Jossain viestissä ihmeteltiin, onko oman auton käyttö välttämätöntä?
Itse olen monesti miettinyt samaa.
Ainakin itselläni jää liikunta liian vähäiseksi, rahaa kuluu paljon, ilmakin saastuu.
Ainoa syy taitaa olla mukavuus. Kun auto on valmiina pihalla odottamassa ei tarvitse seurata aikatauluja j.n.e..
Taxilla voisi korvata omaa autoa melko paljon. Verottaja korvannee nykypäivänä oman auton käytöstä n. 40 c/km. 10 000 km:n vuosikäytöllä kuluu siis 4000 €/v, oho, onko tottakaan, 24000 mummunmarkkaa!
Väitätte tietysti, että ei se noin kalliiksi tule! Verottaja hyvitti aikanaan, vuosia sitten, 2 mk/km eikä verottaja lahjoita maksajalle!
Aika paljon voisi ajaa taksillakin.
Laskinkohan oikeinkaan?
Oma auto
92
5444
Vastaukset
- Leny
Eläkkeelle jäännin jälkeen mietin kaksi vuotta, josko luovun autosta. Olin pitänyt tarkan kirjanpidon kuluista: bensat, huollot, korjaukset, tallin ja pylväspaikan vuokrat. Kirjanpito käsitti 10 vuotta eli viimeisen auton vaihdon jälkeen. Ajanjakso oli 1988-1998. Tulos oli 1000mk/kk:ssa. Ajattelin, että taksilla voin ajaa ihan hyvällä omalla tunnolla tarvittaessa. Auto ei ollut minulle enää välttämättömyys, joten lopetin autoilun. Sen jälkeen olen vasta oppinut käyttämään alaraajojani. Kunto on parempi kuin sanotaan nyt 15 vuotta sitten. Alkuun oli opeteltava bussissa kulkeminen. Se tuntui hitaalta, mutta eläkeläisellähän on aikaa, ajattelin. Kesällä pyörä on oivallinen kulkuväline.Joskus olen vuokrannut auton päiväksi, kun kaasujalkaa on pakottanut. Mutta siitäkin on viisasta luopua iän karttuessa. Täytyy nyt sanoa, että "huoleton on hevoseton nainen".
Laskit kulut mutta huomioitko auton arvonalennuksen? Uusi tai uudehko auto halpenee vuodessa ehkä hyvinkin 12000 mk, jolloin ollaan minun laskelmani kanssa samoissa, 2000 mk/kk.
- Leny
Ruuneperi kirjoitti:
Laskit kulut mutta huomioitko auton arvonalennuksen? Uusi tai uudehko auto halpenee vuodessa ehkä hyvinkin 12000 mk, jolloin ollaan minun laskelmani kanssa samoissa, 2000 mk/kk.
Kyllä auton pito on kallista. Ja tuolla syrjäkylillä se on välttämättömyyskin.
- Ihmettelevä.
Miksi sinä noita verotus hommia lisäsit?
Eihän meillä työmatkoja kai niin monella enää.. ja he kyllä tietävät onko auto tarpeen vai ei!
Oma auto on meikäläiselle ihan välttämätön jos meinaa kaupoilla käydä, kaikki kun on keskustassa.
Ja ajelen noin 15 000 km / vuosi, sillä kyllä niitä matkoja lomallakin, ja asioiden hoidossa muutenkin, kertyy.
Turha kustannuksia laskea, sillä poltto-aineen lisäksi on täydellinen vakuutusturva joka maksaa...on autovero ja auton huolto kulut, öljyt, lamput, pesut, vahaus, sisäsiivoukset ja mitä kaikkea kertyykään...
Entiseltäkin mieheltä kysyttiin; " Kuinka paljon noin iso auto syö?", johon hän vastasi;" Kun ajaa enemmän niin syökin enemmän, ja mitä lujempaa ajaa sen enemmän syö, ja jos ei aja yhtään, syö siltikin."
Parempi etten laske, tulee pian liian kalliiksi, eikä mitään verohelpotuksia ole odotettavissa, eläkkeenkin veroprosentti 33,5% että näin eläkeläisenä. autoillaan niin kauan kuin kyetään ja kun aistit eivät riitä turvalliseen autoiluun, siirrytään muihin kulkuneuvoihin.
Ps. Laskehan montako kauppamatkaa tekee 60 l tankilla, matka 15 km (edestakaisin)ja auto syö keskimäärin 9 l./100km, pienillä matkoilla tietysti enemmän (Varsinkin talvella ja jokainen käynnistys... lyhyet matkat kerrallaan) vai tuleeko taksi halvemmaksi... hinta noin 15 euroa perr suunta...
Minun on turha laskea, vai tuleeko halvemmaksi ?- tarkennus.
Nainen kun olen ja joissain asioissa "peukalo keskellä kämmentä", autoon tulevia pakollisia
korjauksia ja varaosia en kaikkia kykene itse tekemään, lisäävät nekin auton kuluja merkittävästi ja vaikka huollan auton ja pidän kunnossa, vaihto-arvo se vain laskee joka vuosi. - fiiuliN
Autoista ja niitten kustannuksista en tiedä mitään sanoa, koska autoa ei tallissamme ole seisonut moneen kymmeneen vuoteen.
Mutta veroprosentti,sehän lasketaan eläkkeen suuruuden tai pienuuden mukaan.
Sinulla pidätysprosentista päätellen on suuri eläke, ainakin verrattuna meikäläisen pidätysprosentin mukaan. - Pakko sulattaa
fiiuliN kirjoitti:
Autoista ja niitten kustannuksista en tiedä mitään sanoa, koska autoa ei tallissamme ole seisonut moneen kymmeneen vuoteen.
Mutta veroprosentti,sehän lasketaan eläkkeen suuruuden tai pienuuden mukaan.
Sinulla pidätysprosentista päätellen on suuri eläke, ainakin verrattuna meikäläisen pidätysprosentin mukaan.Niinkuin on palkkoja niin on eläkkeitäkin eri suuruisia. Eläkkeen suuruuteen vaikuttaa lisäksi kauanko olet tehnyt työtä. Progressioverotus tasaa sitten näitä eroja. (siis että mitä käteen jää) Näinhän se meillä on.
- vastaa
Pakko sulattaa kirjoitti:
Niinkuin on palkkoja niin on eläkkeitäkin eri suuruisia. Eläkkeen suuruuteen vaikuttaa lisäksi kauanko olet tehnyt työtä. Progressioverotus tasaa sitten näitä eroja. (siis että mitä käteen jää) Näinhän se meillä on.
En "jaksanut" enää kirjautua ihan vain tämän vuoksi kun sanon olleeni työelämässä vain 40:tä vuotta.
Silloin kun eläkkeele jäin ei se eläke tuntunut niin kovin pieneltä. Nyt kun olen tuosta "vapaudestani" nauttinut jo 20 vuotta ja palkat sekä muut tarvikkeet ovat hinnoiltaan nousseet, mutta eläkkeet pysyneet melko samoina, on tämä jo työ-aikana maksettu "palkka" jäänyt kovasti jälkeen.
Samallalailla se käy varmaankin nykyistenkin eläkkeelle siirtyneiden kanssa, eläke pienenee vuosien myötä.
- Anu
Useissa kaupungeissa on kaupunkikortit,
niillä voi ajaa takseilla ostosmatkoilla ja muilla asiointimatkoilla.
Omavastuu matkoista on 15 prosenttia,
niitä voi saada aina lähikuntiinkin asti,
siis pitkänmatkan ajoja,noin kolmenkymmenen kilometrin päähän.
Mutta lääkärissäkäynti matkoja ei
niillä saisi tehdä,mikä onkin ihmeellistä.
Mutta monikos niillä lääkäreissä käy.
Kuukaudessa on aina rajattu määrä montako kaupunkimatkaa
voi tehdä,kaupunkimatkoja en muista mutta
pitkiä matkoja on 25.vuodessa.
Tietenkintämäkin on kaupunkikohtainen,
mutta nämä edut on eläkeläisille,sittenhän on myös invatakseja.Vievät ovelta ovelle.En ole tiennytkään, että taxia saa käyttää noin runsaasti. On varmaan aika kuntakohtaista. Invataksin käyttöäkin on rajoitettu kovasti.
- Anu
Ruuneperi kirjoitti:
En ole tiennytkään, että taxia saa käyttää noin runsaasti. On varmaan aika kuntakohtaista. Invataksin käyttöäkin on rajoitettu kovasti.
Täällä on sellaiset kaupunkikortit joita saa, lääkärintodistus pitää olla kyllä olla.
Ei se niin runsaalta tunnu,kun eestakaiseen matkaan menee aina kaksi matkaa.
Vuosi on pitkäaika,mitä pitempiinmatkohin tulee.
Ja kaupunkimatkat menevät vielä nopeammin,
kun on kaikkiasiat hoidettavana.
Invataksieissa ei ole rajaa,sillä se on kuin joukkoliikenne,melkein kuin kaupunkibussi,
tämä vie vain ovelta ovelle.
Sen kyllä pitää tilata päivää aikaisemmin. - Leny
Anu kirjoitti:
Täällä on sellaiset kaupunkikortit joita saa, lääkärintodistus pitää olla kyllä olla.
Ei se niin runsaalta tunnu,kun eestakaiseen matkaan menee aina kaksi matkaa.
Vuosi on pitkäaika,mitä pitempiinmatkohin tulee.
Ja kaupunkimatkat menevät vielä nopeammin,
kun on kaikkiasiat hoidettavana.
Invataksieissa ei ole rajaa,sillä se on kuin joukkoliikenne,melkein kuin kaupunkibussi,
tämä vie vain ovelta ovelle.
Sen kyllä pitää tilata päivää aikaisemmin.Meidän kaupungissa kulkee palvelulinjabusseja. Ne on reititetty niin, että ne kulkevat palvelutalojen, markettien, kelan, terveysasemien ja torin sivuitse. Ovat tilavia matalalattiabusseja. Mahtuu hyvin perässä vedettävien kassien kanssa. Mummot tulevat ihan tutuiksi keskenään, kun yhdessä kulkevat. Eikä liikkeelle lähdetä ennenkuin tulija on takapuolensa penkkiin saanut.
- eespäin vaan
Leny kirjoitti:
Meidän kaupungissa kulkee palvelulinjabusseja. Ne on reititetty niin, että ne kulkevat palvelutalojen, markettien, kelan, terveysasemien ja torin sivuitse. Ovat tilavia matalalattiabusseja. Mahtuu hyvin perässä vedettävien kassien kanssa. Mummot tulevat ihan tutuiksi keskenään, kun yhdessä kulkevat. Eikä liikkeelle lähdetä ennenkuin tulija on takapuolensa penkkiin saanut.
Ei ole meitil palvelulinjoja,vaan ite mennä huristetaan palvelutaksilla.
- Maalaismies*
Muistan, kun sotien jälkeen meidän puolessa sanottiin ettei kukaan selvinpäin pirssillä (taxilla) lähde ajelemaan. Niin se on vieläkin, että kalliilta tuntuu taxin käyttö kotoisissa asioissa, vaikka, kuten laskeskelit, aika paljon vuosittain voisi pirssillä ajella halvemmin kuin omalla kärryllä.
Minun lapsuuteeni ja kotiini kuuluivat hienot autot, Buickit, Studebakerit ja urheiluautot. Niitä pestiin ja kiillotettiin, putsattiin ja lankattiin.
Sen verran automiestä minussa on, että pidän vanhan Volvoni edelleen tiptop kunnossa, vaikka käytänkin sitä päivä päivältä yhä vähemmän.
"Minusta on tullu
urheiluhullu..." ja laskemaan, mitä auton pito maksaa ja kannattaisiko myydä pois tai vaihtaa pieneen "kulkuneuvoon".
Kaupungissa asuessa minulla oli pitkään auto, jonka pito maksoi, vaikka en sitä tarvinnutkaan kun kaikki palvelut olivat ympärillä.
Kuvittelin, etten tulisi toimeen ilman autoa.
Ehdin kuitenkin olla ilman autoa pari vuotta, ennenkuin muutin maalle.
Täällä ei ole mitään palveluja ja auto on välttämättömyys.
Viime vuonna on autoni maksanut n 110€/kk.
Auto täysvakuutettu, minulla on kaikki boonukset, mutta siltikin maksaa vakuutus ja vero n 45€.
Taidankin harkita auton myymistä, tai vaihdan pikku-Micraan, joka puolittaisi autokulut.
Auto antaa kuitenkin sellaisen kivan vapauden tunteen kun voi pakata kahvikorin autoon ja lähtee retkelle.Auton arvonalennus on merkittävä tekijä myös. Otappa tämäkin humioon!
"Auton pienentäminen" ei alenna kuluja merkittävästi.Ruuneperi kirjoitti:
Auton arvonalennus on merkittävä tekijä myös. Otappa tämäkin humioon!
"Auton pienentäminen" ei alenna kuluja merkittävästi.Nyt on vaan niin että autoni on vieläkin asiantuntijoitten mukaan sen arvoinen, mitä siitä itse maksoin kun ostin sen pedantilta ystävältäni!
Merkkiverstaalla ja katsastuspaikalla olen saanut kuulla minkä arvoinen autoni on, eli jos myisin sen tänä päivänä niin saisin vielä rahani takaisin.
Jos pidän sen jatkossakin niin alkaa "alaspäin meno" kuin Irwinin laulussa. :DRuuneperi kirjoitti:
Auton arvonalennus on merkittävä tekijä myös. Otappa tämäkin humioon!
"Auton pienentäminen" ei alenna kuluja merkittävästi.Mä luovuin parivuotta sitten autostani ja todella hyvin olen tullut toimeen.Onneksi mkillekin pääsee aika lähelle bussilla.Kaupugissa reppu selkään ja sauvat käteen ja ei kun menoksi.Tulee päivän lenkit tehtyä.
- Maalaismies*
Täällä Suomessa eräät tuttavani ovat jääneet kahden auton loukkuun. Autoliikkeet ovat täynnä hyviä käytettyjä autoja. Kaikki (minusta tuntuu) ajavat upouusilla, hienoilla autoilla, niinkuin köyhiä ei olisi - ainakaan näillä main.
Missä muuten köyhät luuraavat? Ulkomaan matkat on jo myyty. Sinnekö ne menevät? Anteeksi, lipsahti asiasta kolmanteen! - Köyhä akka
Maalaismies* kirjoitti:
Täällä Suomessa eräät tuttavani ovat jääneet kahden auton loukkuun. Autoliikkeet ovat täynnä hyviä käytettyjä autoja. Kaikki (minusta tuntuu) ajavat upouusilla, hienoilla autoilla, niinkuin köyhiä ei olisi - ainakaan näillä main.
Missä muuten köyhät luuraavat? Ulkomaan matkat on jo myyty. Sinnekö ne menevät? Anteeksi, lipsahti asiasta kolmanteen!Ei ole varaa autoon. Eikä ulkomaanmatkoihinkaan. Julkisilla pääsee, minkä tarttee. Julkisista neuvoista juna on kotimaan matkailussa eläkeläiselle kohtuullisen hintainen.
Maalaismies* kirjoitti:
Missä muuten köyhät luuraavat? Ulkomaan matkat on jo myyty. Sinnekö ne menevät? Anteeksi, lipsahti asiasta kolmanteen!Täällä on uusia yrittäjiä, jotka ostavat käytettyjä autoja, kunnostavat ne ja myyvät itä-blokin maihin. Meneehän itään paljon uusia varastettujakin autoja täältä, mutta on sitten "rehellistäkin kauppaa".
Minulle tulee muutaman kerran vuodessa tarjous tukholmalaisilta yrittäjiltä, missä he ovat listanneet ne automerkit ja vuosimallit, mistä ovat kiinnostuneet.
Rekisteriviranomaisilta he saavat myös tiedon ajetuista kilometrimääristä ja kuinka autot ovat läpäisseet katsastuksen jne.
Heidän tarjouksensa on myös antanut hiukan osviittoja, etten aja romuläjällä vaikka autolla onkin jo ikää.
Merkki on Honda Accord, Japanissa tehty kappale.- jenkaten
Ei auton pito nykyään halpaa ole,jos lie ollut
sitä koskaan.Täällä maaseudulla auto on aika tär-
keä kapine.Milloin mitäkin rojua joutuu peräkär-
rillä raahaamaan.Mutta näin alan jonkinlaisena
ammattilaisena,nyt onneksi eläkeläisenä,sanon
että kyllä nykyään on näiden uusien autojen kans-
sa on käynnissä tosi kansan kuppajaiset.Monessakin huushollissa auto joudu-
taan hankkimaan "vekseli vetosena."Tulee takuu
huollot,määrä aikais huollot ja aika uusista
autoista paukahtelee hajalle millon mitäkin.
Tulee kuulema mitä ihmeellisempiä vikoja.Ja hin-
at näissä kaikissa on hirvittävät.Sadalla eurol-
la just ja just päivää korjaamolla sanotaan.Mutta
ei vielä kumarreta.Suutari liikkeet yleensä te-
kevät auton avaimia,eräs kaveri kertoi että pi-
tää teettää autoon vara avain,kysyi minulta,"ar-
vaas hinta,120 euroa lähtö hinta."Ja paljon muu-
ta mukavaa on tullut tietoon näistä nykyajan di-
gitaali autoista.Näiden vimpaimien kanssa pi-
tää olla kuvernöörin tulot.Ei voi hinata jos jää
jostain syystä tielle.Ei voi ottaa akun kenkää
irti,tai on aivot sekasin.Lampun vaihto maksaa
maltaita.Ja tämä ei ole yksin minun mielipide
vaan niin monen ketkä joutuvat näiden vimpaimi-
en kanssa tekemisiin.Monet on sanoneet ketkä
tuntee asian ,sääliksi käy esim.nais autoilijoita
ja niitä jotka aina joutuvat kääntymään korjaa-
moiden puoleen.Itse olen aina ostanut jonkun van-
hemman tötterön viimeksi vuosi sitten erään ruot-
salaisen vankan vehkeen.Hinta 400 euroa.Teen itse
kaikki remontit,olen ajanut sillä nyt yli kaksi-
kymmentä tuhatta.Enkä aio luopua siitä ihan vä-
hällä.Teetin vara-avaimen hinta 7 euroa.
Tarkoitukseni ei ole tällä jutullani pahoittaa
kenenkään mieltä,mutta on ollut niin monta ker-
taa puhetta tosi asentajien kanssa tästä asiasta.
Hyvää autoilu kesää kaikille kellä auto on. Köyhä akka kirjoitti:
Ei ole varaa autoon. Eikä ulkomaanmatkoihinkaan. Julkisilla pääsee, minkä tarttee. Julkisista neuvoista juna on kotimaan matkailussa eläkeläiselle kohtuullisen hintainen.
suomea ei voi junalla kulkea,tai pitää ajaa 200km ensin että pääsee junaan, onneksi linja autot kuljettavat retkillä kokoajan ja minne vain edullisestikkin,mutta oman auton vapautta ei kannata lopettaa ennenkuin on pakko, mitä niillä rahoilla tekee stten kun ei pääse enää minnekkään,mutta hyvä kun vähemmilläkin rahoilla pääsee paikasta toiseen,kaikenlaiset järjestöt kuljettaa,
- Köyhä akka
Köyhä akka kirjoitti:
Ei ole varaa autoon. Eikä ulkomaanmatkoihinkaan. Julkisilla pääsee, minkä tarttee. Julkisista neuvoista juna on kotimaan matkailussa eläkeläiselle kohtuullisen hintainen.
Lisäys aikaisempaan:
Silloin, kun minulla oli oma auto, kuvittelin, ettei ilman sitä voi elää. Mutta hyvin olen tullut toimeen. Kortti ja ajotaito on jäljellä ja joskus tuttavien mukana ajan vuorostani.
Ymmärrän kyllä, että huonojen liikenneyhteyksien päässä yksityisauto on tarvehyödyke.
- annuli1
Olen oman auton käyttäjä, vaihdoin pari vuotta sitten tämän tummanpunaisen . Olen samaa mieltä monen kanssa oman auton käyttö ja ylläpito on arvokasta.
Lohduttaudun, jotakin helpotusta on eläkeläiselläkin hyvä olla. Aina pääsee minne haluaa ja milloin vain, minulle se antaa vapauden tunteen, ei ole riippuvainen kellosta.
Kyläily matkat on paljon helpompaa tehdä omalla autolla samoin muutamat työmatkat.
Asun 3km päässä keskustasta, jos luovun auton käytöstä uskon ettei se aiheuta suurempia hankaluuksia. Polkupyöräily tekee terää jaloille ja "keppikävely" yleiskunnolle, mutta sosiaalinen kanssakäyminen ystävien ja sukulaisten kanssa vähentyisi, nekin ovat tärkeitä yksineläjälle "erakoitumisen" välttämiseksi - ellumari
melkein tuliterä Audini.
Autoa ilman en osaisi elää varsinkaan nyt kun asun kauempana , täällä maalla.
Joidenkin asioiden hintaa ei edes mieti, kuten juuri auton, jonka omistamisen koen välttämättömäksi.
Aloitan heinäkuun puolessa välissä työt ja matkaa työpaikalle tulee täältä kodistani nelisen kilometriä. Bussiliikenne ei toimi oikeastaan missään maaseudulla kannattamattomana ja kävelymatka töihn mennen tullen on mielestäni rasittava.
Entisen autoni, joka oli myöskin Audi, 'myin' siskoni tytölle.
