Nostalgiaa

Vespa

Kun ikää tulee, samalla tulee myös nostalgia. 1960-luvun lopulla olin pariin otteeseen jouluisella bussimatkalla Gällivareen. Bussin etuosassa istuivat vanhat (eli senikäiset kuin minä nyt!) ja takaosassa me nuoret. Laulettiin, juteltiin, torkuttiin. Aattoiltana lähdettiin Lahdesta, koko yö matkattiin ja joulupäivänä ehdittiin seuroihin Jellikseen. Se, mitä nyt muistelen lämmöllä, on väsyttävän bussimatkan tunnelma, Gällivaaran kova pakkanen, mutta ennen kaikkea ne nuoren pojan sydämeen käyneet saarnat. Miten hyvältä tuntuikaan, kun Gunnar ja Hugo saarnasivat ehdottoman anteeksiantamuksen minulle, juuri minulle, joka olin etelästä tullut Lappiin tätä ilosanomaa kuulemaan.

Nukuttiin yhteismajoituksessa, valvottiin, päivällä taas seuroihin, ruokailussa poronlihaa, iltaseurat, jne jne

Uskonelämään kuuluvat myös tuntemukset. Miksiköhän minusta nyt yli viisikymppisenä nämä tuntemukset ovat jääneet niin vähälle? Vai tuntuvatko nämä nuoruuden kokemukset vain erilaisilta, verrattuna siihen vanhaan hyvään aikaan...

6

782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KalkkisJällisti

      Mikä merkitys on tunteilla ja tunnelmalla silloin, kun niiden etsimisestä/kokemisesta tulee sisältö Jumalan sanan kustannuksella.

      • Vespa

        Eihän niillä tunteilla mitään virkaa olekaan, mutta eihän niistä irtikään pääse! En suinkaan tarkoittanut, että tunteet ja tunnelmat jotenkin syrjäyttäisivät Jumalan sanan. Ei, ne eivät auta autuuden asiassa pätkääkään. Mutta tunteita ja muistoja on, halusit tai et.


      • Efraim

        Kyllä se on niin että, jos ei koskaan pääse tuntemaan kuinka suloinen Herra on, ei pitkälle jaksa kulkea. Tuntemiset ovat tärkeitä vaikkei niiden päälle mitään perustusta voi laskea.


      • Lasse-setä
        Efraim kirjoitti:

        Kyllä se on niin että, jos ei koskaan pääse tuntemaan kuinka suloinen Herra on, ei pitkälle jaksa kulkea. Tuntemiset ovat tärkeitä vaikkei niiden päälle mitään perustusta voi laskea.

        Juuri näin!


      • Uskova veljmies
        Efraim kirjoitti:

        Kyllä se on niin että, jos ei koskaan pääse tuntemaan kuinka suloinen Herra on, ei pitkälle jaksa kulkea. Tuntemiset ovat tärkeitä vaikkei niiden päälle mitään perustusta voi laskea.

        Nyt ei otsikkokirjoituksessa ollutkaan kysymys armon tuntemisista.
        Ilon tuntemista siitä, että on synnit anteeksi.
        Niin minä ainakin aloituksen ymmärsin.

        Olihan minullakin nuorena mahtavat tunnelmat, usko luja kuin vuori. Ei tarvinnut muuta kuin olla kuulainen, vaikka Kristuksen opista minä, enkä saarnaajakaan ymmärtänyt yhtään mitään.

        Mihin siis olisi perustettava?
        Palattava vanhaanko? Kerättävä taas ne risut ja oljet, jotka eivät koettelemusten tulessa ja raamatun edessä kestäneet?

        Tätä se on, kun maa järisee, ja järisemättömät pysyvät.
        Oli silloin toki hauskaa, kun maanjäristyksestä emme tienneet mitään, emmekä olisi koskaan uskoneet, että joku Tsunami vielä tulee.


    • Eikä tunteissa ole mitään vikaa, olemmehan ihmisiä.
      Toisaalta rakastetulta ystävältä saattaa olla helpompi ottaa vastaan joku neuvokin, kuin erilaiselta.

      Ihmisinä emme tahdo kyetä rakastamaan totuutta yksinomaan totuuden tähden, kyllä siihen sekottuu myös henkilösuhteitakin.

      Toisaalta tietysti rakkaan ystävän sanoma loukkaava sana haavoittaa myös syvemmältä.

      Osan jellistunnelmasta tuo tullessaan se monen kuukauden odotus ja valmistautuminen. Ikäänkuin nuorempana eli jo etukäteen niitä autuaallisia hetkiä.

      Kun sitten vanhempana ja parkkiintuneempana tarkkailee, havaitsee monissa ihmisissä suuren muutoksen, joka kestää vain sen hetken siellä ja ehkä paluumatkan.

      Siellä ollaan helposti iloisia ja vapautuneita, joka ei tietenkään ole väärin, mutta helposti saa sen kuvan, että armo olisi siellä arvokkaampaa.

      Katsotaan henkilöön, eikä mitä hän sanoo.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe