Naimattomuus

luterilaisuudessa

Olen miettinyt, että miksi luterilaisessa kirkossa ei korosteta naimattomuuden ihannetta? Uusi testamentti ja erityisesti Paavali asettavat ensisijaiseksi ihanteeksi naimattomuuden, vasta jos siihen ei kykene, niin tulee mennä naimisiin. Miksi luterilaisessa perinteessä tämä puoli on unohdettu kokonaan? Eikö se ole hieman omituista?

41

2294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä mielessä,

      ...että Lutherin mukaan se oli ihmisen ylevin olotila: "Jumalan edessä ei tule pitää mitään säätyä aviosäätyä parempana".

      • Kuka nainen sen juopon kanssa pystyi edes olemaankaan.


    • mummu

      Paavali ajatteli, et Jeesus tulee piankin.Ja oli ennustettu, että maailmanlopun aikaan perheellisillä on hankalaa. Niin hän tuumi, että parasta olisi, jos kaikki olisivat niin kuin hän.

    • larssi

      Oon ihan samaa mieltä alustuksen kanssa:

      1.kor.7:8. Naimattomille ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin;

      1,kor.7:32. Soisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies huolehtii siitä, mikä on Herran, kuinka olisi Herralle mieliksi;
      33. mutta nainut huolehtii maailmallisista, kuinka olisi vaimolleen mieliksi,

      1.kor.7:37. Joka taas pysyy sydämessään lujana eikä ole minkään pakon alainen, vaan voi noudattaa omaa tahtoansa ja on sydämessään päättänyt pitää tyttärensä naimattomana, se tekee hyvin.
      38. Siis, joka naittaa tyttärensä, tekee hyvin, ja joka ei naita, tekee paremmin.

      • vanha_poika

        Jumala antoi tehtäväksi lisääntyä jä täyttää maa. Naimattomana sitä on vl piirissä mahdotonta toteuttaa.


      • Larssi
        vanha_poika kirjoitti:

        Jumala antoi tehtäväksi lisääntyä jä täyttää maa. Naimattomana sitä on vl piirissä mahdotonta toteuttaa.

        Niin ja haluan pysyäkkin, oon sen huomannut, että se kannattaa;)


      • Antti
        Larssi kirjoitti:

        Niin ja haluan pysyäkkin, oon sen huomannut, että se kannattaa;)

        Naimattomana eläminen on myös huomattavasti taloudellisempaa :D
        Itselleni asia on tässä vaiheessa ihan sama, mutta asiathan voivat muuttua ;)

        Luulempa, että molempi on parempi!


      • Nainu

        Voiko joku yrittää pysyä naimattomana. Mitä tämä tarkoittaa? Jos Jumala johdattaa puolison eteesi niin sitten en ota vaikka olisi juuri se oikea.

        Eiköhän nämä mene niinkuin Jumala on ne viisaaksi nähnyt vai uskotteko, että puolisot otetaan omina töinä ja ahkeruuden tuloksena.

        Puhuuko raamattu tästä muuta. Paavalin tunnemme. En usko että naimaton voisi olla paremmin mieliksi Herralle kuin naitu. Tämä olisi ristiriidassa koko muun Raamatun kanssa.

        Tottakai olisi viisaasti ajateltuna parempi olla single. Ei muuta kuin rötköttäisi ja olisi kavereiden kanssa harrastamassa silloin kun huvittaa. Mutta osaani en vaihtaisi enää mihinkään sinkutteluun.


      • ukkomies
        vanha_poika kirjoitti:

        Jumala antoi tehtäväksi lisääntyä jä täyttää maa. Naimattomana sitä on vl piirissä mahdotonta toteuttaa.

        Aika ajattelemattomasti sanottu sinulta.

        "Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monista."

        "Jos koko ruumis olisi pelkkää silmää, olisiko silloin kuuloa? Tai jos se olisi pelkkää korvaa, olisiko silloin hajuaistia?"

        "Jos kaikki olisi yhtä ja samaa jäsentä, olisiko silloin mitään ruumista?"

        (1.kor 12:14&17&19)


      • Anonyymi
        Nainu kirjoitti:

        Voiko joku yrittää pysyä naimattomana. Mitä tämä tarkoittaa? Jos Jumala johdattaa puolison eteesi niin sitten en ota vaikka olisi juuri se oikea.

        Eiköhän nämä mene niinkuin Jumala on ne viisaaksi nähnyt vai uskotteko, että puolisot otetaan omina töinä ja ahkeruuden tuloksena.

        Puhuuko raamattu tästä muuta. Paavalin tunnemme. En usko että naimaton voisi olla paremmin mieliksi Herralle kuin naitu. Tämä olisi ristiriidassa koko muun Raamatun kanssa.

        Tottakai olisi viisaasti ajateltuna parempi olla single. Ei muuta kuin rötköttäisi ja olisi kavereiden kanssa harrastamassa silloin kun huvittaa. Mutta osaani en vaihtaisi enää mihinkään sinkutteluun.

        "Eiköhän nämä mene niinkuin Jumala on ne viisaaksi nähnyt vai uskotteko, että puolisot otetaan omina töinä ja ahkeruuden tuloksena."

        Kyllä monesti näyttää siltä, että Jumalalla ja hänen johdatuksellaan ei ole naimisiinmenoasioossa mitään sijaa, kun suulaimmat etenkin naiset puskevat eteenpäin kyynärpäätaktiikalla. Tänä päivänä ei kuitenkaan enää päde se että jos on saanut puolipakolla jonkun vihille, että se olisi "uhrille" loppuelämän vankila. Miksi monesti juuri ne fiksuimmat jäävät yksin?


      • vanha_poika kirjoitti:

        Jumala antoi tehtäväksi lisääntyä jä täyttää maa. Naimattomana sitä on vl piirissä mahdotonta toteuttaa.

        Maahan on jo täysi???
        Jopa ylikansoitettu neljänneksellä.


      • Anonyymi
        Antti kirjoitti:

        Naimattomana eläminen on myös huomattavasti taloudellisempaa :D
        Itselleni asia on tässä vaiheessa ihan sama, mutta asiathan voivat muuttua ;)

        Luulempa, että molempi on parempi!

        Hyvin kirjoitettu - molempi on parempi. Pääasia, että ihmiset ovat omaan elämäänsä tyytyväisiä ja antavat toisten myös elää omaa elämäänsä
        Ne, jotka ovat hirveitä naimaan luulevat, että kaikki ovat samanlaisia. Ja nämä ovat juuri niitä, joita kiinnostaa myös toisten seksielämä. Heille ei riitä oma tyydytys, vaan he yrittävät naittaa/parittaa myös muita ja luulevat, että henkilö, joka ei ole naimisissa on "runkkaaja" ja seksin kipeä. Valitettavasti nämä eivät pidä paikkaansa. Miksi näitä seksiaddikteja kiinnostaa myös toisten seksuaalisuus. Siksi, että heille ei riitä mikään.
        Voin sanoa, että en ole koskaan ollut kiinnostunut kenenkään seksielämästä. Jos olen pakotettu joskus kuulemaan - oksennan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin kirjoitettu - molempi on parempi. Pääasia, että ihmiset ovat omaan elämäänsä tyytyväisiä ja antavat toisten myös elää omaa elämäänsä
        Ne, jotka ovat hirveitä naimaan luulevat, että kaikki ovat samanlaisia. Ja nämä ovat juuri niitä, joita kiinnostaa myös toisten seksielämä. Heille ei riitä oma tyydytys, vaan he yrittävät naittaa/parittaa myös muita ja luulevat, että henkilö, joka ei ole naimisissa on "runkkaaja" ja seksin kipeä. Valitettavasti nämä eivät pidä paikkaansa. Miksi näitä seksiaddikteja kiinnostaa myös toisten seksuaalisuus. Siksi, että heille ei riitä mikään.
        Voin sanoa, että en ole koskaan ollut kiinnostunut kenenkään seksielämästä. Jos olen pakotettu joskus kuulemaan - oksennan.

        "Miksi näitä seksiaddikteja kiinnostaa myös toisten seksuaalisuus. Siksi, että heille ei riitä mikään."

        Seksiaddiktit näkevät seksiä kaikessa mikä vähänkään liikkuu ja ei tarvi edes liikkua. He saavat "kiksejä" jopa nähdessään miehen ja naisen keskustelevan.


    • kristillisyydessä

      Eikös Jeesus sanonut, että kaikille ei ole tarkoitettu avioliittoa, on siis sellaisia, jotka ovat syntymästään siihen kykenemättömiä ja niitä, jotka on tehty sellaisiksi.
      Avioliitto on Jumalan säätämä ja tosi sopiva ja oikea asia, ei varmastikaan pitäisi yrittää pysyä naimattomana. Jotkut ovat vaan sellaisia, etteivät pysty avioliittoon, esim. niitä voi olla jotkut henkisesti tai ruumiillisesti vammaiset.
      Mutta jokainen voi aloittaa itsestään, eli yrittää pysyä namattomana, jos sitä ihannoi, siitä vaan.

      • sana...

        sanoo myöskin, että naimattomuus on hyväksi. Larssi tuossa antoikin Raamatun kohtia. Paavali sanoo, että on hyvä olla naimatonna, eikä todellakaan tarkoita vain henkisesti tai ruumiillisesti vammaisia. Enkä muuten ole koskaan ymmärtänyt, että Jeesuskaan tarkoittaisi sitä? Mistä olet niin ymmärtänyt?

        Nyt vaan lähinnä ihmettelin sitä, että luterilaisuudessa ei ole perinnettä naimattomuudelle vaikka siihen on Raamatusta selvät perusteet. Muilla kirkkokunnilla on tähän liittyvää perinnettä. Ja jotenkin luterilaisuus aina korostaa sitä, että parempi on naida, vaikka henkilö ei välttämättä sitä haluaisikaan, eli luterilaisuus korostaa lähes poikkeuksetta sitä, että kaikkien tulisi mennä naimisiin. Itse en oikein käsitä sitä, koska Paavali antaa Raamatussa varsin erilaisen ihanteen. En toki mitenkään kiellä avioliiton arvoa (!) vaan haluaisin, että naimattomuudenkin ihannetta kunnioitettaisiin siinä missä avioliittoakin, koska se on Jumalan sanassakin arvokas vaihtoehto, johon kehotetaan.


      • larssi

        On kääntää Raamatun sanat toisiksi puheissaan?


      • erittäin onnellinen aviolii...

        Vielä lisään vähän..
        Kun rukoilee Taivaan Isältä puolisoa, tekee viisaasti. Jättää Hänen harkintaansa, että jos Hän katsoo hyväksi, että saisin puolison tai jos ei katso tyydyn siihen. Minä rukoilin ja Taivaan Isä johdatti minulle hyvän ja sopivan puolison.

        Ihminen voi katkeruudessaan ja pettyneenä ajatella, etten minä enää ikinä yritä. Mutta Taivaan Isä antaa aina ihmisille kaiken, jonka hyväksi katsoo ihan sulasta hyvyydestään.

        Minulle on suuri onni saada elää rakastamani ihmisen kanssa, mutta kyllä sain kauan odottaa Jumalan vastausta.


      • Anonyymi
        erittäin onnellinen aviolii... kirjoitti:

        Vielä lisään vähän..
        Kun rukoilee Taivaan Isältä puolisoa, tekee viisaasti. Jättää Hänen harkintaansa, että jos Hän katsoo hyväksi, että saisin puolison tai jos ei katso tyydyn siihen. Minä rukoilin ja Taivaan Isä johdatti minulle hyvän ja sopivan puolison.

        Ihminen voi katkeruudessaan ja pettyneenä ajatella, etten minä enää ikinä yritä. Mutta Taivaan Isä antaa aina ihmisille kaiken, jonka hyväksi katsoo ihan sulasta hyvyydestään.

        Minulle on suuri onni saada elää rakastamani ihmisen kanssa, mutta kyllä sain kauan odottaa Jumalan vastausta.

        Jos hän ei vaimoa anna niin silloinhan ois häneltä ihan ystävällinen veto sammuttaa seksuaalivietti siltä, jolta on kieltänyt naimisoitumisen, kas kai hää vallan hyvin aavistaa ettei vaimoton mies pysty vietteineen muuta kuin kiusauksiin joutumaan ja polttamaan itseään lopun ikää himon tulessa ja letun himossa, jos pidättäytyy suoranaisesta näkyvästä huoraamisesta, kuten avoliitoista ja yi-suhteista


    • missään tapauksessa

      Eikö tuo ole ihan toisinpäin? Että jollei kykene avioliittoon, niin pysyy naimattomana.

      On monenlaisia luonnevikaisia, psykopaatteja, henkisesti keskenkasvaneita, jotka tekevät aviopuolisonsa elämästä helvetin.

      Jos on sitä mieltä, että haluaa pysyä poikamiehenä lopun ikänsä, pysykööt päätöksessään.

      Olen sitä mieltä, että ihmiselle on laitettu niin valtava veto vastakkaiseen sukupuoleen ja sukupuolielämään myös, että jollei ne kiinnosta, on parempi ympäristön painostuksista huolimatta pysyä vaan yksin.

      Kauheaa, jos rakastuminen olisi vain hetkellistä huumaa, onneksi niin ei ole vaan Jumala on antanut avioliiton rakkauden kasvupaikaksi.

      Muistakaa, että Jumalan sanan tulkintaan me kaikki olemme aika vajaavaisia, emme pysty jokaista asiaa ymmärtämään. Jotkut ovat käsittäneet vaimon alamaisuudenkin, vaimon alistamiseksi.

    • Anonyymi

      Jos ei vaikka mielisairastavuutensa takia kykene naimisoitumaan eikä talua huoraussuhteeseenkaan muttei pysty kuitenakaan sammutamaan seksuaaliviettiäänkään niin sillon on vaan runkattava tai poltettava ittensä äkkiä loppuun työllä

      • Anonyymi

        runkkaaminen on syntiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        runkkaaminen on syntiä!

        entäs itsemurha mielipahaa itselleen tuottamalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        entäs itsemurha mielipahaa itselleen tuottamalla?

        Se on jumalan tahto


    • Anonyymi

      Yhteisön yksi suurimmista ongelmista on huonot käytöstavat - huonomaineiset kaikkien tuntemat juoruilijat pyörittävät karuselliä ja saavat paljon pahaa ja eripuraa aikaiseksi. Kuulin jokin aika sitten puheem, jossa puhuja lainasi erään toisen puhujan puhetta, jossa puhuja oli todennut, että rauhanyhdistyksen sijaan voidaan puhua juoruyhdistyksestä. Sisältö oli tuo, mutta sanoitus eri. Saarnoissa olisi tärkeää pitää esillä nimenomaan hyviä käytöstapoja ja miten tulisi käyttäytyä. Olen törmännyt moniin tosi surkeisiin tapauksiin ja monesti säälin niitä, jotka sortuvat naimisiin ongelmatapausten kanssa. Avioliittohan ei muuta ihmistä.

    • Anonyymi

      Oon naimaton, mutta oon nainu!

      • Anonyymi

        Käyn "hoitamassa" naapurin rouvaa muutaman kerran viikossa isännän ollessa töissä.
        Hoidon jälkeen kuuntelen nettiin tallennettuja seurapuheita ja saan kaikki synnit, myös sen "hoitamisen" anteeksi jeesuksien nimissä ja verissä.
        Kannattaa olla uskovainen!


    • Pavehan oli naimaton, ei Hänellä ollut muusta tietoa, Hän puhui vain siitä mitä tiesi.

      Laitako kohdat, mitkä askarruttaa?

    • Anonyymi

      2Kor.11:1-2 Biblia (1776) Oi jospa te vähänkin minun tyhmyyttäni kärsisitte! Ja tosin te minua kärsitte: Sillä minä kiivaan teitä Jumalan kiivaudella. Sillä minä olen teitä kihlannut yhdelle miehelle, että minä puhtaan neitseen Kristukselle tuottaisin. Ilm.14:4-5 Nämät ovat ne, jotka ei vaimoin kanssa ole saastutetut; sillä he ovat neitseet, nämät ovat ne, jotka seuraavat Karitsaa, kuhunka hän menee. Nämät ovat ihmisistä ostetut Jumalalle ja Karitsalle uutisiksi, Joiden suussa ei ole petosta löydetty; sillä he ovat ilman saastaisuutta Jumalan istuimen edessä.

      • Anonyymi

        Tästä kohdasta ei ole koskaan saarnattu seuroissa, miksi?


    • Anonyymi

      Pitäisi kysyä nätisti ikäänkuin kierrellen, naemattomuudesta. Nae, naetettu, naematon.

    • Anonyymi

      Miksi raamattu kieltää eroamisen, parempihan on erota, kuin toivoa puolison kuolemaa.

      • Anonyymi

        On se parempi, tappavat toisensa, kuin erota.


    • Anonyymi

      Aviorikoksesta
      »Teille on opetettu tämä käsky: ’Älä tee aviorikosta.’ 28
      Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. 29
      Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30
      Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.31
      »On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja. 32
      Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen

      Nämä asiat Jeesus sanoo, ettei niitä voi edes ihminen noudattaa, eihän kukaan katkase kättänsä, tai leikkaa silmäänsä irti. Sama se on eroamisen kanssa, jos aviopuoliso on epäsopiva, niin raamattu on sitä mieltä, että ero on parempi ratkaisu, jos elää epäsopivassa liitossa, alkaa toivomaan aviopuolisolle pahaa, jopa kuolemaa. Ev.lut kirkko tukitsee oikein raamattua, vl-liike tulkitsee kuin piru raamattua, miksi sitten ette leikkaa silmäänne irti kun olette katsoneet TV:tä, ainahan sieltä tulee jotakin epäsopivaa, josta tulee huono omatunto, tai miksi ette leikkaa korvaanne pois, kun kuuntelette maailmanmusiikkia.

      • Anonyymi

        Totta naisten ja miesten kastrointi


    • Anonyymi

      Nussi vaan ihan rauhassa.

    • Voitko avata asian Raamatun sanomana, kontekstissa.

    • Anonyymi

      Totta kai pystyy oleen naimaton mikäli vaan runkkaa tarpeeksi-No joo rankaiseehan Jeesus siintä onanoinnista toki poikamiestä mutta saisipa tuota naimisiin mentyäänkin rankaistuksen. silloin se ei lankeaisi tieteskään orgasmista eikä siihen tarvittavista kiihottumismenoista koskaavioliitossa vaimonkaa sekstuu e ole syntiä, mutta rankuksi voisi laskea perheenpidon vaivat ja astenkasvatusyritykset

    • Anonyymi

      Yhteisössä ne, jotka ovat hirveitä naimaan luulevat, että kaikilla on aivot alapäässä. Olen kuullut/lukenut ihmiskunnan jaosta kahteen pääryhmään sen perusteella, että kumpaa päätä he käyttävät enemmän. Eli kumpi pää määrittelee ajatuksia ja käyttäytymistä. Yhteisössä jopa ukkomiehet juoksee yksinäisen naisen perässä. Kiimanen ilmapiiri ällöttää. On niitä, jotka hakevat pääosin henkistä yhteyttä ja älykkyyttä.

      • Anonyymi

        Tunnen monta hoitajana toiminutta, joilla aivot on alapäässä - sekä miestä että naista. Ihminen, jolla aivot on yläpäässä, ei koskaan pääse samalle aaltopituudella heidän kanssaan.


    • Anonyymi

      No, töitähän ei kukaan voe naeda.

    • Anonyymi

      Paavllahan oli poika ja akka huiteli ties missä raamattu ei ees mainitte oikee malli esimerkki helppo de on puhua pave oli tuyppillinen lestadiolainen malliesimerkki kuinka avioliiitto on pyhä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3397
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2045
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1698
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1613
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      1006
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      948
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      865
    Aihe