Tämän uuden hain Saksasta joitakin viikkoja sitten.
Olin katsellut netistä käytettyjä, mutta paikan päällä päädyin kuitenkin aivan uuteen, joka saakin palvella minua luultavasti lopun ikäni....tai, eihän sitä koskaan tiedä.- Anniina
Mieheni lunasti työsuhdeautonsa omakseen eläkkeelle siirtyessään, mutta vuotta ennen poismenoaan hän osti pienen, metallivärisen, silloin "vuoden auto"-tittelin saaneen. Minun on helpompi paikoittaa tämä auto, ja muutenkin pidän siitä. Se on niinkuin lahja häneltä vielä. Joissakin harrastuksissakin auto on välttämätön, vaikka harrastaakin pyöräilyä, lenkkeilyä, uintia ym aina vähän vaihdellen.
- Ansku
ihan pikkuruinen Twingo, työmatkaa on 7 kilometriä ja kuljen sen tähtipyörällä.
Tiedän kyllä kuinka Audi kehrää, kaksi upouutta olen ajanut vanhaksi, mutta nyt päätin ostaa itelleni ihan muuta luksusta ja vaihdoin auton halvempaan.
- eltk
Kallista on mutta olkoon, perustelen vähän, olen sitä mieltä että kun en polta enkä käytä alkon tuotteita missään muodossa, niin voin vielä ajatella pitää muutaman vuoden. Kaikki huvi maksaa jonkin verran. On niin kiva lähteä kauniina kesäpäivänä ajelemaan vähän pidemmällekin, ja poiketa kahville. Käymme ystävättereni kanssa joskus jopa syömässä. Siinä saa vähän vaihteluakin, näin elämän ehtoon kynnyksellä.
- soilike
Aivan kuten sanoitte, vapauden tunne on tärkeää. Nyt voin vielä mennä mihin haluan, silloin kun haluan.
Jos oma budjetti kestää ja ajokyky säilyy, yritän ajaa vielä 90 vuotiaana, ???
Aikoinaan kysyttiin, kuinka minulla on varaa matkustaa ympäri maailmaa?
Ajoin samalla v.-73 opelilla, jonka ostin v –76, jo sillloin 100 000 km ajettuna, vuoteen 2000, jolloin eräs ilkeä linja-auto peruutti päälle.
Mun laskelmani mukaan , 24 vuotta kertaa 1600 euroa auton arvonalentumista per vuosi, miinus , korjaus- ja käyttökulut on summa, jolla matkustaa joka vuosi vaikka ”mualiman ympäri.”
Kun ei tarvii näyttää autonmerkillä jotain.Autohan on monelle status-symboli, täytyy olla hiukan hienompi ja kalliimpi kuin naapurilla.
Minulla on tutksi tullut autokauppias. Kerran käydessäni häntä tervehtimässä, ihmettelin suurien, lähes uusien autojen suurta määrää.
Se on katsos niin, että moni ostaa lainarahoilla uuden hienon auton. Äkkiä seviääkin, etteivät varat riitäkää auton lainanlyhennyksiin ja ylläpitoon.
Autoliikkeellä on vartavasten rahaa, jolla maksaa lainat ja lunastaa auto halvalla. Auto myydään taas eteenpäin hyvällä hinnalla.
Tällainen on hyvää bisnestä autoliikkeille. Itselläni on nelivuotias Peugeot 206 XT, automaattivaihteistolla ja ilmastoinnilla. Erittäin mukava ja helppo ajettava ja helteelläkin miellyttävä. Ostin Espanjasta n. 10 000 km ajettuna hintaan 8500 €.- SamPias
Auto !
Elämäni.
Käsi sydämelle ja toinen lompakkotaskulle !
Mitä se on vienyt, sen tuntee lompsassaan. Mutta auto on kuin nainen. Kaikki ne laiminlyönnit, hellimiset ja hyvänäpidot se muistaa. Mitä kaltoimmin sitä kohdellaan, sitä todennäköisemmin se jättää. Tielle.
P.S. - Kinseyn raportti aikoinaan totesi, että puolet amerikkalaisista naisista on menettänyt koskemattomuutensa henkilöauton takaistuimella. SamPias kirjoitti:
Auto !
Elämäni.
Käsi sydämelle ja toinen lompakkotaskulle !
Mitä se on vienyt, sen tuntee lompsassaan. Mutta auto on kuin nainen. Kaikki ne laiminlyönnit, hellimiset ja hyvänäpidot se muistaa. Mitä kaltoimmin sitä kohdellaan, sitä todennäköisemmin se jättää. Tielle.
P.S. - Kinseyn raportti aikoinaan totesi, että puolet amerikkalaisista naisista on menettänyt koskemattomuutensa henkilöauton takaistuimella.Sopiikohan tähän pari lainausta;
Onassiksen aksiooma
-Jos naisia ei olisi olemassa, upporikkaudella ei olisi mitään merkitystä.
Normanin laki
- Mies ei tiedä mitä todellinen onni on ennen kuin hän menee naimisiin. Siinä vaiheessa se on tietenkin myöhäistä.
Tiedä näistäkään..:D
Lähdin kyselemään mielipiteitä auton käytöstä ja vastauksia sainkin, asiallisia sellaisia. Kiitos!
Mukava todeta, että näinkin arkisesta asiasta voidään sanoa monenlaista.
Itsekin autoilen päivittäin. On todettava, ettei autoilu enää niinkään viehätä mutta se on kätevä tapa liikkua paikasta toiseen.
Taisin mainitakin, että autoni on automaattivaihteella varustettu ja ilmastoitu, pieni autö.- jenkaten
Meillä vanhempien autojen rassaajilla on sellai-
set vähän niin kuin omallaiset peri aatteet.En-
sinnäkin on sellainen ajatus,ettei sellaisella
autolla tee mitään ,missä ei jotain korjaamista ole.Toiseksi,autolle voi sanoa ja rähjätä siinä
rassatessa,mutta jos "hella polliisille" sanot
poikittaisen sanan,on sama jos heität kumipalloo
seinään,niin aina tulloo takasi.Auto on ihan hiljoo.Sanokaapas valehtelenko. - totuus tämäkin
jenkaten kirjoitti:
autolla tee mitään ,missä ei jotain korjaamista ole.Toiseksi,autolle voi sanoa ja rähjätä siinä
seinään,niin aina tulloo takasi.Auto on ihan hiljoo.Sanokaapas valehtelenko.nainen ilman miestä on kuin kala ilman polkupyörää, sanoi joku fem....
- eltk
jenkaten kirjoitti:
seinään,niin aina tulloo takasi.Auto on ihan hiljoo.Sanokaapas valehtelenko.Kerron että minulla on taas ollut sellaiset peri aatteet, nainen kun olen, että auto pitää olla niin uusi ettei tarvi pelätä että jää maantielle. Miksi pitää rähjätä, kokeile uutta. ....Hyvällä on hyvä hyssytellä...
- jenkaten
eltk kirjoitti:
Kerron että minulla on taas ollut sellaiset peri aatteet, nainen kun olen, että auto pitää olla niin uusi ettei tarvi pelätä että jää maantielle. Miksi pitää rähjätä, kokeile uutta. ....Hyvällä on hyvä hyssytellä...
Neuvottiin kokeilemaan uutta,ei ole vanhassakaan valittamista ja mistä niitä uusia,kyllä ne on tällä iällä jo kaikki käytettyjä,niin ukot kuin akat.
Eikä tämä vanha kottero ole vielä tiele jättänyt,
mutta kerta se on ensimmäinenkin.Eikun hyviä ke-
sän jatkoja. - jenkaten
totuus tämäkin kirjoitti:
nainen ilman miestä on kuin kala ilman polkupyörää, sanoi joku fem....
Ihan hyvä totuus,se feministi,no olkoon.
- eltk
jenkaten kirjoitti:
Neuvottiin kokeilemaan uutta,ei ole vanhassakaan valittamista ja mistä niitä uusia,kyllä ne on tällä iällä jo kaikki käytettyjä,niin ukot kuin akat.
Eikä tämä vanha kottero ole vielä tiele jättänyt,
mutta kerta se on ensimmäinenkin.Eikun hyviä ke-
sän jatkoja.Enhän minä herranjestas vaimoasi kierrätykseen ehdottanut, muuten vähän käytetty on parempi kuin ihan uusi, näin olen kuullut. Hyvä "kottero" sinulla on , kun kulkee vaan. Samoin kesän jatkoa sinullekin.
- Leny
Meijä ensmäne "auto" oli Trabantti, pahviks sanottu, ku se ei eres ruoastunu. Yks kerta ku me lähretti meiä pihast ni naapuri sanos mun miehell seuraavan päivänn töis, ett hän luuli ett meiä pihal poltetti roski, mut sitt hän huomas ett Pahvi sielt pihaperält kurvas tiel nii maan mahrotont vauhti. Et tämmöne meil oli sillo auto.
- Suvi2
totuus tämäkin kirjoitti:
nainen ilman miestä on kuin kala ilman polkupyörää, sanoi joku fem....
siis autossa.
Muuten, mitä tekemistä tuolla kala ja polkupyöräjutulla on autoilun kanssa?
Minulla on Renault farmari. Se on palvellut vuosia uskollisesti jättämättä pulaan koskaan. Nytkään katsastuksessa käyttäessäni siitä ei löytynyt mitään huomautettavaa. En tulisi toimeen pikkiriikkisellä kulkuneuvolla, sillä joudun kuljettamaan mukanani aina koiran ja muuta tavaraa. (Suurehko koira tarvitsee tilaa myös autossa.) Mökkimatkoilla vanha "Rosinanteni" on välttämätön, sillä mökki sijaitsee kaukana bussiväyliltä ja matkaa kirkonkylään ja kauppaan on liki 10 km.
Jos pikku vikaa ilmenee, en jää aivan sormi suussa ihmettelemään, vaan pystyn jotakin tekemään itsekin. Isommat viat sitten erikseen, mutta onneksi niitä ei vielä ole ilmennyt.
Kaupungilla käytän julkisia kulkuneuvoja, sillä parkkipaikan löytäminen on joskus suorastaan toivotonta.
Kahta en vaihda, Rosinantea ja ... - Leny
Leny kirjoitti:
Meijä ensmäne "auto" oli Trabantti, pahviks sanottu, ku se ei eres ruoastunu. Yks kerta ku me lähretti meiä pihast ni naapuri sanos mun miehell seuraavan päivänn töis, ett hän luuli ett meiä pihal poltetti roski, mut sitt hän huomas ett Pahvi sielt pihaperält kurvas tiel nii maan mahrotont vauhti. Et tämmöne meil oli sillo auto.
Ni ett kyll sää sen yhteyre niihe roskisse hoksasit, ko se pakkas välill nii kovi savuttama kaasuttaes. Ei menis pakokaasu mittauksis läpitte nykyä.
- eltk
Leny kirjoitti:
En ole tuntenut Trabant merkkistä autoa, mutta hyvä sen on täytynyt olla kun ei edes ruostunut. Kyllä kai joka autossa on heikot kohtansa, Minun eka auto oli Vauxhall Viktor, Siitä minä pidin, kulki kuin ihmisen mieli. Kiva on muistella.
- Leny
eltk kirjoitti:
En ole tuntenut Trabant merkkistä autoa, mutta hyvä sen on täytynyt olla kun ei edes ruostunut. Kyllä kai joka autossa on heikot kohtansa, Minun eka auto oli Vauxhall Viktor, Siitä minä pidin, kulki kuin ihmisen mieli. Kiva on muistella.
Vauxhall oli meilläkin sekä "Kupla"-volkkari. Itse ajoin kortin vasta 45 vuotiaana mieheni kuoleman jälkeen ja pari Fiatia minulla ehti olla, kunnes luovuin autoilusta seitsämän vuotta sitten. Sinä aikana ajoin n.180 000 km. Nyt kun ajattelen autoja, tekee mieli ajamaan. Välillä olen vuokrannut auton käyttööni.
Se Trabantti oli halpa itä-saksalainen auto. Sen vuoksi se ei ruostunut, kun sen kori oli jotain muovin tapaista. Oli kaksitahti moottorinen ja kovaääninen. - Nostalgikko
Leny kirjoitti:
Vauxhall oli meilläkin sekä "Kupla"-volkkari. Itse ajoin kortin vasta 45 vuotiaana mieheni kuoleman jälkeen ja pari Fiatia minulla ehti olla, kunnes luovuin autoilusta seitsämän vuotta sitten. Sinä aikana ajoin n.180 000 km. Nyt kun ajattelen autoja, tekee mieli ajamaan. Välillä olen vuokrannut auton käyttööni.
Se Trabantti oli halpa itä-saksalainen auto. Sen vuoksi se ei ruostunut, kun sen kori oli jotain muovin tapaista. Oli kaksitahti moottorinen ja kovaääninen.Itäsaksalaisista ihmeistä ihanin oli IFA! Olin vielä pikkutyttö, kun isä osti Ifan. Se oli siinä pikku kaupungissa ensimmäinen ja käänsi kaikkien päät. Oltiin ylpeitä! Eikä Ifa päinvastaisesta maineestaan huolimatta meidän perhettä jättänyt koskaan matkan varrelle. Paitsi kerran, kun isä unohti tankata.
- jenkaten
eltk kirjoitti:
Enhän minä herranjestas vaimoasi kierrätykseen ehdottanut, muuten vähän käytetty on parempi kuin ihan uusi, näin olen kuullut. Hyvä "kottero" sinulla on , kun kulkee vaan. Samoin kesän jatkoa sinullekin.
Ymmärsin toki,leikki leikkinä.Tänä päivänä se
kottero ei näyttänyt parhaita puoliaan.ilta puo-
lella osatkin alkoi olla kaikki saman nimisiä.
Tuli mieleen eräs juttu vanhemman iän naimisiin
menosta,kun jossakin maaseudulla oli avopari,avo-
liitossa olivat olleet kolmisenkymmentä vuotta.
Ikää oli kummallakin ukko lähellä kahdeksaakym-
mentä ja morsiankin jo seitemänkymmenen paremmal-
la puolen.Morsmaikki esitti sitten kerran että
eikö meidänkin pitäisi jo pikku hiljaa avioitua.
Ukko oli hetken hiljaa ja toi ajatuksensa julki
"niinhän sitä kaet pitäs,mutta eehän meitä ennee
kukkaa huoli." - eltk
Leny kirjoitti:
Se Trabantti oli halpa itä-saksalainen auto. Sen vuoksi se ei ruostunut, kun sen kori oli jotain muovin tapaista. Oli kaksitahti moottorinen ja kovaääninen.Etkö voisi ajatella ostaa joskus niin sanotun kesä auton, voisit ylläpitää ajo taitoa, ja saisit reissata kesällä. Luovut sitten syksyllä. Minä olen ajallut 20 lähtien, että kokemusta on. Toinen autoni oli Simca 1000, sitten Datsun, Sitten 3kpl Toiota Corolla, ja nyt olen ollut tyytyväinen. Ei huolia käytössä.
- eltk
jenkaten kirjoitti:
kukkaa huoli."Voi tavaton, :):) nauru kelpasi mulle, se oli päivän paras piristys.
- jenkaten
Nostalgikko kirjoitti:
Itäsaksalaisista ihmeistä ihanin oli IFA! Olin vielä pikkutyttö, kun isä osti Ifan. Se oli siinä pikku kaupungissa ensimmäinen ja käänsi kaikkien päät. Oltiin ylpeitä! Eikä Ifa päinvastaisesta maineestaan huolimatta meidän perhettä jättänyt koskaan matkan varrelle. Paitsi kerran, kun isä unohti tankata.
Näitä Ifoja oli aika paljon,samoin oli Trabant-
teja.Oli myös sellainen,mustaakseni PF 70,myös
itäsaksalainen jos nyt oikein muistan.Tästä oli
jokin sellainen sanonta että,70% pahvia ja 30%
faneria.Näitä Ifoja oli myös paketti autoina ja
niissä oli puu korit ja näistä oli sellainen huu-
li juttu että,kun paketti autojen nopeus oli sil-
loin 70km tunnissa,niin oli pakko nostaa nopeus
rajotus kahdeksaan kymppiin,kun tikka lensi seit-
semää kymppiä.
Itselläni oli ensimmäinen auto vm52 Chevrolet
Sedan de Luxe.Jos yöksi jätti pensa ämpärin vie-
reen se söi senkin. - eltk
jenkaten kirjoitti:
Näitä Ifoja oli aika paljon,samoin oli Trabant-
teja.Oli myös sellainen,mustaakseni PF 70,myös
itäsaksalainen jos nyt oikein muistan.Tästä oli
jokin sellainen sanonta että,70% pahvia ja 30%
faneria.Näitä Ifoja oli myös paketti autoina ja
niissä oli puu korit ja näistä oli sellainen huu-
li juttu että,kun paketti autojen nopeus oli sil-
loin 70km tunnissa,niin oli pakko nostaa nopeus
rajotus kahdeksaan kymppiin,kun tikka lensi seit-
semää kymppiä.
Itselläni oli ensimmäinen auto vm52 Chevrolet
Sedan de Luxe.Jos yöksi jätti pensa ämpärin vie-
reen se söi senkin.Kyllä sulla huumori kukkii, nauroin niin vietävästi. Vai oli se niin suuri syöppö. Ifoja oli kai silloin paljon liikenteessä, eikö se ollut keskiverto hintainen, jos oikein muistan?Ifasta oli oma versio, mutta niin oli muistakin.
Että vieläkin täytyy makeasti nauraa... - Trina
jenkaten kirjoitti:
kukkaa huoli."kevennys tähän vakavaan autoilukeskusteluun.
Vai onko se ollut vakavaa?
Minä sitä vaan pyöräilen. Tänäänkin teimme pitkän
retken Seurasaareen ja siellä kalliolla söimme
eväämme oravien, pulujen ja lokkien ympäröimänä.
Onhan meillä autokin ja onkin ollut välttämätön
lastenlasten kuljetuste vuoksi. Pitkät matkat
kouluihin ja lastentarhoihin. Toistaiseksi
auto on ollut välttämättömyys. Kalliiksihan sen
pito tulee, mutta tulkoon. - eltk
Trina kirjoitti:
kevennys tähän vakavaan autoilukeskusteluun.
Vai onko se ollut vakavaa?
Minä sitä vaan pyöräilen. Tänäänkin teimme pitkän
retken Seurasaareen ja siellä kalliolla söimme
eväämme oravien, pulujen ja lokkien ympäröimänä.
Onhan meillä autokin ja onkin ollut välttämätön
lastenlasten kuljetuste vuoksi. Pitkät matkat
kouluihin ja lastentarhoihin. Toistaiseksi
auto on ollut välttämättömyys. Kalliiksihan sen
pito tulee, mutta tulkoon.Olipas lämmin kiva päivä retkeillä, Eväät mukana ja kallioilla nautiskelitte. Tuli oikein lapsuus mieleen. Lapsille se oli varmaan elämys?Ollaan autoista samaa mieltä että, maksetaan vähän mukavuudesta, eiks niin.
- Leny
eltk kirjoitti:
Etkö voisi ajatella ostaa joskus niin sanotun kesä auton, voisit ylläpitää ajo taitoa, ja saisit reissata kesällä. Luovut sitten syksyllä. Minä olen ajallut 20 lähtien, että kokemusta on. Toinen autoni oli Simca 1000, sitten Datsun, Sitten 3kpl Toiota Corolla, ja nyt olen ollut tyytyväinen. Ei huolia käytössä.
Kyllä minä tietysti voisin, mutta mietin silloin autoilusta luopumista 2 vuotta, joten tein sen silloin selväksi itselleni, että jalkanaiseksi siirryin. Ja ihan järjellä tein päätöksen enkä tunteella. Minä olen senvarran mukavuutta rakastava tyyppi, että jos minulla olisi auto, niin käveleminen ja pyöräily jäisivät vähemmälle varmasti. Jkv. ankara olen itseäni kohtaan, sillä autolla ajamisesta pidän todella paljon.
- jenkaten
eltk kirjoitti:
Kyllä sulla huumori kukkii, nauroin niin vietävästi. Vai oli se niin suuri syöppö. Ifoja oli kai silloin paljon liikenteessä, eikö se ollut keskiverto hintainen, jos oikein muistan?Ifasta oli oma versio, mutta niin oli muistakin.
Että vieläkin täytyy makeasti nauraa...ajokit herättää mukavia muistoja sieltä nuoruuden
ajoilta.Tässä naapurin navetan takana metsässä on
Ifa:n kori,siitä on melkein puolet ruostunut,mut-
ta se osa mikä on vielä tunnistettavissa,on kovaa
rautaa.Joskus ohi kulkiessani olen lyönyt nyrkil-
lä kattoon,nyrkkiin sattuu,mutta IFA:n ei.
Mutta,no tämä nyt on minun mielipiteeni,niistä
IFA:n ajoista tuonne seitsemän kymmenen luvun loppu puolelle,autoissa oli jotain tyyliä.
Se letukka oli hyvä auto,kaappasin sillä aikoi-
naan erään herran nenän edestä tulevan vaimoni,
mutta toinen veikko vei sen sitten vuosien jäl-
keen Datsun 100:sella. - Leny
jenkaten kirjoitti:
ajokit herättää mukavia muistoja sieltä nuoruuden
IFA:n ajoista tuonne seitsemän kymmenen luvun loppu puolelle,autoissa oli jotain tyyliä.
keen Datsun 100:sella.On tämä elämä sitten kummallista (viitaten tuohon viimeiseen virkkeeseesi).
Siitä Trabantista sen verran vielä, että kun miesvainaani oli viemässä sitä autoa maille metsän reunaan jättääkseen sen lapsille leikkipaikaksi, niin eikös tämä hajonnut 200 metriä ennen määränpäätä. Traktorilla se piti sinne hinata. Tämä tapahtui joskus 40 vuotta sitten. - Hintriika
jenkaten kirjoitti:
ajokit herättää mukavia muistoja sieltä nuoruuden
keen Datsun 100:sella.Minä taas seurusteluaikana 50-60-lukujen taitteessa ajelin "urheilumallin Mossella". Oli yhden sukulaisen kauppa-auto, jota juuri ajokortin saaneena lainailin. Sillä pääsi kivikkoisia ja kantoisia teitä pitkin metsän siimekseen... Sen jälkeen tuli muistaakseni Mosse 407 ja Skandinavia ym. Eivät olleet samaa luokkaa!
- Trina
eltk kirjoitti:
Olipas lämmin kiva päivä retkeillä, Eväät mukana ja kallioilla nautiskelitte. Tuli oikein lapsuus mieleen. Lapsille se oli varmaan elämys?Ollaan autoista samaa mieltä että, maksetaan vähän mukavuudesta, eiks niin.
me istuttiin ukon kanssa kahdestaan siellä
kalliolla. Nautiskeltiin kauniista kesäpäivästä.
Kyllähän lapset soittelivat kännykkään ja ihmette-
livät, että missä kummassa sitä ollaan, kun
kotipuhelin ei vastaa.
On se tuo kännykkä sellainen vehje, että perhet-
tä pakoon ei pääse.
Ei sitä uskalla poiskaan jättää. Jos eivät
tavoita, hätäilevät, että mitähän nyt on sat-
tunut, kun eivät vastaa.
Meillä se tuo valvonta pelaa:))))))))) - Trina
Leny kirjoitti:
Kyllä minä tietysti voisin, mutta mietin silloin autoilusta luopumista 2 vuotta, joten tein sen silloin selväksi itselleni, että jalkanaiseksi siirryin. Ja ihan järjellä tein päätöksen enkä tunteella. Minä olen senvarran mukavuutta rakastava tyyppi, että jos minulla olisi auto, niin käveleminen ja pyöräily jäisivät vähemmälle varmasti. Jkv. ankara olen itseäni kohtaan, sillä autolla ajamisesta pidän todella paljon.
tunnustaa, että enpä ole ajanut autoa kuin mitä
nyt hurjastellut unissani. Silloin ajelenkin
tuhatta ja sataa, enkä juuri muista välitä.
Mitähän unien selittäjä tuohonkin sanoisi?
Mieheni ajaa meillä autoa. Minä olen ajanut
pyörällä kesät ja talvet, enkä ole kaivannut
koskaan kovempaa ajopeliä alleni.
Autokyytiä minulla nykyään riittää, jos sitä
tarvitsen. Kaikki kolme lastani ovat aina
valmiit viemään minua, mutta enpä juuri ole
tarvinnut. Tietysti myös mieheni on valmis
kuljettamaan minua. Mitäs minä nyt ajotaidolla
tekisin, kun kuskeja riittää. - Hintriika
Leny kirjoitti:
Muistan yhden kaverin, jolla oli Trabant. Siihen tuli reikä lokasuojaan, ja kaveri paikkasi sen sukkahousuilla ja jollakin massalla, jonka nimeä en nyt saa päähäni. Enpä muista lukemattomissa sukkahousunikseissä koskaan nähneeni autonpaikkausta!
- ellumari
Trina kirjoitti:
tunnustaa, että enpä ole ajanut autoa kuin mitä
nyt hurjastellut unissani. Silloin ajelenkin
tuhatta ja sataa, enkä juuri muista välitä.
Mitähän unien selittäjä tuohonkin sanoisi?
Mieheni ajaa meillä autoa. Minä olen ajanut
pyörällä kesät ja talvet, enkä ole kaivannut
koskaan kovempaa ajopeliä alleni.
Autokyytiä minulla nykyään riittää, jos sitä
tarvitsen. Kaikki kolme lastani ovat aina
valmiit viemään minua, mutta enpä juuri ole
tarvinnut. Tietysti myös mieheni on valmis
kuljettamaan minua. Mitäs minä nyt ajotaidolla
tekisin, kun kuskeja riittää.heti kun täytin säädetyn ajo - oikeuteen määrätyn iän.
Ajaminen on minusta mukavaa ja koska en itse osaa korjata autoa ja entisessä lähes 10 vuotta vanhassa alkoi olla pikku vikoja, hankin uuden auton, joka on todella hyvä ajo -ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään.
Tänään olen käynyt kaksi kertaa Helsingissä ja toisella kerralla siskoni tytär ihasteli Audiani kun ajoi sitä Helsinkiin mennessä.
Pyysi lainaksi kun menevät parin päivän itä - Suomen matkalle.
Tietenkin lupasin ja nyt jo vähän kadun. Millä minä sitten liikun!?
Auto on nykyään minulle kuin oikea käsi. - Mahjo
Leny kirjoitti:
Toi Trabant oli kyllä tehty puusta :)
Niinhän se on, jos kuski on omasta takaa, ei siinä paljon auta rattiin ruveta.
Paras olla vaan siinä neuvojan paikalla (hyacint ja Pokka pitää:
”Varo tuota pyöräilijää!” miespoloisen vastaus: ”Se on jalkakäytävällä”) !?
Auto on, mutten enää pidä ajamisesta niin paljon kuin joskus nuoruudessa.
Jos joku on takana, hermostuttaa että olenko tien tukkona.
Jos joku on edessä, pelkään ajavani perään, jos sattuu hiljentämään,
enkä löydä jarrupoljinta tarpeeksi nopeasti.
Nuo reaktiot tuppaa hidastumaan.
Siksi keskustaan asumaan haluaisin.
Erämaahan kun pääsis ajamaan ettei olisi muuta liikennettä, niin ei kun kaasua!
Kesäauto on ihan mukava sana, ei ole niin pimeätä, että hämäräsokeus vaivaisi.
Tai ei kai se mikään Auto ole, onpahan vanha kottikärry, joka liikkuu kuitenkin
– toistaiseksi.
beataB ( ei enää ”bensaa suonissaan”…)- Leny
Ei täälläkään bensaa suonissa eikä vauhti kallossa. Rauhallisesti vaan. Polkupyörällä ajellessa on ihan hyvä, että ajokortti on olemassa. On niinkuin silmää liikenteessä. Noi sinun kirjailusi ovat mukavaa luettavaa, kun niissä on aina huumorin kukka mukana.
on varmaan luuta kokonaan kun ne vain ajavat ja ajavat, oli mikä tilanne tahansa,minä olen sanonut aina että vaikka ei miestä muuhun tarttis niin kuskiksi, vaikka on kortti niin en aja mielellään,joskus on tarpeelinen tansseista tullessa jos toinen on ottanut niin pääsee kotiin,
- beatabarbara*
pääsky kirjoitti:
on varmaan luuta kokonaan kun ne vain ajavat ja ajavat, oli mikä tilanne tahansa,minä olen sanonut aina että vaikka ei miestä muuhun tarttis niin kuskiksi, vaikka on kortti niin en aja mielellään,joskus on tarpeelinen tansseista tullessa jos toinen on ottanut niin pääsee kotiin,
Jouduin joskus kerran erään vilkkaan miljoonakaupungin perjantai
iltapäivänruuhkaa. klo 16.
Ajoin kauhu niskassa täysin kaistapäistä ajoa.
Sillä onnettomalla kaistalla,
jonka olin sattunut valitsemaan, sillä oli pysyttävä.
Sivuilla viuhahtivat kiireiset autojonot,
jotka tietävät, minne ovat menossa.
Mulle oli tärkeintä pysyä vauhdissa mukana,
minne se kaista nyt sattui viemään.
Sitten näkyi kauas, se bensa-aseman pelastava kyltti.
Vinkkaria päälle ja nopea, onnistunut suhahdus bensa-asemalle sisään.
Ei tiedä missä maassa olisi joutunut auton kääntämään,
jos ei olisi kaistalta pois päässyt.
Lepo ja kädet ristiin ratille, tästä en lähde ennekuin hiljenee.
beataB (huh, huh..) beatabarbara* kirjoitti:
Jouduin joskus kerran erään vilkkaan miljoonakaupungin perjantai
iltapäivänruuhkaa. klo 16.
Ajoin kauhu niskassa täysin kaistapäistä ajoa.
Sillä onnettomalla kaistalla,
jonka olin sattunut valitsemaan, sillä oli pysyttävä.
Sivuilla viuhahtivat kiireiset autojonot,
jotka tietävät, minne ovat menossa.
Mulle oli tärkeintä pysyä vauhdissa mukana,
minne se kaista nyt sattui viemään.
Sitten näkyi kauas, se bensa-aseman pelastava kyltti.
Vinkkaria päälle ja nopea, onnistunut suhahdus bensa-asemalle sisään.
Ei tiedä missä maassa olisi joutunut auton kääntämään,
jos ei olisi kaistalta pois päässyt.
Lepo ja kädet ristiin ratille, tästä en lähde ennekuin hiljenee.
beataB (huh, huh..)Hirmuinen vauhti ja "torvet" soittivat torvia. Enää en ulkomailla, ainakaan etelässä aja.
- beataBarbara*
Ruuneperi kirjoitti:
Hirmuinen vauhti ja "torvet" soittivat torvia. Enää en ulkomailla, ainakaan etelässä aja.
Ohi menevät vierestä kuin ohjukset,
ei siinä hidas hämäläinen mukana pysy.
Valojen vaihtuessa ampaistaan kuin tykin suusta
Kumia palaa, torvet soi ja jarrut ulvoo,
vähemmästäkin heikkohermoinen lyö ajohanskat tiskiin.
Enpä lähtisi enää Helsingissäkään ajamaan.
beataB ( huimaa...) beataBarbara* kirjoitti:
beataB ( huimaa...)heh hehhihi..Olen nauranut noille jutuille ihan vattaan koskee.Tuli vatsajumppaa.Niin on tämäkin päivä pelastettu heh heh
- beataBarbara*
muori67 kirjoitti:
heh hehhihi..Olen nauranut noille jutuille ihan vattaan koskee.Tuli vatsajumppaa.Niin on tämäkin päivä pelastettu heh heh
Hyvä on kun naurattaa, minua varmaan itkettäis,
jos joku rattiin laittaisi "Stockan" kulmalla.
Mutta itkukin käy vatsalihasjumpasta,
joka on niin tärkeää, se jumppa meinaan.
beataB (heh, hee..) beataBarbara* kirjoitti:
Hyvä on kun naurattaa, minua varmaan itkettäis,
jos joku rattiin laittaisi "Stockan" kulmalla.
Mutta itkukin käy vatsalihasjumpasta,
joka on niin tärkeää, se jumppa meinaan.
beataB (heh, hee..)No nyt tämä kone on seonnut lopullisesti.Minä juuri kirjoitin tähän ja se hävisi kun tuhkatuuleen.Piti sanomani etten minä ole koskaan suostunut helsingissä ajamaan enkä suostu.Nykyään ajelen joskus Sysmän sivuteillä.Tuntuu tuolla isoilla teillä että ne ajaa tuhatta ja sataa.Parempi on mennä Bussilla niin kauan kun viel pääsee.
muori67 kirjoitti:
No nyt tämä kone on seonnut lopullisesti.Minä juuri kirjoitin tähän ja se hävisi kun tuhkatuuleen.Piti sanomani etten minä ole koskaan suostunut helsingissä ajamaan enkä suostu.Nykyään ajelen joskus Sysmän sivuteillä.Tuntuu tuolla isoilla teillä että ne ajaa tuhatta ja sataa.Parempi on mennä Bussilla niin kauan kun viel pääsee.
Olin joku vuosi sitten Tunisian Hammammetissa ja sellaista liikennettä en ole muualla kohdannut,meikäläinen olisi varmaan ollut jossain jorpakossa jos olis pitänyt siellä ajaa.
- beataBarbara*
muori67 kirjoitti:
Olin joku vuosi sitten Tunisian Hammammetissa ja sellaista liikennettä en ole muualla kohdannut,meikäläinen olisi varmaan ollut jossain jorpakossa jos olis pitänyt siellä ajaa.
Voin vaan kuvitella, että hurjaa on meno.
Hyvä kun jalkaisin hengissä selviää.
beataB (ei mennä sekaan..) beataBarbara* kirjoitti:
Voin vaan kuvitella, että hurjaa on meno.
Hyvä kun jalkaisin hengissä selviää.
beataB (ei mennä sekaan..)Ei mennä ei.Minä pysyrreken tääl hämmeessä.
muori67 kirjoitti:
Ei mennä ei.Minä pysyrreken tääl hämmeessä.
Taass se nåppihäirikkö on liikkeellä.ptiolla "pysyttelen"
- jenkaten
beataBarbara* kirjoitti:
beataB ( huimaa...)Vietän paljon aikaa eläke päivistäni maa seudun
alta kymmenentuhannen asukkaan pikku kaupungissa.
Liikenteen kannalta alku aikoina oli hankalaa -
tottua liikenteen rytmiin,on muuten aika rauhal-
lista.Keskellä kaupunkia on yksi neljän tien ris-
teys ja kaikki tiet saman arvoisia.
Alkuun ei oikein tiennyt olisiko itkenyt vai
nauranut tätä risteyksissä käyttäytymistä,se koh-
teliaisuus tuntui uskomattomalta.Jos sattuu että
yhtä aikaa tulee kaikilta neljältä suunnalta au-
tot,niin alku aikoina alkoi epäillä,että kuskit
kävelee toistensa luo ja sanoo toinen toisilleen
"aja vain ensin risteyksen yli,ei minulla ole
kiirettä."
Toisin sanoen,sellaiset ketkä on tottunut nope-
aan liikenne rytmiin,sellaisilla autoilijoilla
on vaikeuksia tottua rauhalliseen liikenne ryt-
miin.Täällä maa seudulla se turha kohteliaisuus
aiheuttaa monta kertaa jopa vaara tilanteita.
Ei osata käyttää oikein tilanteita,missä on etu-
ajo oikeus,vaan ollaan kohteliaita ja annetaan
tietä silloin kun pitäisi käyttää omaa ajo-oi -
keutta.Tämän turhan kohteliaisuuden aikana,tus-
kin kertaakaan katsotaan tausta tai muistakaan
peileistä mitä takana tapahtuu.
Jalan kulkijoilla ei tunnu olevan hajuakaan sii-
tä miksi suojatien puolessa välissä suoja tietä
on koroke.Vaan kun on lähdetty yli menemään,niin
sitä mennään perille asti,välittämättä että,se
koroke on väli etappi ylitykselle.
Toisin sanoen,jos maaseudulle tulee ajamaan ka-
veri vilkkaasta kaupungista,ongelmia on,on varot-
tava hiljaiseen liikenteeseen tottuneita ja ja-
lan kulkijoita,he ovat myös tottuneet siihen,että
ei tarvitse niin varoa.
Samoin on,jos maaseudulta tulee autoilija vilk-
kaaseen kaupunkiin ongelmia on.Eikä voi vaatia,
että hiljaiselta paikka kunnalta tullut voisi o-
sata ajaa esim. helsingin liikenteessä.Siellä ei
kerkiä lukemaan edes liikenne merkkejä ja niitä
on.
Tästä liikenne kohteliaisuudesta.Tiellä on syytä
olla kohtelias.Olisi hyvä seurata sitä tausta -
peiliä.Antaa tietä jos esim. rekka on takana ja
oma nopeus on sen verran alhainen että se pysyy
siinä takana,on parempi antaa tietä,sillä rekoil-
la on rajoittimet ja niiden on saatava pitää se-
kin vauhti mikä on mahdollista,lastia voi olla
40-60 tonnia,mäki tulossa henkilö auto jurnuttaa
edessä.Rekka kuski ei taatusti lue esirukousta
henkilö auton puolesta siinä tilanteessa.
On aina otettava huomioon kanssa autoilijat ja
muut tiellä liikujat.Tässä vaiheessa voin sanoa
että olen ajanut noin 30 vuotta helsingissä ras-
kaassa liikenteessä.Mutta se kokemus ei anna mi-
nulle mitään etuoikeuksia liikenteessä.Vaan päin
vastoin näillä kokemuksilla pitäisi olla jo her-
ras mies autoilija."Niinhän sitä pitäs."
Yhteen vetona tälle minun selittelylle.Kukaan
meistä ei voi toisiaan sormella osottaa ajamisen
osaamisesta.Ammatti kuljettajien onkin hallittava
liikenne,siellähän ne on päivät pitkät.Eikä ole
hyvän tavan mukaista ali arvoida yksityis autoi-
lijoita,he ajavat myös sillä kokemuksella mikä
heille on tullut siitä ajasta,kun ovat ajaneet.
Näistä kamikatse ajajista en osaa sanoa muuta
kun,niille ei ole vielä tullut selväksi,että maan
tie ei ole mikään hiekka laatikko,vaan"MAAILMAN
SUURIN RULETTI,MISSÄ ON HENKI PANOKSENA."
Hyvää autoilu kesää,yritetään muistaa,että emme
ole yksin liikenteessä! - Maalaismies'
jenkaten kirjoitti:
Vietän paljon aikaa eläke päivistäni maa seudun
kiirettä."
ei tarvitse niin varoa.
on.
ole yksin liikenteessä!Tuo oli selkokielistä tekstiä, minkä "jenkaten" selvitit. Näin se on. Liikenne on elämän tiekartta, täynnä odottamattomia risteyksiä, joista nuorten ja vanhojen, kokeneiden ja kokemattomien on yritettävä selviytyä.
Tunnen itseni huonoksi kuskiksi ja huonoksi ihmiseksi, mutta koska olen vielä hengissä, niin kaipa kanssakulkijat ovat ymmärtäneet ja antaneet tietä. Kiitos! - jenkaten
Maalaismies' kirjoitti:
Tuo oli selkokielistä tekstiä, minkä "jenkaten" selvitit. Näin se on. Liikenne on elämän tiekartta, täynnä odottamattomia risteyksiä, joista nuorten ja vanhojen, kokeneiden ja kokemattomien on yritettävä selviytyä.
Tunnen itseni huonoksi kuskiksi ja huonoksi ihmiseksi, mutta koska olen vielä hengissä, niin kaipa kanssakulkijat ovat ymmärtäneet ja antaneet tietä. Kiitos!Kyllä,se oli hyvin sanottu.Liikenne on nykyään
melkoinen elämän tiekartta.Kun katselee noita
uutisia mitä päivittäin liikenteessä tapahtuu,
niin eikö vaan ole totta,että ei ole täydellistä
kuljettajaa syntynyt eikä synny.
Autot on kehitelty niin että niillä on tosi hyvä
ajaa,mutta,tämä on myös tuonut tullessaan kierou-
tuneet ajo tavat.Kun alla on hyvä ajokki,niin
näytetään miten ajetaan,mutta niinkuin näkyy on
hyvin pian selvinnyt,että autot on kehittyneet,
mutta ajo taidot ja asenne liikenteeseen on sa-
man tien mennyt taakse päin.
Tämä olisi hyvä yhdistelmä,hyvät tiet,hyvät autot,asialliset kuljettajat."Liikaa toivottu."
Et ole sen huonompi kuljettaja kun muutkaan.
Ajat sillä taidolla minkä olet vuosien mittaan
hankkinut,niinhän tässä muutkin tekee.
Eikä ole mitään syytä tuntea itseään myöskään
huonoksi ihmiseksi.Minä vastaisin tuohon Kiina-
laisella sanan laskulla."Jokainen ihminen on suu-
ri omalla paikallaan."Kyllä jokaisen ihmisen si-
sällä se kulta jyvä on. - Pienestä kylästä
jenkaten kirjoitti:
kiirettä."
ei tarvitse niin varoa.
on.
ole yksin liikenteessä!Tuli mieleeni juttu,
Tässä pienessä kylässä oli kolmen tien risteys
ja pitkälti yli 90º:een mutka.
Naapurin isäntä palvoi autoaan
puunasi ja lankkasi.
(peilinä joskus käytin ohi kulkiessani)
Isännän tytär oli naimisissa Pariisissa
ja olin vieraillutkin tyttären luona.
Istuin vieressä autossa, kun kurvaili
tottuneesti suurkaupungin liikennevilinässä..
Kun tytär tuli kotiin käymään.
Isänsä ei uskaltanut antaa hänelle autoaan lainaksi:
Helena ei osaa ajaa tuota ”pikkulin mutkaa”!
beataB(kunhan naureskelin..) jenkaten kirjoitti:
kiirettä."
ei tarvitse niin varoa.
on.
ole yksin liikenteessä!Täällä Ruotsissa rakennetaan liikenneympyröitä tuollaisiin neljän tien risteyksiin, liikenne sujuu vaivattomasti!
Ympyrät ovat etuajo-oikeutettuja, eli se joka jo on ympyrässä ajaa ensin.
Vilkaisu vasemmalle kun tulee ympyrään ja jos
vasemmalta ei ole kukaan ehtinyt "karuselliin" niin sekaan vaan.- beataBarbara*
MdK-MdK kirjoitti:
Täällä Ruotsissa rakennetaan liikenneympyröitä tuollaisiin neljän tien risteyksiin, liikenne sujuu vaivattomasti!
vasemmalta ei ole kukaan ehtinyt "karuselliin" niin sekaan vaan.Voi hyvät hyssykät,
Se on todella kätevää.
Paitsi, jos tapahtui niin kuin vanhalle eläkeläiselle,
joka jäi ajamaan siinä ympyrää!
Hän ei osannut ajaa siitä pois!
Tämä tapahtui Lahdessa. Poikansa kertoi, miten
iskälle kävi. Tarina on tosi.
Aina tulee vanhoja juttuja mieleen.
beataB - jenkaten
MdK-MdK kirjoitti:
Täällä Ruotsissa rakennetaan liikenneympyröitä tuollaisiin neljän tien risteyksiin, liikenne sujuu vaivattomasti!
vasemmalta ei ole kukaan ehtinyt "karuselliin" niin sekaan vaan.Kyllähän esim.Helsingissä laita kaupungilla on
näitä liikenne ympyröitä kohta kai kaikissa nel-
jän tien risteyksissä.Tähän pikku kaupunkiin ol-
laan rakentamassa nyt ensimmäistä.Sanoin tässä
hiljakkoin naapurin kaverille,että paljonkohan
paukkuu ennen kuin opitaan.Tässä tullaan siihen
mistä tuolla aikaisemmin mainitsin,liikenteessä
on harkiten oltava kohtelias.Ympyrässä ajavan ei
pidä kohteliaisuus syistä antaa tietä oikealta
tulevalle,se on ympyrään tulevalle.
Ainoastaan hälytys ajo neuvolle,jos se on hä-
lytys ajossa.Jos ympyrässä ajava alkaa jarrutte-
lemaan tietä antaakseen,perään ajo vaara on suu-
ri.Kannattaa opetelle tausta peilien käyttö.
En halua maalailla sarvi päitä seinille,mutta
kun paikka kunnalla on kaikki tiet saman arvoi-
sia ei ole liikenne valoja,ei pysäköinti mitta-
reita,eikä sen kummemmin oikastaan mitään liiken-
valvontaa,niin tuntuu vähän jännältä.Tässä on
meikäläinen tottunut jonkinlaiseen kurin alaseen
liikenteeseen,kun sieltä on tullut tuo leipä tie-
nattua.
Pitää vain toivoa parasta. - Leny
jenkaten kirjoitti:
Kyllähän esim.Helsingissä laita kaupungilla on
näitä liikenne ympyröitä kohta kai kaikissa nel-
jän tien risteyksissä.Tähän pikku kaupunkiin ol-
laan rakentamassa nyt ensimmäistä.Sanoin tässä
hiljakkoin naapurin kaverille,että paljonkohan
paukkuu ennen kuin opitaan.Tässä tullaan siihen
mistä tuolla aikaisemmin mainitsin,liikenteessä
on harkiten oltava kohtelias.Ympyrässä ajavan ei
pidä kohteliaisuus syistä antaa tietä oikealta
tulevalle,se on ympyrään tulevalle.
Ainoastaan hälytys ajo neuvolle,jos se on hä-
lytys ajossa.Jos ympyrässä ajava alkaa jarrutte-
lemaan tietä antaakseen,perään ajo vaara on suu-
ri.Kannattaa opetelle tausta peilien käyttö.
En halua maalailla sarvi päitä seinille,mutta
kun paikka kunnalla on kaikki tiet saman arvoi-
sia ei ole liikenne valoja,ei pysäköinti mitta-
reita,eikä sen kummemmin oikastaan mitään liiken-
valvontaa,niin tuntuu vähän jännältä.Tässä on
meikäläinen tottunut jonkinlaiseen kurin alaseen
liikenteeseen,kun sieltä on tullut tuo leipä tie-
nattua.
Pitää vain toivoa parasta.Meilläpäin on myös rakennettu liikenneympyröitä. Todettu hyviksi ja halvoiksi keinoiksi lisätä risteysturvallisuutta. Kärkikolmio ja ajosuuntamerkit ovat selkeä ohje ja pakko siinä on hiljentää, kun tuommoinen ympyrä eteen tulee. En ole vielä lukenut tapauksista, joissa ympyrä olisi suoraksi ajettu.
Leny kirjoitti:
Meilläpäin on myös rakennettu liikenneympyröitä. Todettu hyviksi ja halvoiksi keinoiksi lisätä risteysturvallisuutta. Kärkikolmio ja ajosuuntamerkit ovat selkeä ohje ja pakko siinä on hiljentää, kun tuommoinen ympyrä eteen tulee. En ole vielä lukenut tapauksista, joissa ympyrä olisi suoraksi ajettu.
Muistan kun 60luvul oli pajusen ohjelmat telkussa ja silloin niisä manattin ympyrät kamaliks ja lahdestakin on purettu vaikka kuinka monta ympyrää,mutta nyt niitä taas laitetaan uudelleen.
- Leny
muori67 kirjoitti:
Muistan kun 60luvul oli pajusen ohjelmat telkussa ja silloin niisä manattin ympyrät kamaliks ja lahdestakin on purettu vaikka kuinka monta ympyrää,mutta nyt niitä taas laitetaan uudelleen.
Olikohan se sitä aikaa, kun liikennevaloja kovasti rakennettiin.
Turvallisimmat ovat eritasoliittymät. Ne on kalliita rakentaa, mutta määrätyissä paikoissa paras vaihtoehto. - b-b.n faniko?
beataBarbara* kirjoitti:
Voi hyvät hyssykät,
Se on todella kätevää.
Paitsi, jos tapahtui niin kuin vanhalle eläkeläiselle,
joka jäi ajamaan siinä ympyrää!
Hän ei osannut ajaa siitä pois!
Tämä tapahtui Lahdessa. Poikansa kertoi, miten
iskälle kävi. Tarina on tosi.
Aina tulee vanhoja juttuja mieleen.
beataBVietin taas hauskanhetken vakavia juttuja lukien,harmillista kyllä masennukselle ei ollu aihetta. =)
Autoilusta:Helsingis ja siälä kehä 3.sisäpuolella ei varmaan autoja tarttekaa,ku kaikki asuu vierivieres ettei eres hajurakoa oo välis.Bussit kulkoo ovien erestä ja mitä ihmettä silloon autolla tekiskää.Siälä vaan tikkulaatikko tuvissanna kökötätte ja töllötintä luuraatte.Toista se on täälä pohjoosemmas...täälä kakilla on hehtaari tolkulla peltoa tupien väliis ja 20.km.lähimpään maitokauppaha(josei omia lehemiä oo).Linja-autot ei kulie ja taksia ei vaivata josei oo hengenhätä tai akka viimmesillää.On oltava omatoimine.Täälon turha ruveta jotain tunturipyärää kokeileen haaruuksiihinsa,aamulla sais äitee ihiminen mairolle lähtiä ett kakarat sais mairon iltapuuroho.Siinei sauvakäveliööllä olisi asiaa paiskata kauppakassia selekähän ja kaupalta kotia sauvoa..kyllä olis raatoja tienvieriis.Tosi asia on jotta autoolu on kallista suomes..bensa maksaa yli 7.mk/l.ja verot on huikeet,kaskot ja pakolliset liikenne vakuutukset maksaa yli 700.e.(4200.mk.) vuores.Ja tuloa on ukonkans kk.des=800.e.Ja siinon viälä kaks kakaraa elätettävänä/kyytättävänä.Liikenne ympyrät on ku helevetin esikartanoota..tääläpäin ainakin,välillä tuntuu et sinne tahallaan eksyy joku"viaraaleva tähti"pyöriin kiusatakseen paikallisia,en tiärä kuinka monta rinkiä ne siälä rullaa eikä uskalla pois pyärähtää.Siinä sitä sit pyäritäänku särkännieämes..Mutta luulen että useimmilla pyöriööllä on liikenne ympyrästä kuvitelma että se joka sielä jo pyörii,se väistää oikeelta ympyrähän tulijaa,vaikka ny sillä oikeelta tulijalla o se kolomiokin tiänpääs(kaikillahan se o risteykses..=) ).Mutta näin meilläpäi..tulukaa meillepäi pyärimähän ni ihaallahan maisemia ja juarahan kaffit liikenne ympyrän keskellä. - ässä
b-b.n faniko? kirjoitti:
Vietin taas hauskanhetken vakavia juttuja lukien,harmillista kyllä masennukselle ei ollu aihetta. =)
Autoilusta:Helsingis ja siälä kehä 3.sisäpuolella ei varmaan autoja tarttekaa,ku kaikki asuu vierivieres ettei eres hajurakoa oo välis.Bussit kulkoo ovien erestä ja mitä ihmettä silloon autolla tekiskää.Siälä vaan tikkulaatikko tuvissanna kökötätte ja töllötintä luuraatte.Toista se on täälä pohjoosemmas...täälä kakilla on hehtaari tolkulla peltoa tupien väliis ja 20.km.lähimpään maitokauppaha(josei omia lehemiä oo).Linja-autot ei kulie ja taksia ei vaivata josei oo hengenhätä tai akka viimmesillää.On oltava omatoimine.Täälon turha ruveta jotain tunturipyärää kokeileen haaruuksiihinsa,aamulla sais äitee ihiminen mairolle lähtiä ett kakarat sais mairon iltapuuroho.Siinei sauvakäveliööllä olisi asiaa paiskata kauppakassia selekähän ja kaupalta kotia sauvoa..kyllä olis raatoja tienvieriis.Tosi asia on jotta autoolu on kallista suomes..bensa maksaa yli 7.mk/l.ja verot on huikeet,kaskot ja pakolliset liikenne vakuutukset maksaa yli 700.e.(4200.mk.) vuores.Ja tuloa on ukonkans kk.des=800.e.Ja siinon viälä kaks kakaraa elätettävänä/kyytättävänä.Liikenne ympyrät on ku helevetin esikartanoota..tääläpäin ainakin,välillä tuntuu et sinne tahallaan eksyy joku"viaraaleva tähti"pyöriin kiusatakseen paikallisia,en tiärä kuinka monta rinkiä ne siälä rullaa eikä uskalla pois pyärähtää.Siinä sitä sit pyäritäänku särkännieämes..Mutta luulen että useimmilla pyöriööllä on liikenne ympyrästä kuvitelma että se joka sielä jo pyörii,se väistää oikeelta ympyrähän tulijaa,vaikka ny sillä oikeelta tulijalla o se kolomiokin tiänpääs(kaikillahan se o risteykses..=) ).Mutta näin meilläpäi..tulukaa meillepäi pyärimähän ni ihaallahan maisemia ja juarahan kaffit liikenne ympyrän keskellä.Mitä sä autolla pyärit,ja kuinka autolla ylehensä pyäritähän,paakko sen menemähän aivan ympäri ja annat sitten viälä tökkäämällä kylekehen vautia sen pyärimiselle,kuinka pitkälle se pyärii monesko pellonoja tuloo vastahan.Liikenneympyräs kyllä ajetahan autolla,ei sitä varmahankaan siälä pyäritetä.
Kyllähän täälä linia-autot kulukoo,kun vaan sovittaa ittensä maantiän laitahan valamihiksi
orottamahan,ettei se jätä niiku jämsän äijää junasta.Kun aamulla ennen kukoonlaulua menöö maantiän vartehen niin hyvin kerkiää siihen uurenkylän linija-autohon joka menöö sinne kirkolle,sitten se onki ehtoo myähääne kun siältä kotio tuut.Notta koko päivä siinä reissus kyllä hukkaantuu.Mutta ei tartte maksaa bensa ja autoveroja muusta kuluusta puhumattakaan. b-b.n faniko? kirjoitti:
Vietin taas hauskanhetken vakavia juttuja lukien,harmillista kyllä masennukselle ei ollu aihetta. =)
Autoilusta:Helsingis ja siälä kehä 3.sisäpuolella ei varmaan autoja tarttekaa,ku kaikki asuu vierivieres ettei eres hajurakoa oo välis.Bussit kulkoo ovien erestä ja mitä ihmettä silloon autolla tekiskää.Siälä vaan tikkulaatikko tuvissanna kökötätte ja töllötintä luuraatte.Toista se on täälä pohjoosemmas...täälä kakilla on hehtaari tolkulla peltoa tupien väliis ja 20.km.lähimpään maitokauppaha(josei omia lehemiä oo).Linja-autot ei kulie ja taksia ei vaivata josei oo hengenhätä tai akka viimmesillää.On oltava omatoimine.Täälon turha ruveta jotain tunturipyärää kokeileen haaruuksiihinsa,aamulla sais äitee ihiminen mairolle lähtiä ett kakarat sais mairon iltapuuroho.Siinei sauvakäveliööllä olisi asiaa paiskata kauppakassia selekähän ja kaupalta kotia sauvoa..kyllä olis raatoja tienvieriis.Tosi asia on jotta autoolu on kallista suomes..bensa maksaa yli 7.mk/l.ja verot on huikeet,kaskot ja pakolliset liikenne vakuutukset maksaa yli 700.e.(4200.mk.) vuores.Ja tuloa on ukonkans kk.des=800.e.Ja siinon viälä kaks kakaraa elätettävänä/kyytättävänä.Liikenne ympyrät on ku helevetin esikartanoota..tääläpäin ainakin,välillä tuntuu et sinne tahallaan eksyy joku"viaraaleva tähti"pyöriin kiusatakseen paikallisia,en tiärä kuinka monta rinkiä ne siälä rullaa eikä uskalla pois pyärähtää.Siinä sitä sit pyäritäänku särkännieämes..Mutta luulen että useimmilla pyöriööllä on liikenne ympyrästä kuvitelma että se joka sielä jo pyörii,se väistää oikeelta ympyrähän tulijaa,vaikka ny sillä oikeelta tulijalla o se kolomiokin tiänpääs(kaikillahan se o risteykses..=) ).Mutta näin meilläpäi..tulukaa meillepäi pyärimähän ni ihaallahan maisemia ja juarahan kaffit liikenne ympyrän keskellä.voi pimeällä aiheuttaa kaikenlaisia erehdyksiä.
Linköpingissä on valtava 6 tien liikenneympyrä,
n 250 m läpimitaltaan.
Muutamia vuosia sitten oli joku väsynyt norjalainen turisti tullut keskellä yötä Linköpinkiin, ohittanut pari tietä liikenneympyrässä, mutta ei ollut itse tietoinen olevansa liikenneympyrässä :D
Väsymys oli suuri ja hän oli ajanut autonsa liikenneympyrän keskelle ja pystyttänyt teltan ja kömpinyt nukkumaan.
Ensimmäiset töihin tulijat olivat jo kummastelleet asetelmaa liikenneympyrässä ja soittaneet paikallislehden valvomaan, mistä jiposta mahtaa olla kysymys.
Lehti sai mojovan kuvan etusivulleen kun pörröpäinen norjalainen pisti päänsä teltan oviaukosta ulos, hieroi silmiään ja katseli liikennettä. :))- Samuel Väsy
b-b.n faniko? kirjoitti:
Autoilusta:Helsingis ja siälä kehä 3.sisäpuolella ei varmaan autoja tarttekaa,ku kaikki asuu vierivieres ettei eres hajurakoa oo välis.Bussit kulkoo ovien erestä ja mitä ihmettä silloon autolla tekiskää.Siälä vaan tikkulaatikko tuvissanna kökötätte ja töllötintä luuraatte.Toista se on täälä pohjoosemmas...täälä kakilla on hehtaari tolkulla peltoa tupien väliis ja 20.km.lähimpään maitokauppaha(josei omia lehemiä oo).Linja-autot ei kulie ja taksia ei vaivata josei oo hengenhätä tai akka viimmesillää.On oltava omatoimine.Täälon turha ruveta jotain tunturipyärää kokeileen haaruuksiihinsa,aamulla sais äitee ihiminen mairolle lähtiä ett kakarat sais mairon iltapuuroho.Siinei sauvakäveliööllä olisi asiaa paiskata kauppakassia selekähän ja kaupalta kotia sauvoa..kyllä olis raatoja tienvieriis.Tosi asia on jotta autoolu on kallista suomes..bensa maksaa yli 7.mk/l.ja verot on huikeet,kaskot ja pakolliset liikenne vakuutukset maksaa yli 700.e.(4200.mk.) vuores.Ja tuloa on ukonkans kk.des=800.e.Ja siinon viälä kaks kakaraa elätettävänä/kyytättävänä.Liikenne ympyrät on ku helevetin esikartanoota..tääläpäin ainakin,välillä tuntuu et sinne tahallaan eksyy joku"viaraaleva tähti"pyöriin kiusatakseen paikallisia,en tiärä kuinka monta rinkiä ne siälä rullaa eikä uskalla pois pyärähtää.Siinä sitä sit pyäritäänku särkännieämes..Mutta luulen että useimmilla pyöriööllä on liikenne ympyrästä kuvitelma että se joka sielä jo pyörii,se väistää oikeelta ympyrähän tulijaa,vaikka ny sillä oikeelta tulijalla o se kolomiokin tiänpääs(kaikillahan se o risteykses..=) ).Mutta näin meilläpäi..tulukaa meillepäi pyärimähän ni ihaallahan maisemia ja juarahan kaffit liikenne ympyrän keskellä.Aina kun joku alkaa KIRJOITTAA MURTEELLA, tämä poika hyppää yli; se on ylivoimaisen raskasta lettavaa OLI SITTEN stadin slangia tai karjalaista, pohjalaista tai savon murretta. Se on niinkuin huono vitsi, joka vain suututtaa.
Huonot vitsithän ovat usein vitsailijan itsensä mielestä hauskoja.
En tietenkään kiellä kirjoittamasta, jatkakaa valitsemallanne tiellä, mutta monet eivät lue. - Leny
Samuel Väsy kirjoitti:
Aina kun joku alkaa KIRJOITTAA MURTEELLA, tämä poika hyppää yli; se on ylivoimaisen raskasta lettavaa OLI SITTEN stadin slangia tai karjalaista, pohjalaista tai savon murretta. Se on niinkuin huono vitsi, joka vain suututtaa.
En tietenkään kiellä kirjoittamasta, jatkakaa valitsemallanne tiellä, mutta monet eivät lue.Ei kaikki voikaan samanlaisista asioista pitää. Minä joskus itsekin "sorrun" murteita solkkaamaan. Pohjalaiset murteet ovat minulle vieraita, siksi makustelinkin noita edellä olevia kirjoituksia. Olen vain Mietaan Jussin kuullut TV:ssä puhuvan tuolla lailla. Murrejutuissa on sellaisia herkullisia sanontoja, jotka naurattavat.
Samuel Väsy kirjoitti:
Aina kun joku alkaa KIRJOITTAA MURTEELLA, tämä poika hyppää yli; se on ylivoimaisen raskasta lettavaa OLI SITTEN stadin slangia tai karjalaista, pohjalaista tai savon murretta. Se on niinkuin huono vitsi, joka vain suututtaa.
En tietenkään kiellä kirjoittamasta, jatkakaa valitsemallanne tiellä, mutta monet eivät lue.lukemista nuo murteella kirjoitetut jutut.
Lisää samanlaista!- beataBarbara*
b-b.n faniko? kirjoitti:
Autoilusta:Helsingis ja siälä kehä 3.sisäpuolella ei varmaan autoja tarttekaa,ku kaikki asuu vierivieres ettei eres hajurakoa oo välis.Bussit kulkoo ovien erestä ja mitä ihmettä silloon autolla tekiskää.Siälä vaan tikkulaatikko tuvissanna kökötätte ja töllötintä luuraatte.Toista se on täälä pohjoosemmas...täälä kakilla on hehtaari tolkulla peltoa tupien väliis ja 20.km.lähimpään maitokauppaha(josei omia lehemiä oo).Linja-autot ei kulie ja taksia ei vaivata josei oo hengenhätä tai akka viimmesillää.On oltava omatoimine.Täälon turha ruveta jotain tunturipyärää kokeileen haaruuksiihinsa,aamulla sais äitee ihiminen mairolle lähtiä ett kakarat sais mairon iltapuuroho.Siinei sauvakäveliööllä olisi asiaa paiskata kauppakassia selekähän ja kaupalta kotia sauvoa..kyllä olis raatoja tienvieriis.Tosi asia on jotta autoolu on kallista suomes..bensa maksaa yli 7.mk/l.ja verot on huikeet,kaskot ja pakolliset liikenne vakuutukset maksaa yli 700.e.(4200.mk.) vuores.Ja tuloa on ukonkans kk.des=800.e.Ja siinon viälä kaks kakaraa elätettävänä/kyytättävänä.Liikenne ympyrät on ku helevetin esikartanoota..tääläpäin ainakin,välillä tuntuu et sinne tahallaan eksyy joku"viaraaleva tähti"pyöriin kiusatakseen paikallisia,en tiärä kuinka monta rinkiä ne siälä rullaa eikä uskalla pois pyärähtää.Siinä sitä sit pyäritäänku särkännieämes..Mutta luulen että useimmilla pyöriööllä on liikenne ympyrästä kuvitelma että se joka sielä jo pyörii,se väistää oikeelta ympyrähän tulijaa,vaikka ny sillä oikeelta tulijalla o se kolomiokin tiänpääs(kaikillahan se o risteykses..=) ).Mutta näin meilläpäi..tulukaa meillepäi pyärimähän ni ihaallahan maisemia ja juarahan kaffit liikenne ympyrän keskellä.Toki sitä kaffeet on juotava,
mutta tokko ihan liikenneympyrässä?
Sittenhän ollaan vähän niin kuin tuo
MDK:n kertoma ihana norjalainen,
vaikka telttoja ei kyllä pystytetä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1428018Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432091Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252020- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 24838