Aurinkoenergiajärjestelmät eivät juurikaan vaadi huoltoa ja se tekee niistä helppohoitoisia. Tarvittavat huoltotyöt voi turvallisuussyistä teettää ammattilaisilla, mutta ne voi tarvittaessa tehdä myös erityistä varovaisuutta noudattaen itse. Jos aurinkopaneelit on asennettu tarpeeksi kaltevalle katolle, sade yleensä poistaa lähes kokonaan niiden puhdistamisen tarpeen. Kuitenkin puista varisevat lehdet, risut ja muut paneelien suunniteltua toimintaa estävät roskat on hyvä poistaa, jotta aurinkopaneeleista saadaan suunniteltu hyöty. Ympäristöstä kulkeutuva siitepöly, noki, pieneliöt, lintujen ulosteet ja levä voivat kertyessään heikentää aurinkopaneelien tehoa. Mikäli paneelit edellyttävät pesua, on siihen syytä käyttää lämmintä haaleaa vettä ja tarvittaessa pehmeää sientä. Pesu on syytä ajoittaa esimerkiksi aikaiseen aamuun, sillä silloin paneelit ovat viileitä. Paneeleiden pesu painepesurilla tai vahvoilla pesuaineilla on ehdottomasti kielletty.
Roskien lisäksi toimintaa estää myös paneelien päälle satava lumi. Katolle asennetuilta paneeleilta kertynyttä lunta ei kannata poistaa itse, sillä olemassa on vaurioitumisen riski, eikä lumen poistamisesta saatava hyöty ole merkittävää talviajan vähäisen auringonpaisteen vuoksi. Auringonpaisteen lisääntyessä lumi sulaa tai valuu itsestään pois. Aurinkopaneelien kiinnityksen kunto sekä vesien pois johtaminen on hyvä tarkastaa säännöllisesti. Huoltotöissä on tärkeää varoa vahingoittamasta paneelien lasipintaa. Paneelien päällä ei myöskään saa kävellä, sillä ne saattavat murtua.
On todennäköistä, että paneelien noin 30 vuoden käyttöiän aikana invertteri joudutaan vaihtamaan sen odotettavissa olevan käyttöiän ollessa noin 15–20 vuotta. Vaihtotyö kuuluu sähköurakoitsijalle. Sähköosat, jotka ovat sään armoilla, on hyvä tarkastaa vuosittain silmämääräisesti. Sähköurakoitsijaan on hyvä ottaa yhteyttä, mikäli osissa näkyy selviä vikoja, muodon tai värin muutoksia, kulumia tai muuta huolestuttavaa. Muuten invertteriä ei tarvitse huoltaa.
Aurinkoenergiajärjestelmät eivät juurikaan vaadi huoltoa ja se tekee niistä helppohoitoisia. Tarvitt
14
177
Vastaukset
- Anonyymi
Tuli uusi sääntö
Paneelit pitää pestä aamulla viileällä vedellä.
Linnunpoaskat heikentää paneelien tehoa huomattavasti
Ammattivalittaja- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
💋 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Wn oo koskaan päässyt ja kuulkut tuollasta
Hyvin tuelle tehoja latailen sähköautonkin aina aurinko sähköllä öisin kun päivällä ollen sillä töissä
Asiantuntija - Anonyymi
Aloittajalla ei ilmeisesti ole aurinkopaneeleita.....
- Anonyymi
Aloittajaola on ehjä katto, joka pestiin ja maalattiin viime vuonna
Hinta 4000e
- Anonyymi
Kun ei hanki mitään aurinkopaneeleita niin pääsee paljon helpommalla.
- Anonyymi
Kun ei hanki työpaikkaakaan ja elelee yhteiskunnan pummina, pääsee vielä helpommalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ei hanki työpaikkaakaan ja elelee yhteiskunnan pummina, pääsee vielä helpommalla.
Koita edes pysyä jotenkin aihessa aurinkopaneelit
Plees - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koita edes pysyä jotenkin aihessa aurinkopaneelit
PleesEi kaikkien tarvii tehdä töitä.
Joilain on rahaa , ilman työntekoa.
Jotkut elää yritystuella toiset maataloustuella
Kaiken maksaa palkansaajat
Minä löhden Kanarialle - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koita edes pysyä aiheessa
Työklöri oaösta in muualla
Pleace
Aurinkopaneeli palsatlainen
- Anonyymi
Mistäsä,yiedät inko kokemus ta.
Käsittääksen aika rasittvaa wlää tukien haku helbetissä
Tosin mamuilla on omat abaustajay jitkamtätyyää kaavakkeet kun mamaut ei osaa Suomeen - Anonyymi
Mikai ostaa oaneelit jos baraa maksaa sähkölaskunsa
- Anonyymi
Jos aurinkopaneelit asentaa pressun alle liiterin vintille niin ne ei tarvitse mitään huoltoa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328477Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4364224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61985Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571143Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57712Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68686Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.31681- 38636
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36627