Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan miten audin
nelivetotekniikka on toteutettu?
Onko niin että kaikki neljä vetää koko ajan vai
samanlainen kuin volkkareissa että takapää tulee
mukaan kun etupää lyö vähän tyhjää?
Audi quattro
10
5608
Vastaukset
- A6 Quattro
Audissa A3:ssa on (ruotsalinen) Haldex, kun
kerran kone on poikittain. En sen tarkemmin
tiedä, muuta kuin tehoa jaetaan takapyörille, kun
veto loppuun etupyöriltä....eli ei ns. jatkuva
neliveto. Haldex speksi alla:
"Haldex-kytkimen toimintaperiaate:
Monilevykytkin yhdistää auton etu- ja takapyörät.
Jos etu- ja takapyörien välillä ilmenee
pyörimisnopeuseroa Haldex-kytkin kytkeytyy
salamannopeasti toimintaan.
sähköpumppu pitää järjestelmässä jatkuvan
esipaineen
korkeapainemännät kohottavat hydrauliöljyn
paineen riittävän suureksi lamellikytkimelle
Ulko- ja sisälamellit yhdistyvät, jolloin
käytössä on automaattisella kytkennällä toimiva
neliveto. Se tarvittaessa siirtää portaattomasti
vääntömomenttia taakse pyörien vetokyvyn ja
luiston mukaan.
Vakiona ABS/EBV EDS "
Muissa Audi malleissa (kone pitkittäin) on sitten
Torsen neliveto: "quattro on Audin kehittämä
jatkuvatoiminen nelivetojärjestelmä, jossa kaikki
pyörät vetävät koko ajan." Ainakin A6 Quattron
kohdalla mainitaan että veto on jaettu 25% joka
pyörälle.
VW Borassa ja GOLF:ssa haldex ja Passatissa
Torsen - alla 4Motion speksi:
"Volkswagen Passat 4MOTION
Passat 4MOTION -malleissa käytetään Torsen-
kierukkapyörämekanismia, joka hoitaa pyörien
nopeuseron tasauksen ja vetovoiman välityksen.
Tavallisessa tasauspyörästössä molempien puolien
voima on aina yhtä suuri, eli 50 prosenttia
tasauspyörästöön tulevasta voimasta. Tämä
merkitsee sitä, että jos toisen puolen
voimanvälityskyky heikkenee, toisenkin puolen
välittämä voima vähenee.
Torsen-tasauspyörästö tasaa pyörien erilaiset
pyörimisnopeudet esimerkiksi käännettäessä ja
kaarreajossa, sikäli se toimii tavallisen
tasauspyörästön tapaan.
Vetovoiman jakautuminen renkaiden pidon
vaihdellessa
Jos jonkin pyörän pito heikkenee: Torsen-
tasauspyörästö siirtää heti portaattomasti
vetovoimaa akselille, jonka pyörillä on parempi
pitokyky.
Vakiona ABS/EBV EDS"- Vebe
Kiitokset asiallisesta vastauksesta!
- rallimies
Kun akseleilla ei ole poikittaislukkoa niin
edessä vetää yksipyörä ja toinenpyörä takana.
Mikäli halutaan 4*4 auto pitää olla lukot etu-,
sekä taka-akselilla ja sen
lisäksi "jakolaatikossa". Tällaisia autoja ei ole
sarjavalmistuksessa. Luistonrajoitin parantaa
asiaa, mutta kuitenkin yksiedessä ja toinen
takana jatkuvasti.- Vebe
Kiitoksia myös tästä asiallisesta vastauksesta!
Sehän tosiaan pitää paikkansa että
siviililiikenteessä harvemmin on oikeita neliveto
autoja! - Real AWD
50 eteen ja 50 taakse ja luistaessa paremmalle
puolelle , Sitten takana on vielä
tasauspyörästössä viskolukko joka siirtää voiman
aina takapään pitävämmälle puolelle enempi.
Edessä ei ikuna voi olla kovia lukkoja koska auto
kulkisi mutkissa ihan typerästi, kuin lasten
pikkuu auto. Elikä 3 tassua vetää koko ajan, ja
neljä melkein koko ajan, ja jos luistaa niin
sitten siirrellään ettei luista. Ja jos nyt joku
vaäittää että olen väärässä niin sopii korjata.
Ja jos autossa on kiinteä nelveto ilman
aktiivisuutta niin asfaltilla menee ihan
surkeessti ja jyrkät käännökset ilman luistelua
voi unohtaa ihan kokonaan sillä se ei todellakaan
taitu, kuten esim vanhat Jeepit tekee nelkku
päällä. - NO 4x 4
Niin se 4 x 4 tarkoittaa 4 pyöräinen vehje ja
neljä vetävää pyörää, se ei tarkoita että ne
neljä pyörää on jatkuvasti pyörimässä samalla
vauhdilla. Tuosta sinun tekstistä saa vähän
sellaisen kuvan että 4 X 2 tarkoittaisi autoa
jossa vain yksi pyörä vetäisi, tämähän ei pidä
paikkaansa taka eikä etuvedoissa. Se kiinteä
neliveto ei meinaan sovi minnekkään muualle kuin
mettään ja kurasohjoon, Asfaltilla onneton jos
autossa on kiinteä nelveto ja vielä kiinteä veto
poikittaisilla akseleillakin. - AudiRS
Real AWD kirjoitti:
50 eteen ja 50 taakse ja luistaessa paremmalle
puolelle , Sitten takana on vielä
tasauspyörästössä viskolukko joka siirtää voiman
aina takapään pitävämmälle puolelle enempi.
Edessä ei ikuna voi olla kovia lukkoja koska auto
kulkisi mutkissa ihan typerästi, kuin lasten
pikkuu auto. Elikä 3 tassua vetää koko ajan, ja
neljä melkein koko ajan, ja jos luistaa niin
sitten siirrellään ettei luista. Ja jos nyt joku
vaäittää että olen väärässä niin sopii korjata.
Ja jos autossa on kiinteä nelveto ilman
aktiivisuutta niin asfaltilla menee ihan
surkeessti ja jyrkät käännökset ilman luistelua
voi unohtaa ihan kokonaan sillä se ei todellakaan
taitu, kuten esim vanhat Jeepit tekee nelkku
päällä.niissä on myöskin keskilukon lisäksi takalukko.
Ja katuautojahan ovat. Uusimmassa on jopa
aktiivinen keskilukko, säädettävä, on asfaltti,
märän kelin ja lumikelin asento, vetosuhde
määräytyy sen mukaan. - Vebe
AudiRS kirjoitti:
niissä on myöskin keskilukon lisäksi takalukko.
Ja katuautojahan ovat. Uusimmassa on jopa
aktiivinen keskilukko, säädettävä, on asfaltti,
märän kelin ja lumikelin asento, vetosuhde
määräytyy sen mukaan.Niinkuin jo tuossa aikaisemmin totesin niin
harvassahan nämä aidot nelivetoautot ovat!
Eivät nimittäin ole mitään kansanautoja!
Kiitoksia kuitenkin siitä muistutuksesta, että
kyllähän näitä malleja on olemassa, mutta ne ovat
vain harvojen herkkua =)! - rallimies
NO 4x 4 kirjoitti:
Niin se 4 x 4 tarkoittaa 4 pyöräinen vehje ja
neljä vetävää pyörää, se ei tarkoita että ne
neljä pyörää on jatkuvasti pyörimässä samalla
vauhdilla. Tuosta sinun tekstistä saa vähän
sellaisen kuvan että 4 X 2 tarkoittaisi autoa
jossa vain yksi pyörä vetäisi, tämähän ei pidä
paikkaansa taka eikä etuvedoissa. Se kiinteä
neliveto ei meinaan sovi minnekkään muualle kuin
mettään ja kurasohjoon, Asfaltilla onneton jos
autossa on kiinteä nelveto ja vielä kiinteä veto
poikittaisilla akseleillakin.En sanonut kiinteä neliveto. Näissä autoissa
joissa on lukot akseleilla, ei ole köyhänmiehen
kempi lukkoa vaan, joko visco, tai torsen.
Nämä antavat sen pienen luiston, että autoa voi
kääntää muullakin kuin kaasulla. mm 4*4 cossu oli
sellainen, että visco lukko hoiti lukituksen.
kyseisessä autossa oli aina kolmessa pyörässä
veto. Samanlainen rakenne on joissakin subaruissa.
Se, että etu tai takavetoisessa autossa vetää
vain yksipyörä pitää paikkansa. Jos yksi pyörä on
jäällä, niin siinä auto seisoo kuin paska
junttilan tuvanseinässä. Ellei käytetä
luistonestoa. Se on sitten eri juttu.
Jotenkin tuntuu, että kyllä ihmiset ovat todella
tyhmiä. Omaa järkeä ei käytetä yhtään, vaikea
käytää jos sitä ei ole.
Sitten melkein joka mies on niin formulaa tai
ralli miestä, eikä asioista tiedetä paskanvertaa. - Audi
rallimies kirjoitti:
En sanonut kiinteä neliveto. Näissä autoissa
joissa on lukot akseleilla, ei ole köyhänmiehen
kempi lukkoa vaan, joko visco, tai torsen.
Nämä antavat sen pienen luiston, että autoa voi
kääntää muullakin kuin kaasulla. mm 4*4 cossu oli
sellainen, että visco lukko hoiti lukituksen.
kyseisessä autossa oli aina kolmessa pyörässä
veto. Samanlainen rakenne on joissakin subaruissa.
Se, että etu tai takavetoisessa autossa vetää
vain yksipyörä pitää paikkansa. Jos yksi pyörä on
jäällä, niin siinä auto seisoo kuin paska
junttilan tuvanseinässä. Ellei käytetä
luistonestoa. Se on sitten eri juttu.
Jotenkin tuntuu, että kyllä ihmiset ovat todella
tyhmiä. Omaa järkeä ei käytetä yhtään, vaikea
käytää jos sitä ei ole.
Sitten melkein joka mies on niin formulaa tai
ralli miestä, eikä asioista tiedetä paskanvertaa.minusta ainakin monissa takavedoissa jäällä, jos
toinen pyörä on jäällä ja toinen ei niin ihan
tasasesti kummatkin pyörät suttaa, niissä on
lukko takana , tai sitten tuo sinun luistonesto
kummatkin pyrörät vetävät ihan kunnolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315986- 393922
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833333- 122808
- 292262
- 122237
- 1621916
- 231639
- 1051372
- 261335