Kurkkutulehdus/-flunssaa liikkeellä?

Väsynyt

Onkos nyt jotain kurkkuflunssaa liikkeellä? Heräsin sunnuntaina hirveeseen toispuoleiseen kurkkukipuun ja muutenkin olo oli kuumeinen. Oon vieläkin kipee, lievää nuhaa on ilmaantunu nyt ja kurkku edelleen kipee. Pari päivää se vaihtoi puolta ja nyt on asettunut tonne kurkunpäähän karhentelemaan ja ääni on maassa. Lievää lämpöö on ollu vaihtelevasti sunnuntaista saakka, tosin se laskee välillä. Välillä yskittää, kun kurkku käy hirveen kuivaks. Korvat myöskin naksuu välillä, mutta nuha ei oo mitenkään massiivista.
Pahin olo on illalla nukkumaan mennessä ja aamulla herätessä.

Milloin pitäis mennä lääkäriin vai meneekö tää itestään ohi? Alkaa vaan usko loppua, kun sama rumba jatkuu päivästä toiseen.

35

21167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalo kaveri?

      melkeen sama juttu!!viime viikon maanantaina,,tuli yhtäkkiä,kauhee kurkku kipu!!ei muuta..Aamulla kun heräsin niin oli ääni lähteny,kauhee räkä tauti ja lämpöä..tätä flunssaa on nyt jatkunu tähän päivään asti eli yli viikon jo..lääkärissä kävin,otin tulehdus aRVOT,ja kaikki ok.sano et tavallinen flunssa..olin talvella 7 viikkoa lämmössä,, toivottavasti,ei tää flunssa kestä yhtä kauan..Töissä työ kaverit alkaa olla vähän vihasia,kun olen lämmön takia kotona,mutta kun on niin puolikuntonen et ei jaksa muuta kun nukkua..kanattaa varmaan mennä lääkäriin,ainakin tsekkaa ne tulehdus arvot!!

    • nuhanenä

      Juu, kesäflunssaa liikkeellä! Itsellä sen kanssa nyt menossa 11. päivä ja koko ajan tuo kurkku ollut erityisen pahana (normaalisti flunssassa kurkku kipiänä vain pari ekaa päivää...). Nyt tosissaan on jäljellä vielä nuha (meen konkurssiin kun menee nenäliinoja sellaisella tahdilla) ja se kurkku. Töissä olen kyllä sinnitellyt, mutta illat meneekin sitten täysin voimien keräämiseen. Normaaleista flunssalääkkeistä ei juurikaan ole hyötyä (tosin mahtavasti viime yönä tetesin ,kun meinasi märy päästä ton kurkun kanssa, että bura-c turrutti sen noin tunniksi).Juttelein työpaikan terkkarin kanssa, jonka mukaan ei hommaan mitään lääkettäkään ole (siis jotain antibiootti-tyyppistä), ellei kyseessä angiina. Eli eikai se auta muu kun käsriä, olen siirtänyt parantumistavoitteeni nyt juhannukseen ja siitä pidetään kiinni!

      • myös

        Tutulta kuulostaa!
        Mulla ollut kuukauden sisällä pariin otteeseen kurkku kipeä, silmätulehdusta, kovaa nuhaa ja nyt taas tänään alkoi kurkkukipu!


    • *huolestunut*

      Mulla on ollut kuumetta huolestuttavan kauan jo yli viikon (~11 päivää)~37.20 astetta ja yleensä se on ~36.60!!! Pitäisiköhän jo mennä lääkäriin?? Rintakipua ihan vähän ja todella harvoin joten siitä en niin kauheasti ole huolissani. Onneksi kurkku ei ole kipeä.

    • #patti"!

      minäkin tänä aamuna herätessäni tunsin toispuoleista kurkkukipua, on ollut koko päivän sellainen olo että vasemmalla puolella olisi ns. patti, mutta se ei ole puolta vaihtanut, minulla ei ole kuumetta. voisiko olla angiinaa?

      • Närvös

        Olen jo aikas hermona kun patti on toisella puolella jo kolmatta viikkoo. kax antibioottikuuria takana eikä mitään tehoo. Hjäp..


    • joku

      Mulla On Kurkku Aivan Punasena Mutta Vielä Pahempaa On Etten Ole Pystynyt Syömään 2 Päivään Mitään Tai No Yhen Pikku Nuudelin Murusen Kun Mä Nielen Jotain Niin Se Sattuu Paljon Joten Mitä Mun Pitäis Tehdä Menisinkö Mä Lääkäriin Vai Ootanko Mä Että Tää Menis Ohi?

      • *aStar

        Sama homma. En ole syönyt kolmeen päivään. Kai tää tästä ittekseen menee ohi, minä en ainakaan lääkäriin lähe tämmösen takia.


      • här
        *aStar kirjoitti:

        Sama homma. En ole syönyt kolmeen päivään. Kai tää tästä ittekseen menee ohi, minä en ainakaan lääkäriin lähe tämmösen takia.

        niin, että sama juttu täälläkin, tosin olen keittoa pystynyt syömään kyllä, mutta kun nenän eteen laitettiin leipä ja yritin sitä syödä, niin en pystynyt sitä nielasemaan ollenkaan.


    • nääntynyt

      Olipa hyvä, että satuin lukemaan nämä viestit! Aivan kammottava kurkkukipu - kuulemma joku virus, johon eivät antibiootit auta. Aivan kuin raastinraudalla vedelty koko kurkku. Nieleminen tuskaa! Kai tämä ensi juhannukseen mennessä ohi menee...

      • Nääntynyt

        Ihmiset hei! Jatkan vielä eilisestä. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä tän äärettömän inhottavan kurkun avuksi? Join eilen lähes kaiken marjamehun, mitä kaapista löytyi (siis kuumana) ja se tuntui vähän auttavan. Oon syöny Coldrexia - tietääkö joku parempia puudutuskeinoja? Kertokaa jos tiedätte.


      • Auttaa
        Nääntynyt kirjoitti:

        Ihmiset hei! Jatkan vielä eilisestä. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä tän äärettömän inhottavan kurkun avuksi? Join eilen lähes kaiken marjamehun, mitä kaapista löytyi (siis kuumana) ja se tuntui vähän auttavan. Oon syöny Coldrexia - tietääkö joku parempia puudutuskeinoja? Kertokaa jos tiedätte.

        Kurlaa suolavetellä kurkkua pari minuuttia, puuduttaa kurkun aika hyvin.


      • Nääntynyt
        Auttaa kirjoitti:

        Kurlaa suolavetellä kurkkua pari minuuttia, puuduttaa kurkun aika hyvin.

        Suolavedellä? Oliko toi huumoria vai tosimielessä tarkoitettu? Eiks suolavesi kirvele kipeessä kurkussa? Huono vitsi.


      • Mietityttää
        Nääntynyt kirjoitti:

        Suolavedellä? Oliko toi huumoria vai tosimielessä tarkoitettu? Eiks suolavesi kirvele kipeessä kurkussa? Huono vitsi.

        Monesti oon miettinyt, että miksi ihmiissä kurkkukipuun ja nuhaan käytetään "lääkkeenä" kuumia juomia?! Kun miettii "järjellä" niin tulehduksien hoitoon yleensä käytetään kylmähoitoa. Miksi siis normaaliin kurkkukipuun hoito on kuumat juomat ja esimerkiksi angiinaan kylmähoito? Pystyykö joku viisaampi selittämään.


      • Kunksmoor
        Nääntynyt kirjoitti:

        Suolavedellä? Oliko toi huumoria vai tosimielessä tarkoitettu? Eiks suolavesi kirvele kipeessä kurkussa? Huono vitsi.

        Suolavesi on todella hyvä vanha konsti. Kas kun suolahan on iänikuinen säilöntäaine jonka läheisyydessä bakteerit eivät oikein viihdy. Samoin kurlailu sitruunamehulla voi auttaa, koska bakteerit eivät myöskään viihdy happamassa ympäristössä. Näin kun on kyse bakteerien aiheuttamasta kurkkukivusta, virukset saattavat olla sietävämpiä.

        Höyryhengitys on myös hyvästä, varsinkin aamulla kun kurkku on kuiva ja karhea ja lima on takertunut ylänieluun. Kattilaan vettä ja timjaminlehtiä (jos kotikaupassa on tuoretta timjamia). Siitä kattila hellalle lämpiämään kunnes höyryä syntyy. Liian kuuma höyry ei ole hyvästä. Siinä sitten pyyheliinan alla vaikkapa varttitunti, niin alkaa lima irrota ja kurkkukipu lievenee!

        Tuo nenähuuhtelukannu on myös hyvä, varsinkin siinä vaiheessa kun nuhan alussa nenän limakalvot alkavat enteilevästi kutista.


      • sssk
        Kunksmoor kirjoitti:

        Suolavesi on todella hyvä vanha konsti. Kas kun suolahan on iänikuinen säilöntäaine jonka läheisyydessä bakteerit eivät oikein viihdy. Samoin kurlailu sitruunamehulla voi auttaa, koska bakteerit eivät myöskään viihdy happamassa ympäristössä. Näin kun on kyse bakteerien aiheuttamasta kurkkukivusta, virukset saattavat olla sietävämpiä.

        Höyryhengitys on myös hyvästä, varsinkin aamulla kun kurkku on kuiva ja karhea ja lima on takertunut ylänieluun. Kattilaan vettä ja timjaminlehtiä (jos kotikaupassa on tuoretta timjamia). Siitä kattila hellalle lämpiämään kunnes höyryä syntyy. Liian kuuma höyry ei ole hyvästä. Siinä sitten pyyheliinan alla vaikkapa varttitunti, niin alkaa lima irrota ja kurkkukipu lievenee!

        Tuo nenähuuhtelukannu on myös hyvä, varsinkin siinä vaiheessa kun nuhan alussa nenän limakalvot alkavat enteilevästi kutista.

        Höyryhengitys auttaa todella! Itse laitan sekaan yrttirohdostippoja (Carmolis) ja välillä sitruunamehua. Itse pitäisi vain parantua mahd. nopeasti, ylihuomenna on Linkin Parkin keikka jota en halya missata.


    • kolmatta päivää

      minullakin sama juttu. kolme päivää ollut kipeenä nyt, alkoi limasella yskällä, nyt on sama olo kun mitä olet tuossa viestissä kuvaillut. kaks päivää ollut kotona, enismmäisen päivän olin koulussa. nyt tänään(kolmas päivä) kävin lääkärissä, eikä ne nyt sitten määrännyt kun lepoa lämmintä juomaa ja särkylääkkeitä.

      • bubo bubo

        Miten joku voi mennä vain flunssan takia lääkäriin? Varsinkin, kun se on kestänyt vain kolme päivää, etkä siis ilmeisesti tarvitse mitään lääkärintodistusta. Ymmärtäisin, jos kesto ois ollut pidempi. Kyllä te kuitenkin tiedätte mitä ne lääkärit määrää; lepoa, kuumaa juomaa, ja särkylääkkeitä. Ei se lääkärissä käynti teitä paranna, ellei jopa huononna, kun pitää lähteä talsimaan jonnekin.

        Just tuollaisten ihmisten takia oikeasti sairaat ihmiset eivät pääse ajoissa päivystykseen / muuten lääkäriin.

        Tietysti eri asia, jos on kyseessä joku riskiryhmään kuuluva henkilö.

        Vellipers*et.


      • no huoh!
        bubo bubo kirjoitti:

        Miten joku voi mennä vain flunssan takia lääkäriin? Varsinkin, kun se on kestänyt vain kolme päivää, etkä siis ilmeisesti tarvitse mitään lääkärintodistusta. Ymmärtäisin, jos kesto ois ollut pidempi. Kyllä te kuitenkin tiedätte mitä ne lääkärit määrää; lepoa, kuumaa juomaa, ja särkylääkkeitä. Ei se lääkärissä käynti teitä paranna, ellei jopa huononna, kun pitää lähteä talsimaan jonnekin.

        Just tuollaisten ihmisten takia oikeasti sairaat ihmiset eivät pääse ajoissa päivystykseen / muuten lääkäriin.

        Tietysti eri asia, jos on kyseessä joku riskiryhmään kuuluva henkilö.

        Vellipers*et.

        ne lääkärit muuten ottavat potilaat tärkeysjärjestyksessä hoitoon jos et sattunut tietämään .__.
        plus minä ainakin olen myös VASTA kolmatta päivää kipeenä, mutta koska olen lähdössä parin päivän sisällä ulkomaille, haluan ehdottomasti käydä siellä lääkärissä, jos tämä olisikin bakteeri, mihin saisi apua heti.....


    • ajw

      Nyt kolmatta päivää kurkku niin kipeä ettei pysty vettä nieleen ilman 1000mg särkylääkettä. Patti tuntuis olevan oikealla puolella ja vasen on oireeton. Pientä turvotusta tuntuis olevan kanssa ja limaa tulee. Mitään nuhaa mulla kyllä ei ole.

    • caju

      On tota joo liikenteessä nyt, mä luulen, koska itellä on jotain samantapasta ollu viikon, välillä tuntuu että depaa eikä herää enää seuraavana aamuna. Toistaiseksi olen vielä kyllä herännyt. Kuume on pyöriny 40 asteessa viime perjantaista tähän päivään. Mistä kuume sitten tulee on tod. hämärää. Hengitys on todella vaikeeta ja hidasta, nuhaa ei ole, eikä muita särkyjä. Lääkäriin olis khyl aika nöyrää joutua meneen, eli joskos täällä joku noface pystyisi hengenpelastukseen?

    • Mynthonia-syövä

      Oli pari päivää nuha ja kurkkukipu jatkuu edelleen. Ehkä sama tauti vaikka mulla onneksi nuha vain kolmisen päivää ja vaan lievä alilämpö. Mutta kamala kurkkukipu edelleen vaikkei ollut yskä.

      Pikaista paranemista teille kaikille!

      • Kaktuksen piikit

        Sama täällä. Kauhia lentsu jo 3:tta viikkoa, kurkku niin penteleen kipiä ja rinta täysin tukossa. Kyllä ottaisin Tamiflun heti ekana päivänä kun oireet alkaa, jospa sitten ei tarttisi tämmöstä kauhiaa kitumista. Sitä vaan ei apteekista saa ja lääkäriin ei koskaan pääse ajoissa, että se siitä. nHyvä Suomi!!!


    • onko muilla

      joo, minulla myös erikoista flunssaa, kurkku ihan tukossa, kuin olis kitarisat isot, hirnuvaa ääntä.
      Myös särkyä koko kropassa ja ihan mieletöntä väsymystä, yskää ei ole eikä nuhaakaan, vaan kurkussa oireet ja nenänielussa.

    • Etelä-Suomi....

      Täällä ollaan kipeenä jo neljättä päivää. Kuumetta joka ilta ollu sen 37-40 astetta.
      Järkyttävä yskä ja kurkku kipu! Ilman antibiootteja mennään. Kuulema lähtee ihan levolla,juomisella ja särkylääkkeillä.

    • Satakunta

      Satakuntassa vissii samaa, kolmatta päivää kurkku niin prkl kipe et ei voi kylmää vettä juoda hyvä kun juuri ja juuri pystyy nieläisemaan normaalisti. Kuumetta tuli toisena päivänä ensin oli kuumeinen olo, tulos ei kuumetta normi 36.3 puolitunti myöhemmin 37.5 nousi ja nousi reiluun 38 ja sitte alko buranansyönti kun ei parane epileptikolla kuume liikaa nousta. olo ei helpota yhtään. mutta monella muulla ihmisellä on asiat paljon huonommin.

    • 13+17

      Vielä jatkuu, en nyt pysy enää viikoissa mukana mutta 7-8 viikkoa pitänyt pientä lämpöä, kurkku kipeä vähän oikealta. lääkärissä käynti ja tulehdusarvot normaalit. Mitään ei ole tehtävissä muuta kun odottaa että menee joskus ohi. Lukekaa ketjua alempaa.....

    • kurkkukipu!

      Itselläni kuudes päivä kurkkukivun kanssa! Alkoi maanataina illalla ja seuraavana päivänä iskikin jo raju flunssa. Nenä vuotaa, yskittää, korvat lukossa, imusolmukkeet turvoksissa. Pahinta on kurkkukipu, joka herättää öisin! Eilen lääkärissä otettiin nieluviljely ja maanantaina soittelen tuloksia. Veikkaan kyllä, että bakteereja ei löydyy, joku supervirus tää tuntuu olevan.

    • Tosde

      Täällä myös.
      Alkoi viisi vrk sitten, heräsin yöllä hengen vinkumiseen, ei muita oireita.
      Tiistaina olo oli kauhean väsynyt, luulin että johtuu helteestä mutta kuumetta olikin 37.8.
      Keskiviikko aamuna herätessä oli ääni melkein pois, nielun kaari kipeä ja kurkkua puristi, lämpöä 37.4
      Tänään torstaina lämpöiilyä edelleen, äääni edelleen pois. Aamulla sai kakistella ja yskiä yöllä pakkautuneen tavaran nielusta ulos...uh, olipas aika värikästä tavaraa ja paljon.
      Nyt tuntuu puristus kurkkutorvessa hellittävän, mutta ääntä ei tule ja lämpöä edelleen, hirveä väsymys. Ja KUUMA, koska tuo helle tunkee sisällekin ja on muutenkin tukala olo.
      Nuhaa ei ole ollenkaan ollut koko aikana, ei tarvitse niistellä.
      Siitä on varmaan 20 vuotta aikaa kun minulla viimeksi on ollut kurkku kipeä tai yskää, siksi tässä ollaan nyt hieman ymmällään että mistä tämä tuli.

    • kipiä^^^^^^^^

      Nonii, tervetuloa kerhoon vaan sitten! Itsellä tuota kurjuutta kestänyt yli kaksi kuukautta eikä loppua näy.. tänään aamulla oli hetken parempi olo mutta kyllä se taas lämpöilyksi kääntyi kun äsken mittasin.
      Väsyttää, kurkku vähän kipeä ja semmoista. Olen kyllä käynyt lääkärillä ja testejä on tehty mutta virusperäiseen ei ole lääkkeitä. Vähänkö vituttaa kun alkukesä mennyt vaan lepäillessä ja nukkuessa, tämä helle vielä päälle siihen.

    • Jennilottasikuriina

      Pari päivää kakistelin, keuhkoputki oli tosi kipeä, pientä lämpöä ja meni ääni. Siinä vaiheessa piti olla omalla ilmoituksella töistä päivän verran pois, en jaksanut olla ollenkaan ylhäällä.
      Kävin lääkärissä, totesi että on sekä keuhkoputken tulehdus että poskiontelotulehdus molemmin puolin ja korvatulehdus. Sain lääkkeet ja yhden päivän sairaslomaa lisää.
      Ihme toipuminen pitää tapahtua että olisin sunnuntaina aamulla työkuntoinen ja actionia täynnä. Kuume ei ole laskenut kahdessa vuorokaudessa vielä yhtään mihinkään ja pakkausselosteenkin mukaan on odotettavissa että antibiootti alkaa vaikuttamaan vasta neljäntenä päivänä sen aloittamisesta.
      Ei tämäkään mene levosta jos pitää aamulla taas kammeta itsensä sängystä ylös, ajella tulikuumalla bussilla pitkin kaupunkia ja lehteä jonottamaan lääkäriin.
      Itketää, on niin kipeä ja huono olo ;(

    • bios4

      "Onkos nyt jotain kurkkuflunssaa liikkeellä? "

      - Flunssa, eli virusperäinen hengitystieinfektio sijaitsee yleisesti juuri kurkun ja nielun alueella. Mutta mitään mainitsemaasi "kurkkuflunssaa" ei ole olemassakaan.
      Parista sadasta erilaisesta flunssaviruksesta on vuosittain liikkeellä muutama. Kun sairastat yhden, saat siihen elinikäisen immuniteetin.

      "Milloin pitäis mennä lääkäriin vai meneekö tää itestään ohi? Alkaa vaan usko loppua, kun sama rumba jatkuu päivästä toiseen."

      Ei tarvitse mennä lääkäriin. Ei missään nimessä. Ajan ja rahan tuhlaamista mennä joka pikku nuhakuumetta ihmettelemään lääkärin vastaanotolle. Flunssa lähtee pois itsestään parissa, kolmessa viikossa ja jos ei lähde niin silloin on todennäköistä, että se ei olekaan flunssa, vaan bakteeritartunta johon taas tehoaa antibiootit.

    • kätsänimmarijuu

      "Ei tarvitse mennä lääkäriin. Ei missään nimessä. Ajan ja rahan tuhlaamista mennä joka pikku nuhakuumetta ihmettelemään lääkärin vastaanotolle. Flunssa lähtee pois itsestään parissa, kolmessa viikossa ja jos ei lähde niin silloin on todennäköistä, että se ei olekaan flunssa, vaan bakteeritartunta johon taas tehoaa antibiootit."

      Niin.. no itsellä taitaa tulla kolme kuukautta pientä kuumetta ja kurkkukipua täyteen. Käväisin välillä yksityiselläkin lekurilla, ei ole mitään bakteeritartuntaa vaan virus. Siihen ei antibiootit auta.
      Tuntuu kyllä jo että alkaa helpottaa, ei pahasti lämpöä enää ja muutenkin sellainen olo että jaksaa ja viitsii tehdä jotain.

    • kurkkukivusta...

      Kurkkukipu kesti yli viikon, sitten sain poskiontelotulheduksen, sitten korvatulehduksen...nyt ääni vielä maassa ja kurkkua saa koko ajajn selvitellä.

    • Hell's Kitchen

      Mulla tää on jatkunut jo viikon. En tiedä et pitäsköhän jo lääkärille lähtee käymää mut toisaalta se on liian turhauttavaa jos se vaan sanois, että "Mene lepäämään ja juo lämpöstä juomaa sekä ota särkylääkkeitä." Mulla siis on :

      • Kuumetta
      •Kurkku on ihan helvetin kipee, tuntuu et se Hell's Kitchenin Gordon Ramsay olis paistinpannunsa kaa mun kurkussa.
      • Yskin ihan koko ajan, melkein keuhkot pihalle
      •Nokka vuotaa niinku vesiputous
      •Asunnossa mä palelen niinku jossai lumimyrskyssä. Muut valittaa et liian kuuma mut mä meinaan jäätyy jo peitonki alla ....
      • Lihakset on mukavan kipeet xd

      Että tällästä, haluisin nyt parantuu ku mulla on tärkeä työ juttu huomenna sekä keskiviikkona ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      743
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      672
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe