeen laajenivat. Iho oli todella ällöttävän näköinen. Kävin tietysti lääkärissä, joka totesi, että paranee itsestään. Olen rasvannut joka ilta ihoni todella hyvällä perusvoiteella, jota lääkäri kirjoittikin roppakaupalla. Mitään kortisoinivoiteita en ole tarvinnut.
Nyt ihoni on lähes kokonaan pilkuton ja jäljellä olevatkin ovat jo haaleita. En tiedä kuvittelenko vain, mutta minusta ulkona oleminen ja jokailtainen kylmä suihku helpottivat ja auttoivat pilkkuihin.
Itsekin harrastan liikuntaa eikä se ainakaan minun paranemistani haitannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803