Kun ikää tulee, samalla tulee myös nostalgia. 1960-luvun lopulla olin pariin otteeseen jouluisella bussimatkalla Gällivareen. Bussin etuosassa istuivat vanhat (eli senikäiset kuin minä nyt!) ja takaosassa me nuoret. Laulettiin, juteltiin, torkuttiin. Aattoiltana lähdettiin Lahdesta, koko yö matkattiin ja joulupäivänä ehdittiin seuroihin Jellikseen. Se, mitä nyt muistelen lämmöllä, on väsyttävän bussimatkan tunnelma, Gällivaaran kova pakkanen, mutta ennen kaikkea ne nuoren pojan sydämeen käyneet saarnat. Miten hyvältä tuntuikaan, kun Gunnar ja Hugo saarnasivat ehdottoman anteeksiantamuksen minulle, juuri minulle, joka olin etelästä tullut Lappiin tätä ilosanomaa kuulemaan.
Nukuttiin yhteismajoituksessa, valvottiin, päivällä taas seuroihin, ruokailussa poronlihaa, iltaseurat, jne jne
Uskonelämään kuuluvat myös tuntemukset. Miksiköhän minusta nyt yli viisikymppisenä nämä tuntemukset ovat jääneet niin vähälle? Vai tuntuvatko nämä nuoruuden kokemukset vain erilaisilta, verrattuna siihen vanhaan hyvään aikaan...
Nostalgiaa
6
790
Vastaukset
- KalkkisJällisti
Mikä merkitys on tunteilla ja tunnelmalla silloin, kun niiden etsimisestä/kokemisesta tulee sisältö Jumalan sanan kustannuksella.
- Vespa
Eihän niillä tunteilla mitään virkaa olekaan, mutta eihän niistä irtikään pääse! En suinkaan tarkoittanut, että tunteet ja tunnelmat jotenkin syrjäyttäisivät Jumalan sanan. Ei, ne eivät auta autuuden asiassa pätkääkään. Mutta tunteita ja muistoja on, halusit tai et.
- Efraim
Kyllä se on niin että, jos ei koskaan pääse tuntemaan kuinka suloinen Herra on, ei pitkälle jaksa kulkea. Tuntemiset ovat tärkeitä vaikkei niiden päälle mitään perustusta voi laskea.
- Lasse-setä
Efraim kirjoitti:
Kyllä se on niin että, jos ei koskaan pääse tuntemaan kuinka suloinen Herra on, ei pitkälle jaksa kulkea. Tuntemiset ovat tärkeitä vaikkei niiden päälle mitään perustusta voi laskea.
Juuri näin!
- Uskova veljmies
Efraim kirjoitti:
Nyt ei otsikkokirjoituksessa ollutkaan kysymys armon tuntemisista.
Ilon tuntemista siitä, että on synnit anteeksi.
Niin minä ainakin aloituksen ymmärsin.
Olihan minullakin nuorena mahtavat tunnelmat, usko luja kuin vuori. Ei tarvinnut muuta kuin olla kuulainen, vaikka Kristuksen opista minä, enkä saarnaajakaan ymmärtänyt yhtään mitään.
Mihin siis olisi perustettava?
Palattava vanhaanko? Kerättävä taas ne risut ja oljet, jotka eivät koettelemusten tulessa ja raamatun edessä kestäneet?
Tätä se on, kun maa järisee, ja järisemättömät pysyvät.
Oli silloin toki hauskaa, kun maanjäristyksestä emme tienneet mitään, emmekä olisi koskaan uskoneet, että joku Tsunami vielä tulee.
Eikä tunteissa ole mitään vikaa, olemmehan ihmisiä.
Toisaalta rakastetulta ystävältä saattaa olla helpompi ottaa vastaan joku neuvokin, kuin erilaiselta.
Ihmisinä emme tahdo kyetä rakastamaan totuutta yksinomaan totuuden tähden, kyllä siihen sekottuu myös henkilösuhteitakin.
Toisaalta tietysti rakkaan ystävän sanoma loukkaava sana haavoittaa myös syvemmältä.
Osan jellistunnelmasta tuo tullessaan se monen kuukauden odotus ja valmistautuminen. Ikäänkuin nuorempana eli jo etukäteen niitä autuaallisia hetkiä.
Kun sitten vanhempana ja parkkiintuneempana tarkkailee, havaitsee monissa ihmisissä suuren muutoksen, joka kestää vain sen hetken siellä ja ehkä paluumatkan.
Siellä ollaan helposti iloisia ja vapautuneita, joka ei tietenkään ole väärin, mutta helposti saa sen kuvan, että armo olisi siellä arvokkaampaa.
Katsotaan henkilöön, eikä mitä hän sanoo.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603325Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472941Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242779Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541857- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971030- 45859
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26850Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103845