Elokuvakäsikirjoitus

-tietämätön-

Moi teille kaikille!

Kysyisin, näinkin tyhmän kysymyksen, kuin: Miten kirjoitetaan elokuvakäsikirjoituksia?

Haen kysymykselläni seuraavaa:

Pitääkö ensin kirjoittaa elokuvan juoni,
sen jälkeen elokuvankäsikirjoitus, jossa on mukana vuorosanat.
Ja sen jälkeen vielä kuvakulmat ja äänet jnejne... Vai miten se menee??

Kiitos avusta!

30

14831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • First Draft

      Yksi hyvä keino totuttautua elokuvakäsikirjoituksen rytmiin ja ulkoiseen muotoon on lukea valmiita kässäreitä, joita löytyy vaikkapa täältä:

      http://screentalk.biz/gallery.htm

      Tuolla on joukossa myös tuotantovaiheessa käytettäviä kässäreitä, joihin on merkitty ohjaajan kuvakulmia yms. turhaa. Älä kirjoita niitä omaan kässäriisi, ellei niitä varta vasten sinulta pyydetä tai ellet kirjoita kässäriä itsellesi omaan käyttöön.

      Aiheesta on kirjoitettu paljon hyviä oppaita ja netistäkin tietoa löytyy melkoisesti, muun muassa täältä:

      http://www.online-communicator.com/writfilm.html

      Itse kirjoittamistapahtumaan on yhtä monta lähestymistapaa kuin on kirjoittajiakin. Jotkut esimerkiksi tekevät hyvinkin yksityiskohtaiset historiat kaikille henkilöhahmoilleen, vaikka näillä olisi tarinassa vain pieni sivuosa.

      Suosittelen kirjoittamaan tarinasta ensin treatmentin ja hiomaan jo tässä vaiheessa tarinan mahdollisimman valmiiksi. Treatmentin jälkeen on paljon helpompi lähteä kirjoittamaan kässäriä valmiiksi.

      Onnea matkaan!

      • ___Maria

        Kiitos, nuo linkit ovat varmasti oikein hyviä, mutta heh heh, omistan varmasti maailman huonoimman kielipään. Ei havaintoakaan englannista.. Eli onko kellään tiedossa nimenomaan SUOMEN kielistä sivustoa, josta voisi opetella..?? Kiitos kaikille! :)


      • ammattilainen
        ___Maria kirjoitti:

        Kiitos, nuo linkit ovat varmasti oikein hyviä, mutta heh heh, omistan varmasti maailman huonoimman kielipään. Ei havaintoakaan englannista.. Eli onko kellään tiedossa nimenomaan SUOMEN kielistä sivustoa, josta voisi opetella..?? Kiitos kaikille! :)

        Käsikirjoitus on taiteenlaji jota ei koulussa opeteta. Hyvän käsikirjoituksen kirjoittaminen on todella vaativa tehtävä.

        Henkilöhahmojen pitää olla todella kiinnostavia.
        Tarinan pitää olla kiinnostava ja mielenkiintoinen, omaperäinen ja siinä olisi hyvä olla jotain uutta ja ennennäkemätöntä.
        Lukijan ja ennenkaikkea katsojan tulisi jaksaa seurata henkilöhahmojen taistelua ristiriitojen ja vaikeiden valintatilanteiden verkosssa; käsikirjoituksen lukukokemus on kuin matka jolle lukija viedään eikä lukijalle kertaakaan saa tulla halua päästä sieltä pois. On jaksettava lähteä kirjoittaman tarjoaman maailman mukaan, oli se maailmankuva millainen hyvänsä.

        Amerikkalaiset haluavat myös, että käsikirjoitus sisältää myös rakenteellisia elementtejä mm. point off attack, first plot point, mid point, second plot point ym. Myöskin päähenkilön tulee haluta jotain ja tarvita joitain saadakseen haluamansa. Näille haluille tulee olla alusssa lähes ylivertaisia esteitä. Päähenkilön tulee myös kasvaa tarinan aikana "nollasta sataan." ja riivaajan puolestaa ola heti alussa tasan 100 ja vasta lopussa kokea turmio täyteen nollaan. Amerikkalaisia viehättää myös Aristoteleen kolminäytöksinen draaman kaari jossa ensimmäinen käännekohta tulee usinmiten sivulla 27. Ja kun muistamme, että sivu per minuutti valmista leffaa niin valmiissa leffassa käännekohta tulee sii 27 minuutin paikkeilla....

        Ole Olssen taas toivooo löytävänsä käsikirjoituksesta: päähenkilön, riivaajan, sankarin, uskotun, rakastetun ja päähenkilön varjon....vain muutaman mainitakseni.


        Mutta näistä edellä luokitelluista asioista ei välttämättä kannata välittää, kirjoita sellainen tarina kuin haluat. Onnea!


      • DarThender
        ammattilainen kirjoitti:

        Käsikirjoitus on taiteenlaji jota ei koulussa opeteta. Hyvän käsikirjoituksen kirjoittaminen on todella vaativa tehtävä.

        Henkilöhahmojen pitää olla todella kiinnostavia.
        Tarinan pitää olla kiinnostava ja mielenkiintoinen, omaperäinen ja siinä olisi hyvä olla jotain uutta ja ennennäkemätöntä.
        Lukijan ja ennenkaikkea katsojan tulisi jaksaa seurata henkilöhahmojen taistelua ristiriitojen ja vaikeiden valintatilanteiden verkosssa; käsikirjoituksen lukukokemus on kuin matka jolle lukija viedään eikä lukijalle kertaakaan saa tulla halua päästä sieltä pois. On jaksettava lähteä kirjoittaman tarjoaman maailman mukaan, oli se maailmankuva millainen hyvänsä.

        Amerikkalaiset haluavat myös, että käsikirjoitus sisältää myös rakenteellisia elementtejä mm. point off attack, first plot point, mid point, second plot point ym. Myöskin päähenkilön tulee haluta jotain ja tarvita joitain saadakseen haluamansa. Näille haluille tulee olla alusssa lähes ylivertaisia esteitä. Päähenkilön tulee myös kasvaa tarinan aikana "nollasta sataan." ja riivaajan puolestaa ola heti alussa tasan 100 ja vasta lopussa kokea turmio täyteen nollaan. Amerikkalaisia viehättää myös Aristoteleen kolminäytöksinen draaman kaari jossa ensimmäinen käännekohta tulee usinmiten sivulla 27. Ja kun muistamme, että sivu per minuutti valmista leffaa niin valmiissa leffassa käännekohta tulee sii 27 minuutin paikkeilla....

        Ole Olssen taas toivooo löytävänsä käsikirjoituksesta: päähenkilön, riivaajan, sankarin, uskotun, rakastetun ja päähenkilön varjon....vain muutaman mainitakseni.


        Mutta näistä edellä luokitelluista asioista ei välttämättä kannata välittää, kirjoita sellainen tarina kuin haluat. Onnea!

        ammattilainen sanoi:"Käsikirjoitus on taiteenlaji jota ei koulussa opeteta."

        Kyllä sitä opetetaan, mm. TAIKissa, Turun Taideakatemiassa, Stadiassa jne.

        Lähtökohtia käsikirjoittamiseen voi olla moniakin. Jotkut kirjoittavat lähtökohinaan henkilöhahmot, toisilla on tarina ensimmäisenä. Sitten voi olla että lähtökohtana on jokin "maailma" tai tapahtumapaikka.

        Täytyy muistaa myös että tarina ei ole käsikirjoitus. Esimerkiksi romaani ei ole elokuvakäsikirjoitus ja siinä on silti kaikki samat elementit. Käsikirjoituksessa tiivistyy se mitä näemme ja kuulemme kronologisessa järjestyksessä.

        Aristoteleen teorioita voidaan rikkoa. Tämä ollaan huomattu jo myös suomessa. On silti hyvä tuntea teoriat ennen kuin niitä rikkoo. Aristoteleen jutut ovat päteneet jo varmasti tuhansia vuosia ennen hänen elinaikaansa ja uskon että niiden takaa on löydettävissä jotain ihmisen tavasta hahmottaa asioita.

        Päähenkilöä ei voida enää tänä päivänä määritellä vanhojen oppien mukaan. Esimerkiksi joidenkin mielestä päähenkilö on katsoja! :) Katsokaapa muuten vaikkapa Jim Jarmuschin Stranger than Paradise ja miettikää kuka siinä on päähenkilö! Miettikää sitten mitä teoriat sanovat päähenkilöistä ja tarkistakaa oletteko vielä samaa mieltä! :)

        Itse kannatan kyllä käsikirjoittamisen opiskelua (joko itsenäisesti tai koulussa). Monista teorioista ja työtavoista on paljon hyötyä itse työssä. Ne auttavat varsinkin silloin kun on pää jumissa! :)


      • Juuso

        Olen 12 vuotias.Kannattaisiko minun aloittaa käsikirjoituksen teko nyt näin nuorena, jos on hyvä idea,tykkää kirjoittaa ja luulee osaavansa homman?


      • viiskakkonen
        Juuso kirjoitti:

        Olen 12 vuotias.Kannattaisiko minun aloittaa käsikirjoituksen teko nyt näin nuorena, jos on hyvä idea,tykkää kirjoittaa ja luulee osaavansa homman?

        Ja uskomatonta miten aika on kulunut täällä 24:sessakin kun olet nyt jo kaksikymppinen, aloita nyt opiskelu!


    • Käsikirjoituksessa on monia vaiheita, sillä se ei ole mikään valmis asia. Ja sanon suoraan, että se ei mitään helppoa kirjoitettavaa.

      Ensimmäiseksi tarvitset idean. Se voi olla tapahtuma, henkilöhahmo tai vaikka yksittäinen kohtaus tai repliikki. Ideoita näkee ja kuulee kaikkialta ja niitä ei ole kopiosuojattu, ellei kyseessä ole törkeä plagiaatio.

      Varsinainen kirjoitus alkaa synopsiksesta, joka selittää sinulle ja lukijalle, mistä käsikirjoitus kertoo. Sen luettuaan lukija tietää mitä odottaa.

      Synopsista seuraa treatment, missä tiedetään jo varsin suurella tarkkuudella henkilöhahmojen suhteet ja mitä tarinassa tapahtuu. Kyllä - jokainen elokuva on tarina, joka kerrotaan.

      Treatmentiä seuraa kohtausluettelo, missä ollaan määritetty tapahtumapaikat ja kohtausten keskinäinen järjestys. Kohtauksen nimeäminen voi helpottaa suuresti sen kirjoittamista dialogiksi ja tapahtumiksi.

      Kohtausluettelon lisäksi on henkilögalleria, missä käsitellään elokuvassa olevia henkilöhahmojen olemusta ja taustaa, joka ei välttämättä ilmene varsinaisesta tekstistä. Henkilögallerian tarkka luominen kuuluu ohjaajan ja näyttelijän työhön, joten käsikirjoittajan ei tarvitse huolehtia yksityiskohdista, elleivät ne ole olennaisia varsinaisen tekstin kannalta.

      Käsikirjoittajan työ päättyy kun on saatu dialogi valmiiksi. Silloin on olemassa teksti, joka kertoo elokuvan fyysiset tapahtumat ja henkilöhahmojen dialogin.

      Ohjaaja on siitä eteenpäin hallitseva tekijä, joka luo kuvakäsikirjoituksen kuvaajan kanssa ja lopullisen elokuvan leikkaajan kanssa. Äänet, kuvat ja henkilöt ovat enemmänkin ohjaajan luomia, sillä ohjaaja antaa ohjeet näyttelijöille ja muille spesialisteille.

      Ja pari ohjetta vielä: Luetuta tekstiä muilla ihmisillä ja kuuntele neuvoja. Raakkaa armotta suosikki-ideoitasi pois. Kerro tekstissä vain se mikä tapahtuu. Enempää ei tarvitse tehdä.

      • ___Maria

        Kiitos, kommenteista oli paljon hyötyä!!!
        Enköhän minä nyt tässä pikkuhiljaa pärjäile! :D
        Onko mitään suomenkielistä sivustoa missä on SUOMENKIELISIÄ käsikirjoituksia?? :D
        ajattelin vain katsoa erilaisia tyylejä.. :) Vaikka oma tyylihän siinä on aina sallittu, luulisin.


      • ___Maria kirjoitti:

        Kiitos, kommenteista oli paljon hyötyä!!!
        Enköhän minä nyt tässä pikkuhiljaa pärjäile! :D
        Onko mitään suomenkielistä sivustoa missä on SUOMENKIELISIÄ käsikirjoituksia?? :D
        ajattelin vain katsoa erilaisia tyylejä.. :) Vaikka oma tyylihän siinä on aina sallittu, luulisin.

        Suosittelen Robert McKeen kirjoittamaa teosta Story: Style, Structure, Substance, and the Principles of Screenwriting, joka on englanninkielinen alan perusteos. Helppotajuista tekstiä ja erinomaisesti kirjoitettu.

