Kävin elämääni läpi tuossa kiikkustuolissa.

Anonyymi-ap

Päätin kysyä onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Menin avioon 60 v. sitten ja sain omasta mielestä kivan kaverin. Tein hartiapankilla talon ja perhe kasvoi. Oli aherrusta ja työtä kunnes lapset kaikkosivat maailmalle. Olimme kahden vaimon kanssa ja mulle tuli kaikenlaisia vikoja.
Kävin öisin veskissä, hornasin, piereskelin, kynsin päätä, enkä osannut keskustella. Asiat meni siihen tilaan, että tavarat jakoon ja talo myyntiin.Olin äimän käkenä, kun lopulta en omistanut mitään.

Vaimo vei astiat ja liinavaatteet, minulle jäi sentään muutama kuppi, lautanen ja lakana jotka myöhemmin paljastuivat vanhoiksi ja hauraiksi. Jalka meni lakanoista läpi nukkuessa.

Talon hinta jaettiin ja minä otin taas vähän lainaa. Rakensin pienemmän eläkeläisen tuvan ja asustelen siinä yksinäisenä. Vaimo on käynyt lomareissuilla etelässä ja kysyi muutama vuosi sitten, muutammeko vielä yhteen?

En ole innokas siihen. Mulla on samat viat jäljellä.

93

828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan niin jos on samat ” viat” jäljellä niin ei tule onnistumaan . Siis kyseleekö siksi että asuminen on hänelle kallista. tuo liinavaatteiden jako erossa on aina samanlaista miehelle laitetaan ne mitkä ei naiselle kelpaa. Yksikin nainen joka meni lesken kanssa naimisiin ja erosi vähän päästä otti tämän lakimiehen ensimmäisen vaimon tekemät kauniit liinavaatteet itselleen ajatellen ettei kukaan saa tietää, ja sai siten laatutavaraa kun otti toisen naisen ,( joka oli kuollut ) tavarat omikseen , ei ajatellut edes niin pitkälle että kuolleen naisen sisaret kokivat asian hyvin ala-arvoisena. katsele ihan uusi ihminenelämääsi jolla on ymmärrystä siitä että jokainen ihminen on ihan hyvä sellaisena kun on

      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        ❤️ ­­N­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Meilläkin sujui 60 v. yhtä jalkaa. Ennen muinoin mentiin avioon, että päästiin pois kotoa. Siihen asti oli elettävä vanhempien nurkissa, koska vuokralautakunta ei antanut yksinäiselle asuntoa.
      Mitään ei osattu, mitään ei tiedetty. Nainen oppii ehkä helpommin ruuanlaitosta ja osaa miettiä rahankäyttöä. koska käy kaupassa. Siihen aikaan mies ei mennyt ruokaostoksille. Siihen aikaan mies meni kapakkiin suoraan töistä työkavereiden kanssa ja oli siellä turvassa. Ravintolaan ei päästetty yksinäistä naista edes miestään etsimään.
      Teille tuli ero, enkä puolusta yhtään ahnetta vaimoa, joka vei tuhkatkin pesästä ja jätti vain risaiset lakanat.
      Minä en lähtenyt, koska erossa olisin joutunut luovuttamaan puolet asunnosta ja muusta, jotka olin maksanut "hiellä ja verellä", kun mies jätti velat maksamatta ja jouduin tekemään vuosia kahta työtä pitääkseni asuntomme.
      Miehen asenne kahden työni tulokseen oli ivallinen huomautus, että hän tienaa enemmän kuin minä, vaikka teen 13-tuntista työpäivää. Perheelle häneltä ei liiennyt juuri mitään.
      Keinutuolin syvyyksissä moni asia nousee mieleen, vaikka ei kannattaisi menneitä muistella. Jätetään ne sinne hämärään!

    • Anonyymi

      Monenlaista erotarinaa löytyy, mutta harvoin syy on yhdessä. Naiset on monasti niitä ahnaita hyötyjiä, saavat lapset ja näille elatusmaksut. Jäävät miehen ostamaan/rakentamaan taloon ja maksavat jonkun nimellisen osuuden lunastaakseen sen nimiinsä. Mies ei useinkaan voi uutta perhettä perustaa, kun on elatusmaksut ja asunto mennyt halvalla naisen nimiin. Yhteiskuntakin suosii yksinhuoltajaa, vaikka elatusmaksut voi olla tosi isotkin.

      • Anonyymi

        Minä en lähtenyt. Olin sitä mieltä, että maksettuani asuntovelan pois halusin asua asunnossa itse, enkä luovuttaa puolta sen arvosta miehelle. Se tietenkin kirjoittajan 12;25 mielestä on ahneutta.
        Puolet on 50%, enkä ymmärrä, miten siitä oli voinut ottaa erikseen vain jonkun nimellisen osuuden. Onneksi asunto oli puoliksi myös minun nimissäni. Aikaisempina vuosikymmeninä asunto-osakkeet usein olivat miehen nimellä. Avioeroissa se oli kova paikka monelle perheelle.
        Minun avioliittoni kuitenkin kesti loppuun saakka.


      • Anonyymi

        Avioliitto laki on sitä että omaisuus on yhteistä oli toinen rakentanut mitä tahansa.
        Ja tavallisesti lapset tehdään yhteisesti myös joten ei nainen niitä yksin tee.
        Ja miehet laskevat niin usein mitä hentekevät, samalla kun usein nainen makselee tilistään kaikki vaatteet lapsille , siis niille yhteisille lapsille . Ja usein myös jää naisen kohdalle ne ruoka ostokset myöskin joilla ruokitaan koko perhe.
        Joten sitä puhutaan niin kovasti elatusmaksuista mutta asiaan niin että jokaisen vanhemman vastuulla on lasten elatus, oli erossa tai ei .
        Ei se nainenkaan mitään paratiisia saa erossa monella hyvin tiukalla raha asiat yksin huoltajana .niin että pitää ajatella ennekö menee avioliittoon että lapsen elatusmaksut tulee jos ero tulee.
        Oma isäni kierteli ensin niitä maksuja , lapselleen ( minulle) vaan joutui kuitenkin ne maksamaan. Itse koin sen etteikös välittänyt minusta , ja se on raskas kokemus lapselle, koska jokainen lapsi haluaa niin isä kun äidinkin välittävän hänestä .
        Joten jos mies nikkaroi kotia niin eise aitä tarkoita että koti on ainoastaan hänen koska hän on sen rakentanut, avioliitossa ollessaan se on perheen koti, ja se jaetaan eron tullessa .
        Mitä tarkoitat että yhteiskunta suosii yksinhuoltajaa, alalla yksinhuoltajaksi itse niin näet sen suosimisen kuten se todellisuudessa on .
        Yhteiskunnankin pitäisi sinun mielestäsi elättää sinun lapsesi eron tullessa . Koska et voi perustaa uutta perhettä . Menit kerran avioon siksi että liitto kestäisi , mutta et näe omaa osuuttasi siinä asiassa että miksi ero on tullut . Ei kukaan nainen ajattele että menepäs tässä avioon vähäksi aikaa ja hommaan lapsia ja otan eron . Jossain on avioliitto mennyt mönkään kun halutaan erota . Silloin on katsottava sekin että lasten elämä ei muutu erosta huolimatta omat lapset elätetään siihen asti kun ovat aikuisia


    • Mielenkiintoista lukea realistisia elämänkertoja.

      Olen ehkä teitä nuorempi, eikä minulla ole samanlaisia kokemuksia. Ei omia eikä lapsuudenkodissa koettuja.

      Olisinko sitten ollut erilainen nuori koska avioliittoa en nuorena tavoitellut. Menin naimisiin yli kolmekymppisenä ja miehelläni ja minulla oli jo pääomaa ostaa asunto ja muut tarvittavat.

      Lapsiakin syntyi, jatkoin opiskelua ja ylenin esimiesasemaan. Mieheni oli paljon pois kotoa työnsä puolesta.

      No, erokin tuli ja tavarat jaettiin. Minulle jäi lapset ja asunto. Asunnosta sovimme, että mieheni ei maksanut elatusmaksuja muutamaan vuoteen. Siten kuittasin asunnon nimiini.

      Hän lähti ulkomaille ja on sillä tiellään vieläkin.

      Eron jälkeen tein työtä ja elätin lapseni. Mieheni huolehti hyvin velvollisuuksistaan poikien koulutus-ym. tarpeista.

      Olen elänyt nykyisen mieheni kanssa kohta 18-vuotta. Tapasin hänet kolmentoista eron ja yksinhuoltajavuoden jälkeen.

      Rakkaus, kaiken se kestää kaiken se kärsii.

      • Anonyymi

        Aika halvalla meni asunto, kun se kuitattiin muutaman vuoden elatusmaksujen hinnalla.
        Myitkö sen eteenpäin ja tuliko paljonkin voittoa? Vai asutko siinä vielä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika halvalla meni asunto, kun se kuitattiin muutaman vuoden elatusmaksujen hinnalla.
        Myitkö sen eteenpäin ja tuliko paljonkin voittoa? Vai asutko siinä vielä?

        Jopas olet utelias!
        Eikö ole asiallista vain lukea se, minkä toinen haluaa elämästään kertoa.
        Onko pelättävissä, että alat kuulustelemaan meitä muitakin kirjoittajia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika halvalla meni asunto, kun se kuitattiin muutaman vuoden elatusmaksujen hinnalla.
        Myitkö sen eteenpäin ja tuliko paljonkin voittoa? Vai asutko siinä vielä?

        Noihin kysymyksiin on jo vastattu kauan sitten ilman että kukaan on mitään kysynyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika halvalla meni asunto, kun se kuitattiin muutaman vuoden elatusmaksujen hinnalla.
        Myitkö sen eteenpäin ja tuliko paljonkin voittoa? Vai asutko siinä vielä?

        No, ei mennyt, olin koko avioliiton ajan hyväpalkkaisessa työssä. Kulumme jaettiin ja asuntovelkaa maksettiin. Asuntovelan korko silloin oli noin 14 %

        Asunnon olen myynyt kauan sitten. Vaihdoin isompaan ja tein velkaa. Se on myös jo mennyttä aikaa. Ja kuten Palomakin totesi raha ei ole ollut tärkeintä elämässäni ja kuitenkin sitä on aina riittänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noihin kysymyksiin on jo vastattu kauan sitten ilman että kukaan on mitään kysynyt.

        Ihan huviksesi kyselet uudelleen varmistaaksesi, että tietosi pitävät paikkansa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika halvalla meni asunto, kun se kuitattiin muutaman vuoden elatusmaksujen hinnalla.
        Myitkö sen eteenpäin ja tuliko paljonkin voittoa? Vai asutko siinä vielä?

        Tuo narsistin tarina on kuultu jo moneen kertaan juurta jaksain henkilökohtaisuuksilla
        höystettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo narsistin tarina on kuultu jo moneen kertaan juurta jaksain henkilökohtaisuuksilla
        höystettynä.

        Olet väärässä ketjussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika halvalla meni asunto, kun se kuitattiin muutaman vuoden elatusmaksujen hinnalla.
        Myitkö sen eteenpäin ja tuliko paljonkin voittoa? Vai asutko siinä vielä?

        Miten voit tietää, että menikö halvalla?

        Eihän tuosta käy ilmi, oliko asunto jo kokonaan maksettu? Missä päin asunto sijaitsi?
        Oliko pääkaupunkiseutua?

        Et myöskään voi tietää mikä oli elatusmaksun suuruus jne..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika halvalla meni asunto, kun se kuitattiin muutaman vuoden elatusmaksujen hinnalla.
        Myitkö sen eteenpäin ja tuliko paljonkin voittoa? Vai asutko siinä vielä?

        Jaa nytkö on halpaa yhtä äkkiä eikö täällä miehet valita kun elatusmaksut ovat niin kalliita .ja miksi kyselet asioista jotka ovat yksityisiä, tiedätkö ,yleensä mitä lapset maksaa , kun on yksinhuoltaja . Minä tiedän


      • Anonyymi

        Minun isäni ja äitini erosivat 50 luvulla ja jälkeenpäin olen kuullut ettei isällä ollut mitään vastuuta eron jälkeen että olisi maksanut elatusmaksut minusta.
        Mutta kuitenkin joutui ne maksamaan. Tuntui siltä että enkö minä ollutkaan hänelle ollut koskaan mitenkään tärkeä jos hän jotenkin ajatteli ettei hänen tarvitsisi maksaa siitä että oli saattanut minut maailmaan.
        Joten eroja on monelaisia kipeitä kuten onnellisiakin . Äiti ei mitenkään koskaan puhunut minulle pahaa sanaa isästäni mutta tädit siis isän sisaret sitäkin enemmän . Mutta kun katselen vanhoja valokuvia siltä ajalta niin näkyy että äiti oli siihen aikaan yliluonnollisen laiha , joten luulen että ero oli ollut hänelle kipeä paikka . Ei varmaan ollut yksinhuoltajan osa siihen aikaan helppoa , mutta ruokaa oli ja asunto, lapsi ei muusta niin välitäkkään


    • Anonyymi

      Ei meidän kokemuksista voi sanoa, että totuus. Me kerromme sen toisen osapuolen näkemyksen perusteella. Näin vuosien jälkeen voi keskustella kuitenkin jo rauhoittuneena.

      Meillä miehillä samoin kuin naisilla on omat kokemuksensa. Mukava kuitenkin lukea toisten kakemana eron ja liiton.

      ap.

    • Minäkin olen vielä alle kahdeksankymppinen ja en ehkä vielä siinä pisteessä että voisin tai edes haluaisin tehdä tilinpäätöstä omasta elämästäni, vaikka se ehkä olisi paikallaan, koska vuodet valuvat pois kuin hiekka tiimalasissa, aina vain nopeammin.

      Ilman katkeruutta ja ilman katumusta voin vain todeta, että raha ja omaisuus eivät koskaan ole olleet päätekijänä onnellisuuttani mitatessa.Rahaa onollut ja omaisuuttakin sen verran kuin olen kulloinkin tarvinnut; ensimmäisen mieheni kanssa aloitimme lähes nollilta (olimme nuoria, rakastuneita, elämänhaluisia ja yritteliäitä), kartutimme omaisuuttamme, asuimme hyvin ja mistään ollut mitään suurempaa puutetta. Muutto USA:han, mieheni sairastuminen ja kuolema siellä ja uusi roolini leskenä ja yksinhuoltajana ja pakka meni kokonaan uusiksi.

      Monen vuoden jälkeen (matkan varteen on toki mahtunut parikin yritystä rakentaa uusi koti uuden miehen kanssa, mutta ne eivät olleet mitkään pitkäaikaisia tai kovin onnistuneita, ehkä siksi että lapseni olivat aina minulle ensimmäinen prioriteettini) tapasin nykyisen mieheni ja nyt meilläkin on ja kaksitoista yhteistä vuotta takana . Pari taloa olen omistanut itsekin, kotitilasta osan, nyt on jäljellä kaikesta vain tämä vanha ja velaton talo, jonka omistamme yhdessä ja taloni Kolumbiassa, joka on nyt myynnissä.

      Meillä on yhteinen talous ja rahasta ei koskaan ole erimielisyyksiä, eipä juuri paljon mistään muustakaan.

      • Anonyymi

        Rahalla ei ole muka merkitystä, mutta tarkkaan luettelet mitä olet omistanut. Jopa pientilan osuus jaettuna monen sisaruksen kanssa. Hohhoijjjaaa.


    • Anonyymi

      Realistinen minunkin tarina, kun olen elänyt lähes 60 v aviossa yhden ja saman miehen kanssa. Molempien mimissä aina asunnot kun on isompiin vaihdettu ja molempien nimissä myös mökki. Omat perityt maat omissa nimissä. Käyttörahat yhteiset, vaikka miehellä aina ollut paljon isommat tienestit. Ollaan kyllä siirrelty jo omaisuuksia jälkipolville verosuunnittelulla.

    • Anonyymi

      Tosi hyvivä kuvauksia avioliiton helvetistä,
      mutta
      jutut on vain yhdestä näkökulmasta koettuja totuuksia,

      yleisesti katsottuna suomessa on nainen ollu se joka on jääny aina heikompaan asemaan avioreon sattuessa, sen kaikki tietää,

      miehillä on vuosikymmenet ollu paljon suurempi palkka kuin naisilla, vain niillä naisilla jotka ovat hankineet korkeakoulutuksen palkka hipoo miesten palkojen tasoa, mutta valta osa suomen naisista on pienituloisia suhteessa miehiin,

      ja omaisuuski on sodan jälkeen ollu vain miesten nimissä, vaikka lainat on ollu molemoien nimissä
      vasta vuosikymmein jälkeen alkoi kuulua että omaisuus kannataa panna molempien nimiin kun molemmat maksaa lainoja ,
      tämä on tosi historiaa yhteiskunnassamme,
      paljon on muuttunu ja ihmiset valveutuneet sivistyksen myötä.

      • Anonyymi

        Hyvin passatut nuoret miehet eivät tiedä, miten talous hoidetaan, perhe perustetaan, maksut maksetaan. Naisilla se on jotenkin pesänperustajan vaistolla helpompaa.
        Lapsiensa puolesta nainen taistelee rahavaikeuksissa, hänen on helpompi luopua ns. ylellisyydestä, koska aina pienipalkkaisena on joutunut miettimään rahankäyttöä.

        Siksi erotilanteissakin pidetään selviönä, että vaimo haluaa lapset, vaikka miehellä olisi taloudellisesti enemmän varaa ottaa heidät hoiviinsa. Harva isä ryhtyy yksinhuoltajaksi. Tuntuu siltä, että yhteiskuntakin paheksuisi mokomaa järjestelyä.

        Onneksi on nyt yleistynyt vuorottelu, niin että lapset voivat elää molempien vanhempiensa kanssa määräajat kerrallaan, Se kasvattaa varmasti myös vanhempia elämisen suunnittelussa. Huoleton isäkin joutuu laskemaan rahavaransa selvitäkseen kunnialla taloudenpidosta.


      • Anonyymi

        ""Omaisuus kannataa panna molempien nimiin kun molemmat maksaa lainoja ,
        tämä on tosi historiaa yhteiskunnassamme""

        Höpötystä. Omaisuuden jako ei riipu siitä kenen nimi on kauppakirjassa ellei ole avioehtoa. Lusikat jaetaan tasan samoin lakanat

        Sen sijaan nainen elää kauemmin joten saa isomman julkisen kokonaiseläkkeen samalla eläkemaksulla, ihan vääryyttä sekin


    • Anonyymi

      Oli se aikaa kun kokopäivätyö ja aikaisin lapset päiväkotiin. Mutta kyllä sitä nuorena jaksaa.

    • Anonyymi

      Tuo mitä kerrot aloittaja
      sivuaa sitä miksi Suomessa ei synny lapsia

      Kamalaa tylsää miehen osaa, raataa ja elättää

      Meillä on työ väenluokkaisten miesten joukko joka rakentelee taloja ja perustelee perheitä ja syö läskisoosia, kärsii yksin lopuksi, ne tärkeimmät saavutukset luetellakseni

      Saitko edes kakarat kavatettua akateemisiksi irti tuosta kurjuuden kierrosta?

      Talonrakennus elämän huippuhetki?

      • Anonyymi

        Suomessa syntyvyys laskee.
        Se on nyt päivittelyn kohde. Miten nyt näin on päässyt käymään? Jokaisen politiikon velvollisuus on lausua siitä mielipide.
        Asiaa yritetään kohentaa päivittelemällä ja lisäämällä oppivelvollisuutta 18 ikävuoteen, vähentämällä yksinhuoltajien tukia, vasemmiston laskelmien mukaan 1000 egua kuussa.
        Valtiovalta on alistunut tilanteeseen.
        Koska syntyvyys siis auttamatta laskee, niin lopetetaan synnytyssairaalat. Mitäpä niitä tyhjän panttina pidetään. Synnytysosastot keskus-sairaaloihin, joita ei ainakaan vielä ole tarkoitus sulkea. Sopivia laitoksia on parikymmentä eri puolella Suomea.
        Parisataa kilometriä menee synnyttäjältä nopeasti, varsinkin jos on käytettävissä auto ja joku kaveri kuljettamassa. Synnyttäjän itsensä saattaa olla vaikea ajaa, mutta voihan olla, että äitiysvalmennukseen lisätään näihin tilanteisiin ohjeet.

        Ambulanssikyydit ovat tietysti joillekin tarpeelliset, sen päättävät sitten ensihoitajat. Eihän aina kova kiire ole, joten jos sattuu joku bussivuoro just sopivasti, niin kannattaa mennä sillä, tulee yhteiskunnalle halvemmaksi.

        Kuulemma 90 vuode kuluttua suomalaisia on miljoona. Hyvää jatkoa heille.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa syntyvyys laskee.
        Se on nyt päivittelyn kohde. Miten nyt näin on päässyt käymään? Jokaisen politiikon velvollisuus on lausua siitä mielipide.
        Asiaa yritetään kohentaa päivittelemällä ja lisäämällä oppivelvollisuutta 18 ikävuoteen, vähentämällä yksinhuoltajien tukia, vasemmiston laskelmien mukaan 1000 egua kuussa.
        Valtiovalta on alistunut tilanteeseen.
        Koska syntyvyys siis auttamatta laskee, niin lopetetaan synnytyssairaalat. Mitäpä niitä tyhjän panttina pidetään. Synnytysosastot keskus-sairaaloihin, joita ei ainakaan vielä ole tarkoitus sulkea. Sopivia laitoksia on parikymmentä eri puolella Suomea.
        Parisataa kilometriä menee synnyttäjältä nopeasti, varsinkin jos on käytettävissä auto ja joku kaveri kuljettamassa. Synnyttäjän itsensä saattaa olla vaikea ajaa, mutta voihan olla, että äitiysvalmennukseen lisätään näihin tilanteisiin ohjeet.

        Ambulanssikyydit ovat tietysti joillekin tarpeelliset, sen päättävät sitten ensihoitajat. Eihän aina kova kiire ole, joten jos sattuu joku bussivuoro just sopivasti, niin kannattaa mennä sillä, tulee yhteiskunnalle halvemmaksi.

        Kuulemma 90 vuode kuluttua suomalaisia on miljoona. Hyvää jatkoa heille.
        Mkr.

        Niin edellisen hallituksen, kuin tämänkin hallituksen valitusvirtenä on tämä syntyvyyden lasku.
        Olisi kiva tietä, kuinka heillä on tämä "pirttiviljelys" tuottanut hedelmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin edellisen hallituksen, kuin tämänkin hallituksen valitusvirtenä on tämä syntyvyyden lasku.
        Olisi kiva tietä, kuinka heillä on tämä "pirttiviljelys" tuottanut hedelmää.

        Perheellisiä ovat, lapset jo
        orpollakin nuoria aikuisia. Edellisen hallituksen naiset synnyttivätkin ministeriaikanaan, Kiurukin melkein 50kymppisenä. On varaa tehdä lapsia hyvillä palkoilla.


      • Anonyymi

        Kyllä se omaan taloon muutto ja siinä asuminen korvaa aherrukset ja pennin venytyksen. Omat lapset on miin rakkaita, ei kukaan ajattele heitä vain kulunkina. Ja kasvaahan ne aikuisiksi, on sitten aikaa taas itselle 50-kymppisenä. Sitäpaitsi meillä oli perheenä kivoja harrastuksia, kuten urheilu ja musiikki.Ja on vieläkin, nyt jo seuraavat polvet mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perheellisiä ovat, lapset jo
        orpollakin nuoria aikuisia. Edellisen hallituksen naiset synnyttivätkin ministeriaikanaan, Kiurukin melkein 50kymppisenä. On varaa tehdä lapsia hyvillä palkoilla.

        Perheellisiä toki, mutta onko lapsiluku vain 1-2 lasta heillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa syntyvyys laskee.
        Se on nyt päivittelyn kohde. Miten nyt näin on päässyt käymään? Jokaisen politiikon velvollisuus on lausua siitä mielipide.
        Asiaa yritetään kohentaa päivittelemällä ja lisäämällä oppivelvollisuutta 18 ikävuoteen, vähentämällä yksinhuoltajien tukia, vasemmiston laskelmien mukaan 1000 egua kuussa.
        Valtiovalta on alistunut tilanteeseen.
        Koska syntyvyys siis auttamatta laskee, niin lopetetaan synnytyssairaalat. Mitäpä niitä tyhjän panttina pidetään. Synnytysosastot keskus-sairaaloihin, joita ei ainakaan vielä ole tarkoitus sulkea. Sopivia laitoksia on parikymmentä eri puolella Suomea.
        Parisataa kilometriä menee synnyttäjältä nopeasti, varsinkin jos on käytettävissä auto ja joku kaveri kuljettamassa. Synnyttäjän itsensä saattaa olla vaikea ajaa, mutta voihan olla, että äitiysvalmennukseen lisätään näihin tilanteisiin ohjeet.

        Ambulanssikyydit ovat tietysti joillekin tarpeelliset, sen päättävät sitten ensihoitajat. Eihän aina kova kiire ole, joten jos sattuu joku bussivuoro just sopivasti, niin kannattaa mennä sillä, tulee yhteiskunnalle halvemmaksi.

        Kuulemma 90 vuode kuluttua suomalaisia on miljoona. Hyvää jatkoa heille.
        Mkr.

        Ykdinhuoltajin kakaroita ei tänne kaivata tuettu porukka myllypurossa kasvattaa syrjäy tyviä kakaroita pelaamaan nettipelejä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa syntyvyys laskee.
        Se on nyt päivittelyn kohde. Miten nyt näin on päässyt käymään? Jokaisen politiikon velvollisuus on lausua siitä mielipide.
        Asiaa yritetään kohentaa päivittelemällä ja lisäämällä oppivelvollisuutta 18 ikävuoteen, vähentämällä yksinhuoltajien tukia, vasemmiston laskelmien mukaan 1000 egua kuussa.
        Valtiovalta on alistunut tilanteeseen.
        Koska syntyvyys siis auttamatta laskee, niin lopetetaan synnytyssairaalat. Mitäpä niitä tyhjän panttina pidetään. Synnytysosastot keskus-sairaaloihin, joita ei ainakaan vielä ole tarkoitus sulkea. Sopivia laitoksia on parikymmentä eri puolella Suomea.
        Parisataa kilometriä menee synnyttäjältä nopeasti, varsinkin jos on käytettävissä auto ja joku kaveri kuljettamassa. Synnyttäjän itsensä saattaa olla vaikea ajaa, mutta voihan olla, että äitiysvalmennukseen lisätään näihin tilanteisiin ohjeet.

        Ambulanssikyydit ovat tietysti joillekin tarpeelliset, sen päättävät sitten ensihoitajat. Eihän aina kova kiire ole, joten jos sattuu joku bussivuoro just sopivasti, niin kannattaa mennä sillä, tulee yhteiskunnalle halvemmaksi.

        Kuulemma 90 vuode kuluttua suomalaisia on miljoona. Hyvää jatkoa heille.
        Mkr.

        Oppineet miehet eivät halua lapsia
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18333493/kavin-elamaani-lapi-tuossa-kiikkustuolissa-#comment-127165939


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se omaan taloon muutto ja siinä asuminen korvaa aherrukset ja pennin venytyksen. Omat lapset on miin rakkaita, ei kukaan ajattele heitä vain kulunkina. Ja kasvaahan ne aikuisiksi, on sitten aikaa taas itselle 50-kymppisenä. Sitäpaitsi meillä oli perheenä kivoja harrastuksia, kuten urheilu ja musiikki.Ja on vieläkin, nyt jo seuraavat polvet mukana.

        Karmea kulunki oma elämä aivan pilalla ja eron sattuessa aivan hlvetti ei jää itselle kuin tyhjää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perheellisiä toki, mutta onko lapsiluku vain 1-2 lasta heillä.

        2 lasta useimmilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karmea kulunki oma elämä aivan pilalla ja eron sattuessa aivan hlvetti ei jää itselle kuin tyhjää

        Sun kannattaisi kyllä tehdä lapsia, koska he kasvattavat kasvaessaan myös vanhempiaan. Mutta älä kuitenkaan tee, tyhjyys kolisee karmivasti.


      • Anonyymi

        On varmaan hurjaa, kun suvun miehet ovat kaikki homoja monessa sukupolvessa!
        Vaiva siirtyy perintönä isiltä pojille.


      • Anonyymi

        No niistä jumalan taidoista voi olla ihan vaan hiljaa ilman mitään isoja kirjaimia. Ja homofobiaasi.
        Nykyisin ei lapsia hankita kuten 60 luvulla , vaan naiset kouluttavat itsensä ja tekevät muutaman vuoden töitä että on varaa antaa lapselle se mitä lapsi tarvitsee. Ja homoja on ollut aina ei se ole mikään uusi asia mitenkään.
        Joten ei tartte laittaa kansan lapsettomuutta heidän syykseen.
        Yhteiskunta on muuttunut niistä ajoista kun sinä olit nuori , ja samaa muutosta näkee joka puolella . Lapsia tulee kuitenkin tasaisin väli ajoin maailmaan joten antaa olla probaknta
        Kirjoitukset siellä minne ne kuuluvat .


    • Anonyymi

      Olen kyllä kelannut läpi elämääni. Jos joskus teinkin huonoja valintoja niin ymmärrän, etten niissä olosuhteissa muuta voinut.

      Elin parhaani mukaan. Vain harvoja asioita aidosti kadun, ottaen niistä vastuun.

      Ei ollut helppo elämä, mutta... "Tässä seison, enkä muuta voi. Jumala minua armahtakoon."

    • Anonyymi

      Lapsien hankinta avioliitossa ei ole ajankohtainen, jos perheelle rakennetaan tupa ja siitä velkaa pirusti. Kumpikin joutuu tekemään töitä korkojen ja lyhennysten eteen.

      Ainut lapsien syntyvyyden lisäämiseen on yksinkertainen keino. Antaa nuorelle parille aravalaina ja valtio maksaa lainan lyhennykset lapsiluvun mukaan.

      Ensimmäisestä lapsesta saa 30 %, toisesta 60 ja kolmannesta 90 lainan menoista. Nyt toisen kannattaa jäädä hoitamaan lapsia ja talo tulee maksetuksi lasten vanhetessa. Pärjätään yhden vanhemman tuloilla.

      • Anonyymi

        Olips kummallinen ehdotus huh että valtio maksaisi asuntovelat, HUH HUH,

        kyllä me sota-ajan ihmiset olemme ITSE joutuneet velkamme maksamaan
        ihan OMALLA TYÖLLÄ,
        niska limassa on töissä käyty ja perhe kasvatettu, osalapsista meni yliopistoon, ja heiki luki tohtoriksi ottamalla henkilökohtasesti LAINAA PANKISTA munki jäleläinen otti muistaakseni opiskelua varten 15000 -20000 markkaa noin 40 vuotta sitten kun meni yliopistoon,

        nykyisin tuntuu kuin kaikki pitäisi valtion maksaa, eipä ole ihme kun SUOMEN VALTIO on nyt korvia myöten veloissa ja kohta EU:n HOLHOTTAVANA
        suomelta kohta menee itsemääräämis oikeus talous asioissa,

        kyllä nykyinen HALLITUS on oikealla asialla ÄLYTÖN ilmaisen rahan jakamiselle on nyt tultava loppu, me sodan jäkeinen kansaki ITSE oteteiin lainaa ja ITSE MAKSETIIN velat pois korkoineen,

        nyt älyttömyyksille on tultava loppu, ja kaikki TREVEET työkykyiset ja ikäiset TÖIHIN nyt LOPPU ilmaisen rahan jakaminen työtä vieroksuville hölmöille laiskureille.


      • Anonyymi

        Naiselle on tärkeä kerryttää omaa eläkettään. Suomessa on yhtriskunnan järjestämä päivähoito ja vanhempainvapaat , molemmat vanhemmat voi tehdä uraa.


      • Anonyymi

        Miten ne ennen tekivätkään lapsia oikein monta ja pärjäsivät silti, vaikka mitään muuta ei oikeastaan ollut kuin lapsia. Juttusi kuulostaa siltä, että sulta on jäänyt väliin muutakin kuin yhteiskuntaopin tunnit koulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naiselle on tärkeä kerryttää omaa eläkettään. Suomessa on yhtriskunnan järjestämä päivähoito ja vanhempainvapaat , molemmat vanhemmat voi tehdä uraa.

        Niinhän he tekevätkin. Kaikki minun lapseni ovat työssä kuten heidän pulisonsakkin sekä heidänkin lapset, ei ole kenestäkään tullut kotirouvana mitenkään
        Joten nykyään molemmat ovat töissä ja jos joku on kotirouva niin sitä ihmetellään mikse mene työelämään mukaansa kartuta eläkettään .
        Joten muutoksia on paljon tullut vuosien varrella yhteiskuntaan


    • Anonyymi

      Oppineet miehet eivät halua lapsia aivan ymmärrettävää

      Yksinhuoltajia sossutuella elävät emansipoituneet naiset haluavat sekin on loogista

      Oppineella miehellä on pelko että joutuu elättämään yksinhuoltajaa

      koko oma elämä menee pilalle ja taistelu akateemisesta urasta

      Erikseen on sitten varakkaan perijäsuvun porukka joka voi leikkiä Prinssi Potera Charlesia ja iskeä naisia hovi hoitaa ja elättää

      "Tutkimus: Koulutus lisää lasten saamista naisilla, mutta ei vaikuta miehillä perheen perustamiseen""
      https://www.ttl.fi/ajankohtaista/uutinen/tutkimus-koulutus-lisaa-lasten-saamista-naisilla-mutta-ei-vaikuta-miehilla-perheen-perustamiseen

      • Anonyymi

        Mitä ymmärrettävää siinä on, että ihminen ei halua jälkeläisiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ymmärrettävää siinä on, että ihminen ei halua jälkeläisiä?

        Niitten kanssa voi koulutettu tavis joutua kuuseen jonkun ämmän kupatessa ruokkoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitten kanssa voi koulutettu tavis joutua kuuseen jonkun ämmän kupatessa ruokkoja

        Komppaan. En ole itse joutunut ruokkoja maksamaan mutta seurannut sivusta monet kerrat.

        Nainen on aina oikeassa erotilanteessa suomen oileuslaitoksen tulkinnassa. Tuodaan esiin yleisesti, että mies saa lähteä kahta kättä heilutellen mutta kautta aikain nainen taistelee viimeiseen asti saadakseen lapset.

        Yleensä otetaan lopuksi hyväksikäyttö ase esille. Jos nainen ei saa lapsia niin hänet leimataan luuseriksi ympäristössä. Yhden tapauksen muistan, kun miehelle myönnettiin erossa lapsi niin ero peruuntui ja lopuksi mie lähti liitosta ilman lasta.


    • Luin taas ketjun ja haluan muistuttaa tärkeän asian yksinhuoltajista. Heitä on niin nais-kuin miespuolisia.

      • Anonyymi

        Sinullahan on siitä kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinullahan on siitä kokemusta.

        Naisena on, mutta tiedän, että on myös yksinhuoltajamiehiä.

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisena on, mutta tiedän, että on myös yksinhuoltajamiehiä.

        Korppis

        Minun työkaverini joka on mies jäi yksinhuoltajaksi kun lapset olivat hyvin pieniä ja hyvin hän on heidät hoitanut ja kouluttanut , ihan yksin , molemmat ovat nyt aikuisia ja isä on heille rakkkain maailmassa. Toki käyvät äitiäänkin tervehtimässä aina välillä


    • Anonyymi

      Minulla on myös kokemusta yksinhuoltajuudesta.
      Mieheni kuoli tapaturmaisesti kun olimme olleet naimisissa 16 vuotta.
      Minä jäin 15 vuotiaan tyttären ja 13 vuotiaan pojan yksinhuoltajaksi.
      Mieheni yrityksen lopettamiseen meni 3 vuotta. Mieheni kuollessa hänellä oli meneillään suuri maanrakennus urakka, jota varten oli konekantaa lisätty, samoin työmiehiä. Mieheni työpanosta korvaamaan piti palkata 2 henkilöä lisää.
      Onneksi olin perillä mieheni yrityksen taloudesta koska olin hoitanut laskutuksen ja palkanmaksut ja pankki asiat vekselien uusimisineen.
      Tapaturmavakuutuksen korvaus meni erääntyvän vekselin maksamiseen.

    • Anonyymi

      Välttämällä kaikkea muovia niin vähennät mikromuovin kulkeutumista pohjavesiin. Meriin, järviin ja kaloihin. Loputon lista missä muovia on ja mihin sitä kulkeutuu.

      • Anonyymi

        Taisit kirjoittaa muovista väärään ketjuun, vaikka eihän tieto tieltä työnnä täälläkään.
        Me kiikkostuolissa istujat keinuttelemme puisessa puusepön tekemässä kiikkustuolissa villasukat jalassa, Siinä on mukava ottaa ruuan ruokalevot ja mietiskellä "sinisiä ajatuksia".
        Radio auki ja uutisista kuunnella lakkokenraalien selostusta työväen oikeuksista.
        Kuinka ja millä mielellä sitä kuunnellaan, kun ei ole pyydetty mielipidettä työläisiltä eikä työnantajilta, vaan kaikilla on kylmä rinki ahterissa, kun miettivät tulevaisuuttaan.
        Mistä löytyy pienyrittäjlle ja työmiehille särvintä leivälle, jos vielä leivän irti saa leipomon laarista,
        Sodan tuomat pakotteen aiheuttavat sen, että kaikkia komponentteja ja koneiden tärkeitä pienosia ei saa mistään, joten korvaavia laitteita pitäisi kehitellä ja kokeilla. Nyt vaan into loppuu. ideat härskiintyvät, kukaan ei tule tarviketta tarvitsemaan.
        Eläkeläinen on turvassa. Ei voi kuin myötätunnolla seurata harmistuneiden kommentoijien sanailua TV:ssä. Niillä on niin paljon sanottavaa, että sanat menevät päällekäin, ääni nousee, ja puhetulva on katkeamaton.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisit kirjoittaa muovista väärään ketjuun, vaikka eihän tieto tieltä työnnä täälläkään.
        Me kiikkostuolissa istujat keinuttelemme puisessa puusepön tekemässä kiikkustuolissa villasukat jalassa, Siinä on mukava ottaa ruuan ruokalevot ja mietiskellä "sinisiä ajatuksia".
        Radio auki ja uutisista kuunnella lakkokenraalien selostusta työväen oikeuksista.
        Kuinka ja millä mielellä sitä kuunnellaan, kun ei ole pyydetty mielipidettä työläisiltä eikä työnantajilta, vaan kaikilla on kylmä rinki ahterissa, kun miettivät tulevaisuuttaan.
        Mistä löytyy pienyrittäjlle ja työmiehille särvintä leivälle, jos vielä leivän irti saa leipomon laarista,
        Sodan tuomat pakotteen aiheuttavat sen, että kaikkia komponentteja ja koneiden tärkeitä pienosia ei saa mistään, joten korvaavia laitteita pitäisi kehitellä ja kokeilla. Nyt vaan into loppuu. ideat härskiintyvät, kukaan ei tule tarviketta tarvitsemaan.
        Eläkeläinen on turvassa. Ei voi kuin myötätunnolla seurata harmistuneiden kommentoijien sanailua TV:ssä. Niillä on niin paljon sanottavaa, että sanat menevät päällekäin, ääni nousee, ja puhetulva on katkeamaton.
        Mkr.

        Ei niillä mitään sanottavaa ole, se on yleensä teatteria osan puheesta arvaacetukäteen
        Ja vaarallista teatteria
        Muun muassa putinnatsin uhkaillessa hyökätä Suomeen ja Baltiaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niillä mitään sanottavaa ole, se on yleensä teatteria osan puheesta arvaacetukäteen
        Ja vaarallista teatteria
        Muun muassa putinnatsin uhkaillessa hyökätä Suomeen ja Baltiaan

        Eilen Aa-tookissa ainakin oli aika kortilla ja asiaa jokaisella kamalasti. Puheen pulina oli suorastaan mahdoton seurata. Ei siitä saanut irti mitään, kun piti muutamassa sekunnissa valaista asiaa toiselta kantilta ja sitten vielä kolmannelta. Juontaja on hyvä, hänellä on langat käsissään, ja sanookin, että nyt on meillä tämän ja tämän verran aikaa enää, sanokaa sanottavanne lyhyesti. Mutta osallistujilla on niin paljon mielen päällä!
        Se nyt kuitenkin tuli selväksi, että hyvinvointialueiden ongelmat ova olleet alusta asti, ei niitä voi tämän hallituksen syyksi panna. Hallitusta ei taidettu edes mainita keskustekun kuluessa.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen Aa-tookissa ainakin oli aika kortilla ja asiaa jokaisella kamalasti. Puheen pulina oli suorastaan mahdoton seurata. Ei siitä saanut irti mitään, kun piti muutamassa sekunnissa valaista asiaa toiselta kantilta ja sitten vielä kolmannelta. Juontaja on hyvä, hänellä on langat käsissään, ja sanookin, että nyt on meillä tämän ja tämän verran aikaa enää, sanokaa sanottavanne lyhyesti. Mutta osallistujilla on niin paljon mielen päällä!
        Se nyt kuitenkin tuli selväksi, että hyvinvointialueiden ongelmat ova olleet alusta asti, ei niitä voi tämän hallituksen syyksi panna. Hallitusta ei taidettu edes mainita keskustekun kuluessa.
        Mkr.

        Ne ongelmat on Marinin viisikon aikaansaamia, kun antoivat Kepulle periksi tässä hallintohimnelissä jossa johtajat kahmii isot rahat. Nyt sitä valjarahalla pitää pyörittää. Marinin porukka loi myös muita rahanreikiä, ei ihme että veljaa pitää ottaa ennenkuin säästöt alkaa vaikuttaa.


    • Anonyymi

      Ketjussa puhutaan vain avioeroista, vaikka meidän ikäisten avioliitot ovat yleensä kestäneet. Ero on aina iso epäonnistuminen ja perheen hajoaminen lapsille turvaton elämäntilanne, joka vaikuttaa koko elämään. Eroa edeltää riitaisa ja repivä elämä, sekin on tuhoisaa.

      • Anonyymi

        Ei eroa edeltävä aika aina ole riitaisa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei eroa edeltävä aika aina ole riitaisa.

        Eikä ero lapsille aina lupaa turvatonta jatkoa, usein päinvastoin. Avioliitossa on omat perintönä saadut käyttäytymistavat, mitkä pahimmissa tapauksissa periytyvät mallioppimisen myötä haitallisesti lapsille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei eroa edeltävä aika aina ole riitaisa.

        Miksi sitten pitää erota?


      • Anonyymi

        Ei kuitenkaan aina ole lapsille turvato tilanne kun ero tulee, monelle alkaa persus turvallisuus vasta eron jälkeen .
        Jos isä on juoppotteleva ja lapset ovat saaneet pelätä niitä päiviä kun isä on ” sillä päällä” niin ovat mielissään kun pääsevät omaan kotiin äidin kanssa eikä tartte pelätä juoppoa isää.
        Siis aina ei avioero ole mikään paha asia , monet pariskunnat sanovat että heillä menee paremmin kun ollaan erossa ja ainoastaan ystäviä . Siis se riippuu ihmisistä miten erokin tehdään .
        Monet vaan huomaavat etteivät sittenkään sovi yhteen ja pystyvät eroamaan sovussa, ja lapset ei käsrsi siitä mitenkään m vaikka ei riitoja edes ole ollut syynä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei eroa edeltävä aika aina ole riitaisa.

        Ihan niin miksi ihmisillä on usein käsitys että ainut syy eroon on riiteleminen . Monet vaan huomaavat etteivät sovikaan yhteen avioparina mutta ystävinä voivat olla siltikin .
        Ei ero ole aina riitaisa fiksut ihmiset eroavat myös fiksusti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuitenkaan aina ole lapsille turvato tilanne kun ero tulee, monelle alkaa persus turvallisuus vasta eron jälkeen .
        Jos isä on juoppotteleva ja lapset ovat saaneet pelätä niitä päiviä kun isä on ” sillä päällä” niin ovat mielissään kun pääsevät omaan kotiin äidin kanssa eikä tartte pelätä juoppoa isää.
        Siis aina ei avioero ole mikään paha asia , monet pariskunnat sanovat että heillä menee paremmin kun ollaan erossa ja ainoastaan ystäviä . Siis se riippuu ihmisistä miten erokin tehdään .
        Monet vaan huomaavat etteivät sittenkään sovi yhteen ja pystyvät eroamaan sovussa, ja lapset ei käsrsi siitä mitenkään m vaikka ei riitoja edes ole ollut syynä

        Isä juopotteleva? Osaa ne äiditkin tuon taidon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isä juopotteleva? Osaa ne äiditkin tuon taidon.

        Onkohan niin, että eroaminen ei enää ole katastrofi eikä suvun häpeä, ja siksi asiat järjestyvät helpommin ja ilman draamaa. 80+ ikäisten aikoina erot olivat taistelun tulosta, lapsien elatuksesta taisteltiin, yksinhuoltajat olivat heikoilla.
        Maailma on mennyt eteenpäin, ja avoliitot yleistyneet. Enää ei eroa tarvitse kauan miettiä. Se käy oven avauksella.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin miksi ihmisillä on usein käsitys että ainut syy eroon on riiteleminen . Monet vaan huomaavat etteivät sovikaan yhteen avioparina mutta ystävinä voivat olla siltikin .
        Ei ero ole aina riitaisa fiksut ihmiset eroavat myös fiksusti

        Ja fiksut lapset nauttii kun vanhemmat eroaa ja löytää uudet kumppanit. Sitten saa ihania bonus sukulaisia ja voi unohtaa ne biologiset sukulaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja fiksut lapset nauttii kun vanhemmat eroaa ja löytää uudet kumppanit. Sitten saa ihania bonus sukulaisia ja voi unohtaa ne biologiset sukulaiset.

        Entä ne ilkeät äitipuolet?
        Niin kauan ollaan kivoja, kunnes saa sormuksen sormeen ja sitten….


    • Ei avioero ole mitenkään epäonnistumisen merkki tai sii son, mutta vain avioliiton epäonnistumisen merkki. Se ei tarkoita sitä että puolisot olisivat epäonnistuneet, vaan sitä, että usein nuorena solmitut avioliitot ovat osoittautuneet vuosien varrella virheiksi, puolisot eivät ole kasvaneet samaan suuntaan liitossa vaan erilleen ja silloin avioero on paras ratkaisu molemmille osapuolille. Myös lasten tähden.

      Sovussa tehty ero on aina parempi kuin jatkaa toksisessa ja riitojen sävyttämässä liitossa, myös lasten kannalta.

      • Anonyymi

        "usein nuorena solmitut avioliitot ovat osoittautuneet vuosien varrella virheiksi"

        Tuota en allekirjoita.


      • Anonyymi

        Asia on päinvastoin. Nuorena sitä sopeutuu paremmin puolisoon ja jaksaa pikkulasten kanssa. Kolmikymppisenä jo urautunut ja jäykkä sopeutumaan. Eroon päättyy 30% avioliitoista ja kyllähän niiden tuhoisuudesta puhutaan paljon, tarvitaan terapiaa ja yhteiskunnan apua. Eikö jokainen mene avioon tarkoituksena että se kestää? Yhteiset lapset ja yhteinen omaisuus aiheuttaa paljon riitaa ja juristeja tarvitaan. Jos oltaisiin onnellisia ja sovussa, ei erottaisi.
        Tuo erilleen kasvaminen on naurettava kiertoilmaus, kun ei haluta sitoutua eikä muuttaa omaa käytöstä itsekkäistä syistä. Lapset tsrvitsee vakaan kodin, ei pompottelua vanhempien välillä.


      • Anonyymi

        Mistä tuonkin keksit? Nuorena mennään avioon suuresta rakkaudesta, ei laskelmoida. Ollaan sopeutuvia ja kasvetaan yhdessä vanhemmuuteen ja tiiviiksi pariksi. Tunnen paljon parikymppisinä avioituneita, jotka ovat viettäneet onnellisina kultahäitään, jopa timanttihäitään. Yhdessä kuolemaan asti, kuten luvattiin.


    • Arvelinkin, että edelliseen kommenttiini tulee paljon eriäviä mielipieitä.
      Minäkin ajattelin noin tuosta yhteenkasvamisesta kunmentiinnuorina naimisiin. Useinhan se onnistuukin; minäkin tunnen monia pariskuntia jotka ovat menneet naimisiin nuorina ja ovat edelleenyhdessä ja onnellisia. Uskoisin, että ensimmäinen avioliittoni oli juuri tällainen; olimme nuoria, mutta emme enää ihan lapsia, minä olin 26, mieheni vähän vanhempi. Muovasimme ja muokkasimme toisiamme, kasvoimme yhdessä, puhalsimme yhteiseen hiileen. Tämähän on se ihanteellisin avioliitto; yhdessä koska kaikki stemmaa ja rakkautta riittää.

      Mutta:
      aina ei suinkaan käy näin ruusuisesti. Sanotaan, että kaikkea katuu paitsi ei nuorena naimistaan. Olen hiemaneri mieltä. Tiedän että etenkin uskovaiset ihmiset haluavat että varsinkin tyttäret menisivät melkein lapsenkengistä naimisiin, etteivät tytöt tulisi liian itsenäisesiksi ja huonosti sopeutuvaisiksi perinteiseen kristilliseen avioliittoon, jossa mies on perheen pää ja vaimon tulee totella miestään.
      Saanen olla eri mieltä.

      Uskon avio/avoliittoon kahden itsenäisen aikuisen ihmisen välillä, jossa kukaan ei määrää toistaan, molemmat auttavat ja tukevat toisiaan ja jossa kakilla, myös lapsilla perheessä on hyvä olla. Jos sitten tapahtuu kasvua eri suuntiin, ei haluta enää jatkaa yhteistä taivalta, niin sitten erotaan, ilman traumoja ja riitoja ja jatketaan yhteishuoltajoina lapsille eri asunnoista.
      Omaisuus ja talous luonnollisestikin molempien nimissä ja tasan.

      • Anonyymi

        " kakilla,"

        Anteeksi heti alkuunsa tuosta "kakilla" sanastasi, sillä onhan se jollain pitkä, kuin haravan varsi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        " kakilla,"

        Anteeksi heti alkuunsa tuosta "kakilla" sanastasi, sillä onhan se jollain pitkä, kuin haravan varsi!

        Mitä minä olen aina sanonut: joskus kommentit kertovat paljon enemmän kirjoittajastaan kuin kirjoitetusta.
        M.O.T.


      • Anonyymi

        Ompa sinulla outo käsitys kristillisestä avioliitosta! Ehk jossain lahkossa on noin ollut. Kristillisten perheiden tyttäret koulutetaan siinä missä pojatkin, ehkä sukupuolielämää ei kovin aikaisin aloiteta. Oma ammatti ja itsenäistyminen on kristityille tutöillekin tavoite, ei mitään piikaa tai orjaa haluta vaimoksi. Millä vuosisadalla elät?
        Hoet tuota kasvua eri suuntiin aikuisiällä. Kyllä se arvopohja on jo lapsuuskodissa saatu ja puoliso valitaan sen mukaan. Vai sanotko kasvamiseksi, kun toinen haluaa pettää ja hankkia sivusuhteita?


      • Anonyymi

        En sanoisi, että 26-vuotias on nuori avioon mennessään, paitsi tietysti silloin, jos on ns. "tynnyrissä ollut" eli ei ole elänyt hulvatonta nuoruutta.

        Ei se ikää katso, onnistuuko liitto vai ei.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En sanoisi, että 26-vuotias on nuori avioon mennessään, paitsi tietysti silloin, jos on ns. "tynnyrissä ollut" eli ei ole elänyt hulvatonta nuoruutta.

        Ei se ikää katso, onnistuuko liitto vai ei.

        Sori, minulla lipsahti: olin 24, enkä ollut kasvanut tynnyrissä. Poikaystäväni oli 26 ja olimme seurustelleet kaksi vuotta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Mitä minä olen aina sanonut: joskus kommentit kertovat paljon enemmän kirjoittajastaan kuin kirjoitetusta.
        M.O.T.

        Mitä päättelit kirjoittajasta ja hänen huumoristaan?

        Ei kaikkea pidä niin totena ottaa, koska onhan täällä tuosta "haravanvarresta" heitetty paljonkin pilkkaa.

        Minä pidän kirjoituksistasi. Tosi on, ilman sarvia ja hampaita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä päättelit kirjoittajasta ja hänen huumoristaan?

        Ei kaikkea pidä niin totena ottaa, koska onhan täällä tuosta "haravanvarresta" heitetty paljonkin pilkkaa.

        Minä pidän kirjoituksistasi. Tosi on, ilman sarvia ja hampaita.

        Kiitos tuosta kommentistasi. Huumori on vaikeaa hahmottaa anonyymissä keskustelussa.
        Hyvää pitkääperjantaita ja pääsiäispyhiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " kakilla,"

        Anteeksi heti alkuunsa tuosta "kakilla" sanastasi, sillä onhan se jollain pitkä, kuin haravan varsi!

        Joillakin muistikin on pitkä kuin haravan varsi. Onneksi olkoon, kun taas äkkäsit käyttää tätä slougania!!
        Nim. Ennenkin saman lukenut.


    • Anonyymi

      Ei pitkään tarvitse seurata elämää, kun huomaa tietyn kaavan avioliitoissa.

      Avioero lapset eroavat lähes aina omasta liitostaan. Kotoa opittu malli toistuu ja eronneen etävanhemman mollaaminen koko kasvuiän ajan, antaa kriittisen asenteen miehiä kohtaan.

      Soon vain tosi asia.

      • Anonyymi

        "Avioero lapset eroavat aina omasta liitostaan,". Jassoo. Mistä muusta he voisivat erota kuin omastaan?
        Kaikki vanhemmat eivät paneudu haukkumaan exäänsä lapsilleen koko kasvuiän ajan. Joillekin vanhemmille saattaa muistua mieleen, että lapsi ei ole eronnut vanhemmistaan. Ne ovat ja pysyvät samoina.
        Lapsella on oikeus rakastaa vanhempiaan.
        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Avioero lapset eroavat aina omasta liitostaan,". Jassoo. Mistä muusta he voisivat erota kuin omastaan?
        Kaikki vanhemmat eivät paneudu haukkumaan exäänsä lapsilleen koko kasvuiän ajan. Joillekin vanhemmille saattaa muistua mieleen, että lapsi ei ole eronnut vanhemmistaan. Ne ovat ja pysyvät samoina.
        Lapsella on oikeus rakastaa vanhempiaan.
        Mkr.

        Naiivi mielipide. En ole tavannut eronneita joiden toiminta ottaisi huomioon lapsen henkisen kehityksen.

        Kyllä nainen pyrkii aina pesemään toimintansa valkopesussa. En pyri osoittamaan miehiä sen puhtaammiksi. Eroalttius liitossa tutkimusten mukaan toisessa liitossa suuri n. 30 % liitoista kestää ja kolmannessa enää n.14% kestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Avioero lapset eroavat aina omasta liitostaan,". Jassoo. Mistä muusta he voisivat erota kuin omastaan?
        Kaikki vanhemmat eivät paneudu haukkumaan exäänsä lapsilleen koko kasvuiän ajan. Joillekin vanhemmille saattaa muistua mieleen, että lapsi ei ole eronnut vanhemmistaan. Ne ovat ja pysyvät samoina.
        Lapsella on oikeus rakastaa vanhempiaan.
        Mkr.

        Kyllä kuvioihin tulee usein bonusihmisiä äidille ja isälke ja heillä voi olla omia laosia. Etävanhempaa voidaan rajoittaa lasten tapaamisessa.


    • Anonyymi

      Miksi pilata toisenkin elämä ? Jos pitää ihmisestä niin pysyy erossa , ainakin minä teen niin .

    • Anonyymi

      Erilaisia parisuhdekohtaloita.
      Avioituminen? Omalla kohdallani vaikuttimia olivat laiskuus ja halu vakiintua.
      Heti vapaaehtoisen intin jälkeen häivyin Ruotsiin 60-luvun alkupuolella.
      Levotonta poikamieselämää parakissa ja poikamiesasuntolan kimppakämpässä.
      Muutto Sölvesborgista Tukholman lähelle Södertäljeen lisäsi poikamiehen mahdollisuuksia. Välillä kurkkaaminen Norjan puolelle mutta köyhää ja karua oli silloin.
      Muutama vuosi tälläistä elämää jonka kaista vaiheista en välttämättä ollut ylpeä, niin aloin kaipaamaan vakiintunutta ja tulevaisuuden näkymiä avaavaa olotilaa.
      Suomeen opiskelemaan.
      Nykyinen vimoni oli 18v ikäinen tutustuessani. Hänen elämänarvonsa olivat Pohjois-Karjalan agraarikulttuurista lähtöisin ja sopivat minun periaatteisiini hyvin.
      Kahden seurusteluvuoden aikana yksituumaisuutemme ilmeni niin arkisissa kuin myösperiaatetason asioissa joten eräänä aamuna, herätessämme opiskelijakämpässämme hän loihe lausumaan: Miun mielest mei pitäs mennäkihloihi.
      Selvä juttu. Ainoa asettamani ehto oli se, että mitään kihlajaisia ei pidetä eikä myöskään häitä koska en suostu sellaiseen karnevaalipelleksi.

      Vanhanaikainen asenteeni avioliiton rooleihin sopi vaimoni periaatteisiin täysi. Mies tekee. Mies vastaa. Tarkoittaen perheen kaikinpuolista hyvinvointia ja turvallisutta.
      Vanhan kansakoulun käynee, liikeapulaisena toimineen vaimoni oli helppo muuttaa makanani työni perässä paikkakuntia. Parin vuoden kuluttua myös ensimmäisen lapsemme kanssa.

      Usean työnantajan työsuhdeasunnoissa. Sitten ok:n rakentaminen korkeiden korkojen aikaan. Minun laillani vaimo oli tottunut lapsena köyhän työläisperheen elämään joten puutteen vuodet olivat luonnollinen seuraus taloveloista.

      Ennen nettiaikaa vaimo hoiti kaiken maksuliikenteen. Aktiiviaikana nettotulomme jakautuivat suhteessa noin 80/20. Eläkekontrasti ei ole aivan noin suuri.
      Yhteiset tilit ehdolla rva TAI hra. Rinnakkaiset luottokortit joissa käyttöraja vaimon usean kuukauden nettoeläkkeen verran.
      Asenne rahan käyttämiseen on aidosti samanlainen.
      Muustakaan emme ole saaneet aikaan riitaa. Vaimoni on joustavampi mutta 25%:n tataariveri osoittaa temperamenttinsa.

      Kokeilimme kesämökkiä. Kaksi vuotta oli riittävästi. Kokeilimme retkeilyvenettä.
      Toisena kesänä satamassa roikkui minun usean kuukauden palkkani verran narun jatkeena meidän ollessa lastemme kanssa autolla Euroopassa.
      Yhteisten, summana noin 18kk:n ulkkarimatkojen lisäksi vaimo teki tyttöjen matkoja. Useampia Saksan joulutoreille. 3 viikoa Kroatiassa, 2 viikkoa Espanjassa, 3 viikkoa Sisiliassa.

      Tuntuu hullulle sanoa mutta vaimoni ei ole mikään kynnysmatto vaikka hän ei ole koskaan vaatinut minulta mitään. "Ootko ajatellu? Mitä jos? Tuolkii ois!" Jne.
      Hän on tiiviimmässäyhteydessä lapsiimme jota ovat hajallaan ja kauempana Suomessa. Pesueet käyvän meillä kerran, pari vuodessa.

      Viimeset nelisen vuotta on vaimoni geneettinen sairaus estänyt sekä matkaislun, että oleilun Espanjan asunnollamme. Kotimaassakin harrastamme kylpylälomailua uskossa avun löytyvän tarvittaessa kohtalaisen nopeasti
      Nyt tosin minun silmäleikkaukseni, parinkymmene vuoden takaisen harmaakaileikkauksen toisen silmän keinomykiön irtoaminen ja nokisen "lautasen" ilmestyminen heilumaan sameaa näkökenttää pitää meidät kotona.

      • Värikästä kerrontaa elämästä. Oli oikein mukava lukea.


      • Anonyymi

        Tuo on tosi rakkautta miehekkään miehen kertomana👍


    • Anonyymi

      Oli kiva lukea 👍

    • Anonyymi

      Tosi kiva lukea miehen kertomaa omasta elämästään ja kunnioittavasta suhtautumisesta vaimoonsa.
      t tepa

      • Anonyymi

        Kiitoksia kehuista! Lisää löylyä.
        Työurani viimeiset 12 vuotta olin viikot muualla. Kotiin perjataisin noin klo18 tietämissä enkä viikonloppuisin tehnyt mitään. Päivävaatteet puin vasta maanataisin aamuyöstä lähtiessäni työpaikkakunnalle.
        Nuo 12 vuotta vaimoni hoiti kaiken. Alle murrosikäiset lapsemme osallistuivat kykyjensä mukaan ok:n kotitöihin sisällä ja ulkona. Alkuun vaimo oli osa-aikasena kassana ja sittemmin kokoaikaisena. Lasten lähdettyä vaimo hoiti kotityöt yksin.
        Järjestely johtui siitä, että olimme asettaneet tavoitteeksi lopettaa palkkatyöt 50v / 45v ikäisinä. Kahden työnantajani konkurssien johdosta tuohon tuli kahden vuoden viive.
        Jäätyäni kotiin arvelin, että lieneeköhän jo minun vuoroni hoitaa kotiaskareet. Emme neuvotelleet, emmekä edes keskustelleet muuten kuin totesin asian ja tarkistin muutamia yksityiskohtia.
        Esimerkiksi jääätyäni kotiin vaimo luopui ajokortistaan todeten, ettei hän tarvitse sitä.
        Nyt nämä viimeiset vuodet ovat olleet terveyden sanelemia.
        Olen hyvässä fyysisessä kunnossa vaikka silläkin on varjopuolensa. Vaimon ilkeä väittämä. Jalkani vievät vauhdilla mutta nuppi ei aina sano mihin ja minkä vuoksi!
        Teen kaiken muun mutta rättihuoltoon en puutu millään tapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia kehuista! Lisää löylyä.
        Työurani viimeiset 12 vuotta olin viikot muualla. Kotiin perjataisin noin klo18 tietämissä enkä viikonloppuisin tehnyt mitään. Päivävaatteet puin vasta maanataisin aamuyöstä lähtiessäni työpaikkakunnalle.
        Nuo 12 vuotta vaimoni hoiti kaiken. Alle murrosikäiset lapsemme osallistuivat kykyjensä mukaan ok:n kotitöihin sisällä ja ulkona. Alkuun vaimo oli osa-aikasena kassana ja sittemmin kokoaikaisena. Lasten lähdettyä vaimo hoiti kotityöt yksin.
        Järjestely johtui siitä, että olimme asettaneet tavoitteeksi lopettaa palkkatyöt 50v / 45v ikäisinä. Kahden työnantajani konkurssien johdosta tuohon tuli kahden vuoden viive.
        Jäätyäni kotiin arvelin, että lieneeköhän jo minun vuoroni hoitaa kotiaskareet. Emme neuvotelleet, emmekä edes keskustelleet muuten kuin totesin asian ja tarkistin muutamia yksityiskohtia.
        Esimerkiksi jääätyäni kotiin vaimo luopui ajokortistaan todeten, ettei hän tarvitse sitä.
        Nyt nämä viimeiset vuodet ovat olleet terveyden sanelemia.
        Olen hyvässä fyysisessä kunnossa vaikka silläkin on varjopuolensa. Vaimon ilkeä väittämä. Jalkani vievät vauhdilla mutta nuppi ei aina sano mihin ja minkä vuoksi!
        Teen kaiken muun mutta rättihuoltoon en puutu millään tapaa.

        Teillä on sopuisa yhteistyö. Osaat varmasti iloita siitä, kuten vaimosi ja muukin perhe.
        Hyvää jatkoa teille.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe