Lähes puuhakkeen veroista. Jos pellettipisnes haalisi markkinoita rannikko-Suomessa.
https://www.theseus.fi/handle/10024/821324
Ruokoenergiaa : järviruo'on energiakäyttömahdollisuudet Etelä-Suomessa
3
239
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä että kehitetään, saako kannattavaksi ilman isoja tukia on sitten oma juttunsa. Mielenkiintoinen selostus!
- Anonyymi
Tuskin on kannattavaa businesta. Kevyttä ja vaikeasti kerättävää. Nousee energian hinta kovaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin on kannattavaa businesta. Kevyttä ja vaikeasti kerättävää. Nousee energian hinta kovaksi.
Risuvoimaa pukkaa taas.
Ensin oli energiapaju, sitten ruokohelpi, sitten puusta tehtävä etanoli ja viimeisenä kantovoima. Hirveä hössötys muutaman vuoden ja sitten syvä hiljaisuus. Ei taloudellisesti kannattavaa ja kantojen osalta älyttiin, että hiilensidonnan & maaperän kannalta olisi parempi jättää kannot metsään kuin riuhtoa kaikki risut ja kannotkin tukkipuun ohella pois.
Energian tuotanto jotain viljelemällä on aivokuollut idea. Risujen energiatiheys on aika pieni eli hyöty korjuu- ja kuljetuskustannuksiin nähden on pieni. Lisäksi viljely kilpailee resursseista (peltopinta, koneet, muualla maailmassa myös kasteluvesi) ruoantuotannon kanssa eli nostaa ruoan hintaa.
Jenkeissä kirotaan nyt taannoista kuningasideaa tuottaa bensaan lisättävää etanolia maissia viljelemällä. 10 % etanolia bensan joukossa piti tiputtaa liikenteen päästöjä reilusti ja varmaan tässä on myös kotimaanpolitiikka (eräänlainen maataloustuki) ollut myös vaikuttimena. Tuoreimmat arviot menevät ristiin - yhden analyysin mukaan saatiin parin % tiputus päästöissä, toisen analyysin mukaan CO2 päästöt kasvoivat reippaasti.
Kas kun maan muokkaaminen maissipelloksi kasvattaa päästöjä maaperästä ja kuluuhan sitä energiaa myös sadonkorjuuseen yms.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372310
- 551327
- 841303
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...361266- 631191
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä39904Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.121788- 31751
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi23596Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan55575