        Suomeksi on ainakin teos Käsikirjoittajan työkalupakki, mikäli muistan nimen oikein myös hyvä oppikirja.

        Käsikirjoituksessa ei ole erilaisia tyylejä. Niiden tarkoitus on kertoa kuivan asialliseen sävyyn elokuvan dialogi ja tapahtumat. Kuvailu ja henkilöhahmojen "sisäinen maailma" ei ole käsikirjoituksessa oleva tekijä.


      • Töpsel
        ___Maria kirjoitti:

        Kiitos, kommenteista oli paljon hyötyä!!!
        Enköhän minä nyt tässä pikkuhiljaa pärjäile! :D
        Onko mitään suomenkielistä sivustoa missä on SUOMENKIELISIÄ käsikirjoituksia?? :D
        ajattelin vain katsoa erilaisia tyylejä.. :) Vaikka oma tyylihän siinä on aina sallittu, luulisin.

        http://elokuvantaju.uiah.fi/2001/oppimateriaali/kasikirjoitus.jsp


      • marqu
        ___Maria kirjoitti:

        Kiitos, kommenteista oli paljon hyötyä!!!
        Enköhän minä nyt tässä pikkuhiljaa pärjäile! :D
        Onko mitään suomenkielistä sivustoa missä on SUOMENKIELISIÄ käsikirjoituksia?? :D
        ajattelin vain katsoa erilaisia tyylejä.. :) Vaikka oma tyylihän siinä on aina sallittu, luulisin.

        solar filmsin sivuilla on niiden tuottamien elokuvien käsikirjoituksia vapaasti luettavissa. kirjastoista löytyy myös suomalaisia käsikirjoituksia. ei muuta kun lukemaan:)


      • DarThender

        Vaikka työelämässä täytyykin usein edetä mainitsemassasi työjärjestyksessä se ei kuitenkaan ole se ainoa ja oikea tapa edetä. Varsinkin kun on kyse oppimisesta. Voi olla aika vaikeaa hahmottaa synopsista ja treatmenttia ellei ole kirjoittanut muutamaa käsikirjoitusta jo aikaisemmin. Väittäisin että käännetty järjestys voi olla helpompi tapa oppia hahmottamaan kunkin osion merkitys.

        Kukkijurpo sanoi: "Ja pari ohjetta vielä: Luetuta tekstiä muilla ihmisillä ja kuuntele neuvoja. Raakkaa armotta suosikki-ideoitasi pois. Kerro tekstissä vain se mikä tapahtuu. Enempää ei tarvitse tehdä."

        Tämä oli mielestäni hyvä kiteytys olennaisimmasta. Kritiikkiä täytyy osata pyytää ja se täytyy myös osata ottaa vastaan. Harva ihminen pystyy selväpäisesti ja objektiivisesti tutkimaan omaa keskeneräistä tekstiään. Yritä pitää mielessäsi mitä haluat kertoa ja muistuta siitä myös "kriitikkoasi" jotta voitte paremmin keskustella. On helpompaa kertoa mikä tekstissä on vialla jos tietää mitä kirjoittaja ajaa takaa.


      • igli
        Lukkijurpo kirjoitti:

        Suosittelen Robert McKeen kirjoittamaa teosta Story: Style, Structure, Substance, and the Principles of Screenwriting, joka on englanninkielinen alan perusteos. Helppotajuista tekstiä ja erinomaisesti kirjoitettu.

        Suomeksi on ainakin teos Käsikirjoittajan työkalupakki, mikäli muistan nimen oikein myös hyvä oppikirja.

        Käsikirjoituksessa ei ole erilaisia tyylejä. Niiden tarkoitus on kertoa kuivan asialliseen sävyyn elokuvan dialogi ja tapahtumat. Kuvailu ja henkilöhahmojen "sisäinen maailma" ei ole käsikirjoituksessa oleva tekijä.

        Mistä nämä kirjat voi ostaa tai lainata?


    • Simo

      Käsikirjoittaminen on helppoa ja hauskaa! Noudatat vain tätä kymmenen kohdan ohjelmaa, niin onnistut varmasti.


      1. Tarvitset idean. Se voi olla nerokkaan omaperäinen kuten "Hymypoika," tai älyllisesti säkenöivä "Vares." Se voi olla myös herkästi naisen sielua luotaava "Onnen varjot," tai tamperelaisten syvällinen näkemys Helsingistä; "Nousukausi."
      Elokuvaväki on yksimielisesti päättänyt että uusia ideoita ei ole olemassa, joten täytyy tyytyä käytettyihin. Niitä myydään Kehä 3:en ympäristössä olevissa käytettyjen ideoiden tarhoissa, joissa ideat ovat esillä. Jokaisessa ideassa on informaatiolappu josta selviää idean käyttökerrat, muodikkuus ja kohderyhmä.

      2. Idea täytyy kirjoittaa synopoppikseksi. Siitä täytyy ilmetä että idea ei ole uusi, että se on rasittava ja että se on tarkoitettu frisbeetä kaljakännissä heittelevälle lukukyvyttömälle nuorisolle.

      3. Seuraavaksi kirjoitat trick or treatmentin. Sama kuin yllä, mutta kymmenen sivua. Pölli se jostain.

      4. Käsikirjoituksen teko alkaa. Noudata ehdottoman tarkasti tälläkin palstalla erilaisten viisaiden antamia ohjeita. He tietävät miten homma tehdään. Siksi he asuvat Pukinmäessä ja jakelevat täällä neuvojaan.

      5. Osta kaikki käsikirjoitusoppaat. Tutustu erityisesti kaikennäköisiin paradigmoihin ja kaavioihin; luovuus on sitä että värität liiduilla kaavioissa olevat tyhjät laatikot.

      6. Kirjoita lyijykynällä siniselle paperille. Lisää ensimmäisen version yläkulmaan 27. versio.

      7. Istut kahvilassa ennen käsikirjoituspalaveria ja ihmettelet kuka on nurkkapöydän kovaääninen itseään täynnä oleva mulkku. Palaverissa paljastuu että hän on tulevan elokuvasi ohjaaja. Salaa järkytyksesi.

      8. Ohjaaja tuo kaverinsa parantelemaan käsikirjoitustasi. Tämän seurauksena se alkaa muistuttaa yhä enemmän ohjaajan edellistä elokuvaa. Valita asiasta tuottajalle. Usko tuottajaan kun hän ilmoittaa suhtautuvansa asiaan vakavasti ja ottavansa asian pikimmiten esille ohjaajan kanssa.


      9. Elokuva on valmis. Olet lehdistönäytöksessä. Groteskin näköisiä humalaisia toimittajia parveilee ohjaajan ja näyttelijöiden ympärillä. Istut yksin sohvalla kaljapullo kädessä. Kun Länsiväylän kesätoimittaja kysyy sinulta miksi päähenkilö nousi pysäkiltä seutuliikenteen bussiin mutta poistuikin seuraavassa kohtauksessa raitiovaunusta, niin sano hänelle että kysy sitä tolta ohjaajamulkulta ja sen ääliökaverilta.
      Seuraavana päivänä ohjaaja sanoo television kulttuuriohjelmassa että suomalaisten elokuvien ongelmana ovat käsikirjoitukset. Tuijotat ruutua synkkänä ja hypistelet isäsi vanhaa perintöhaulikkoa.
      Tässä tärkeä neuvo: älä lähde haulikon kanssa etsimään ohjaajaa tämän kantakapakasta. Näyttelijät mielistelevät ohjaajia, joten he kuitenkin riistävät aseen käsistäsi ennen kuin ehdit ampua.

      10. Aloita kaikki taas alusta.

      • Eikö ääliö tajua asiallisesta kysymyksestä mitään? Jos et osaa kertoa asialliseen sävyyn mitään, pidä turpa kiinni....

        Ja jos tuo oli tarkoitettu vitsiksi, se ei naurattanut...


      • asiassa
        Lukkijurpo kirjoitti:

        Eikö ääliö tajua asiallisesta kysymyksestä mitään? Jos et osaa kertoa asialliseen sävyyn mitään, pidä turpa kiinni....

        Ja jos tuo oli tarkoitettu vitsiksi, se ei naurattanut...

        se oli hyvinkin hauska ja valitettavasti monelta osin totta:(


      • asiassa kirjoitti:

        se oli hyvinkin hauska ja valitettavasti monelta osin totta:(

        Se ei ollut hauska. Se ei vastannut kysymykseen. Ja sen kirjoittajalla ei ollut mitään tosiasiaan perustuvaa käsitystä kyseisestä aiheesta.


      • sinulla?
        Lukkijurpo kirjoitti:

        Se ei ollut hauska. Se ei vastannut kysymykseen. Ja sen kirjoittajalla ei ollut mitään tosiasiaan perustuvaa käsitystä kyseisestä aiheesta.

        kuinka monta tuotantoon päätynyttä elokuvakäsikirjoitusta olet tehnyt? kuinka paljon olet ollut mukana elokuvatuotannoissa ylipäätään? tuo oli vitsi ja ironiaa, mutta loppujen lopuksi kärjistetysti totta. valitettavasti.


      • Simo the Swampthing
        Lukkijurpo kirjoitti:

        Eikö ääliö tajua asiallisesta kysymyksestä mitään? Jos et osaa kertoa asialliseen sävyyn mitään, pidä turpa kiinni....

        Ja jos tuo oli tarkoitettu vitsiksi, se ei naurattanut...

        ...to take me away a-haa.

        Asiallisuus on harvoin totta. Sen takia se onkin levinnyt joka paikkaan.
        Nimeänkin tämän palstan nyt "Helppoa-ja-hauskaa" -ohjelmani kohdan 4. mukaan Pukinmäeksi. Ja "Turpa-kiinni" nimimerkki on tästä lähtien Eskolantie, joka johtaa Pukinmäen asemalta Tapaninvainioon, siis kohti vapautta.

        Eskolantielle huonoja uutisia. Kymmenen kohdan ohjelmani perustuu vankkaan kokemukseen alalta; 20 vuoden rajapyykki häämöttää. Ja minä olen vieläkin elossa. Hurraa!

        Odotankin jännityksellä kun kulttuuriministeri
        ojentaa minulle mitalin epäonnistuneesta työstäni suomalaisen kulttuurin hyväksi.
        Me molemmat makaamme Hyksissä verensiirrossa ja minä kysyn:
        "Montas litraa sait? Mä sain kolme."


      • sinulla? kirjoitti:

        kuinka monta tuotantoon päätynyttä elokuvakäsikirjoitusta olet tehnyt? kuinka paljon olet ollut mukana elokuvatuotannoissa ylipäätään? tuo oli vitsi ja ironiaa, mutta loppujen lopuksi kärjistetysti totta. valitettavasti.

        Huomasin kyllä, että kyseessä oli vitsi, mutta ei ole kohteliasta vastata asialliseen kysymykseen epäasiallisella vitsillä.

        Ja kyse ei ole käsikirjoittamisesta työnä, vaan kyseiseen taitoon liittyvistä perusteista, joita kysyttiin.


      • heh,heh,heh...

        Totuus sattuu...varsinkin kohta "8" oli tuttua leffakoulussa, jossa tehtiin oppilastuotantoja. Puhumattakaan että tottakai tätä tapahtuu tosielämässä. Oli pakko nauraa ääneen...!!

        "8. Ohjaaja tuo kaverinsa parantelemaan käsikirjoitustasi. Tämän seurauksena se alkaa muistuttaa yhä enemmän ohjaajan edellistä elokuvaa.!"


      • aiiiiiihhhh
        Lukkijurpo kirjoitti:

        Eikö ääliö tajua asiallisesta kysymyksestä mitään? Jos et osaa kertoa asialliseen sävyyn mitään, pidä turpa kiinni....

        Ja jos tuo oli tarkoitettu vitsiksi, se ei naurattanut...

        ... nauratti


      • 222
        heh,heh,heh... kirjoitti:

        Totuus sattuu...varsinkin kohta "8" oli tuttua leffakoulussa, jossa tehtiin oppilastuotantoja. Puhumattakaan että tottakai tätä tapahtuu tosielämässä. Oli pakko nauraa ääneen...!!

        "8. Ohjaaja tuo kaverinsa parantelemaan käsikirjoitustasi. Tämän seurauksena se alkaa muistuttaa yhä enemmän ohjaajan edellistä elokuvaa.!"

        Kylläpä osasitkin kiteyttää alan kauneuden! Toivottelen sulle hyviä jatkoja urallasi, sulla on selvästi jotain annettavaa. Pidä toi irtonainen ote. Eskolantie vaikuttaa vähän totiselta.


      • joku poika
        222 kirjoitti:

        Kylläpä osasitkin kiteyttää alan kauneuden! Toivottelen sulle hyviä jatkoja urallasi, sulla on selvästi jotain annettavaa. Pidä toi irtonainen ote. Eskolantie vaikuttaa vähän totiselta.

        mielikuvitus liikkeelle.................


    • jupix

      Moi. Itse olen kirjoittanut yhtä elokuvakäsikirjoitusta, mutta olen jo melkein saanut juonen loppumaan, ja kohtauksia on vain yhdeksän. En halua että elokuvasta tulee niin lyhyt. Yritän jatkuvasti keksiä siihen lisää ideoita, mutta mitään ei vain tule mieleen.

    • Epätoivoinen

      Hei olen melkein 12 ja olen yritänyt kirjoitaa aijeminkin käsäreitä mutta saan sen päässä toimimaan muta en koneela saan hyvän alun aikaan mutta se ei tunnu onistuvan. Käyn muutenkin näytiksessä(eli näytelmäkerhossa) ja olen ollut siella noin 4 vuotta ja olen hyvä näyteliä mutta haluan kuitenkin tehä oman käsärin autakaa!
      T: Epätoivoinen

      • Zoomipappa

        Moi,

        Tee ensin suunnitelma, eli synopsis. Siinä kerrot pääpiirteittäin elokuvan juonen ja tapahtumat. Sen jälkeen sitten varsinainen käsis, jossa em. tapahtumat esitetään.

        Linkistä löytyy periaatteessa The Station Agent elokuvan synopsis.
        http://www.film-o-holic.com/arvostelut/the-station-agent/

        Jos mahdollista niin katso ko. elokuva ja totea, että hyvän leffan juoni ei ole kovin monimutkainen ja laaja sillisalaatti, vaan ihan muutamalla lauseella kerrottu.

        Ko. elokuva saattaa löytyä myös kirjastoista?


    • Zoomipappa

      Jatkoa edelliseen.
      Linkistä löytyy enemmän faktaa The Station Agent elokuvasta. Ja mistä tahansa elokuvasta, myös suomalaisten tekemistä leffoista.

      http://www.imdb.com/title/tt0340377/

      • LissuPissisCool

        Moi

        Teen elokuvaa jossa kaksi sisarusta menee taikamaailmaan, mutta en keksi juonta. Se on lyhyt elokuva.Näytän sen koulussa. Olen aina tehnyt niin.


    • VideoKameranTestaaja

      Moi!

      Oon 16v tyttö ja aloin n. 9v aloittaa
      käsikirjoitusten kirjoittamista...
      No, Eka Se ei ollenkaan onnistunut.
      Sitten aloin vähän kehittyä.
      Säästin 11v ihan hirveesti rahaa videokameraan.
      Meni vuosi ja sain sitten niillä rahoilla sen..
      Aloin kirjoittaa käsikirjoitusta ja keksin hyvän.
      Sitten pääsin vauhtiin.

      No, kysyin luokkakavereilta että
      haluuko ne siihen näyttelemään.
      8 kaveria suostu ja lähettiin kuvailemaan =)
      Sitten n. 4h rankan kuvaamisen jälkeen
      elokuva oli valmis =D
      Muokkasin sitä vaa vielä Movie Maker
      ohjelmalla, ja hyvä siitä tuli =)

      Nii et täs olis vähän vinkkejä käsikirjoituksen
      kirjoittamiseen.


      1. Ota kynä käteen ja mieti. Mieti
      pitkään mitä haluat kirjoittaa.
      Keksi siis ensin elokuvalle aihe.
      Se voi olla mikä vaan. Esim.
      "kissa" , "prinsessa" , "merirosvo" ...


      2. Noin. Aihe on keksitty. Onhan
      sinulla kynää ja paperia? ;)
      Aloitetaan.

      3. Kirjoita ensimäinen lause.
      Esim
      "Essi käveli
      miettien tyhjää. Miten hänen elämänsä
      enää voisi jatkua."
      No, siinä tuli jo pari lausetta
      ja päästiin alkuun.

      4. Mieti mitä seuraavaksi voisi tapahtua.
      Nyt voisi tulla joku yllättävä kohtaus? Mm...
      Ja kirjoita jotain yllättävää..

      5. Noin ja käsikirjoitus on valmis!
      Tässä oli tässä hyvin hyvin lyhyesti kun
      en nyt mitään pitkää listaa
      tähän rupea kirjoittamaan.
      Siitä aloitat. Oman polun käsikirjoituksellesi
      päätät...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1878
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1782
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1271
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1152
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1085
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1031
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe