Moikka,
Olen lääkäreillä ja psykiatrilla ravannut ahdistavan oireiluni takia. Eli minulla on ollut viimeiset parit vuodet kovaa väsymystä, ärtyneisyyttä, elohiiriä ympäri kehoa ja pelottavimpana oireena sanat menevät sekaisin puheessa oikeastaan kokoajan. Varsinkin jos tilanne on yhtään kiireinen tai ahdistava on lauseissa vääristyneitä sanoja. Esimerkiksi: ”Laitan tuon kirjon pöydälle” kun sana olisi pitänyt olla kirja. Tiedostan virheeni samalla sekunnilla, kun teen virheeni. Myös lukeminen tuottaa ongelmia väärien sanojen hahmottamisena kuten ylläoleva puhevaikeus. Esim iltapäivälehden otsikko on ”Ruokakaupat ovat auki”. Voin lukea lauseen ”Ruokakaupat ovat arki”..
Pelottava ja ärtsyttävä oire, mutta jotenkin yhdistän tämän ahdistuneisuuteeni ja stressiin ja oravanpyörään jonka tämä aiheuttaa. Pää on täynnä likaa asioita? Ei niinkään ole kyse muistisairauden oireista koska minä kyllä muistan sanat, mutta pää ihan sumussa.
Onko kenellekkään tällaiset tuttuja?
Senat sakaisin eli ajatus ei kulje
2
462
Vastaukset
- Anonyymi
Joo on tuttu monimuotoiset puhevirheet sekä jossain määrin ajatusvirheet ja samoja oireita kuin sulla, mut taustasyyt varmaan 3-4 aivovammaa ja pitkäaikainen elektrolyyttiepäsuhta. Näihin kun ympätään väsymys, fatiikki ja syrjäytyminen, depis niin puhe voi olla "idioottimaista". Semmosen asian ja monimutkaisemmankin pystyn sanoon yleensä puhtaasti mikä on täysin tuttu. Lukemisen kanssa mulla ei ole muuta ongelmaa, mut väillä ei pysty keskittyyn tai ei muista pitkiä tekstejä. Mitään puheeseen tai ajattelun ilmaisuun liittyvää diagnoosia ei silti ole eikä ole koskaan ollut eli se ei ole niin pysyvää ja vaikeaa.
Kyllä sulla ajatus taitaa pelata aika hyvin, mut puhe ei vaan vastaa sitä. Tää usein kuvitellaan väärin perustein ajatusvirheeksi sivullisten toimesta, mut tuo on itseasiassa tietynlaista tyhmyyttä. Ei tietenkään kukaan sano tahallaan esim. arki jos pitää sanoo auki - päivänselvää kun hetken funtsii, eikö vain...!
Noi sanavirheet on afasian eräs alatyyppi, joita myös ulkoiset aivovammat voi aiheuttaa. Lääkehaitatkin joskus vopi syynä olla Valitettavasti saa helposti jonkun kahjon leiman, niinku minä, vaikka olen keskivertoa älykkäämpi ja myös refleksiivisempi.
Monisairas- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
🔞 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399